🔹مجموعۀ تلویزیونی «سوران»، برای نخستینبار در این شبها، از شبکۀ یک سیما پخش میشود. تهیۀ این سریال، به کارگردانی سروش محمّدزاده و از ۱۴۰۱ تا سال جاری صورت گرفت. فیلمنامۀ آن نیز به نویسندگی عبّاس ریاحی، از کتاب «عصرهای کریسکان» اقتباس شده است. متن این کتاب، دربرگیرندۀ خاطرههای زندهیاد امیر سعیدزاده، آزاده و جانباز کُرد میباشد. داستان مجموعۀ یادشده، پیش و پساز پیروزی انقلاب اسلامی و در روزگار وقوع بحرانهای کردستان اتّفاق میافتد.
🔹مسعود سخاوتدوست، پساز تجربۀ فیلم «عطرآلود» و سریال «گیلدخت»، موسیقی متن «سوران» را تدارک دید. همچنین این تکقطعه، تازهترین همکاری سیّدمحمّد معتمدی و محمّدمهدی سیّار، بعداز عنوانبندیهای پایانی مجموعۀ «وضعیّت زرد» و برنامۀ «حرف بزن!» میباشد.
🔹در این فرسته، بهسراغ معرّفی و بررسی موسیقی عنوانبندی (تیتراژ) پایانی مجموعه سوران رفتهایم. تکقطعۀ «دم زندگی گرم!»، ازسوی مرکز موسیقی حوزۀ هنری و در درگاههای پخش و دریافت موسیقی، قابلدسترسی است.
🔹ادای دِین به تاریخ سرود ایران
مروری بر سرود تیم ملی برنامه هماهنگ
#سرود #شعر #موسیقی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹فصل دوم برنامه «همآهنگ»، در قسمتهای پایانی خودش بیشتر دیده شد و در آخرین قسمت خود، لحظات مهمی را تجربه کرد. در سی و دومین قسمت این برنامه که همین چند روز پیش پخش شد، سرودی به آهنگسازی و رهبری «بهزاد عبدی» منتشر شد که مخاطبان این برنامه را شگفتزده کرد. این کار، متفاوتترین همکاری بهزاد عبدی با محمدمهدی سیّار در قالب سرود است که پیش از این در تولید کارهایی همچون قطعه «نوروز» همکاری داشتند.
🔹«همآهنگ» نام برنامه استعدادیابی گروههای سرود است که به تازگی پخش آن از شبکه افق و نسیم تمام شده است. در این برنامه، آثار بیش از ۸۰۰ گروه سرود از سراسر ایران، مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان آنها، ۳۶ گروه برای فصل دوم و راهیابی به فینال انتخاب شده بودند.
🔹در این فرسته (پست) به سراغ مرور سرودی رفتهایم که «تیم ملی هماهنگ» خوانده است. تیمی که در آن، افراد برتر هر کدام از گروههای حاضر در مرحله نهایی مسابقه که خود داوران آنها را انتخاب کردهاند، حضور دارند.
🔹کارگردانی برنامه هماهنگ برعهده مهدیار عقابی، کارگردان نماهنگ مشهور«ارغوان» -درباره مدافعان حرم و با مطلع مشهور «ز کودکی خادم این تبار محترمم»- بود.
🔹 در آرزوی روضهخوانی
۷ برش از قطعات حسینی محسن چاوشی
#موسیقی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹به قول شاملو: «دهانت را میبویند، مبادا که گفته باشی دوستت میدارم».
برخی افراد و جریانات ضددینی، با برساخت هژمونی رسانهایِ سَبُعانه، تولید اثر آیینی را برای هنرمندان ایرانی هزینهساز کردهاند. در این وضعیت، هرگونه حضور در صحنه و از اهل بیت دم زدن، کنشی است با پیامِ ایستادن در برابر مخالفان دین و البته انقلاب. تأثیر انقلاب هم در این پررنگ کردن مفاهیم و هنر دینی، جدا از بحثهای اندیشهای پیچیده، یک مقایسه سرانگشتیِ کمّی بین آثار هنریِ آیینیِ قبل و بعد انقلاب میخواهد که نشان از اختلافِ زمین تا آسمانیِ این مسأله است.
«موسیقی آیینی» هم یکی از جریانهای هنری کشور است که پس از انقلاب اسلامی با بسترسازی دینی و به پشتوانه جامعه دینداران و مردم و هنرمندان متعهد ایرانی، رشد بسیاری کرده و در همین جهت، ارزشها و مفاهیم دینی و مدح و منقبت اهل بیت به موضوعِ (سوژه) جدی و پُرطنین برای پرداخت هنرمندان در رشتههای هنری مختلف تبدیل شده است.
🔹در روزهایِ خودسانسوری و پنهان کردن اعتقادات دینی توسط برخی هنرمندان، اولین قطعه آیینیِ «محسن چاوشیِ»، پس از بلوای «زن، زندگی، آزادی» به نام «آوازِ خون» منتشر شده است که ادای دِینی است به امام حسین. او همواره در طول حضور حرفهای خودش، ارادتش به اهل بیت را فریاد زده؛ از مدح امیرالمؤمنین در آلبوم «امیر بیگزند» و قطعه «کلاغ روسیاه» برای امام رضا گرفته تا «ظهر عطش» برای امام حسین. حتی در امتداد همین اندیشه، برای مادران شهدا نیز «بیقرار»ی کرده و آوازی خوانده.
🔹نگاه به کارنامه عاشورایی و آیینیِ چاووشی که پسوند حسینی را به نیکی در ادامه اسم خود دارد، به عنوان خوانندهای جدی در گونه موسیقی پاپ، ما را به زنده بودن حقیقتِ پیوند مستمر مردم ایران با ارزشهای دینی تنبّه میدهد؛ حقیقتی که حاصل خون دادن شهدا و خون دل خوردنهاییست که توجه به آن، ما را از صِرف حس خوب و نگاه نوستالژیک به دین و عزاداری، به حضور در صحنه جدال بین حق و باطل میکشاند.
🔹 اشعار مشهور عاشورایی؛
شاعران ناآشنا
بخش سوم
#شعر #شعر_آیینی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35