eitaa logo
العبد آیت الله بهجت (ره)
78.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
4هزار ویدیو
55 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تا می‌توانی نام خدا را بر زبان آر 🖌حضرت آیت‌الله العظمى شیخ لطف‌الله صافی ره: فرزند بسیار عزیزم و نور چشمانم، مرتضی جان!اكنون كه به حول و قوّه الهی، عازم سفر خارج، برای ادامه تحصیلات می‎باشی، امیدوارم از انواع توفیقات بهره‎مند شوی و وجهه همّتت را هم از جهت صورت و هم از جهت معنا بلند و عالی و متعالی قرار دهی. 🔸شكیبا و ثابت‌قدم و استوار دنبال كار خودت باش كه باید ان‌شاءالله تعالی، شاهد توفیق را در آغوش بگیری. سختی‌های كار و هر فشاری را در این طریق می‎بینی، به حساب خدا محسوب دار و از ضعف و سستی و ناامیدی پرهیز كن! 🔹تا می‎توانی نام خدا بر زبان آر و از ذكر خفی و یاد قلبی نیز غافل مباش و صلوات بر محمّد و آل محمّد به‌خصوص حضرت بقیة‎الله - ارواحنا فداه - را فراموش نكن و تحصیلاتت را برای بهتر و بیشتر خدمت كردن به آن حضرت و شیعیان آن بزرگوار پرمایه و پرمحتوا ساز. 🔹چون با حال كسالت مجال بیش از این نیست، امید است «تو خود حدیث مفصّل از این مجمل بخوانی». تو را به خدا سپردم و از خدا برایت سعادت دارین و توفیق مسئلت می‎نمایم. . ولاحول ولا قوة الا بالله و السلام علیك و رحمة ‎الله و بركاته فدایت لطف‌الله صافی اگر بعضی از كسان و خویشان، زر و زیوری برای سرراهی به شما تقدیم كرده‎اند، من هم این چند كلمه را به‌عنوان سرراهی، به شما می‎سپارم، یقیناً قبول می‎نمایی. 📚با جوانان، تالیف معظم له، به كوشش احمد كريمي، ص ۷۲. ✳️ @bahjat_alabd
آیت الله مصباح یزدی ره: فرد پیر، بیش‎تر در معرض ثبات عیب‌ها و ارزش‌های منفی اخلاقی است؛ به همین جهت، [جوان] زودتر می‌تواند خودش را تغییر دهد. 🔹️اینکه در روایات داریم «علیک بالأحداث؛ جوانان را دریاب»(کافی، ج ۸، ص ۹۳) یا اساتید اخلاق به جوان‌ها می‌گویند قدر جوانی خود را بدانید،برای این است که در جوانی انسان زودتر می‌تواند در خودش تغییر ایجاد کند؛ اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد، تغییر آن مشکل است. 👤 مرحوم آیت الله رحمه‌الله علیه ✳️ @bahjat_alabd
🌷 العبد محمدتقی بهجت (ره) : ✍ ما نمی‌گوییم معصوم باشید و منصب معصومین (علیهم‌السلام) را داشته باشید و ادعای نبوت و امامت کنید ، بلکه می‌گوییم پا جای پای معصومین(علیهم‌السلام) بگذارید ، نه جای پای دیگران. 👌 ملازم علما باشید و همیشه روشن باشید و با مطالب مفید ، حیات‌بخش و آموزنده سروکار داشته باشید. 📚 در محضر بهجت ، ج ١ ، ص ٣٠١ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق (علیه السلام): 🔹منْ كَثُرَ اِشْتِبَاكُهُ بِالدُّنْيَا كَانَ أَشَدَّ لِحَسْرَتِهِ عِنْدَ فِرَاقِهَا . 🔸 هرکس بیشتر درگیر دنیاست، هنگام جدا شدن از آن، افسوسش بیشتر و سخت‌تر است. 📚 وسائل الشیعه (باب جهاد النفس) جلد ۱۶ صفحه ۲۰ ✳️ @bahjat_alabd
💠
 لذت قناعت
🔹 زندگی ساده، برای ذائقه جان طیب و طاهر، گواراست. ما می‌ خواهیم از زندگی لذت ببریم؛ مثل اینکه ائمه (علیهم السلام) لذت می ‌بردند، رجال الهی لذت می ‌بردند. لذت بردن چیز بسیار خوبی است؛ منتها ما با راهش آشنا نیستیم. 🔹 آیا لذت، در مُسرف و مُترف بودن است، یا در قانع_بودن؟ در این آیه که در سوره مبارکه «نحل» است که فرمود اگر کسی مؤمن بود و عمل صالح داشت، ﴿فَلَنُحْیینَّهُ حَیاَةً طَیبَةً﴾، وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را به قناعت تفسیر کرد. 🔹 ما واقعاً دلمان می‌ خواهد که ، خوب زندگی کنیم و این چیز خوبی است. این نقص نیست که در زندگی خودمان، همسرمان، بچه‌های مان، با صفا و صمیمیت و خوشی و خرمی زندگی بکنیم، این چیز بسیار خوبی است؛ اما آیا این در مُسرف بودن است، در مُترف بودن است، در متکاثر بودن است یا در قانع بودن، آن را اشتباه می ‌کنیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/12 ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌لقمه حلال، نقطه شروع سلوک صحیح 🔰حجت الاسلام مویدی 1️⃣ یکم؛ کسب لقمه حلال و نیز نوع مصرف آن، نقطه شروع سلوک صحیح است. 2️⃣ دوم؛ به‌طور کلی، لقمه (حلال یا حرام) بعد از ورود به جسم، تبدیل به جان و حیات روحی می‌گردد. اگر لقمه، حلال باشد، حیات طیبه ایجاد می‌کند و اگر حرام باشد، حیات خبیثه! 3️⃣ سوم؛ لقمه حلال جسمی سبب موفقیت انسان در دریافت لقمه‌های حلال روحی که فرشتگان به جان آدمی می‌دهند، خواهد شد. 4️⃣ چهارم؛ جهت‌گیری‌ها در مصرف دارایی‌ها اهمیت دارد؛ باید دید آیا اثری از حیات ابدی در مصرف مال هست یا کاملاً در خدمت انگیزه‌های دنیوی است؟ 5️⃣ پنجم؛ چنانکه قرآن کریم نیز سفارش می‌فرماید، توجه به حیات ابدی و اندوختن توشه اخروی از رهگذر مصرف دارایی‌های مادی، زیرکی و هوشیاری است. 6️⃣ ششم؛ پرداخت حقوق واجب الهی، در صدر جهت‌گیری مصرف دارایی‌ها قرار دارد. 7️⃣ هفتم؛ در نظر گرفتن رضای الهی در هنگام مصرف دارایی‌ها، شخص را از هزینه‌کرد در امور مخالف با آن در امان می‌دارد. نیز حتی توفیق مصرف در راستای رضای الهی را نیز به دنبال خواهد داشت. ✳️ @bahjat_alabd
🌄 انقلاب و انتقال ✍🏻 عین‌صاد ❞ انقلاب با درک ارزش شروع مى‌‏شود و با دگرگون شدن ارزش‌‏ها و نقش‌‏ها، روابط دگرگون مى‌‏شود. و ديگر انتقال سرمايه‌‏ها نيست كه كارگشاست؛ كه انتقال آدم‌‏ها از جايگاه‌‏هاى خويش و از زنجيرهاى خويش مى‌‏تواند راهگشا باشد. 📚 بررسی | ص ۷۳ ✳️ @bahjat_alabd
💬 | متن پیام: سلام علیکم ببخشید من والیبالیست هستم ایا من میتوانم در یک مسابقه ای که میدانم شخصی با شخص دیگری سر برد یا باخت تیم ما شرط بندی کرده اند بازی کنم یا خیر؟! ایت الله خامنه ای ✍️ سلام 🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی https://eitaa.com/moogharrabon/692 یا تماس با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 09640
آیت الله العظمی جوادی آملی: دنیا جاده ای یک طرفه به سوی قیامت است که در آن درنگ شدنی نیست؛ اگر در مسیر زندگی، با تقوا حرکت کنیم، ندای حق به گوشمان می‌رسد که راه پیشرفت باز است: «يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَ فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»[سوره زخرف آیه ۷۱] و چنانچه بی تقوایی پیشه کنیم، به آنجا می‌برند که می‌خواهند:«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ»[سوره حاقه آیه۳۰]. 📚کتاب سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۲ ص۱۵۱ آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔻اگر درست به قرآن عمل می‌کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می‌کردیم؛ 🔸زیرا مردم، غالباً به جز عده معدود، خواهان و طالب نور هستند و آنان که به اسلام و قرآن نگرویده‌اند، قاصرند و نور به آن‌ها عرضه نشده است. 📚کتاب حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ص٢٨۶ مجموعه بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ✳️ @bahjat_alabd
🗓 جمعه ١٣ بهمن ماه ١۴٠٢ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 آیا می‌توانیم سالم، بار به منزل ببریم و در عین حال به امور مسلمانان و مؤمنین بی‌تفاوت باشیم؟! آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصود برسیم؟! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۵۱ ✳️ @bahjat_alabd
‌‌ ☫بِسْـــــمِ‌الـلَّـهِ‌الرَّحْـمَنِ‌الرَّحِیـــــمِ☫ دستگاه هستى كارخانه انسان سازى است و انسان عالم عقلى مضاهى عالم عينى است بلكه محيط ما سوى الله گردد و جملگى از شئون ذاتيه او باذن الله تعالى شوند، و به تعبيرى از عالم، عالم مى‏رويد چنانكه مثلا از گندم گندم. 📔هزار و یک نکته ع‍ـــــلامه 📚متن دروس و شرح دستورالعمل‌‌های عرفانی و اخلاقیِ سیر و سلوک علامه ذوفنون ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌در رکوع و سجود نمازتان صلوات هم بفرستید 🔰آیت الله جاودان: صلوات فرستادن بعد از رکوع و سجده، برکت عمر و رزق انسان را زیاد می کند و در روایت داریم اگر کسی رکوع و سجود خود را طولانی کند، عذاب قبر نخواهد داشت. همچنین چون صلوات دعای مستجاب و قبولی هست نماز هم به واسطه صلوات قبول می شود. آیت الله ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 امام باقر علیه السلام: کار نیک، از مرگ بد، جلو می‌گیرد و هر کار نیکی، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند. 📚دعائم الاسلام،ج۲ ص۱۳۲۱ ✳️ @bahjat_alabd
‌‌ ☫بِسْـــــمِ‌الـلَّـهِ‌الرَّحْـمَنِ‌الرَّحِیـــــمِ☫ طهارت باطن مهمّ ترین شرط فهم و سلوک الی الله است. با آلودگی گناه نمی توان به عالم ملکوت که سر تا سر پاکی است ، وصال یافت ع‍ـــــلامه 📚متن دروس و شرح دستورالعمل‌‌های عرفانی و اخلاقیِ سیر و سلوک علامه ذوفنون ✳️ @bahjat_alabd
🔰به مناسبت درگذشت فقیه نامدار، شیخ جعفر کاشف‌الغطاء رحمة‌الله‌علیه، ٢٢رجب ١٢٢٨هـ.ق؛ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 💠حدسیات مرحوم کاشف‌الغطا در فقه ماشاءالله‌ خیلی قوی است... 🔹مرحوم صاحب جواهر درباره‌ی کاشف‌الغطا رحمه‌الله‌ فرموده است: «وَ لَمْ أَجِدْ أَقْوی حَدْساً مِنْهُ فی زَمانِهِ؛ در زمان او کسی را از لحاظ قوت حدس، قوی‌تر از او ندیدم». 📚در محضر بهجت، ج٣، ص١٢۵ ✳️ @bahjat_alabd
آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت امام علی سلام الله علیه با پست خواندن حسد، انسان را به شکیبایی و انتظار رحمت فرا می خواند، چون حسود تا زمانی که به نابودی نعمتِ محسود می اندیشد، نمیتواند به نعمتی امیدوار باشد.آن حضرت درباره حسادت و پیامدهای شوم آن که ایمان را از بین میبرد چنان که آتش هیزم را نابود میکند می فرماید: «ولا تَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب». آن حضرت حسد را مایه نابودی سلامتی «صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَد» و لذت نبــردن مـی دانــد: «أَقَلُّ النّاسِ لَذَّةً أَلحَسُود.» پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در نفی دشمنی با نعمتهای خدا می فرماید: «ألا لا تُعَادُوا نعم الله» و از آن حضرت پرسیده شد چه کسی با نعمتهای خدا ستیز می کند و آن حضرت فرمود: «الَّذِينَ يَحْسُدُونَ النَّاسَ». براین اساس، کسی که بر مردم حسد می‌ورزد در ستیز با نعمت بخشی خداست. 📚کتاب سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۲ ص۱۹۴ آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
عموم مردم چون از حقیقت قرآن فقط از ظاهر آن بهره مندند، هرگز نمی توانند صاحب مدارج علمی و معرج قرآنی شوند فقط کسانی می توانند به این کمالات راه یابند که به نعمت تعقّل و تفکر در بطون آیات قرآنی متنعّم باشند اما آن ها که حتی از ظاهر قرآن هم بهره ای ندارند، اصلاً در محدوده ی انسانیت که انزل مرتبه آن همان ناس و عموم مردمند وارد نمی شوند، و در حقیقت در مراتب مادون انسانیت به سر می برند. آن ها هم که از این مقدار فراتر آمده و توفیق عمل به ظواهر آیات قرآن را داشته و در حدّ انجام بعضی مستحبّات و ترک محرمات و بعضی مکروهات مانده اند، لایق بهشت و نعمت های موعود آن می شوند. که اگر بخواهیم بهشت را هم دارای مراتبی بدانیم این گروه در مرتبه ی انزل بهشت وقوف خواهند داشت، چرا که ایشان اگر چه توفیقات بسیاری در انجام واجبات و ترک محرمات داشته اند اما از نعمت تعقّل و تفکّر در اسرار عبادات که فصل حقیقی انسان است محروم بوده اند. ✍علامه حسن زاده آملی ( ره) 📚شرح رساله رابطه علم و دین ✳️ @bahjat_alabd
فریب داشته های مادی و معنوی را نخوردن مرحوم علامه طباطبائی در این رابطه می‌فرماید : چون حساب تقوا تنها به دست خداست، هیچ کس نمیتواند با ملاک تقوا بر دیگران بزرگی بفروشد، به همین جهت هیچ فخری برای احدی بر احدی نیست برای اینکه اگر کسی بخواهد به امور مادی و دنیوی بر دیگران فخر کند [ نمی داند] که امور دنیوی فخر ندارد و قدر و منزلت تنها از آن دین است و اگر بخواهد با امور اخروی فخر بفروشد [ توجه ندارد] که آن هم به دست خدای سبحان است و به قول شاعر: کس نمی داند در این بحر عمیق سنگریزه قرب دارد یا عقیق پس دیگر چیزی که انسان با آن [بتواند] فخر بفروشد باقی نمی ماند و انسان که دارای نعمت ملک و سلطنت است از نظر یک مسلمان نه تنها افتخاری ندارد، بلکه بارش سنگین تر و زندگی اش تلخ تر است؛ بله اگر از عهده این بار سنگین برآید و ملازم عدالت و تقوا باشد البته نزد پروردگارش اجری عظیم تر از دیگران دارد و خــدا ثواب بیشتری به او می دهد. 📚ساحل بقا ص 458 ✳️ @bahjat_alabd
چقدر این آدم عاشق علم بود! 💢رسیدن به مراتب عالی به این آسانی نیست؛ چه مراتب بالای اخلاقی و عرفانی باشد، چه مراتب بالای علمی و فقهی و اصولی باشد. من دو نمونه برای شما عرض می‌کنم که هردو برای ما ملموس است. مرحوم استاد بزرگ ما آیت الله بروجردی می‌فرمودند: 💢من در مدرسه صدر مشغول مطالعه بودم بعد از نماز مغرب و عشاء، مسئله ترتب را بحث می‌کردم. همه شب می‌نوشتم و پاک می‌کردم. هیچ رنج مطالعه را درک نمی‌کردم. یک مرتبه دیدم صدای الله اکبر بلند شد. 💢چقدر این آدم باید عاشق علم باشد که از اول شب تا آخر، بحث کند و بنویسد و بررسی کند و رنج مطالعه را درک نکند. این است که ایشان را به آن مقام عالی از علم و فقاهت رساند که درواقع کم نظیر بود. کانال آیت الله العظمی در تلگرام، ۱۴۰۲/۵/۱۴ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌یکی از راه‌های افزایش محبت حضرات معصومین (علیهم‌السلام) در قلب 🔰حجت الاسلام علیه السلام ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا