eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
587 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🔹 رازونیاز بوم‌ها ۹ نقاشی با موضوع نیایش با خدا به‌مناسبت روز «عرفه» و نامگذاری آن به روز «نیایش» 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ «مَلِکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی / نروم جز به همان ره که تواَم راه نمایی همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم / همه توحید تو گویم که به توحید سزایی» (سنایی غزنوی؛ دیوان اشعار: قصاید و قطعات) همواره یکی از آشناترین بازآفرینی‌های تصویری یکتاپرستی، با عرض دعای بندگان به پروردگار خود با قرار گرفتن در مکانی ثابت و روبه‌روی قبله یا خانۀ کعبه رقم می‌خورد. در این زمینه بسیاری از نقاشان ایرانی، نیایش با خداوند را در قالب چندین اثر بصری، ترسیم کرده‌اند. مردان و زنان در این دسته از نقاشی‌ها در حالت‌های مشخصی با پروردگار خود، مناجات می‌کنند: یا درحال اقامۀ نماز و برپا کردن بخش‌های واجب یا مستجب آن (قنوت، رکوع، سجده و تشهد) هستند یا دست نیاز به‌سوی خداوند، بلند کرده‌اند. آنان با چهره و کالبدی فروتن و سربه‌زیر، پدیدار شده و نیایش‌هایشان نیز به‌صورت انفرادی یا در همراهی با گروهی از نمازگزاران به تصویر کشیده شده‌اند. نیایش، به روی سجاده‌ای با یک مُهر نماز یا در کنار محراب (جایگاه نشانگر قبله و محلی برای اقامۀ نماز امام‌جماعت) به جا آورده می‌شود. حتی طراوت همراه با آن نیز در فضایی سرشار از سرسبزی و رویش گل‌ها، تابش روزنه‌ای از روشنایی یا حضور کبوتران، نمایان می‌شود؛ به‌گونه‌ای که جریان زندگی و برآمدن شور و نشاط ناشی از آن، با عبادت خدا پیوندی مستقیم برقرار می‌کند. همچنین با توجه به نمادهای یادشده می‌توان این‌چنین برداشت کرد که در این مجموعه از آثار نقاشی ایرانی، بیشتر به بازنمایی نیایش مسلمانان، پرداخته شده است. به مناسبت فرارسیدن روز «عرفه» و نامگذاری آن به روز نیایش، ده تابلوی نقاشی با مضمون رازونیاز به نگاه مخاطبان گرامی، تقدیم می‌شود. پی‌نوشت: در طرح جلد، نگارۀ «یا رب» به چشم می‌خورد که ازسوی استاد فرشچیان ، طی سال۱۳۷۳ طراحی شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 حب‌ّالوطن؛ عطر نامیرا ۹ برش درباره «وطن‌دوستی» از نادر ابراهیمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ «بر جاده‌های آبی سرخ» قصه‌‌ مردان و زنان مبارزی‌ است که تا آخرین قطره‌ خون خود در مقابل بیگانگان و وطن‌فروشان از ایران دفاع کرده‌اند. قهرمان داستان «میرمهنا»ست؛ مردی مؤمن و مبارز که تک‌تک یارانش، او را باور دارند و برای کمک به او و تحقق آرمانش که ایرانی یکپارچه و مستقل است از هیچ‌کاری دریغ نمی‌کنند. «میرمهنا» درد وطن دارد و برای این وطن با تمام دشمنانش می‌جنگد؛ چه این دشمن، بیگانه‌‌ای باشد از کشور اروپایی، چه وطن‌فروشی باشد از خانواده‌ خودش. بیگانگانی که ایران را تکه‌پاره و همیشه‌وابسته می‌پسندند و وطن‌فروشانی که برای یک لحظه لبخند آن بیگانه‌ اروپایی، حاضرند از هرچیزی بگذرند. نادر ابراهیمی، نویسنده محبوب ایرانی درباره قهرمان داستانش می‌گوید: «میرمَهنای دُغابی، اصلی‌ترین شخصیت این داستان، سردار بی‌پروای دریای جنوب بود: زِبَرْمردی که ایران، فراوانْ بدهکار اوست؛ بدهکاری که تا این لحظه، فرصتِ پرداختنِ بخشِ ناچیزی از دِینِ خود را به‌او نداشته است؛ چرا که استعمار، در طول دو قرن، خیره‌سرانه کوشید که نام این سالارِ پیکارگرانِ با ایمان را آنچنان پنهان نگه‌ دارد که گویی هرگز وجود نداشته است.» میرمهنا دوست دارد تمام هم‌وطنان از هر زبان و آیینی را یکدل کند و یاران او، از زن و مرد و پیر و جوان، همه، به او و راهش ایمان دارند و تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند تا وطنی آزاد و مستقل داشته باشند و رفاه و راحتیِ ذلت‌بار و تحت سلطه‌ دیگران را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنند. در این روزها که قلب همه برای ایران می‌تپد و به روزهای انتخاب ریاست جمهوری ایران نزدیک می‌شویم، خواندن برش‌هایی ازین کتاب که همگی رنگ‌وبوی «وطن‌دوستی» دارند، طعم دیگری دارد. پی‌نوشت: طراح جلد کتاب «بر جاده‌های آبی سرخ»، مجید کاشانی‌ست. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 صندلی‌ها حرف می‌زنند ۱۰ پوستر از‌ مجتبی مجلسی در نقد مدیران 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ «جلوه اين تخت، خلق‌وخو را عوض مي‌کند ابراهيم! قرار است ما سوار بر تخت باشيم يا تخت سوار ما؟ سادگی ما در اين قصر، وصله‌ای ناجور نيست، شکوهِ اين قصر مجلل در برابر سادگی ما وصله ناجور است. ما چند صباحی بيشتر، مهمان اين قصر نيستيم.» (دیالوگی از فیلم مختارنامه به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری) بعضی وسیله‌ها با اینکه در ظاهر، یک شی بی‌روح قلمداد می‌شوند اما برای خود هویت مستقلی پیدا کرده‌اند و برای مردم، تبدیل به یک مفهوم و نمادی شده‌اند که به محض شنیدن اسم یا دیدن آن، ناخودآگاه، تصویری در ذهن‌شان نقش می‌بندد و معنایی پدید می‌آید. مثلاً «میز و صندلی» نمادی از مدیریت و مسئولیت را در ذهن مردم تداعی می‌کند یا «منبر» نمادی است که موعظه را به یاد مردم می‌اندازد. یکی از هنرمندان تجسمی که به‌خوبی بلد است از این نماد‌ها کار بکِشد، مجتبی مجلسی هنرمند اصفهانی است. طراح گرافیستی که بیشتر در فضای مینیمال کار می‌کند و محوریت در آثار او، عمدتاً با کلمات است. از او، صفحه‌آرایی‌های منحصر‌به‌فردش را نیز در خاطر داریم. او در یکی از مجموعه‌پوستر‌هایی که برای نقد مدیران با عنوان «در ایرانی که دوستش داریم» منتشر کرده، به سراغ نمادی رفته است که برای مخاطب آشناست. او در این پوستر‌ها، فقط از یک نماد ثابت استفاده کرده و هر بار، تغییراتی روی آن داده و مفهومی جدید از آن خلق کرده است. انتخاب یک نماد ثابت در مجموعه‌پوستر با اینکه در ظاهر، ساده به‌نظر می‌رسد اما در طراحی پوستر، یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای طراحان است که بتواند با همین نماد، مفاهیم مختلف را به مخاطب برساند. مجلسی برای نقد مدیران، از «صندلی» به عنوان نمادی از آن جایگاه استفاده کرده است. او در این آثار، گاهی با تغییراتی در خود صندلی، ‌منظورش را می‌رساند و گاهی با تلفیق صندلی با نماد دیگر، به یک مفهوم جدیدی می‌رسد. مثلاً در یکی از پوستر‌ها با تلفیق «صندلی» با «تختخواب» به نقد راحت‌طلبی مسئولین رفته یا با تلفیق «صندلی» و «دهان» که نمادی از خوردن و آشامیدن است، به «رانت‌خواری» مسئولین اشاره کرده است. در پس‌زمینه پوسترها نیز، شاهد خط‌های افقی کوچک قرمزرنگی هستیم که نشان‌دهنده زخم بر پیکر جامعه‌اند که توسط بعضی از این مسئولین بر پیکر جامعه وارد شده‌اند. در این فرسته، به مناسبت روزهای انتخابات‌، بافتار از نگاه یک هنرمند، به سراغ صندلی‌هایی رفته که قرار است میزبان خادم مردم باشند و حرف‌هایی برای گفتن دارند. این مجموعه، شامل ۱۳ پوستر است که در فضای مجازی قابل دیدن و دریافت است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35