eitaa logo
بافتار
2.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
782 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🖊 نویسنده: حجت امانیان موسیقی یک هنر حیات‌بخش به جامعه است. ظرفیت‌هایی که در یک اثر موسیقایی می‌تواند به جامعه تزریق شود، گاهی از خواندن ده‌ها کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی بیشتر است. این روزها و در گرماگرم اعتراضات مردمی، گرگ‌های دست‌آموز نظام سلطه و استعمار همچون داعش، این جرأت را یافته‌اند که در خیابان‌های سرزمین ایران دست به کوردلانه‌ترین اقدام ممکن یعنی ترور بزنند. ریختن خون مردم در ترور حرم حضرت احمد ا‌بن موسی (شاهچراغ) در شیراز با ۱۵ شهید، صحنه را به خوبی نمایان کرد. موسیقی به عنوان یک هنر پویا اما این روزها اغلب با سکوت سرآمدان موسیقی‌دان و خواننده همراه شده و جز همراهی با موضوعات اختلافی جامعه، کمتر به مسأله شهادت حافظان امنیت یا ترور مردم، واکنش درخوری نشان داده است. این خلق نشدن ترانه‌های کار‌آمد متناسب با حال و هوای این روزهای مردم، «بافتار» را بر آن داشت تا به سراغ آثار قدیمی برود که هنوز ارزش شنیده شدن دارند و آنچنان که باید و شاید شنیده نشده‌اند. یکی ازین آثار، قطعه «ترور» است که توسط «حامد زمانی» اجرا شده است. این قطعه دیروز او، هنوز صدای این روزهای ماست. این قطعه را مرور کنیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
Hamed Zamani - Terror 97 (128).mp3
5.93M
قطعه «ترور» خواننده و آهنگساز: حامد زمانی ترانه‌سرا: علی‌محمد مودب 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 ۸فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔸 ۸ فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن حتما بارها و بارها فیلم‌ها و ملودرام‌هایی درباره زنان را مشاهده کرده‌اید اما در معدود آثاری زنان به عنوان قهرمان با قدرت در فیلم‌ها حضور دارند. شخصیتی که در برابر مشکلات، سر خم نمی‌کند. بلکه سعی می‌کند بحران و مشکلات را سامان دهد. ناخودآگاهِ جمعیِ ما از حافظه مشترک جهانی و تصاویری تشکیل شده که به ‌اصطلاح «کهن‌الگو» نامیده می‌شوند. «ویلیام ایندیک» در فصلی از کتاب «روانشناسی برای فیلم‌نامه‌نویسان» طیف‌های گوناگونِ ظهور و بروز شخصیت در نمایش را واکاوی کرده است. او معتقد است کهن‌الگوها «مفاهیمی بنیادی»‌ و «تصاویر اولیه»‌ و صورت‌های مهم ناخودآگاهند که همه انسان‌ها قادرند با آنها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، کهن‌الگوی مادر در فیلم‌ها و داستان‌ها، به نام‌ها و شکل‌های گوناگونی وجود دارد اما مفهومی بنیادی در پسِ ذهن همه این بازنمایی‌ها یکسان است که می‌توان آن را «کهن‌الگوی مادر»‌ نامید. البته نمی‌شود گفت شخصیت قهرمان زن همه این فیلم‌ها براساس یک کهن‌الگو وجود دارد. گاهی شخصیت زن براساس کهن‌الگوی «الهه به‌مثابه مادر»، گاهی براساس کهن‌الگوی «شیرزن» و گاهی نیز براساس اسطوره دِمِتر (مادر پرورش‌دهنده) است. اما قهرمان زن در فرهنگ ایرانی ما مولفه‌های خاص ایرانی اسلامی خودش را دارد که باید هنگام تولید اثر هنری درباره او، به آن مولفه‌ها توجه کرد. مثلا زن ایرانی در متن هر صحنه اجتماعی که باشد، وقار و حجب و حیا را فراموش نمی‌کند. در این فرسته به فیلم‌هایی توجه کرده‌ایم که در آن‌ها، زنان نقش پررنگی ایفا کرده‌اند. زنانی که در عمده این فیلم‌ها نقش مادرانه را ایفا می‌کنند و فداکارند و هرکدام به نوعی و تا حدی به آن الگوی زن قهرمان ایرانی نزدیک می‌شوند. شما چه فیلم‌های دیگری با محوریت زنان می‌شناسید؟ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 من عاشقانه شاعرم و شاعر وطن... ابیاتی از مرتضی امیری اسفندقه به مناسبت زادروزش. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔸من عاشقانه شاعرم و شاعر وطن... نام «مرتضی امیری اسفندقه» نامی است که به گوش بسیاری از ما آشناست؛ شاعری که مهربانی، حضور ذهنش در به‌یادآوردن اشعار و شیرینی گفتارش از ویژگی‌های مهم شخصیت اوست. مهربانی این شاعر خراسانی را می‌توان در مقدمه کتاب‌هایش که آرزوی درود و دعا برای ایرانیان دارد یا زمانی که کتابی برایتان امضا می‌کند و «برای دوست عزیزم، با بهترین آرزوها»‌ می‌نویسد یا پایان جلسه شعر و دیدار گرمش، به‌صورتی عینی‌تر متوجه شد. امیری اسفندقه شاعری است که قصیده‌ها و نیمایی‌هایش بیشتر از باقی اشعارش مشهورند. البته او در اوایل دهه هفتاد با مثنوی «بازوان مولایی» به جامعه ادبی معرفی شد: «رسيد مژده كه ايام غم نخواهد ماند» هنوز مثل هميشه هوا غم‌انگيز است من از زبان دل دردمند مي‌گويم هنوز فتنه نخفته، بلند مي‌گويم «محدثی خراسانی» درباره اسفندقه می‌گوید: «بزرگان شعر خراسان – احمد کمالپور، محمد قهرمان، محمدرضا شفیعی کدکنی، ذبیح الله صاحبکار،‌علی باقرزاده،‌ غلامرضا قدسی- از سال‌ها پیش با اینکه امیری اسفندقه جوان بود به دیده احترام به او می‌نگریستند و همواره در جمعشان از جایگاه بلند و عزیز برخوردار بود. من بارها از این ارجمندان شنیده بودم که این جوان جای خالی اخوان را پر خواهد کرد». در مجموع او شاعری است که سخنش بلند است؛ چه به صورت کیفی و چه کمی. هرچند او اشعارش را متواضعانه بارها در مقدمه کتاب‌هایش «چرک‌نویس» یا «سیاه‌مشق» نامیده، از سوی اهالی ادب و فرهنگ، مورد توجه قرار گرفته و جوایزی مانند جایزه قلم زرین را به دست آورده است. اسفندقه در سال‌های اخیر، برای عموم مردم بیشتر شناسا شده و مجری و کارشناس چندین برنامه ادبی نیز در تلویزیون مانند برنامه‌هایی مانند برنامه «یک ذره آفتاب» شبکه افق و برنامه «شب‌های ادبیات» شبکه چهار سیما، برنامه «الف» شبکه شما، برنامه «ماه خدا» شبکه یک سیما بوده است. البته نکته بارز دیگر اسفندقه، معلم بودن اوست. او چشم خیلی‌ها را به دنیای شعر روشن کرده است. حامی شاعران بسیاری بوده و هست. حتی در برخی از جلسات شعر به قدری به شاعر احترام می‌گذارد که حاضر می‌شود یادگاری شخصی مانند شال گردن را به آن شاعر اهدا کند. چندین جلسه نقد شعر در جاهای مختلف مثل حوزه هنری و مجمع شاعران اهل بیت (ع) برگزار کرده که مختصری از نکات آن جلسات در کتاب به‌ نام «چله شعر»‌ به چاپ رسیده است. در این فرسته گلچینی از ابیات این شاعر ارجمند را انتخاب کردیم، امید آنکه «مقبول طبع مردم صاحب هنر شود». البته انتخاب گزیده ‌بیت از میان اشعار ایشان کار واقعا سختی است و ابیاتش ارتباط طولی دارند و بهتر است که اشعار به ‌صورت کامل خوانده شوند. آیا شما بیت یا شعری از امیری اسفندقه در خاطر دارید؟ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸۹ نکته درباره انیمیشن ایرانی پسر دلفینی این روزها بعد از سال‌ها، دوباره سینمای کودک رونق گرفته و عموم مردم به تماشای انیمیشن‌های ایرانی «پسر دلفینی» و «لوپتو»‌ می‌روند. «پسر دلفینی» به کارگردانی «محمد خیراندیش» در دو هفته اول اکرانش در کشور روسیه توانست دومین رتبه فروش را به دست آورد. البته با توجه به نا‌آرامی‌های اخیر کشور، صنعت سینما نیز مانند دیگر صنایع اقتصادی بی‌نصیب از آسیب‌ها نبود و «پسر دلفینی» هم در عین قوت فرمی‌اش نسبت به انیمیشن‌های پیشین، آن‌طور که باید و شاید دیده نشد؛ برای همین بیش از گذشته لازم است تا انیمیشن های ایرانی را حمایت کنیم. این انیمیشن ایرانی در میان آثار دیگر پویانمایی روسیه، موفق شد تا جایزه آرتک روسیه را از آن خود کند. این جایزه در واقع رای ۳۵۰۰ کودک نخبه است که این انیمیشن را در رقابت با انیمیشن‌های دیگر انتخاب کرده‌اند. در این فرسته به نکاتی درباره انیمیشن تماشایی «پسر دلفینی» پرداخته شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35