فضاسازی از قدیم در بستر هیئت مورد توجه بوده و یکی از بخشهای مهم گرهخورده هیئت با هنر محسوب میشود. سبک و سیاق این فضاسازی مدام در حال تطور است.
در سالهای اخیر گرافیستهای متعدد حرفهای را میبینیم که به این عرصه ورود کرده و عرض ارادت هنری خود را نشان میدهند.
در این فرسته (پست) به سراغ بخش دوم دکور در هیئت رفتهایم و مروری کوتاه بر طراحی صحنه چهار هیئت در محرم امسال داشتهایم.
🔺@baftar_resane
#گرافیک #دکور #هیئت #نقاشی
بافتار
مجسمهسازی یکی از هنرهای ریشهدار در فرهنگ و تاریخ کشورهاست. گرایش به هنرهای تجسمی خصوصا رشته مجسمهسازی در ایران و پس از انقلاب اسلامی، مدیون زحمات و تلاشهای پدرانه افراد بسیاری است که در این چند دهه، برای رونق و ماندگاری آن در سطح مراکز علمی و تخصصی فعالیت کردهاند. «نادر قشقایی» یکی از همین افراد نامآشناست که در کنار انواع فعالیتهای علمی و پژوهشی، در مسیر رشد بسیاری از هنرمندانِ امروزِ مجسمهساز نقش ایفا کرده و از خود مجسمههای ماندگاری بر جای گذاشته است.
قشقایی با آثار خودش توانسته است در نزدیکترین زمان به رویدادهای مردمی و حس و حال آنها به تولید آثاری بپردازد که نه تنها دارای ویژگی ها و تمایزات هنریست بلکه در ارتباطگیری و تعامل با مخاطب هم موفق عمل کرده است و گاهی برخی از آثارش همچون مجسمه «مدرس» در میدان بهارستان یا «انتفاضه» در میدان فلسطین، سالها توانسته است خالق درنگهای ویژه و متناسب با موقعیت روز باشد.
نادر قشقایی متولد 9 شهریور ماه 1336 در تهران است. او دارای دیپلم هنرستان هنرهای زیبا، فارغالتحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمهسازی، موفق به دریافت نشان عالی تجسمی در جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر و گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته مجسمهسازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
قشقایی از سال 1353، به طور جدّی طراحی و ساخت مجسمه را آغاز کرد و با حضور در جشنوارهها و رقابتهای هنری، موفق به دریافت جوایز متعددی شد. او عضو رسمی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، عضو هیئت مدیره انجمن مجسمهسازان ایران، مسئول واحد مجسمهسازی مرکز هنرهای تجسمی، دبیر و داور چندین جشنواره ملی و بینالمللی و کارشناس و مشاور شورای علمی حجمسازی سازمان زیباسازی شهر تهران نیز بوده است.
در این فرسته (پست) به مرور و نمایش چند اثر مهم او میپردازیم.
🔺@baftar_resane
#مجسمه #مجسمهسازی #مجسمه_سازی #هنر_تجسمی #نادر_قشقایی #قشقایی
«حبیباللّه صادقی» با نمایشگاه گروهی حسینیه ارشاد در سال ۱۳۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با جریان نهضت انقلاب مردمی ایران همراه شد و تا آخرین نفس از مسیر خود دست برنداشت. او یکی از حرفهایترین و پرکارترین نقاشان معاصر ایران بود که آثار مهمی را برای روایت لحظههای شکوهمند انقلاب خلق کرده بود.
به مناسبت چهلمین روز درگذشت این هنرمند، در این فرسته به نکاتی از آثار ایشان پرداختهایم.
پینوشت: طرح استفاده شده در صفحه اول توسط «دانیال فرخ» کار شده است.
🔺@baftar_resane
#نقاشی #صادقی #حبیبالله_صادقی #آوینی
27.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«هادی مقدمدوست» که بیشتر او را با فیلمنامهنویسیاش برای فیلمهایی مانند «بیپولی» یا «وضعیت سفید» میشناسیم، سال ۱۳۹۱ فیلم «سر به مهر» را ساخت. این فیلم توانست بهعنوان اولین تجربه کارگردانی او، سيمرغ بلورين بهترين کارگردانیِ فيلم اولی را دريافت کند. او ایده ساخت فیلم را اینگونه تعریف میکند: «سال 84 قبل از ”بی پولی“ و ”وضعیت سفید“ با ”حمید نعمتاللّه“ به این ایده رسیدیم. او همان وقت گفت اسمش را هم میگذاریم ”سر به مهر“. تلاش کردیم ساخت این فیلم پیش از ”وضعیت سفید“ انجام شود، اما این اتفاق به تأخیر افتاد و بعد از سریال، موفق شدیم درخواست پروانه ساخت بدهیم».
مقدمدوست در فیلمهایش مدام از گفتگوها در فضای مجازی بهره میگیرد. در همین فیلم «سر به مهر»، او از فضای وبلاگ کار کشیده است. بهطوری که در مصاحبهای به این فیلم، عنوان «فیلم وبلاگ» داده بود.
از جهت دیگر، او به ادبیات فارسی هم توجه دارد. در همین ویدیو که از فصل اول برنامه «کتاب باز» انتخاب شده، میبینیم که از یک غزل حافظ برای پرورش فیلمنامهاش استفاده کرده است. او حتی برخی اوقات، بازیگرانش را هم از شاعران انتخاب میکند؛ مثلا در فیلم «هیهات» و سریال «سرباز»، از شاعرانی مانند «امید مهدینژاد»، «مرتضی حیدری آل کثیر» و... در جلوی دوربین و به عنوان «نابازیگر» استفاده کرده است. معمولا این دست از شاعران در فیلمهای مقدمدوست، ضمن پیش بردن داستان فیلم، به شعرخوانی میپردازند.
🔺@baftar_resane
#قصهاثر #هادی_مقدمدوست #سربهمهر #سر_به_مهر #مقدم_دوست #غزل_حافظ #کتاب_باز