بافتار
🔸 روای حکمت با زبان تار مرور آلبوم «زار»؛ جدیدترین اثر محسن نفر #موسیقی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eita
🖊نویسنده: محسن صفاییفرد
🔹تازهترین آلبوم «محسن نفر»، اثری است در ادامه تکنوازیهای درخشان او در دو دهه اخیر. آثاری که از «فکر نو» شروع میشود و با «یأس» و «خاکستری آبی» ادامه پیدا میکند و حالا به «زار» میرسد. وقتی از تکنوازی در موسیقی ایرانی میگوییم قبل از هرچیز باید پایه و مایه تکنواز را بشناسیم. به یقین نام محسن نفر در تکنوازی تار ایرانی فراتر از سنت معمول و متعارف تکنوازی باید رتبهبندی شود. آنچه ما از کارنامه این هنرمند بزرگ از اولین اثرش «شمس الضحی» تا به امروز شنیدهایم، در واقع یک ارکستر تکنفره بوده است که عمق آهنگسازی و احساس و ابداع در تصنیف هر قطعهاش آشکار است.
در مجموعه آثار محسن نفر از جمله همین آلبوم اخیر او، در واقع ما با یک «آهنگساز مولف» مواجهیم که در قامت «تکنوازی صاحبسبک» هر قطعه را با ساز مأنوسش «تار» تألیف و تصنیف میکند، نه صرفا نوازندهای که مهارت و تسلط بر نوازندگیِ ساز را اجرا کرده باشد. کافی است شما آلبوم زار را از قطعه شروع تا پایان را در یک فرصت بشنوید تا صدق این سخن را دریابید. شما در این آلبوم با مجموعه قطعات پراکنده روبهرو نیستید بلکه یک تألیف کامل یا بهتر بگویم با یک «منظومه روایی به زبان تار» مواجهید.
پیشترها در باب شخصیت تکنوازیهای جناب نفر از تعبیر «قصهگوی حکمت به زبان تار» استفاده کرده بودم و امروز با رونمایی و شنیدن قطعات آلبوم زار بر آن حرف تأکید میکنم. جمله به جمله در قطعات مختلف این آلبوم کرانههایی از روح و روان انسان مرور میشود و به سخن درمیآید. ساز با نوازنده به اتحاد رسیده است و این نوازنده نیست که سازی را به نوا آورده است بلکه محسن نفر است که با ما به زبان ساز سخن میگوید.
جان کلام او در این آلبوم منطبق بر نام آلبوم است. آدمی که زار میزند و از دورافتادگی و هجران مینالد، چنان که خودش در تقدیم آلبوم به همسرش گفته: «روحم هنوز زار و پریشان و خسته است،در رهگذار خاطرههایش شکسته است». آرایهها و ارزشهای تکنیکال نوازندگی او اگرچه به خوبی پیداست ولی اینها روایت موسیقایی او از انسان را فصیحتر و شنیدنیتر میکند نه آنکه آن را بپوشاند و تو را به خود سرگرم سازد. او در جلد آلبوم درباره این سحرانگیزی «زار» میگوید:«این زار و ناله که شیرآساست، راز است! رازی که زار است و زاری که راز! چگونه زار، راز میشود؟! همانگونه که صاحبش آن را جز به چاه ندبه نکرد».
آلبوم زار حاصل تکنوازی 18 قطعه از آهنگساز و نوازنده گزیدهکار و برجسته معاصر استاد محسن نفر یقیناً برای اهالی نخبهپسند موسیقی ایرانی، برخوردار از تازگی و طراوتی است که شاید در سالهای اخیر در کمتر اثر تکنوازی از آن اثری باشد.
🔹پینوشت: آلبوم «زار» اثر جدید «محسن نفر» را میتوانید از سایت «بیپتونز» از طریق لینکزیر خریداری کنید.
https://b2n.ir/p28595
🔺بافتار رسانه
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹شاهنگیان؛ پدر سرود انقلاب اسلامی
برای خواندن داستان تولد سرود انقلاب، اسلایدها را ورق بزنید.
#موسیقی #سرود
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹رجز و حماسهخوانی در هیئت
گلچینی از مداحیهای حماسی حسین طاهری
#نوحه #هیئت
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔹رجز و حماسهخوانی در هیئت گلچینی از مداحیهای حماسی حسین طاهری #نوحه #هیئت 🔺رسانه بافتار 🆔https:
🔹در میان سبکهای معمول مداحی، گونه حماسیخوانی و رجزخوانی کمتر مورد توجه بوده است. در چند سال اخیر و با تأمل برخی مداحان و شاعران آیینی و کشف نیازهای جدید جامعه برای میدان هیئت، احیای این گونه حماسهخوانی در حال تحقق است. زندگی امامان معصوم را هم که مرور میکنیم، جدای از وجوه عاشقانه و عرفانی، دارای وجوه حماسی پررنگی است. بخشی از اساس تداوم عزاداریها هم متکی به همین جنبههای حماسی قدسی است. احیاء و توجه به این سنت در میان دیگر سبکها، نیازهای خاصی از جامعه را برطرف میکند. توجه کردن شعرا و مداحان به این گونه، خود امکانی میسازد تا وجوه مهم و اثرگذاری از رفتار و معارف اهل بيت برای درک و اثرپذیری بهتر در جامعه فراهم شود.
🔹«حسین طاهری» به عنوان یک مداح جوان، در چند سال اخیر توانسته نقش بهسزایی در ارائه و خلق آثاری با سبک حماسی داشته باشد. او توانسته این سبک را در جلسات خود تبدیل به یک رویه ثابت کند و تا حد خوبی، آن را به «فرم» برساند. بخشی از عمومی شدن آثار او در مداحی هم مرهون همین فرم حماسی اوست. خوانش بدون لکنت، انتخاب ملودیهای هنرمندانه، انتخاب اشعار پرمایه، استفاده به اندازه و حساب شده از زبان بدن و حرکات دست و صورت، همگی نشانههای قدرت او در حماسهخوانی است که تحسین اهل فن را در پی داشته است. او همچون پردهخوانان و نقالان، گویی در نقش راویِ لحظه به لحظه آن صحنههای حماسی است. برای مثال، این روایت خاص را میتوان در مداحی «قیام میکنم» مشاهده کرد. او در میان جمعیت سینهزنان ایستاده، چنان تکاپویی با صدا و اجرای خود ایجاد میکند که مستمع، همزمان با سینه زدن، صاحب تصویرسازی ذهنی از سوژه مداحی او که خطبه حضرت زینب (س) است، میشود. شوری که او در این صحنه به مجلس میدهد، تنها از عهده همین فرم حماسی برمیآید و اینگونه شاید حق برخی مضامین ادا شود.
🔹زمانشناسی از دیگر ویژگی های این مداح جوان میباشد. کافیست به آمار اجراهایش دقت کنیم: او فقط در محرم و فاطمیه امسال که همزمان با بلوای «زن، زندگی، آزادی» بود، حدود ۷ اثر حماسی خوانده است.
🔹در این فرسته، برشهایی از حماسهخوانیهای حسین طاهری را باهم میبینیم که بخش عمده آنها برای محرم و فاطمیه ۱۴۰۱ و سروده «حمید رمی» است. شما چه اثر حماسی دیگری از حسین طاهری در خاطر دارید؟
🔹همین بس است به مدحش: محمد است محمد
🔹ده طرح گرافیکی و شعر در وصف پیامبر اکرم به مناسبت عید مبعث
پینوشت: طرح استفاده شده در جلد، سنگتراشی مربوط به زمان قاجار است که توسط کانون هنر شیعی بازسازی شده است. لازم به ذکر است همه فایل با کیفیت طرحهای گرافیکی استفاده شده در فرسته، از سایت «شیعه آرت» قابل دریافت است.
#گرافیک #شعر #شعر_آیینی #هنر_تجسمی