مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها میگیرد و به کمال میرساند.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در چهاردهمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار داشت:امیدواریم در شب قدر بهترین بهره را برده باشیم و سرنوشت نیکی را از خدای متعال برای خود مقدر کرده باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران پیرامون تفسیر آیاتی از سوره دخان افزود: طبق آیات، در روز فصل و رستاخیز هیچ مولایی از هیچ مولایی نمی تواند غنا و بی نیازی ایجاد کند و هیچ کس مانع اراده الهی نمی شود و هیچ کس بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید و هیچ کس دیگری را یاری نخواهد کرد مگر آنان که مشمول بخشش خداوند باشند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:در این ویژگی هایی که می گوید مراد از افرادی که یاری نمیشوند مجرمان هستند، اما آنان که مجرم نیستند یاری می شوند پس این نفی مطلق نیست که خدا از آن تعبیر می کند و عدهای نیز مشمول رحمت الهی می شوند، در این خصوص روایاتی وجود دارد که نشان دهنده بخشش و یاری شدن عده ای هستند.
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود آن که مشمول رحمت الهی است ما هستیم و خدا ما را استثناء کرده است، آیا این روایت بدان معناست که دیگر مومنان مشمول رحمت نیستند؟ نه این گونه نیست، امام می فرماید ما هستیم که خدا ما را یاری می کند ما نیز به وسیله قرآن و پیامبر(ص) یاری می شویم آیا مفهوم چنین روایاتی انحصار این امور به اهل بیت(ع) است نه این گونه روایات که از اهل بیت(ع) دیده میشود مفهوم اش این است حضرت در این جا امید به اهل بیت(ع) و یاری شدن توسط خدا را می دهد و نحن یعنی ما ممکن است شامل شیعه و هم امت گذشته شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: وقتی چنین روایاتی را در منابع اسلامی می بینند، مفهوم اش و اثبات رحمت برای اهل بیت(ع) یا شیعیان و سلب رحمت از همه اقوام گذشته و پیروان انبیا نیست در شرایطی که امت اسلامی به گروههای مختلف تقسیم شده است و گروهی عامدا و عالما از مسیر پیامبر(ص) فاصله گرفتهاند، امام امید بهشتی می کند و فرقه ناجی را معرفی می کند یعنی ما و شیعیان این ها مشمول رحمت است میان امت ما این مفهومش این نیست دیگران در دیگر امت ها مشمول قرار نگرفتند یا منظور اهل بیت(ع) باشند دیگر متقیان و مومنان نیز مشمول رحمت هستند و امام اکمل آن را توضیح می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با این نگاه فضایل مربوط به اهل بیت(ع) را ذیل آیات ببینیم روایات منحصر در اهل بیت(ع) نیست بلکه توضیح می دهد کسانی که هستند گل سر سبد افراد مشمول رحمت هستیم،همچنین مساله غنی شدن مطرح است هیچ مولایی از هیچ مولایی غنایی نمی بخشد؛ امام می فرماید البته ما غنا می بخشیم یعنی اینکه گفته می شود اگر استثنا را ببریم مفهومش این است کسی که ولایت امام علی(ع) را پذیرفته و سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد دربارهاش احکام تند صادر نمی شود چون حیات و زندگی اش نور و مسیرش پیروی است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: در واقع به این معناست اگر این استثناء را به رحم الله ببریم مفهوم ش این است ولایت به درد کسی نمی خورد در آن روز مگر ولایت ما می تواند به درد او بخورد و ما می توانیم بلاها را از کسانی که ولایت ما را پذیرفته اند دور کنیم و بدان معناست کسانی که تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار می گیرند نه اینکه هر خطا و جرمی انجام بدهند روز قیامت نیز به دلیل ولایت ما نجات پیدا می کنند، اصلا مفهوم این روایات این نیست بلکه ولایت ما رفتار پیروان و شیعیان را در دنیا چنان تغییر می دهد که گرفتار عذابها و احکام سخت خدا قرار نمی گیرند.
وی گفت: خدا اهل بیت(ع) را غنی کرده است و شیعیان نیز مشمول رحمت الهی هستند یعنی در دنیا چون ولایت آن ها را داشتیم و مسیری را رفته ایم که گرفتار جهنم نشویم و در صراط مستقیم حرکت کردهایم و کسی که در طریق امام علی(ع) باشد و در این مسیر حرکت کند مشکلی ندارد که درباره آن احکام تند صادر شود تا ولی او بیاید نجاتش دهد؛ مفهوم این است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: پس این روایات مفهومش این است کسی که تحت ولایت خدا قرار گرفت و ولایت پیامبر(ص) و معصوم را پذیرفت سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد درباره اش احکانم تند صادر نمی شود چون حیاتش طیبه و مسیرش سعادت است بنابراین استثناء می شود و اصلا این ها عذاب متوجه آن ها نمی شود، در آن روز هر کس با امام خود هست و ولایت امامی را که دارد که یک عمر او را پیروری کرده است و یک عمر او را به سمت نور برده است.
وی بیان کرد: چنین انسانی مشمول عذاب نمی شود پس این روایت در مورد اهل بیت(ع) و پیروان اهل بیت(ع) درست است، اگر شاد هستیم که زندگی مان رنگ و روی اهل بیت(ع) دارد و در حزن آن ها غمگین هستیم و در شادی آن ها شاد می شویم و خود را شیعه و پیرو قلمداد می کنیم چون همین حالا زندگی ما را تغییر می دهیم تا در آینده گرفتار پیچ های سخت نشویم از اول راه را درست می رویم تا نیاز به این شرایط سختی نداشته باشیم اگر در آن جا شفاعتی هست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور توضیح داد:پس این آیه با این که پیچیدگی هایی که دارد خدای متعال دو برخورد سلبی و ایجابی کرد یک جا فرمود کسانی که مجرم باشند گرفتار می کند و هیچ شفاعتی را برای آن ها نمی پذیرد و هیچ اراده ای نمی تواند در برابر عذاب من مانع شود حتی شیران بار گناه پیروان خود را بر دوش نمی کشد این نیاز به قدرت غالبی دارد گاهی می گوئیم ما محکم ایستاده ایم مگر اینکه محکم باشد عقب می کشیم خدا می فرماید من نفوذ ناپذیر هستیم مقلوب جریان مخالف نمی شوم.
وی بیان کرد: خداوند می فرماید در تصمیمی که گرفته ام کسی نمی تواند من را مغلوب کند و خدای متعال تسلیم قدرتی قرار نمی گیرد س انتظار نداشته باشیم مولایی بیاید و اراده های خدا را غلبه کند این چنین خوابهایی را نبینید و خداوند رحیم است، یعنی می داند شما انسان ها در این مسیر لغزشهایی دارید اما اصل یعنی ولایت را درست کرده اید و در مسیر بیرق ولایت حرکت کردید و زیر بیرق ولایت پیامبر و اهل بیت هستید و تلاش کردید در این مسیر حرکت کنید اما گاهی طوفانی می شود و از دست شما خارج می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: خداوند به اراده های شما مزد می دهد و به نیت های پاک شما توجه دارد و یا اینکه می خواستی اما شرایط برای تو هموار نبود خدای متعال مهربان است و این ها را میداند و به چنین افرادی با مهر و محبت رفتار می کند خداوند در این جا رحیم را به کار برد، فرق میان رحمان و رحیم است، رحمان یک رحمت عام و گسترده است و شامل همه می شود مومن و غیر مومن نمی شناسد همه ما مشمول رحمانیت الهی می شویم و هر کس تلاش کند به مطلوب دست می یابد و مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد ممکن است مسلمانی باشد زحمتی نکشد خدای متعال به او نمی دهد این قاعده الهی است و این رحمت رحمانی است.
وی ادامه داد: خدای متعال به همه بندگان اسباب زندگی و نعمات را می دهد اما رحمت رحیمی حساب دیگری دارد باید دل قرص باشد و شک و تردید باید رفع شود خدا می فرماید تو یک قدم بردار من مسیرت را تثبیت می کنم چه بسا افرادی که با کوچکترین شک، از مسیر خارج می شوند گاهی انسان با رویدادی دلش محکم می شود در دنیا این است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور گفت: اگر انسان مرتبه ایمان را اولین گام را به درستی برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتهای میگیرد و جلو می برد یکی از جلوه های ولایت الهی است در قیامت رحمت خاص را نیاز داریم اینکه اجازه بدهند شفاعت و یاری شویم اولیای الهی دست ما را بگیرد ما مشمول رحمت الهی می شویم مومنین تلاش می کنند رحمت رحیمی را به دست بیاورند که رحمت الهی رحماتی جز در موارد هلاکت انسان تضمین شده است و به همه ما می دهند، حیات دنیا ماندنی نیست روز فصل رسید و آن روز دارای چنین ویژگی هایی است در آن جا صحبت از یک غذاست که فقط مربوط به جهنم نیست گرچه در جهنم هم هست در صحرای محشر نیز مردم گرسنه می شوند و آب می خواهند، زقوم طعامی است که برای آن هاست.
وی تصریح کرد: تنظیم بحث ها در قرآن کریم بسیار دقیق است این گیاه و درخت ریشه اش در جهنم است اما تا محشر کشیده می شود، پیامبر قبلا فرموده است برای این مجرمان که غذای جهنمیان زقوم است در مورد ابوجهل روایت است که خرما و کره می خورد و می گفت این همان زقومی است که محمد ما را از آن می ترساند، برای تهدید مجرمان نیست پس برای اهل ایمان است که دل ما را آرام کند این ها که زندگی خوش و خرمی دارند دائم نمی ماند خدا انسان را آزمایش می کند پس صبور باشید دارد در باره مجرمین با شما سخن می گوید کسی که عادل است کسی نیست این مجرمان را همین گونه بدون انتقام نگاه دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: خداوند براساس رفتار انسان در نیکی یا جرم، با او رفتار میکند و این از حکمت متعالی پروردگار سرچشمه میگیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در سیزدهمین تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان اظهار داشت: طبق این آیات، خدای متعال دریچه ای از عالم غیب به روی انسان گشوده است و همه تحولات در عالم غیب رقم می خورد و در شبی به نام قدر، اراده ها و ظرفیت های مناسب ایجاد می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند می فرماید این گونه نیست که همه مردم به آن یقین داشته باشند و عده ای برخورد همراه با شک و تردید دارند و به همین علت با دین بازی می کنند و مسائلی که از زبان پیامبر(ص) و انبیای گذشته شنیده اند آن را مورد تهمت و آزار قرار می دهند.
وی تصریح کرد: خداوند می فرماید با این ها از طریق فشارهای موردی تلاش می کنیم تا به مسیر ایمان بازگردند و نسبت به پیامبر(ص) و گفته های آنان تجدید نظر کنند و در مقابل بسیاری ممکن است اظهار ایمان کنند به علت اینکه تحت فشار هستند لذا خیلی زود به حالت اول برمی گردند و برای این افراد چاره ای جز انتقام باقی نمی ماند تا در صف مجرمان قرار بگیرند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: در این آیات خداوند قوم فرعون را توصیف می کند که کار را به جایی رساندند که در آزار موسی که کار با انتقام تمام شد سپس مرحله بعدی از انحطاط و انحراف را توضیح می دهد چرا انسان رفتارش مجرمانه می شود چون خود را در برابر خدا مسئول نمیداند و حیات را در همین دنیا می داند و تصور می کنند که فقط آمده ایم و می میریم و زندگی تمام می شود کسی که چنین تصوری دارد با دستگاه دین و رسول خدا این گونه برخورد می کند.
وی بیان کرد: عدم ایمان به مساله حیات مجدد و مسئولیت انسان در برابر خدا موجب می شود انسان جهنمی شود کسانی که خویشتن دار باشند پیش بینی می شود عاقبت به خبر می شوند بنابراین یک نظام پیوسته برقرار می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: آیه 34 سوره دخان ایده افراد را به خوبی مشخص می کند این ها می گفتند یک مرگ اول بیشتر نداشتیم و در یک حیات دیگر گسترش پیدا کنیم و بعد از خلقت دیگری داشته باشیم این گونه نیست، سپس تقاضایی می کنند و می گویند اگر راست می گوئید پدران ما را زنده کنید در این دوره مومنین در مکه شناخته شده اند و کفار چنین تقاضایی از رسول خدا می کنند.
وی گفت: خطاب آیه خطاب به کسانی است که شک داشتند اما به مجرم تبدیل می شوند اگر کسی در شک توقف کند آخر کارش به بسیاری از مسائل ختم می شود مفهوم این نیست از اول اعتقادی ندارند گاهی گرفتار شک می شوند و این موریانه همه گذشته آن ها را نابود می کند، انسانی که گرفتار شک می شود و شک را برطرف نمی کند بازنده است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد:اگر انسانی گرفتار شک شد نباید کوتاهی کند کم کم ادامه پیدا می کند گاهی انسان با یک مصیبت شک می کند که چرا خدا حاجت من را نداد این آرام آرام تا مرحله جرم می برد این نگاه روانشناختی قرآن بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب حکیم حرف های زیادی برای ما دارد این نیست مگر مرگ اول ما و در این باره اتلاف شده است ظاهرا مرگ را مناسب تر بگیریم اما مرگ اول چیست در سوره غافر مساله دو مرگ و دو حیات مطرح شده است دو بار ما را میراندی و دو بار زنده کردی، ما مرده بودیم بعد خداوند ما را احیا کرد و ان حیات اول است بعد ما را میرانده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: در سوره عبس بیست و چهارمین سوره ای که به پیامبر نازل شده است ما مرده بودیم زنده شدیم و ما را میراندند بعد ما را دوباره حیات دادند پس اولی مرگ بود لذا علما در این باره بحث کرده اند دو تا میراندن یعنی چه ؟حال ببینیم مرگ اول چیست؛ در چند جا موت اول مطرح شده است برخی گفته اند خداوند به انسان حیات می دهد بعد می میراند بعد در برزخ زنده می کند و در روز حشر دوباره میمراند و زنده می کند تا در روز رستاخیز زنده باشند این ها حیات دنیا را در نظر نمی گیرند تفسیر دوم این است ما را از رحم میراندی و بعد در دنیا زنده کردی و از رحم دنیا میراندی و در رستاخیز زنده کردی .
وی افزود: هر کس بمیرد قیامتش شروع شده است و این را جز رستاخیز گرفتند ما مرگ ها و حیات های مختلف داریم هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند وقتی می فرماید هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند و در دنیاست می گویند ما یک مرگ اول نداشتیم دو تفسیر دارد یکی این است قبل از به دنیا آمدن یک بار مرده بودیم حیات به ما دادند تفسیر می کنند ما بعد از اینکه مرده بودیم زنده شدیم دگر نمیمیریم و از طرقی تناسخ منتقل می شویم، من روح دارم در این کالبد و به کالبد دیگری می رود و دیگر مرگی وجود ندارد.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در بین عرب های جاهل قائل به تناسخ بودند همچنین هندوها معتقد هستند بدن ها حامل یک روح است که متعدد در این بدن ها حلول می کند نظام جزا این گونه است وقتی انسانی بزرگ و شریف بودی رفتار نادرست کرد در جسم کودکی فقیر حلول می کند و می گویند طبقه نجسهاست باید طوری رفتار کنند با طبقه پولدارها درگیر نشوند و اعتراضی نکنند تا می گویند این طبقه نجس ها باید طوری رفتار کنند با پولدارها تا در جسد طفلی از خانواده ثروتمند باز گردند و بزرگ شوند لذا طبق نجس ها سعی می کردند نگاهی به طبقه ثروتمند نکنند.
وی عنوان کرد: عرب ها نیز می گفتند روح وقتی می میرد در پرنده ای به نام هامه حلول می کند تا اندازه جغد می شود و کنار میت می ماند احتمال دوم همین مرگ طبیعی است آنها معتقد بودند مرگ در دنیا مرگی است که حیاتی ندارد و به قیامت ایمانی نداشتند و می گفتند بعد از مگر در فضای جدید دیگری قرار نمی گیریم، در حالی که در این آیات می گوید شما بعد از مرگ توسعه و حیات پیدا می کنید و از واژه نشر استفاده می کند یعنی نشر و گسترش پیدا می کند گفتند یکی از پدران ما را که در قیامت انتشار یافته است را به ما نشان دهید گفتند یکی از نیکان ما را زنده کن تا ببینیم.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: خدای متعال به این تقاضا پاسخ مثبت نمی دهد تقاضا کردند فرشتگان را بیاورند تا با آنها حرف بزنیم و یا مردگان را زنده کنیم می گوید اگر مردگان نیز با این ها حرف می زدند و فرشتگان را محشور می کردیم این ها افرادی نبودند که ایمان بیاورند وقتی کسی گرفتار شک است هر برهانی بیاوریم باز هم مقابله می کند این نگاه روانشناختی آیات است برای اینکه تنبیه شان کند مثالی از قوم توبع می گوید این مجرمان قبل از پیامبر بهتر هستند.
وی گفت: منطقه یمن و پادشاهان را به نام توبع می شناختند یعنی پادشاهی که پیروان زیادی داشتند، برخی گفتند خودش رسول بوده است و توبع یکی از انبیا بوده است آیه می فرماید من این قوم را نابود کردیم کلید نابودی این ها نیز جرم شان بود مجرم کسی است که ارتباط خود را با خدا قطع می کنند و جرم جز شخصیت آن ها می شود مجرم است در این آیه به جای اینکه تقاضای آن ها را انجام دهد میگوید مراقب باشید شما از قوم تبع بهتر نیستید اگر از نظر پیروری، بعد شروع می کردند به انحراف و از پیروی فاصله گرفتند گاهی نیز مردمی متدینی بودند که از مسیر تدین برگشتند مانند بنی اسرائیل و قوم نوح و دوره خوبی داشتندپادشاهی بود که به احترام رسول ندیده شهر مکه را تخریب نکرد و برای همین مثالی می زند و می گوید همین قوم وقتی به سراغ جرم رفتند نابود شدند مانند قوم لوط که آدم های خوبی بودند اما به دلیل بخل خود رفتار بدی برای مهمان های خود در پیش گرفتند و وقتی مجرم شدند نابود شدند خداوند براساس رفتار انسان ها با آن ها رفتار می کند و اگر در مسیر جرم بود تنبیه می کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: قرآن کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت میکند. ب
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که در حوزه تفسیر مطرح است، ارتباط و تناسب بین سوره های قرآن کریم است، بدان معنا که میان سوره بقره که در ابتدای قرآن است با سوره آل عمران ارتباط برقرار است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در طول تاریخ زحمات زیادی کشیده شد تا میان سورههای قرآن تناسب ایجاد شود، اما مفسران موفق نشدند، بهترین مدل برای ایجاد ارتباط میان سورهها، در ترتیب نزول اتفاق افتاده است، خدا می فرماید قرآن را جزء جزء کردم اما آنها را در کنار هم چیده است، قران براساس نظم معقول و حکیمانه ای فرود می آمد.
وی بیان کرد: یکی از ابعاد مساله این بود که به تناسب پیشرفت دعوت اسلامی، مشرکین علیه پیامبر(ص) به شبهه افکنی می پرداختند و قرآن متناسب با شبهات، گام به گام سورهها را برای پاسخگوئی نازل می کرد.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند با نزول تدریجی قرآن، شبهات را می گیرد و پردهها را روشن میکند، اگر بنا باشد نظم منطقی بین سورهها برقرار باشد، باید آن را به خوبی تبیین کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال سوره های حوامیم 7 مورد شامل سوره مومن و فصلت و شوری و زخرف و دخان و جاثیه و احقاف است و باید دید این 7 سوره که پشت سر هم قرار دارد در چه فضایی نازل شده و موضوعات و اهداف حکیمانه آن چه ارتباطی با هم دارند و به ارتباط و تناسب سوره ها توجه کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: این بحث پرجاذبه ای است؛ دوره دعوت اسلام در مکه دو مرحله داشته است، یک مرحله مسلمانان پنهان بودند، یعنی مردم مسلمان شده اما دیده نمیشدند و مخفیانه مشغول به عبادت می شدند، بخش زیادی از قرآن در این زمان نازل شده است.
وی گفت: بین سوره علق تا حجر که پنجاه و چهارمین سوره است، مسلمانان مخفی بودند، لذا مستقیم با مسلمانان سخن نگفته است و با پیامبر سخن میگوید و دستورالعمل مومنانه در عرصه زندگی اجتماعی بیان نشده است، تا اینکه در سوره حجر آبه 90 خطاب به پیامبر(ص)می فرماید که جامعه را دو قطبی کن تا راه تو از مشرکین جدا شود.
حجتالاسلام و المسلمین بهجتپور بیان کرد: بعد از آن مسلمانان به ابراز مسلمانی می پردازند که بحثهای مفیدی در مطالعات اجتماعی در این عرصه به وجود می آید، پیامبر (ص)جامعه ای زیرزمینی و مخفی را شکل می دهد و این جذب شده ها، علنی نمی شوند و تبدیل به گروه می شوند که از سوره اعراف که سی و نهمین سوره است، شروع می شود و در سوره حجر می فرماید با این جمعیت جامعه را دو قطبی کن، دو قطبی سازی نیاز به عده و عده دارد.
وی تصریح کرد: از سوره انعام که پنجاه و پنجمین سوره است بحث های شکل اجتماعی می گیرد، مثلا می گوید مسلمانان اجازه ندارند از گوشتی که کفار قربانی کرده اند بخورند و در سوره لقمان احترام به پدر و مادر را مطرح می کند و اگر تلاش کنند به کفر برگردانند در برابر آنها موضع بگیرید.
مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در این دوره جداسازی و تبعیض مورد تاکید است، جامعه مسلمان از جامعه مشرک جدا می شود، سوره های حوامیم برای این دوره است که جداسازی اتفاق میافتد، صف مسلمانان از صف شرک جدا میشود لذا در این سوره ها ابتدا در سوره مومن، توحید و عبادت مطرح می شود و به مسلمانان توصیه می کند در توحید استعانت مستقیم از خدا داشته باشند.
وی افزود: همچنین همین مطلب را در سوره فصلت تعقیب می کند، وقتی عشیره و قبیله با مردم مسلمان برخورد می کنند و اعتقادات مومنان را به چالش می کشند، در این سوره مسلمانان را توصیه اکید می کنند تا بر اعتقادات خود بمانند و استقامت در برابر فشار اجتماعی مشکران را توصیه می کند یعنی مسلمانان باید بتوانند از نظر اعتقادی خود را در این شرایط نگاه دارند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: امروز از این فشار تحت عنوان تهاجم فرهنگی یاد می کنیم یک جریان و قدرت گفتمان حاکم در جهان است بر روی یک جریان مذهبی معتقد فشار می آورد که شناخته شده است ما نیز شناخته شده هستیم و باید مستحکم باشیم.
وی گفت:مساله تنوع ادیان و رسالت ها نیز در این بخش مطرح می شود، برخی تصور می کنند بهانه ای برای اینکه زیر بار دین خاصی مثل اسلام نروند تنوع و تعدد دین توصیه می شود، قرآن در این جا سوره شورا را نازل می کند و به چنین ادعایی پاسخ می دهد، تنوع ادیان وجود دارد ولی ریشه به خدای واحد برمی گردد،مثلا مشرکین می خواهند از مساله عیسی به عنوان فرزند خدا در مسیحیت استفاده کنند و فرشتگان را دختران خدا می دانند که اگر فرشتگان را به صورت تمثال می پرستیم، ما نیز فرشتگان را دختران خدا قرار دادیم اما در سوره زخرف این را توضیح می دهد که این کار غلط است و کار شما نیز غلط است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در سوره دخان بخث به جایی می رسد با مشرکینی که روی باورهای خود موضع می گیرند اتمام حجت می شود و برای ما که کار فرهنکی می کنیم باید هوشیارانه عمل کنیم. از این منظر به سوره ها نگاه کردن می تواند انسجام ذهنی عنایت کند و باید این جنبه ها را مورد توجه قراردهیم. موضوع آخر مساله فضیلت سوره هاست، بسیاری از فضیلت ها ساختگی است به ویژه در فضای پایین تر علاقه به این مباحث است، ریشه آن به عده ای از سوفیه باز می گردد که برای اینکه مردم را از دنیا صرف نظر دهند روایات فضیلت برای آن ها طرح کرده اند.
وی تصریح کرد:روایات فضیلت باید با نگاه مشکوک با آنهابرخورد شود مثلا اهل بیت را دارالشفای اجسام قرار می دهند در حالی که اهل بیت برای هدایت آمده اند اما به گونه ای جلوه می دهند که با آن بیماری را شفا بدهند، نظام به جز اذن خدا تغییر نمی کند کار این بزرگان راهبری و ارشاد است، قرآن نیز کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: از نظر خواص باید با فضیلت، با احتیاط برخورد کرد، به روایات فضیلتی که بتواند غرض تربیتی سوره را تبیین کند تا حدودی می توان اعتماد کرد چون قرائن صدقی می توان از آن گرفت، اگر روایت فضیلتی را ملاحظه کردید خیلی زود به عنوان باور قطعی اسلامی با آن برخورد نکنید تا مبادا محقق نشود تردید از متن نباشد، اثر تربیتی قرآن مشخص است مثلا برای حوامیم یا 7 سوره حوامیم رسول خدا فرمود حوامیم 7 مورد است، درب های آتش نیز 7 تاست، هر یک از این حوامیم روبروی یکی از این درب ها می ایستد و شفاعت می کند داخل این درب مکن کسی را که به من ایمان داشته و من را خوانده است در این که قرآن شفی است تردیدی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: چنین روایت فضیلی چون شاهد صدق دارد پذیرفته می شود و چون با شرک و اقسام شرک را آسان کند برخورد می کند و انسان را به توحید عبادی و بندگی می کشاند معلوم می شود شرک باب اصلی ورود به جهنم است، رسول خدا می گوید اگر سوره ای بتواند تربیتی توحید را برای ما تقویت کند آن سوره دخان است و 70 هزار فرشته برای کسی که این سوره را می خواند دعا می کنند و با پدیده شفاعت و استغفار سازوگار است، این فضیلت قابل تامل و پذیرش است سوره دخان از نظر مقدمات در مضامین اجمالی کاملا سوره قابل توجهی است و معلوم است نقش ارزنده تربیتی در زندگی ما دارد و باید با این رویکرد به سمت مطالعه و بررسی این سوره عزیز برویم.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: قرآن نزولی از جانب حق داشته است و پیرامون شب قدر مطالبی را بیان می کند و به واکنش منفی مشرکان که برخورد اهل شک می کنند اشاره دارد ، از این جا برخورد با جریان شرک آغاز می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اولین آیه از سوره دخان اظهار داشت: «حامیم»، این آیه از مباحثی است که در بین مفسیرن زیاد درباره حروف مقطعه آمده است، مفسرین زیادی در این باره سخن گفته اند برخی به تناسب اینکه بعد از این آیات ذکری از قرآن شده گفتهاند این حروف اسامی از قرآن است که به دنبال آن عظمت قرآن آمده است و این حروف حجایی است و اگر می توانید با همین الفاظ شما هم بیاورید، این یک برداشت از این حروف مقطعه است.
وی گفت: قرآن با حروف و ادبیات عرب و فصاحت و بلاغت و علم و بیان و قوائد شعری و نثری که در اختیار داریم با همین حروف تنظیم شده است اما بشر از آوردن کلامی در مستوای این کتاب که همه این کمالات برای کیفیت حروف و کلمات نمی تواند به کار ببرد مگر هر کس قوائد را بداند میتواند قوائد را به کار ببرد با وجود دانایی، ممکن است توانایی نداشته باشیم، قرآن کریم معجزه است اگر جن و انس بنشینند و با هم فکر و مهارت ها را به کار بگیرند نمی توانند همچون قرآن کتابی بیاورند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: کل ادعاهای اسلام این است اگر یک سوره و گفتار کامل بیاورید ما هم از گفته هایمان می گذریم، یکی از مسائلی که مروبط به این حروف مقطعه است و به قرآن اشاره می کند، این است که از ترکیب این حروف ترکیب قرآن پدید آمده است و اگر می توانند همانند آن را بیاورید، عده ای دیگر که از پس تفسیر آن برنمی آیند می گویند این ها رموزی میان خدا و پیامبر است و در تفسیر نیز همین را می آورند، گاهی در قرآن رموزی است اما این گونه نیست که گشوده نشود باید به سراغ افرادی برویم که رمز شناس هستند و از آن ها توضیح بخواهیم تا آن را بدانیم.
وی اظهار داشت: مناسب ترین کار این است که ذیل هر یک از حروف مقطعه ببینیم چه روایتی وارد شده و براساس آن آیه و حرف مقطعه را توضیح دهیم از معصومین روایات وارد شده است که حروف مقطعه در اولین آیه سوره دخان یعنی(حم) را ح به معنای حیمد و م را به معنای مجید گرفتند و این دو اسم از اسامی خداوند متعال است،با این درامد بحث را آغاز می کنند و می گویند این سخن خدای ستوده شده و بزرگ است و ما در این سوره ستودگی خدا و مجد و عظمت الهی را می بینیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: غفلتهای بشر ویرانگر است و گاهی خداوند در برابر این غفلتها میایستد.
به گزارش حوزه علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد عنوان کرد: خداوند بعد از قسم به کتاب مبین در مورد نزول این کتاب در شب قدر می فرماید آنچه در زمین اتفاق می افتد ریشه آسمانی دارد و این ریشه های آسمانی حکیمانه است چرا که خداوند ناظر، حاضر و استوار است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند بعد از تحولات در هستی به تناسب هر مرحله،با اراده هایی جهان را اداره میکند، تفاوت موحدان با دیگر موحدان در این است که ما یک کانونی هستیم و کل هستی را به یک کانون اراده ختم می کنیم و این کانون را نسبت به همه امور آگاه می دانیم، تحولات معلول تصمیاتی است که در جهان غیب گرفته می شود و این جهان غیب یک اراده دارد و اگر فرشتگان در این جا قراردارند در نظام هستی همه تحت صدور فرامین او هستند و فرشتگان وجود مستقلی نیستند و هر چه دارد تحت فرمان خداوند انجام میگیرد.
وی بیان کرد: مشرکان در سوره نجم به عنوان بیست و سومین سوره قرآن که بر پیامبر (ص)نازل شده است میگفتند فرشتگان همه کاره هستی و دختران خدا هستند و خدا، همه امور را به آنها سپرده است، در حالی که خدا می فرماید اینها رسولان من هستند و شبکه مدیریت هستی با طرح مساله قدر برای ما روشن میکند تا دچار تشتت ذهنی نشویم و رفتار موحدانه در این امر تاثیر به سزایی دارد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: انبیای الهی و ائمه ذیل این ارادهها قرار گرفته و به مقدرات آشنا می باشند و در چارچوب مقدرات که در اختیارشان قرار گرفته است می توانند عمل کنند، همه آنچه انجام میدهند تحت تدبیر کلان الهی است و آنها در چارچوب هستند.
وی گفت: خداوند برای شب قدر، ویژگیهای والایی را بیان کرده است، فرق یعنی جدا سازی و امر دستوری است و حکیم ریشه در دانش دارد و دانشی که قول فصل باشد نامش حکمت است همان طور که حاکم حق را تشخیص می دهد و می گوید حق با کیست، حکیم در امر متشابه اظهار نظر و حقیقت مطلب را روشن می کند وحکم غیر از علم است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: حکیم بودن به همین دلیل از دانشمند بودن جدا می شود، حکیم با دیدن صحنه می تواند حقی را تشخیص دهد، گاهی مهندسی از دانش ساختمان اطلاع دارد و می گوید ساحتمان این گونه ساخته شود اما گاهی شرایطی پیش می آید که در این مورد که ساختمان بر اساس چه مبنایی ساخته شده است در می ماند.
وی تصریح کرد: اگر در گذشته پزشک را حکیم می نامیدند به این دلیل بود که وقتی بیمار نزد آن ها میآمد با وجود مشترک بودن ویژگی های درد می توانست بیماری را تشخیص دهد، پس بین حکیم و دانشمند تفاوت است وقتی می گوید کل امر حکیم یعنی دستوراتی که بر پایه استوار بنا شده است یکی از ویژگی های شب قدر این است که خدای متعال دستوراتی را صادر می کند که از جنس مصلحت است یعنی براساس تشخیص مصالح انجام می شود به خواست من توجهی نمی شود.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: گاهی انسان تقاضایی دارد که شر است، او باید ظرفیت ها را ببیند، همه ما می گوئیم ولی عصر ظهور کند، اما باید مصلحت اندیشی و فضای جهانی ارزیابی و آینده نگری شود، حکیم براساس لوح محفوط حکم می کند و دستور حکیمانه می دهد بنابراین توجه شود در این شب چه اتفاقی می افتد؛ اتفاقی از جنس حکمت است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد:خداوند در آیه ای از سوره دخان می فرماید امری که از کانون جدا شود و اگر نام کانون را لوح محفوظ بگذاریم،در شب قدر نیز دستور حکیمانه جدا می شود برای اینکه مساله خوب جا بیفتد در آیه مستقلی نام خدا را ذکر می کند امر من عندالله گاهی مجهول میآوریم تا ذهن حساس شود که این امر کننده کیست و بعد می فرماید از طرف ماست، یک کانون بودن جهان غیب و سرنوشت پدیده ها را خوب درک کنیم و بعد تاکید مجدد می فرماید ما هستیم که رسولان را می فرستیم، یعنی اگر این حکیم در اختیار جبرئیل قرار می گیرد تا آیات وحی شده را بفرستد و یا در اختیار عزرائیل ، مرگ ها را قرار می دهیم و در اختیار اسرافیل، مباحث مربوط به پایان جهان را برعهده قرار می دهیم و در اختیار میکائیل مسائل مربوط به ارزاق را قرار می دهیم این ها ارسال شده از سوی ما و آنها پیک ما هستند و این سنت ماست که همیشه جهان جاری بوده است این دائما در حال تکرار و سنت ما بوده است و هر سال تکرار می شود و هر آن چه از عالم غیب است به اذن الهی است.
وی گفت: در آیه دیگری با یک مجهول آوردن بحث را به سمت خدا می برد و زمینه را برای معرفی پرورگار فراهم می کند و می گوید این رحمتی از سوی خداوند است و گاهی نیز از جنس عذاب است، مثلا همین کرونا از جنس عذاب است خداوند می فرماید هر آن چه در شب قدر جدا می شود رحمت الهی است و این در سوره نجم نیز تکرار شده است و می گوید قوم نوح و ثمود را نابود کردیم چرا که به نعمتهای پروردگار خود شک میکرد و در سوراه الرحمن، نظام احسن ماندگاری اش بر مراقبت بر مجموعه است و اگر فتنه ای روشن شد میفرماید که آن را خاموش کنید.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: غفلتهای بشر ویرانگر است و گاهی خداوند در برابر این غفلتها میایستد و به میکروبها تا زمانی اجازه تخریب میدهد، بخشی از وظیفه خدا این است که جلوی فسادها را بگیرد و تازیانه عذاب را بر سر عده ای بزند تا جهان برپا بماند، اما همه مقدرات الهی در شب قدر از جنس نعمت است
وی در بخش دیگری تصریح کرد: نگاه شیعی در پدیده انتظار این است که هر چه جهان فاسد شود اما نابود نخواهد شد، مصلحت این گونه است و اجازه نمی دهند نظام هستی را بر هم بریزنند پشتوانه همه این ها یک صفت است، انه هوالسمیع العلیم؛ خدایی که این امور به دست اوست دو اسم مهم دارد اول اینکه سمیع است که ارتباط آن با هستی و دیگری علیم یعنی تشخیص ها و ارتباط با آسمان هاست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: کسی که می خواهد از امر حکیم، مساله مبارکی را استخراج کند و در اختیار بشر قرار دهد و در هستی ظرفیتی را مقدر کند باید بداند نیاز بشریت چیست و از خواسته های بشر آگاه باشد و العفوها را بشنود و باید تقاضاها را بداند و نسبت به دعاها سمیع باشد و بداند چه چیزی به صلاح انسان است و ظرفیت ها و امکانات کدام است لذا روی این دو صفت تاکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: خدایی که برای جهان غیب شب قدر امور را تقدیر می کند کاملا براساس شناختی است که از پدیده ها دارد در این جا عبارت الرحمن من ربک آمده است و این ربوبیت است، خداوند اسامی مختلفی دارد اما در این جا روی ربوبیت تاکید می شود پدیده ربوبیت بسیار مهم است در شکل گیری شخصیت دینی انسان ، بسیاری از افراد می خواهند با خدا ارتباط برقرار کنند از شناخت ذات خداوند اغاز می کنند تربیت عبادی ما از ربوبیت آغاز می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: رب یعنی مالکی است که امور مملوک را تدبیر می کند و دارای صاحب اختیاری در حوزه تکوین است، مالکی که در مخلوق خود دخل و تصرف می کند و اگر موجود مختار است به او فرمان می دهد او رب است الله نیز چیز دیگری است بزرگترین موضع گیری ها در برابر انبیای الهی بر روی رب بوده است فرعون وقتی می خواهد خود را در برابر موسی و اعتقاداتش مطرح کند میگوید من بالاتری خدا هستم و صاحب اختیار اعلای شما هستم نمرود وقتی با حضرت ابراهیم بحث می کند بر سر رب بحث می کند خود فرعون نیز الله را قبول داشتند اما می گفتند اختیار در دست ماست.
وی تصریح کرد: مشرک می گفت در عالم تکوین اختیار توزیع شده است و لذا در برابر بت به خاک میافتاد و برای او قربانی و نذر می کرد و می گفت اختیار هستی دست اوست،در عالم تکوین سر این بود به سراغ چه کسی برویم و در این میان دعوا سر صاحبان قدرت است و اینکه دستورات زندگی را از چه کسی بگیریم
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور اظهار داشت: مساله ربوبیت بسیار مهم است که قائدتا خدای متعال می فرماید رب پیامبر در برابر ارباب آنهاست.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: بلاها و عذابها گاهی برای رهاندن انسان از خواب غفلت است.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در ششمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد:خداوند بخش زیادی از این سوره را معطوف به آن میکند که چشم بشر به عالم غیب باز شود، انبیای الهی نیز آمدهاند تا بشر را از غفلت بیدار و چشم او را به عالم غیر باز کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: ممکن است عدهای چشمانشان به عالم غیب باز شده است، اما تصویر اشتباهی از عالم غیب دارند و انبیای الهی و کتابهای آسمانی وظیفه دارند این تصویر اشتباه را نیز اصلاح کنند.
وی تصریح کرد: دین تلاش می کند تا این رابطه به نحو شایسته ای اتفاق بیفتد و این رابطه به شکل شایسته ای برقرار شود که تصویر درست و روشنی از رابطه انسان و غیر هستی ترسیم گردد لذا میگویند ما ایمان به غیب داریم، ایمان به غیبی که بعد به نحو شایسته ای سامان پیدا کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: در قرآن کریم بحث ذات نیز مطرح شده است اما ربوبیت را در ابتدا به انسان میفهماند، سوره علق اولین سوره قرآن است و اخلاص و توحید، بیست و دومین سوره ای است که نازل شده است، مفهوم در مطالعه سیر نزول این است که خدای متعال اول بشر را آگاه میکند که تو و این هستی با این نظم و زیبایی روال و رویه ها دارای صاحب است و وقتی صاحب را معرفی و ما را آگاه میکند که صاحب اختیار باید خالق باشد و ویژگی های انسان را بداند و مرجعیت داشته باشد و امور به او منتهی شود.
وی خاطرنشان کرد: سپس در قرآن کریم این را توضیح می دهد که او از نظر ذات چگونه است، هو اللّه احد؛ یعنی او یکتا و بینیاز است و تصور نکنید فرع چیزی است و یا از او فرزندی ایجاد می شود او را با هیچ چیزی مقایسه نکنید این سیر درست تربیتی در مسائل مربوط به توحید است.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: در این راه ابتدا من را از مطالعه میدانی به یک صاحب می رساند که در غیب نشسته است و نقش او را در زندگی من توضیح می دهد و بعد می گوید این که در غیب نشسته است ترسیم بدی از او نداشته باش و فکر نکن فرشته دختر آن است و روی گمانه درباره او نظر نده این مدلی است که در قرآن کریم پیموده شده است.
وی گفت: در سوره دخان تصویری از غیب و ربوبیت عالم غیب و براساس شب قدر دریافت کردیم این ربوبیت و این تصویر به یک ربوبیت مطلق ختم می شود که صاحب اختیار باید یکی باشد و همه امور را پردازش کند و تظالم و درگیری در آن ایجاد نشود، باید انسان اهل یقین باشد و براساس اطلاعات دقیق به یقین برسد، سپس قرآن به جنبه دیگری اشاره دارد و می گوید کسانی که رفتار درستی ندارند و ترسیم نادرستی دارد چون دچار شک می شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: برخی از افراد نه تنها زیر بار حقیقت نمی روند بلکه مسیر زندگی خود را در زیر پا گذاشتن این حقایق می دانند، بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ، شک امر غیریقینی است هر آن چه از جنس اطمینان قلبی نباشد شک است،َ یلْعَبُونَ می گوید انسان هایی که این امور را با شک برخورد کنند این گونه امور را که بسیار مهم و سامانه شخصیت اعتقادی ما را می سازد و ما به ایمان و اطمینان خاطر می رسانیم و احساس امنیت میکنیم.
وی عنوان کرد: ایمان نتیجه یقین است، کسانی ایمان می آورند که به یقین رسیده باشند و آرامش خیال در سایه یقین است کسی که دچار شک می شود گاهی با اعتقادات نیز بازی می کنند و آن را به بازی می گیرند و وقتی می گویند شب قدر به آن می خندند، در حالی که شکی که انسان را به یقین برساند موجب سعادت است.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: شک معبر خوبی است به شرطی که ما را به سمت یقین بکشاند اما توقف گاه خوبی نیست، کسی که در شک متوقف شود با کل اعتقاداتش بازی میکند، این افراد که اعمال بدی انجام می دهند مومن هستند اما گاهی این عمل بد آرام آرام انسان را به نابودی می کشاند و این افراد که دچار شک می شوند با اعتقاداتشان بازی می شود و گاهی دین را مایه دلخوشی بشر میدانند گاهی انسان ها در اعتقادات دچار چالش می شوند کسی که به یقین نرسد به تعبیرهایی میرسد که دین را به چالش می کشاند.
وی تصریح کرد: در مساله کرونا هر کس به تعبیر خود آن را صرف می کند و هر کس به ظرفیت خود مساله را تحلیل می کند یکی می گوید دین را خرج می کنند مردم را نگاه کنند حتی در چین که مخالف معبد و مسجد بودند اجازه عبادت می دهند تا به آرامش برسند این ها نتیجه شک است و باید به آن توجه شود این که قرآن به مساله شک توجه دارد و در پذیرش جهان تحول تاکید کرده است حکیمانه است انتخاب واژه ها براساس مبنای حکمی است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: در بخش دوم سوره دخان، توصیه هایی به پیامبر(ص) در باره جریانی که با شک برخورد می کنند و هشدارها را نادیده و آن را به سخره می گیرند داده شده است در آیه دهم فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ می فرماید پیامبر پس در انتظار روزى باش كه آسمان دودى نمايان برمى آورد، این آیه از آیاتی است که تفسیر دچار اغماض است باید با یک اغماض آن را تفسیر کنیم چون از نظر تاریخی توضیحی درباره این حادثه در دست نداریم گفته شده است اتفاق در مکه و در جایی که مسلمانان دیگر مشخص شده بودند و در میان مشرکان و مسلمانان دو قطبی ایجاد شده بود و درگیری درگرفته بود در این شرایط خداوند به پیامبر می فرماید از آسمان یک دود آشکاری را خواهد آورد.
وی عنوان کرد: در این آیه از انتظار کشیدن و مراقبت کردن حرف میزند و دخان نیز دود همراه آتش باشد معمولا از زمین شکل می گیرد آتش پایین و دود بالاست و حالا دودی که از آسمان می آید به چه معناست؟مفسیرین در فهم این دچار مشکل هستند عده ای گفتند پیامبر(ص) در این سالها هفتم تا هشتم برای اینکه مردم از حالت شک شان دست بردارند دعا کرد تا قحطی بر این ها نازل کن تا سر عقل بیایند و کار به جایی رسید که از گرسنگی استخوان مردار می خوردند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: می توان این گونه توضیح داد که باران نبارد و خورشید شعاعش چنان گرم باشد وقتی به زمین بیاید گویا دودی به آسمان بلند شود، شاید این قابل توجیه باشد یعنی شعله هایی نیست و فضای گرم است و احساس می شود دودی به آسمان متساعد است در مناطق گرم این حس وجود دارد و دودی که آشکار است برخی نیز گفته اند این مربوط به روز قیامت است اگر این گونه باشد که در آن روز نه پیامبر و نه مردم هستند پس خیلی ها زیر بار این تفسیر نرفتند چرا که در آیات بعدی می فرماید ما این عذاب را برمی داریم.
وی گفت: پس اگر قحطی و شعاع خورشید و گرما را بپذیریم گرمایی غیر قابل تحمل برای تنبیه مردم است این امر نیاز به بررسی های تکمیلی دارد، در خصوصیت این دخان فرموده است، این گرما آنقدر زیاد است که همه زندگی مردم را می پوشاند یعنی دودی نیست که در یک نقطه باشد و این عذابی دردناک است یعنی گرمای پایدار و طولانی نیز باید باشد در این جا سوال کلامی مطرح است و آن اینکه شما اقلیت مومن دارید و پیامبر را دارید وقتی این دخان مبین که همه را در برمی گیرد و تر و خشک را با هم می سوزاند این را چگونه تعبیر باید کرد حوادث طبیعی مومن و غیرمومن نمی شناسد و همه را به خطر می اندازد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: برای نمونه بنی اسرائیل وقتی حضرت موسی از آنها خواست وارد شهر شوید و بجنگید و با گروه ظالم بجنید گفتند شما بروید بجنگید و شهر را آزاد کنید خدای متعال فرمود 40 سال این شهر برای این ها حرام است و باید بیابان نشینی کنند در این 40 سال مومنان بنی اسرائیل و موسی و هارون هم بودند و گرفتار شدند، برخی عذابها نه از عذابهای ریشه کن کننده است اما عذابهای سخت به معنای فشار دهنده برای ایجاد تنبه است با اینکه مومنین موثر نبودند گرفتار می شوند.
وی با بیان اینکه بلاها و عذابها گاهی برای رهاندن انسان از خواب غفلت است تصریح کرد: خدای متعال این عذاب را متوجه مومنین می کند به خاطر تخلفی که دیگری می کند از فتنه ای که تر و خشک را میسوزاند خداوند در قرآن یاد کرده است این آیه می گوید برخی از مشقت ها این فتنه ها را می گیرد هر کس تنبیه خود را خواهد شد یعنی هر کس گرفتار می شود خداوند این رنج را به پاداش جبران میکند مثلا در نظام طبیعت چنان ددقیق است یک سلول جا به جا شود ممکن است نوزاد بیمار و نابینا شود فرندی که دچار رنج می شود و خانواده ای که سالها گرفتار فرزند بیمار می شوند و نه گناهی هم نکردند این جا چگونه عدالت خداوند شکل می گیرد در این گونه موارد تکلیف این افراد و صبوری و تحمل و پایداری در این شرایط صبر است و خداوند برای آن ها پاداشی در نظر می گیرند به خاطر عذابی که عمومیت دارد و تر و خشک را با هم می سوزاند پس وقتی عدالت را مطرح کنیم عدالت را نباید برای اتفاقات طبیعی تحلیل کرد.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند قوم فرعون را به انواع عذاب ها گرفتار کرد در این شرایط بنی اسرائیل نیز در شهر زندگی می کردند با وجو اینکه بودند عذاب آمد و آنها پاداش خود را می برند عدالت به انتهای کار ختم می شود طبیعت کار خودش را می کند و قوانین به خاطر امثال من تغییر نمی کند اگر به خاطر این عذاب، شرایط را برای من رعایت نکنند آن گاه می توان گفت عدالت نیست بعضی از عذابهای موقت وقتی می آید همه را می گیرند نه به این علت که همه گناهکارند بلکه به خاطر عمومیت است که خطایی کرده اند و اقلیت هستند و گرفتار می شوند پاداش مخصوص خود را دریافت کنند.
وی گفت: در این شرایط اولین واکنش مردم این است مردم می گویند خدایا عذاب را از ما بردار در کرونا بسیاری از کشورها مردم به عبادت رو آوردند و ربوبیت زنده شد و یادشان آمد که رب دارند و می گویند این عذاب را از ما کنار بزند ما ایمان آوردیم این واکنش هر کسی است که در عذاب گرفتار می شود و دچار اظطراب می شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: این واکشن طبیعی گرفتار شدگان است در قرآن بارها این مساله آمده است در جایی که گرفتار می شوند مخلصانه می خواهند بردارند برخی تحلیل می کنند جهان بعد از کرونا مومن می شود ولی به نظر من این اتفاق نمی افتد در زندگی فردی و اجتماعی زیاد داریم مردم وقتی گرفتار می شوند دعا می کنند و وقتی مشکل حل می شو دوباره به غفلت روی می آورند و قرآن چندین بار این را گفته است تا انسان ایمان و اعتقادش ساخته نشود از جایگاه کفر و شرک و بی ایمانی خود باز نمی گردند.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد: افراد به واسطه برخی از عذاب های موقت مورد آزمایش قرار می گیرند و اگر اهل یقین نباشند معمولا اظهار ایمان هم ممکن است داشته باشند اما چنین اظهار ایمانی را خدای متعال نمی پذیرد و ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در شب قدر خدای متعال مقدرات بشر را نازل می فرماید، در این شب توسل به ائمه اطهار دارای آثار و برکاتی است، گاهی پرسیده میشود وقتی همه امور بشر در شب قدر ابلاغ می شود، توسل چه نقش و فایده ای دارد.
وی تصریح کرد: بحث مربوط به توسل یکی از مسائل بسیار مهم و ارزشمند از نگاه مکتب شیعه و اهل بیت(ع) است، در قرآن کریم مساله توسل این نیست که کار را به دست ائمه اطهار و اولیای الهی بسپاریم و بگوئیم این ها در واگذاری مختار هستند آن چه در قرآن کریم آمده است از جنس وسیله گرفتن است که در سوره مائده صد و سی امین سوره ای که به پیامبر نازل شده است، ذکر شده است و خداوند میفرماید ای کسانی که ایمان آوردید از خدا پرهیز کنید و به سوی او وسیله انتخاب کنید انتخاب وسیله، به این معناست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: وقتی قرار است مقرر به خدا شویم باید به وسیله برخی از اعمال و اشخاص و اولیا به سمت او تقرب پیدا کنیم، در روایات آمده است نماز و روزه وسیله است این ها ابزاری است که انسان به وسیله آن تقرب پیدا می کند، وسیله کسی یا چیزی است که اگر به آن سوگند بخوریم به حق نماز و روزه و پیامبر و امامان معصوم این مشکل ما را حل کند این اتخاذ وسیله در قرآن در این حوزه اشکالی ندارد یا این وسیله را شفیع خود قرار می دهیم یعنی وسیله ای را شفیع خود و خدا قرار می دهیم.
وی گفت: خدا در قرآن می فرماید اگر این ها به سوی تو بیایند و استغفار کنند، پذیرفته می شود از امام معصوم بخواهیم ما را در استجابت دعا یاری کند شفی به معنای یاری دهنده است و ما را کمک می کند می شود وسیله را شفی قرار داد برادران یوسف وقتی می خواستند استغفار کنند از پدرشان میخواستند شفی باشد و به سود آن ها استغفار کند، پس این نیز اشکالی ندارد، گاهی محبت اولیای الهی وسیله است و می گوئیم خدایا اهل بیت را دوست داریم و آن ها وسیله هستند و گاهی وقت محبت اهل بیت وسیله است و بگوئیم ما اهل بیت را دوست داریم.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در واقع به حق این ها خدا را سوگند می دهیم، گاهی آن ها را شفی خود قرار می دهیم، یعنی وسیله را شفی می کنم امام علی می فرماید قرآن شفی است که شفاعتاش قبول شده است یعنی اگر انس با قران داشته باشیم روز قیامت شفی می شود.
وی اظهار داشت: گاهی مطلبی را از امام می خواهیم برخی از بزرگان گفته اند نباید مستقل باشد وگرنه آن شرک است، برخی از قدرت ها و کرامت ها را خدا به افرادی داده است و ما به سراغ آنها می رویم و می خواهیم توان خود را خرج ما کنند مثلا وقتی نزد پزشک می رویم میخواهیم قدرت و توانایی خود را صرف ما کند انسان اجازه دارد به پزشک مراجعه کند پس اینکه به سراغ امام برویم شرک نیست وقتی که امام را مستقل ببینم در حالی که باید گفت به اذن خداست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: عیسی مردگان را زنده می کرد اما به اذن خدا بود کرامت بزرگان و معصومین از این دست است و ما آن را مستقل نمی دانیم این امور منافاتی با توحید ندارد و شیعه در اتباط با وهابیت، مساله توسل را توضیح داده است برخی از علما و مراجع به این مساله ورود کرده اند بنابراین اگر در شب قدر شفاعتی از طرف معصوم شود یا خدای متعال برخی از اراده ها را در اختیار معصوم قرار دهد همان طور که خدا به ذوالقرنین گفت این حوزه اختیار توست و هر گونه دوست داری برخورد کن.
وی عنوان کرد: اگر ما در شب قدر معصومی را واسطه کنیم و نسبت به مقدرات، برای ما دعا کنند و موانع را رسیدن به فضائل و عنایات را رفع کنند مانعی ندارد در شب قدر با توسل به معصومین زمینه رفع مشکلات را فراهم کنیم.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد:در آیات سوره دخان دو دسته مردم داریم برخی از مردم در برابر آیات الهی چون انسان های اهل یقین هستند و تسلیم می شوند و غیب را باور می کنند و ایمان می آورند برخی نیز اهل شک هستند اما در توقف گاه شک خود را نابود می کنند وگرنه شک معبر خوبی است و توقف گاه بسیار بدی است در این توقف گاه افرادی که در شک ماندهاند به سمت ایمان نمی آیند پیامبر را به سخره می گیرند به او برچسبهای نادرست روا می دارند.
وی گفت: انسان هایی که در زندگی شان گرفتار شک می شوند با ایمان هم بازی می کنند، اما وقتی گرفتار عذاب الهی می شوند می گویند خدایا عذاب را از ما بردار ما ایمان می آوریم و خداوند می فرماید چه جای پشیمانی است رسولی که آشکار بود اگر بنا بود چیزی باعث ایمان شود براهینی بود که در جان شما، یقین ایجاد کند اما حالا که گرفتار عذاب شدید و پشیمان هستید نه اینکه یقین آورده باشید اما از پیامبر رو برگرداندید گفتند این مرد مطالب را به او تعلیم کرده اند و مطالبی که می گوید از جنس معقول نیست و از پریشان گوئی و جنون است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: کسی که برهان آشکار است اما چنین مواجه ای دارد پس به یقین نمی رسد و با یقین جنگیده است و حالا عذاب را دیده است، این عذاب برای این نبود که ماندگار باشد این یک سیلی است بین سیلی و عذاب پایدار و ریشه کننده تفاوت وجود دارد، خداوند بخش زیادی از مردم که اهل توجه نیستند و نمی خواهند از غفلت بیرون بیایند به واسطه این عذابها بیدار می کند، کسانی که از این فرصت استفاده نکنند و با اظهار ایمان می خواهند بازی کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: موسی از فرعونیان خواست بنی اسرائیل را ازشهر بیرون ببرد اما گوش نمی کردند، پس 9 عذاب آرام آرام می آمد وقتی گرفتار می شدند به سراغ موسی می رفتند تا مشکل را از دوش ان ها بردارد و می گفتند اجازه می دهیم آزاد شوند اما دوباره کار خود را در پیش میگرفتند پس ایمان ظاهری آن از عذاب بود، بزرگترین مشرکین و شناخته ترین دشمنان نابود شدند عده نیز در روز قیامت عذاب شدند، برای خدا زمان طولانی نیست.
وی تصریح کرد: خداوند میفرماید ما عذاب را به مدت کوتاهی می فرستیم اما می دانیم آنها دوباره باز میگردید ایمان اگر براثر فشار و اجبار باشد دوباره از ایمان روی گردان می شوند، ایمانی که از روی اجبار باشد باز می گردد، لااکراه در دین؛ ایمان اکراه بردار نیست، کسی که تحت فشار، ایمان بیاورد دوباره فشار برداشته شود برمی گردد این ایمان تحت فشار ارزش ندارد خداوند می خواهد بشر باید به یقین و فطریات بازگردند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور اظهار داشت: در تربیت فرزندان گاهی حوصله قانع کردن نداریم با تنبیه و زور فایده ای ندارد تا وقتی قدرت ما بالا سر فرزندان است اثر گذار است.
وی گفت: خداوند در این آیات می فرماید این عذاب انتقام برای امروز نیست، ما از آن ها انتقام سخت خواهیم گرفت خدای متعال در ایمان یقین را مطالبه می کند و آنها را به وجدانشان ارجاع و شواهدی را مطابق با فطرت آنها نشان می دهد رسولان فیلسوفانه با مردم سخن نمی گویند و با زبان وجدان و فطرت سخن می گویند تا براساس دریافت های داخلی شان به یقین برسد، اگر انسان هایی با شک معامله کنند خداوند مرحله ای فشار بر آنها می آورد و آنها از روی اجبار و فشار به ایمان اقرار می کنند اما ایمان واقعی نیست.
مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: عدهای می گویند بعد از کرونا، بشریت مومن تر می شود جهان بر حسب غفلتی که دارد بعد از کرونا، مومن تر نخواهد شد، قدری به سوی خداوند می روند اما پایدار نیستند چون نخواسته اند یقین خود را درست کنند فقط می خواستند فشار را بردارند، فرعون سلطه قوی وقاهری و موسی چوپانی ناشناخته بود و بنی اسرائیل از مردمی طبقه پایین بودند آنها در برابر موسی موضعی گرفتند و موسی را مسخره کردند و خدا داستان موسی را به پیامبر تعریف می کند و می گوید تو اولین رسول نیستی و قوم تو نیز اولین نیست.
وی در مورد وجود فتنه در آزمون ایمان خاطرنشان کرد: اگر سنک طلا را در آتش بیندازیم بخش سنگ را از طلا جدا کنیم فتنه نیز همین است برای خالص سازی خداوند ما را در فتنه های گوناگون می آزماید ایمان همواره در دامان فتنه قرار می گیرد گاهی فتنه پیچ تند و خطرناکی است مراقب باشیم گرفتار نشویم و تا فرصت داریم شک را به یقین تبدیل کنیم و از آزمون های الهی سرافراز بیرون بیاییم.
فیلم جلسه تفسیر امروز ساعت 13:15 در این آدرس پخش خواهد شد. http://live.whc.ir/
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒هشتمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۵ دقیقه
🔷 بیان تفصیلی بخش دوم(آیه دهم و یازدهم)
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 22.mp3
10.44M
📙برگزاری بیست و دومین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:28:59
⏹#جلسه_بیست و دوم
🔶 موضوع: بررسی گام سوم فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن: گام هنجارسازی پاکدامنی در میان جامعه مدینه بر اساس آیه یکم از سوره مبارکه طلاق و آیات 2 و 3 از سوره مبارکه نور. 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
جلسه تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور هم اکنون در این آدرس در حال پخش است. http://live.whc.ir/
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
استفاده از جلسات تفسیر سوره #دخان استاد #بهجت_پور در ماه مبارک امسال به صورت آفلاین و دانلود فایل تصویری
👇👇👇
🌷جلسه نوزدهم
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/19.mp4
🌷جلسه بیستم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/20.mp4
🌷جلسه بیست و یکم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/21.mp4
🌷جلسه بیست و دوم
👇👇👇
http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/22.mp4
موسسه فرهنگی تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid