🔹 اندر احوالات نامزدهای انتخابات
۱۰ کاریکاتور از سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره «بایدها و نبایدهای انتخاباتی»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 ملاقات با مسئول
مرور ۶ شخصیت سیاسی در سینمای ایران
سینمایِ ایران چه تصویری از سیاستمدارِ جمهوری اسلامی برایمان میسازد؟ عمده شخصیتهای سیاسی فیلمهای ما، جنبههای منفی سیاستمردان را پررنگ میکنند؛ شیفته قدرت، اهلِ رانت و بیتوجه به مردم. در این میان، فیلمهایی که همین سیاستمرد را به قهرمان تبدیل کنند کمتعداد و محدودند. انگار سینمای ما عادت کرده تا مردِ سیاسی را بیشتر بدمن و منفی ببیند تا روی وجوه قهرمانانه آن تمرکز کند.
با این حال، چنته سینمایِ ایران از قهرمانِ سیاسی خالی نیست و چند شخصیت بهیادماندنی برایمان خلق کرده است؛ احتمالا برجستهترینِ آنها «منصور» است. فرماندهای که خودش بخشی از سیستم است اما در چارچوب روابط رسمی نمیماند و فراتر از وظایف سازمانیاش تلاش میکند. او تسلیم عناصرِ فاسد نمیشود. به کسی باج نمیدهد و آرمانش را تا نتیجه دنبال میکند. «منصور» را میتوان کهنالگویِ مسئولِ انقلابی دانست که الگوی او در فیلمهای بعد از خودش تکرار شد.
در این فرسته، شش فیلمِ سینمایی را بررسی کردهایم که هر کدام، روی جنبهای از شخصیت مسئول تمرکز میکنند. مرور این شخصیتها در کنار هم کمک میکند تا تصویری کلی از مسئولِ جمهوری اسلامی بسازیم؛ جایی این مسئول مردمدار است، جایی دیگر کفِ میدان، جایی بهدنبال عدالت آبرویش را گرو میگذارد و جایی هم باید پاسخگوی مردم معترض باشد.
پینوشت: در طرح جلد، نمایی از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» نمایان شده که ازسوی علی نیکرفتار، ثبت شده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 «ترن» تا «آوای ایران»؛ طنین حماسهای ملی
مرور خاطرهانگیزترین ترانه انتخاباتی از مجید انتظامی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
مجموعهای از قطعههای موسیقایی به مناسبت رویدادهای ملی، بهویژه همزمان با انتخاباتها و مراسم راهپیمایی بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران از رسانههای صوتی و تصویری گوناگون (بهویژه شبکههای رادیویی و تلویزیونی) پخش میشوند. مضمون برخی از این آثار بهطور کلی بر مضمون ایراندوستی تکیه دارند و برخی دیگر بهصورت اختصاصی برای فراخواندن مردم به مشارکت در چنین رخدادهایی تولید شدهاند. ازجمله مشهورترین نمونههای آنها ترانۀ «آوای ایران» به آهنگسازی مجید انتظامیست که عمدتاً در روزهای نزدیک به انتخابات و راهپیماییها بیشتر شنیده میشوند و در حافظۀ شنیداری ایرانیان نیز با این اتفاقات به خاطر میآید. در این زمینه، پخش این تکقطعه طی نوبتهای گوناگون در زمان مناسبتهای یادشده، با اختصاص چنین کاربردی به محتوای آنها چندان بیارتباط نیست؛ اما برای دریافتن دلیل فراگیر شدن این اثر، باید ساختار و محتوای آن نیز را در نظر گرفت.
در این فرسته، مروری گذرا بر قصۀ نغمهآرایی و کلامپردازی ترانۀ «آوای ایران» داشتهایم. همچنین لینک دسترسی به موسیقی عنوانبندیهای آغازین و پایانی متن فیلم سینمایی «ترن» و ترانۀ «آوای ایران» در کانالهای ایتا و تلگرام بافتار، منتشر شده است.
پینوشت: عکس طرح جلد ازسوی کاظم قانع (خبرگزاری ایرنا)، ثبت و گزارش ویدئویی بهنمایشدرآمده در پردۀ یکم (حضور مردم تهران برای شرکت در انتخاباتهای دوازدهمین دورۀ ریاستجمهوری و پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶) ازسوی خبرگزاری فارس، منتشر شده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
|موسیقی متن فیلم سینمایی «ترن»|
ترن (عنوانبندی آغازین) | بیپتونز / Spotify / Youtube Music / SoundCloud
ترن (عنوانبندی پایانی) | بیپتونز / Spotify / Youtube Music / SoundCloud
آوای ایران.mp3
5.31M
🎼 ترانۀ «آوای ایران»
(براساس نغمۀ موسیقی عنوانبندیهای آغازین و پایانی فیلم سینمایی «ترن»)
آهنگساز: مجید انتظامی
ترانهسرا: ساعد باقری
خوانندگان: حمیدرضا حامی و گروه همسرایان
🔹 علیه وادادگی
گزیدهدیالوگهایی درباره «سازشکاری»
در «دیدن این فیلم جرم است»، سکانسی هست که امیر با چند مقام رسمی بر سر یک میز نشستهاند و دارند درباره آزادی تبعه انگلیسی مذاکره میکنند. تبعه انگلیسی، به همسر امیر تعرض کرده و بچه او را، پیش از آنکه به دنیا بیاید، کشته است.
امیر شاید عصبانی و بههمریخته باشد، که هست، اما متوهم نیست. او تنها کسی است که سر آن میز، دارد بر اساس واقعیات صحبت میکند. «مشروب خورده، بدمستی کرده، حالا هم باید تاوانش رو بده». آدمهای دور آن میز اما حرف امیر را نمیفهمند. یکیشان میخواهد محاکمه را به تاخیر بیندازد، «بهخاطر منافع ملی». دیگری از «فشار شدید دیپلماتیک» مینالد. و آن یکی هم ماجرای شخصی امیر را یک «مسئله ملی» جا میزند تا او را مجبور به کوتاه آمدن کند.
امیر درنهایت تسلیم میشود: «اگه با گذشتن من از حقم این ممکلت گلوبلبل میشه، قبول. گذشتم». اما او از حقِ ملیاش نمیگذرد: «اگه فکر تامین منافع کشورین، بذارین همه بفهمن هر کی وارد این خاک بشه و قدمش رو کج بذاره، یا با پشت ورقلمبیده میره بیرون یا با صورت سرخ». او از مقامات رسمی میخواهد تا یک مجازات رسمی، یک سیلی رسمی به مردِ انگلیسی بزنند. مقامات اما حتی قائل به چنین مجازات کوچکی هم نیستند. از نظر آنها، تبعه انگلیس بودن خودش مصونیت است. مصونیتی بالاتر و برتر از هر مجازاتی.
در این فرسته، دیالوگهایی از پنج فیلم سینمایی را برگزیدهایم که درباره مذاکره و سازشکاری هستند.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35