eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
587 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔹دیالوگ‌های علوی ارادت به امام علی (ع) در سریال‌های سیدداوود میرباقری 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹آثار هنری‌ای‌ که به دوران‌های کهن اشاره دارند، چکیده‌ای از متن سرگذشت‌نامه‌های تاریخی هستند که با بهره‌گیری روایت داستانی، زبان ساده و روان پیدا کرده‌اند. البته برای ارتباط با عموم مخاطبان، عنصر تخیّل نیز اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. گرچه که نسبت به چنین کارهایی، به‌خاطر ضرورت امانت‌داری در بازگویی رخدادها، از یک سو و جذب‌کردن مؤثّر مردم از سوی دیگر، حساسیّت‌ها و انتظارات بسیاری وجود دارد؛ به‌ویژه در فعّالیّت‌های صحنه‌ای. این موضوع، در به‌تصویرکشیدن شخصیّت‌های مقدّس و والای تاریخ، اهمیّت بیشتری پیدا می‌کند. 🔹در این زمینه‌ها، سیّدمحمّدداوود میرباقری توانسته است که تا میزان زیادی، بازنمایی تحسین‌برانگیز و قابل‌قبولی را از تاریخ دوران آغاز اسلام ارائه نماید. به همین ترتیب، سه مجموعۀ تلویزیونی به کارگردانی او تهیه و پخش شدند: «امام علی(ع)» (۱۳۷۰-۱۳۷۵)، «معصومیّت ازدست‌رفته» (۱۳۸۱) و «مختارنامه» (۱۳۸۱-۱۳۸۹). نمایش‌نامۀ تلویزیونی «خاری در گلو»، به نویسندگی میرباقری و مشاورۀ زنده‌یاد حسین پناهی در نگارش و بازنویسی متن، به نخستین کار ذکرشده تبدیل شد. نسخۀ اوّلیّۀ فیلم‌نامه‌های آن دو اثر دیگر هم به‌ قلم سیّدحسن میرباقری و محمّد بیرانوند نوشته شد. سپس متن آن‌ها با طرّاحی داوود میرباقری، بازنویسی نهایی گشت. 🔹گذشته از موضوعات اصلی و فرعی هرکدام از مجموعه‌ها، در هر سۀ آن‌ها،‌فصل مشترکی به چشم می‌خورد. نقطۀ عطف بسیاری از تک‌/‌هم‌گویی‌هایشان، ستودن فضیلت‌های حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و اظهار ارادت به ایشان می‌باشد؛ فراتر از آنکه تنها نقش ایشان به‌عنوان شخصیّتی‌ تأثیرگذار در صدر اسلام، بررسی گردد. به همین خاطر، گسترۀ مخاطب آن‌ها می‌تواند که نه‌تنها شیعیان، بلکه همۀ مسلمانان و حتّی تمامی انسان‌ها نیز را در بر بگیرد. بخشی از گفتار شخصیّت‌های واقعی و خیالی آن سه داستان، روایت دوستان و دشمنان آن حضرت از شخصیّتشان می‌باشد که قبل یا بعداز شهادت آن بزرگوار، به توصیفشان پرداخته‌اند. 🔹گذار از زاویۀ دید سوّم‌شخص به گفت‌وگو در این تک‌/‌هم‌گویی‌ها، به‌گونه‌ای در دل مخاطب می‌نشیند تا بیش‌تر محتوایشان را درک کند. همچنین باوجود سادگی واژگان، آن‌ها سرشار از مضمون‌های عمیق و البته لحن شاعرانه هستند؛ به‌ویژه آنکه با آرایه‌های ادبی لطیفی نیز تزئین شده‌اند. همۀ این ویژگی‌ها، نمود همان حساسیّت‌های ذکرشده است که خودِ داوود میرباقری، شخصاً آن‌ها را با وسواس و دقّت فراوان در نگارش فیلم‌نامه‌ پیگیری می‌کند و به‌سادگی از آن‌ها نمی‌گذرد. بهره‌گیری وی از مشاوران مذهبی و تکیه‌اش بر منابع معتبر تاریخی نیز از این قاعده، مستثنی نیست. 🔹با شادباش عید خجستۀ غدیر خم، مخاطبان ارجمند را به تماشای ۹ تک‌/‌هم‌گویی ماندگار از سه مجموعۀ تلویزیونی یادشده با موضوع ارادت به امیرالمومنین، دعوت می‌کنیم. شما با کدام یک از آن‌ها یا دیگر سکانس‌های پخش‌شده، خاطره دارید؟
‌ 🔹 ۱۰ قاب شاعرانه از جشن غدیر ۱۴۰۲ پی‌نوشت: عکس استفاده شده در صفحه اول، بخشی از عکسی است که توسط امیر حسامی‌نژاد ثبت شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹 دم زندگی گرم مروری بر موسیقی تیتراژ پایانی سریال سوران 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹مجموعۀ تلویزیونی «سوران»، برای نخستین‌بار در این شب‌ها، از شبکۀ یک سیما پخش می‌شود. تهیۀ این سریال، به کارگردانی سروش محمّدزاده و از ۱۴۰۱ تا سال جاری صورت گرفت. فیلم‌نامۀ آن نیز به نویسندگی عبّاس ریاحی، از کتاب «عصرهای کریسکان» اقتباس شده است. متن این کتاب، دربرگیرندۀ خاطره‌های زنده‌یاد امیر سعیدزاده، آزاده و جانباز کُرد می‌باشد. داستان مجموعۀ یادشده، پیش و پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی و در روزگار وقوع بحران‌‌های کردستان اتّفاق می‌افتد. 🔹مسعود سخاوت‌دوست، پس‌از تجربۀ فیلم «عطرآلود» و سریال «گیل‌دخت»، موسیقی متن «سوران» را تدارک دید. همچنین این تک‌قطعه، تازه‌ترین همکاری سیّدمحمّد معتمدی و محمّدمهدی سیّار، بعداز عنوان‌بندی‌های پایانی مجموعۀ «وضعیّت زرد» و برنامۀ «حرف بزن!» می‌باشد. 🔹در این فرسته، به‌سراغ معرّفی و بررسی موسیقی عنوان‌‌بندی (تیتراژ) پایانی مجموعه سوران رفته‌ایم. تک‌‌قطعۀ «دم زندگی گرم!»، ازسوی مرکز موسیقی حوزۀ هنری و در درگاه‌های پخش و دریافت موسیقی، قابل‌دسترسی است.