eitaa logo
پایگاه جامع شناخت بهائیت
141 دنبال‌کننده
58 عکس
9 ویدیو
6 فایل
ارتباط با ما: @Parhizgar
مشاهده در ایتا
دانلود
#تساوي_حقوق_زن_و_مرد يكي از مهمترين شعارهاي تبليغاتي #بهائيت است كه نه تنها ميان زن و مرد حقيقت خارجي ندارد؛ بلكه برابري ميان زنان نيز در اين جريان رنگ باخته است؛ آن چنان كه آشكار زن شهري نسبت به بانوان روستايي برتري داده شده و در مهريه ارزشمندتر ديده شده‌اند. #حسينعلي_نوري (#بهاء) در كتاب خود (#اقدس) درباره ميزان #مهريه مي‌نويسد: «لا یحقق الصهار الا بالامهار قد قدر للمدن تسعة عشرمثقالا من الذهب الأبریز وللقری من الفضه و من اراد الزیادة حرم علیه أن یتجاوز عن خمسة و تسعین مثقالا»؛(1) يعني دامادی تحقق نمی‌یابد مگر به پرداخت مهريه؛ برای شهري‌ها نوزده مثقال طلا و برای روستائيان نقره. هرکس بخواهد بیشتر بدهد حرام است که از نود و پنج مثقال تجاوز کند. جالب توجه است كه بهائيان با وجود ادعاي بداعت و نوآوري، مهريه را از عادات كهنه در ميان جوامع و فرهنگ‌ها مي‌داند؛(2) ولي به جهت جذب حداكثري زنان، جرأت نقض اين قانون (به اعتراف خود كهنه) را ندارد و از اين جهت ادعاي تساوي مرد و زن را نقض كرده و زن را بر مرد برتري داده است. بنابراين از يك سوء بداعتش را نقض كرده و از سوي ديگر تساوي و برابري را؛ ولي همچنان با جنجال رسانه‌اي سعي بر داغ نگه داشتن تنور تبليغاتي خود دارند. پانوشت: 1. اقدس، ص 60. 2. محلقات اقدس، ص 170. نک: پايگاه جامع #شناخت_بهائیت bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
🔷 اختلافات سران بابيت، يكي از چالش‌هاي مهم تعاليم دوازده گانه بهائيت از جمله شعار الفت، محبت و نفي خشونت است. ▪ () يك سال پيش از اعدام، () را جانشين خود قرار داد و از او خواست خود را پنهان كند تا كسي متوجه او نشود.(1) او در وصيت‌نامه خود مي‌نويسد: «الله اكبر تكبيراً كبيراً هذا كتاب من عند الله المهيمن القيوم الي الله المهيمن القيوم. قل كل من الله مبدؤن. قل كل الي الله يعودون. هذا كتاب من علي قبل نبيل ذكر الله للعالمين الي من يعدل اسمه اسم الوحيد... قل كل من نقطة البيان ليبدؤن ان يا اسم الوحيد فاحفظ ما نزل في البيان و امر به فانك لصراط حق عظيم...».(2) ▪جاني کاشاني در گزارش وصيت علي‌محمّد مي‌نويسد: «بناي غروب شمس ذکريه و طلوع قمر ازليه شده و لهذا به عدد واحد از آثار ظاهر خود که طبق باطن بوده باشد از قبيل قلمدان و کاغذ و نوشتجات و لباس مبارک و خاتم شريف و امثال آن را به جهت حضرت ازل فرستادند و وصيت‌نامه نيز فرموده بودند و نص به وصايت و ولايت ايشان فرموده و فرمايش کرده بودند که هشت واد بيان را بنويسد».(3) ▪بر خلاف همه اسناد و شواهد، (سرکرده جريان ) که 18 سال به‌عنوان پيشكار و پيرو در خدمت برادر كوچكترش (يحيي) بود،(5) هنگامي‌که موقعيت را مناسب ديد، با رد صلاحيت يحيي، ادعاي «من يظهره اللهي»(6) کرد. 🔸به دليل محدوديت اين صفحه، پی نوشت‌ها و مطالب تکمیلی را در سایت ما (پايگاه جامع شناخت بهائيت) بخوانید. 🔸در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم: Www.bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat instagram.com/bahaiat
، پیامد دعوای سران
🔸سران بهائيت از يك سو اديان و مذاهب پيش از خود را تاريخ مصرف‌گذشته معرفي مي‌كنند(1) و آموزه‌هاي آنان را پوسيده و منفور مي‌شمارند و شعارهای بهاء را جديد، معرفي مي‌کنند. ▫️بهاء مي‌نويسد: «اگر گفته شود که آنچه در ظهور بديع ظاهر از قبل نبوده و کل بديع است، اين قول هم صحيح و تمامست.»(2) ▫️عباس افندي نيز آموزه‌هاي پدرش را شاهکاري بي‌بديل مي‌خواند.(3) 🔸از سوي ديگر با ادعاهايي همچون امي بودن يا نيازمندي اديان به مطابقت با زمان،(4) از بداعت و مقتضي زمان بودن ادعاها و تعاليمشان سخن مي‌رانند؛ ليکن شواهد بسياري وجود دارد که اين دو جريان در ادعاها و آموزه‌ها و احکامشان از اديان و فرق پيش از خود الگو گرفته‌‌اند. 🔹ما نمونه از شعار «وحدت عالم انساني» بهائيت را می آوریم و نمونه‌اي از پيشينه آن در آيات قرآن كريم را نقل مي‌کنیم كه چهارده قرن قبل نازل شده است: ▪️بها از برابري و وحدت همه انسان‌ها مي‌گويد: «به چشم بيگانگان يکديگر را مبينيد، همه بارِ يک داريد و برگِ يک شاخسار».(5) ▪️قرآن كريم نيز اصل همه انسان‌ها را در اصل انسانيت برابر داند: ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾؛(6) ▪️آيا ظاهر آموزه‌هاي اديان و مذاهب گذشته پوسيده است، يا حقيقت و مضمون آن‌ها هم پوسيده و منفور است؟ 🔸به دليل محدوديت اين صفحه، متن کامل یادداشت را همراه پی نوشت‌ها در سایت ما (پايگاه جامع شناخت بهائيت) بخوانید. Www.bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat instagram.com/bahaiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواشیح زیبای ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی #آداب_افطار #ادعيه_رمضان #تواشيح قرارگاه سایبری فرهنگی نداء الاسلام https://eitaa.com/joinchat/2876178448Caa0cff3f71
#توشه_رمضان پايگاه جامع #شناخت_بهائيت در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
#توشه_رمضان پايگاه جامع #شناخت_بهائيت در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
#توشه_رمضان پايگاه جامع #شناخت_بهائيت در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
بداعت و به اقتضاي زمان بودن يكي از ادعاهاي جذاب سران بهائيت است. اين جريان ضمن تازه خواندن احكام و عقايد خود، آداب و عقايد و مشروعات اديان الاهي را پوسيده و متروك مي‌خواند. عباس افندي (عبدالبهاء) در اين‌باره مي‌نويسد: «اين عصر، عصر حقيقت است افکار پوسيده هزاران ساله منفور عاقلان با هوش و عالمان پر جوش و خروش. در اين قرن عظيم جميع اصول قديمه پوسيده به کلّي متروک شده در هر خصوص افکار جديده به ميان آمده؛ مثلاً معارف قديمه متروک معارف جديده مقبول، ... آداب قديمه فراموش شده آداب جديده به ميان آمده، مشروعات جديده ... حيرت بخش عقول گرديده، جميع امور تجدّد يافته، پس بايد که حقيقت دين الهي نيز تجدّد يابد تقاليد به کلّي زائل شود و نور حقيقت بتابد. تعاليمي که روح اين عصر است ترويج گردد و آن تعاليم حضرت بهاءاللّه که مشهور آفاق است ... هر چيز تجدّد يافته است البتّه بايد تعاليم ديني نيز تجدّد يابد.» (مكاتيب، ج3، ص 331-334) اين ادعا تناقضاتي دارد؛ ازجمله ارجاع صريح حكم زكات توسط شخص حسينعلي نوري (بهاء) به قرآن حكيم: «درباره زکات هم امر نموديم کما نزل في الفرقان (قرآن) عمل نمايند.»(ملحقات اقدس: 75) در اين جا تناقضات بزرگي وجود دارد، ازجمله: بهائيت چگونه مي‌‌تواند پس از پوسيده و منفور خواندن احكام و عقايد اديان پيشبن و ادعاي بداعت و تجدد تعاليم ديني خود، دگرباره پيروانش را به ويژه در احكام، به همان اديان پوسيده خوانده و منفور شمرده ارجاع دهد و فقر خود را با غناي آن‌ها بپوشاند؟ آيا اين تناقض نيست؟ در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: Www.bahaiat.com eitaa.com/bahaiat instagram.com/bahaiat
توشه رمضان در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
توشه رمضان در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
#توشه_رمضان #تفسير_كوتاه #حكايت قرارگاه سایبری فرهنگی نداء الاسلام https://eitaa.com/joinchat/2876178448Caa0cff3f71
#توشه_رمضان #احكام #نهج_البلاغه #نكات_تربيتي #فضيلت_فرآن قرارگاه سایبری فرهنگی نداء الاسلام https://eitaa.com/joinchat/2876178448Caa0cff3f71
توشه معرفتي رمضان نك: پايگاه جامع شناخت بهائیت bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
نك: پايگاه جامع شناخت بهائیت t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
علت برجستگی قتل عثمان و انتساب آن به امیر مؤمنان (ع).pdf
334.8K
چرایی برجستگی قتل عثمان و انتساب آن به امیرمؤمنان علیه السلام
حسین علی نوری مدتی پس از مرگ علی محمد شیرازی (باب)، ادعاي «من یظهره الله» كرد(1) و خود را موعود بابیت خواند و بعد از مدتی از عصمت خود سخن راند.(2) این نوشتار فارغ از صحت و سقم بشارت «من یظهره اللهی» علی محمد شیرازی، به بررسی تناقض دو ادعای «من یظهره اللهی» و «عصمت» حسین علی نوری می‌پردازد. روشن است که بر پایه آثار علی محمد شیرازی، مدعی «من یظهره اللهی» نمی‌تواند ادعای عصمت کند، زیرا شیرازی در کتاب مقدس بابيان، يعني «بیان» از کُتَک خوردن و تربیت شدن «من یظهره الله» در مَکتبخانه، توسط مکتبدار سخن می‌گوید: «نهي شده کل را که طفل قبل از آن که به خمس سنين نرسيده او را تأديب به لسان نمايند و بر او حزني واقع نسازند و بعد از بلوغ آن، زياده از پنج ضرب خفيف تجاوز نکنند، آن هم نه بر لحم بلکه بستري حائل کنند... ثمره اين اوامر اين است لعل بر آن نفسي که کل از بحر جود او متوجد مي‌کردند (من يظهره الله) حزني وارد نيايد، زيرا که نمي‌شناسد معلم خود را و کل را چنانچه در ظهور فرقان تا چهل سال نگذشت، کسي نشناخت شمس حقيقت را».(3) اين فقره از نوشتار عليمحمد شيرازي، نكات قابل توجهي را بيان مي‌كند: 1. علی‌محمد شیرازی، مبشر ظهور «من یظهره الله» است، (بر این اساس است که بهائیت او را مبشر خود می‌داند) پس بهتر از هر کسی او را می‌شناسد. 2. شیرازی بر پایه شناختی که از «من یظهر الله» دارد، آشکارا می‌گوید: مدعی «من یظهره اللهی»، تربیت الاهی ندارد، از این‌رو اشتباهاتی انجام می‌دهد که معلم مجبور می‌شود برای اصلاح، او را تنبیه کند. 3. اگر علي‌محمد شيرازي راست مي‌گويد، بر اساس این سخن او، حسین‌علی نوری، یا می‌تواند معصوم باشد یا من یظهره الله، چون جمع این دو موجب تناقض است و بی‌شک یکی از ادعاهای عصمت یا من یظهره اللهی حسین‌علی نوری دروغ است، پس چون او در يكي از ادعاهايش دروغگو است، بی‌شک معصوم نخواهد بود. 4. اگر ادعای کتک خوردن من یظهره الله در مکتبخانه دروغ باشد، بی‌شک حسین علی نوری نه من یظهره الله است و نه معصوم، زیرا هر چند که ادعای عدم عصمتش تکذیب می‌شود؛ ولی اساس ادعای من یظهره الله او با تکذیب علی محمد شیرازی مورد تردید قرار می‌گیرد، از این‌رو او من یظهره الله و دارای جایگاه نبوت و رسالت الاهی نیست که معصوم باشد، چون اصل بشارت و وعده دروغگو (اگر علي‌محمد شيرازي دروغگوباشد) منتفی است تا پیامدی داشته باشد که وعده دهنده انکارش کرده است. بنابراین در هر صورت حسینعلی نوری نه «من یظهره الله» است و نه دارای جایگاه عصمت. يادسپاري: البته از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه حسينعلي نوري نمي‌تواند «من يظهره الله» باشد، زيرا او دو سال پيش از تولد علي‌محمد شيرازي به دنيا آمده است، پس نمي‌تواند پس از اين كلام عليمحمد شيرازي، اين مراحل را طي كند و به مكتب برود. پانوشت 1. بهاء الله و عصر جديد، ص 40. 2. اقدس، ص 45. 3. بیان فارسی، ص 283. در فضاهاي مجازي ما را همراهي كنيد: t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
نقد ادعای بودن حسین علی نوری نك: پايگاه جامع شناخت بهائیت t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com instagram.com/bahaiat
واقعیت شعار «وحدت عالم انسانی» را در عمل آیت الله العظمی می توان دید و حقیقت باور سران را در آثار مکتوب ایشان: عباس افندي (معروف به عبدالبها، دومين سركرده بهائيت): «اهالي مملکتي نظير جميع مانند وحوش ضاريه و حيوانات برّيّه بي‌عقل و دانشند و کلّ متوحّش. يک نفس دانا و متمدّن در ما بين آنان موجود نه». (مکاتيب، ج 1، ص 331) «اقوام متوحّشه به هيچ وجه از حيوان امتيازي ندارند؛ مثلاً چه فرق است ميان سياهان افريک و سياهان امريک؟! اينها خلق الله البقر علي صورة البشرند. ‏آنان متمدن و با هوش». (خطابات، ج 3، ص 48) البته اين تنها حرف عباس عبدالبها نيست، پدرش حسين علي نيز درباره اقوام آذري مي‌گويد: حسين علي نوري در سخني نژادپرستانه و قوميت‌گرايانه درباره برادران و زبان مي‌گويد: «اتركوا التروك و لو كان ابوك، ان احبّوك اكلوك و ان ابغضوك قتلوك»؛ يعني از تُرك زبانان دوري كن و فاصله بگير، اگر چه پدرت باشد. كه اگر دوستت بدارد خواهدت خورد و اگر دشمن بدارد خواهدت كشت.(اسرار الآثار خصوصي، ج 2، ص 154) نك: پايگاه جامع شناخت بهائیت bahaiat.com t.me/bahaiat_com eitaa.com/bahaiat sapp.ir/bahaiat.com
. 📝 نکاتی پیرامون توئیت اخیر حساب توئیتری آقای علوی بروجردی دربارهٔ منشور کوروش: 💬 توئیت آقای علوی دربارهٔ منشور کوروش را بخوانید: "، یک بیانیه است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و حقوق بشر را در دنیا مطرح میکند، یعنی حقوق اقلیت‌های غیرحاکم در کشور را بیان می­کند. اینکه ‎ در آن روزگار به ‎ توجه داشته است، نشان می‌دهد که در گذشته ایران ‎ وجود داشته است." ◾️ آقای علوی، دیدگاه‌شان نسبت به کوروش و منشور آن، همیشه همین بوده؛ مثلاً چندسال پیش، گفتند: "یکی از مواردی که به من عیب‌ و خرده می‌گیرند و از من انتقاد می‌کنند، سر قضیه منشور کوروش است. زیرا بنده از منشور کوروش تجلیل می‌کنم و عده‌ای معتقدند اسلام قبل از خودش را از بین برده است. این تفکر، تفکر علی‌بن‌ابیطالب (ع) نیست." 💭 چنان‌که قبلاً هم عرض شد، حمله به آقای علوی، خدمت به ایشان است. اما باید بدانند وقتی دیگران را نقد می‌کنند، طبیعتاً باید آماده شنیدن نقد دیگران نسبت به خودشان هم باشند. «انتقاد» با «حمله شخصی» و «تخریب» فرق دارد و ما بارها ایشان را نقد کردیم. حمله شخصی صورت‌گرفته توسط برخی دوستان، دور از انصاف است. ✍ اما نقد ما به آقای علوی: اولاً از ایشان می‌خواهیم یک‌بار بفرمایند که با کدام دلیل و سند، این منشور را قبول دارند؟! به‌صِرف این‌که سازمان ملل چیزی را قبول کرده، آیا برای منِ طلبه و شمای استاد، حجیت پیدا می‌کند؟ آن‌هم سازمان مللی که نه پشتوانه رأی واقعیِ مردمی دارد و نه پشتوانه شرعی. لابد می‌دانید که جز اظهارنظرهای متناقض و پریشان هرمزد رسام! هیچ گزارش مستندی از روند حفاری و کشف این استوانه، وجود ندارد. ➕علاوه بر این، خانم آملی کورت (Amélie Kuhrt) که خود ترجمه‌ای از منشور کورش را در ضمن مقاله «استوانه کورش و سیاست شاهنشاهی هخامنشی» (The Cyrus Cylinder and Achaemenid imperial policy) آورده، تلویحاً در اصالت‌داشتن این کتیبه تردید می‌کند و اظهار می‌دارد که: «این متن که روی گل نوشته شده، در طی یک حفاری با شیوه‌های متداول پیدا نشده و جزئیات و محل دقیق به‌دست‌آمدن آن، نامعلوم است. ♻️ پس ابتدا لازم است که اصلی‌بودن این منشور محرز و ثابت شود و پس‌از آن، نوبت به آن است که اثبات بفرمایید که چگونه سخن کوروش، برای منِ مسلمان، حجّت است؛ کوروشی که اختلافات درباره‌اش بسیار است. ⭕️ بنابراین اگر کوروش، ولی خدا بود و این منشور هم اصلی بود، محتوای آن صرفاً درصورتی‌که مطابق اصول شیعه باشد، برای من و شما، حجیت خواهد داشت. ⏳بی‌صبرانه منتظریم تا جنابعالی این کار را بکنید و این گرهٔ کور تاریخی را حل کنید؛ ولی اگر سندی برای این ادعا نداشتید، لطفاً این ادعا را تصحیح کرده و دوباره تکرار نفرمایید؛ چراکه صدور کلام بدون سند از سوی یک شخصیت علمی، قبیح است. 🔘 اما فارغ از نقدی که عرض شد، پیشنهاد دارم تا نسبت به توضیحات استاد شفیعی کدکنی در کتاب «شب‌خوانی»، (چاپ دوم، سال ۱۳۶۱) که حاکی از تغییر عقیده اوست، تأمل بفرمایید؛ چه‌بسا به تجدیدنظر جنابعالی کمک کند. ➖ایشان می‌نویسد: "به چیزهایی که زیاد هم برای من چندان مقدس نبوده‌اند _و آن جنبه‌های قبل‌از اسلامی ایران است_ چه‌قدر تحت‌تأثیر اوضاع و احوال _و شاید وجود همشهری پیشکسوت بزرگواری که از صدور ائمه شعر معاصر است_ (اشاره به استاد أخوان ثالث که علایق باستان‌گرایی داشت و اسم پسرش هم زرتشت گذاشت)، از خود شیفتگی نشان داده‌ام، شاید هم در آن لحظات واقعاً حالاتی در من بوده است، اما در این لحظه، ایران در جانب اسلامی‌اش و با فرهنگ اسلامی‌اش با عین‌القضات و حلّاج و سهروردی‌اش و با فضل‌الله حروفی تبریزی‌اش و هزاران هزار دیگرش بیا، تا خیابانی و کوچک‌خان و دهخدایش بسیار مقدس‌تر است از ایران هوخشتره و کوروش کبیر و مردی که بر دریا تازیانه می‌زد، و در آن جانب هم، آن‌قسمتی را دوست دارم که در دورهٔ اسلامی، حیات خود را استمرار داده، مثل سیاووش و رستم و نه آن‌ها که از میان سنگ‌نوشته‌های احتمالاً موهوم، سر بدر آورده‌اند." 🔻و اما کلام آخر با آقای علوی: اصلا هدف از توئیت چیست؟ مگر در ایرانِ امروزِ ما، حقوق اقلیت‌ها رعایت نمی‌شود؟ حتی فرقهٔ ضالّهٔ بهائیت که اقلیت دینی نیستند و در واقع یک تشکیلات سیاسی با مختصات امنیتی هستند و توسط بیت‌العدل تسجیل می‌شوند هم از حقوق شهروندی برخوردارند و بنده با تحقیق به شما عرض می‌کنم که حتی یک بهائی هم نداریم که از حقوق شهروندی محروم شده باشد. بله بهائی داریم که علیه امنیت ملی اقدام کرده و دستگیر و زندانی شده که اگر شیعه و یا حتی آیت‌الله هم بود، همین رفتار با او می‌شد و نظام ما هم مثل همه نظام‌های دنیا، سر امنیت ملی خودش، با أحدی تعارف ندارد. ☑️ به‌قول طلبه‌ها هم صغرای استدلال‌تان باطل است و هم کبرای آن؛ که طبیعتاً نتیجه هم باطل خواهد بود. یاعلی✋ 🔘👈 شیخ فرهاد فتحی