🔵رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش دوم
🔹 قیام حاج آقا نورالله اصفهانی: در 11 آذر ماه 1305 #اتحادیه_اصناف_اصفهان در قطعنامه ای به اعتراض به « #ورود_امتعه_بی مصرف » هشدار دادند و تصمیم گرفتند«من بعد حتی المقدور از امتعه اجانب احتراز کرده» و به #تولیدات_داخلی قناعت نمایند.
مرحوم حاجاقا #نورالله_اصفهانی در اعلامیه ای با عنوان «اسلام در خطر است» به #خروج_از_تحت_اسارت_اجانب، تأکید کرد:
« ... ایرانیان با اینکه علاوه بر غیرت وطنخواهی #غیرت_دینی و اسلامی دارند و مطابق فرمان و کتاب اسمانی خود که فرمود : ما جعل الله للکافرین علی المسلین سَبیلا ، که مذهبا نباید راضی بشوند کفار بر آنها و مملکت آنها راه #استیلایی داشته باشند ...»
ایشان در ادامه فعالیتشان و به منظور ترویج دیانت و شعائر اسلامی و کمک به مسلمین جمعیتی موسوم به « #اتحاد_اسلامی_اصفهان » به وجود آورد که مرامنامه و نظامنامه آن در تاریخ 12 فروردین 1306 منتشر شد.
با اجرای قانون «نظام اجباری» اعتراضات این عالم اصفهان شدت گرفت. اجرای قانون نظام اجباری، نان آوران خانواده ها را از آنان میگرفت و راهی سربازخانه ها میکرد. تا آن زمان تصور عموم مردم از نیروهای نظامی و بازماندگان ا قوای قزاق به هیچوجه مساعد نبود و پدرومادرها اصلا صلاح نمیدیدند فرزندانشان به نظام اجباری بفرستند که در جرایم و تعدیات آن، خود را #شریک سازند.
کم کم مردم از طریق روحانیون محلی متوجه خانه آن مرحوم شدند و کم کم محلات اطراف خانه ایشان در امام زاده احمد، شاهد #تجمع_مردم_ناراضی بود که روز به روز بر آن افزوده میشد. (اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت بیدارگرانه حاجاقا نورالله اصفهانی/ص370)
وقتی ابلاغیه رئیس الوزرا - مخبر السلطنه- در دوم شهریور 1306 منتشر شد که بر طبق آن تلویحا روحانیون را مانع وحدت ملی خوانده و امر به معروف و نهی از منکر توسط آنان را فسادانگیز دانسته و آنان را در زمره #مفسدین_فی_الارض محسوب میداشت و #تهدید به تعقیب و تنبیه و مجازات میکرد، حاجاقا نورالله در مدت کوتاهی توانست تمامی شهر اصفهان را به تعطیلی بکشاند. (20شهریور)
موج این اعتراضات با #مهاجرت بسیاری از علما و طلاب آن دیار به# قم در تاریخ 21 شهریور 1306 تا 4 دی ماه، ادامه یافت.
@bahaneee
🔵 رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش سوم
🔹دستگیری و زندانی شدن مرحوم #آیتالله_بروجردی در زمان رضاخان:
بسیاری از افراد در بررسی سیره آیت الله بروجردی به اشتباه افتاده اند و ایشان را #غیرمبارز و حتی #مخالف_مبارزه سیاسی معرفی کنند. این #غلط و #تحریفی_آشکار است که با حقایق تاریخی مطابقتی ندارد.
🔸در سال 1306 در جریان بازگشت آن عالم وارسته از سفر به نجف، در کرمانشاه ایشان را دستگیر کردند.
مسافرت ایشان حدود یازده ماه به طول انجامید. در مدت اقامت در نجف، منزل ایشان مرکز تجمع آیات و بزرگان نجف بود. خصوصا سید ابوالحسن اصفهانی بسیاری از اوقات و نوعا شبها بعد از نماز به منزل ایشان میآمدند. در این جلسات درباره اوضاع ایران و وضعیت روحانیون و حوزه های علمی گفتگو میشده است.
🔸از قول آیت الله بروجردی عنوان شده که علمای نجف از اوضاع ایران و اقدام علیه رضا شاده از ایشان سوالاتی کرده بودند. (مجله حوزه ش41/ص115/مصاحبه با آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی)
در سندی مبنی بر گزارش جنرال قونسولگری ایران در بغداد به فرمانده قوای سرحدی قصر شیرین (یاور هدایت الله خان) در تاریخ 12 آذر 1306 در این باره آمده است:
« به طوری که محرمانه اطلاع حاصل کرده است «آقاشیخ احمد شاهرودی» و «حاجی آقا حسین بروجردی» که دو نفر از طلاب اهل علم هستند با بعضی نوشتجات که از طرف آیَتین آقای «میرزا حسین نائنیی» و «آقا سید ابوالحسن اصفهانی» بر ضد دولت و سیاست اعلیحضرت اقدس همایونی ارواحنا فداه به بعضی از علمای ایران نوشته شده است از طریق قصر شیرین قصد مسافرت به ایران دارند...»
♦️به هر حال ایشان را در مرز خسروی همراه با یکی از علمای شاهرود (حاج شیخ احمد شاهرودی) #دستگیر کرده و شبانه به صورت مخفی به تهران منتقل و در ارکان حرب #بازداشت کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش / ص427)
@bahaneee
🔴بخشی از اقدامات علما و روحانیون #خراسان درمقابله با رژیم رضاخان:
🔸واکنش علیه بیانیه رئیس الوزراء:
به دنبال انتشار بیانیه مخبر السلطنه در اول شهریور 1306 مبنی بر #ممنوعیت_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و تهدید شدید روحانیون، علمای #مشهد ده روز بعد با تلگرافی به رئیس الوزراء علاوه بر دفاع از وظایف خویش، مجموعه جریانهای ضد اسلامی را مورد انتقاد قرار دادند.
این تلگراف را بیش از 20 تن از علمای مشهد، امضا کرده بودند.
🔸تلگراف علمای #قوچان به رئیس الوزرا
🔸مهاجرت علمای خراسان و اصفهان به #قم
با شروع اقدامات دولت برای عملی کردن تز #جدایی_دین_از_سیاست ، علمای مشهد و اصفهان برای #وحدت بیشتر به قم #مهاجرت کردند.
🔸قیام #مسجد_گوهرشاد
🔻اعتراض حجت الاسلام حسام الدین فال اسیری به کشف حجاب و برپایی جشن هایی با حضور مقامات کشوری.(فروردین 1314)
🔻تلگرام آیت الله قمی به شاه و اعلام انزجار نسبت به حضور رضاشاه در جشنی با حضور دختران بی حجاب.(فروردین 1314)
🔻مهاجرت آیت الله قمی به تهران برای گفتگو با رضاشاه: از قول فرزند ایشان نقل شده پدرش گفته بود: حاضرم بروم تهران و به رضا شاه التماس کنم کشف حجاب نکند و از اتحاد شکل اجباری مردم منصرف شود. در این راه یا به نتیجه میرسم و یا به زندان میافتم و یا کشته میشوم.
ظاهرا بعد از رسیدن به تهران حضور در باغ سراج الملک در شاه عبدالعظیم را بر رفتن به سعدآباد ترجیح دادند. پس از این ماموران محل زندگی او را محاصره کرده و بر او سخت گرفتند.
به دنبال این سفر، وعاظ مذهبی از جمله #شیخ_مهدی_واعظ ، #شیخ_عباسعلی_محقق ، #شیخ_علی_اکبر_مدقق و #شیخ_محمد_قوچانی به روشنگری و ارشاد مردم درباره حجاب پرداختند. به طور نمونه یکبار شیخ محمد قوچانی در سخنانش میگوید:
ای مردم ! خواب نباشید. ننشینید بگویید ببینیم چطور میشود. این موضوع دنباله سختی دارد و تازه اول کار است، باید #مبارزه کرد.
🔻تلگراف 8 تن از علما به رضا شاه:
روحانیون مشهد که شاهد حمله نظامیان به صحن مطهر و مسجد گوهرشاد و کشته و زخمی شدن مردم بودند، 8 نفر از علما تلگرافی که توسط شیخ مهدی واعظ خراسانی تهیه شده بود را امضا کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش )
@bahaneee
May 11
پنبه ز گوش دور کن بانگ نجات میرسد
آب سیاه درمرو کآب حیات میرسد
نوبت عشق مشتری بر سر چرخ میزند
بهر روان عاشقان صد صلوات میرسد
جمله چو شهد و شیر شو وز خود خود فقیر شو
زانک ز شه فقیر را عشر و زکات میرسد
رحمت اوست کآب و گل طالب دل همیشود
جذبه اوست کز بشر صوم و صلات میرسد
در ظلمات ابتلا صبر کن و مکن ابا
کآب حیات خضر را در ظلمات میرسد
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشههاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
فایل کامل کتاب
سکولاريسم پنهان: بررسی انتقادی انديشههای دکتر #داود_فيرحی
🔴 مجموعهای از مناظرهها و گفتوگوهای انتقادی، يادداشت، مصاحبه، سخنرانی و مقالات متعدد که توسط گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) به صورت غيررسمی منتشر شده است.
🔳با آثاری از اساتید ارجمند آقایان:
🔸سيدمحمدمهدی ميرباقری
🔸حميد پارسانيا
🔸 عبدالحسين خسروپناه
🔸داود مهدوی زادگان
🔸محمدجواد نورزوی
🔸مهدی اميدی
🔸ذبيحالله نعيميان
🔸 محمدعلی ليالی
🔸 ابوذر مظاهری
🔸علی احمدی خواه
🔸موسی نجفی
🔸عليرضا جوادزاده
▫️روزنه؛ دریچهای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
حکيم جريانساز.pdf
1.78M
📚 کتاب الکترونیک «حکیم جریان ساز»
🔻 با تلاش گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره)
🗒 فهرست مباحث:
🔶بخش اول: نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸آيتالله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي
✍🏻 عليرضا جوادزاده
🔸فيلسوف آزادي و آگاهي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔸تصويرسازيِ علامه مصباح از خاستگاهِ عامليتي اختلالهاي حاکميّتي
✍🏻مهدي جمشيدي
🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان
✍🏻صفدر الهيراد
🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدنسازي
✍🏻حسن رحيم پور ازغدي
🔸شخصيت تمدني آيت الله مصباح
✍🏻موسي نجفي
🔷بخش دوم: نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
🔹عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻رضا رمضاننرگسي
🔹تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻عبدالرسول يعقوبي
🔹دولت اسلامي در انديشه آيتالله مصباح يزدي
✍🏻مهدي ابوطالبي
🔹هرم نيازهاي تمدني در تمدنسازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔹نقش اسلاميسازي علوم انساني در شکلگيری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح
✍🏻 احمد حسین شریفی
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
900fa180fe-5e7405a57a1ed8c6008b5643.mp3
4.83M
در این ساعات آخر سال ۹۹ این فایل مناجات با امام زمان رو گوش بدید.
@bahaneee
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ
إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ