eitaa logo
باعلی (ع) تا مهدی(عج)
50 دنبال‌کننده
240 عکس
80 ویدیو
0 فایل
ما نهج البلاغه میخوانیم ارتباط با ادمین👇👇 @Sarbaz31377 انتقادات و پیشنهادات خود را به ما برسانید
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۲۰ تا ۳۳۰.mp3
1.43M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۲۰ تا ۳۳۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ» 🔰 محور اصلی پیام این حکمت، عُجب و خودپسندی است. 🔻 دو نکته درباره این حکمت ضروری است: 1⃣ نکته اول اینکه بار اصلی مقصود و منظور امیرالمؤمنین (علیه السلام) فهماندن نهایت زشتی و پلیدی صفت عُجب و خودپسندی است. لذا به هیچ وجه در صدد تأیید معصیت نیستند که بعضی جاهلان گفتند ببین گناه را تأیید کرد، فرمود گناهی که تو را شرمنده کند بهتر از عبادتی است که تو را به عُجب وادارد ؛ اصلاً اینگونه نیست. کسی که کمی با ادبیات آشنایی داشته باشد، می فهمد که این یک نوع استعاره است که ببین گناه چقدر بد است ، از آن بدتر عبادتی است که عُجب بیاورد. بنابراین سنگینی مقصود در حکمت ۴۶ بر عُجب است‌. 2⃣ اما نکته دوم، شرح این حکمت با نهج البلاغه است. اولاً باید دانست که عُجب، چه مهالک و ضررها و زیان هایی دارد. 🔰 مولا علی (علیه السلام) عُجب و خودپسندی را بدترین ترس و تنهایی می دانند. 🔻 در حکمت ۳۸ می فرمایند: « إنَّ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ "وحشتناک ترین وحشت عُجب و خودپسندی است." 🔻 در حکمت ۱۱۳ هم می فرمایند: « لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛ " هیچ تنهایی وحشتناک تر از عُجب نیست. " 🔻در حکمت ۱۶۷ عُجب را مانع زیاد شدن و فزونی یافتن نعمت های خدا می دانند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ » 🔻 و در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ » "بدان همانا عُجب و خودپسندی برخلاف راه درست و آسیب رسان به قلب و عقل است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت۴۶ قسمت ۱.mp3
2.95M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى 🎙حجت الاسلام
🌹 سهم : از حکمت ۳۳۱ تا حکمت ۳۴۳ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : خدای سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرار داد آنگاه كه مردم ناتوان كوتاهی كنند. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : حاكم اسلامی، پاسبان خدا در زمين اوست. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : (در توصيف مومن فرمود:) شادی مومن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزی فراخ تر، و نفس او از هر چيزی خوارتر است، برتری جویی را زشت، و رياكاری را دشمن می شمارد، اندوه او طولانی، و همت او بلند است، سكوتش فراوان، و وقت او با كار پر است، شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است، از كسی درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداری از بنده خوارتر است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : اگر بنده خدا اجل و پايان كارش را می ديد، با آرزو و فريب آن دشمنی می ورزيد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : برای هر كسی در مال او دو شريك است: وارث و حوادث. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : كسی كه چيزی از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : دعوت كننده بی عمل، چون تيرانداز بدون كمان است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : علم دو گونه است: علم فطری و علم اكتسابی، علم اكتسابی؛ اگر هماهنگ با علم فطری نباشد سودمند نخواهد بود. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : استواری رأی با كسی است كه قدرت و دارایی دارد، با روی آوردن قدرت روی آورد و با پشت كردن آن روی برتابد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : پاكدامنی زيور تهيدستی و شكرگزاری زيور بی نيازی (ثروتمندی ) است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : روز انتقام گرفتن از ظالمان سخت تر از ستمكاری بر مظلوم است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : برترين بی نيازی و دارایی، نوميدی است از آنچه در دست مردم است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : گفتارها نگهداری می شود و نهان ها آشكار و هر كسی در گرو اعمال خويش است و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگه دارد ؛ درخواست كنندگانشان مردم آزار و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودی يا خشمی از رأی خود باز گردد. و آنكس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهی ناراحت شود يا كلمه ای او را دگرگون سازد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : ای مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندی كه به آرزوی خود نرسيد و سازنده ساختمانی كه در آن مسکن نکرد و گردآورنده ای كه زود آنها را گرد آورده رها خواهد نمود، شايد كه از راه باطل گرد آورده و يا حق ديگران را باز داشته و با حرام به هم آميخته كه گناهش بر گردن اوست و يا سنگينی بار گناه در می گذرد و با پشيمانی و حسرت به نزد خدا می رود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكاری آشكار» ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۳۱ تا ۳۴۴.mp3
2.53M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۳۱ تا ۳۴۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(6).mp3
6.74M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و ششم : از حکمت ۳۳۱ تا ۳۴۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۷) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش بعد از شام هنوز پشت میز کارش ننشسته بود که تلفن زنگ خورد. صدای پروفسور را شناخت و در جواب پروفسور که پرسیده بود با گنج باد آورده ات چه میکنی؟ گفت :«خبرهای خوبی برایت دارم پروفسور، دیشب بخش هایی از آن را خواندم ، موضوعش یکی از قدّیس های دین اسلام است ؛ شخصی به نام علی که مسلمانان لبنان به او امام علی می گویند. شاید اسمش به گوشت خورده باشد.» پروفسور گفت : « من در مسائل دینی اطلاعات چندانی ندارم. در دین اسلام فقط محمد را می شناسم. حالا این کتاب را خود علی که می گویی نوشته است؟» کشیش جواب داد : « نه ! نویسنده اش مردی است که هم عصر علی بوده و قلم خوبی دارد. با یکی از دوستان نویسنده ام در لبنان تماس گرفتم ، او چند عنوان کتاب دربارهٔ علی نوشته است . قرار است به من کمک کند تا کتاب های مرتبط با آن را مطالعه کنم. » پروفسور پرسید : « این دوستت که می گویی مسلمان است لابد ! » کشیش گفت : « جالب است بدانی که او یک نویسنده و متفکر مشهور مسیحی است. می گفت علی یکی از مردان بزرگ تاریخ ماست . او را به عیسی مسیح تشبيه می کرد. اما نکتهٔ جالب تر اینکه علی کتابی دارد به نام نهج البلاغه ، من این کتاب را در بیروت دیده بودم ، اما هرگز رغبتی به مطالعهٔ آن نداشتم. دوستم می گفت نهج البلاغه تنها کتابی است که با مطالعهٔ آن می توانی علی را آن چنان که هست بشناسی.» پروفسور گفت : « حالا چه اصراری است که علی را بشناسی ؟ ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت۴۶ قسمت ۲ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى.mp3
5.6M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 برای فهم اینکه چرا عُجب، ضد الصّواب است، در خطبه ۹۱ می خوانیم: « وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ» فرشتگان که الگوی پاکی هستند، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « هرگز آنها دنباله رو اعجاب نبودند، تا آنچه از اعمال صالح را که در گذشته انجام دادند را زیاد بشمارند. » 🔻 و بر این اساس مولا علی (علیه السلام) ، در حکمت ۱۵۰ می فرماید: « لاتَکن مِمَّن يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ » " از کسانی نباش وقتی که سلامتی خود را باز می یابد به برکت خدا، این را به خودش نسبت می دهد و دچار عجب می شود؛ وقتی که مبتلا به بیماری گرفتاری می شود، نا امید می شود." در واقع حضرت می خواهند به ما بفهمانند که نشانه مهم عُجب این است که فرد دارای عجب هر چه خوبی است از خودش می داند و هرچه بدی است از خدا. 🔻 مسأله بعدی شناخت ارزش ندامت و شرم و حیا در محضر خداست؛ مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ ندامت و احساس پشیمانی را نقطه آغاز توبه واقعی می دانند و می فرمایند: «أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى» " آغاز توبه، ندامت از آنچه که در گذشته انجام شده است می باشد. " 🔻 لذا در خطبه اول نهج البلاغه هم در مورد حضرت آدم هم اینگونه بیان می کنند که: « وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَدلِ وَجَلًا وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً » " آدم (علیه السلام) وقتی متوجه این خطایش شد که نباید از شجره ممنوعه می خورد، به جای آن جدل که در آن باغ بهشتی می کرد، ترس از خدا جایش را در دل او گرفت و به جای فریبی که از شیطان خورد ندامت و پشیمانی در دلش شعله زد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌹 سهم : از حکمت ۳۴۵ تا حکمت ۳۵۴ ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : دست نيافتن به گناه نوعی عصمت است. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : آبروی تو چون يخی جامد است كه درخواست، آن را قطره قطره آب می کند، پس بنگر كه آن را نزد چه كسی فرو می ريزی؟ ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعی چاپلوسی و كمتر از آن درماندگی يا حسادت است. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : سخت ترين گناه آن است كه گناهكار آن را كوچك شمارد. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : آن كس كه در عيب خود بنگرد از عيب جویی ديگران باز ماند و كسی كه به روزی خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود، اندوهگين نباشد و كسی كه شمشير ستم بركشد با آن كشته خواهد شد و آن كس كه در كارها خود را به رنج انداخت خود را هلاك ساخت و هركس خود را در گردابهای بلا افكند غرق خواهد شد و هر كس كه به جاهای بدنام قدم گذاشت متهم گرديد. و كسی كه سخن زياد می گويد زياد هم اشتباه دارد و هر كس كه بسيار اشتباه كرد، شرم و حياء او اندك است و آنكه شرم او اندك، پرهيزكاری او نيز اندك خواهد بود و كسی كه پرهيزكاری او اندك است دلش مرده و آنكه دلش مرده باشد در آتش جهنم سقوط خواهد كرد. و آن كس كه زشتيهای مردم را بنگرد و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتيها را مرتكب شود، پس او احمق واقعی است. قناعت مالی است كه پايان نيابد و آن كس كه فراوان به ياد مرگ باشد در دنيا به اندك چيزی خشنود است و هركس بداند كه گفتار او نيز از اعمال او به حساب آيد جز به ضرورت سخن نگويد. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : مردم ستمكار را سه نشان است، با سركشی به مافوق خود ستم روا دارد و به زيردستان خود با زور و چيرگی ستم می كند و ستمكاران را ياری می دهد. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : چون سختی ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه های بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : (به برخی از ياران خود فرمود:) بيشترين اوقات زندگی را به زن و فرزندت اختصاص مده، زيرا اگر زن و فرزندت از دوستان خدا باشند خدا آنها را تباه نخواهد كرد و اگر دشمنان خدايند، چرا غم دشمنان خدا را می خوری؟ ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : بزرگترين عيب آنكه چيزی را كه در خود داری، بر ديگران عيب بشماری. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾ 📒 : (در حضور امام، شخصی با اين عبارت، تولد نوزادی را تبريك گفت: قدم دلاوری یكه سوار مبارك باد.) حضرت فرمود: چنين مگو! بلكه بگو: خدای بخشنده را شكرگزار باش و نوزاد بخشيده بر تو مبارك، اميد كه بزرگ شود و از نيكوكاريش بهره مند گردی. ✾✾✾✾✾🌿🌹🌿✾✾✾✾✾
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۴۵ تا ۳۵۴.mp3
1.6M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۴۵ تا ۳۵۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(7).mp3
5.83M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و هفتم : از حکمت ۳۴۵ تا ۳۵۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۶ قسمت ۳ ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی.mp3
3.63M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش و آثار شرم و حیا در مقابل خدا در حکمت ۲۲۳ می فرمایند: « مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ» " کسی که حیا لباس خودش را بر تن او پوشانده باشد، مردم عیب او را نمی بینند." 🔻در حکمت ۱۱۳ حیا را درجه اعلای ایمان می دانند و می فرمایند: « لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ » ؛ ایمانی مانند حیا و صبر نیست. 🔻 و نهایتاً در خطبه ۲۲۲ به عنوان الگوی انسان هایی که همواره از خدا احساس شرم و حیا و خجالت و از اعمال شان احساس ندامت دارند، اولیاء خدا و اهل الذّکر را معرفی می کنند و می فرمایند: « أهلُ الذِّکْر حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا، فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً، يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ » " اهل ذکر سنگینی بار گناهان خودشان را روی دوششان حس می کنند، خوب درک می کنند که نمیتوانند به تنهایی این بار را بکشند و با هم شروع می کنند به ناله کردن و گفتگو کردن، ناله دارند در درگاه خداوندشان از جایگاه انسانی که دچار پشیمانی و اعتراف به ناتوانی است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌹سهم : از حکمت ۳۵۵ تا حکمت ۳۶۶ ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : (وقتی يكی از كارگزاران امام خانهٔ با شكوهی ساخت به او فرمود: ) سكّه های طلا و نقره سر برآورده خود را آشكار ساختند، همانا ساختمان مجلل بی نيازی و ثروتمندی تو را می رساند. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : (از امام پرسيدند اگر در خانهٔ مردی را به رويش ببندند، روزی او از كجا خواهد آمد؟ فرمود) از آن جایی كه مرگ او می آيد. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : (مردی را در مرگ يكی از خويشاندانش چنین تسليت گفت:) مردن از شما آغازنشده و به شما نيز پايان نخواهد يافت، اين دوست شما به سفر می رفت، اكنون پنداريد كه به يكی از سفرها رفته؛ اگر او بازنگردد شما به سوی او خواهيد رفت. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : ای مردم! بايد خدا شما را به هنگام نعمت همانند هنگامه كيفر ترسان بنگرد، زيرا كسی كه رفاه و گشايش را زمينه گرفتار شدن خويش نداند، پس خود را از حوادث ترسناك ايمن می پندارد و آن كس كه تنگدستی را آزمايش الهی نداند پاداشی را که اميدی به آن بود از دست خواهد داد. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : ای اسيران آرزوها بس كنيد، زيرا صاحبان مقامات دنيا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افكند، ای مردم كار تربيت خود را خود بر عهده گيريد، و نفس را از عادتهایی كه به آن حرص دارد باز گردانيد. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکویی می توان داشت. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، ابتدا بر پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) درود بفرست، سپس حاجت خود را بخواه، زيرا خدا بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده، يكی را برآورد و ديگری را باز دارد. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : هركس كه از آبروی خود بيمناك است از جدال بپرهيزد. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : شتاب پيش از توانایی بر كار و سستی پس از به دست آوردن فرصت، از بی خردی است. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : از آنچه پديد نيامده نپرس، كه آنچه پديد آمده برای سرگرمی تو كافی است. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : انديشه آيينه ای شفاف و عبرت از حوادث بيم دهنده ای خيرانديش است و تو را در ادب كردن نفس همان بس كه از آنچه انجام دادنش را برای ديگران نمی پسندی بپرهيزی. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 📒 : علم و عمل پيوندی نزديك دارند و كسی كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم، عمل را فرا خواند، اگر پاسخش داد می ماند وگرنه كوچ می كند. ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(9).mp3
5.9M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و هشتم : از حکمت ۳۵۵ تا ۳۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۵۵ تا ۳۶۶.mp3
2.19M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۵۵ تا ۳۶۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۸) 📚 انتشارات عهدمانا معاویه را وقتی دیدم ، عبوس بود و عصبی. با چند مزاح و لطیفه و با تمجید از سخنرانی اش در مسجد ادامه دادم ، اما گفتم : حکومت ماندگار با مردم داری سازگار نیست . حاکمان دانا ، مردم را جز گوسفند و میش نمی پندارند که باید از شیر آنها نوشید و گوشتشان را قوت جسم و جان قرار داد. چوپان خوب ، چویانی است که نخست گوسفند را پروار و سپس او را ذبح کند . از سویی ، حاکمی می تواند سال ها بر مسند قدرت تکیه زند که شیوه های برخورد با مردم را نیک بداند. قدرت شمشیر و زور و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم ، شیوه ای است که بسیاری از حاکمان از آن پیروی کرده اند و می کنند ، اما این شیوه چندان دوام نمی آورد ، بالاخره روزی خواهد رسید که مردم قيام کنند و در آن روز، حتی قادر نخواهی بود سربازان خود را به جنگ آن ها بفرستی ؛ زیرا سربازان تو ، خود فرزندان این مردم اند. حاکمی که به دوام قدرت و حکومت خود فکر میکنند زورگویی به مردم را چاشنی خدعه و نیرنگ هایی می کند که لازمهٔ هر حکومتی است . مردم را فقط با سیاست و تدبیر می توان استحمار کرد. مردم طرفدار رسول الله و دین اند ؛ پس تو نیز چون آنان خود را دین خواه نشان بده و در مجالس و مراسم مذهبی شان حاضر شو. مردم اگر بدانند رهبرانشان با آنان همدل و هم کیش هستند ، جان و مال خود را فدای آن ها خواهند کرد. علمای دینی و امامان جماعت دین دار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱ معیار صداقت،شجاعت و عفت.mp3
1.83M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹معیار صداقت و شجاعت و عفّت 💠 در حکمت ۴۷ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) اقدام به بیان حقیقتی کردند که سالهای سال است اندیشمندان جهان، مخصوصاً انسان شناس ها و روان شناس ها در پاسخش ماندند و آن عبارت است از شاخص دادن برای کمّی سازی یا کیفی سازی صفات انسانی. یکی از مشکلاتی که امروز هنوز هم در فضای علم باقی است، این است که ما صفات اخلاقی و ارزشی را بیان می کنیم، اما میزان و شاخص و معیاری برای اندازه گیری آن نداریم. 🔰 حضرت علی (علیه السلام) در جای جای نهج البلاغه، هزار و چهارصد سال قبل این مشکل را به راحتی حل کردند. 🔻 از جمله در حکمت ۴۷ ؛ مولا علی (علیه السلام) ارزش انسان، میزان صداقت انسان، میزان شجاعت انسان و میزان عفّت انسان ها را با شاخص هایی بسیار دقیق و کوتاه و روشن تبیین می فرمایند؛ می فرمایند: ارزش هر انسانی به مقدار همّتی است که دارد (یعنی باید ببینیم برای چه چیزی همه هم و غمش را متمرکز کرده تا به آن برسد؛ همان هدف و همان مایهٔ همت تعیین کننده ارزش یک انسان است.)، ارزش صداقت هر انسانی به اندازه جوانمردی و مروّت اوست، شجاعت هر انسانی به اندازه احساس ننگی است که از آثار و عواقب ترس دارد (یعنی وقتی می فهمد که در مقابل شجاعت، ترس بی جاست و ترس انسان را محروم می کند، انسان را خوار و ذلیل می کند، انسان را اسیر و تسلیم می کند، به هر مقداری که خفّت و خواری و ننگ این اسارت از ترس را درک کند، شجاعتش در او بیشتر است.) 🔻و آخری هم اینکه، چه مقدار انسانها عفّت دارند؟ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: همان قدری که غیرت دارند. پس هر چه انسان با غیرت تر می شود نسبت به ناموس خودش، نسبت به میهن خودش، با عفت تر می شود. لذا حضرت در همین حکمت های نهج البلاغه ( حکمت ۳۰۵ ) فرمودند: « مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ » "هیچ وقت انسان با غیرت زنا نمی کند." 🔻و در مورد مباحث دیگر هم مثل همّت و صداقت و شجاعت و غیره هم نکات بسیار زیادی در نهج البلاغه هست که ان شاءالله در بخش های بعدی تقدیم خواهد شد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
❓ پرسش یک دوست 🔴 سردرگمی خودیها در قصه واکسن؛ بزنیم یا نزنیم؟ سلام و عرض ادب و احترام، استاد بنده در پاتوق بین الطلوعین استدلالات شما را برای واکسن نزدن تقریبا پذیرفتم، ولی در فجازی همچنان دو گروه موافق و مخالف‌ نظرات خود را با دلیل مطرح می کنند ، آدم سردرگم میشه، نمیدونم چیکار کنم. 🆔 @mahdavi_arfae
🖍 پاسخ به یک دوست حق طلب1⃣ اولا از حسن اعتمادتان ممنونم. ثانیا اصل ورود فعال جامعه به موضوعاتی که لااقل احتمال مداخله دشمن در آن وجود دارد _ به عنوان مثال رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی در ابتدای کرونا هم به احتمال اجیر کردن جنیان در این ماجرا اشاره فرمودند و هم در نامه به سردار باقری احتمال حمله بیولوژیک را مطرح کردند و تا امروز هم چیزی که آن دو احتمال را منتفی کند بیان نفرمودند_ خیر و مایه رشد کلی جامعه است. ثالثا پیشتر و بیشتر از نگرانی نسبت به مواضع و رفتار طیفی از بچه های انقلاب در مخالفت با واکسن اجباری، باید معترض به راهبرد و عملکرد مسئولان محترم ستاد ملی مبارزه با کرونا بود که به دلایل متعدد اعتماد بخش قابل توجهی از جامعه را نسبت به خود و سیستم بهداشت و درمان و رسانه ملی سلب کردند. عدم شفافیت، تناقض گوییهای مکرر، عدم پاسخگویی به ابهامات و شبهات منتقدین، برخورد قهری و قضایی با مخالفین، و.... همگی عامل تشکیک بیشتر در این ماجرا شد. رابعا مخالفان واکسن را باید دو دسته کرد: دسته اول کسانی که مخالف اصل واکسن هستند چه اجباری و جه اختیاری اینها هم دو گروهند،: گروه اول واکسن را مفید نمی دانند ( شاید مضر و در آینده خطرناک هم بدانند) ولی آن را ابراز و علنی نمی کنند فقط خود و اطرافیانشان براین عقیده اند گروه دوم کسانی هستند که مخالفت با اصل واکسن را اعلان و فریاد می زنند. اینها حتی بعضا اصل کرونا را فریب یا دروغ می دانند و منکر می شوند دسته دوم کسانی هستند که فقط با اجباری کردن تزریق واکسن مخالفند نه با اصل واکسیناسیون عمومی. اینها هم دو گروهند: گروه اول که اکثریت این دسته اند معتقد و ملتزم به ولایت فقیه هستند و بر این باورند که حضرت آقا واکسن زدن را برای مردم واجب نکرده اند و واکسن زدن ولی امر مسلمانان چند پیام در زمان خودش داشته است: ۱. جواز واکسن زدن نه وجوب آن ۲. اکتفا به واکسن ایرانی مادامی که به میزان کافی موجود و اثربخش باشد ۳. ترجیح دادن برکت از بین سایر واکسن های ایرانی که تا زمان تزریق رهبری موجود بوده است ۴. پیشگیری از خیانت بیشتر دولت قبل در خرید و ورود و تزریق واکسن های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی ۵.‌تایید و تشویق دانشمندان ایرانی سازنده برکت (، اگر فرضیه ساخت ایرانی بودن واکسن برکت صحت داشته باشد) ۶. پیشگیری از سوءاستفاده غرب از نیاز ایران به واکسن برای راه انداختن جریان جدید تحریم و مذاکره و برجام های جدید و... آن هم در دولتی سرتاپا فرنگی و واداده غربزده. .... ادامه دارد 🆔@mahdavi_arfae
🌹 سهم از حکمت ۳۶۷ تا حکمت ۳۷۲ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : ای مردم، كالای دنيای حرام چون برگهای خشكيده وباخيز است، پس از چراگاه آن دوری كنيد، كه دل كندن از آن لذت بخش تر از اطمينان داشتن به آن است و به قدر ضرورت از دنيا برداشتن بهتر از جمع آوری سرمايه فراوان است آن كس كه از دنيا زياد برداشت به فقر محكوم است و آن كس كه خود را بی نياز دانست در آسايش است. و آن كس كه زيور دنيا ديدگانش را خيره سازد دچار كوردلی گردد، و آن كس كه به دنيای حرام عشق ورزيد، درونش پر از اندوه شد و غم و اندوه ها در خانه دلش رقصان گشت، كه از سویی سرگرمش سازند و از سویی ديگر رهايش نمايند، تا آنجا كه گلويش را گرفته در گوشه ای بميرد، رگهای حيات او قطع شده و نابود ساختن او بر خدا آسان و به گور انداختن او به دست دوستان است. اما مؤمن با چشم عبرت به دنيا می نگرد و از دنيا به اندازه ضرورت برمی دارد و سخن دنيا را از روی دشمنی می شنود، دنيایی كه تا گويند سرمايه دار شد، گويند تهيدست گرديد و تا در زندگی شاد می شوند، با مرگ غمگين می گردند و اين اندوه چيزی نيست كه روز پريشانی و نوميدی هنوز نيامده است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : همانا خداوند پاداش را بر اطاعت و كيفر را بر نافرمانی قرار داد، تا بندگان را از عذابش برهاند و به سوی بهشت كشاند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : روزگاری بر مردم خواهد آمد كه از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی، باقی نخواهد ماند، مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدايت ويران است. مسجدنشينان و سازندگان بناهای شكوهمند مساجد، بدترين مردم زمين می باشند، كه كانون هر فتنه و جايگاه هر گونه خطاكاری اند، هر كس از فتنه بركنار است او را به فتنه باز گردانند و هر كس كه از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها كشانند، كه خدای بزرگ فرمايد: (به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم كه انسان شكيبا در آن سرگردان ماند.) و چنين كرده است و ما از خدا می خواهيم كه از لغزش غفلت ها درگذرد. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : (نقل كردند كه امیرالمؤمنین (علیه السلام ) كمتر بر منبری می نشست كه پيش از سخن اين عبارت را نگويد:) ای مردم! از خدا بترسيد، هيچ كس بيهوده آفريده نشده تا به بازی پردازد و او را به حال خود وانگذاشته اند تا خود را سرگرم كارهای بی ارزش نمايد و دنيایی كه در ديده ها زيباست، جايگزين آخرتی نشود كه آن را زشت می انگارند و مغروری كه در دنيا به بالاترين مقام رسيده، چون كسی نيست كه در آخرت به كمترين نصيبی رسيده است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : هيچ شرافتی برتر از اسلام و هيچ عزتی گرامی تر از تقوا و هيچ سنگری نيكوتر از پارسایی و هيچ شفاعت كننده ای كارسازتر از توبه و هيچ گنجی بی نيازكننده تر از قناعت و هيچ مالی در فقرزدایی، از بين برنده تر از رضايت دادن به روزی نيست. و كسی كه به اندازه كفايت زندگی از دنيا بردارد به آسايش دست يابد و آسوده خاطر گردد، در حالیكه دنياپرستی كليد دشواری و مركب رنج و گرفتاری است، و حرص ورزی و خود بزرگ بينی و حسادت، عامل بی پروایی در گناهان است و بدی جامع تمام عيبها است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒 : (حضرت به جابر بن عبدالله انصاری فرمود:) ای جابر! استواری دنيا به چهار چيز است، عالمی كه به علم خود عمل كند و جاهلی كه از آموختن سر باز نزند و بخشنده ای كه در بخشش بخل نورزد و فقيری كه آخرت خود را به دنيا نفروشد، پس هرگاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روی نياورد، هرگاه بی نياز در بخشش بخل ورزد، تهيدست آخرت خويش را به دنيا فروشد. ای جابر! كسی كه نعمتهای فراوان خدا به او روی آورد، نيازهای فراوان مردم نيز به او روی آورد، پس اگر صاحب نعمتی حقوق واجب الهی را بپردازد، خداوند نعمتها را بر او جاودانه سازد. و آن كس كه حقوق واجب الهی در نعمتها را نپردازد، خداوند آن را به زوال و نابودی كشاند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۶۷ تا ۳۷۲.mp3
1.7M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۶۷ تا ۳۷۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(10).mp3
7.91M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و نهم : از حکمت ۳۶۷ تا ۳۷۲ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۹) 📚 انتشارات عهدمانا ... علمای دینی و امامان جماعتِ دیندار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند ؛ مبادا به آنها پست های دولتی بدهی که در آن صورت هیچ خدایی را بنده نیستند. آنها را با وعده ی بهشت، با تمجید و تشویق و با صله ای نه چندان زیاد ، می توان خرید. باید به مردم آزادی بدهی تا حرف هایشان را بزنند. در این صورت است که می توانی دوستان و دشمنانت را بازشناسی. حاکمی که نداند چه تعداد با او دوست و چه تعداد با او دشمن اند، هرگز نخواهد توانست حکومت خود را دوام بخشد. کار تو با آن جوان معترض ، کار شایستهٔ یک حاکم باسیاست نبود . مردم در صورت ترس از حاکم ، در پشت پردهٔ نفاق و ظاهرفریبی پنهان می شوند و هیچ سمی مهلک تر از این نیست که مردم در ظاهر دوست و در باطن دشمن حاکم باشند. معاویه که در طول سخنانم کم حوصله و تا حدودی کلافه نگاهم میکرد پرسید : « آیا علی هم از همین شیوه ای که می گویی بهره جسته که همهٔ مردم کوفه و مدینه و مکه و سایر بلاد اسلامی با او بیعت کرده اند ؟ » پاسخ دادم : « خیر! شیوهٔ علی در حکومت داری ، شیوهٔ دیگری است که هرگز به نفع او نیست. او مردم را صاحب حق می داند ، روش او همان روش محمد است. علی پیرو مردمان فقیر و توده های زیرین جامعه است، به ثروتمندان و اغنیا روی خوش نشان نمی دهد و در سفرهٔ آنان طعام نمی خورد. علی روابطش را با مردم ، براساس اصول دینی اش تنظیم کرده و هرگز به فکر بقای قدرت و حکومت خود نیست. ↩️ ادامه دارد...