╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت47 ( 2 )
🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🔰 اولین نکته بسیار مهم و جذابی که در حکمت ۴۷ به چشم می خورد؛ عبارت است از ارائه میزان ، معیار و شاخص برای اندازه پذیر کردن امور اخلاقی .
مستحضرید که امروز یکی از جدیدترین تئوری ها و دانش ها در شاخه روانشناسی غربی، کمّی سازی امور کیفی است ؛ یعنی به اندازه کشیدن مسائل اخلاقی و معنوی. در حالیکه این دانش به شهادت نهج البلاغه، اوّلین بار در هزار و چهارصد سال قبل و توسط امیرالمؤمنین (علیه السلام) ارائه شده است. امروز و در این جلسه، ما می خواهیم مصادیق اندازه گیری و روش اندازه پذیر کردن امور اخلاقی را ارائه کنیم .
🔸۱. اندازه جزا و پاداش هر انسانی به اندازه بلایی است که در آن صبر کرده ( خطبه ۱۹۲)
🔸۲. ارزش و اندازه هر انسانی به اندازه همّتی است که دارد. ( حکمت ۴۷ )
🔸۳. اندازه سختی مصیبتِ مصیبت زده به قدر ارزش آن چیزی است که در این مصیبت از دست می رود.
( حکمت ۲۷۵ )
🔸۴. اندازه تفاوت مردم در رفتارهایشان بر اساس قدر اختلاف طینت آنهاست. ( خطبه ۹۱ )
🔸۵. اندازه حسن ظنّ یک عبد به پروردگارش به مقدار خوفی است که از پروردگارش دارد.( نامه ۲۷)
🔸۶. میزان عطیه و عطای الهی، به قدر نیّت انسان است. ( نامه ۳۱)
🔸۷. اندازه صداقت هر انسان بستگی به اندازه مروّت و جوانمردی او دارد. ( حکمت ۴۷ )
🔸۸. اندازه و قدر شجاعت هر کسی به مقدار احساس ننگ و عاری است که از ترسیدن میکند. ( حکمت ۴۷)
🔸۹. اندازه عفّت هر انسانی به مقدار غیرت اوست. ( حکمت ۴۷)
🔸۱۰. اندازه معونه و کمک و یاری خدا ، به قدر معونه و کمک و هزینه هایی است که انسان در زندگی لازم دارد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۲ معیار شداقت و شجاعت و عفت ۰.mp3
1.55M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت 47 2⃣
⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🌹 سهم #روز_چهلم: از حکمت ۳۷۳ تا حکمت ۳۷۷ #نهج_البلاغه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📒 #حکمت373 : (ابن جرير طبری در تاريخ خود از عبدالرحمان بن ابی ليلی فقيه نقل كرد، كه برای مبارزه با حجاج به كمك ابن اشعث برخاست، برای تشويق مردم گفت من از علی (علیه السلام) (كه خداوند درجاتش را در ميان صالحان بالا برد و ثواب شهيدان و صديقان به او عطا فرمايد) در حالی كه با شاميان روبرو شديم شنيدم كه فرمود:) ای مومنان! هركس تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منكری باشد و در دل آن را انكار كند خود را از آلودگی سالم داشته است و هركس با زبان آن را انكار كند پاداش داده خواهد شد و از اولی برتر است و آن كس كه با شمشير به انكار برخيزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او راه رستگاری را يافت و نور يقين در دلش تابيد.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📒 #حکمت374 : (و همانند حكمت گذشته، سخن ديگری از امام نقل شد) گروهی، منكر را با دست و زبان و قلب انكار می كنند، پس آنان تمامی خصلتهای نيكو را در خود گرد آورده اند. گروهی ديگر، منكر را با زبان و قلب انكار كرده، اما دست به كاری نمی برند، پس چنين كسی دو خصلت از خصلتهای نيكو را گرفته و ديگری را تباه كرده است. و بعضی منكر را تنها با قلب انكار كرده، و با دست و زبان خويش اقدامی ندارند، پس دو خصلت را كه شريف تر است تباه ساخته و يك خصلت را به دست آورده اند. و بعضی ديگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته اند كه چنين كسی از آنان، مرده ای ميان زندگان است. و تمام كارهای نيكو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهی از منكر، چونان قطره ای بر دريای مواج و پهناور است، همانا امر به معروف و نهی از منكر نه اجلی را نزديك می كنند و نه از مقدار روزی می كاهند و از همه اينها برتر، سخن حق در پيش روی حاكمی ستمكار است.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📒 #حکمت375 : (از ابی جحيفه نقل شد، گفت از امير مومنان شنيدم كه فرمود:) اولين مرحله از جهاد كه در آن باز می مانيد، جهاد با دستانتان، سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلبهايتان می باشد، پس كسی كه با قلب معروفی را ستایش نکند، و منكري را انكار نكند، قلبش واژگون گشته، بالای آن پايين، و پايين قلب او بالا قرار خواهد گرفت.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📒 #حکمت376 :حق سنگين اما گواراست و باطل سبك اما كشنده است.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📒 #حکمت377 : بر بهترين افراد اين امّت از عذاب الهی ايمن مباشيد، زيرا كه خدای بزرگ فرمود: «از كيفر خدا غافل نيستند جز زيان كاران» و بر بدترين افراد اين امّت از رحمت خدا نوميد مباشيد زيرا كه خدای بزرگ فرمود: «همانا از رحمت خدا نوميد نباشند جز كافران».
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۷۳ تا ۳۷۷.mp3
4.01M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۷۳ تا ۳۷۷
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(11).mp3
5.31M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷سهم روز چهلم : از حکمت ۳۷۳ تا ۳۷۷
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۰)
📚 انتشارات عهدمانا
روش او همان روش محمّد است. علی پیرو مردمان فقیر و توده های زیرین جامعه است. به ثروتمندان و اغنیا روی خوش نشان نمی دهد و در سفرهٔ آنان طعام نمی خورد. علی روابطش را با مردم ، بر اساس اصول دینی اش تنظیم کرده و هرگز به فکر بقای قدرت و حکومت خود نیست. شنیدم که وقتی محمّد بن ابی بکر را به فرمانداری مصر برگزید ، در حکمی به او نوشت : « با مردم ، فروتن ، نرم خو و مهربان باش . گشاده رو و خندان باش تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند و ناتوان ها در عدالت تو مأيوس نگردند. » اما در واقع مردم به فکر منافع خویش اند ؛ رابطه شان با حکومت هم به همین اساس و پایه تنظیم شده است . کافی است حکومت، شکم هایشان را سیر کند تا مردم پیرو آن حکومت شوند. این که می گویند مردم مانند گلّه اند ، سخن درستی است ؛ حاکم قدرتمند کسی است که روش گله داری را بیاموزد! کارگزارانت را از دوستان و اقوامت قرار بده، البته این راهی است که شما بنی امیه آن را پیموده اید. عثمان از این نظر با رسول خدا و دو خليفهٔ پس از او متفاوت بوده و همهٔ بستگان خود را در رأس امور حکومتی قرار داد. تو البته استاد بی بدیل این روش هستی »
↩️ ادامه دارد...
🖍 پاسخ به یک دوست حق طلب2⃣
🔴 یکی از مطالبات به حق و مهم مردمی که نه تنها نباید با آن مقابله کرد بلکه لازم است در چارچوب قانون بر آن دامن زد ؛ مطالبه شفافیت، دقت و پاسخگویی مسئولان نظام سلامت کشور و خصوصا ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون شبهات، ابهامات، گله مندیها و سوالات مردم اعم از نخبگان، رسانه ها و عموم مردم .
این مطالبه اگر سرکوب شود یقین دارم فاجعه ای بدتر از فاجعه تحدید و تهدید نسل که در سیاست کنترل جمعیت اتفاق افتاد، اتفاق خواهد افتاد. جالب است که ارکان اصلی تصویب و تحقق آن سیاست غلط همچنان در ماجرای کرونا همنقش کلیدی دارند.( برای اثبات این مدعا بررسی کنید تغییر موضع ناگهانی دکتر عین اللهی وزیر بهداشت فعلی را پس از نامه دکتر مرندی)
🔴 اما نظر بنده نسبت به هر یک از دسته جات و گروه های مذکور
✅ گروهی که منکر اصل کرونا بودند ، به مرور زمان اکثریتشان دست از این مخالفت کشیده اند و به جرگه کسانی پیوسته اند که برای پیشگیری و درمان کرونا نسخه هایی از طب سنتی ارائه می دهند.
اقلیتی از این دسته همچنان با روشی غیر منطقی و بعضا غیرهوشمندانه و غیرمودبانه بر باور خود _ خصوصا بر مخالفت علنی خود _ اصرار دارند که به نظر بنده اینها جاهل، فاقد بصیرت کافی و حتی بعضا دارای عناد خفیف نسبت به نظام مقدس اسلامی ما هستند. که باید با روشنگری آنها را بیدار یا لااقل مردم را توجه و گرایش به آنها دور کرد. و چنانچه آگاهانه به مسیر خود ادامه دهند قاعدتا ضد ولایت فقیه اند و در مواردی رفتارشان جرم و مستوجب برخورد قانونی است.
گروه دوم که مخالف اصل واکسیناسیون هستند که باز هم غالبا افراد خوب و انقلابی هستند. این گروه را باید با گفتگو و استدلال توجیه کرد که واکسن حق مردم است و قریب ۱۰۰ سال است که ما از انواع واکسن ها برخوردار بوده ایم و نتایج عینی آنها را هم دیده ایم مثل فلج اطفال و ...
آنها باید معتقد بشوند که در حوزه رفتار فردی مجبور به زدن واکسن نیستند ولی هم باید دست از تبلیغات ضدواکسن بردارند و هم چهار دستور عمومی حضرت آقا به مردم ؛ یعنی ماسک، شستن دستان با آب و صابون، فاصله، رعایت تهویه اماکن را باید پایبند باشند.
دسته دوم که مخالف واکسیناسیون اجباری اند را باید تایید و حسابشان را از سایرین جدا کرد؛ زیرا:
اولا حداقل تا کنون ما قانونی که موید اجبار در واکسیناسیون باشد، نداشته و نداریم.
ثانیا احترام به خواست قانونی این گروه ، احترام به مردم و مردم سالاری دینی است
ثالثا نگرانیهای این عده مستند به ادله و قرائن گوناگونی است که قابل انکار و حتی قابل اغماض نمی باشد. از :
✅ سوء ظن بجا به WHO و سردمداران آشکار و مخفی آن
✅ تناقض های ناشیانه یا خائنانه برخی مسئولان نظام بهداشت و درمان کشور در موضوعات مختلف همچون سیاست کنترل جمعیت، ایدز و کرونا که موجب نگرانیهای به حقی شده است.
✅ مشاهدات و گزارش های بسیار زیاد از درمان کرونا با روش های آسان و کم هزینه سنتی بگونه ای که اگر تیمی امین و قوی به بررسی عملکرد اطبای سنتی در کنار کادر محترم درمان بپردازد یقینا ملت شگفت زده خواهد شد!
والله بالله تالله بنده و همسنگرانم در بدنه نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی و سایر مجموعه های انقلابی و جهادی تا کنون در جریان درمان دهها هزار نفر _یا مباشرهََّ یا مشافههََّ _ قرار گرفته ایم و در مقابل شاهد پرپر شدن جمع زیادی از دوستان و آشنایانی بوده ایم که در بیمارستان و پس از دریافت همه داروها و اقدامات پزشکی جان سپردند در حالی که حاضر بودیم تعهد بدهیم که به شرط ترخیص از بیمارستان او را در کمترین زمان و بی هزینه درمان نماییم!
به هرحال روش برخورد با این گروه منصف، انقلابی ،قانون محور اینی نیست که تا کنون اتفاق افتاده است.
این گروه معتقد است علیرغم همه واقعیت ها و شبهات چنانچه یا رهبر عزیز امر به تزریق واکسن کنند یا دولت جمهوری اسلامی ایران این مطلب را قانونی و الزامی کند قطعا همگان باید اطاعت و تبعیت کنتد . بنده و امثال بنده در شرایط فرضی مذکور یقینا پیشقراول دریافت واکسن خواهیم بود. ان شاالله زیرا رفتاری غیر از این به معنای مخالفت با ولایت فقیه و عامل سقوط خواهد بود.
#کروناهراسی
#شفافیت
#مهدوی_ارفع
🆔@mahdavi_arfae
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت47 ( 3 )
🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🔰 اوّلین مسأله ای که در حکمت ۴۷ نهج البلاغه ؛ ارزش و میزان اندازه گیری آن مشخص شده است ، ارزش شخصیّت هر انسانی است.
🔻حضرت علی علیه السلام می فرماید :
« قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ »
" ارزش هر انسان به اندازه همّتی است که دارد."
همت یعنی متمرکز کردن ، به خدمت گرفتن ، بسیج کردن همه توان و امکانات برای یک هدف ، یک مقصود و یک خواسته مهم .
🔵 در بحث همّت در نهج البلاغه، شش نکته مهم ارائه شده است که به ترتیب عبارت اند از :
🔸 ۱. ارتباط همّت با طینت
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ۲۳۴ نهج البلاغه، وقتی که رابطه صفات اخلاقی با سرشت و گِل انسان ها را بیان می کنند ، در بخشی از آن فرمایش می فرمایند : « وَ بَعضُ النّاسِ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِیرُ الْهِمَّةِ» ؛
" بعضی از انسان ها قد بلند کم همّت اند. "
🔸 ۲. نکته دوم آثار بلند همتی است.
🔻در حکمت ۴۶۰ امیرالمؤمنین (علیه السلام) حلم و اَنات را که همیشه همراه هم هستند دو نتیجه بلند همتی می دانند .
حلم یعنی بردباری ، اَنات یعنی درنگ ؛ در مقابل عجله کردن. کسی که همّت بلند دارد ، عجله ندارد. کسی که همّت بلند دارد ، در مقابل مشکلات و ناملایمات ها و اذیت و آزارها ، حلم و بردباری دارد.
🔻 در حکمت ۴۶۰ می فرماید :
« الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ، يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّة »
" حلم و انات با هم هستند ، که این حلم و اَنات را بلند همتی نتیجه می دهد ، یعنی اینها از نتایج بلند همّتی هستند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۲ معیار صداقت و شجاعت و عفت(1).mp3
4.88M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت 47 3⃣
⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🌹 سهم #روز_چهل_ویکم : از حکمت ۳۷۸ تا حکمت ۳۸۹ #نهج_البلاغه
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت378 : بخل ورزيدن كانون تمام عيبها، و مهاری است كه انسان را به سوی هر بدی می كشاند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت379 : ای فرزند آدم! رزق و روزی دو گونه است، روزیی كه تو آن را جویی و روزیی كه تو را می جويد، كه اگر به سراغش نروی به سوی تو آيد، پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه، كه برطرف كردن اندوه هر روز از عمر تو را كافی است، پس اگر سال آينده، در شمار عمر تو باشد همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه كار است؟ كه هرگز جوينده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پيشی نگيرد و چيره شونده ای بر تو چيره نگردد و آنچه برای تو مقدّر گشته بی كم و كاست به تو خواهد رسيد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت380 : چه بسيار كسانی كه در آغاز روز بودند و به شامگاه نرسيدند و چه بسيار كسانی كه در آغاز شب بر او حسد می بردند و در پايان شب عزاداران به سوگشان نشستند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت381 : سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشی و چون گفتی تو در بند آنی ، پس زبانت را نگهدار چنان كه درهم و دينار را نگه میداری، زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را طرد يا نعمتی را جلب کرد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت382 : آنچه نمی دانی مگو، بلكه همه آنچه را كه می دانی نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چيزهایی را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجت آورد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت383 : بترس كه خداوند تو را به هنگام گناهان بنگرد، و در طاعت خويش نيابد، پس آنگاه از زيانكارانی، هرگاه نيرومند شدی توانت را در طاعت پروردگار بكار گير، و هرگاه ناتوان گشتی، ناتوانی را در نافرمانی خدا قرار ده.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت384 : به دنيا آرامش یافتن در حالیكه ناپايداری آن مشاهده می گردد، از نادانی است و كوتاهی در اعمال نيكو با وجود يقين به پاداش آن، زيانكاری است و قبل از آزمودن اشخاص، اطمينان پيدا كردن از عجز و ناتوانی است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت385 : از خواری دنيا نزد خدا همان بس كه جز در دنيا، نافرمانی خدا نكنند و جز با رها كردن دنيا به پاداش الهی نتوان رسيد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت386 : جوينده چيزی يا به آن يا به برخی از آن خواهد رسيد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت387 : خيری كه در پی آن آتش باشد، خير نخواهد بود و شرّی كه در پی آن بهشت است شر نخواهد بود و هر نعمتی بی بهشت ناچيز است و هر بلایی بی جهنّم عافيت است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت388 : آگاه باشيد كه فقر نوعی بلاست، و سخت تر از تنگدستی بيماری تن، و سخت تر از بيماری تن، بيماری قلب است، آگاه باشيد كه همانا عامل تندرستی ،تقوای دل است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت389 : آن كس كه كردارش او را به جایی نرساند، بزرگی خاندانش، او را به پيش نخواهد راند.
(در نقل ديگری آمده ) آن كس كه ارزش خويش از دست بدهد، بزرگی خاندانش او را سودی نخواهد رساند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(12).mp3
7.13M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷سهم روز چهل و یکم : از حکمت ۳۷۸ تا ۳۸۹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۷۸ تا ۳۸۹.mp3
3.23M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۷۸ تا ۳۸۹
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۱)
📚 انتشارات عهدمانا
🔸معاویه گفت : « از على گفتی ؛ بگذار سخنانی از او بر زبان آورم تا بگویی وصف حال تو کدام یک از آنان است .
علی میگوید مردم چهار گروهند :
🔹گروهی اگر دست به فساد نمی زنند ، برای این است که روحشان ناتوان و شمشیرشان کند است و امکانات مالی در اختیار ندارند و گروه دیگر ، آن اند که شمشیر کشیده و شرّ و فسادشان را آشکار کرده اند، لشکرهای پیادهٔ خود را گرد آورده و آمادهٔ کشتار دیگران اند ، دین را برای به دست آوردن مال دنیا، تباه ساخته اند که رئیس و فرمانده گروهی شوند یا به منبری رفته و خطبه بخوانند ، چه بد تجارتی که دنیا را بهای جان خود بدانی و با آنچه در نزد خداست ، معاوضه نمایی.
🔹گروه دیگر با اعمال آخرت ، دنیا را می طلبند و با اعمال دنیا در پی کسب مقام های معنوی آخرت نیستند ، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند ، گامها را ریاکارانه و کوتاه برمی دارند ، دامن خود را جمع کرده خود را همانند مؤمنان واقعی می آرایند و پوشش الهی را در سایهٔ نفاق و دورویی و دنیاطلبی خود قرار می دهند .
🔹برخی دیگر با پستی و ذلّت و فقدان امکانات ، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند و خود را به زیور قناعت آراسته و لباس زاهدان را پوشیده اند. اینان هرگز از زاهدان راستین نبوده اند .
🔹در این میان گروه اندکی باقی مانده اند که یاد قیامت ، چشم هایشان را بر همه چیز فروبسته و ترس رستاخيز ، اشکهایشان را جاری ساخته است. برخی از آنها منزوی شده ، برخی دیگر ترسان و سرکوب شده و یا لب فروبسته و سکوت اختیار کرده اند، بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت میکنند و برخی دیگر گریان و دردناک اند و تقیّه و خویشتن داری ، آنان را از چشم مردم انداخته است و ناتوانی وجودشان را فراگرفته و گویا در دریای نمک فرو رفته اند. دهان هایشان بسته و قلبهایشان مجروح است. آن قدر نصیحت کرده اند که خسته شده اند و آن قدر سرکوب شده اند و کشته داده اند که انگشت شمار گشته اند. »
بعد معاويه نفس بلندی کشید و پرسید : « به من بگو عمروعاص ، تو از کدام یک از این گروههایی ؟ »
گفتم : « روشن است که من از کدام گروهم ؛ همان گروهی که زاهدنه و با تقوا و به قول علی ، آن قدر نصیحت کرده اند که خسته شده اند ... مگر نصیحت های مرا نمی شنوی ؟! خسته ام کردی از بس گفتم و ناشنیده گرفتی!»
↩️ ادامه دارد...
نهضت روشنگری5⃣
ویروس تفرقه،واکسن وحدت2⃣
عزیزان شما را بخدا همانگونه که مخالفان یا منتقدان واکسن اجباری را متهم به "توهم دانایی" نسبت به امور پزشکی می کنید و قصه ی "اثر شوفر " را علیه این طیف نشر می دهید توجه داشته باشید که شما هم نسبت به علوم عمیق اجتهادی از جمله فقه و اصول فقه و کلام و ... تخصصی ندارید لذا رفتار رهبری را به اشتباه حمل بر وجوب می کنید و براین اساس امتناع کنندگان از واکسن را ضد ولایت فقیه می خوانید و با این خطای فاحش عامل بروز و گسترش تفرقه در جبهه خودی می شوید.
نازنینان! اگر اندکی با دانش فقه آشنا بودید و با اصطلاحاتی نظیر " مقدمات حکمت"، " در مقام بیان بودن مولا" ، " مواضع تقیه" ، " مباحث فنی دلالت امر بر وجوب " و.... آشنایی داشتید دچار این خطا بلکه ظلم و اتهام زنی نمی شدید.
در هرحال طبق مبانی دقیق ولایت مطلقه فقیه در دو صورت دریافت واکسن بر همگان اعم از خواص و عوام واجب می شود:
۱. رهبر عزیز مردم را مستقیما امر به واکسن کنند که تا کنون نکرده اند
۲. واکسن اجباری توسط حکومت (دولت یا مجلس یا مجمع تشخیص مصلحت ) قانون شود. که تاکنون نشده است.
در این دو صورت تخلف از واکسن زدن بر همگان حتی مراجع معظم تقلید حرام خواهد بود.
🖍لطفا نشر حداکثری
خوشحال می شوم نطرات خود را از طریق @moshtaghe بیان بفرمایید.
#کرونا
#واکسن
#وحدت
#تفدقه
#اثر_شوفر
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
🖍 نهضت روشنگری4⃣
ویروس تفرقه، واکسن وحدت1⃣
اولا بنده مخالف واکسن نیستم
ثانیا به واکسن ایرانی اعتماد دارم
ثالثا هر چیزی که منجر به اختلاف و تفرقه در جامعه و برهم خوردن وحدت امت بشود را منکر می دانم
رابعا قول و فعل امام المسلمین را معیار وحدت و فصل الخطاب اختلافات می دانم
خامسا چهار دستور صریح رهبر عزیزم خطاب به مردم و یک دستور ایشان خطاب به دولت را شرعا مطاع و تخلف از آن را حرام می دانم.
🔴 اما هم کسانی را که به واسطه عدم تخصص در مبانی دینی، مبانی ولایت فقیه، اصول فقه و فقه اصرار بر مخالفت با واکسن دارند خطاکار می دانم؛ ( زیرا با این منش خود امام المسلمین را متهم به خطا کرده و به سبب نقش عمل ایشان در اطمینان مردم به واکسن برکت، ایشان را بصورت غیرمستقیم عامل به خطر افتادن جان واکسن زنندگان معرفی می کنند)
و هم کسانی را که واکسن زدن را واجب و هرکس را که واکسن نمی زند مخالف ولایت فقیه میشمرند، دچار خطا می دانم ؛ ( زیرا بر اساس مبانی ولایت فقیه و اصول فقه شیعه فعل امام معصوم و پیامبر هم همه جا دلالت بر وجوب نمی کند چه رسد به ولی فقیه.)
امام المسلمین همانطور که می فرمایند :" من وقتی میبینم که بعضیها عبور میکنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمیزنند، من از آن پرستار واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند -آن پزشک، آن پرستار- آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند اینها باید انجام بگیرد." همچنین اگر واکسن را بر همگان واجب می دانستند به صراحت می فرمودند در حالی که
تاکنون در این باره چیزی نفرموده اند.
#واکسن
#مهدوی_ارفع
🆔@mahdavi_arfae
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۴ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
3.47M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت 47 4⃣
⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت47 ( 4 )
🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🔸 ۳. نکته سوم این است که در همین حکمت ۴۷ بیان فرمود: " ارزش هر انسانی به اندازه همت اوست " ؛ یعنی باید ببینی که چه هدفی برایت خیلی مهم جلوه داده شده و برای چه هدفی خیلی علاقمندی ، به اندازه همان هدف می ارزی. اگر مال است ، اگر مقام است ، اگر شهرت است ، اگر شهادت است ، اگر زیارت امام زمان است ، اگر صالح شدن در قاموس بندگی است، تو به همان هدفی که در زندگی خودت قرار دادی و همّت می کنی ، می ارزی.
🔸 ۴. نکته چهارم در نهج البلاغه این است که پایین ترین همّت های اخروی ، از بالاترین همّت های دنیوی با ارزش تر اند.
🔻حضرت در حکمت ۳۷۰ می فرماید :
« مَا الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ، كَالْآخَرِ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الْآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ »
" کسی که فریفته دنیا شده و از دنیا با عالی ترین همّتش به چیزی دسترسی پیدا می کند ، مانند فرد دیگری نیست که از آخرت با کمترین همّت به چیزی رسیده است. "
🔸۵. پنجم متعلَّقاتی که شایسته است مورد همّت مؤمن قرار بگیرد. یعنی حالا که همّت اینقدر ارزش برای انسان می آورد و یا ما را بی ارزش می کند ما به چه چیزهایی همّت کنیم ارزشمان بیشتر می شود؟
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌹 سهم #روز_چهل_ودوم از حکمت ۳۹۰ تا حکمت ۴۰۲ #نهج_البلاغه
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت390 : مؤمن بايد شبانه روز خود را به سه قسم تقسيم كند، زمانی برای نيايش و عبادت پروردگار و زمانی برای تامين هزينه زندگی و زمانی برای واداشتن نفس به لذّتهایی كه حلال و مایهٔ زيبایی است. خردمند را نشايد جز آنكه در پی سه چيز حركت كند، كسب حلال برای تامين زندگی، يا گام نهادن در راه آخرت يا به دست آوردن لذتهای حلال.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت391 : از حرام دنيا چشم پوش، تا خدا زشتيهای آن را به تو نماياند و غافل مباش كه لحظه ای از تو غفلت نشود.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت392 : سخن گوييد تا شناخته شويد، زيرا كه انسان در زير زبان خود پنهان است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت393 : از دنيا آن مقدار كه به تو می رسد بردار و از آنچه روی گرداند، روی گردان و اگر نتوانی در جستجوی دنيا، نيكو تلاش كن.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت394 : بسا سخن که از حمله مسلّحانه كارگرتر است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت395 : هر مقدار كه قناعت كنی كافی است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت396 : مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نياز به سوی مردم داشتن است، اگر به انسان نشسته در جای خويش چيزی ندهند، با حركت و تلاش نيز نخواهند داد، روزگار دو روز است، روزی به سود تو و روزی به زيان تو است، پس آنگاه كه به سود تو است به خوشگذرانی و سركشی روی نياور و آنگاه كه به زيان تو است شكيبا باش.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت397 : چه خوب است عطر مشك، تحمل آن سبك و آسان و بوی آن خوش و عطرآگين است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت398 : فخرفروشی را كنار بگذار، تكبّر و خود بزرگ بينی را رها كن، به ياد مرگ باش.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت399 : همانا فرزند را بر پدر و پدر را بر فرزند حقی است؛ حق پدر بر فرزند اين است كه فرزند در همه چيز جز نافرمانی خدا، از پدر اطاعت كند و حق فرزند بر پدر آنكه نام نيكو بر فرزند نهد، خوب تربيتش كند و او را قرآن بياموزد.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت400 : چشم زخم حقیقت دارد، استفاده از نيروهای مرموز طبيعت حقیقت دارد، سحر و جادو وجود دارد و فال نيك راست است و رويداد بد را بدشگون دانستن، درست نيست و اعتقاد به رسیدن بیماری به دیگری صحیح نیست، بوی خوش درمان و نشاط آور، عسل درمان کننده و نشاط آور، سواری بهبودی آور و نگاه به سبزه زار درمان کننده و نشاط آور است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت401 : هماهنگی در اخلاق و رسوم مردم، ايمن ماندن از دشمنی و كينه های آنان است.
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
📒 #حکمت402 : (شخصی در حضور امام سخنی بزرگتر از شان خود گفت، فرمود،) پر درنياورده پرواز كردی و در خردسالی آواز بزرگان سر دادی
(شكير، نخستين پرهایی است كه بر بال پرنده می رويد و نرم و لطیف است و سقب، شتر خردسال است زيرا شتر بانگ در نياورد تا بالغ شود.)
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۹۰ تا ۴۰۲.mp3
1.95M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۳۹۰ تا ۴۰۲
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(13).mp3
6.64M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷سهم روز چهل و دوم : از حکمت ۳۹۰ تا ۴۰۲
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۵ معیار صداقت و شجاعت و عفّت.mp3
5.6M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت 47 5⃣
⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع