eitaa logo
العبد آیت الله بهجت (ره)
80.7هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
3.9هزار ویدیو
54 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ سؤال : معنای وِتر مَوْتور برای امام حسین علیه السلام چیست؟ پاسخ : يكي از اوصافي كه براي امام حسين (علیه السلام) در بعضي از زیارت‌نامه‌ها ذکرشده   «الوتر الموتور» است. در بین معانی‌ای که برای وتر و موتور آمده است، این معنا مناسب‌تر است که وتر به معناي فرد و مَوتور به معناي كسي كه افرادي از او کشته‌شده باشد، يعني اي حسين يگانه‌اي كه ياران تو کشته‌شده‌اند.(1) زيرا حضرت در مقام شهادت، مانندي ندارد. از آغاز دنيا تاکنون مثل او، كسي مظلومانه چنين به قتل نرسيده و این‌همه مصيبت نديده است. همچنين همه افراد او در کربلا كشته شدند، حتي طفل شيرخواره او، پس همه اصحاب ویارانش در کربلا روز عاشورا كشته شدند، ‌ از این‌رو حضرت «مَوتور» است. (2) ممكن است گفته شود «الوتر الموتور» به معناي فرد و تنهاي بي‌همتا و به زبان فارسي خودماني دُردانه است و به ويژگي خاص سيدالشهدا (ع) اشاره دارد. (3) 📚 منابع : 1 -  لسان العرب جلد 5 صفحه 273 كتاب العين جلد 8 صفحه 132 2 - شرح زيارت عاشورا 3 - فروغ شهادت صفحه 389 ✳️ @bahjat_alabd
⚫️ دو دست بریده حضرت عباس " سلام الله علیه " روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلی الله علیه و آله به مولا علی می فرمایند که به زهرا (سلام الله علیهما) بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟ مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند که : " یا امیر المؤمنین. کفانا لاجل ِ هذا المقام ِالیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس " ای امیر المؤمنین. دو دست بریده پسرم عباس (سلام الله علیه) برای ما در مورد شفاعت کافی است. 📚 معالی السبطین ، جلد 1 ، صفحه 452 ✳️ @bahjat_alabd
او با لب تشنه،آب را معنا کرد در جان حماسه،محشری برپا کرد یک دست صدا ندارد،اما آن روز عباس بدون دست هم غوغا کرد هادی فردوسی التماس دعا🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مراسم عزاداری دهه اول محرم ١۴٣٠ ▪️در محضر حضرت آیت الله بهجت قدس سره 🔻روز تاسوعا - روضه (ع) 🏴 مکان: مسجد فاطمیه قم ⏱ زمان: ١٧ دی ماه ١٣٨٧ | ١۴:٢٨ دقیقه 💥 ((آخرین دهه محرم که با حضور حضرت آیت‌الله بهجت برگزار گردید)) ✳️ @bahjat_alabd
AUD-20200828-WA0014.mp3
3.51M
حجت‌الاسلام والمسلمین دست من خورد به آبی که نصیب تو نشد ✳️ @bahjat_alabd
🚩 جایگاه أباالفضل العباس(ع) در قیامت 🔻امام سجاد علیه‌السلام: رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ الْعَبَّاسَ‏ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. ❗️خدا حضرت عباس را رحمت کند! حقاً که امام حسین را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فدای آن حضرت نمود تا اینکه دستهای مبارکش قطع شد. خدای مهربان در عوض دستهای عباس‏ علیه السّلام دو بال‏ به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در بهشت با ملائکه پرواز نماید. کما اینکه این نعمت را نیز به جعفر بن ابی طالب عطا کرد. عبّاس را نزد خداوند منزلتی‏ است ‏که در روز قیامت همه‏ شهیدان بر آن رشک‏ می‌برند. 📚 بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✳️ @bahjat_alabd
🏴حادثه عظیم عاشورا از دو جهت قابل تامّل و تدّبر است، 🔵👈 جهت اوّل، درسهاى عاشوراست. عاشوراپیامها و درسهایى دارد. عاشورا درس مى دهد که براى حفظ دین، باید فداکارى کرد. درس مى دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس مى دهد که در میدان نبرد حقّ و باطل ، کوچک وبزرگ ، زن ومرد ، پیر و جوان ، امام و رعیّت و ... با هم در یک صف قرار مى گیرند. درس مى دهد که جبهه دشمن با همه تواناییهاى ظاهرى، بسیار آسیب پذیر است. (همچنان که جبهه بنى امیه، به وسیله کاروان اسیران عاشورا در کوفه آسیب دید، در شام آسیب دید، در مدینه آسیب دید، و بالأخره هم این ماجرا، به فناى جبهه سفیانى منتهى شد.) درس مى دهد که در ماجراى دفاع از دین، از همه چیزبیشتر، براى انسان، بصیرت لازم است. بى بصیرتها فریب مى خورند. بى بصیرتهادرجبهه باطل قرار مى گیرند؛ بدون این که خود بدانند. همچنان که در جبهه ابن زیاد، کسانى بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، ولى از بى بصیرتها بودند.اینها درسهاى عاشوراست. 🔵👈جهت دوم «عبرتهاى عاشورا»ست. غیراز درس، عاشورا یک صحنه عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند، تا عبرت بگیرد. یعنى چه، عبرت بگیرد؟ یعنى خود رابا آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتى است؛ چه چیزى او را تهدید مى کند؛ چه چیزى براى او لازم است؟ 🔵👈این را مى گویند «عبرت». اوّلین عبرتى که در قضیه عاشورا ما را به خود متوجّه مى کند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلوات اللَّه و سلامه علیه، جامعه اسلامى به آن حدّى رسید که کسى مثل امام حسین علیه السّلام، ناچار شد براى نجات جامعه اسلامى، چنین فداکارى (عظیمی) بکند؟ ... 🔵👈ما امروز یک جامعه اسلامى هستیم. باید ببینیم آن جامعه اسلامى، چه آفتى پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام، در همان شهرى که او حکومت مى کرد، سرهاى پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟! 🔹 ( بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله) در22 تیرماه سال 1371) 🔍 🔍 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈روضه قمربنی هاشم وعبدالله ابن حسن علیهم السلام 🟢حضرت علامه حسن زاده آملی ✳️ @bahjat_alabd
4_6032708998082332144.mp3
4.45M
﷽ 📲 فایل صوتی ۱۶۴۶ 🎙واعظ: حاج آقا 🔖 صدقه برای امام زمان در شب عاشورا 🔖 ◾️ ◾️ ✳️ @bahjat_alabd
4_5924677771585390926.mp3
3.2M
﷽ 📲 فایل صوتے ۱۸۳۹ 🎙واعظ: حاج آقا 🔖 ارث بردن از محرم ابی عبدالله 🔖 ◾️ ◾️ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «مؤمنین در روز عاشورا، تکویناً عزادار می‌شوند» 🏴 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ شهادت(گواه)بر این مطلب غیر از قضیۀ‌ خود حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام که قباله است «جُعِلَ الشِّفَاءُ فِی تُرْبَتِهِ و[إجَابَةُ]الدُعَاءُ تَحْتَ قُبَّتِهِ، و الإمَامَةُ فِی ذُرِّیَّتِهِ»( [به ازای قبول شهادت]شفا در تربتش و استجابت دعا در زیر قبه‌اش و امامت در نسلش قرار داده شد). ▫️ معامله کرده است باخدا، معاوضه کرده است. مادرش هم راضی شده، پدرش هم راضی شده است. ▫️ بله!سیدبن‌طاووس هم دارد این چیزیکه از یکی از علمای اهل‌سنت نقل شده است که گفته: «روز شهادت روز سعادت است و روز عزاداری نیست»؛ او اینجوری گفته. سیدبن‌طاووس هم همین را دارد: «تعبّد اگر نبود، ما می‌گفتیم روز ظفر سیدالشهدا است، نه روز عزاداری». 🔴 لکن چیزی که هست، تکویناً مؤمنین عزادار می‌شوند. همان‌طوری که خواسته‌اند ترجیح بکاء(گریه)و عزا را. که خود این بکاء یک مقام بالایی هست. قطره‌اش چطوره[چقدر فضیلت دارد]، عجایب و غرایب! ▫️ بله!مقصود از عشق را کسی می‌خواهد بفهمد، همان که عابس دید کسی نمی‌آید به جنگش، [وقتی]مبارزه می‌کند کسی نمی‌آید به جنگش، لخت شد (زره جنگی از تن بیرون آورد و بدون زره جنگید) در روز عاشورا. ▫️ این لخت‌شدن او هم مثل حاضر‌شدن خود سیدالشهدا(ع) است برای‌ اینکه ذبح بشود؛ «کمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ؛ چنان‌که گوسفندی را ذبح کنند.» ✳️ @bahjat_alabd
•┈┈••✾❀✾••┈┈• 🔰بخشی از احتجاجات بر سپاه کوفه 📗 مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمىـ به نقل از عبد اللّه بن حسن ـ: 🔅 «واى بر شما ! چه مى شود اگر ساكت شويد و به سخنان من گوش فرا دهيد، كه من شما را به راه درست، فرا مى خوانم . هر كس از من اطاعت كند، از راه يافتگانْ خواهد بود و هر كس سرپيچى كند، از هلاك شوندگان است و [ مى دانم ] همه شما از فرمان من سرپيچى كرده، به سخنم گوش نخواهيد داد. [ آرى ! ] همه بخشش و پاداش هاى شما ، از حرام فراهم شده و شكم هايتان هم از حرام، پُر شده است و خداوند، بر دل هايتانْ مُهر زده است. واى بر شما ! آيا ساكت نمى شويد؟ آيا گوش نمى دهيد؟» . ▫️ ياران عمر بن سعد، همديگر را سرزنش كرده، گفتند : ساكت شويد! آن گاه حسين عليه السلام چنين فرمود : 🔅«مرگ و اندوهتان باد، اى جماعت! حيران و سرگردان، ما را به فريادرسى خوانديد و ما به سرعت، به فريادتان رسيديم ؛ [امّا] شما شمشيرى را كه بر دوش ما بود، به روىِ خود ما بركشيديد و آتش فتنه اى را كه دشمن مشترك ما و شما افروخته است، بر ضدّ خود ما افروختيد و همدست دشمنانتان، عليه دوستانتان شديد، بى آن كه عدالت را ميان شما بگسترنَد و اميدى به آنها داشته باشيد، جز [ مال ] دنياى حرامى كه به شما داده اند و زندگى بى مقدارى كه در دنيا خواهيد داشت، و بدون آن كه كارى از ما سر زده باشد يا انديشه ناصوابى داشته باشيم . اى واى بر شما ! ما را خوش نداشته و وا نهاديد ، و [ براى نبرد ] آماده و مجهّز شديد، در حالى كه شمشيرها، هنوز در نيام و ابتداىِ كار است ، و رأى [به جنگ]، هنوز پا بر جا نگشته؛ امّا شما همچون مَلَخان، به سوى ما شتافته ايد و همچون پرواز پشه ها [ به سوى زرداب زخم و چرك ]، همديگر را به آن، فرا خوانده ايد. زشتى، از آنِتان باد، طغيانگرانِ امّت و دسته هاى جدا شده از آن، به كنار افكنانِ قرآن، و وسوسه كنندگان شيطان، و تحريفگران سخنان، و دار و دسته گنهكاران، و خاموش كنندگان سنّت ها[ ى جاويدان ]، و قاتلان فرزندان پيامبران، و هلاك كنندگان خاندان اوصيا، و ملحق كنندگان پسران نامشروع به زِناكاران و آزاردهندگان مؤمنان و صداى سرانِ مسخره گران؛ آنان كه قرآن را پشتِ سر انداختند ! شما به فرزند حرب (يزيد) و پيروانش تكيه كرده، ما را وا مى نهيد؟ ! آرى . به خدا سوگند، خيانت، ميان شما معروف است. ريشه هايتان، به آن، در آميخته است و شاخ و برگ هايتان، از آنْ ارث بُرده و دل هايتان، بر آنْ روييده و سينه هايتان، از آنْ پوشيده است. شما ، پليدترين ريشه براى نصب كننده و لقمه[ ى آماده] غاصب گشته ايد. لعنت خدا بر پيمان شكنان؛ آنان كه سوگندهايشان را بعد از تأكيدهاى فروان مى شكنند! شما همان پيمان شكنانى هستيد كه [ با شكستن پيمان ] خدا را عهده دار (كيفر دهنده) خودتان قرار داديد . بدانيد كه بى نَسَب فرزند بى نَسَب، مرا ميان دو چيز ، قرار داده است : مرگ و خوارى . برگزيدن خوارى از ما بسى دور است و خداوند و پيامبرش، و نيز نياكان پاك و مادران پاكْ دامن ما، و جان هاى غيرتمند، به فرمان بُردارى از فرومايگان، گردن نمى نهند و آن را بر مرگ كريمانه، مقدّم نمى كنند. بدانيد كه من جاى عذرى باقى نگذاشتم و هشدار دادم . بدانيد كه با همين خانواده و [ با وجود ]كمىِ نفرات و نبودِ ياران، به سوى نبرد مى شتابم» . 📚دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث جلد 6، ص 118 ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم ▫️ پخش از شبکه های سیما حضرت آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت سکینه (س) روایت مى کند که چون پدرم کشته شد آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغما و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم پدرم مى فرمود: شیعَتی مَهْما شَرِبْتُم ماءَ عَذْبٍ فَاذکُرونی (شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید) اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی (و یا هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید) فـَاَنا السِّبْطُ الَّذی مِنْ غَیْرِ جُــرْمٍ قَتَلُونی (من، نواده [پیامبر ص] هستم که مرا بی گناه کشتند) وَ بِجَرد الخَیْـلِ بَعْد القَتْلِ عَمْداً سَحَقُونی (و پس از آن از روی عمد، مرا پایمال سم اسبان کردند) لَیْتَکُم فی یَوْمِ عاشــورا جمیـعاً تَنْظُرونی.... (ای کاش، همگی در روز عاشورا بودید و می‌دیدید....) کَیْفَ اَسْتَسْقی لِطِفْـلی فَاَبَوْا اَنْ یَرْحَمُونی (که چگونه برای کودک خردسالم،آب خواستم و آنان رحم نکردند) ... الخصائص الحسینیه، مرحوم شوشتری، ص 99 المصباح‏ للکفعمی : ص741 ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه نهم ▫️ پخش از شبکه های سیما حضرت آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
🔻مکن ای صبح طلوع ✅ شاید همه ما وقتی دهه اول محرم به اوج خود می‌رسد، دو دمۀ معروف شب عاشورا را هروله‌کنان و برسرزنان زمزمه کرده باشیم: امشبی را شه دین در حرمش مهمان است؛ مکن ای صبح طلوع عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است؛ مکن ای صبح طلوع اما کمتر کسی می‌داند که شور و حرارت این دو دمه از قلم و نفس کدام شاعر بر دل‌ها نشسته است. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت وقتی در مجلس روضه شنید که مداح این شعر را می‌خواند و به‌جای «عصر فردا» می‌گوید «صبح فردا»، این نکته را به او تذکر داد که: «عصر فردا صحیح است». و در پاسخ به چشم‌های پرسشگر مداح، فرمودند: «شاعر این ابیات مرحوم پدرم است». ✅ کربلایی محمود بهجت فومنی مردی بود متدین، خوش‌نام و خوش‌ذوق که طبع روانی در سرودن اشعار و مراثی اهل‌بیت علیهم‌السلام داشت. کربلایی محمود اشعار و مراثی خود را با خطی خوش می‌نوشت و به مداحانی که از شهرهای اطراف می‌آمدند، می‌داد. با اندکی جست‌و‌جو میان اشعار ایشان و دیدن صنایع ادبی، تمثیل، تضمین و اقتباس از آیات و روایات که به‌شکلی هنرمندانه مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به قریحه ادبی بالای کربلایی محمود بهجت پی برد. ✅ کتاب «مکن ای صبح طلوع» مجموعه اشعار و مراثی کربلایی محمود بهجت درباره اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است که به کوشش مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت به چاپ رسیده است؛ مراثی حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، مسلم‌بن‌عقیل، حر، علی‌اکبر، حضرت زینب علیهم‌السلام و … 📚جهت تهیه این کتاب از فروشگاه اینترنتی بهجت‌آوا، اقدام نمایید : www.bahjatava.com ✳️ @bahjat_alabd
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 🔲🚩ساعات روز عاشورا چگونه گذشت؟ (قسمت اول) ✍طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی ۲۱ مهر سال ۵۹ هجری شمسی می‌شود. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می‌شود با درآوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرف‌های مقتل‌نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳+ دقیق اختلاف می‌تواند داشته باشد) را استخراج کرده‌ایم و روایات مقتل‌نگارها را با این ساعت‌ها تنظیم کرده‌ایم. 🟫🚩۵:۴۷ اذان صبح امام حسین علیه‌السلام بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. 🟫🚩حدود ساعت۶ امام حسین علیه‌السلام دستور داد تا اطراف خیمه‌ها خندق بکنند و آن را با خاربوته‌ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند 🟫🚩طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه‌روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه‌ ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام علیه‌السلام نامه نوشته‌اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده‌‌اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه‌هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام علیه‌السلام پرسید چرا حکم ابن‌زیاد را نمی‌پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی‌رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروف‌شان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام علیه‌السلام حدوداً نیم ساعت طول کشیده است. 🟫🚩حدود ساعت ۸ بعد از سخنرانی امام علیه‌السلام چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سیدالقرآء» آقای قرآن‌خوان‌های کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر و فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. *بعید نیست که کسان دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. 🟫🚩حدود ساعت ۹ روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می‌کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام علیه‌السلام رها کرد و خطاب به لشکریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره‌ای جز پذیرش آن نیست، آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیرباران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی‌دانیم. تعداد کشتگان تیراندازی با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکر شده است.) ادامه دارد...‌‌ ✳️ @bahjat_alabd
العبد آیت الله بهجت (ره)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 🔲🚩ساعات روز عاشورا چگونه گذشت؟ (قسمت اول) ✍طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 🔲🚩ساعات روز عاشورا چگونه گذشت؟ (قسمت دوم) 🟫🚩حدود ساعت ۱۰ بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن‌زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین علیه‌السلام نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده‌ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین علیه السلام حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام‌ علیه‌السلام حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمان رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت. بعد از عقب‌نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام علیه‌السلام را تیرباران کردند که در آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام علیه‌السلام تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح، آن نفرات را ۵۰ نفر و ابن‌ شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است. اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام علیه‌السلام او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام علیه‌السلام حمله کنند زهیر و ده نفر به آنها حمله کردند. 🟫🚩حدود ساعت ۱۱ بعد از این حملات، امام‌ علیه‌السلام دستور تک‌تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زنده‌اند نگذارند کسی از بنی‌هاشم به میدان برود. انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند. ‌بعضی «در مقابل نگاه امام‌ علیه‌السلام» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می‌توانستم وصیت‌های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین علیه‌السلام را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است». یک بار هفت نفر از اصحاب امام‌ علیه‌السلام در محاصره واقع شدند، حضرت عباس علیه‌السلام محاصره آنها را شکست و نجات‌شان داد. 🟫🚩اذان ظهر حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشته‌اند امام علیه‌السلام خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمی‌شود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر می‌کنی نماز شما قبول می‌شود و نماز پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبول نمی‌شود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام علیه‌السلام از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو می‌گذارم.» امام‌ علیه‌السلام نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام‌ علیه‌السلام اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته‌اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» 🟫🚩حدود ساعت ۱۳ ۳۰ نفر از اصحاب امام علیه‌السلام تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند. بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی‌هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی‌اکبر پسر امام حسین علیه‌السلام بود. البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی‌هاشم خوانده است. عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانه‌ای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی‌هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.» 🟫🚩حدود ساعت ۱۴ عاقبت امام حسین علیه‌السلام و حضرت عباس علیه‌السلام تنها ماندند. عباس علیه‌السلام اجازه میدان خواست اما امام او را مامور رساندن آب به خیمه‌ها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس علیه‌السلام دلاور در حالی که با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام علیه‌السلام برای دومین بار در روز عاشورا بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست» ✳️ @bahjat_alabd
‍ 🏴 امام موسی صدر: تحریف‌کنندگان انقلاب حسین و کاسبان نام حسین، خطرناک‌ترین دشمن امام حسین(ع) هستند حسین(ع) سه گروه دشمن دارد؛ ۱. دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. ۲. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیش‌تر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. ۳. ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء‌استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. من از خودم و شما سؤال می‌کنم: ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به‌دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به‌شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین (ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به‌دشمنان کمک کنیم و به‌اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیش‌تر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاء‌الله که ما از این دسته نیستیم. ✳️ @bahjat_alabd