eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
605 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مجسمه‌سازی یکی از هنرهای ریشه‌دار در فرهنگ و تاریخ کشورهاست. گرایش به هنرهای تجسمی خصوصا رشته مجسمه‌سازی در ایران و پس از انقلاب اسلامی، مدیون زحمات و تلاش‌های پدرانه افراد بسیاری است که در این چند دهه، برای رونق و ماندگاری آن در سطح مراکز علمی و تخصصی فعالیت کرده‌اند. «نادر قشقایی» یکی از همین افراد نام‌‌آشناست که در کنار انواع فعالیت‌های علمی و پژوهشی، در مسیر رشد بسیاری از هنرمندانِ امروزِ مجسمه‌ساز نقش ایفا کرده و از خود مجسمه‌های ماندگاری بر جای گذاشته است. قشقایی با آثار خودش توانسته است در نزدیک‌ترین زمان به رویدادهای مردمی و حس و حال آن‌ها به تولید آثاری بپردازد که نه تنها دارای ویژگی ها و تمایزات هنریست بلکه در ارتباط‌گیری و تعامل با مخاطب هم موفق عمل کرده است و گاهی برخی از آثارش همچون مجسمه «مدرس» در میدان بهارستان یا «انتفاضه» در میدان فلسطین، سال‌ها توانسته است خالق درنگ‌های ویژه و متناسب با موقعیت روز باشد. نادر قشقایی متولد 9 شهریور ماه 1336 در تهران است. او دارای دیپلم هنرستان هنرهای زیبا، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی، موفق به دریافت نشان عالی تجسمی در جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته مجسمه‌سازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. قشقایی از سال 1353، به طور جدّی طراحی و ساخت مجسمه را آغاز کرد و با حضور در جشنوار‌ه‌ها و رقابت‌های هنری، موفق به دریافت جوایز متعددی شد. او عضو رسمی مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری، عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران، مسئول واحد مجسمه‌سازی مرکز هنرهای تجسمی، دبیر و داور چندین جشنواره ملی و بین‌المللی و کارشناس و مشاور شورای علمی حجم‌سازی سازمان زیباسازی شهر تهران نیز بوده است. در این فرسته (پست) به مرور و نمایش چند اثر مهم او می‌پردازیم. 🔺@baftar_resane
«حبیب‌اللّه صادقی» با نمایشگاه گروهی حسینیه‌ ارشاد در سال ۱۳۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با جریان نهضت انقلاب مردمی ایران همراه شد و تا آخرین نفس از مسیر خود دست برنداشت. او یکی از حرفه‌ای‌ترین و پرکارترین نقاشان معاصر ایران بود که آثار مهمی را برای روایت لحظه‌های شکوهمند انقلاب خلق کرده بود. به مناسبت چهلمین روز درگذشت این هنرمند، در این فرسته به نکاتی از آثار ایشان پرداخته‌ایم. پی‌نوشت: طرح استفاده شده در صفحه اول توسط «دانیال فرخ» کار شده است. 🔺@baftar_resane
27.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«هادی مقدم‌دوست» که بیشتر او را با فیلمنامه‌‌نویسی‌اش برای فیلم‌هایی مانند «بی‌پولی» یا «وضعیت سفید» می‌شناسیم، سال ۱۳۹۱ فیلم «سر به مهر»‌ را ساخت. این فیلم توانست به‌عنوان اولین تجربه‌ کارگردانی او، سيمرغ بلورين بهترين کارگردانیِ فيلم اولی را دريافت کند. او ایده ساخت فیلم را اینگونه تعریف می‌کند: «سال 84 قبل از ”بی پولی“ و ”وضعیت سفید“ با ”حمید نعمت‌اللّه“ به این ایده رسیدیم. او همان وقت گفت اسمش را هم می‌گذاریم ”سر به مهر“. تلاش کردیم ساخت این فیلم پیش از ”وضعیت سفید“ انجام شود، اما این اتفاق به تأخیر افتاد و بعد از سریال، موفق شدیم درخواست پروانه ساخت بدهیم». مقدم‌دوست در فیلم‌هایش مدام از گفتگوها در فضای مجازی بهره می‌گیرد. در همین فیلم «سر به مهر»، او از فضای وبلاگ کار کشیده است. به‌طوری که در مصاحبه‌ای به این فیلم، عنوان «فیلم وبلاگ»‌ داده بود. از جهت دیگر، او به ادبیات فارسی هم توجه دارد. در همین ویدیو که از فصل اول برنامه «کتاب باز» انتخاب شده، می‌بینیم که از یک غزل حافظ برای پرورش فیلمنامه‌اش استفاده کرده است. او حتی برخی اوقات، بازیگرانش را هم از شاعران انتخاب می‌کند؛ مثلا در فیلم «هیهات» و سریال «سرباز»، از شاعرانی مانند «امید مهدی‌نژاد»، «مرتضی حیدری آل کثیر»‌ و... در جلوی دوربین و به عنوان «نابازیگر» استفاده کرده است. معمولا این دست از شاعران در فیلم‌های مقدم‌دوست، ضمن پیش بردن داستان فیلم، به شعرخوانی می‌پردازند. 🔺@baftar_resane
«می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» یک شعار تاریخی است که از تاریخ 17 شهریور 57 آغازگر جریانی تازه برای حیات موسیقی ایرانی و پدیده آوازی «سرود» شد. کشتار رژیم پهلوی در روز 17 شهریور، احساسات داغ انقلابیون و بسیاری از بی‌طرفان را برانگیخت تا بدانجا که نقطه عطفی در سرنوشت انقلاب شد و سرعت تحولات قطار انقلاب پس از این روز به شدت افزایش یافت و در 22 بهمن به موعودگاه خون‌خواهی و حماسه سازی خود رسید و اتفاق مبارک پیروزی رقم خورد. در همان روز 17 شهریور و پس از آن، در ذهن تعدادی از انسان‌های پاک‌طینت و روشن‌ضمیر جوششی بوجود‌ آمد تا برای شهدای میدان «ژاله» و ماندگار شدن این روز تاریخی کاری باید کرد. برخی از این افراد نه ارتباطی با امام خمینی (ره) داشتند و نه در میان انقلابیون شناخته شده بودند. ره‌آورد آن روز تاریخی در حوزه موسیقی تا سال‌ها و دهه‌ها بعد، چند قطعه موسیقی مهم بود که در این فرسته به آن‌ها پرداخته‌ایم و روایت ساخت هرکدام را اشاره کرده‌ایم. پی‌نوشت: عکس استفاده شده در صفحه اول توسط «عباس ملکی»؛ تنها عکاس واقعه ۱۷ شهریور به ثبت رسیده است. 🔺@baftar_resane