eitaa logo
بافتار
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
717 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹«تنها‌ گریه کن» شگفت‌انگیز است؛ روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری، از دوران کودکی تا شهادت فرزندش، محمد. این اما همه ماجرا نیست. در زندگی این زن چیزی هست که سخت به توضیح می‌آید.گویی اشرف‌سادات شخصیتی باشد زاییده ذهن نویسنده. اگر نه غیرقابل‌باور، پس سخت می‌توان باور کرد که یک زن در هفتاد سال زندگی‌اش، حضوری این‌چنین داشته باشد و امروز هم همچنان، محل مراجعه مردم باشد. اشرف‌سادات ویژگی خارق‌العاده‌ای ندارد. او یک زن است که هیچگاه خسته و ناامید نمی‌شود و همیشه به وظیفه، به آن‌چه فکر می‌کند خداپسندانه است، عمل می‌کند؛ و این البته، چیز کمی نیست. روایت چنین شخصیتی، سهل ممتنع است و «تنها گریه کن» اگرچه کتاب خوش‌خوانی است اما به‌صورت تمام‌وکمال، از عهده روایت اشرف‌سادات برنمی‌آید. 🔹کتاب یازده فصل دارد و هر فصل، مزین به عنوانی شاعرانه شده؛ فصل مربوط به آخرین اعزام محمد، «صدای پر دادن کبوتر» نام گرفته یا فصل به‌دنیاآمدن فرزندان اشرف‌سادات، «بارش ستاره‌ها». هر فصل، روایت بخشی از زندگی اشرف‌سادات است و کتاب در مجموع، برشی طولانی از زندگی او را دربرمی‌گیرد. 🔹ایراد اصلی «تنها گریه کن» آن‌جاست که فقط کنش‌های اشرف‌سادات را برای ما تعریف می‌کند و به‌ندرت به‌سراغ درونیات او می‌رود. او یک انسان، یک زن و یک مادر است و مثل همه ما، افکار و عقاید و احساسات و ترس‌ها و دل‌تنگی‌هایی دارد. بودن این درونیات، از شخصیت اشرف‌سادات برای ما وجهی ملموس و قابل‌درک می‌سازد و نبودنشان، او را تا مقام یک الگوی دست‌نیافتنی بالا می‌برد. با این حال، از معبر چنین تجربه‌هایی است که می‌توان به زبان مناسب روایت مادران شهدا رسید. 🔹کتاب «تنها گریه کن» به قلم اکرم اسلامی، روایتی داستانی است از زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان، که توسط انتشارات «حماسه‌یاران» به‌ چاپ رسیده است. 🔹در این فرسته، ۹ بریده از این «کتاب شگفتی‌ساز» را برگزیده‌ایم. پی‌نوشت: تیتر این فرسته، عنوان یکی از فصل‌های کتاب «تنها گریه کن» است.
🔷 فریاد ظلم‌ستیز هیئت ۹ مداحی برای فلسطین 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹هیئت در این سال‌ها ثابت کرده است که می‌تواند در معرکه‌ها و میدان‌های مختلف، متناسب با اقتضائات آن عرصه حاضر باشد و حتی معرکه‌دار. بعد از گذشت بیش از دو ماه از عملیات ۷ اکتبر، آثار متعددی در میدان هیئت برای فلسطین تولید و خوانده شده است که بیشتر آن‌ها مصادف با ایام فاطمیه خوانده شدند. این هم‌زمانی موجب توجه به جنبه‌های حماسی فاطمیه را هم فراهم کرد. گوشواره معروف «ام‌المقاومة» و «ای نهضت بیداری یا فاطمة‌الزهرا» از برکات این ایام بود. 🔹آثار تولید شده، بیش از ظرفیت انتشار در این فرسته بوده و نوحه‌های بسیاری در این فرسته غائب هستند. برخی از این آثار گرچه کیفیت مطلوبی ندارند اما در وهله اول، اصل این حساس بودن به مسائل امتی، محل توجه و مبارک است اما این توجه به عرصه‌های تمدنی جهان اسلام هنوز از مرحله واکنشی مقطعی به یک رویه و توجه همیشگی و اساسی تبدیل نشده تا نوحه‌ها نیز از اعلام موضع صِرف فراتر رفته و به خلاقیت‌های هنری و بیان‌های عمیق‌تر برسند. 🔹اصل این حساسیت در سال‌های اخیر فزونی داشته و سابق بر این، اکثر هیئت‌ها چنین رویکردی نداشته‌اند که نسبت به مسائل جهان اسلام کنش داشته باشند؛ اما امروزه هیئت، نسبت به مسائل مختلف، خصوصاً جهان اسلام حساسیت به خرج می‌دهد و حضور فعال در صحنه دارد. 🔹سعی بر این شده تا میان نوحه‌هایی انتخابی، یک تنوع منظر و ملودی باشد. برخی از نوحه‌ها از حیث انسانی به ماجرای فلسطین می‌پردازند. برخی ملودی‌ها غمگینند. برخی از زبان کودکان روضه‌خوانی می‌کنند و برخی از آثار حماسی و رجزخوانند. در این بین، تعداد محدودی از نوحه‌ها پیش‌‌روتر از بقیه‌اند و نگاه تمدنی داشته و از بیان مظلومیت فراتر رفته و افق پیش‌ رو را ترسیم می‌کنند و نوید نصرت و فتح می‌دهند. ملودی حماسی، رزم‌گین بودن این نوحه‌ها را تکمیل می‌کند مانند نوحه «ضربه قاضیه» مهدی رسولی. 🔹این تنوع مضمونی برای طیف‌های مختلفِ مخاطب لازم است؛ چه اینکه طیف سنی ملاحظه شده و برخی آثار مثل «حریفت منم» محمد اسداللّهی یا «مثلاً جنگ نیست» عبدالرضا هلالی، خاص کودکان تولید شده است و از دنیای کودک، فلسطین را تصویر می‌کند. از جهت دیگری این تنوع برای دسته‌های مختلف فکری جامعه نیز لحاظ شده و برخی از نوحه‌ها، از جنبه‌های انسانی مسئله فلسطین را مورد توجه قرار داده‌اند اما این نگاه، شاید مستمع را تا مرحله‌ای در این مسیر همراه کند اما یارای همراه کردن مخاطب و کشاندن جانانه او به معرکه همیشگی حق و باطل را ندارد برخلاف برخی آثار مهدی رسولی، میثم مطیعی و حسین طاهری که مستمع پس از شنیدن، وظیفه و مسئولیتی را نسبت به صحنه نبرد، بر دوش خود احساس می‌کند. 🔹قابل توجه است که در این ایام، نوحه‌های بسیاری خوانده شده‌است که اشاره مستقیم به مسئله فلسطین نداشته‌اند اما مضامینی هم‌چون «ظالم و مظلوم»، «حق و باطل» در آن‌ها پررنگ بوده و این یکی از آثار ضمنی این واقعه بر ادبیات و اشعار ما بود. 🔹پس از گذشت 82 روز از عملیات طوف ان الاقصی، آتش جنگ در غزه، همچنان زبانه می‌کشد و مق اومت ستودنی مردم فلسطین در برابر کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی ادامه دارد. این فرسته در مرتبه اول تلاشی بود برای پاسداشت این حادثه عظیم و در مرتبه بعد گردآوری از نوحه‌هایی بود که برای فلسطین خوانده شده است.
🔷 ۹ آهنگ برگزیده از ناصر عبداللهی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹«ناصر عبداللّهی» را با رنگ صدای خاص و مردانه‌اش در خاطر داریم و این ویژگی در کنار لهجه جنوبی‌‌اش در برخی قطعات، لذت شنیدن موسیقی را برای ما مضاعف می‌کرد‌. او مردی از سواحل شرجی خلیج ‌فارس بود که در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵ به جامعه و موسیقی ایران معرفی شد و با قطعاتی مثل «یا فاطمه بنت نبی»، «ناصریا»، «هوای حوا»، «یه رویا»، «مهر علی و زهرا» و ...، به محبوبیت رسید و در حافظه تاریخی مردم ایران، ماندگار شد. 🔸آهنگسازی و تنظیم خیلی از قطعات عبداللّهی توسط خودش صورت می‌گرفت که با وجود حضورش در کمپانی‌های تهرانی اما فرم جنوبی و بومی را‌ همچنان تا آخر خوانندگی به خواست خودش حفظ کرده بود و همین امر، باعث برجسته شدن صدای سازهایی مثل عود برای تنظیم آثارش شد. این اقدام هنری جسورانه او نقطه عطفی در موسیقی جنوبی و سرنوشت آن بود که تا به امروز هم مورد ستایش است. 🔹سابق بر این، در فرسته‌ای از ناصر عبداللّهی با عنوان «صدای پرصلابت فطرت» یاد کردیم و در ضمن گلچین آثار مذهبی و سیاسی‌‌اش، گفتیم: مهم‌ترین علت تمایز ناصر عبداللّهی را باید خواندن آثاری دانست که از جنس «فطرت» بودند؛ خلق آثاری که از فطرت یک انسان با ایمان سرچشمه می‌گیرد. عشق به خدا، عشق به اهل‌بیت، دلسوزی برای مظلومان عالم، دغدغه کودکان کار، ضدیت با ظلم و ظالمان و ...، از مهم‌ترین موضوعات آثار او به شمار می‌رود. این آثار را باید در کنار شخصیت ساده و صادق او دید؛ در کنار ایمان بی‌تکلفش که در برابر محبوبیت هم دچار تکبر و خود بزرگ‌بینی نمی‌شد. 🔸درست است که کارنامه موسیقایی عبداللّهی پر از قطعات مذهبی و مرتبط با ایمان به خدا و عشق به اهل بیت است، تا جایی که در دهه ۷۰ از او به عنوان یک خواننده مذهبی و آئینی یاد می‌شد اما تنوع موضوعات قطعات او بالاست و از او قطعات زیاد عاشقانه نیز بر جای مانده است. 🔹در این فرسته، به مناسبت تولد این خواننده محبوب، به سراغ برخی دیگر از آهنگ‌های او به صورت عمومی رفتیم که در فرسته پیش به آن‌ها نپرداختیم.
🔷 در نقش مادر (بخش اول) بررسی ۷ شخصیت مادر در سینما و تلویزیون 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35