eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
460 دنبال‌کننده
148 عکس
31 ویدیو
93 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌رهبر انقلاب، هم‌اکنون در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان: ✏️ ما در مقابله با استکبار همه آنچه که باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات و چه از لحاظ کارهای سیاسی حتماً انجام می‌دهیم و الحمدلله الان هم مسئولین مشغول انجام آن هستند. ✏️ مطمئنا حرکت کلی ملت ایران و مسئولین کشور در جهت مقابله با استکبار جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانی امروز است، قطعا و انصافا هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید. ✏️ بحث، بحث صرفا انتقام نیست، بحث یک حرکت منطقی است؛ مقابله منطبق با دین، اخلاق، شرع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است و ملت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچ گونه تعللی و کوتاهی نخواهند کرد. این را مطمئن باشید. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
با سلام خلاصه درس امروز امروز در محضر قرآن در درس استاد بهجتپور به آیات بخش انتهایی سوره قلم رسیدیم و دو آیه 48 و 49 سوره بحث شد بحث امروز برای علاقه مندان به درس خارج تفسیر و پنجه در پنجه شدن مفسرین در کشف مراد خدای متعال خیلی عالی بود و در بیان نظرات مفسرین از لسان استاد، مقایسه های زیبا و تطبیقی جالبی به دست آمد و به قول استاد محترم چقدر ما در تفسیر یک خط ظریف داریم و اگر ذهن مفسر جایی افتاد، حتی الفاظ قرآن را هم تغییر می دهد. همیشه استاد می فرمایند که در انتاب موضعتان در سوره با احتیاط حرکت کنید و موضعی را دنبال کنید که کمترین تغییر را داشته باشد. نباید بی گدار به آب بزنیم و اگر در یک گوشه از سوره موضعی انتخاب شد، گاهی حتی مجبور می شود یک مفسر در ظاهر الفاظ آیه تغییر دهد یا مجازگویی کند. خوب است در همین جا از اصل اولیه ای که استاد در چکاچک بحث تفسیر سوره بیان کردند یادی کنم که فرمودند» اصل اولیه برایتان آن باشد که معنایی را انتخاب کنید که الفاظ آیه را به هم نزند. آیات 48 و 49 از آیاتی هستند که مفسرین حسابی با هم در فهم واژه به واژه آن و مراد از آن گاهی اختلاف کردند و در این بین یکی از آیات خوب برای رشد فعالیت تفسیری دوستان علاقه مند به کارهای اجتهادی تفسیر هست فَٱصۡبِرۡ لِحُكۡمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ ٱلۡحُوتِ إِذۡ نَادَىٰ وَهُوَ مَكۡظُومࣱ 48 لَّوۡلَآ أَن تَدَٰرَكَهُۥ نِعۡمَةࣱ مِّن رَّبِّهِۦ لَنُبِذَ بِٱلۡعَرَآءِ وَهُوَ مَذۡمُومࣱ 49 در این دو آیه بحث های خوبی در مراد از فاء فاصبر چیست و به کجا برمی گردد؟ توصبور باش بر حکم رب برگشتش به چیست؟ برداشت ها از حکم رب؟ (حکم به استدراج (علامه ره)، لحکم را تبدیل به الی حکم کرده اند و معنی کرده اند الی حکم ربک بر تنبیه مکذبین و مجرمین و معنی انتظار را در آن گنجانده اند (آیت الله العظمی مکارم) لحکم به معنی امر و هرجا حکم هست، دستور هست و اینجا مثل سوره مدثر حکم به معنی رسالت است (ابن عاشور) نظر استاد و لاتکن کصاحب الحوت: صاحب: مصاحبت قابل توجه با چیز یا کسی دیگر تعریض استاد به ابن حجر که معنی صحابه را به کسی که حتی چند لحظه رسول خدا ص را دیده باشد در حالی که معنای صحابی کسی است که مدت قابل توجهی با کسی همراه است و او آن را می شناسد. کصاحب الحوت یعنی کسی که کاملا مصاحب با ماهی شد و اتصال کامل با حوت داشت درباره حضرت یونس . تبلیغ ایشان و نحوه اش توضیحاتی دادند اختلاف مفسرین در مراد از اذ نادی و هو مکظوم کظم به معنی چیزی است که به گلوگاه برسد اما بسته باشد و ابراز نشود کظم هم در غم به کار می رود و هم در غیض متاسفانه اکثر مفسرین این بخش از آیه را به کظم غم معنی کردند و اینکه یونس غم خود را کظم کرد و ندای در وقت کظم غم است که در درون شکم ماهی است اما شرایط پیامبر ص در این سوره، هنوز شرایط یونس در شکم ماهی نیست و شرایط او شرایط کسی است که دارند اذیتش می کنند و به او می گویند دیوانه وباید شرایطی از یونس باشد که او مشغول تبلیغ است و مردم اذیتش می کنند و او بی صبری کرده و کظم غیض می کند و مردم را نفرین می کند یعنی خشم شخصی داشت و در مقام مناجات با خدا می گوید» خدایا این آدمها سر راه نمی آیند و خودت تنبیهشان کن محیط را بر خود تنگ دید و خشم شخصی اش را پوشاند و گفت اینها هدایت نمی شوند از یونس ع عبرت بگیر و زود به خشم نیا و هو مکظوم غیظه لولا تدارکه نعمه من ربه تدارک پشتیبانی است و اینجا هم مفسرین چون مکظوم را درست معنا نکردند ، در معنای نعمت هم گاهی دچار خطا شند اکثر مفسرین در اینجا نعمت را توبه یونس دانستند و گفتند خدا اگر توبه اش را نمی پذیرفت لنبذ بالعراء و در صحرا می افتاد و مذموم بود همیشه استاد در نقد این مطلب می فرمایند که ایه قران راجع به اثر تسبیح حضرت در شکم ماهی آن است که در اثر آن تسبیح از شکم ماهی بیرون آمد و اگر تسبیح نمی کرد للبث فی بطنه الی یوم یبعثون تسبیح او را از شکم ماهی بیرون آود، اما اینجا می گوید» وقتی از شکم ماهی بیرون انداخته می شود، لنبذ بالعراء و هو مذموم اگر نعمت ما به او نمی رسید آنجا می گوید اگر توبه نمی کرد در شکم ماهی میماند اینها دو چیزند ولی متاسفانه خیلی از مفسرین به اشتباه رفته اند اگر توبه نمی کرد، و اهل تسبیح نبود، در شکم ماهی می ماند اگر بعد از توبه، نعمت بعدی نمی آمد، در بیابان می ماند و هو مذموم و تدارک نعمت این دومی را گرفت این نعمت ، نعمت رسالت مجدد است مثل حر که اگر امام او را می بخشید و می رفت، باز هم حر همیشه مذموم بود ولی امام او را بخشید و نعمت بعدی که شهادتش بود هم نصیبش شد پس این رسالت دوم تدارک نعمت است
🔰مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با همکاری دبیرخانه کمیته کرسی آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند. 🔳 عنوان کرسی: "تاثیر پذیری قرآن از علوم عصر نزول" ✍️ ارائه دهنده: 🎙 جناب آقای دکتر جعفر نکونام ✍️ ناقدین: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عرب صالحی ✍️ داور کرسی: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صاعدرازی ✍️ دبیر کرسی: 🎙 حجت الاسلام والمسلمین حسن‌رضا رضایی 📆 زمان: چهارشنبه 16 آبان 1403، ساعت 10:00 الی 12 📌مکان: مدرسه فیضیه، زیرزمین کتابخانه، طبقه منفی 2، مرکز اسناد حوزه 💢 ددر صورت شرکت و حضور در جلسه گواهی صادر و امتیاز در سامانه پژوهشگران لحاظ میگردد. 🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه: ➡️ @spasokh
به نام خدا به لطف الهی به حمد الله دو سوره ابتدای نزول یعنی علق و قلم را در محضر استاد محترم به پایان رساندیم امروز استاد وارد مقدمات سوره مزمل سومین سوره نازل شده بر قلب پیامبر ص شدند این سوره نیز از سوره هایی است که در مقدمات ورود به سوره متاسفانه بسیاری از مفسرین وقت لازم را نگذاشته و مسائل آن را حل نکرده و به سادگی از کنار آن گذشته اند 🌸🌸🌸طبق منهج استاد در تفسیر ترتیبی🌸🌸🌸 ایشان پس از نام سوره، وارد مکی و مدنی بودن سوره، جایگاه سوره در نزول و آیات استثنایی یا الحاقی سوره شدند. ✅در بحث از سوره اختلافی نیست ✅در ، جداول همگی سوره را سوم می دانند جز جدول سعید بن مسیب که سوره مدثر را پیش از مزمل می داند در روایات هم روایتی از جابر هست که ابن عاشور با توجه به آن سوره مدثر را دومین سوره نازله می داند و سوره مزمل در این صورت چهارم خواهد شد. برخی هم با توجه به روایات نزول وحی، سوره مدثر را دومین سوره نازل شده در هنگام پایین آمدن از غار حرا و ... می دانند که پیامبر حالت روحی خاصی پیدا کرد و به خدیجه گفت زملونی زملونی وسوره مزمل نازل شد، که استاد به تمام این موارد پاسخ لازم را دادند که عزیزان به صوت مراجعه نمایند. نکته جالب در جواب تذکر دقیق استاد به دو واژه تزمل و تدثر و معنای دقیق آن دو بود و نیز پاسخگویی به این ابهامات با توجه به مضامین خود سوره مزمل ✅در نیز استاد پس از تفکیک بین (آیاتی که در مکه به سوره مکه بعدا الحاق می شود) و استثنایی ، در مورد استثنایی بودن آیات این سوره، عدم اختلاف مفسرین در استثنایی بودن ایه آخر را مطرح و قرائنی بر مکی بودن آیه بیستم سوره و الحاقی بودن آن (از جمله و طائفه من الذین معک و احتمال نزول آن در حدود سوره هود یا یوسف (52 و 53 نزول) را مطرح کردندچراکه در این دوسوره ما شاهد آن هستیم که چنین جمعی برای پیامبر ص شکل گرفته است) و نیز شواهدی بر مدنی بودن آن و استثنایی شدن آیه از جمله و آخرون یقاتلون و بحث قرض الحسنه آوردند و در پایان خود استثنایی بودن ایه را پذیرفتند (به صوت مراجعه شود) ایشان نکته دقیقی در آیات استثنایی و الحاقی دارند و آن حکمت الحاق است که در این ایه نیز به زیبایی دلیل این الحاق را هم تذکر دادند. ✅در تعداد آیات نیز طبق شمارش کوفی این سوره دارای بیست آیه است، گرچه در شمارش های دیگر گاهی 18و 19 هم گفته شده است. دقت شود که این 18 یا 19 به معنای کم شدن آیات سوره نیست بلکه مربوط به آن است که ایا وقف های پیامبر بر آیات را ایه شمرده اند یا نه 🌸🌸🌸پس از بیان مباحث شناسه سوره، استاد وارد بحث از توصیف سوره شدند🌸🌸🌸 ✅در بحث مهم یا ایشان در این بحث ابتدا توضیحی راجع به نقش غرض در فهم سوره ها و اهمیتش و توجه خاص مرحوم علامه طباطبایی ره به بحث غرض سوره کردند (صوت مربوط به این بحث از درسهای مهارت بیان تفسیر استاد را خدمتتون تقدیم می کنم و در کتاب تفسیر تنزیلی اصول مبانی قواعد و فواید هم این بحث به صورت مبسوط توضیح داده شده است توسط استاد که حتما مراجعه نمایید) پس از آن نقل اقوال مفسرین در این بحث را داشتند که متاسفانه حتی مرحوم علامه که خود توجه خاص به غرض دارند، در این سوره به جای غرض، محتوای اجمالی سوره را گزارش داده اند وبه غرض اشاره نداشته اند. غرض سوره مزمل از نظر استاد عبارت است از» آماده ساختن پیامبر ص برای ورود موفق به عرصه انذار و هشدار مردم از راه برنامه جامع و اعلام صریح حمایت پروردگار از پیامبر ص در این عرصه ایشان سپس به توضیح چگونگی اثبات این غرض پرداختند که در ضمن آن نکاتی هم ناظر به فهم مفسرین دیگر هم مطرح شد. ✅در بحث از نیز ایشان سوره را به سه بخش تقسیم کردند سه بخشی که به صورت ، و به صورت زیبایی توسط ایشان بیان شد آیات 1 تا 10 بخش اول سوره آیات 11 تا 19 بخش دوم سوره آیه 20 بخش سوم سوره که همراه با توضیحات و چگونگی ارتباط این بخش ها به هم و انسجام بخشی به کل سوره بود. ✅سپس وارد بحث از شدند نکته بدیع و تازه در بحث ایشان آن بود که در ارتباط سوره، ایشان سوره را علاوه بر ارتباط دادن به دو سوره قبل، مقدمه ای برای آماده سازی پیامبر ص برای بحث انذار در سوره بعد دانستند ✅در بحث از سوره، سبب نزول ذکر شده را نقل و سپس فرمودند» بعد از فرض پذیرش این سبب نزول، اگر این سبب نزول درست باشد، بیشتر به سوره مدثر می خورد تا مزمل از نظر بنده تقریبا تمام نکات استاد در این مقدمه بدیع و قابل مقایسه تطبیقی با دیگر مفسرین در مقدمات ورود به سوره مزمل است و می تواند در قالب مقاله ای تولید و توسط شما طلاب و دانشجویان عزیز به جامعه علمی عرضه شود. صوت تدریس استاد در بحث مقصود سوره تقدیم می شود 👇 محمد سلطانی https://eitaa.com/bahjatpoor
منهج مختار تفسیر.pdf
167K
منهج مناسب در تفسیر ترتیبی حتما این فایل را ملاحظه کنید مقدمات ورود به سوره را ملاحظه و در فرایند تفسیرگویی یا تفسیرنویسی رعایت نمایید https://eitaa.com/bahjatpoor
تقریر درس امروز آیه 4 و 5 مزمل
ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به اطلاع می رساند کلاس تفسیر حضرت استاد بهجت پور مثل دیگر دروس حوزه علمیه برگزار می گردد.