eitaa logo
بافتار
2.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
605 ویدیو
4 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ده اتفاق مهم در جشنواره تئاتر ۱۴۰۱ بخش دوم 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹فصل زمستان و ماه بهمن، ماه جشنواره‌های رنگارنگ فرهنگی هنری ایران است. در این بهار رویدادها، به روال سنت هرساله، چهل و یکمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر نیز کار خود را در اجراهای صحنه‌ای و خیابانی از یکم بهمن آغاز کرد. این جشنواره با حضور گروه‌هایی از جای‌جای ایران و تعدادی گروه‌ خارجی در بخش بین‌الملل، در روز یازده بهمن به کار خود پایان داد. 🔹بافتار در دو قسمت به ده اتفاق مهم این جشنواره می‌پردازد تا شمایل کلی جشنواره را به تصویر بکشد. این شمایل علاوه بر افراد حاضر در جشنواره، به درد کسانی که تئاترها را ندیدند نیز می‌خورد تا بتوانند تصویری کلی از اتفاقات مهم جشنواره تئاتر امسال را داشته باشند. 🔹بخش اول این فرسته (شامل پنج نکته اول) دیروز منتشر شد و این فرسته شامل پنج نکته دوم است. 🔹پی‌نوشت: عکس استفاده شده در کاور مربوط به اجرای «دانه‌های کال انجیر» است که توسط «کیارش مسیّبی» ثبت شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 از خلوت گالری تا جمع هیئت تأملی کوتاه درباره راه‌یابی آثار هنری به میدان هیئت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹از رونمایی یک اثر هنری چه تصوری داریم؟ آنچه از رونمایی در ذهن عموم ما نقش بسته، یک میزانسن رسمی است که پارچه‌ای روی اثر هنری انداخته می‌شود و یکی از مسئولین مربوطه از آن پرده‌برداری می‌کند و حاضران تشویقی می‌کنند یا صلواتی می‌فرستند، یا اگر فضا کمی هنری‌تر پیش رود، آن اثر در گالری یا گوشه‌ای بین عده‌ای محدود که معمولاً شاگردان یا طرفداران خاص آن هنرمند هستند، رونمایی می‌شود؛ اما این بار با یک رونماییِ متفاوتی روبرو هستیم. یک رونماییِ هنری در دل مردم؛ در وسط هیئت. این بار اثر هنری این توفیق را پیدا کرده که از پستو و گالری‌های محصور پا به میان عمومی‌ترین و معنوی‌ترینِ‌ بسترها بگذارد. این توسّع «میدان هنر» و وصل کردن «میدان هنر» به «میدان هیئت»، پیش از این برای مدیوم «شعر» رخ داده بود. شعری که تنها در انجمن‌های شعری و منحصر به مخاطبان خاص بود ، به لطف جلسات هیئت به یک فرم عمومی تبدیل شد. ادامه متن را در اسلایدها بخوانید و فیلم رونمایی را مشاهده کنید.
🔸 روای حکمت با زبان تار مرور آلبوم «زار»؛ جدیدترین اثر محسن نفر 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🖊نویسنده: محسن صفایی‌‌فرد 🔹تازه‌ترین آلبوم «محسن نفر»، اثری است در ادامه تک‌نوازی‌های درخشان او در دو دهه اخیر. آثاری که از «فکر نو» شروع می‌شود و با «یأس» و «خاکستری آبی» ادامه پیدا می‌کند و حالا به «زار» می‌رسد. وقتی از تک‌نوازی در موسیقی ایرانی می‌گوییم قبل از هرچیز باید پایه و مایه تکنواز را بشناسیم. به یقین نام محسن نفر در تک‌نوازی تار ایرانی فراتر از سنت معمول و متعارف تک‌نوازی باید رتبه‌بندی شود. آنچه ما از کارنامه این هنرمند بزرگ از اولین اثرش «شمس الضحی» تا به امروز شنیده‌ایم، در واقع یک ارکستر تک‌نفره بوده است که عمق آهنگسازی و احساس و ابداع در تصنیف هر قطعه‌اش آشکار است. در مجموعه آثار محسن نفر از جمله همین آلبوم اخیر او، در واقع ما با یک «آهنگساز مولف» مواجهیم که در قامت «تک‌نوازی صاحب‌سبک» هر قطعه را با ساز مأنوسش «تار» تألیف و تصنیف می‌کند، نه صرفا نوازنده‌ای که مهارت و تسلط بر نوازندگیِ ساز را اجرا کرده باشد. کافی است شما آلبوم زار را از قطعه شروع تا پایان را در یک فرصت بشنوید تا صدق این سخن را دریابید. شما در این آلبوم با مجموعه قطعات پراکنده روبه‌رو نیستید بلکه یک تألیف کامل یا بهتر بگویم با یک «منظومه روایی به زبان تار» مواجهید. پیشترها در باب شخصیت تکنوازی‌های جناب نفر از تعبیر «قصه‌گوی حکمت به زبان تار» استفاده کرده بودم و امروز با رونمایی و شنیدن قطعات آلبوم زار بر آن حرف تأکید می‌کنم. جمله به جمله در قطعات مختلف این آلبوم کرانه‌هایی از روح و روان انسان مرور می‌شود و به سخن درمی‌آید. ساز با نوازنده به اتحاد رسیده است و این نوازنده نیست که سازی را به نوا آورده است بلکه محسن نفر است که با ما به زبان ساز سخن می‌گوید. جان کلام او در این آلبوم منطبق بر نام آلبوم است. آدمی که زار می‌زند و از دورافتادگی و هجران می‌نالد، چنان که خودش در تقدیم آلبوم به همسرش گفته: «روحم هنوز زار و پریشان و خسته است،در رهگذار خاطره‌هایش شکسته است». آرایه‌ها و ارزش‌های تکنیکال نوازندگی او اگرچه به خوبی پیداست ولی اینها روایت موسیقایی او از انسان را فصیح‌تر و شنیدنی‌تر می‌کند نه آنکه آن را بپوشاند و تو را به خود سرگرم سازد. او در جلد آلبوم درباره این سحرانگیزی «زار» می‌گوید:«این زار و ناله که شیرآساست، راز است! رازی که زار است و زاری که راز! چگونه زار، راز می‌شود؟! همانگونه که صاحبش آن را جز به چاه ندبه نکرد». آلبوم زار حاصل تکنوازی 18 قطعه از آهنگساز و نوازنده گزیده‌کار و برجسته معاصر استاد محسن نفر یقیناً برای اهالی نخبه‌پسند موسیقی ایرانی، برخوردار از تازگی و طراوتی است که شاید در سالهای اخیر در کمتر اثر تکنوازی از آن اثری باشد. 🔹پی‌نوشت: آلبوم «زار» اثر جدید «محسن نفر» را می‌توانید از سایت «بیپ‌تونز» از طریق لینک‌زیر خریداری کنید. https://b2n.ir/p28595 🔺بافتار رسانه 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹شاهنگیان؛ پدر سرود انقلاب اسلامی برای خواندن داستان تولد سرود انقلاب، اسلایدها را ورق بزنید. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35