eitaa logo
آثار آیت الله شیخ علی بحرینی رحمة الله علیه
188 دنبال‌کننده
123 عکس
148 ویدیو
0 فایل
🔸این کانال برای ترویج سخنان عالم ربانی، آیت الله شیخ علی بحرینی، شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام، تاسیس شده است. باشد که یاد و خاطره ایشان زنده بماند🔸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸خلفای همزمان با امام باقر علیه‌السلام خلفای جور بنی امیه که مصادف با امامت امام باقر علیه‌السلام بودند عبارتند از: 1 - ولید بن عبدالملک 2 - سلیمان بن عبدالملک 3 - عمر بن عبدالعزیز 4 - یزید بن عبدالملک 5 - هشام بن عبدالملک‍‍ https://eitaa.com/bahreynii1397
🖤شهادت امام باقر علیه‌السلام ☀️امام باقر علیه‌السلام بوسیله‌ی هشام بن عبدالملک به سال 114 به شهادت رسیدند، آن حضرت در شامگاه وفات خود به امام صادق علیه‌السلام فرمود: من امشب جهان را وداع خواهم گفت. هم اکنون پدرم را دیدم که شربتی گوارا نزد من آودر و نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حق بشارت داد. پس از شهادت آن حضرت بدن مطهر آن حضرت را در قبرستان بقیع کنار آرامگاه امام حسن علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام به خاک سپردند. ++++++++++ https://eitaa.com/bahreynii1397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶حدیث روز 3️⃣ 📚الکافي ج ۲، ص ۵۰ عنوان باب: الجزء الثاني > كتاب الإيمان و الكفر > بَابُ صِفَةِ اَلْإِيمَانِ ☀️قائل: امیرالمؤمنین (علیه السلام) > امام باقر (علیه السلام) 🔸بِالْإِسْنَادِ اَلْأَوَّلِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ يَعْقُوبَ اَلسَّرَّاجِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْإِيمَانِ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ اَلْإِيمَانَ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى اَلصَّبْرِ وَ اَلْيَقِينِ وَ اَلْعَدْلِ وَ اَلْجِهَادِ فَالصَّبْرُ مِنْ ذَلِكَ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى اَلشَّوْقِ وَ اَلْإِشْفَاقِ وَ اَلزُّهْدِ وَ اَلتَّرَقُّبِ فَمَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْجَنَّةِ سَلاَ عَنِ اَلشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ اَلنَّارِ رَجَعَ عَنِ اَلْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ اَلْمُصِيبَاتُ وَ مَنْ رَاقَبَ اَلْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى اَلْخَيْرَاتِ وَ اَلْيَقِينُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ تَبْصِرَةِ اَلْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ اَلْحِكْمَةِ وَ مَعْرِفَةِ اَلْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ اَلْأَوَّلِينَ فَمَنْ أَبْصَرَ اَلْفِطْنَةَ عَرَفَ اَلْحِكْمَةَ وَ مَنْ تَأَوَّلَ اَلْحِكْمَةَ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ عَرَفَ اَلسُّنَّةَ وَ مَنْ عَرَفَ اَلسُّنَّةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ مَعَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اِهْتَدَى إِلَى اَلَّتِي «هِيَ أَقْوَمُ» وَ نَظَرَ إِلَى مَنْ نَجَا بِمَا نَجَا وَ مَنْ هَلَكَ بِمَا هَلَكَ وَ إِنَّمَا أَهْلَكَ اَللَّهُ مَنْ أَهْلَكَ بِمَعْصِيَتِهِ وَ أَنْجَى مَنْ أَنْجَى بِطَاعَتِهِ وَ اَلْعَدْلُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ غَامِضِ اَلْفَهْمِ وَ غَمْرِ اَلْعِلْمِ وَ زَهْرَةِ اَلْحُكْمِ وَ رَوْضَةِ اَلْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ فَسَّرَ جَمِيعَ اَلْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ عَرَفَ شَرَائِعَ اَلْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي اَلنَّاسِ حَمِيداً وَ اَلْجِهَادُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلصِّدْقِ فِي اَلْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ اَلْفَاسِقِينَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظَهْرَ اَلْمُؤْمِنِ وَ مَنْ نَهَى عَنِ اَلْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أَنْفَ اَلْمُنَافِقِ وَ أَمِنَ كَيْدَهُ وَ مَنْ صَدَقَ فِي اَلْمَوَاطِنِ قَضَى اَلَّذِي عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ اَلْفَاسِقِينَ غَضِبَ لِلَّهِ وَ مَنْ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اَللَّهُ لَهُ فَذَلِكَ اَلْإِيمَانُ وَ دَعَائِمُهُ وَ شُعَبُهُ . 🖤 ترجمه: ☀️امام باقر عليه السّلام فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام را از ايمان سؤال كردند، فرمود: خداى عز و جل ايمان را بر چهار پايه قرار داده است:۱ - صبر،۲ - يقين،۳ - عدالت،۴ - جهاد. و صبر چهار شعبه دارد: اشتياق و ترس و زهد و مراقبت (انتظار) پس هر كه اشتياق بهشت داشته باشد، هوس‌رانيها را كنار گذارد، و هر كه از دوزخ بيم دارد، از چيزهاى حرام رو گرداند، و هر كه در دنيا زهد ورزد (و بى‌رغبت شود)، مصيبتها بر او آسان شود، و هر كه منتظر مرگ باشد با انجام دادن نيكيها شتاب كند. و يقين چهار شعبه دارد:۱ - زيركى و روشى بينى،۲ - رسيدن بحقايق،۳ - عبرت‌شناسى ۴ - روش پيشينيان، پس هر كه روشن بين شود حقيقت‌شناس گردد و هر كه بحقايق رسد عبرت‌شناس شود و هر كه عبرت‌شناس باشد، سنت و روش را بفهمد و هر كه سنت را شناسد مثل اينست كه با پيشينيان بوده و بطريقه‌اى كه درست‌تر است هدايت شود و نگاه كند هر كه نجات يافته بچه وسيله نجات يافته و هر كه هلاك شده براى چه هلاك شده، و همانا خدا هر كه اهلاك نمود تنها بسبب نافرمانيش هلاك نموده و هر كه را نجات بخشيده بسبب اطاعتش بوده. و عدالت چهار شعبه دارد:۱ - فهميدن امر مشكل [دقت در فهميدن]۲ - رسيدن بحقيقت دانش ۳ - روشنى حكم (داورى)، ۴ - خرمى شكيبائى، پس هر كه بفهمد همه دانش را تفسير كند، و هر كه بداند آبگاههاى داورى را بشناسد و هر كه بردبارى ورزد، در كارش زياد روى نكند و ميان مردم ستوده زندگى نمايد و جهاد چهار شعبه دارد:۱ - امر بمعروف ۲ - نهى از منكر ۳ - راستگوئى در هر حال ۴ - دشمنى با بدكاران. پس هر كه امر بمعروف كند، مؤمن را يارى كرده و پشتش را محكم نموده، و هر كه نهى از منكر كند، بينى منافق را بخاك ماليده و از نيرنگش ايمن گشته و هر كه همه جا راستگويد، وظيفه‌اى كه بر او بوده انجام داده و هر كه با بدكاران دشمنى كند براى خدا خشم نموده و هر كه براى خدا خشم نمايد، خدا هم بخاطر او خشم نمايد، اينست ايمان و پايه‌ها و شعبه‌هايش. https://eitaa.com/bahreynii1397
31.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند، از هفتاد هزار عابد بهتر است. بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۷۳ ☘ بیان مسئله ☘ 💥 موضوع: چند مسئله درباره خمس 🎤 سخنران: حضرت آیت‌الله علی بحرینی یزدی (رحمه الله علیه) 🌻 زمان: ۱۱ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 حدیث روز 4️⃣ 💚 نتیجه خوش گمانی به خدا ☀️رُوِیَ عَن اَبی الحسَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ فَاِنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّهِ(1) ☀️حضرت امام رضا (ع) فرمود: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده. هرکس که به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق همان گمان خوب و حُسن ظن با او عمل و رفتار می­‌کند. 🌹شرح حدیث: در روایات، تعابیر متفاوتی راجع به حُسن ظن به خداوند وجود دارد که گویای لطف الهی به بندگان است؛ حُسن ظن بالله، یعنی انسان هیچ گاه فکر نکند که خداوند برای او خوب نخواسته است، زیرا بسیاری از گرفتاری­های انسان بر اثر بدگمانی او به خداوند است. نکتۀ مهم و قابل ذکر این است که انسان چگونه به خداوند خوش گمان باشد؟ این از اعمال انسان نشات می­‌گیرد. حُسن عمل که انجام اعمال خوب و پسندیده است، نتیجه‌­اش حُسن ظن و خوش­گمانی به خداوند است که پاداش او را نیکو می­دهد. در مقابل، انجام اعمال زشت و ناپسند، سوء عمل و بدگمانی به خداوند را در پی دارد و این از توهّمات شیطانی برای جداکردن انسان از خداوند مهربان، کریم، عطوف می­‌باشد. پس دیگر شکایت از خداوند معنایی ندارد، زیرا نتیجۀ سیرت و باطن ناپاک است که نتیجه آن گرفتاری و نگرانی در دنیا و عذاب الهی در آخرت می باشد. * پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره) ______________ 📚(1)بحار الانوار، جلد 75، صفحه 342 https://eitaa.com/bahreynii1397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘دقایقی با قرآن☘ 🌺 موضوع: سرگذشت کافران در قرآن با بررسی ماجرای حضرت صالح (علیه السلام) 🌱 سخنران: حضرت آیت‌الله علی بحرینی یزدی رحمه الله علیه 📌 زمان: ۱۱ دقیقه 🔸ماجرای شتر حضرت صالح (علیه السلام) 🔸اشقی (شقی ترینِ) الاولین و اشقی الآخرین چه کسانی بودند و ارتباط بین آنان چه بود؟ 🔸معجزه؛ سند حقانیت پیغمبر 🔸امیر المومنین (علیه السلام)؛ معجزه خاتم الانبیاء... این نکات و نکات ناب دیگر را در کلام حضرت آیت‌الله علی بحرینی یزدی (رحمة الله علیه) بشنوید... 👆 🌱 ...الهی بحق زینب (سلام الله علیها)! عجل لولیک الفرج...🌱 https://eitaa.com/bahreynii1397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از نسل بنی امیه بود ولی از اهل بیت صلوات الله علیهم بود↙️↙️ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي (ابراهیم 36) پس هر كه از من پيروى كند، بى گمان، او از من است 🛑دَخَلَ سَعدُ بنُ عَبدِ المَلِكِ ـ وكانَ أبو جَعفَرٍ (صلوات الله علیه) يُسَمّيهِ سَعدَ الخَيرِ وهُوَ مِن وُلدِ عَبدِ العَزيزِ بنِ مَروانَ ـ عَلى أبي جَعفَرٍ (صلوات الله عليه) فَبَينا يَنشِجُ كَما تَنشِجُ النِّساءُ ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ (صلوات الله عليه السلام : ما يُبكيكَ يا سَعدُ ؟ قالَ : وكَيفَ لا أبكي وأنَا مِنَ الشَّجَرَةِ المَلعونَةِ فِي القُرآنِ ؟! فَقالَ لَهُ : لَستَ مِنهُم ، أنتَ أمَوِيٌّ مِنّا أهلَ البَيتِ ، أما سَمِعتَ قَولَ اللّهِ عز و جل يَحكي عَن إبراهيمَ : فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى 🔰سعد بن عبد الملك ـ همو كه از فرزندان عبد العزيز بن مروان بود و امام باقر (صلوات الله علي) وى را «سعد الخير» مى ناميد ـ بر امام باقر (صلوات الله عليه) وارد شد ، در حالى كه مانند زنان مى گريست و اشك مى ريخت. امام فرمود: اى سعد! چرا گريه مى كنى؟ گفت: چگونه گريه نكنم؛ حال آن كه من از شجره [و تبارى] هستم كه در قرآن، لعنت شده است؟! امام به او فرمود: تو از اين شجره (بنى اُميّه) نيستى؛ تو اُمَوى اى هستى كه از ما خاندان شمرده مى شوى؛ مگر نشنيده اى اين سخن خداى عز و جل را كه از قول ابراهيم نقل مى كند: پس هر كه از من پيروى كند ، او از من است 📚الاختصاص ص 85 📚بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث ج 46 ص 337 ح 25 💐تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوب‏💐 @mirasehadisi https://eitaa.com/bahreynii1397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا