سوء استفاده و برخورد سلیقهای با فرمایشات رهبری ممنوع!
🔹دو نمونه از فرمایشات رهبری (یکی به تاریخ ۱۳۸۲ و دیگری ۱۳۸۴) که نشان میدهد شورای عالی شهرسازی در خصوص تهران و کلانشهرها، چطور با فرمایشات ایشان برخورد گزینشی و سلیقهای داشته است. همان رهبری که بر جلوگیری از توسعه بیحد و حصر تهران تاکید داشته، همان رهبر بر هویت ایرانی و اسلامی هم تاکید داشته (بلکه موکدتر و در فرمایشات مکرر). اگر واقعا شورای عالی شهرسازی نگران منویات رهبری است چطور است که فقط در خصوص گسترس افقی نگران است ولی در خصوص افزایش دائم تراکم حتی در شهرهای کوچکتر و توسعههای عمودی که در تناقض با هویت ایرانی و اسلامی است این نگرانی دیده نمیشود؟!
🔹آیا تهرانیزه کردن کل کشور و آپارتمانسازیهایی که با مجوز این شورا و طبق طرحهای مصوب این شورا حتی در شهرهای کوچک و چندهزار نفری انجام شده است و به کلی با هویت ایرانی و اسلامی در تضاد است با منویات رهبری تطبیق داشته؟! این نوع مواجهه سلیقهای با منویات رهبری، به نوعی یادآور "نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْض" نیست؟! آیا باور کنیم که شورا نگران منویات رهبری در عرصه شهرسازی بوده و هست؟ آیا هزینه کردن از رهبری و پنهان کردن اشتباهات خود با برخورد گزینشی و غیر منسجم با فرمایشات ایشان مصداق لطمه به جایگاه رهبری و ظلم در حق ایشان نیست؟!
🔹همانطور که حدس میزدم، دعوت حقیر از دبیر محترم شورای عالی شهرسازی برای مناظره با محوریت فرمایشات رهبری بیپاسخ ماند اما اینها را نوشتم تا انشاالله دیگر شاهد سوء استفاده از فرمایشات رهبری در عرصه شهرسازی نباشیم.
@baladetayyeb
شهر و نبرد کیفیتها و کمّیتها:
🔹تاکنون به تقابل کیفیتها و کمّیتها در شهرهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ قربانی شدن کیفیتها به پای کمّیتها را میتوان در فروکاهی اجزای مختلف شهر معاصر مشاهده نمود: فروکاهی میدان که فضای حضور انسانها بود به فلکه که جولانگاه ماشینها است؛ فروکاهی کیفیتهای مسکن همچون حیاط و حوض و درخت به کمّیتهای منزل همچون متراژ و زیربنا و تعداد اتاق. فروکاهی حیاط به عنوان بستر زندگی به پارکینگ به عنوان محل پارک ماشین؛ فروکاهی همسایه به همجوار؛ فروکاهی آرامش به آسایش و حتی فروکاهی اسامی مناطق و خیابانها از عناوین کیفی به عناوین کمّی و عددهای بیهویت و جالب آنکه در همین رابطه، امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل میفرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر میداد (وسائل الشیعه جلد ۱۵).
🔹ذبح کیفیتها در قربانگاه کمّیتها از نتایج کالایی شدن فضای شهری و غلبه نگاه سرمایهمحور به شهر و فضای شهری است. نگاهی که با محوریت راسیونالیسم و عقل ابزاری، همه چیز را بر مدار کمّیات و مادیات میسنجد تا جایی که حتی به لحاظ لغوی، ریشه این نوع عقل ابزاری (rationalism) را بایستی در حساب و کتابهای عددی و سود مادی (rate) جستجو نمود! شعبده فروکاهی rational به rate و ذبح کیفیتها به پای کمّیتها، چیزی است که فقط از عهده نظام سرمایهمدار شهرهای معاصر برمیآید؛ نظامی که نتیجه طبیعیاش چیرگی ماده بر معنا در اشتباه دستگاه محاسباتی آن است: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (روم/۷).
@baladetayyeb
زیرآبزنی و جایگاه معماری در ادبیات محاورهای:
معماری نه تنها ظرف زندگی و بستر کالبدی برای شکل گیری سبک زندگی ما است بلکه حتی در ادبیات محاورهای نیز میتوان رد پای معماری را دید. مثلا عباراتی نظیر "هر که بامش بیش برفش بیشتر" و یا "از این ستون به آن ستون فرج است" ریشه در ادبیات معماری دارند. اما یکی دیگر از عبارات محاورهای که اغلب از رابطه آن با معماری مطلع نیستند عبارت زیرآبزنی است!
زيرآب، یکی از اجزای معماری خانه هاي سنتی بود که لوله کشی آب تصفيه شده در آنها وجود نداشت. زيرآب در انتهای مخزن آب خانهها بود که برای خالی کردن آب، آن را باز میکردند. اين زيرآب به چاهی راه داشت و راه باز کردن زيرآب اين بود که کسی درون حوض میرفت و زيرآب را باز میکرد تا لجن ته حوض از زيرآب به چاه برود و آب پاکيزه شود. وقتی با کسی دشمنی داشتند، برای اين که به او ضربه بزنند زيرآب حوض خانهاش را باز میکردند تا همه آب تميزی را که در حوض دارد از دست بدهد! صاحبخانه هم وقتی خبردار میشد خيلی ناراحت میشد؛ چون بیآب میماند و در چنین شرایطی به دوستانش میگفت زيرآبم را زدهاند!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو را ببینید و شگفت زده شوید. مدیران محترمی که برای اداره شهرهای ما مشکل درآمد پایدار دارند ملاحظه بفرمایند که به جای تراکمفروشی، چه گنجهایی در اختیار دارند که از آن غافل هستند.
@baladetayyeb
تصویری معمارانه از دانش بیانتها و خاطرهای از مرحوم علامه جعفری
🔹این تصویری است از کتابفروشی رویایی ژونگ شوگ در چین که برای طراحی آن، از آینهها و تونلهای متعدد استفاده شده است. به علت استفاده از آینه، قفسههای کتاب در کف ساختمان انعکاس یافته و برای بازدید کنندگان، فضا را به شکلی بی انتها (استعاره از بی انتها بودن دانش) جلوهگر میسازد.
🔹برای معماری این کتابخانه از رودخانههای شهر Dujiangyan الهام گرفته شده که از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است؛ به نحوی که طراحی این کتابخانه هم مانند رودهای جاری است که از چشمه منشا می گیرند. سقفهای آینهای به همراه کاشیهای براق و تیره باعث شده است تا میزهای مطالعه شبیه به قایقهای کوچک روی سطح دریاچه به نظر برسند. یکی از قایقها را میتوانید در گوشه راست پایین همین تصویر مشاهده بفرمایید.
🔹پینوشت: تصویر این کتابخانه رویایی، حقیر را به یاد مرحوم علامه محمدتقی جعفری انداخت که در یکی از بیانات عجیبشان که حاکی از عشق سرشار ایشان به علم بود میفرمودند گاهی که نیمه شبها از خواب بیدار میشدند و به یاد انبوه کتابهایی که در قفسههای کتابخانه ایشان بود و هنوز مطالعه نکرده بودند میافتادند دیگر نمیتوانستند بخوابند و تا صبح مشغول مطالعه میشدند! رحمت خدا بر ایشان و همه آنهایی که اینطور شیفته علم و معرفت و دانش بودند.
@baladetayyeb
16.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با دیدن این ویدئو اشک در چشمانم حلقه زد. اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران محترم وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و سایر مدیرانی که در این افتضاح شریک بودهاید، آیا چنین آماری وهن اسلام و جمهوری اسلامی نیست؟ آیا بعد از شنیدن چنین آماری میتوانید شبها را راحت بخوابید؟! آیا از اینکه آینده مملکت امام زمان(عج) را صرفا به قشر برخوردار و دهکهای مرفه جامعه سپردهاید احساس نگرانی نمیکنید؟ آیا سهم مستضعفان و پابرهنهها از دستورالعملها و برنامههای پرطمطراق شما فقط شعار است و بس؟! آیا احیانا هنوز از حرف زدن و شعار دادن خسته نشدهاید و احساس نمیکنید که جامعه منتظر اندکی عمل موثر و کنشگری فعال از سوی شماست؟
إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه (بوسف/۸۶)
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بانوی محترمی که رسما جلوی دوربین لانههای ۲۵ متری را توصیه میکند رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است. به تعریف عجیب ایشان از مسکن توجه بفرمایید: اتاقی که در آن سه فعالیت خوردن، خوابیدن و آشپزی اتفاق میافتد!
خدمت ایشان و سایر همفکران ایشان در وزارت راه و شهرسازی که با سوء مدیریتشان کمر به نابودی سبک زندگی مردم بستهاند عرض میشود که مگر ما انقلاب کردهایم که استانداردهایمان را از سازمان ملل بگیریم؟! مگر منابع بومی و آیینی خودمان درباره وسعت و اندازه مسکن لال هستند که دنبال استانداردهای غربیها باشیم؟! اساسا درباره واژه دار واسعه که در متون آیینی ما تشریح شده چه میدانید؟ چطور و با چه منطقی در دهه پنجم انقلاب و در مملکتی به پهناوری ایران که هیچ مشکلی از منظر تامین زمین ندارد، اسم این لانههای حریم زدا را مسکن میگذارید؟! وقتی عرض میکنیم که انقلاب اسلامی هنوز وارد عرصه معماری و شهرسازی نشده دلیلش چنین اظهاراتی است.
@baladetayyeb
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ شنیدنی آقای دکتر شکوهی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت) به پیشنهاد ساخت لانههای ۲۵ متری توسط یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی را ملاحظه بفرمایید: معنای این پیشنهاد شما تبعیض است و نه تنوع، شما در حال ترویج لانههایی برای فقرا هستید که ثروتمندان حاضر نیستند از آنها حتی به عنوان اصطبل حیواناتشان هم استفاده کنند!
@baladetayyeb
فرمایشات مهم ۳۸ سال قبل رهبری و ۱۲ سال زمانی که از مجموع ۵۰ سال، برای ما باقی مانده است:
🔹ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیشبینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یکبار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومتکردن.
🔹ما میخواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتشبس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانونگذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر میشود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند میگیرند و چهجوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه میشود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید.
🔹 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمیگویم اینها را شما سهچهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت میکنیم، اداره میکنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشیگری، با بیاطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرتها را از ما میترساند، اگر آنجور کامل و صحیحش بود ببینید چه میشد. (بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱).
پینوشت: از این فرمایشات ایشان نزدیک به ۴۰ سال گذشته و از ۵۰ سالی که ایشان فرمودهاند ۱۲ سال دیگر باقی مانده است. جایگاه مسائل مهم علومی نظیر معماری، شهرسازی، آمایش سرزمین و سایر مسائل حکومتی در نظام آموزشی معاصر حوزههای علمیه چیست؟ هم اکنون از میان انبوه دروس خارج فقه حوزههای محترم علمیه در قم و نجف و مشهد و غیره، چند درس خارج فقه معماری، شهرسازی یا آمایش سرزمین دائر است؟! چقدر بدون ورود چنین مسائل مهمی به ابواب فقهی معاصر، تحقّق تمدن نوین اسلامی محتمل است؟ نسبت نظام آموزشی سکولار حوزههای ما و لیبرال دانشگاههای ما با مبانی انقلاب اسلامی چیست؟! آیا هنوز و بعد از حدود ۴۰ سال، زمان بازنگری اساسی در نظامات آموزشی ما برای تحقق فرمایشات رهبری نرسیده است؟
@baladetayyeb
May 11
🔹در هنر و معماری دوره اسلامی، دایره نماد آسمان است و هندسهای است که چون هیچ نقطه اول و آخری ندارد تجلی مفهوم الوهیت است: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). برخی حکومتها در دوره اسلامی، از این هندسه مقدس در شهرهای خود بهره میگرفتند نظیر این تصویر که بازنمایی شهر بغداد در زمان منصور عباسی است. از مهمترین ویژگیهای هندسه مدوّر این بوده که چون فاصله مرکز شهر از تمام نقاط پیرامون دایره یکسان است رعایت عدالت فضایی (که هم در اسلام و هم قبل از اسلام مورد توجه ویژه بوده است) راحتتر میسر میگردیده است.
🔹لذا هندسه مدوّر علاوه بر دوره اسلامی، از قبل از اسلام نیز مورد توجه بوده است و برای مثال، بسیاری از شهرهای ساسانیان به صورت مدوّر یا گرد ساخته شده است و حتی هنوز هم بعد از قرنها، پسوند گرد در پایان اسم بسیاری از شهرها باقی مانده است. نظیر دشت گرد، لاسگرد، بروگرد(بروجرد)، دارابگرد، فیروزگرد، شاپورگرد، بختاگرد و کوهگرد و غیره.
@baladetayyeb
رحمت خدا بر امام راحل(ره) که چنین فرمود: "جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست؛ جنگ ما جنگ فقر و غنا بود؛ جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد". حالا لطفا به این تصویر تلخ بنگرید که چطور جنگ فقر و غنا را در قالب شهرسازانه نشان داده است؛ تصویری واقعی از اختلاف طبقاتی و جنگ فقر و غنا در شهرهای امروز که نمونههای مشابهش در سرتاسر دنیا فراوان است. اگر درست بیاندیشیم تاویل شهرسازانه کل ارض کربلا یعنی همین؛ یعنی تداوم جنگ فقر و غنا در وجوه مختلف شهرها و کلانشهرهایی که اقلیتی برخوردار، به قیمت له شدن اکثریت محروم، کاخهای خود را در مقابل کوخها برافراشتهاند.
@baladetayyeb