🔸پنج دلیل برای تئاتر دیدن
به مناسبت چهلویکمین دوره جشنواره تئاتر فجر
#تئاتر
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔸پنج دلیل برای تئاتر دیدن به مناسبت چهلویکمین دوره جشنواره تئاتر فجر #تئاتر 🔺رسانه بافتار 🆔https:
🔹«تئاتر» از زمان اولین اجرایش، هنری مردمی بوده؛ اما مدتی است که از این هویت اساسی خود دور شده است. مخاطب تئاتر محدود به قشری خاص شده و عموم مردم اقبالشان را به تئاتر از دست دادهاند.
🔹در این فرسته، تلاش کردیم که از دلایل متعددِ دیدن و صرف وقت و هزینه برای تئاتر، پنج دلیل را کوتاه بگوییم.
باید تئاتر به هویت مردمی و برای مردم بودن خود برگردد تا بلکه تاثیر و اثرگذاری اصلی خود را بازیابد.
🔹شما چه دلیل یا دلایلی برای تئاتر دیدن به ذهنتان میرسد؟
🔸پینوشت: گرافیک استفاده شده در کاور، پوستر جشنواره تئاتر فجر 1401 است که توسط «حسن موسیزاده» طراحی شده است. طراحی این پوستر بر اساس شعر سعدی است: «دانی چه بود کمال انسان، با دشمن و دوست لطف و احسان».
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 ۱۰ عکس از ۱۲ بهمن تاریخی
به همراه اشعاری در وصف امام خمینی (ره)
#شعر #عکس
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔸 ۱۰ عکس از ۱۲ بهمن تاریخی به همراه اشعاری در وصف امام خمینی (ره) #شعر #عکس 🔺رسانه بافتار 🆔https://
«حالا توی کوچه بودیم و همه سیراب و شکفته و لبخند به لب، راضی و خوشنود و سرحال، سرهامان را بالا گرفته بودیم و هی به چپ و راست نگاه میکردیم و بیمقدمه به هم لبخند میزدیم و با ولع، از توی سینی نشسته روی دستهای پرگذشت و بخشنده زنها و مردهای سرکوچه، لیوان شربت را از دست زن چادربهسرکشیده و رویکیپگرفته میگرفتیم و میخوردیم و میرفتیم. پیمان بپربپر میکرد و میخندید.
توی کوچههای تنگ قدیمی کاهگلی پیچدرپیچ که میرفتم، با خودم میگفتم: «آنهایی که این مرد را ندیدهاند، تصورش را هم نمیتوانند بکنند که این مرد چه چهرهای دارد. اگر هزاران پروژکتور نور بپاشد و دهها دوربین مسلح به سلاح آخرین لنزهای حاصل تکنولوژی قرن بیستم هم از دهها زاویه با ضابطههای مشخص مردان صاحبسبک، نشسته و ایستاده و خوابیده و خمیده، فیلم بگیرند، غیرممکن است بتوانند آن جذبه و هیبت و صلابت و ابهتش را ضبط کنند.»
حالا باور کرده بودم که قصهها و حکایتها و گفتهها و خوابوخیالهای پیچیده در واژههای مادر و مادربزرگم، چه قدرتی را در خود حفظ کرده بودند و چه تصویرهایی را نسل به نسل زنده نگه داشته بودند و تحویل من داده بودند؟ حالا به اهمیت و قدرت و برد و بار فرهنگی واژهها پی برده بودم. به وضوح میدیدم و صدای عطار را میشنیدم که وقتی چشمش به چهره بچهگانه مولوی خورد چه گفت و چرا گفت و از کجا گفت و چطور شد که چنان گفت. چهره مولوی و حافظ و خیام و زرتشت و فردوسی و ابوعلیسینا و حلاج و شمس تبریزی و دیگران را حالا میتوانستم ببینم. حتم داشتم آنها چنین چهرهای داشتهاند. چه لذتی دارد رهبر تو، همه چیزش و حتی چهرهاش و لباسش و حرف زدنش و رفتار و کردار و حتی حرکت دستهایش، ریشه در فرهنگ تو داشته باشد. دلم میخواست مولویوار، عاشق این شمس حی و حاضر بشوم. ولی افسوس که نه شور و شعور و شناخت و شیفتگی مولوی در من بود و نه سواد و دانش و معرفتش که آتش شک در خرمن خواب و خیالهایم بیفتد و همه هستیام را بسوزاند و نه دید و دیوانگی و دل مولوی در من بود که دیوانهوار، دل به دریا بزنم و دست از همه چیز بکشم و راه بیفتم.»
«لحظههای انقلاب» نوشته «محمود گلابدرهیی»، صفحه 370
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 اشعار مشهور علوی؛
شاعران ناشناس
#شعر #شعر_آیینی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35