پیشنهادی برای شهرداری و شورای شهر تهران:
شهردار پاریس روز ۱۴ مهر ۱۴۰۱ و در بحبوحه اغتشاشات ایران به صورت رسمی اعلام کرد که خیابانی را در پاریس به نام مهسا امینی نامگذاری میکند. روز ۱۹ مهر نیز شورای شهر پاریس به مهسا امینی عنوان شهروند افتخاری داد؛ حالا که روزگار چرخیده و شاهد خشونت بیحد و اندازه پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه علیه معترضان در خیابانهای پاریس هستیم خدمت شهرداری و شورای شهر تهران پیشنهاد میشود به سبک خود فرانسویان، خیابانی را در تهران به نام "نائل" نامگذاری کنند و به ایشان عنوان شهروند افتخاری بدهند. ایشان، نوجوانی ۱۷ ساله و پیک غذا بود که سه شنبه هفته گذشته در جریان یک ایست و بازرسی هدف شلیک مستقیم گلوله افسران پلیس فرانسه قرار گرفت و قتل وحشیانه او اولا جرقهای شد برای غرق شدن فرانسه در آشوب و اعتراض و ثانیا بهانهای شد برای آنکه جناب مکرون و دار و دستهاش بفهمند که دنیا گرد است!
@baladetayyeb
کاری به این دولت و اون دولت ندارم اما سوالم این است که مدیران وزارت راه و شهرسازی قراره اینطوری شعارهایشان درباره مسکن اسلامی ایرانی را محقّق کنند؟! برجهای ۲۰ طبقه در یک شهر کوچک چندهزار نفری؟! اگر معماری اسلامی این است پس "وَ عَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلام". ماشاالله به این اعتماد به سقف که اینطوری همه ما از عموم مردم گرفته تا شخص رئیس دولت را به بازی گرفتهاید و صدای هیچ کس هم در نمیاد!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جای بچه توی مسجد نیست؟! تاکنون به دو آیه زیر در کنار هم توجه کرده بودید؟
"الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا" (کهف/۴۶)
"خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد" (اعراف/۳۱).
پس یادمان باشد که بچهها زینت زندگی هستند و ما مامور هستیم که زینتهایمان را همراه خودمان به مساجد ببریم.
@baladetayyeb
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اختلاف عملکرد ۱۰۰ برابری در دو نوع الگوی ساخت مسکن به لحاظ سرعت بهرهبرداری! حالا مسئولان وزارت راه و شهرسازی دوباره بر همان الگوهای اشتباه سابق اصرار کنند و نصایح کارشناسان را گوش نکنند تا در انتهای این دولت با آمار بسیار پایین در خصوص تحقق وعده ۴ میلیون مسکن، هم آبروی خودشان را ببرند و هم آبروی دولت را.
@baladetayyeb
توییت اخیر جناب آخوندی و سه علامت تعجب !!!
به تلاش جناب آخوندی برای وانمود کردن تقابل اسلام و ایران در توییت اخیرشان عنایت بفرمایید: ایده ایران و نه به اسلام ایدئولوژیک! این آقا حدود ۱۰ سال (یعنی تقریبا یک چهارم از کل عمر انقلاب) در این مملکت وزیر مسکن بوده و با همین تفکر، وضعیت مسکن و شهرسازی را ساماندهی (ناساماندهی) میکرده. سه علامت تعجب حقیر:
۱. عجیب اینکه ایشان در حکومتی بالاترین مقام مسکن و شهرسازی بوده که ایده اصلی انقلابش، ایدئولوژی اسلامی بوده. صدارت امثال ایشان بنده را دقیقا به یاد رمان قلعه حیوانات میاندازد؛ اگر این رمان را نخواندهاید حتما بخوانید. جالب آنکه اگر مثلا بخواهیم یک جوان بیچاره را در یک دانشگاه درجه سوم مملکت هیات علمی کنیم انواع مصاحبههای آنچنانی را برایش ترتیب میدهیم تا مطمئن شویم که مبادا فکر استاد فردای بچههایمان مسموم باشد، اما نهادهای نظارتی، سم سکولاریسم را در بالاترین مقامات اجرایی کشور میبینند و عین خیالشان هم نیست! نمیدانم، شاید خود این نهادها هم بخشی از رمان قلعه حیوانات شدهاند و ما خبر نداریم!
۲. عجیبتر آنکه ایشان با آن همه ترک فعلش در زمان صدارت، از مسبّبان اصلی وضعیت نابسامان امروز مسکن است و حالا به جای آنکه پاسخگوی کارنامه ضعیفش باشد، راست راست میچرخد و از عالم و آدم هم طلبکار است و هیچ کس هم کاری به کارش ندارد!
۳. عجیبترین اینکه خط فکری سکولار ایشان هنوز در برخی از مهمترین گلوگاههای حاکمیت در حال جولان دادن است و دولت و مجلس انقلابی هم عین خیالشان نیست!
@baladetayyeb
معماری سفارت ایران در عراق و چند سوال:
از اصول مهم طراحی سفارت یک کشور در کشور دیگر، بهرهگیری از مضامین و داشتههای فرهنگی مشترک دو کشور است. به معماری سفارت ایران در بغداد توجه بفرمایید؛ سرستونها، تندیسهای نصب شده در مجاورت ورودی سفارت، تناسبات کالبدی ورودی، مصالح سنگی و سایر جزئیات معمارانه، همگی تداعیگر معماری هخامنشیان است. در اینکه معماری هخامنشیان بخشی از معماری مملکت ما بوده هیچ شکی نیست اما چند سوال:
آیا ما و عراق به عنوان دو کشور برادر و مسلمان، هیچ فصل اشتراکی از دوره اسلامی نداشتیم که بخواهیم از آن در طراحی سفارتمان در عراق بهره بجوییم؟ مثلا آیا بهتر نبود از مضامین مشترک و فاخری همچون "حُبُّ الحسین یَجمَعُنا" برای ایدهپردازی معماری این سفارت استفاده کنیم؟ و آیا استفاده از نمادهای معماری قبل از دوره اسلامی برای طراحی سفارت یک کشور مسلمان در کشور دیگر مسلمان نوعی بدسلیقگی در انتخاب سبک معماری نیست؟ و آیا این نوع طرحهای افتراقی و غیر اشتراکی میتواند بستر کالبدی مناسبی برای همافزایی دو ملت برادر و مسلمان باشد؟
@baladetayyeb
سوء استفاده و برخورد سلیقهای با فرمایشات رهبری ممنوع!
🔹دو نمونه از فرمایشات رهبری (یکی به تاریخ ۱۳۸۲ و دیگری ۱۳۸۴) که نشان میدهد شورای عالی شهرسازی در خصوص تهران و کلانشهرها، چطور با فرمایشات ایشان برخورد گزینشی و سلیقهای داشته است. همان رهبری که بر جلوگیری از توسعه بیحد و حصر تهران تاکید داشته، همان رهبر بر هویت ایرانی و اسلامی هم تاکید داشته (بلکه موکدتر و در فرمایشات مکرر). اگر واقعا شورای عالی شهرسازی نگران منویات رهبری است چطور است که فقط در خصوص گسترس افقی نگران است ولی در خصوص افزایش دائم تراکم حتی در شهرهای کوچکتر و توسعههای عمودی که در تناقض با هویت ایرانی و اسلامی است این نگرانی دیده نمیشود؟!
🔹آیا تهرانیزه کردن کل کشور و آپارتمانسازیهایی که با مجوز این شورا و طبق طرحهای مصوب این شورا حتی در شهرهای کوچک و چندهزار نفری انجام شده است و به کلی با هویت ایرانی و اسلامی در تضاد است با منویات رهبری تطبیق داشته؟! این نوع مواجهه سلیقهای با منویات رهبری، به نوعی یادآور "نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْض" نیست؟! آیا باور کنیم که شورا نگران منویات رهبری در عرصه شهرسازی بوده و هست؟ آیا هزینه کردن از رهبری و پنهان کردن اشتباهات خود با برخورد گزینشی و غیر منسجم با فرمایشات ایشان مصداق لطمه به جایگاه رهبری و ظلم در حق ایشان نیست؟!
🔹همانطور که حدس میزدم، دعوت حقیر از دبیر محترم شورای عالی شهرسازی برای مناظره با محوریت فرمایشات رهبری بیپاسخ ماند اما اینها را نوشتم تا انشاالله دیگر شاهد سوء استفاده از فرمایشات رهبری در عرصه شهرسازی نباشیم.
@baladetayyeb
شهر و نبرد کیفیتها و کمّیتها:
🔹تاکنون به تقابل کیفیتها و کمّیتها در شهرهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ قربانی شدن کیفیتها به پای کمّیتها را میتوان در فروکاهی اجزای مختلف شهر معاصر مشاهده نمود: فروکاهی میدان که فضای حضور انسانها بود به فلکه که جولانگاه ماشینها است؛ فروکاهی کیفیتهای مسکن همچون حیاط و حوض و درخت به کمّیتهای منزل همچون متراژ و زیربنا و تعداد اتاق. فروکاهی حیاط به عنوان بستر زندگی به پارکینگ به عنوان محل پارک ماشین؛ فروکاهی همسایه به همجوار؛ فروکاهی آرامش به آسایش و حتی فروکاهی اسامی مناطق و خیابانها از عناوین کیفی به عناوین کمّی و عددهای بیهویت و جالب آنکه در همین رابطه، امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل میفرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر میداد (وسائل الشیعه جلد ۱۵).
🔹ذبح کیفیتها در قربانگاه کمّیتها از نتایج کالایی شدن فضای شهری و غلبه نگاه سرمایهمحور به شهر و فضای شهری است. نگاهی که با محوریت راسیونالیسم و عقل ابزاری، همه چیز را بر مدار کمّیات و مادیات میسنجد تا جایی که حتی به لحاظ لغوی، ریشه این نوع عقل ابزاری (rationalism) را بایستی در حساب و کتابهای عددی و سود مادی (rate) جستجو نمود! شعبده فروکاهی rational به rate و ذبح کیفیتها به پای کمّیتها، چیزی است که فقط از عهده نظام سرمایهمدار شهرهای معاصر برمیآید؛ نظامی که نتیجه طبیعیاش چیرگی ماده بر معنا در اشتباه دستگاه محاسباتی آن است: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (روم/۷).
@baladetayyeb
زیرآبزنی و جایگاه معماری در ادبیات محاورهای:
معماری نه تنها ظرف زندگی و بستر کالبدی برای شکل گیری سبک زندگی ما است بلکه حتی در ادبیات محاورهای نیز میتوان رد پای معماری را دید. مثلا عباراتی نظیر "هر که بامش بیش برفش بیشتر" و یا "از این ستون به آن ستون فرج است" ریشه در ادبیات معماری دارند. اما یکی دیگر از عبارات محاورهای که اغلب از رابطه آن با معماری مطلع نیستند عبارت زیرآبزنی است!
زيرآب، یکی از اجزای معماری خانه هاي سنتی بود که لوله کشی آب تصفيه شده در آنها وجود نداشت. زيرآب در انتهای مخزن آب خانهها بود که برای خالی کردن آب، آن را باز میکردند. اين زيرآب به چاهی راه داشت و راه باز کردن زيرآب اين بود که کسی درون حوض میرفت و زيرآب را باز میکرد تا لجن ته حوض از زيرآب به چاه برود و آب پاکيزه شود. وقتی با کسی دشمنی داشتند، برای اين که به او ضربه بزنند زيرآب حوض خانهاش را باز میکردند تا همه آب تميزی را که در حوض دارد از دست بدهد! صاحبخانه هم وقتی خبردار میشد خيلی ناراحت میشد؛ چون بیآب میماند و در چنین شرایطی به دوستانش میگفت زيرآبم را زدهاند!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو را ببینید و شگفت زده شوید. مدیران محترمی که برای اداره شهرهای ما مشکل درآمد پایدار دارند ملاحظه بفرمایند که به جای تراکمفروشی، چه گنجهایی در اختیار دارند که از آن غافل هستند.
@baladetayyeb
تصویری معمارانه از دانش بیانتها و خاطرهای از مرحوم علامه جعفری
🔹این تصویری است از کتابفروشی رویایی ژونگ شوگ در چین که برای طراحی آن، از آینهها و تونلهای متعدد استفاده شده است. به علت استفاده از آینه، قفسههای کتاب در کف ساختمان انعکاس یافته و برای بازدید کنندگان، فضا را به شکلی بی انتها (استعاره از بی انتها بودن دانش) جلوهگر میسازد.
🔹برای معماری این کتابخانه از رودخانههای شهر Dujiangyan الهام گرفته شده که از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است؛ به نحوی که طراحی این کتابخانه هم مانند رودهای جاری است که از چشمه منشا می گیرند. سقفهای آینهای به همراه کاشیهای براق و تیره باعث شده است تا میزهای مطالعه شبیه به قایقهای کوچک روی سطح دریاچه به نظر برسند. یکی از قایقها را میتوانید در گوشه راست پایین همین تصویر مشاهده بفرمایید.
🔹پینوشت: تصویر این کتابخانه رویایی، حقیر را به یاد مرحوم علامه محمدتقی جعفری انداخت که در یکی از بیانات عجیبشان که حاکی از عشق سرشار ایشان به علم بود میفرمودند گاهی که نیمه شبها از خواب بیدار میشدند و به یاد انبوه کتابهایی که در قفسههای کتابخانه ایشان بود و هنوز مطالعه نکرده بودند میافتادند دیگر نمیتوانستند بخوابند و تا صبح مشغول مطالعه میشدند! رحمت خدا بر ایشان و همه آنهایی که اینطور شیفته علم و معرفت و دانش بودند.
@baladetayyeb
16.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با دیدن این ویدئو اشک در چشمانم حلقه زد. اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران محترم وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و سایر مدیرانی که در این افتضاح شریک بودهاید، آیا چنین آماری وهن اسلام و جمهوری اسلامی نیست؟ آیا بعد از شنیدن چنین آماری میتوانید شبها را راحت بخوابید؟! آیا از اینکه آینده مملکت امام زمان(عج) را صرفا به قشر برخوردار و دهکهای مرفه جامعه سپردهاید احساس نگرانی نمیکنید؟ آیا سهم مستضعفان و پابرهنهها از دستورالعملها و برنامههای پرطمطراق شما فقط شعار است و بس؟! آیا احیانا هنوز از حرف زدن و شعار دادن خسته نشدهاید و احساس نمیکنید که جامعه منتظر اندکی عمل موثر و کنشگری فعال از سوی شماست؟
إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه (بوسف/۸۶)
@baladetayyeb