eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
587 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹«طوفان، قصیدۀ پرشوری است که در بحر رجز، نظم یک‌نواخت سکون را پریشان می‌کند.[…] و پرانتز لفظی بیگانه است و نشان اینکه بیگانگان برآنند تا حرف‌های طوفانی ما را در پرانتزهای تنگ خود بگنجانند.» 🔹کتاب «طوفان در پرانتز» به قلم قیصر امین‌پور دربرگیرندۀ نثرهایی‌ است که در بین سال‌های ۱۳۶۴-۱۳۵۹ نوشته شده است. معمولاً قیصر را با شعرهایش می‌شناسیم؛ اما او در این کتاب، به سراغ نثر رفته و انگار که آن را به شعر درآورده باشد. نثر کتاب، روان و ساده اما با معانی عمیق همراه است که برگرفته از اندیشه‌های دینی اوست. 🔹در نگاه قیصر‌ امین‌پور، انسان مانند قطرۀ آبی است که حیات خود را در پیوستن به دریا می‌بیند. اگر‌ به دریا نرسد می‌گندد و تمام می‌شود. او شیاطین عالم را مثل سنگی می‌بیند که در مسیر رود ایستاده‌اند و مانع پیوستن رودها به دریا می‌شوند. گاه ازین موانع به نحو نمادین از آتش هم یاد می‌کند. در نگاه قیصر تا وقتی که سنگ جلوی مسیر رود را گرفته، صحبت‌کردن از صلح، همان صحبت از رکود و گندیدن آب است. این نگاه در کتاب «طوفان در پرانتز» در بخش «آزمایش آتش» جلوه‌ می‌کند. 🔹عمده بخش‌های این کتاب قدیمی، هنوز زنده و گرمند و گویی حال و روز امروز ماست؛ امروزی که دعوای جنگ و صلح برقرار و حتی پررنگ‌تر است. 🔹در این فرسته، جملاتی از کتاب «طوفان در پرانتز» را گلچین کرده‌ایم که به نحو نمادین یا مستقیم به جنگ حق و باطل پرداخته است.
هم‌سرایی مسیح و محمد(ص) «رسول عشق و امید»؛ اولین موسیقی-نمایش ایرانی به مناسبت زادروز لوریس چکناوریان 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هیچ‌کدام از زنان و مردان نوازنده‌ای که از ایروان به تهران دعوت شده بودند، با مضمون اثری که قرار بود اجرا کنند، آشنایی‌ای نداشتند. تنها در میان آنان، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر از دوران خردسالی‌اش با پیامبر اکرم‌(ص) و وصف ایشان بزرگ شده و با دین اسلام نیز آشنا بود؛ به‌گونه‌ای که همیشه خود را اول ایرانی دانسته، به آن افتخار کرده و هرگز خود را در شمار اقلیت دینی به شمار نیاورده است. این‌چنین لوریس هایکازی چِکناوُریان در شصت‌و‌نه سالگی به آفرینش و اجرای قطعه‌هایی پرداخت که با همکاری سیدمهدی شجاعی، جلوه‌هایی از سرگذشت انسان به صدا و تصویر درآیند؛ با یاد و خاطرۀ «رسول عشق و امید». گردهمایی موسیقی، کلام، نور، تصویر و نمایش در این اثر، به برگزیدن ساختار «موسیقی-نمایش» (Musical-Play) برای آن منجر شد؛ قالبی که در تاریخ هنر ایران، بی‌سابقه بود و پس‌از آن ساخت و اجرای آثاری به شیوۀ موسیقی-نمایش در کشور به‌تدریج ادامه یافت. ساختار موسیقی آن نیز «سوئیت‌سمفونی» (Suite Symphony) است؛ به این معنا که قطعه‌هایی مستقل اما با موضوعی یکسان را در بر می‌گیرد و با مجموعه‌سازهای جهانی موسیقی کلاسیک غرب نواخته می‌شود. با وجود انتشار لوح فشردۀ فیلم کامل ازسوی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، متأسفانه درحال‌حاضر نسخه‌ای از آن در فروشگاه‌های عرضۀ محصولات فرهنگی یا درگاه‌های اینترنتی پخش و دریافت فیلم ارائه نشده است. بااین‌حال، نسخۀ صوتی اجرای دو قطعه از این سوئیت‌سمفونی در لوح فشردۀ آلبوم «مجموعه‌آثار لوریس چکناوریان» و ازسوی مؤسسۀ فرهنگی و هنری آوای باربد قابل‌دسترسی است. با شادباش هشتادوششمین زادروز لوریس چکناوریان و آرزوی کامیابی و تندرستی برای وی که گیسوانش را بیش‌از نیم‌قرن در آهنگ‌سازی، رهبری ارکستر، شعرسرایی و نقاشی، سپید کرده است، در فرستۀ حاضر پرونده‌ای پیرامون آفرینش نوا و نمای «رسول عشق و امید» به مخاطبان ارجمند تقدیم می‌شود. پی‌نوشت: تصویر پردۀ دوم توسط آرش خاموشی و تصاویر دیگر پرده‌ها و طرح جلد ازسوی رئوف محسنی ثبت شده است. همچنین لحظه‌های به‌نمایش‌درآمده از اجرای موسیقی-نمایش به کارگردانی تصویری مجتبی شهدادی انجام پذیرفته‌اند.
محمدرضا علیقلی؛ آهنگساز خاطره‌ساز ایران گلچینی از قطعات خاطره‌انگیز او (بخش اول) 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹«با قطعات موسیقی محمدرضا علیقلی، می‌توانیم تمام تاریخ هنر ۴۰ سال گذشته را مرور کنیم و به یاد آوریم». این جملۀ رضا میرکریمی، کارگردان سینما دربارۀ آثار محمدرضا علیقلی‌ست. علیقلی یکی از پرافتخارترین و پرکارترین آهنگ‌سازان ایرانی است. همۀ ما با آثار او خاطره داریم. چه‌کسی را می‌توان یافت که با آلبوم «روزهای هفته» آشنا نباشد و در تیتراژ برنامۀ کودک و نوجوان شبکۀ دو یا سریال‌های مختلف تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، قطعه‌ای از علیقلی نشنیده باشد؟ ولی کمتر افرادی می‌دانند که این آثار متعلق به اوست. 🔹محمدرضا علیقلی را بیشتر با موسیقی‌های کودک می‌شناسیم؛ اما او در هر ژانری، موسیقی‌های شاخص دارد و بیشتر از همه آن‌ها در عرصۀ موسیقی دفاع مقدس فعالیت کرده است. نه تنها آثار مرتبط با دفاع مقدس که عمده موسیقی‌های علیقلی، معنویت خاصی دارند. موسیقی فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» گواه همین گزاره است که به‌خوبی «صیرورت» شخصیت فیلم را با زبان موسیقی بیان می‌کند. 🔹علیقلی هنرمندی بی‌حاشیه‌ست که به دور از هیاهوی رسانه‌ای، کارش را پیش می‌برد. او در سومین رویداد شب سینمایی سوره که در همین مهرماه برگزار شد می‌گوید: «من تابه‌حال روی صحنه نرفتم. در هیچ مصاحبه‌ای در روزنامه و تلویزیون شرکت نکردم. این قصه برای تمام چهل سال گذشته است»؛ درحالی‌که ایشان، از رکوردداران دریافت سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنوارۀ بین‌المللی فیلم فجر است. آثار او طی ۵ نوبت در این جشنواره برگزیده شده و در ۱۵ دوره نیز نامزد دریافت سیمرغ شده‌اند. 🔹به بهانۀ تجلیل اخیر از محمدرضا علیقلی در شب سینمایی سوره، گلچینی از باغستان موسیقی‌های ساخته‌شده توسط او را در دو بخش انتخاب کرده‌ایم؛ گلستانی که بیش از ۲۰۰ موسیقی متن فیلم در آن جای دارد و کیفیت بالای عمده این قطعات، گلچین‌ کردن را بسیار سخت می‌کند. قطعات متعددی که حال‌وهوای منحصربه‌فرد خود را در عین برخورداری از وحدت شیوه و امضای ویژۀ علیقلی دارند.