eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
587 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹«کنار قدم‌های جابر، سوی نینوا رهسپاریم ستون‌های این جاده را ما، به شوق حرم می‌شماریم» این اثر، یکی از مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین نوحه‌های راه‌پیمایی اربعین است. سال‌هاست که صدای میثم مطیعی به واسطه اشعار محسن رضوانی، راوی وجوه متمایزی از پدیده اربعین حسینی است و هربار، بخشی از آن وجوه، خود را به زیبایی در بستر شعر و نوحه نشان می‌دهد. این دو هنرمند از پیشگامان شعر و نوحه برای موضوع اربعینند. هم‌افزایی این دو هنرمند، منحصر در پیشتازیِ پرداخت هنری به اربعین نیست. آن‌ها آثاری خلق کرده‌اند که صرفا به سراغ مضامین دلتنگی و حس معنوی زیارت نرفته‌، بلکه نگاه تمدنی و روایت امتی از پیاده‌روی اربعین را برجسته کرده‌اند. 🔹دو زبانه بودن (فارسی_عربی) مداحی‌های اربعینیِ مطیعی، نشانه روشنی از نگاه امت‌محور او و رضوانی به پدیده اربعین است. هر دوی آن‌ها به عربی، تسلط کامل دارند و با همین نوحه‌ها، پیوندهای فرهنگی عمیقی میان ملت‌های مسلمان ایجاد کرده‌اند. 🔹تقویت و تمرکز بر وجه مجاهدانه پیاده‌روی اربعین، از دیگر ویژگی‌های اشعار محسن رضوانی است. استفاده از مضامین مبارزه، جهاد و حتی پیوند فتح قدس با حماسه اربعین، کمک می‌کند تا ارتباط تاریخی قیام کربلا با امروز و مجاهدت امت‌ها علیه ظالمان و مستکبران با همین حرکت عظیم به ظهور برسد. 🔹 تبدیل راهپیمایی اربعین به نماد قیام منتظران حضرت صاحب‌الزمان(عج) و توجه به حضور امام و تمرین آمادگی برای ظهور در بستر اربعین، از دیگر وجوه متمایز نوحه‌های اربعینی رضوانی و مطیعی است. 🔹فرم اجرای این آثار با صدای مطیعی که همزمان حس غم و حماسه را در کنار هم دارد، نکته منحصربفرد دیگری است. غمی احیاگر و فاتحانه و حماسه‌ای مبارزه‌جو که از روح شعر به صدای مطیعی جریان یافته. صدای مقتدرانه او مضامین گسترده اشعار رضوانی را به خوبی به دوش می‌گیرد و به گوش می‌رساند. 🔹ترکیب هنری رضوانی و مطیعی تا به امروز، آثار خاطره‌انگیزی را از این دو برای اربعین به یادگار گذاشته. ما در این فرسته، به مناسبت ایام اربعین حسینی، تعدادی از این آثار را معرفی کرده‌ایم. . .
ابازرها و ابوذرها جنگ فقر و غنا در ۱۰ نگاره ایرانی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹رویارویی ازلی حق و باطل در سرگذشت انسان، حضور خود در نقاشی ایرانی را نیز فراموش نکرده است. درون‌مایۀ تصویرسازی این نبرد در روزگاران پیش‌از دوران معاصر، داستان‌هایی برپایۀ رویدادهای واقعی و اسطوره‌های افسانه‌ای بوده است؛ مانند مصیبت کربلا و شاهنامۀ فردوسی. با فرارسیدن سال‌های پایانی دهۀ ۱۳۵۰، تمثیل‌های متفاوتی از این تقابل، به زبان نمادین و با توجه به دگرگونی‌های جهان معاصر ارائه شد. بخشی از این آثار، ثروت‌اندوزی زیاده‌خواهانۀ اربابان قدرت، زارعت و صنعت را در صحنۀ روستا و شهر به تصویر می‌کشند. درحالی‌که زمامداران و صاحبان زمین یا کارخانه با اندام‌هايی فربه و قرارداشتن در جایگاه سلطه‌گرانه پدیدار شده‌اند، از مرارت‌ها و رنج‌های كارگران و كشاورزان بهره‌کشیِ ستمگرانه می‌کنند. سپس این چیرگی، با رخ‌دادن نهضت انقلاب اسلامی ایران و بعدازآن جنگ هشت‌سالۀ تحمیلی، دچار چالش می‌شود. سخت‌کوشی‌ها و مجاهدت‌های ابوذرهای ایران زمین در برابر فرازونشیب‌ها و به‌ویژه نبرد با دشمن خارجی ادامه می‌یابد. در مقابل، ابازرها در حاشیۀ امنی که برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند، از واقعیت‌های جاری در متن جامعه می‌گریزند و خواهان آسایش شخصی و عافیت‌طلبی و زراندوزی هستند. بازنماییِ چنین تقابلی را می‌توان به صورت نمادین در شعری از زنده‌نام سلمان هراتی نیز بازخوانی کرد: چرا سهم عبدالله جریب جریب زحمت است و حسرت و سهم ناصرخان هکتارهکتار محصول است و استراحت؟ [...] پس چرا عبداللّه فقط کاشتن را بلد است و ارباب، برداشتن را؟ ما در مقابل آمریکا ایستادیم اما چرا هنوز کیومرث‌خان خرش می‌رود؟ عبدالله با داس هرشب چند خوک سر مزرعه می‌کشد اما وقتی ارباب می‌آید، مجبور است تعظیم کند چرا عبداللّه مجبور است به این خوک تعظیم کند؟ مگر ارباب از دماغ فیل افتاده است؟ 🔹در فرستۀ حاضر، ده تابلوی نقاشی به نمایش گذاشته شده است که جدال ایثارگری و منفعت‌طلبی را در جامعۀ ایران تداعی می‌کنند. 🔹پی‌نوشت: تصویرگر قاب طرح جلد با عنوان «غریبه»، مرحوم حبیب‌اللّه صادقی است که به شیوۀ رنگ‌و‌روغن روی بوم و در سال 1365خلق شده است.
حیای مجسمه‌ها فرم «حجاب» در ۹ مجسمه ایرانی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35