یحیی سنوار.jpg
1.36M
تسبیح و عطر،
قمقمه آب پس کجاست
حدست درست،
با لب عطشان شهید شد
مهدی جهاندار
استوری برای شهید مجاهد یحیی سنوار
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
او فلسطین را زنده کرد
۱۰ اثر تجسمی برای شهادت یحیی سنوار
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
او فلسطین را زنده کرد ۱۰ اثر تجسمی برای شهادت یحیی سنوار 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/
آدمهایی هستند که انگار خداوند برخی نامها را برای آنها خلق کرده است. «یحیی سنوار» از آن آدمهایی است که اسم و شخصیتش عجیب به هم میآیند. گویا که عالم دستبهدست هم داده تا این نام را به صاحب اصلیاش برساند. زمانی که دنیا ما را سرگرم خویش کرده بود و ما از خویشتن خالی شده بودیم، او به دنبال احیای ما بود. او با طراحی عملیات طوفان الاقصی، نه فقط برای فلسطین و مقاومت، بلکه روح تازهای در معنای انسان دمید و باطن ناپاک شیطان را رسوا کرد که این سالها با نقاب بشردوستی به میدان آمده بود. با همهٔ اینها، هنوز آنچنان که باید او را نشناخته بودیم.
دیگر وقت سفر کردن فرا رسیده بود و خداوند اراده کرد که گرد هرچه غبار و تهمت را از دامن این مجاهد عزیز خویش برهاند و دنیای مرده را با عشق او زنده کند. این بار خداوند صحنهای چید که خلاصهای از زندگی پر برکت و مجاهدانه او باشد؛ گویی که در همین چند ثانیه، همهٔ زندگی یحیی را پیش چشمان ما احضار کند. صحنه تاریخی اینگونه بود: «مردی مجاهد با لباسهای نظامی خاکی، تکیهداده بر مبل، همچون فاتحان در دل میدان، عصای موسی بر دست، شال فلسطینی بر صورت، و چشمانی که یادآور «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» است». شهادت او، ما را یاد این شعر «میلاد عرفانپور» میاندازد:
شهادت بده ای شهادت «که بودیم؟»
غریبیم و با تو، شناساندن ما
مردی که در کل زندگیش چیزی از او نمیدانستیم و نیافته بودیم و حرفی چندان نزده بودیم، حالا به تکتک اشیاء دوروبریاش جان بخشیده و برای اهل هنر نمادین شده است؛ یکی از چوب و عصای مبارزهاش میگوید. یکی از چفیه فلسطینیاش و چشمان نافذش. دیگری از مبل و آرامش بدون ترسش. کسی از زخم روی بازویش. یکی از عطر و دعا و اسلحه و اشیاء همراهش...
حلالت باد این نام برای تو «یحیی»؛ چقدر درخشان معنای این نام را برای ما به نمایش گذاشتی و به بهترین شکل حق نامی را ادا کردی که از پیامبر الهی گرفتی. تو به غزه، به ما، به چوب، به مبل، به همه اشیاء زندگی بخشیدی.
سلام برتو باد روزی که زاده شدی، و روزی که شهید شدی، و روزی که زنده برانگیخته خواهی شد.
در این فرسته، به مناسبت شهادت یحیی سنوار سراغ گزیده آثاری تجسمی رفتهایم که در همین چند روز اخیر ابداع شدهاند.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
حماسه مثلثها
چگونه مثلث قرمز توانست به نماد گرافیکی هنر تبدیل شود
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
آرامش عجیبی دارد. تو گویی که انگار در خانه نشسته و تلویزیون میبیند. انگارنهانگار که در چندقدمیِ تانک اسرائیلی ایستاده است. زیر لب «واجَعلنا مِن بَين أيديهم سَداً و مِن خَلفهِم سَداً فاغشَيناهُم فهم لايُبصِرون» میخواند و ما را یاد داستان پیامبر برای در امان ماندن از شر دشمن میاندازد. به یکباره و سریع، مجاهدی که فرزند این خاک است، همچون افسانهها از زیر زمین بلند میشود و میرود که تانک اسرائیلی را به آتش بکشد. زمانی که میخواهد ضربه آخر را بزند لحظهای تصویر میایستد و «مثلثِ قرمزِ» برعکسی، بر روی هدف نشان داده میشود و بعد؛ «بوووووم». صدای انفجارِ تانکِ چهارمین ارتش دنیا توسط مستضعفین با دست خالی بهگوش میرسد. از آن روز به بعد این صحنهها چندباره تکرار میشود. بهگونهای که دیگر مثلث قرمز تبدیل به یک نمادی میشود برای تحقیر رژیم صهیونیستی.
گرافیستها، نقاشان، کاریکاتوریستها در سراسر جهان شروع میکنند به خلق آثاری با محوریت «مثلث قرمز»؛ از به تصویر کشیدن نابودی تانکها و سربازان اسرائیلی گرفته تا چاپ همین مثلث بر روی لباس و حتی نقاشی بر روی دیوارهای شهر. خود مثلث به خاطر تیز بودن گوشه اضلاعش، تداعی صلابت و خشونت دارد و زمانی که به رنگ قرمز درمیآید، بهنحو مضاعفی تداعیکننده خشم و بغض و نفرت نسبت به دشمن میشود. از طرفی دیگر، مثلث قرمز با تاریخ و پرچم فلسطین نیز نسبت دارد. این امر باعث شده تا دستوبال هنرمندان در بهکارگیری این نماد بازتر باشد و خلاقانه به سراغ استفاده از آن بروند. در جهان گرافیک، این امر سادهای نیست که چیزی تبدیل به نماد عمومی شود و بیانگر موضوع و موضعی خاص باشد تا به محض دیدن آن، معنایش در ذهن مخاطب حاضر شود؛ اما در قضیه فلسطین، تصویر مثلث قرمز آنقدر قدرتمند، الهامبخش، حماسی و غرورآفرین بود که توانست نمادی برای غلبه بر دشمن شود.
داستان فلسطین و مقاومت بهخاطر موقعیت تاریخی خودش، هر حرکتش چنان قدرتمند است که قابلیت این را پیدا کرده تا از خیلی از آنها، نمادی ساخته شود برای مقابله با رژیم صهیونیستی. بهعنوان مثال: چفیه، هندوانه، کلید و... از نمادهاییست که هرکدام به نحوی مقاومت را متبادر میکنند. در این فرسته به سراغ منتخب آثاری رفتهایم که الهامگرفته از نماد «مثلث قرمز» است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
راه شاه.jpg
5.79M
شاهراه ما بلاست
راه شاه کربلاست
جز به خون نمیکنند
عاشقان او وضو
سید محمد مهدی شفیعی
#استوری برای شهید سید هاشم صفیالدین
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
راه ناتمام...
منزلت «شهید» در شعر قیصر امینپور
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35