eitaa logo
بافتار
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
708 ویدیو
16 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹 روح خدا به خدا پیوست سوگ سروده‌هایی به مناسبت رحلت امام (ره) 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹۱۴ خرداد ۱۳۶۸ بود که روزنامه کیهان خبری با چنین تیتری منتشر کرد: «روح خدا به خدا پیوست.» خبری که برای بسیاری از مردم، باورنکردنی بود‌. 🔹برخی از روز‌های سال به لحاظ تاریخی، روزهای مهم و سنگینی هستند. چهاردهم و پانزدهم خردادماه از جمله این روزها هستند که یادآور چندین واقعه مهم از جمله قیام، دستگیری امام و رحلت او هستند. 🔹در چنین روزهایی، این هنر عکاسی است که به خاطر وفاداری‌اش به بازنمایی واقعیت، در ميان دیگر فرم‌های هنری، سرآمد است و بر واقعه‌ای تاریخی، شهادت می‌دهد. عکس‌ها، لحظه‌ها را زنده نگه می‌دارند. لحظه‌ها و آن‌هایی که مردم، محو جمال دوست شده بودند. این ‌عکس‌ها گرچه صامتند‌، هزاران حرف‌ را که نمی‌شود به زبان آورد، اظهار می‌کنند. 🔹زبان و بیان عادی هم در برابر چنین حادثه‌ سوزناکی خاموش است. چه خوشتر آنکه شرح این اندوه و هجران را شاعران به شیواترین شیوه سروده‌اند. پس بهتر آن بود که ابیاتی از شاعران ناب انقلاب، انتخاب شود تا بیانگر سنگینی بار غم مردم عزادار باشد.
‌ 🔹 نقاره‌زنی در هیئت مرور نوتجربه هنری محمود کریمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹هیئت مانند حرم اهل بیت است. این همانندی، جهات مختلفی دارد؛‌ از آداب حضور گرفته تا حس و حال حاکم بر آن. یکــی از احوال مشترک همــه ما در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، برمی‌گردد به نقاره‌زنی‌ها. کافیست جایی و آنی، صدای نقاره‌زنی به گوشمان بخورد تا همه خاطرات خوب حرم، جلوی چشممان زنده شود. 🔹محمود کـــریمی در مراسم ولادت امـام رضــــا (علیـــه‌السلام)، سرودی می‌خواند که بخش عمده ابیاتش به توصیف و فضاسازی زیارت حرم می‌گذرد و گوشواره این سرود را از غزل سیدحمیدرضا برقعی به امانت گرفته است: ای راهب کلیسا! دیگر مزن به ناقوس خاموش کن صدا را، نقاره می‌زند طوس بعد از خواندن این بیت که بعد از هر بند تکرار می‌شود، دمِ «رضـا جانـــم» می‌گیرد که اوج شور و شعفِ هر بند است. بلافاصله بعد از بیتِ نقاره و هم‌زمان با این ذکــر، صدای نقاره‌زنی به گوش می‌رسد و مستمعیـــن را پَرمی‌دهد به صحن و سرای حرم امـــــام رضا (علیه‌السلام). سریع‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین نمادی که می‌توانست حال و هوای حرم را به ارمغان بیاورد، همین نقاره‌‌زنی بود که جاماندگان زیارت را هم زائر کند: ما قلبمان شکست، حرم را بیاورید... 🔹درست است که وارد کردن موسیقی به هیئت، از شأن هیئت به دور است، اما نقاره‌زنی از موسیقی‌هایی است که برای امام رضا (علیه‌السلام) تعیّن یافته و جنبه معنوی و الهام‌بخشی آن در حدی است که شأن موسیقیایی آن در ذهن مخاطب غلبه پیدا نمی‌کند و جنبـــه تلمیحی به عنوان پس‌زمینه دارد تا یک اثر موسیقیاییِ صرف. 🔹البته در نحوه اجرا، ریتم نقاره‌زنی با ریتم دست زدن و ذکر «رضا جانم»، نامأنوس و ناهماهنگ است که در ادامه با تکرار در بندهای انتهاییِ مداحی، کمی هماهنگ‌تر می‌شود. 🔹این تجربـــه‌‌ها و خلاقیّت‌های هنــری محمود کریمی، هم جرأت و ریسک‌پذیری می‌خواهنـــد، هم نحوی از پختگی که به سمت ابتذال نروند و هم از پسِ اجرای آن‌ها برآمدن، که حاج محمود نشان داده این‌کاره است؛ گرچه برخی از این تجربه‌ها، خیلی موفق و ماندگار هم نباشند؛ مانندِ فتخ‌خون‌خوانی به‌ سبک سینه‌زنیِ زمینه، سپیدخوانیِ «در سایه‌سار نخل ولایت» در سرود و دست‌زدن ریتمیک با آن و حتی همین تجربه اخیر نقاره‌زنی.
‌ 🔹 می‌خوام از شما بخونم قطعه‌ای برای کودکان کار با صدای ناصر عبداللهی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35