eitaa logo
بافتار
2.6هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
723 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
«آتشفشانِ خاموش / با انفجارِ بغضش / از بالا، / جاری شد / خشم و خروشِ مردم / بیداد کرد / تهدیدها / - این میوه‎های فاسد - / هی ماند و باد کرد! / مشتِ بزرگِ مردم / محکم شد / صدها لباسِ خونی / پرچم شد!» (بند دوم از منظومۀ «هفدهم»، زنده‌یاد عمران صلاحی). در نخستین سال‌های پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، واقعۀ تلخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در هنرهای تجسمی (مانند نقاشی و گرافیک) به تصویر کشیده است. برخی از نقاشان نیز هم‌گام با رخدادها و تحولات زمانۀ خود و طی تأثیری که از آن‌ها گرفتند، به خلق آثاری با مضمون این رویداد پرداختند. حتی برخی از آنان نیز خود در صحنۀ راه‌پیمایی روز ۱۷ شهریور، حضور داشته‌ و از نزدیک، نظاره‌گر جنایت‌های رخ‌داده در این حادثۀ تلخ بودند. در این نقاشی‌های روایی، مردم در حوالی خیابان و میدان «ژالۀ» تهران (خیابان «مجاهدین اسلام» و میدان «شهدا»ی کنونی) با مشت‌های گره‌کرده درحال سر دادن شعار هستند و سربازان مسلح ارتش رژیم پهلوی به‌صورت آماده‌باش، رودروی آن‌ها ایستاده‌اند و به‌سمتشان نشانه گرفته‌اند. پیکر شهیدان بر سنگ‌فرش خیابان «ژاله» افتاده است یا مردم، آنان را بر سر دست گرفته‌اند و از قتل‌عام هم‌وطنان یا خانوادۀ خویش اندوهگین هستند. همچنین تغییر نمادین نام میدان «ژاله» به «شهدا» در این آثار به چشم می‌خورد. به همین خاطر، پرداختن به رویداد هفدهم شهریور در این سوگ‌نگاره‌ها از جنبه‌ای عمدتاً واقع‌گرایانه برخوردار است و مضمون‌پردازی آن به شیوۀ انتزاعی، نمودی کم‌رنگ دارد. به مناسبت چهل و ششمین سالگرد واقعۀ خون‌بار هفدهم شهریور و با گرامیداشت راه و نام شهیدان و جانبازان آن، تعدادی از نقاشی‌ها در این فرسته معرفی شده‌اند که این واقعه را بازنمایی کرده‌اند. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
تله حادثه‌پردازی نقدی بر فیلم قلب رقه قلب رقه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌ کنندگی سعید پروینی است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر که همین سال گذشته برگزار شد نیز حضور داشت. در این فرسته، به سراغ نقد این فیلم رفته‌ایم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
سینمای اشراقی؛ آیینگی حقیقی ۶ بریده از «سینمای اشراقی» به‌قلم محمد مددپور 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
«روز ملی سینما» بهانه‌ای است تا به سراغ متفکرانی برویم که درباره سینما بحث کرده‌اند. محمد مددپور از معدود متفکرانی بود که درباره حکمت هنرهای دینی صاحب‌نظر بود. او که در اواخر دههٔ شصت، به دعوت مصطفی گودرزی به دفتر مطالعات هنرهای دینی در حوزهٔ هنری رفت، یکی از پژوهشگرانی است که پژوهش‌های مهمی در زمینه سینما و هنر انجام داده است. درباره آرای او، نقدهای مطرح بود و هست؛ اما در مجموع نمی‌شود از کنار نظرات و حرف‌های او به‌سادگی گذشت. از مهمترین کتاب‌های او می‌توان به «دین و سینما» و کتاب «سینمای اشراقی» اشاره کرد. او در کتاب «سینمای اشراقی» درصدد این است که کنکاش کند این‌گونه سینما چه نسبتی با حقیقت برقرار می‌کند‌. همان‌طوری که خود در کتاب می‌گوید: «سینمای اشراقی در بادی نظر اصطلاحی عجیب به نظر می‌رسد. در فرهنگ و ادبیات کهن فلسفی و عرفانی ما از اشراقی و حکمت اشراق سخن به میان آمده است که اساس آن را بر تابش نور و فیوضات الهی بر عقول و قلوب آدمیان است اما سینما را که بر مدار تکنیک و صنعت و هنر مدرن دایر است، چه نسبتی است با اشراق و حکمت اشراقی؟» در این فرسته، به مناسبت روز ملی سینما به سراغ معرفی کتاب «سینمای اشراقی» رفته‌ایم و گزیده‌ای از آن را که در مقام توضيح این‌ نوع از سینما است، انتخاب کرده‌ایم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
نشان خانه‌ات را از تمام شهر پرسیدم ۱۰ گرافیک شاعرانه برای امام زمان (عج) ‌«گل‌های عالم را معطر کرده بویت ای آنکه می‌گردد زمین در جستجویت» (شعر از: سیدحمید‌رضا برقعی) القاب امام زمان (عج) هرکدام عطروبویی دارند. بعضی القابش لرزه بر دل مستکبران می‌اندازد و دل‌قرصیِ مظلومان می‌شود. برخی هم سرپناه دل بی‌پناهان و مرهمی برای دلسوختگان. گریه‌کنان جد غریبش‌ و مظلومان عالم که منتظر روز انتقام هستند ذکر یا «منتقم» به لب دارند و به شِکوه‌آمدگان از فراقش، دعای «فرج» را. هنرمندان در عرصه گرافیک نیز به فراخور این القاب و ادعیه‌ای که مردم با آن‌ها ارتباط بیشتری گرفته‌اند، به خلق اثر در فضای تایپوگرافی مهدوی پرداخته‌اند. با وجود اینکه آثار خوبی در این زمینه تولید شده اما نباید تنها به مشهورات بسنده کرد و به فراخور زمان و موقعیتی که در آن هستیم باید آثار جدیدی خلق شود. این روز‌ها که شاهد درگیری رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین هستیم باید القابی از امام زمان که با این فضا قرابت بیشتری دارد و می‌تواند امام را در فضای جهانی مطرح کند بپردازیم. «بافتار» به‌مناسبت سالروز شروع امامت مهدی صاحب‌الزمان (عج) به سراغ ۱۰ اثر تجسمی با محوریت «خوشنویسی و تایپوگرافی» رفته و در کنار هرکدام از آن‌ها شعری ضمیمه شده است. همچنین تمامی این آثار ازسوی کانون هنر شیعی، منتشر شده‌اند. پی‌نوشت: در طرح جلد، عبارت «یا أباصالح‌المهدی، أدرکنی» درج شده که به شیوۀ خط رِقاع و با قلم و مرکب ازسوی ناصر طاووسی در سال ۱۴۰۰ خوش‌نویسی شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35