eitaa logo
باعلی تامهدی علیهما السلام
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
905 ویدیو
9 فایل
نهج البلاغه بخوانیم باعلی همراه شویم تا دورنمای عصر ظهو ودوران زیست با امام معصوم را تجربه کنیم برای زمینه سازی ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۸ نهج البلاغه.mp3
2.52M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔹 رهاورد شوم فرار ازجنگ ✅ و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: (درباره آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده، باطل را نيز يارى نكردند. 🔰 حکمت هجدهم نهج البلاغه در ادامه حکمت پانزدهم معنی شده است. ما در بحث فتنه به بهانه حکمت اول به این حکمت هم اشاره کردیم؛ باز هم به مناسبت خود حکمت ۱۸ نکته ای را عرض می کنیم. 🔻وقتی که اولین فتنه در حکومت امیرالمؤمنین آغاز شد، که همان فتنه جمل به رهبری عایشه و طلحه و زبیر بود، قاعدتاً امیرالمؤمنین دستور جهاد دادند. مردم همه آماده می شدند، امّا یک عده از بزرگانِ مدّعی آماده نشدند. حضرت وقتی از آنها سؤال کردند که چرا آماده جهاد نمی شوید، گفتند از اینکه با مسلمانی بجنگیم نگرانیم. دروغ می گفتند اما میخواستند این دروغشان را پشت یک شبهه مخفی کنند. حضرت به آنها فرمودند پس اینجا جلوی چشم مردم نباشید که آنها هم شبهه دار بشوند؛ به منازل خود بروید. وقتی به منازلشان می رفتند، در حکمت پانزده در مورد آن چهار نفر که ساکت فتنه بودند، فرمودند: « مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَب » ؛ هر گرفتار فتنه ای ارزش سرزنش کردن ندارد. 🔻 در ادامه که لشکر را راه انداختند، یکی دیگر از افراد به واسطه رفتار آن چهار نفر دچار شبهه شده بود، بنام" حارث ابن حوت" به امیرالمؤمنین عرض کرد من هم مثل "عبدالله ابن عمر" و "عمرسعد" در این جنگ شرکت نمی کنم و این جنگ را قبول ندارم. حضرت در پاسخ حارث ابن حوت فرمودند: کسانی که در این جنگ با ما همراهی نکردند، «خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ»؛ حق را تنها گذاشتند و خوار کردند، اگر چه مستقیماً باطل را هم یاری نکردند. 🔻یعنی در فتنه هایی که یک طرف حق است و یک طرف باطل، حتی سکوت کردن و شرکت نکردن، خودش به نوعی همراهی با دشمن و مقابله با حق است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨ ختم در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس 🌹سهم روز شصت‌و ششم : (۹۹/۱۲/۱۵) 🔻نامه۵۳ بند۱۱ تا بخش‌دوم از بند۱۲🔻
سهم روزانه نهج البلاغه.mp3
2.15M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۵۳، بند ۱۱ تا بخش دوم‌ از‌ بند‌‌۱۲ ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹سهم مطالعه نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۱۱ تا بخش دوم از بند ۱۲ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به مالک اشتر ( قسمت یازدهم ) 1⃣1⃣ روش برخورد با دشمن ♦️هرگز پيشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودی خدا در آن است رد مكن، كه آسايش رزمندگان و آرامش فكری تو و امنيّت كشور در صلح تأمين می گردد. لكن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتی كردن، زيرا گاهی دشمن نزديك می شود تا غافلگير كند، پس دور انديش باش، و خوشبينی خود را متّهم كن. حال اگر پيمانی بين تو و دشمن منعقد گرديد، يا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خويش وفا دار باش و بر آنچه بر عهده گرفتی امانت دار باش و جان خود را سپر پيمان خود گردان، زيرا هيچ يك از واجبات الهی همانند وفای به عهد نيست. كه همه مردم جهان با تمام اختلافاتی كه در افكار و تمايلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. تا آنجا كه مشركين زمان جاهليّت به عهد و پيمانی كه با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زيرا كه آينده ناگوار پيمان شكنی را آزمودند. پس هرگز پيمان شكن مباش و در عهد خود خيانت مكن و دشمن را فريب مده، زيرا كسی جز نادان بدكار، بر خدا گستاخی روا نمی دارد، خداوند عهد و پيمانی كه با نام او شكل می گيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم أمن آن روی بياورند. پس فساد، خيانت، فريب، در عهد و پيمان راه ندارد. مبادا قراردادی را امضاء كنی كه در آن برای دغلكاری و فريب راه هایی وجود دارد و پس از محكم كاری و دقّت در قرار داد نامه، دست از بهانه جویی بردار مبادا مشكلات پيمانی كه بر عهده ات قرار گرفته و خدا آن را بر گردنت نهاده تو را به پيمان شكنی وا دارد، زيرا شكيبایی تو در مشكلات پيمانها كه اميد پيروزی در آينده را به همراه دارد، بهتر از پيمان شكنی است كه از كيفر آن ميترسی و در دنيا و آخرت نميتوانی پاسخ گوی پيمان شكنی باشی. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
نامه ۵۳ بند ۱۱ تا بخش دوم‌از‌بند‌‌۱۲.mp3
2.82M
🔊 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ بند ۱۱ و بخش ۱ و ۲ از بند ۱۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📜 :نامه به مالک اشتر (قسمت دواز دهم) 2⃣1⃣ هشدارها 🔹اوّل- هشدار از ریختن خون ناحق ♦️از خونريزی بپرهيز و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق كيفر الهی را نزديك و مجازات را بزرگ نمی كند و نابودی نعمتها را سرعت نمی بخشد و زوال حكومت را نزديك نمی گرداند و روز قيامت خدای سبحان قبل از رسيدگی اعمال بندگان، نسبت به خونهای ناحق ريخته شده داوری خواهد كرد، پس با ريختن خونی حرام، حكومت خود را تقويت مكن. زيرا خون ناحق، پايه های حكومت را سست و پست می كند و بنياد آن را بر كنده به ديگری منتقل می سازد و تو نه در نزد من و نه در پيشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت چرا كه كيفر آن قصاص است و از آن گريزی نيست. اگر به خطا خون كسی ريختی، يا تازيانه يا شمشير، يا دستت دچار تند روی شد- كه گاه مشتی سبب كشتن كسی می گردد، چه رسد به بيش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد. 🔹دوّم- هشدار از خود پسندی ♦️مبادا هرگز دچار خود پسندی گردی و به خوبی های خود اطمينان كنی و ستايش را دوست داشته باشی، كه اينها همه از بهترين فرصتهای شيطان برای هجوم آوردن به توست و كردار نيك نيكوكاران را نابود سازد. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پنجاه و دوم ✳️ پس از بیعت، مجالی برای بیعت شکنی نیست 🔻[ شبهه‌ای در میان مردم مطرح کردند که هر‌گاه همه مردم با کسی بیعت نکرده باشند، این بیعت صحیح نیست. برای پاسخ به این شبهه گفتم: ] 🔻ای مردم! شایسته‌ترین فرد برای امامت و حکومت، کسی است که بر آن تواناتر و از حکم خدا در زمینه حکمرانی آگاه‌تر باشد، تا اگر آشوبگری فتنه برپا کند، او را وادار کنند به حق گردن نهد و اگر تسلیم نشد، کشته شود. به جانم سوگند، اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامی مردم و همدلی و هم‌رأیی آنان باشد، هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت؛ بلکه آگاهانِ با صلاحیت و صاحب رأی، رهبر و خلیفه را انتخاب می‌کنند. آنگاه حاضران بیعت‌کننده حق تجدیدنظر ندارند و نیز آنان که در انتخاب حضور نداشته‌اند، حق انتخابی دیگر نخواهند داشت. ✳️ پیش‌ شرط‌های سران بنی امیه برای بیعت 🔻[ سه تن از سران بنی‌امیه، یعنی مروان و سعیدبن‌عاص و ولیدبن‌عقبه که بیعت نکرده بودند، نزد من آمدند و پیش‌شرط‌های خود را برای بیعت با من اعلام کردند. سخن‌گوی آنان ولید بود که گفت: تو در حق همه ما اجحاف و بدی کرده‌ای: پدر مرا در جنگ بدر کشتی و قطعه‌قطعه‌اش کردی؛ پدر سعید را هم در جنگ بدر کشتی، که به منزله گاو قریش بود؛ به پدر مروان هم اهانت کردی و هنگامی که عثمان وی را پناه داد، از او انتقاد کردی و بر او عیب گرفتی! اکنون ما با تو بیعت می‌کنیم، مشروط بر اینکه آنچه در گذشته انجام داده‌ایم، پیگیری نکنی و با اموالی که دست ما هست، کاری نداشته باشی و قاتلان عثمان را به قتل برسانی. به آنان چنین پاسخ دادم: ] 🔻اما درباره اجحاف در حق شما، من به شما بدی نکرده‌ام؛ بلکه حق بود که شما را درهم کوبید! اما اینکه می‌خواهید از آنچه شما در گذشته انجام داده‌اید، درگذرم و آن را پیگیری نکنم، باید بگویم این در اختیار من نیست و نمی‌توانم حق خدا را درباره شما ضایع کنم و نادیده بگیرم. اینکه خواسته‌اید با اموالی که در دست شماست کاری نداشته باشم، می‌گویم که به قطع، در اموالی که به خدا و مسلمانان تعلق دارد، عدالت حکم خواهد کرد. 🔻در خصوص درخواست قصاص قاتلان عثمان لازم است بگویم اگر به قتل رساندن آنها امروز بر من لازم باشد، پس باید دیروز هم با آنها می‌جنگیدم! وظیفه‌ای که من در مقابل شما دارم، این است که مطابق کتاب خدا و سنت رسول او با شما رفتار کنم و هر کس که در تنگنای حق قرار گیرد، قطعاً باطل او را بیچاره‌تر خواهد کرد. 🔻اگر خواستید به محل اصلی خود ملحق شوید [ یعنی به سراغ معاویه بروید]، راه باز است و می توانید بروید! 📚منابع: ۱.نهج البلاغه، خطبه ۱۷۳ ۲. مناقب آل ابی‌طالب، ج ۱، ص ۲۵۸ ۳. تاریخ یعقوبی،ج ۲، ص ۱۷۸ ۴. مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۵۳ ۵. شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۳۸ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 📜 *«نهج البلاغة» تجلی ویژه امیرالمؤمنین علیه السلام* 🎤 گفتاری از آیت الله جوادی آملی 🎥 یک دقیقه 🤏🏻 https://eitaa.com/joinchat/1240006747C89798a43e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۹ نهج البلاغه.mp3
3.7M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود:" آن کس که در پی آرزوی خویش بتازد، مرگ او را از پای درآورد." 🔻 یکی از موضوعات بسیار مهم و پرتکرار در نهج البلاغه، بحث آرزوها است. آرزوها وقتی سه قید داشته باشند، منفور و مورد مذمّت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می باشند: 1⃣ فردی، 2⃣ دنیوی، 3⃣ طولانی 🔻به این معنی که اگر آروزها صرفاً فردی بودند، نه مورد نفع جامعه؛ از آن طرف فقط دنیوی بودند و هیچ بُعد معنوی نداشتند و از طرف سوّم طولانی بودند و دور از دسترس شرایط عادی، این آرزوهایی که این سه ویژگی را داشتند منفور امیرالمؤمنین هستند. لذا امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر در حکمت ۳۶ می فرمایند: "کسی که آرزوهایش طولانی است، کردارش نیز ناپسند است" ؛ چون آرزوها قدرت فوق العاده ای در کشش انسان به سمت خود دارند، وقتی طولانی باشند انسان با درک شرایط و مقدورات و محدودیتهای خودش، کم کم ناگزیر میشود حلال و حرام و اخلاق و انسانیّت را زیر پا بگذارد، تا به آن آرزوی دوردست، دست پیدا کند؛ بنابراین کردارش ناپسند می شود. 🔻همچنین مولا علی( علیه السلام) در حکمت ۳۳۴ نهج البلاغه اینگونه می فرمایند که: " اگر بنده خدا اجل و پایان کارش را می دید، با آرزو و فریب آن دشمنی می ورزید" ؛ یعنی راه اینکه انسان عقلش روشن شود و فریب آرزوهای مادیِ دنیویِ فردگرایانه را نخورد، این است که بداند دیر یا زود اجل در خانه اش را می زند و به او مهلت نمی دهد. آن موقع اولاً همه آرزوها دست یافتنی نبودند و در حسرت می میرد؛ ثانیاً برای رسیدن به همان مقدارش که دست پیدا کرده، چقدر حقّ اللّه و حقّ النّاس را ضایع کرده تا توانسته به این آرزو برسد. آن موقع اجل و توجه به مرگ باعث میشود که انسان بی ارزشی این طور آرزو کردن ها را خوب درک کند و نفسش را از این سرکشی و هیجان باز بدارد. 🔻همچنین بر اساس همین مبنا یعنی توجه به مرگ و عبرت از گذشتگانی که مثل ما آرزوهای طولانیِ مادیِ فردی داشتند، اما مرگ آنها را ناکام گذاشت، حضرت در حکمت ۳۵۹ اینگونه نهیب می زنند: " ای اسیران آرزو ها بس کنید، زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندانِ حوادث روزگار به هراس افکنده، ای مردم کار تربیت خود را خودتان برعهده بگیرید و نفس را از عادتهایی که به آن حرص دارد، بازگردارید" ؛ یعنی علاوه بر اینکه مرگ خودتان را دائما یاداوری کنید، عبرت بگیرید از صاحبان جاه و مقام و ثروت در تاریخ که چگونه دندان مرگ آنها را از رسیدن به آرزوها و بهره برداری از آن همه امکانات و ثروت محروم کرد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
نامه ۵۳بخش۳ از بند ۱۲ تاپایان نامه.mp3
1.93M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۵۳ بخش ۳، بند ۱۲ تا پایان نامه ┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
🌹سهم مطالعه نهج البلاغه از بخش سوم بند ۱۲ تا پایان نامه ┄━━•●❥❈🌿🌸🌿❈❥●━━┄ 📜 : نامه به مالک اشتر (قسمت سیزدهم) 2⃣1⃣ هشدارها 🔹سوّم- هشدار از منّت گذاری 🔻مبادا هرگز با خدمتهایی كه انجام دادی بر مردم منّت گذاری ، يا آنچه را انجام داده ای بزرگ بشماری، يا مردم را وعده ای داده سپس خلف وعده نمایی، منّت نهادن پاداش نيكوكاری را از بين می برد و كاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند و خلاف وعده عمل كردن خشم خدا و مردم را بر می انگيزاند كه خدای بزرگ فرمود: «دشمنی بزرگ نزد خدا آن كه بگوييد و عمل نكنيد» 🔹چهارم- هشدار از شتابزدگی ♦️مبادا هرگز در كاری كه وقت آن فرا نرسيده شتاب كنی يا كاری كه وقت آن رسيده سستی ورزی و يا در چيزی كه (حقيقت آن) روشن نيست ستيزه جویی نمایی و يا در كارهای واضح و آشكار كوتاهی كنی تلاش كن تا هر كاری را در جای خود و در زمان مخصوص به خود انجام دهی. 🔹پنجم- هشدار از امتياز خواهی 🔻مبادا هرگز در آنچه كه با مردم مساوی هستی امتيازی خواهی از اموری كه بر همه روشن است، غفلت كنی زيرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسؤولی و به زودی پرده از كارها يك سو رود و انتقام ستمديده را از تو باز می گيرند. باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندی زبانت را در اختيار خود گير و با پرهيز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم خود را آرامش ده تا خشم فرو نشيند و اختيار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با ياد فراوان قيامت و بازگشت به سوی خدا. آنچه بر تو لازم است آن كه حكومتهای دادگستر پيشين، سنّتهای با ارزش گذشتگان، روشهای پسنديده رفتگان و آثار پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) و واجباتی كه در كتاب خداست را همواره به ياد آوری و به آنچه ما عمل كرده ايم پيروی كنی و برای پيروی از فرامين اين عهد نامه ای كه برای تو نوشته ام و با آن حجّت را بر تو تمام كرده ام تلاش كن، زيرا اگر نفس سركشی كرد و بر تو چيره شد عذری نزد من نداشته باشی. از خداوند بزرگ، با رحمت گسترده و قدرت برترش در انجام تمام خواسته ها درخواست می كنيم كه به آنچه موجب خشنودی اوست ما و تو را موفّق فرمايد، كه نزد او و خلق او دارای عذری روشن باشيم، برخوردار از ستايش بندگان، يادگار نيك در شهرها، رسيدن به همه نعمتها و كرامتها بوده و اينكه پايان عمر من و تو را به شهادت و رستگاری ختم فرمايد كه همانا ما به سوی او باز می گرديم. با درود به پيامبر اسلام( صلّی اللّه عليه و آله و سلّم ) و اهل بيت پاكيزه و پاك او، درودی فراوان و پيوسته. با درود. ┄━━•●❥❈🌿🌸🌿❈❥●━━┄
شرح کلی و ساختاری از بخش ۳از بند ۱۲ نامه۵۳ تا پایان نامه.mp3
3.23M
🔊 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ ،بخش ۳ از بند ۱۲ تا پایان نامه۵۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیر مومنان علی علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پنجاه و سوم ❇️ سخنرانی‌های آغاز خلافت 🔸خورشید حقیقت طلوع کرد [ پس از انجام بیعت مردم با من، خطبه‌ای ایراد کردم و در آن خطبه گفتم: ] 🔻همانا خورشید طلوع کرد و ماه تابان پرتوافکن شد و ستاره‌ای درخشیدن گرفت. آنچه از جاده حق، خارج شده بود به راه راست بازگشت و خداوند مردمی را به جای مردمی دیگر برگزید و روزی را به روزی دیگر بدل کرد. ما چونان قحطی‌زدگان که در خشک‌سالی انتظار باران کشند، در انتظار دگرگون شدن روزگاران بودیم. آری، امامان از جانب خدا، تدبیرکنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه بندگان‌اند. فقط کسی به بهشت می‌رود که امامان را شناخته و امامان او را شناخته باشند و کسی به جهنم نمی‌رود، جز آنکه آنان باشد و امامان هم وی را نپذیرفته باشند. ❇️ ویژگی‌های اسلام 🔻به راستی که خداوند متعال با اسلام به شما ویژگی بخشید و شما را برای اسلام برگزید. اسلام نامی از سلامت و فراهم کننده کرامت جامعه بشری است. راه روشن اسلام را خدا برگزید و حجت‌های آن را روشن قرار داد. علم، ظاهر اسلام است و حکمت، باطن آن. نوآوری‌های آن، پایان نمی‌گیرد و عجایب آن تمام نمی‌شود. در آن، برکت‌ها و خیرهای انبوه چونان سرزمین‌های پر گیاه در اول بهاران است و در تاریکی‌ها چراغ‌های بسیار و فروزان دارد. درهای خیر فقط با کلیدهای آن گشوده می‌شود و تاریکی‌ها فقط با روشنایی آن زدوده می‌شود. خداوند مرزهای آن را محفوظ داشته و رعایت آن را بر خود لازم فرموده است. در آن، شفای هر طالب درمانی است و هر کس را که به دنبال این جهان و آن جهان است، کفایت می کند. ❇️ آزمون های سختی در پیش دارید 🔻آنچه می‌گویم، بر عهده می‌گیرم و خود به آن پایبندم. کسی که عبرت‌های روزگار برای او آشکار شود و از آن پندگیرد، تقوی و خویشتن‌داری، او را از سقوط در شبهات نگاه می دارد. آگاه باشید که شما دوباره در بوته آزمایش قرار گرفته‌اید. آزمون‌ها همانند زمان بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله، بار دیگر به شما روی آورده است. سوگند به خدایی که رسولش را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش می‌شوید و چونان دانه‌هایی که غربال کنند یا غذایی که در دیگ بجوشانند، زیر و رو خواهید شد. آن‌که پایین است، بالا رود و آن‌که بالاست، پایین آید. آنان که سابقه‌ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی شده بودند، بر سر کار می‌آیند و آنها که به ناحق پیشی گرفته بودند، عقب‌زده خواهند شد. 🔻به خدا سوگند، کلمه‌ای از حق را نپوشاندم و هیچ‌گاه دروغی بر زبان نراندم و از سال‌ها قبل، دستیابی من به خلافت و چنین روزی به من خبر داده شده بود! آگاه باشید! گناهان همچون اسب‌های سرکش، سواران خود را که عنان از دست داده‌اند، در دوزخ افکنند؛ اما تقوا چونان مَرکب راهواری است که سوار خود را عنان به دست وارد بهشت جاودان می کند. از دیرباز، حق و باطل در پیکار بوده‌اند و هر یک از طرف‌دارانی داشته است. اگر باطل پیروز شود، تعجب‌آور نیست؛ زیرا از دیرباز چنین بوده است و اگر طرف‌داران حق اندک‌اند، امید است روزی فراوان شوند و پیروزی به دست آورند؛ اما کمتر اتفاق می‌افتد که فرصت‌های ازدست‌رفته بازگردد. 📚 منابع: ۱. نهج البلاغه، خطبه۱۵۲ ۲. أعلام الدین، ص۶۴ ۳. شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۵۳ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت۲۰- قسمت اول.mp3
4.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / بخش اول 1⃣ ⭕️ جوانمرد کیست؟ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔹روش برخورد با جوانمردان 1⃣ 💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: " از لغزش جوانمردان درگذريد؛ زيرا جوانمردی نمی لغزد مگر آنكه دست لطف خدا او را بلند میکند." 🔻جوانمرد به کسی می گویند که صاحب خصلت های انسانی والاست و در روایات ما مقام خیلی بلندی به او داده شده است. شما میدانید مثلاً در مورد عدالت در امام جماعت آمده است که ترک گناه کبیره و عدم اصرار به گناه صغیره کافی نیست، بلکه مردم نباید از امام جماعت خلاف مروّت هم ببینند. مثلا جایی که دستش می رسد که برای یک مؤمنی، انسانی، مسلمانی، یک کاری را انجام بدهد امتناع نکرده باشد، جوانمردی کرده باشد؛ آبرویی گرو بگذارد بین یک خانواده مشکلاتی را حل کند و صلح ایجاد کند، آنجاها کوتاهی نکرده باشد، درِ خانه اش به روی مردم باز باشد. به قول قدیمی ها سفره دار باشد و امثال این. 🔻جوانمردی جلوه های بسیار بسیار زیبای زندگی انسانی را به همه ما نشان می دهد. در نهج البلاغه شریف در پاورقی خطبه ۵۰ نهج البلاغه داستانی آمده که مفصّل آن را شهید مطهری در کتاب انسان کامل صفحه ۶۵ و ۶۶ اینگونه مطرح میکند : حضرت علی (علیه السلام) زیباترین جلوه های مروّت و جوانمردی را در جنگ صفین از خود نشان داد. 🔻هنگامی که دو لشکر معاویه و امیرالمؤمنین در اطراف رود فرات به هم نزدیک شدند، معاویه به یارانش دستور داد: پیشدستی کنید و قبل از آنکه علی و سپاهیانش به محل کارزار برسند آب را بر آنها ببندید. آب به روی سپاهیان علی(علیه السلام) بسته میشود. علی (علیه السلام) به معاویه پیام داد که بهتر است ابتدا با یکدیگر مذاکره کنیم، بلکه بتوانیم با مذاکره مشکل را حل کنیم و گره ای را که میشود با دست باز کرد، نباید با دندان باز کنیم و تا ممکن است از کاری که میان دو گروه از مسلمانان جنگ و خونریزی راه می اندازد بپرهیزید. هنوز ما به محل نرسیده شما آب را بسته اید ولی معاویه جنگ را به علی(علیه السلام) تحمیل کرد و لشکر امیرالمؤمنین حمله کردند و دشمن را تا چند کیلومتر آنطرف تر عقب راندند و شریعه، یعنی بخش قابل استفاده از رودخانه را در اختیار گرفتند. جلوی آب را بستند و معاویه چون بی آب ماند، نامه ای التماس آمیز به حضرت علی(علیه السلام) نوشت. اصحاب امیرالمؤمنین گفتند: محال است، زیرا که ما چنین کاری را ابتدا شروع نکردیم، شما اول این کار را کردید و گفتید آب به شما نمیدهیم. ولی امیرالمومنین فرمود:« نه ! ما هرگز چنین نمیکنیم. این عملی است ناجوانمردانه. من با دشمن در میدان جنگ روبرو می شوم و هرگز به این شکل نمی خواهم پیروزی کسب نمایم. این شیوه ها از شأن و عمل من به دور است و از شأن یک مسلمان با عزّت و با کرامت هم به دور است». 🔻این را می گویند مروّت و مردانگی. مروت بالاتر از شجاعت است. به قول مولوی: " در شجاعت شیرِ ربّانیستی در مروت خود که داند کیستی" 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
سهم مطالعه نهج البلاغه از نامه ۵۲ تا نامه ۵۱ ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄ 📜 : نامه به فرمانداران شهرها درباره وقت نماز 🔹 وقت های نماز پنجگانه 🔻پس از ياد خدا و درود، نماز ظهر را با مردم وقتی بخوانيد كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايه آن به اندازه ديوار آغلِ بز گسترده شود و نماز عصر را با مردم هنگامی بخوانيد كه خورشيد سفيد و جلوه دارد، و پاره ای از روز مانده كه تا غروب می توان دو فرسخ راه را پيمود و نماز مغرب را با مردم زمانی بخوانيد كه روزه دار افطار و حاجی از عرفات به سوی منی كوچ می كند و نماز عشاء را با مردم وقتی بخوانيد كه شفق پنهان می گردد و يك سوم از شب بگذرد و نماز صبح را با مردم هنگامی بخوانيد كه شخص چهره همراه خويش را بشناسد و در نماز جماعت در حد ناتوان آنان نماز بگذاريد و فتنه گر مباشيد. ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄ 📜 : نامه به مأموران ماليات 🔹اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی 🔻 از بنده خدا علی اميرمؤمنان به كارگزاران جمع آوری ماليات. پس از ياد خدا و درود، همانا كسی که از روز قيامت نترسد، زاد و توشه ای از پيش نخواهد فرستاد. بدانيد مسؤوليتی را كه به عهده گرفته ايد اندك اما پاداش آن فراوان است، اگر برای آنچه كه خدا نهی كرد(مانند ستمكاری و دشمنی) كيفری نبود، برای رسيدن به پاداش در ترك آن نيز عذری وجود نداشت، در روابط خود با مردم انصاف داشته باشيد و در برآوردن نيازهايشان شكيبا باشيد همانا شما خزانه داران مردم و نمايندگان ملت و سفيران پيشوايان هستيد، هرگز كسی را از نيازمندی او باز نداريد و از خواسته های مشروعش محروم نسازيد و برای گرفتن ماليات از مردم، لباسهای تابستانی يا زمستانی و مركب سواری و برده كاری او را نفروشيد و برای گرفتن درهمی، كسی را با تازيانه نزنيد و به مال كسی که نمازگزار باشد يا غير مسلمانی كه در پناه اسلام است دست درازی نكنيد، جز اسب يا اسلحه ای كه برای تجاوز به مسلمانها بكار گرفته می شود، زيرا برای مسلمان جايز نيست آنها را در اختيار دشمنان اسلام بگذارد، تا نيرومندتر از سپاه اسلام گردند. از پند دادن به نفس خويش هيچ گونه كوتاهی نداشته و از خوش رفتاری با سپاهيان و كمك به رعايا و تقويت دين خدا غفلت نكنيد و از آنچه در راه خدا بر شما واجب است انجام دهيد همانا خدای سبحان از ما و شما خواسته است كه در شكرگزاری كوشا بوده و با تمام قدرت او را ياری كنيم (و نيرویی جز از جانب خدا نيست.) ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄