eitaa logo
باعلی (ع) تا مهدی(عج)
49 دنبال‌کننده
240 عکس
80 ویدیو
0 فایل
ما نهج البلاغه میخوانیم ارتباط با ادمین👇👇 @Sarbaz31377 انتقادات و پیشنهادات خود را به ما برسانید
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۳۸ بخش ۱۳ پرهیز از دوستی با دروغگو.mp3
3.27M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣1⃣ ⭕️ پرهیز از دوستی با دروغگو 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح ( 13 ) 🔷 پرهیز از دوستی با دروغگو 🔻در ادامه حکمت ۳۸ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: « إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ» ؛ از دوستی با کسی که زیاد دروغ می گوید بپرهیز زیرا او مانند سراب است که دور را به تو نزدیک نشان می دهد و نزدیک را دور. 🔻در این رابطه در نهج البلاغه نکات مهمی هست که به ترتیب عرض می کنم. 1⃣ اولاً در خطبه ۸۴ ، حضرت علی (علیه السلام) معتقدند: « شَرُّ الْقَوْلِ الْكَذِبُ» ؛ بدترین سخن دروغگویی است و بین دروغ و ایمان فاصله بسیار زیادی قائل هستند. 🔻 در خطبه ۸۶ ، بند ۳ در این باره می فرمایند: «جَانِبُوا الْکَذِبَ»؛ از دروغ دوری کنید. چرا؟ زیرا «فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلاِيمَانِ» ؛ بخاطر اینکه دروغگویی از ایمان خیلی دور است و «الصَّادِقُ عَلَى شَفَا مَنْجَاةٍ وَ كَرَامَةٍ» انسان راستگو در آستانه نجات و بزرگواری است، در حالی که « وَالْكَاذِبُ عَلَى شَرَفِ مَهْوَاةٍ وَ مَهَانَةٍ» ؛ انسان دروغگو در شُرف سقوط و خواری است. 2⃣ با این نگاه مولا علی (علیه السلام) اساساً ایمان را در حکمت ۴۵۸ اینگونه تعریف می کنند: « الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ » ؛ حقیقت ایمان این است که صداقت را وقتی به ضرر تو است بر دروغی که به نفع تو است ترجیح بدهی. 3⃣ مولا علی(علیه السلام) اساساً فلسفه تشریع حکم ترک دروغ را شرافت بخشیدن به صداقت می دانند. 🔻 در حکمت ۲۵۲ می فرمایند: « فَرَضَ اللَّهُ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ » ؛ خداوند ترک دروغ را واجب کرد برای اینکه به راستگویی شرافت بدهد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فضیلت10 القطره ج1ص286.mp3
1.05M
💠 بپا خاستن حضرت جبرائیل و احترام او به هنگام ورود امیرالمونین علیه السلام 🔵 🔹پرسش پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم) از جبرائیل و جویا شدن علت این امر 🌿 حق استادی امیرالمومنین علیه السلام بر حضرت جبرائیل، شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی 📚 منبع : کتاب القطرة ج1ص286 ┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۹۱ •┈┈••••✾🌿🌹🌿✾••••┈┈• 📜 : در حمد خدا و لزوم تقوا 1⃣ شناخت پروردگار ♦️سپاس خداوندی را سزاست كه سپاس او در خلق آشكار و سپاهش پيروز و بزرگی او والا و بيكرانه است. خدا را برای نعمتهای پی در پی و بخشش های بزرگش ستايش می كنم، خدایی كه حلمش بزرگ و عفوكننده است، در فرمانش عادل و از گذشته و آينده باخبر است، با علم خود جهان هستی را پديد آورده و با فرمان خود موجودات را آفريده است، بی آنكه از كسی پيروی كند و يا بياموزد و يا از طرح حكيم ديگری استفاده نمايد در آفرينش پديده ها، دچار اشتباهی نشده و نه با حضور و مشورت گروهی آفريده است. گواهی می دهم كه محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) بنده و فرستاده اوست، به هنگامی او را مبعوث فرمود كه مردم در گرداب جهالت فرو رفته و در حيرت و سرگردانی به سر می بردند هلاكت آنان را مهار كرده به سوی خود می كشيد و گمراهی بر جان و دلشان قفل زده بود. 2⃣ ره آورد پرهيزكاری ♦️ای بندگان خدا! شما را به پرهيزكاری سفارش می كنم كه حق خداوند بر شماست و نيز موجب حق شما بر پروردگار است، از خدا برای پرهيزكاری ياری بطلبيد و برای انجام دستورات خدا از تقوا ياری جوييد، زيرا تقوا امروز سپر بلا و فردا راه رسيدن به بهشت است. راه تقوا روشن و رونده آن بهره مند و امانتدارش خدا كه حافظ آن خواهد بود. تقوا همواره خود را بر امّت های گذشته و آينده عرضه می كند، زيرا فردای قيامت همه به آن نيازمندند. آنگاه كه در قيامت آفريده ها را گرد می آورد و درباره همه نعمت ها می پرسد، پس چه اندكند آنان كه تقوا را برگزيدند و بار آن را بدرستی بر دوش كشيدند، آری پرهيزكاران تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان كه فرمود: « بندگان سپاسگزار من اندكند.» پس گوش جان را به ندای تقوا بسپاريد و برای به دست آوردن آن تلاش كنيد، تقوا را به جای آن چه از دست رفته به دست آورديد و عوض هر كار مخالفی كه مرتكب شده ايد انتخاب كنيد، با تقوا خواب خود را به بيداری و روزتان را با آن سپری كنيد، دلهای خود را با تقوا زنده كنيد و گناهان خود را با آن شستشو دهيد، بيماريهای روان و جان خود را با تقوا درمان و خود را آماده سفر آخرت گردانيد، از تباه كنندگان تقوا عبرت گيريد و خود عبرت پرهيزكاران نشويد. آگاه باشيد، تقوا را حفظ كنيد و خويشتن را با تقوا حفظ نماييد. 3⃣ پرهيز از دنيای حرام ♦️ برابر دنيا خويشتن دار و برابر آخرت دلباخته باشيد. آن كس را كه تقوا بلندمرتبت نمود، خوار نشماريد و آن را كه دنيا عزيزش كرد گرامی نداريد. برق درخشنده دنيا شما را خيره نكند و سخن ستاينده دنيا را نشنويد، به دعوت كننده دنيا پاسخ ندهيد و از تابش دنيا روشنایی نخواهيد و فريفته كالاهای گرانقدر دنيا نگرديد. همانا برق دنيای حرام بی فروغ است و سخنش دروغ و اموالش به غارت رفته و كالاهای آن در شرف تاراج است. آگاه باشيد، دنيای حرام چونان عشوه گر هرزه ای است كه تسليم نشود و مركب سركشی است كه فرمان نبرد، دروغگویی خيانتكار، ناسپاس حق نشناس، دشمنی حيله گر، پشت كننده ای سرگردان، حالاتش متزلزل، عزتش خواری، جدش بازی و شوخی و بلندی آن سقوط است. خانه جنگ و غارتگری ، تبهكاری و هلاكت و سرمنزل ناآرامی است. جايگاه ديدار كردنها و جدایی هاست. راه های آن حيرت زا، گريزگاه هايش ناپيدا و خواسته هايش نوميدكننده و زيانبار است. پناهگاههای دنيا انسان را تسليم مرگ می كند و از خانه های خود بيرون می راند و چاره انديشی ها ناتوان كننده است. 4⃣ اقسام دنياپرستان نجات يافته ای مجروح يا مجروحی پاره پاره تن، دسته ای سر از تن جدا و دسته ای ديگر در خون خود تپيده، گروهی انگشت به دندان و جمعی از حسرت و اندوه دست بر دست می مالند، برخی سر بر روی دستها نهاده به فكر فرو رفته اند، عدّه ای بر اشتباهات گذشته افسوس می خورند و خويشتن را محكوم می كنند و عدّه ای ديگر از عزم و تصميم ها دست برداشته كه راه فرار و هر نوع حيله گری بسته شده و دنيا آنها را غافلگير كرده است، زيرا كار از كار گذشته و عمر گرانبها هدر رفته است. هيهات! هيهات! آنچه از دست رفت گذشت و آنچه سپری شد رفت و جهان چنانكه می خواست به پايان رسيد. (نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين و هرگز ديگر به آنها مهلتی داده نشد.) •┈┈••••✾🌿🌹🌿✾••••┈┈•
سهم روزانه نهج البلاغهخطبه ۱۹۱.mp3
8.56M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱۹۱ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۹۱.mp3
3.69M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۹۱ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و سوم ❇️ دوران جنگ صفین ✳️ اولین گام ها برای برخورد با معاویه در مدینه 🔸دعوت از معاویه برای بیعت 🔻[ در آغاز حکومت و پس از بیعت عمومی مردم با من در مدینه، طی نامه‌ای به معاویه نوشته بودم: ] از بنده خدا علی، امیرالمومنین، به معاویه فرزند ابوسفیان اما بعد، تو می‌دانی که حجت من درباره شما تمام است و از حوادثی که رخ داد برکنار بودم، تا شد آنچه باید می‌شد و بازداشتن آن ممکن نبود. داستان دراز است و سخن بسیار. گذشته‌ها گذشته و آینده روی نمود. اکنون از کسانی که همراه تو هستند، بیعت بگیر و با گروهی از یاران خود نزد من بیا. والسلام. ✳️ پافشاری بر اصول 🔻[ پیش‌بینی می‌کردم که معاویه حاضر نخواهد شد با من بیعت کند و پیش شرطی مبنی بر تثبیت خود در استانداری شام دارد. مغیره نزد من آمد و پیشنهاد کرد تا زمانی که بر امور مسلط نشده‌ای، معاویه را تثبیت کن. از وی پرسیدم: ] ای مغیره، در این فاصله که او را تثبیت و سپس برکنارش می‌کنم، آیا می‌توانی ضمانت کنی که عمر من باقی باشد و زنده بمانم؟ [ او پاسخ منفی داد و من تصریح کردم: ] 🔻آیا خداوند از من نخواهد پرسید که چرا معاویه را بر دو مسلمان در شبی تاریک مسلط کرده‌ام؟ "وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا؛ و من هیچ‌گاه گمراه کنندگان را دستیار خود قرار نمی‌دهم". 🔻آری، نامه‌ای می‌فرستم و وی را به حقی که امروز در دستان من قرار دارد فرا می‌خوانم. اگر پاسخ مثبت داد، همانند یکی از مسلمانان خواهد بود که در سود و ضرر همه آنان سهم خواهد داشت و اگر امتناع ورزید، او را به خدا واگذار می‌کنم و وظیفه الهی خود را دراین‌باره انجام می‌دهم. ✳️ آماده کردن سپاهیان برای مقابله با معاویه 🔻[ پاسخی که معاویه به نامه من داد، صفحه سفیدی بود که فقط در آن نوشته شده بود: از معاویه فرزند ابوسفیان، به علی فرزند ابوطالب! فردی که نامه را آورده، بود توضیح داد: من از میان جمعیتی آمده‌ام که گمان می‌کنند عثمان را تو کشته‌ای و فقط با کشتن تو راضی می شوند! با شنیدن این مطلب، به مردم مدینه گفتم: ] ای مردم مدینه، به خدا سوگند، یا آماده جنگ با معاویه شوید یا اینکه مطمئن باشید آنها به سراغ شما خواهند آمد و با شما خواهند جنگید. [ لشکری برای مقابله با معاویه آماده حرکت کردم و خطبه‌ای خواندم : ] 🔻خداوند بزرگ و بلند مرتبه، پیامبری را که به حقیقت راه یافته و هدایتگر بود، به همراه کتابی ناطق و مسیری استوار و روشن مبعوث فرمود. به جز کسانی که خود، راه هلاکت را پیش گرفته‌اند، هیچ کس از آن پیامبر و راه روشن وی منحرف نشود. اما بدعت‌ها و شبهه‌ها مایه هلاکت افراد هستند، مگر کسانی که در پناه حفظ الهی باشند. اگر می‌خواهید از هلاکت در امان بمانید و کار شما به سامان برسد، فقط در سایه حاکمیت الهی مقدور است؛ پس مطیع خدا باشید و به خود تردید راه ندهید و با میل و رغبت سر تسلیم فرود آورید. 🔻به خدا سوگند، یا این‌گونه عمل می‌کنید و با طاعت خویش حاکمیت الهی را حفظ می‌کنید یا اینکه حکومت اسلام از دست شما خارج خواهد شد و هرگز به سوی شما باز نخواهد گشت. برخیزید و بشتابید به سوی این جماعتی که درصدد ایجاد تفرقه در بین شما هستند. امید است خداوند فسادی را که موجب تباهی مردم شده است، به دست شما اصلاح کند و بدین ترتیب، تکلیفی را که بر عهده شما گذاشته شده است، ادا کنید. 🔻[ اما در همین روزها بود که خبر عهدشکنی طلحه و زبیر و حرکت آنها به سمت بصره به ما رسید و ناچار شدیم به جای شام، به سوی بصره حرکت کنیم.] 📚منابع: ۱. نهج البلاغه، نامه ۷۵ ۲. سوره کهف، آیه ۵۱ ۳. الاستیعاب، ج۴، ص۹ ۴. انساب الاشراف، ج۲، ص۲۱۱ ۵. تاریخ طبری، ج۳، ص۴۶۵ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 انیمیشن فوق العاده زیبا از کشتی 📚 براساس داستان پوریای ولی از کتاب سلام بر ابراهیم 1 🎙 باصدای گزارشگر کشتی آقای هادی عامل ➕ منتظر محتواهای ناب باشید 👇 🆔 @s_mardom_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۳۸ بخش ۱۴ پرهیز از دوستی با دروغگو(2).mp3
4.19M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣1⃣ ⭕️ پرهیز از دوستی با دروغگو 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح ( 14 ) 🔷 پرهیز از دوستی با دروغگو 4⃣ با این نگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای دروغگویی آثار و عواقب زشتی را توضیح می دهند: 🔹۱. یکی از آنها در زمان خودشان اتفاق افتاد؛ وقتی که برای جنگ جمل با طلحه و زبیر به بصره رسیدند، حضرت به اَنَس بن مالک فرمودند که تو جلوتر برو و سخنی را که پیامبر درباره چنین روزی به زبیر و طلحه گفته بودند به یادشان بیاور، شاید متنبّه شوند و دست از فتنه گری بردارند. اَنَس بن مالک ملعون به دروغ گفت من چنین سخنی را از پیامبر به یادم نمی آید، حضرت اینگونه فرمودند که در حکمت ۳۱۱ آمده: « إِنْ كُنْتَ كَاذِباً فَضَرَبَكَ اللَّهُ بِهَا بَيْضَاءَ لَامِعَةً لَا تُوَارِيهَا الْعِمَامَةُ » ؛ اگر دروغ می گویی که سخن پیامبر را فراموش کردی، از خدا می خواهم چنان پیسی و سفیدی به صورتت بیفتد که با عمّامه هم نتوانی بپوشانی. آورده اند که بعد از نفرین امام چنان بر صورت و سر او پیسی گرفتاری ایجاد کرد که حتّی نقاب می زد برای اینکه دیده نشود. 🔹۲. امّا اثر دیگری که این زشتی ها دارد این است که حضرت آینده زمان خودشان را چنان توصیف می کنند که یکی از بدترین ویژگی هایش این است که در خطبه ۱۸۷ می فرمایند: روزگاری به مردم می رسد که «تَكْذِبُونَ مِنْ غَيْرِ إِحْرَاجٍ» ؛ بدون اینکه هیچ ضرورتی داشته باشد به راحتی و مفت دروغ می گویند. 🔻همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره رواج دروغ گویی در آینده امّت اسلام در خطبه ۱۰۸ این دو جمله را دارند، می فرمایند: « تَحَابُّوا عَلَى الْكَذِبِ وَ تَبَاغَضُوا عَلَى الصِّدْقِ » ؛ مردم به واسطه دروغگویی به هم محبّت پیدا می کنند و بخاطر صداقت کسی، با او دشمن می شوند. 🔻یا در همان خطبه ۱۰۸ بند ۷ می فرمایند: «غَارَ الصِّدْقُ وَ فَاضَ الْكَذِبُ» ؛ صداقت منفور و نایاب می شود، امّا دروغگویی همه گیر و مُسری و جاری می شود . 5⃣ آخرین نکته درباره کذب هم این است که حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۱۹۲ یک مصداق عجیبی برای دروغگویی بیان کردند و می فرمایند: وقتی هر چیزی را که به گوشت می رسد بیان می کنی، همین کفایت می کند برای اینکه تو دروغگو باشی ، «وَلا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعْتَ بِهِ » ؛ با مردم هر چیزی را که به گوشت می رسد به زبان نیاور «فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا» ؛ بخاطر اینکه این رفتار خودش کافی است برای اینکه دروغگو باشی. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع