eitaa logo
کلبه عُشاق
4.9هزار دنبال‌کننده
784 عکس
445 ویدیو
1 فایل
با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید، یا هوای خویشتن (سنایی) 💪...خودمونا بسازیم؛ #بابارکن_الدین شیرازی، بابایی که دستِ فرزندِ ناخَلفش را گرفتو... ادامه 👇 https://eitaa.com/babarokn/2600 💌کانال احراز هویت شد @babaroknodin1400
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5999111500445258293.mp3
1.56M
«در عشق الهی توبه نیست» 🎤در محضر (دامت برکاته) 🔽 برگرفته از جلسهٔ 🆔 @moravej_tohid www.moravejtohid.com کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
واقع در تخت فولاد یکی از تکیه های کامل هست که مشاهیر از مِضراب(هنرمندان) تا مِحراب(عالمان و عارفان) در این مکان آرمیده اند. (انشاءالله در آینده از این تکیه بیشتر عرض میشود)            🔹﷽🔹 ✨روزه یکسو شد و عید آمد و دلها برخاست مِی زخمخانه به جوش آمد و مِی باید خواست 🌙 عید سعید فطر را به ساحت مقدس خاتم الاوصیاء، حضرت صاحب الامر و الزّمان مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه)، اولیاء الله و شما عارفان و عاشقان ولایت تبریک و تهنیت عرض می نماییم. کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🔸دقیقه 1 یقین مراتب دارد. از یقین عقلی پایین تر هم داریم که یقین وهمی است، مثل یقین خیلی از ما نسبت به خدا و معاد که حاصل تلقین است. 🔸دقیقه 5 اما یک یقین، محصول شهود و مشاهده است و آن زمانی است که من خودم بیرون بروم، خورشید را در آسمان ببینم. این عالی ترین درجه ی یقین است. 🔸دقیقه 7 یقین قلبی، قلب خدا را مشاهده می کند. «ما کذب الفواد ما رأی» «11،نجم» 🔸دقیقه 8 اگر قلب به مشاهده رسید، انسان آرام می شود، این را بهش می گویند : اطمینان 🔸دقیقه 11 خودمان را موثر می دانیم،(به زبان) می گوییم : لا مؤثر فی الوجود الا الله، در عالم وجود هیچ کس جز الله مؤثر نیست. اما قلبم می لرزد، چون خودم را در امنیت خودم مؤثر می دانم. این را با عقل خودم یقین دارم که هیچ رازقی، روزی رسانی در عالم غیر از خدا نیست اما باز دلم می لرزد و می گویم : اگر از کار من را بیرون کنند، چه کنم؟ اینها معلوم می شود که، «ولما یدخل الایمان فی قلوبکم» «14،حجرات» ایمان به قلب نرسیده است. 🔸دقیقه 16 «من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا» «آیه 2و3 طلاق» به این آیه دقت کنید، اول می آید یک مسئله ای را مطرح می کند، خداوند کسی را که تقوا پیشه کند، راه خروج از گرفتاری ها را برایش نشان می دهد و روزیش می دهد از جایی که خودش حسابش را نمی کند. بعد دلیل می آورد، «ان الله بالغ امره» خداوند امر خودش را رساننده است. خداوند برای هر چیزی یک اندازه (قدر) قرار داده است. 🔸دقیقه 18 اگر کانال وجودی خودمان را با خدا مشاهده کنیم که بین قلب انسان و خدا یک کانالی هست، یک پیوندی هست، یک ارتباط نوری هست که از طریق آن کانال از طرف خدا به ما روزی می رسد، منتهی آن کانال، کانال غیبی هست. بله، یک کانال های ظاهری (مغازه و کارخانه و...) هم هست. اما جلو کانال باطنی بسته است و این است که از خدا رزق و علم به ما نمی رسد، امنیت از خدا به ما نمی رسد، حیات نمی رسد. مجبوریم که اینها را از بیرون تامین کنیم، مجبوریم که رزق مان را از مغازه مون تامین کنیم.... یعنی انسان مجبور است که از راه های بیرونی استفاده کند و راه های بیرونی تا خدا خیلی دور است، خیلی دور است. 🔸دقیقه 26 انسان کسی است که خود کفا شده باشد. 🔸دقیقه 32 خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد. حکمت چیست؟ حکمت همین نور قلب است. برهان رب است. حکمت به انسان قدرت باطن بینی می دهد. 🔸دقیقه 34 روح الهی ما می گوید : بیشتر گرسنگی بکش تا من بتوانم در درون وجودت ظهور کنم. 🔸دقیقه 36 فلسفه روزه همین است که این حیوانیت در ما ضعیف شود. 🔸دقیقه 39 اگر انسان روح باشد، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من روح باشم و به روحانیت خودم رسیده باشم، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من از گرسنگی ناراحت هستم، یعنی در من این حیوانیت نفس زنده است و بر من غلبه دارد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3499🆔 @moravej_tohid کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
یک روز با مینی بوس کبریتی شکل از کربلا با آقای حدّاد به کاظمین آمدیم. 🚎 در میان راه،شاگرد شوفر خواست کرایه ها را اخذ کند گفت: شما چند نفرید؟ آقای حدّاد گفتند:پنج نفر. گفت: نه، شما شش نفرید! ایشان باز شمردند و گفتند: پنج نفریم! ما هم میدانستیم که مجموعاً شش نفریم ولی مخصوصاً چیزی نمی گفتیم تا قضیه ی آقای حدّاد مکشوف گردد. باز شاگرد شوفر گفت:شش نفرید! ایشان گفتند: (ای برادرم! مگر نمی بینی؟! _در اینحال اشاره نموده و یک یک افراد را شمردند_ اینست یکی، و این دوتا، و این سه تا، و این چهار تا، و اینست پنج تا! دیگر تو چه میگویی؟!) شاگرد شوفر گفت: ای سیّد! آخر تو خودت را حساب نمی کنی؟! 🤔 رفقا میگفتند: عجیب اینجاست که در اینحال باز هم آقای حدّاد خود را گم کرده بود. و با اینکه شاگرد شوفر گفت:تو خودت را حساب نمی کنی و نمی شماری؟ باز ایشان چنان غریقِ عالمِ توحید و انصراف از کثرت بودند که نمی توانستند در اینحال هم توجّه به لباسِ بدن نموده و آنرا جزوِ آنها شمرده و یکی از آنها به حساب در آورند! 👘 آقای حدّاد خودشان برای حقیر گفتند:در آنحال بهیچوجه منَ الوجوه خودم را نمی توانستم به شمارش درآورم. و بالاخره رفقا گفتند: آقا شما خودتان را هم حساب کنید،و این بنده خدا راست می گوید و از ما اجرت شش نفر می خواهد. من هم نه یقیناً بلکه تعبداً به قول رفقا کرایه شش نفر به او دادم و همگی برای نماز در مسجد بَراثا پیاده شدیم. در آنجا دیدم امامِ مسجد هم دَم از توحید میزند و ندا به لا هُوَ الّا هُوَ بلند کرده است. 🕋 برای خواندن حکایات لطفا روی بزنید.
نمای پشت تکیه خاتون آبادی و تکیه آغاباشی چسبیده به حیاط تکیه سیّدالعراقین 🔸🔸🔸 ✨صبح دم زد ساقیا هین الصبوح/ ✨خفتگان را در قدح کن قوت روح/ 🔸🔸🔸 تکیه سیّدالعراقین مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در شرق تکیه آغاباشی و خاتون آبادی واقع شده و این اثر در سال ۱۳۸۲ شمسی به‌ عنوانِ یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ➖➖➖➖➖ کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
به فاصله کمی از بقعه‌ی سیّدالعراقین، چهار طاقی تازه احداث مرحوم جلال تاج قرار دارد. مرحوم تاج در سال ۱۳۶۰ شمسی در ۷۸ سالگی به دیار باقی شتافت. خواننده موسیقی سنتی، مکتب آوازی اصفهان بودند. ایشان شاگردانی بزرگ همچون احمد مراتب، هوشمندعقیلی، ایرج(حسین خواجه امیری)، علی اصغر شاهزیدی و... تربیت کرد وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه هایی با تار اکبرخان نوروزی (مدفون در حیاط بابارکن الدین) و برنامه آموزش گوشه های دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی پرداخت 🍃🍃🍃🍃🍃 این تکیه بنام حاج سیّد ملقّب به «سیّدالعراقین» است. در وسط تکیه، بقعه‌ای زیبا بر مزار ایشان توسط فرزندانش بنا گردید. تکیه‌ی سیّدالعراقین پرتراکم‌ترین تکیه‌ی تخت فولاد هم از لحاظ بناهای تاریخی موجود و هم از لحاظ بزرگان مدفون در آن است. (از مِضراب تا مِحراب) -------،،------- کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۲ گناهش اين بود که صدق در عشق نداشت. 🔸 دقیقه ۴ عاشق همیشه راضی است. عاشق اصلا خواست ندارد، خواست او خواست معشوق است. ✨ همين که‌ ناراحت است، یعنی که فنا نیست. 🔸 دقیقه ۷ فقيه می خواهد، با عمل به خدا برسد. ( عمل صالح ) زاهد می خواهد با عبادت به‌ خدا برسد. فیلسوف می خواهد با استدلال و عقل‌ به‌ خدا برسد، اما عارف می خواهد با عشق به خدا برسد. 🔸 دقیقه ۹ وجودش را از خود دروغین و مجازی خالی کند تا آن خود الهی در درونش بیاید. 🔸 دقیقه ۱۰ هنوز توجه به خودت داری، میل به خودت داری، این که نمی شود، خدا غيور است، معشوق غيور است. 🔸 دقیقه ۱۹ صدق و اخلاص عاشق صادق کسی است که به کم کردن تعلقات و میل ها شروع کند. 🔸 دقیقه ۲۰ اشکال مرغی ديگر: نَفسم دشمن من است. 🔸 دقیقه ۲۲ ما خودمان‌ را دوست داريم، یعنی می خواهیم خودمان را در نظر مردم جلوه‌ دهيم. ✨ علامت‌ زهد را قرآن معرفی کرده که " لکیلا تاسوا علی ما فاتاکم ولا تفرحوا بما آتاکم " (آيه ۲۳،حدید) که اگر دنيا به سوی آنها آمد، خوشحال نشوند و اگر دنیا از دستشان رفت، غمگین نشوند، این علامت‌ زهد قلبي است. 🔸 دقیقه ۲۴ يک علامت‌ ديگر زهد قلبي این است که انسان از مدح و ذم مردم‌ تأثیر نمی پذیرد . 🔸 دقیقه ۲۶ این نفس‌ بتی است که می خواهد او را بپرستند. انسان چه کسانی را می پرستد؟موجود کامل را، موجود صمد را می پرستد. یعنی موجودی که کمال دارد، بنابراین می خواهد مرتب کمالاتش را به مردم نشان دهد که او را بپرستند. ✨ علمای ما دقت داشتند، بزرگان ما دقت داشتند ،طوری نباشد که‌ در معرض تعریف مردم‌ قرار گیرند. 🔸 دقیقه ۲۹ فرقه ی ملامتیه 🔸 دقیقه ۳۲ بايد برسيد به جايي که اگر همه شما را فحش دادند، اصلا تغییر در شما ایجاد نشود. ✨ غذای نفس‌ دنياست، از دنیا هر چه به نفس من برسد، پرورده می‌شود، می خواهد پول باشد، مقام باشد، منصب باشد، نفس‌ پرورده می شود، یکی هم مدح است،که غذای نفس‌ است. 🔸 دقیقه ۴۰ کفر یعنی پوشیدن، اين حق را پوشانده، خدا را پوشانده، خودش را جلوه‌ داده، خودش را در معرض قرار داده‌، ما الان از صبح تا شب‌ به دنبال اطاعت خدا هستيم يا اطاعت نفسمان؟! اين نفس هم خودپرست است و خدا را نمی بیند. 🔸 دقیقه ۴۱ این نفس‌ از راه شهوت و غضب، قوت می گیرد. ✨ اگر هیچی نگویی سکوت‌ کنی، اين نفس‌ ضعيف می‌شود، اما نمی‌تواند و می گوید: هر جوری که هست، باید اين غضبی که‌ در من جمع شده خالی کنم، در آن کسی که اين ناروایی را در حق من داشته است. يکی هم شهوت، (میل، اشتها) یعنی هرچه که‌ میل دارد به آن بدهند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3832 -------،،------- کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
در این تکیه: دانشمندان و زاهدان و فقیهان: مثل میرمحمّدصادق خاتون آبادی،سیّدعبدالحسین مدرس خاتون آبادی، سیّدمحمّد مدرس نجف آبادی و.... شاعران و ادیبان و خوشنویسان: مثل عباس خان شیدا، علی عبدالرسولی و سیّد محمد عریضی استاد قلمزنی و... هنرمندان آواز و موسیقی: جلال تاج اصفهانی و سیّد حسن کسایی استاد و صاحب سبک مسلّمِ سازِ نی در اصفهان و ایران و... آرمیده اند. 💐💐💐💐💐 ✨از صبا پرس که ما را همه شب تا دم صبح / ✨بوی زلف تو همان مونس جان است که بود / 🌹🌹🌹🌹🌹 کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
4_5814445297039840143.mp3
2.91M
«إلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»(فاطر۱۰) 🎤در محضر (دامت برکاته) 🔽 برگرفته از جلسهٔ 🆔 @moravej_tohid www.moravejtohid.com کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
روحِ بزرگِ کودکانِ کوچک👩‍🍼 پس از فوت بَیگم، دختر دو ساله دیگرِ سیّد هاشم حدّاد نیز به نام فاطمه فوت می‌کند.ایشان می‌فرمودند: 📝 مرگِ او در شب بود و ما او را در کنار اتاق نهادیم تا فردا دفن نماییم. من قدری به او به نظر بچه نگاه می‌کردم یعنی کودکی از دنیا رفته است و آنقدر حائز اهمّیت نیست. همان شب، نفسِ او را دیدم که از گوشه اتاق بزرگ شد و تمام خانه را فرا گرفت. کم کم بزرگتر شد و تمام کربلا(آقای حدّاد در کربلا سکونت داشت) را گرفت و بدون فاصله تمام دنیا را گرفت. 🌬🌎 و آن طفل، حقیقتِ خود را نشان می‌داد که: من با اینکه کودکم چقدر بزرگم. 🪐🧚‍♀ ایشان می‌فرمودند:این عظمتِ حقیقیِ اوست. فلهذا ما باید به اطفالِ خود احترام گذاریم و به نظر بزرگ به آنها بنگریم.زیرا که بزرگند و ما ایشان را خُرد می‌پنداریم. ابراهیم پسر دو ساله رسول الله(ص) بقدری بزرگ بود که اگر می‌ماند به مثابه خودِ پیغمبر بزرگ می‌شد. کانَّهُ پیغمبر همان فرزندش ابراهیم است که بزرگ شده، و ابراهیم همان پیامبر است که... 👈می‌فرمودند: لهذا برای احترامِ کودکانِ نوزاد، خوب است انسان تا ۴۰ روز مجامعت نکند.و قنداقهِ نوزادان را تا چند ماهگی در مجالسِ علم و محافلِ ذکر و حسینیّه و محالّ عزاداری که نام حضرت سیّدالشّهداء(علیه السلام) برده می‌شود ببرند. چرا که نفسِ طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قُدّوسیّت روح امام حسین(علیه السّلام) را جذب می‌کند. طفل اگر چه زبان ندارد ولی ادراک می‌کند و روحش در دوران کودکی اگر در محلّ یا در محالِّ معصیت برده شود آن جرم و گناه، او را آلوده می‌کند؛ ⛔️ و اگر در محلّ و یا محالِّ ذکر و عبادت و علم برده شود، آن پاکی و صفا را به خود می‌گیرد. ✅ سیّدهاشم می‌فرمودند: شما اطفال خود را در کنارِ اتاق روضه‌خوانی یا اتاق ذکری که دارید قرار بدهید! 💯 علمای سابق اینطور عمل مینمودند. زیرا آثاری را که طفل در این زمان به خود می‌گیرد تا آخرِ عمر در او ثابت می‌ماند. و جزو غرایز و صفات فطریِ وی می‌گردد.💖 چرا که نفس بچّه در این زمان قابلیت محضه است؛ گرچه این معنیِ مهم و این سرّ خطیر را عامّهِ مردم ادراک نکنند. برگرفته از: یادنامه ای از حاج سیّدهاشم موسوی حدّاد کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🔸دقیقه 4 امام حسن مجتبی (ع) فرمود : مؤمن چگونه می‌تواند مؤمن باشد، چگونه می‌تواند ادعا کند مؤمن است وقتی که از آن داده ی الهی نا خشنود است. (یعنی از آنچه که خدا به او داده ناخشنود است که چرا خدا مرا فقیر کرد؟ چرا خدا مرا مریض کرد؟) 🔸دقیقه 11 بالاترین مقام در قیامت برای کسانی است که خدا از آنها خشنود است و آنها هم از خدا خشنودند. 🔸دقیقه 20 «لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بماآتاکم....» «23،حدید» که غمگین نشوند از آنچه که از دستشان می رود و شاد نشوند به آنچه که به دست می آورند. همیشه از خدا شادند، این زهد قلبی است و عالی ترین درجه ی زهد است. 🔸دقیقه 27 «القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله» قلب حرم خداست، در حرم خدا غیر خدا را راه نده. ما عشق جماد را راه بدیم؟! این است که هر کدام از ما یک گوساله ی سامری درست کردیم، در قلب خودمان درستش کردیم و داریم آن را می پرستیم. حالا هر کسی آن گوساله ی سامری را پیدا کند، همه ی ما گرفتار این گوساله هستیم. بالاخره، کارمان، زندگی مان، آن چیزی که برایت اهمیت دارد. آن چیزی که حواس تو را به خودش جلب کرده است https://eitaa.com/moravej_tohid/3511🆔 @moravej_tohid کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc