ورد زبان اوست شب و روز نامِ دوست
کمتر کسی است مثل «محبت» غلامِ دوست
کیومرث عباسی
🔹شاعر شعر مشهور «دوکاج» را در ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ از دست دادیم. «محمدجواد محبت» شاعری کرمانشاهی بود که از دهه ۴۰، نوشتههای او در نشریههایی همچون توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفتهنامه مشیر چاپ میشد. او که معلم بود، از سال ۶۲ به گروه مؤلفین کتابهای درسی پیوست. محبت همچنین از همفکران جلال آل احمد بود. او ضمن تبحر در سرودن اشعار کودک و نوجوان، اشعار آیینی زیبایی نیز سروده است. محبّت يكی از چهار شاعری است كه جايزۀ شعر فروغ را دریافت کرده است. وی همچنین در زمینۀ نقد شعر و قصهنویسی نیز فعالیت میکرد. از آثار او میتوان به «نردبان آسمان»، «اشک لطف میکند»، «خانۀ هل اتی» و «از مرزهای فریاد» اشاره کرد.
🔹محمدرضا سنگری، شاعر و پژوهشگر ادبی درباره سیدجواد محبت میگوید: «مدتها درگیر این بودم که تفاوت ادیب و مؤدب چیست؟ علامه طباطبایی در تعریف این دو کلمه گفتهاند اگر واژه را در بهترین جایگاه خودش قرار دهیم، ادبیات آغاز میشود و وقتی رفتار در بهترین جایگاه خود میایستد، ادب شکل میگیرد. اولی ادیب و دومی مؤدب است. استاد محبت ادیب و مؤدب بوده و در این زمینه طراز هستند».
🔹در ادامه خاطرهای صمیمانه درباره اجبار کودکان به حفظ شعر «دو کاج» را از زبان مرحوم محبت بخوانیم: «یک بار در مشهد بودم با آقای امیری اسفندقه و آقای مصطفی محدثی. از کوچهای رد میشدیم. چند تا از بچهها داشتند فوتبال بازی میکردند. توپشان به طرف ما آمد. آقای امیری توپ را گرفت و مرا لو داد و گفت: بچهها میدانید این آقا همان کسی است که شعر دو کاج را سروده است؟ بچهها ما را دوره کردند. یکی از بچهها گفت: آقا این شعر دراز چیه که گفتید؟ البته من آنجا برای بچهها توضیح دادم که نباید حفظ کردن این شعر اجباری باشد. اگر بشنوم کودکی به خاطر اینکه نتوانسته شعر دو کاج را حفظ کند تنبیه شده است، خیلی ناراحت میشوم. وقتی حفظ کردن شعر در تکلیف بچهها نیست، چرا باید بچهها را مجبور کرد که شعر را حفظ کنند؟ مسأله اصلیتر این است که خیلی وقتها بچهها دچار فراموشیهای آنی میشوند و این مطلبی است که یکی از پزشکان طب سنتی یعنی دکتر عبدالله خان احمدیه به آن اشاره کرده است. اصلاً من با این نوع امتحان گرفتن از بچهها مخالفم. خلاصه امیدوارم که کودکی به خاطر حفظ نکردن شعر من در هیچ مدرسهای تنبیه نشود.
🔹تا چشم به هم زدیم این ماه گذشت
ابیاتی در وداع با ماه مبارک رمضان
#شعر #شعر_آیینی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹چشمهای آبیات دریاست
۱۰ شعر و عکس به یاد نادر طالبزاده
#عکس #شعر
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
عموم ما نادر طالبزاده را با برنامه «عصر » و «راز» میشناسیم؛ اما او در خلق بسیاری از تولیدات هنری و رسانهای موثر بود؛ از کارگردانی و تهیهکنندگی و مستندسازی گرفته تا مجریگری. از تأسیس روزنامه انگلیسیزبان تهران تایمز پس از چند روز از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته تا تأسیس و مدیریت کنفرانس بینالمللی افق نو که بر مسأله بیداری اسلامی تمرکز داشت.
او برای بخش مهمی از جوانان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که سودای فعالیت در فضای هنر و رسانه را داشتند، نقش پدر و آموزگاری حرفهای و اندیشمند را داشت. سالها به کار آموزش جوانان در حوزههای موردنیاز رسانه مشغول بود و در کنار آن با دبیری جشنواره مردمی فیلم «عمار» بستری ساخت تا برخی از آن جوانان، جسارت تولید و نمایش آثار و اندیشههای خود را پیدا کنند.
اگر ما مسأله هنر انقلاب را با اندیشه سیدمرتضی آوینی شناختیم، مسأله رسانه انقلاب را هم با اندیشه نادر طالبزاده میشناسیم. این دو شخصیت بزرگ، تکمیل کننده مسیر اندیشه انقلاب اسلامی در ساحت هنر و رسانه هستند.
سال گذشته بود که بعد از راهپیمایی روز قدس، اخبار سراسری ساعت ۲۱، خبر درگذشت این عزیز دل هنر انقلاب را داد. برای بسیاری از ما، غم از دست دادن او خیلی سنگین بود و است. بسیاری از اهل هنر از جمله شاعران نیز در برابر این داغ، واکنش نشان دادند. در این فرسته، گزیدهای از اشعاری که به مناسبت درگذشت نادر طالبزاده سروده شده را همراه با چند عکس گرد آوردهایم.
پینوشت: عکس استفاده شده در جلد این فرسته توسط «وهب رامزی» ثبت شده است.
تیتر هم از شعر «علیرضا قزوه» وام گرفته شده است که برای نادر طالبزاده سروده بود.
🔹گذر از سودای هالیوود شدن
نحوه مواجهه نادر طالبزاده با سینما چگونه بود؟
#سینما
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35