eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
463 دنبال‌کننده
151 عکس
32 ویدیو
93 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
✅✅✅لینک محتوای صوتی دروس تفسیر تنزیلی قرآن کریم استاد #بهجت_پور #تفسیر_به_ترتیب_نزول 🍀مقدمات ورود ب
عزیزانی که تازه به کانال ملحق شده اند و علاقه مندند تا مباحث را از ابتدای سیر نزول دنبال کنند، صوت مباحث از جلسه اول در این لینک موجود است می توانید با ذخیره نمودن آن روزانه مراجعه و از سفره پربرکت قرآن بهره ور و پرمایه گردید و زندگی خود را در پرتو قرآن و تفسیر کلام وحی نورانی نمایند.
[ Photo ] ✅سلسله نشست های یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری 🔻موضوع نشست: تطور تفسیر در صد سال اخیر حوزه علمیه قم 🔻ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الکریم بهجت پور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد معرفت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دهقان 🔷مکان: بلوار سمیه، کوچه 18 انتهای کوچه سمت چپ، مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه 🔶زمان: سه شنبه 4 دیماه 1403 ساعت ۱۸ برای شرکت در نشست به صورت مجازی و دریافت لینک حضور، روی لینک زده یا کد دستوری را شماره گیری فرمایید: https://sl.inoti.com/r/1sl65t *6655*90000*14*5# لینک مستقیم B2n.ir/q94053 پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv موسسه و مرکز تخصصی تمهید https://eitaa.com/mtamhid
چند ملاحظه استاد بهجتپور بر نگاشته برخی اساتید در رابطه با آیه لایمسه الا المطهّرون بسم الله الرحمن الرحیم مطلبی از برادر فاضل و ارجمندم حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواهری دامت توفیقاته در نشریه خبرنامه پژوهشگاه در مراد آیه 79 سوره واقعه مشاهده کردم. با اجازه ایشان و فرهیختگان مخاطب نشریه، برخی توضیحات و ملاحظات به جهت ارتباط موضوع با ترتب نزول سوره تقدیم می‎شود. ایشان بیان داشته اند: « در آیه “لایمسه الا المطهرون” چون در مکه نازل شده و هنوز احکام طهارت شرعی، یعنی وضو و غسل نازل نشده بود، طهارت به معنی پاکیزگی است؛ اما در روایات با استناد به این آیه، طهارت شرعی شرط مس قرآن بیان شده و معنای این حرف این است که در روایت “قرینه زمان نزول” نادیده گرفته شده است!» ایشان سپس در راستای این دیدگاه، مطالبی فرموده‎اند که در سایت پژوهشگاه به آدرس ذیـــــــــــــــــــل موجود است. همان طور که بیان داشته‎اند سوره واقعه چهل و ششمین سوره ای است که بعد از رسالت پیامبر اکرم ص در مکه نازل شده است. در این سوره مردم به سه دسته تقسیم شده اند و آیه مورد بررسی جناب ایشان به همراه تعداد دیگری از آیات این بخش از سوره خطاب به تکذیبگران قرآن و رسالت پیامبر فروآمده است. خدای متعال در این آیات مخاطبان را که قرآن را دروغ و مطالب آن را تکذیب می کردند، با سوگندی که بیان می فرمایند از حقیقت الهی بودن کلام جاری شده بر زبان پیامبر اکرم  آگاه کرده اند؛ بیان می دارند: « فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ. وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ. إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ. فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنزِيلٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَالَمِينَ » «پس سوگند به غروبگاه ستارگان. و اين سوگندى است- اگر بدانيد- بزرگ. هر آينه، اين قرآنى است گرامى‏قدر، در كتابى محفوظ. كه جز پاكان دست بر آن نزنند. نازل شده از جانب پروردگار جهانيان است.» ( واقعه آیات 75- 80) دقت در آیات فوق معلوم می کند که اشاره خدای متعال به قرآن ارجمندی است که در کتاب مکنون است. «مکنون» اسم مفعول به معنی پوشیده است. از «کنّ» که به معنی سرپوش (مفردات، 726) است. «کتاب» نیز به معنی اسم مفعولی است، یعنی مکتوب است. بنابراین «کتاب مکنون» یعنی مکتوبی که پوشیده است یا در سرپوشی قرار دارد. کلمه «مُطَهَّرُون» نیز اسم مفعول به معنی کسانی است که پاک شده اند. این کلمه بر خلاف «مُتَطَهَّرُون » است که بعد از ادغام به شکل «مُطَّهَّرُونَ» با دو تشدید نوشته می شود. کلمه دوم به معنای کسی است که خود را پاک می کند. مفسران محترم که قرائت جمهور یعنی قرائت حفص از عاصم بن ابی النجود را معتبر می دانند، آیه را با کلمه «اَلمُطَهَّرُونَ» به یک تشدید خوانده و معنا کرده اند و در بیان مصداق آن گفته اند مراد ادامه مطلب را در این لینک بخوانید: http://tamhid.net/post/318 http://tamhid.net/post/318 کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
تفاوت نعمت، روزی، برکت در لسان استاد بهجتپور در ذیل آیه و نزلنا من السماء ماءآ مبارکا در سوره ق به زودی در ویراست جدید جلد دوم همگام با وحی «نعمت»، انواع رحمت‎هاست مانند باران، که حالت‎های نیکو و دلچسبی دارد و خدا آن را به انسان رسانده است؛ منفعت و مال را نیز ازاین‎جهت نعمت می‎گویند؛ اما روزی، نصیب و بهره‎ی انسان از نعمت‎هاست، و «برکت»، نمو، ثمره و فایده‎ای است که پس از استفاده از روزی، متوجه انسان می‎شود. در یک مثال خدای مهربان، میوه و گوشت را نعمت انسان‎ها کرده است. روزی و بهره انسان هنگامی است که به‎قدر سلامت و خواستش از این نعمت‎ها مصرف کند و آثاری چون قوت بدن و توان و انرژی برای انجام کار برکت آن است. بنابراین منظور از برکت باران در آیه، ثمرات و ماندگاری و نموی است که آب باران دارد. ماندگاری آب در چاه‎ها و سفره‎های زیرزمینی و نیز رودخانه‎ها در روی زمین برای بهره‎برداری انسان، از جنبه‎های برکت آب نازل‎شده از آسمان است. https://eitaa.com/bahjatpoor
در نکات ذیل تفسیر آیه 16 تا 18 سوره ق از جلد دوم تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید، استاد آورده اند: 2. آگاهی خدا پیش از فرشتگان بر اعمال انسان: (آیات 16 تا 18): یکی از راه‎های مهم ایجاد ، ترس و پرهیز از عصیان خدای متعال، توجه به شدت نزدیکی خدا به انسان است؛ خدای سبحان به‎‎قدری به او نزدیک است که حتی پیش از آگاه شدن فرشتگان مأمور ثبت اعمال او، به او آگاهی دارد و در آیات بالا بیان فرمود که اوست که پیش از ورود وسوسه‎ها به قلب انسان، بر قلب او اشراف دارد و می‎داند که چه وسوسه‎های سیاهی به قلب وی وارد می‎شوند؛ اما فرشتگان مأمور، در نقطه‎ی نزدیک به انسان، و در چپ و راست او نشسته‎اند، و برون‎داد این وسوسه‎ها را در گفتار او مشاهده و ثبت می‎کنند. این‎که امیر مومنان علی در دعای کمیل به خدای متعال میفرماید: «وَ کُنْتَ اَنْتَ الرَّقِیبُ عَلَیَّ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِیَ عَنْهُمْ وَ بِرَحْمَتِکَ اَخْفَیْتَهُ وَ بِفَضْلِکَ سَتَرْتَهُ»، اشاره دارد که دانش خدا (در موضوع وسوسه‎های وارد بر قلب انسان)، بر دانش فرشتگان مأمور پیشی دارد؛ وسوسه‎هایی که اگر انسان آن‎ها را بپذیرد، گفتار و رفتار نادرست از او صادر می‎شود. این سبقت آگاهی پروردگار، می‎تواند به این معنی باشد که گاه انسان، به‎ظاهر، درصدد خیراندیشی است، اما در قلبش سیاهی حسادت، گمراه کردن، کینه و مانند آن نهفته است؛ این‎جا خدای متعال ظاهر کار را لحاظ نمی‎کند؛ بلکه به باطن نیت و اندیشه‎ی نهفته در گفتار و رفتار می‎نگرد. همین امر موجب رد شدن برخی از اعمال به‎ظاهر نیک می‎شوند. اطلاع انسان از این حقیقت (سبقت آگاهی پروردگار بر دیگران)، مرتبه‎ی تقوا و خداترسی را در وی می‎افزاید و او را به مراقبت از اموری که در درون وی انگیزه‎ی گفتار و عمل می‎شوند، تشویق می‎کند. از اسرار مراقبه‎های شدید اهل معرفت، همین تقواست؛ چنان‎که گفته‎اند: «ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است!» کانال اطلاع رسانی امور علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
ی هدیه از زلال قرآن امروز صبح
14031005.mp3
15.98M
درس تفسیر استاد بهجت پور - چهارشنبه پنجم دی نکات روش شناختی سوره مدثر بسیار ناب
با سلام به اطلاع شرکت کنندگان در کلاس می رساند کلاس تفسیر استاد فردا به صورت مجازی در نرم افزار قرار تشکیل می گردد دوستان عزیزی که در کلاس به صورت حضوری شرکت می کنند، و در گروه نیستند، به بنده پیام دهند
سلام و ادب امروز کلاس استاد در قرار تشکیل می گردد و عزیزان نیز می توانند در کلاس حضور یابند
https://gharar.ir/r/9d2b9df1 لینک پخش زنده درس خارج تفسیر تنزیلی استاد بهجتپور در محضر سوره مبارکه حمد هستیم ان شاء الله کلاس ساعت ۷:۰۵ شروع خواهد شد.
14031009 درس خارج تفسیر تنزیلی.mp3
10.43M
درس خارج تفسیر قرآن کریم استاد بهجت پور سوره حمد جلسه دوم 1403.10.09
🕌 مرکز تخصصی قرآن امام علی‌بن ابیطالب(علیه السلام) 🕌 ✍️ جلسه دفاع رساله دکتری ـ رشته قرآن و علوم انسانی – گرایش قرآن و تربیت 💎 📚 با موضوع: " تحلیل قرآنی حل مسئله اجتماعی با رویکرد تربیتی (پژوهش موردی مسأله زن)📚 استاد راهنما: 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت‌پور ؛ استاد مشاور: 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر هاشم ابوخمسین؛ اساتید داور: 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین صاعد رازی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا آقایی ؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان ابراهیمی ؛ 💠 محقق: محمدتقی احمدی پرتو ؛ 📆 زمان: چهارشنبه 1403/10/12 📆 ⏰ ساعت 18 ⏰ 🕌 مکان: بلوار سمیة ، خیابان شهید رجائی، کوچه4 ، پلاک 77 ، مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابیطالب علیه السلام 🕌 https://eitaa.com/bahjatpoor