«جلوه اين تخت، خلقوخو را عوض ميکند ابراهيم! قرار است ما سوار بر تخت باشيم يا تخت سوار ما؟ سادگی ما در اين قصر، وصلهای ناجور نيست، شکوهِ اين قصر مجلل در برابر سادگی ما وصله ناجور است. ما چند صباحی بيشتر، مهمان اين قصر نيستيم.» (دیالوگی از فیلم مختارنامه به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری)
بعضی وسیلهها با اینکه در ظاهر، یک شی بیروح قلمداد میشوند اما برای خود هویت مستقلی پیدا کردهاند و برای مردم، تبدیل به یک مفهوم و نمادی شدهاند که به محض شنیدن اسم یا دیدن آن، ناخودآگاه، تصویری در ذهنشان نقش میبندد و معنایی پدید میآید. مثلاً «میز و صندلی» نمادی از مدیریت و مسئولیت را در ذهن مردم تداعی میکند یا «منبر» نمادی است که موعظه را به یاد مردم میاندازد. یکی از هنرمندان تجسمی که بهخوبی بلد است از این نمادها کار بکِشد، مجتبی مجلسی هنرمند اصفهانی است. طراح گرافیستی که بیشتر در فضای مینیمال کار میکند و محوریت در آثار او، عمدتاً با کلمات است. از او، صفحهآراییهای منحصربهفردش را نیز در خاطر داریم. او در یکی از مجموعهپوسترهایی که برای نقد مدیران با عنوان «در ایرانی که دوستش داریم» منتشر کرده، به سراغ نمادی رفته است که برای مخاطب آشناست. او در این پوسترها، فقط از یک نماد ثابت استفاده کرده و هر بار، تغییراتی روی آن داده و مفهومی جدید از آن خلق کرده است. انتخاب یک نماد ثابت در مجموعهپوستر با اینکه در ظاهر، ساده بهنظر میرسد اما در طراحی پوستر، یکی از سختترین کارها برای طراحان است که بتواند با همین نماد، مفاهیم مختلف را به مخاطب برساند. مجلسی برای نقد مدیران، از «صندلی» به عنوان نمادی از آن جایگاه استفاده کرده است.
او در این آثار، گاهی با تغییراتی در خود صندلی، منظورش را میرساند و گاهی با تلفیق صندلی با نماد دیگر، به یک مفهوم جدیدی میرسد. مثلاً در یکی از پوسترها با تلفیق «صندلی» با «تختخواب» به نقد راحتطلبی مسئولین رفته یا با تلفیق «صندلی» و «دهان» که نمادی از خوردن و آشامیدن است، به «رانتخواری» مسئولین اشاره کرده است. در پسزمینه پوسترها نیز، شاهد خطهای افقی کوچک قرمزرنگی هستیم که نشاندهنده زخم بر پیکر جامعهاند که توسط بعضی از این مسئولین بر پیکر جامعه وارد شدهاند.
در این فرسته، به مناسبت روزهای انتخابات، بافتار از نگاه یک هنرمند، به سراغ صندلیهایی رفته که قرار است میزبان خادم مردم باشند و حرفهایی برای گفتن دارند. این مجموعه، شامل ۱۳ پوستر است که در فضای مجازی قابل دیدن و دریافت است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔺«مرام حکومت داری علی(ع)» در دیالوگهای مختارنامه
سریال «مختارنامه» همچنان تازه است. با اینکه چیزی حدود چهارده سال از پخش این سریال محبوب میگذرد اما هنوز هم لحظات آن به درد امروز ما میخورد و نیازمند مرور این سریال فاخر هستیم. یکی از مهمترین موضوعاتی که در این سریال پررنگ است، حکمرانی بر اساس روش و منش امام علی (ع) است. شاید بارها پخش شدن این سریال، باعث شده باشد که به این سریال عادت کنیم و از کنار برخی از لحظات و دیالوگهای آن بهراحتی عبور کنیم.
در این فرسته، بهمناسبت عید غدیر و ایام انتخابات، به سراغ دیالوگهایی با موضوع «حکمرانی» از این سریال رفتهایم که نام و یادی از امیرالمومنین علی (ع) نیز در آنهاست تا بار دیگر، تنها به گزیدهدیالوگهایی و لحظاتی خاص، این سریال را مرور کنیم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 اندر احوالات نامزدهای انتخابات
۱۰ کاریکاتور از سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره «بایدها و نبایدهای انتخاباتی»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 ملاقات با مسئول
مرور ۶ شخصیت سیاسی در سینمای ایران
سینمایِ ایران چه تصویری از سیاستمدارِ جمهوری اسلامی برایمان میسازد؟ عمده شخصیتهای سیاسی فیلمهای ما، جنبههای منفی سیاستمردان را پررنگ میکنند؛ شیفته قدرت، اهلِ رانت و بیتوجه به مردم. در این میان، فیلمهایی که همین سیاستمرد را به قهرمان تبدیل کنند کمتعداد و محدودند. انگار سینمای ما عادت کرده تا مردِ سیاسی را بیشتر بدمن و منفی ببیند تا روی وجوه قهرمانانه آن تمرکز کند.
با این حال، چنته سینمایِ ایران از قهرمانِ سیاسی خالی نیست و چند شخصیت بهیادماندنی برایمان خلق کرده است؛ احتمالا برجستهترینِ آنها «منصور» است. فرماندهای که خودش بخشی از سیستم است اما در چارچوب روابط رسمی نمیماند و فراتر از وظایف سازمانیاش تلاش میکند. او تسلیم عناصرِ فاسد نمیشود. به کسی باج نمیدهد و آرمانش را تا نتیجه دنبال میکند. «منصور» را میتوان کهنالگویِ مسئولِ انقلابی دانست که الگوی او در فیلمهای بعد از خودش تکرار شد.
در این فرسته، شش فیلمِ سینمایی را بررسی کردهایم که هر کدام، روی جنبهای از شخصیت مسئول تمرکز میکنند. مرور این شخصیتها در کنار هم کمک میکند تا تصویری کلی از مسئولِ جمهوری اسلامی بسازیم؛ جایی این مسئول مردمدار است، جایی دیگر کفِ میدان، جایی بهدنبال عدالت آبرویش را گرو میگذارد و جایی هم باید پاسخگوی مردم معترض باشد.
پینوشت: در طرح جلد، نمایی از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» نمایان شده که ازسوی علی نیکرفتار، ثبت شده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35