eitaa logo
باعلی (ع) تا مهدی(عج)
50 دنبال‌کننده
240 عکس
80 ویدیو
0 فایل
ما نهج البلاغه میخوانیم ارتباط با ادمین👇👇 @Sarbaz31377 انتقادات و پیشنهادات خود را به ما برسانید
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۳۶ تا ۴۵۲.mp3
4.32M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۳۶ تا ۴۵۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم : از حکمت ۴۵۳ تا حکمت ۴۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : زبير همواره با ما بود تا آنكه فرزند نامباركش عبدالله پا به جوانی گذاشت. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : فرزند آدم را با فخرفروشی چه كار؟ او كه در آغاز نطفه ای گنديده و در پايان مرداری بدبو است، نه می تواند روزی خويشتن را فراهم كند و نه مرگ را از خود دور نمايد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : (از امام پرسيدند بزرگترين شاعر عرب كيست؟حضرت فرمود:) شاعران در يك وادی روشنی نتاختند تا پايان كار معلوم شود، و اگر ناچار بايد داوری كرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترين شاعر است (امروالقيس، كه كافر و شعر او از همه برتر بود.) ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : آيا آزادمردی نيست كه اين لقمه جويده حرام دنيا را به اهلش واگذارد؟ همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نيست، پس به كمتر از آن نفروشيد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : دو گرسنه هرگز سير نشوند، جوينده علم و جوينده مال. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : نشانه ايمان آن است كه راست بگویی آنگاه كه تو را زيان رساند و دروغ نگویی آنگاه که تو را سود دهد و آنكه بيش از مقدار عمل سخن نگویی و چون از ديگران سخن گویی از خدا بترسی. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : تقدير الهی چنان بر محاسبات ما چيره شود كه تدبير، سبب آفت زدگی باشد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : بردباری و درنگ هم آهنگند و نتيجه آن بلندهمتی است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : غيبت كردن تلاش ناتوان است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : چه بسا كسانی كه با ستايش ديگران فريب خوردند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : دنيا برای رسيدن به آخرت آفريده شد، نه برای رسيدن به خود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : بنی اميه را مهلتی است كه در آن می تازند، پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند و بر آنان پيروز شوند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : (حضرت در ستايش انصار فرمود:) به خدا سوگند، آنها اسلام را پروراندند، چونان مادری كه فرزندش را بپروراند، با توانگری ، با دستهای بخشنده و زبانهای برنده و گويا. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : چشم، بند ظرف حوادث است. (این کلام امام از استعاره های شگفت است که نشستگاه را به مشک و چشم را به سربند آن تشبیه کرده است و آنگاه که بند گشوده شود، آنچه در مشک است بیرون ریزد.) ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۵۳ تا ۴۶۶.mp3
3.28M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۵۳ تا ۴۶۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(19).mp3
7.13M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز چهل و هفتم : از حکمت ۴۵۳ تا ۴۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۳) 📚 انتشارات عهدمانا ... زید بن عمر ؛ همان جوانی که روزی نزدم آمد و از من خواست کاری در اختیار او قرار دهم. من نیز که دنبال جاسوسانی برای اعزام به کوفه بودم راهی کوفه اش کردم. نامه اش را با درود و سلام به معاویه آغاز کرده و در ادامه نوشته است : همه در حال آماده شدن برای حمله به شام هستند ، جوانان و حتّی پیرمردان بسیاری از قریش و سایر قبایل عرب آماده شده اند. شنیده ام از ایران و مصر نیز کسانی به على پیوسته اند . گمان کنم سپاهیان علی به بیش از صد هزار تن برسند. علی و یارانش با ایراد خطبه هایی آتشین ، حکومت شام را آماج حملات خود قرار داده و معاویه را مردی فاسد می خوانند . علی در یکی از خطبه هایش درباره ی جنگ با شامیان گفت : « من بارها جنگ با معاویه را بررسی کرده ام و پشت و روی آن را سنجیده ام ؛ دیدم راهی جز پیکار نیست و اگر تصوّر می کنید در جنگ با شامیان تردید دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخیر می اندازم ، برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما ملحق شوند و هدایت گردند و در لابه لای تاریکیها، نور مرا نگریسته و به سوی من بشتابند که این برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است ... ای مردم ! از فتنه های دنیا دوری گزینید. همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمان است. اگر باطل با حق مخلوط نمیشد ، حق بر طالبانِ حق پوشیده نمی ماند و اگر حق از باطل جدا و خالص می گشت ، زبان دشمنان قطع می گردید. آنها قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می گیرند و به هم می آمیزند ... ای مردم ! به ریسمان الهی چنگ بزنید و با اتّکای او در راه او جهاد کنید و با دشمنان حق و حقیقت پیکار کنید. هر کس از خدا خیرخواهی طلبد ، توفیق یابد و آن کس که سخنان خدا را راهنمای خود قرار دهد ، به راست ترین راه هدایت شود. پس همانا همسایهٔ خدا در امان و دشمن خدا ترسان است. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 به پا دو دوره نشیم!1⃣ این روزها کشور ما شده کشور پرماجرا. هر روز اتفاقی رخ می دهد و موج و تلاطمی ایجاد می کند. یک روز قصه آب در اصفهان روز دیگر ماجرای تحصن در پاستور و ... اکنون حرفهای سطحی و غیرعاقلانه فردی که سوابق خطبه هایش و حتی مواجهه هایش با اهل سنت براحتی در دسترس عموم است. سخنانی از مولوی گرگیج منتشر می شود که از آن برداشت اهانت به ساحت مقدس ائمه هدی علیهم صلوات الله میشود. متدینین و ظاهرا پیش از همه برادر فاضل و گرانقدرم حجت الاسلام حامد کاشانی با یک توئیت اولین موضع را اتخاد می کنند. این موضع، موضوع را به سرعت گسترش می دهد و عکس العمل های متنوعی را برمی انگیزاند از توهین به فرد گورگیج تا توهین به مقدسات اهل سنت و البته بعضا مواضع علمی و منطقی. اما اگر ما باشیم و منطق اهل بیت علیهم السلام در این مواقع چگونه باید برخورد کنیم؟ مساله سه جنبه دارد: ۱. . بررسی شخصیت و سابقه گوینده ۲. بررسی فعل از منبع و سند معتبر ۳. بررسی انواع محتمل برخوردها از مجموعه ها و مبادی مختلف و تبعات هر یک 🖍 اما بررسی شخصبیت و سوابق گورگیج بنده حدود ده سال است ایشان را می شناسم. اولا پیرمردی است عصبی مزاج، به شدت مرید و مطیع مولوی عبدالحمید که سابقه حرفهای بی مبنا و حساسیت برانگیز و تفرقه افکنانه دارد. حداقل چیزی که بر اساس آموزه های نهج البلاغه درباره امثال وی باید گفت این است که حرف را نسنجیده و بی تعقل و تفکر بر زبان جاری می کند. امیر بیان در نهج البلاغه شریف میفرمایند:" لسانُ العاقل وراءَ قلبه و قلب الاحمق وراء لسانِه" عاقل ابتدا می اندیشد و پس ار ازریابی دقیق از صحت و سقم و تبعات سخنش، زبان می گشاید ولی غیرعاقل هرچه بر زبانش می آید می گوید و بعد عقلش بکار می افتد و میخواهد عوارض نامطلوب سخنش را جبران کند. و دیدیم که پس از چند ساعت از مواضع برخی عالمان شیعه و سنی آن پیرمرد بیانیه عذرخواهی منتشر کرد.چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی. حضرت در این باره هم فرمود:" مَن کَثُرَ کَلامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ (حکمت ۳۴۹) با توجه به این واقعیت ، شخصیت و سوابق گرگیج سوال و مطالبه جدی همگان از مسئولین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و سایر مسئولین این است که چرا امثال ایشان را از منصب خطیر امامت جمعه برکنار نمی کنید تا بیش از این باعث خدشه دار شدن شان و جایگاه امامت جمعه، جریحه دار شدن احساسات شیعه و سنی و دامن زدن به تفرقه نشوند. 🆔 @mahdavi_arfae
🖍 به پا دودوزه نشیم 2⃣ اما از منظر بررسی فعل متهم اولا قرآن کریم فرمود:" ولایجرمنکم شنئان قوم الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی": کینه شما با گروهی شما را به بی عدالتی نسبت به آنان نکشاند؛ بلکه باید عدالت داشته باشید که این به تقوا نزدیک تر است" و علی علیه السلام در حکمت ۳۱ نهج البلاغه عدل را مبتنی بر ۴ شرط می داند:" دانش و اطلاعات دقیق و عمیق، تفکر ژرف در آن اطلاعات، قضاوت محکم و شفاف مبتنی بر شریعت مقدس و در نهایت بردباری و پافشاری بر حکم و قضاوت عادلانه و تسلیم نشدن در برابر تهدیدها و تطمیع ها. پس در هر شرایطی باید مراقب عدالت بود و از افراط و تفریط پرهیز کرد. ثانیا برای کسب اطلاع دقیق از انتساب جملات منتشر شده به مولوی گرگیج به هیچ نقل قولی غیر از درگاههای رسمی ایشان نباید اعتنا کرد. چرا که حضرت امیر علیه السلام فرمود:" میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است" پرسیدند: یعنی چه؟ حضرت چهار انگشت مبارک خود را بین گوش و چشم قرار داده و فرمود:" حق آن است که بگویی دیدم و باطل آن است که بگویی شنیدم." ( خطبه ۱۴۱) بنده بلافاصله پس از دیدن تصویر توئیت حجت الاسلام کاشانی به سایت مولوی گرگیج مراجعه کردم. چنین مطلبی آنجا نبود دو احتمال دادم یکی اینکه مسئولان سایت پس از موج اعتراضات، محتوای مربوط به این مطلب را از سایت حذف کرده باشند و دیگر اینکه به دلیل اقبال عمومی به شبکه های اجتماعی، مطلب در اینستاگرام یا توییتر یا.... نشر داده شده باشد نه در سایت. هرچه در اینترنت جستجو کردم که فایل صوتی یا حداقل متن کامل سخنان گرگیج را بیابم موفق نشدم لذا در گام اول این گزینه که شاید سخنان او تقطیع شده و سپس نشر داده شده باشد، تقویت شد. (لطفا اگر کسی فایل کامل را دارد برای بنده هم ارسال کند) آخرین مطلب در سایت وی، سخنرانی ایشان در هفته وحدت بود که ضمن حمله به مجمع تقریب بدلیل دعوت اهل سنت به محبت اهل بیت و عدم انتشار کتابی درباره سایر صحابه و خلفای ثلاثه، نکات زیر در ان پررنگ بود: ۱. نیازی به دعوت اهل سنت به محبت اهل بیت نیست چون ما آن را واجب دینی می دانیم و کسی که اهانتی به امامان کند را اصلا مسلم نمی دانیم. ۲. تاکید ویژه بر اهمیت وحدت و پرهیز از تفرقه و گله از برخی شعارهای توهین آمیز به بهانه فاطمیه یا عیدالزهرا ۳. حمله جدی به آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذنابشان در منطقه تا اینجا طبق موازین شرع و عدالت، جرمی بر ایشان نزد من اثبات نشد و فقط در حد اتهام و نسبت باقی ماند. ثالثا فرض را بر این گذاشتم که نقلی که از ایشان شده واقعا به وی منتسب و مستند باشد. محتوا را بررسی کردم و به چند نکته رسیدم: ۱. ایشان قضیه حقیقیه به کار برده است و ابراز عقیده نکرده است.توضیح اینکه طبق اصطلاح اهل منطق، هرگاه شما حکمی را مشروط به شرطی بکنید مثلا بگویید هر کس بگوید بر پیامبر وحی نمی شده است، لزوما باید منکر حجیت قول و فعل نبی مکرم اسلام باشد این بدین معنا نیست که شما منکر حجیت قول و فعل پیامبرید بلکه صرفا درصدد بیان تالی فاسد آن عقیده اول هستید. عبارت نقل شده از گرگیج بطور خلاصه این است که اگر کسی قائل به فسق و نامشروع بودن جایگاه خلافت عمر باشد _ با توجه به اینکه شهربانو را عمر به عقد امام حسین علیه السلام درآورد _ پس باید این عقد را هم باطل بداند و در اینصورت نسب امامان .... حق می دهم که شنیدن جمله تالی واقعا غیرقابل تحمل است ولی فراموش نکنید که ما باید حتی در برابر دشمن هم عدالت را رعایت کنیم. ۲. در اصل ماجرای ازدواج امام حسین و بانویی به نام بی بی شهربانو بعنوان دختر یزدگرد سوم که به اسارت گرفته شده باشد آنقدر حرف و حدیث هست که حداقل با یقین می توان گفت از مشتبهات تاریخ و حدیث است. اصل وجود چنین نامی در همسران امام حسین علیه السلام، اصل این که آیا عمر او را به عقد آقا درآورد یا عثمان یا امیرالمومنین، اصل اینکه آیا آنها به اسارت گرفته شدند یا طائعا راغبا اسلام را انتخاب کردند و‌..... همگی محل اختلاف و تامل است. (ر.ک:دلائل الامامه طبری شیعی ص ۱۹۴، العدد القویه برادر علامه حلی ص۵۷، بحارالانوار ج ۳۱ ص ۱۳۳، مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۳۲، الکامل ابن اثیر، الارشاد شیخ مفید، مروج الذهب مسعودی و...) .... ادامه دارد 🆔@mahdavi_arfae
🖍 به پا دو دوزه نشیم 3⃣ ۳.آنچه بیش از همه در کلام این شیخ کم خرد، مورد توجه است پس از اهانت به مقدسات امت اسلام و خصوصا ما شیعیان ائمه طاهرین علیهم السلام، عبارت است از " وهن عقاید اهل سنت". .او به زعم خود می خواهد با استناد به داستان غیرمعتبر _ و حتی بر فرض معتبر _عقد شهربانو به امام حسین علیه السلام حقانیت و مشروعیت خلافت خلیفه دوم را اثبات کند و متوجه نیست که این تلاش مضحک در واقع نفی مشروعیت حکومت عمر است؛ زیرا: اولا با زیر سوال رفتن اصل داستان، گویا او و امثال او دیگر دلیل و توجیهی برای اقناع ذهن جوان روشنفکر اهل سنت ندارند و مجبورند نامشروع بودن خلافت او را بصورت ضمنی بپذیرد. ثانیا نه در فقه شیعه و نه در فقه هیچیک از مذاهب اهل سنت شرط صحت عقد نکاح، مشروعیت عاقد نیست؛ بلکه حتی یک فاسق ملوط نامشروع زادهء یهودی هم اگر بالغ و عاقل باشد و قاصدا صیغه را بطور صحیح جاری کند، عقد صحیح است. ۴. مطرح کردن این مبحث در نمازجمعه در حضور جمعی که اکثرا عوام هستند، شائبه شیطنت و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی در آستانه فاطمیه و تحریک احساسات منفی طرفین را دارد. و اختلاف شیعه و سنی از بدو تولد تا کنون همواره و بلاشک طراحی انگلیس خبیث و صهیونیست های جنایتکار بوده است. دوشنبه گذشته روحانی سید عربی الاصلی پای منبر حقیر بود و پس از سخنرانی ساعتی با هم گفتگو کردیم.ایشان سابقا وکیل سید صادق شیرازی _ یا بقول خودش سید کاذب شیرازی بوده است_ و دشمن رهبر معظم انقلاب اما به لطف خداوند و به تعبیر خودش از سید کاذب به سیدعلی هدایت می شود. وی می گفت در ایامی که وکیل سید صادق شیرازی بودم روزی به فرزندش_ سیدحسین _ گفتم برخی از طلاب مرید شیرازی از ما می پرسند: مبنا و دلیل فتوای مستحب موکد بودن قمه زنی چیست؟ سید حسین شیرازی با غیظ و غضب گفت: چون سیدعلی خامنه ای حرام کرده! اگر سید علی خامنه ای فردا بگه واجبه ما خواهیم گفت که قمه زنی حرامه!!! آری! اختلاف افکنی فقط به سود دشمنان مشترک شیعه و سنی است و هرکس چه گورگیج بظاهر سنی و چه شیرازی متظاهر به تشیع بخواهند تفرقه افکنی کنند لازم است اولا از طرف هم کیشان خود طرد و منفور شوند و هم از طرف حاکمیت و دستگاه قضا به اشد مجازات گرفتار گردند. امیرالمومنین علیه السلام در بند دوم از خطبه ۱۲۷ پس از توصیه به وحدت و پرهیز از تفرقه می فرمایند: " الا مَن دَعا الی هذا الشِّعارِ فاقتلوه و لوکان تحت عمامتی هذه" یعنی هشیار باشید هر کس شما را به شعار تفرقه دعوت کرد او را بکشید حتی اگر زیر این عمامه من باشد. چه رسد به عمامه های شیعه و سنی انگلیسی 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹مراحل پیروزی 🔸 ۳. نکته سوم : نکتهٔ بعدی این است که از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) صبر و پافشاری و استقامت بر هدف و مسیر، راه قطعی پیروزی است؛ 🔻 در حکمت۱۵۳ می فرمایند: « وَ لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ » " کسی که صبور باشد، پیروزی را از دست نخواهد داد، ولو اینکه رسیدن به پیروزی، زمانی طولانی وقت ببرد." 🔸 ۴. نکته چهارم این است که از نگاه مولا علی (علیه السلام)، عفوِ کسی که به ما بدی کرده، در هنگامی که ما قدرت انتقام داریم، نوعی زکاتِ ظفر و پیروزی و شیرین تر از خود پیروزی است. 🔻 لذا در حکمت ۲۱۱ می فرمایند: « الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ » 🔻 و در نامه ۳۱ به امام مجتبی (علیه السلام) توصیه می فرمایند: « خُذ علیٰ عَدوِّکَ بِالفَضل فإنه اهلَ الظَّفَرَین » ؛ " تا می‌توانی نسبت به دشمنت فضل و بخشش داشته باش؛ به خاطر اینکه بخشش دشمن در موقع پیروزی، یکی از دو ظفر است، بلکه شیرین ترین این دو ظفر است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۴۸ قسمت ۲ رازداری و پیروزی.mp3
1.89M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ مراحل پیروزی 🎙حجت الاسلام
🌹 سهم : از حکمت ۴۶۷ تا حکمت ۴۸۰ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : وصف یکی از رهبران الهی: بر آنان فرمانروایی حاكم شد، كه كارها را بپا داشت و استقامت ورزيد تا دين استوار شد. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : مردم را روزگاری دشوار در پيش است كه توانگر اموال خود را سخت نگه دارد، كه به اين بخل ورزی فرمان داده نشده است، خدای سبحان فرمود: «بخشش ميان خود را فراموش نكنيد.» بدان در آن روزگار، بلندمقام و نيكان خوار گردند و با درماندگان به ناچاری خريد و فروش می كنند در حالیکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از معامله با درماندگان نهی فرمود. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : دو كس نسبت به من هلاك می گردند؛ دوستی كه زياده روی كند و دروغ پردازی كه به راستی سخن نگويد. (اين كلام مانند سخن ديگری است كه فرمود:) دو تن نسبت به من هلاك گردند، دوستی كه از حد گذراند، و دشمنی كه بيهوده سخن گويد. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : (از امام علیه السلام نسبت به توحيد و عدل پرسيدند فرمود:) توحيد آن است كه خدا را در وهم نياوری و عدل آن است كه او را متهم نسازی. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : در آنجا كه بايد سخن گفت، خاموشی سودی ندارد و آنجا كه بايد خاموش ماند سخن گفتن ناآگاهانه خيری نخواهد داشت. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : (در دعا به هنگام طلب باران فرمود:) خدايا! ما را با ابرهای رام سيراب كن، نه ابرهای سركش. (اين كلمات از فصيح ترين و شگفتی آورترين كلمات اديبانه است كه ابرهای سركش همراه با رعد و برق را به شتران چموش تشبيه كرد كه بار از پشت می افكنند و سواری نمی دهند و ابرهای رام به شتران رام تشبيه كرد كه به راحتی شير داده و سواری می دهند.) ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : (به امام گفتند :چه می شد موی خود را رنگ می كردی؟ فرمود:) رنگ كردن مو، زینت و آرايش است، امّا ما در عزای پيامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلم) به سر می بريم. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگتر از پاداش عفيف پاكدامنی نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد، همانا عفيف پاكدامن فرشته ای از فرشته هاست. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : قناعت مالی است كه پايان نمی پذيرد. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : (چون زياد بن ابيه را به جای عبدالله بن عباس، به فارس و شهرهای پيرامون آن فرستاد، او را در دستورالعمل طولانی از گرفتن ماليات نابه هنگام نهی فرمود:) عدالت را بگستران و از ستمكاری پرهيز كن كه ستم رعيت را به آوارگی كشاند و بيدادگری به مبارزه و شمشير می انجامد. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : سخت ترين گناهان، گناهی است كه گناهكار آن را سبك شمارد. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : خدا از مردم نادان عهد نگرفت كه بياموزند، تا آنكه از دانايان عهد گرفت كه آموزش دهند. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : بدترين دوست آنكه برای او به رنج و زحمت افتی. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 📒 : وقتی مؤمن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جدا شده است. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(20).mp3
8.98M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز چهل و هشتم : از حکمت ۴۶۷ تا ۴۸۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۶۷ تا ۴۸۰.mp3
2.82M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۶۷ تا ۴۸۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۴) 📚 انتشارات عهدمانا آن کس که عظمت خدا را می شناسد، سزاوار نیست خود را بزرگ جلوه دهد پس بلندی ارزش کسانی که بزرگی پروردگار را می دانند ، در این است که در برابر او فروتنی کنند و سلامت آنان که می دانند قدرت خدا چه اندازه است ، در این است که در برابر فرمانش تسلیم باشند . هرگز به پیمان قرآن وفادار نخواهید بود ، مگر آن که پیمان شکنان را بشناسید و هرگز به قرآن چنگ نمی زنید. » نکتهٔ جالب توجه اینکه علی همواره برای یاران خود ، دربارهٔ خدا سخنانی از این دست می گوید و اعتقاد دارد که برندگان واقعی جنگ ، تقواپیشگان هستند، نه دورویان و دروغگویان، والسلام . ...کشیش آخرین برگ از کاغذ پاپیروس را روی اوراق دیگر گذاشت. چند ورق بعدی ، ورق های پوستی بودند که با خطی زیباتر از خط عمروعاص نوشته شده بود. فکر کرد او ادامهٔ مطالبش را روی پوست نوشته است ، اما با مطالعهٔ چند سطر از نوشته ها پی برد که نویسندهٔ آنها کس دیگری است. به اوراق دیگر کتاب هم نگاه کرد تا شاید ادامهٔ نوشته های عمروعاص را پیدا کند ، اما با ناامیدی عینکش را برداشت و کمرش را راست کرد. به ساعت دیواری چشم دوخت. احساس خستگی و خواب آلودگی می کرد. فکر کرد به پایان رسیدن نوشته های عمروعاص شاید به دلیل آغاز جنگی باشد که از آن سخن می گفت. خمیازه ای کشید و از جا برخاست . ↩️ ادامه دارد...
🌹 سهم : از نامه ۷۹ تا ۷۷ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به فرماندهان لشگر ، پس از به دست گرفتن خلافت 🔹علل نابودی ملتها ♦️پس از ياد خدا و درود، همانا ملتهای پيش از شما به هلاكت رسيدند، بدان جهت كه حق مردم را نپرداختند، پس دنيا را با رشوه دادن به دست آوردند و به راه باطلشان بردند و آنان اطاعت كردند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 :جواب نامه ابوموسی اشعری، پیرامون حکمیت 1⃣ علل سقوط جامعه ♦️همانا بسياری از مردم تغییر کردند و از سعادت و رستگاری بی بهره ماندند، به دنياپرستی روی آورده و از روی هوای نفس سخن گفتند، كردار اهل عراق مرا به شگفتی واداشته است، كه مردمی خودپسند در چيزی گرد آمدند، می خواستم زخم درون آنها را مداوا كنم، پيش از آنكه غير قابل علاج گردد. 2⃣ تلاش امام در تحقق وحدت ♦️پس بدان در امّت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امّت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) از من حريص تر و انس او از من بيشتر باشد، من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا می طلبم و به آنچه پيمان بستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده و همانند روزی كه از من جدا شدی نباشی. همانا بدبخت كسی است كه از عقل و تجربه ای كه نصيب او شده است محروم ماند و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كاری را كه خدا اصلاح كرده برهم زند بيزارم. آنچه را نمی دانی واگذار زيرا مردان بدكردار، با سخنانی نادرست به سوی تو خواهند شتافت، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به عبدالله بن عباس 🔹روش مناظره با دشمن مسلمان ♦️به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن دارای ديدگاه كلی بوده و تفسيرهای گوناگونی دارد، تو چيزی می گویی و آنها چيز ديگر، لكن با سنّت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهی جز پذيرش ندارند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(21).mp3
3.66M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز چهل و نهم : از نامه ۷۹ تا نامه ۷۷ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم نامه ۷۹ تا ۷۷.mp3
3.1M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۷۹ تا ۷۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : از نامه ۷۶ تا نامه ۷۳ ❈══ ೋ🌿🌺🌿ೋ══❈ 📜 : نامه به عبدالله بن عباس،هنگامی که او را در سال ٣٦ هجری به فرمانداری بصره منصوب فرمود 🔹اخلاق مدیریتی ♦️با مردم به هنگام ديدار، و در مجالس رسمی، و در مقام داوری، گشاده رو باش، و از خشم بپرهيز، كه سبك مغزی ، به تحريك شيطان است، و بدان! آن چه تو را به خدا نزديك می سازد، از آتش جهنم دور می كند، و آنچه تو را از خدا دور می سازد، به آتش جهنم نزديك می كند. ❈══ ೋ🌿🌺🌿ೋ══❈ 📜 : نامه به معاويه در روزهای آغازین بیعت، در سال٣٦ هجری 🔹فرمان اطاعت به معاويه ♦️از بنده خدا علی اميرمومنان، به معاويه بن ابی سفيان. پس از ياد خداو درود! می دانی كه من درباره شما معذور، و از آنچه در مدينه گذشت روی گردانم، تا شد آنچه كه بايد می شد، و بازداشتن آن ممكن نبود، داستان طولانی و سخن فراوان است. و گذشته ها گذشت، و آينده روی كرده است، تو و همراهانت بيعت كنيد، و با گروهی از يارانت نزد من بيا، با درود. ❈══ ೋ🌿🌺🌿ೋ══❈ 📜 : نامه پيمان ميان ربيعه و يمن 🔹مبانی صلح و سازش مسلمين ♦️اين پيمان نامه ای است كه مردم (يمن) و (ربيعه) آن را پذيرفته اند، چه آنان كه در شهر حضور دارند يا آنان كه در بيابان زندگی می كنند، آنان پيرو قرآنند و به كتاب خدا دعوت می كنند و به انجام دستورات آن فرمان می دهند و هر كس كه آنان را به كتاب خدا بخواند پاسخ می دهند، نه برابر آن مزدی خواهند و نه به جای آن چيز ديگری بپذيرند و در برابر كسی كه خلاف اين پيمان خواهد، يا آن را واگذارد، ايستادگی خواهند كرد، گروهی گروه ديگر را ياری می دهند، همه متّحد بوده و به خاطر سرزنش سرزنش كننده ای، يا خشم خشم گيرنده ای، يا خوار كردن بعضی ، يا دشنام دادن قومی، اين پيمان را نمی شكنند. بر اين پيمان، حاضران و آنها كه غايبند، دانايان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند و عهد و پيمان الهی نيز بر آنان واجب گرديده است كه (همانا از پيمان خدا پرسش خواهد شد) و علی بن ابيطالب آن را نوشت. ❈══ ೋ🌿🌺🌿ೋ══❈ 📜 # نامه73 : نامه به معاويه 🔹افشای سيمای دروغين معاويه ♦️پس از ياد خدا و درود، من با پاسخ های پياپی به نامه هايت و شنيدن مطالب نوشته هايت، رأی خود را سست و زيركی خود را به خطا نسبت می دهم و همانا تو كه مدام خواسته هایی از من داری و نامه های فراوان می نويسی، به كسی مانی كه به خواب سنگينی فرو رفته و خوابهای دروغينش او را تكذيب می كند، يا چون سرگردانی كه ايستادن طولانی بر او دشوار می باشد، و نمی داند، آيا آينده به سود او يا به زيانش خواهد بود؟ گرچه تو آن كس نيستی اما به تو شباهت دارد. به خدا سوگند، اگر پرهيز از خونريزی در مهلت تعيين شده نبود، ضربه كوبنده ای دريافت می كردی كه استخوان را خُرد و گوشت را بريزاند. معاويه ! بدان كه شيطان تو را نمی گذارد تا به نيكوترين كارت بپردازی و اندرزی كه به سود تو است بشنوی. (درود بر آنان كه سزاوار درودند.) ❈══ ೋ🌿🌺🌿ೋ══❈
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(22).mp3
5.69M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز پنجاهم : از نامه ۷۶ تا نامه ۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم نامه ۷۶ تا ۷۳.mp3
4.2M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۷۶ تا ۷۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۵) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش ماشینش را جلوی کلیسا پارک کرد و با قدمهای آهسته به طرف در ورودی کلیسا حرکت کرد، در را باز کرد ، کلید را توی جیبش گذاشت و دستگیره را پایین فشار داد ، اما وقتی چشمش به محراب افتاد ایستاد ، خیره به محراب نگاه کرد ؛ همه چیز به هم ریخته بود. تریبون سخنرانی واژگون شده و چهار جاشمعی پایه دار برنجی روی زمین بود. کشیش جلوی محراب ایستاد و با گام های بلند به دفتر کارش رفت که کنار محراب بود. دفتر کارش کاملاً به هم ریخته بود. هر دو کشوی میزش باز بود. اوراق و دفاتر داخل کشو روی زمین پخش و پلا بود. با اینکه يقين داشت دو هزار دلاری که بابت پول کتاب کنار گذاشته بود به سرقت رفته است ، باز دست برد داخل کشوی خالی ؛ دلارها در جای خود نبودند. وقتی به پلیس زنگ زد ، نای ایستادن نداشت . روی صندلی نشست و به اتاق به هم ریخته اش نگاه کرد و به کم سابقه ترین سرقتی که ممکن بود اتفاق بیفتد فکر کرد ؛ معمولاً سرقت از کلیساهایی انجام می شد که دارای عتیقه جات گران قیمت بودند ، نه کلیسایی که اشیاء با ارزشی در آن نبود. کشیش داشت فکر می کرد که سارق یا سارقان از کجا وارد کلیسا شده اند که ناگهان به فکر در پشتی افتاد. از جا برخاست. از اتاق خارج شد. قفل درو قسمتی از چوب آن شکسته شده بود . کشیش چشم هایش را بست و کف هر دو دستش را روی پیشانی اش گذاشت. .↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 مراحل پیروزی 💠 حکمت ۴۸ : « الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ »   🔰 در ادامه شرح حکمت ۴۸ ، به دو نکته اساسی دیگر باید بپردازیم : 🔸 ۱. نکته اول " حَزم " است. " حزم " یعنی دوراندیشی؛ عاقبت اندیشی . 🔻 در حکمت ۱۸۱ ، مولا علی (علیه السلام) ، ثمره و نتیجه دوراندیشی را رسیدن به سلامت می دانند ؛ « ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ » 🔸 ۲. نکته دوم درباره فکر و جَوَلانِ فکر است. 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه به ما می آموزند که تنها کسی که برای کارهایش هیچ نیازی به جَوَلان فکر و تفکّر ندارد ، خداوند متعال است؛ لذا در خطبه ۱۸۶ می فرماید : « وَاللّهُ مُقَدِّرٌ لَکُم لَا بِجَوْلِ فِكْرَة » ؛ " خداوند امور را برای شما تقدیر می کند ، بدون نیاز به جَولان فکر " 🔻 یا در خطبه اوّل نهج البلاغه می فرمایند : خدا آسمانها و زمین را خلق کرد، « بِلَا رَوِيَّةٍ أَجَالَهَا » ؛ بدون اینکه نیازی به جولان فکر داشته باشد . 🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۸۶ ، ارزش تفکّر و رأی و نظر پخته را بیشتر از تلاش و تکاپوی جوان می دارند و می فرمایند : « رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ » ؛ " نظر شیخ یعنی پیر با تجربه ،برای من محبوب تر است از تلاش جوان " 🔻 و در حکمت ۳۳۹ ، کسانی که صاحب قدرت هستند نظرشان را به صواب و درستی و نتیجه ، نزدیکتر می دانند و می فرمایند : « صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ » آن رأیی که معمولاً به کرسی می نشیند مال کسی است که قدرت دارد . خود این تشویق مؤمنین است به سمت اینکه قدرت را در دست بگیرند تا بتوانند دین و ایمان و ارزش ها را پیاده بکنند و ارزش های دینی را حاکم بکنند.  🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۴۸ قسمت ۳ رازداری و پیروزی.mp3
3.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ مراحل پیروزی 🎙حجت الاسلام
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(23).mp3
4.86M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز پنجاه و یکم : از نامه ۷۲ تا نامه ۷۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : از نامه ۷۲ تا نامه ۷۰ ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄ 📜 : نامه به عبدالله بن عباس 🔹انسان و مقدرات الهی ♦️ پس از ياد خدا و درود، تو از اجل خود پيشی نخواهی گرفت و آنچه كه روزی تو نيست به تو نخواهد رسيد و بدان كه روزگار دو روز است ؛ روزی به سود و روزی به زيان تو می باشد و همانا دنيا خانه دگرگونيهاست و آنچه كه به سود تو(و از آن تو ) است هر چند ناتوان باشی خود را به تو خواهد رساند و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشی دفع آن نخواهی كرد. ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄ 📜 : نامه به منذر بن جارودی عبدی که در فرمانداری خود، خیانتی مرتکب شده بود. 🔹سرزنش از خيانت اقتصادی ♦️پس از ياد خدا و درود، همانا شايستگی پدرت مرا نسبت به تو خوشبين و گمان كردم همانند پدرت می باشی و راه او را ميروی. ناگهان به من خبر دادند كه در هواپرستی چيزی فرو گذار نكرده و توشه ای برای آخرت خود باقی نگذاشته ای، دنيای خود را با تباه كردن آخرت آبادان می كنی و برای پيوستن با خويشاوندانت از دين خدا بريده ای، اگر آنچه به من گزارش رسيده، درست باشد شتر خانه ات و بند كفش تو از تو باارزش تر است و كسی كه همانند تو باشد، نه لياقت پاسداری از مرزهای كشور را دارد و نه می تواند كاری را به انجام رساند، يا ارزش او بالا رود، يا شريك در امانت باشد. يا از خيانتی دور ماند پس چون اين نامه به دست تو رسد نزد من بيا. ان شاء الله. ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄ 📜 : نامه به سهل بن حنيف انصاری فرماندار مدینه در سال ٣٧ هجری آنگاه که گروهی از مردم مدینه گریخته و به معاویه پیوستند. 🔹روش برخورد با پديده فرار ♦️پس از ياد خدا و درود، به من خبر رسيده كه گروهی از مردم مدينه به سوی معاويه گريختند، مبادا برای از دست دادن آنان و قطع شدن كمك و ياريشان افسوس بخوری كه اين فرار برای گمراهی شان و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدايت گريختند و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنياپرستانی هستند كه به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و ديدند و شنيدند و به خاطر سپردند و دانستند كه همه مردم در نزد ما در حق يكسانند، پس به سوی انحصارطلبی گريختند دور باشند از رحمت حق و لعنت بر آنان باد. به خدا سوگند، آنان از ستم نگريختند و به عدالت نپيوستند، همانا آرزومنديم تا در اين جريان، خدا سختی ها را بر ما آسان و مشكلات را هموار فرمايد. ان شاء الله، با درود. ┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
گزارش موضوعات مهم نامه ۷۲ تا ۷۰.mp3
3.28M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۷۲ تا ۷۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄