eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
11.9هزار دنبال‌کننده
291 عکس
250 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹برای این فرمایش شهردار محترم تهران دو حالت بیشتر متصور نیست: یا ایشان معنای شهر فروشی و تراکم فروشی را نمی‌دانند و یا در حال گزارش خلاف واقع هستند. خدمت ایشان عرض می‌شود که اگر واقعا نیتشان نوسازی بافتهای ناپایدار و فرسوده است و نه درآمدزایی، پس چرا طبق گزارشهای رسمی، بخش عمده‌ای از پروانه‌هایی که صادر می‌کنند مربوط به مناطق بالاشهر است که نه ناپایدار هستند و نه نیاز به نوسازی دارند؟! اگر واقعا شهر فروشی و تراکم فروشی نمی‌کنند به صورت شفاف بفرمایند که چند درصد از پروانه‌هایی که طی دو سال اخیر صادر شده مطابق با ضوابط طرح تفصیلی بوده و چند درصد ناقض طرح تفصیلی؟! 🔹رئیس کل دادگستری تهران دیروز خبر از صدور کیفرخواست برای ۵ نفر از مدیران دولتی به علت ترک فعل آنها درخصوص قانون هوای پاک دادند. اگر این حرکت ایشان صرفا مانور سیاسی است و مصرف رسانه‌ای دارد که هیچ؛ اما اگر واقعا به دنبال حل ریشه‌ای مسئله آلودگی هوای تهران و دفاع از حقوق هزاران شهروند تهرانی هستند که سالیانه به علت آلودگی هوا در این شهر فوت می‌کنند، ایشان را دعوت به بررسی رابطه سیاستهای شهرسازی شهرداری تهران با تشدید آلودگی هوا، (چه در این دوره و چه در دوره‌های گذشته) می‌نمایم و اگر واقعا به این نتیجه رسیدند که این بارگذاری‌های مازاد و تراکم‌افزایی و شهرفروشی‌هایی که با شعار نوسازی انجام می‌شود، سبب تشدید آلودگی هوا شده است یکبار برای همیشه جلوی این روند غیر علمی، غیر عقلی و غیر دینی را بگیرند تا هم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده باشند و هم انشاالله در پیشگاه خدا و بندگان خدا روسفید باشند. @baladetayyeb
تصویری تاریخی از ملکه الیزابت دوم در حال تماشای آیات قرآن روی کاشی‌های مسجد جامع اصفهان، سال ۱۳۳۹ 🔹برای توصیف تصویر فوق، هیچ متنی را مناسبتر از این آیه نیافتم: "وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَسْمَعُوا وَتَرَاهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لَا يُبْصِرُون: و اگر آنان را به سوی هدایت دعوت کنید، نمی‌شنوند و آنان را می‌بینی که به سوی تو می‌نگرند در حالی که نمی‌بینند (اعراف/۱۹۸). 🔹طبق آیات قرآن، گرچه محیط در صعود یا نزول انسان موثر است اما صرفا تسهیل‌گر یا تضعیف‌گر سبک زندگی اسلامی است و اصل با خود انسان و اراده اوست و نه محیطی که در آن زیست می‌کند. ايرانيان باستان نیز همین اعتقاد را داشتند و به همین دلیل، گل نیلوفر آبی را مقدس میدانستند زیرا این گل در میان مرداب رشد می‌کند! @baladetayyeb
این توییت سخنگوی محترم شهرداری تهران حرف حساب و سخن حقی است که این روزها فقدانش در جناحهای مختلف سیاسی بیداد می‌کند. هر وقت یاد گرفتیم که اگر به کسی نقد داریم نقدمان را با رعایت اخلاق و انصاف بیان کنیم و برای تخریب او دست به هر حیله کثیفی نزنیم آنگاه معلوم می‌شود که چقدر عیار داریم. یکی از دلایلی که طی ماه‌های اخیر هیچگاه حاضر به مصاحبه با برخی رسانه‌های گروه‌های سیاسی معلوم الحال نشدم (با اینکه در اصل انتقاد از سیاستهای جاری شهرداری تهران با آنها هم نظر بودم) همین فقدان اخلاق و انصاف در میان آنها بود که سبب شده نقد ناصحانه را با تخریب مغرضانه در هم بیامیزند. @baladetayyeb
هشدار درباره تداوم بازی خطرناک نهاد علم کشور زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه 🔹معاون محترم پژوهشی وزارت علوم اخیرا ضمن حضور در دانشگاه قم چنین بیان داشته‌اند: "بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ در حوزه علوم انسانی و هنر در رتبه ۴۴ دنیا قرار داشتیم که نشان دهنده این است که ما به بعد بین‌المللی علوم انسانی توجه نکرده‌ایم و این خطر جدی متوجه ما است که اگر در این حوزه تولید کننده نباشیم باید وارد کننده ایده‌ها و اندیشه‌های دیگران باشیم". متاسفانه این جملات ایشان بیانگر تداوم بازی خطرناکی است که بدنه مدیران نهاد علم کشور از آن غافلند که در ادامه تشریح می‌شود. 🔹مبرهن است که ژورنالهای غربی، مقالات فنی و مهندسی و علوم طبیعی ما را چاپ می‌کنند و ممانعت و جهت گیری جدی برای عدم انتشار این نوع مقالات ما ندارند زیرا محل دعوای ما با تمدن غرب، علوم مهندسی و فنی و طبیعی (نظیر فیزیک و شیمی و زیست و ...) نیست و اتفاقا آنچه در زمینه این علوم منتشر می‌کنیم دقیقا باب طبع آنها و مورد استفاده آنهاست؛ بلکه محل دعوای بنیادین دو تمدن اسلامی و غربی، دقیقا هنر و علوم انسانی است و اتفاقا مزیت نسبی و وجه تمایز ما نیز همین علوم است وگرنه در علوم مهندسی و فنی، شاگرد غرب بوده و متاسفانه هنوز هم کمابیش هستیم و بدیهی است که استاد، از انتشار پژوهش‌های شاگردش که همسو با تقویت هژمونی خودش باشد هیچ ابایی ندارد و بلکه کاملا از آن استقبال هم می‌کند. 🔹اصطکاک ما با غرب، آنجا جدی می‌شود که ما خودمان داعیه استادی و سبک جدیدی داشته باشیم و این داعیه در دامنه علوم فعلی، برای ما صرفا در زمینه هنر و علوم انسانی اسلامی مصداق دارد. لذا اینکه بخواهیم رتبه ایران در علوم انسانی را در رنکینگ‌های بین المللی ارتقاء دهیم هیچ راهی ندارد جز آنکه پارادایم حاکم بر مجلات هنر و علوم انسانی آنها را بپذیریم تا حاضر به انتشار مقالات ما شوند. در غیر این صورت کما فی‌السابق، از انتشار اغلب مقالات ما که در تعارض جدی با بنیانهای فلسفی آنهاست سر باز خواهند زد زیرا اساسا پارادایم حاکم بر هنر و علوم انسانی ما را از بن قبول ندارند؛ اگر هم جایی، خرق عادت شود و هنر و علوم انسانی ما را بپذیرند شرطش آن است که زمین بازی آنها را بپذیریم و به پارادایم و قواعد آنها تن بدهیم. 🔹مصداق واضحش چند نمونه از فیلمهای فلان کارگردان مشهور ایرانی است که طی سالهای اخیر در جشنواره‌هایی نظیر کن و اسکار و غیره حائز رتبه برتر شد اما به قیمت پشت پا زدن به تمدن خودی و ارزشهای اسلامی ایرانی؛ به این معنا که آن فیلمها گرچه برنده جوایز بین‌المللی شد اما از ایران و ایرانی فقط اسمش را یدک می‌کشید و نه رسمش را که اگر چنین نبود اساسا اجازه کسب رتبه‌های برتر با خط‌کش‌های سکولار غربی را نمی‌یافت. 🔹در زمینه پژوهش‌های هنر و علوم انسانی نیز قصه پر غصه ما همین است و تا زمانی که قواعد بازی در زمین آنها را نپذیریم و به پارادایم سکولار حاکم بر هنر و علوم انسانی آنها تمکین نکنیم و افاضات هایدگر و گادامر را جایگزین قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) ننماییم، شانس چندانی برای ارتقاء رتبه ایران در رنکینگ‌های بین المللی در زمینه هنر و علوم انسانی نخواهیم داشت. ممکن است مدیران محترم وزارت علوم بفرمایند که خب برای حل این مشکل، خودمان مجلات بین‌المللی علوم انسانی راه اندازی کنیم اما واضح است که چنین توصیه‌ای، ساده‌انگاری و پاک کردن صورت مسئله است زیرا همان پایگاه‌های سکولار غربی، به ارزیابی مجلات علوم انسانی ما خواهند پرداخت و تا زمانی که مزیت نسبی خود را کنار نگذاریم و کاملا باب طبعشان نشویم این مقصود حاصل نخواهد شد؛ "وَ لَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم: هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه از آیین آنها پیروی کنی" (بقره/۱۲۰). 🔹اگر هم بشود، دیگر آن مجلات ما، از ما و هویت بومی و اسلامی ما تهی شده است (دقیقا شبیه به فیلمهایی که به عنوان نماینده ایران، جوایز اسکار و کن و غیره می گیرند اما به قیمت لگدمال کردن ارزشهای ایران و ایرانی). لذا خدمت مدیران مربوطه عرض می‌شود که به جای آنکه با تداوم بازی خطرناک فعلی، تیشه به ریشه داشته‌های بومی ما بزنند و مزیت نسبی ما را زیر سوال ببرند بهتر است به دنبال تدبیر راه حلی مناسب برای تقویت هرچه بیشتر هویت بومی در عرصه هنر و علوم انسانی اسلامی باشند، تدبیری که هرچه باشد قطعا تداوم مسیر خطرناک فعلی در زمینه بازی در زمین مجلات سکولار غربی نیست؛ البته مبرهن است که در این میان، ممکن است مقالات یا مجلاتی استثنا باشند که عمومیت ندارند و محل بحث ما نیز نیستند. ✍ محمد منان رئیسی، دانشیار معماری و مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی @baladetayyeb
پس از آمدن کلاه شاپو در سال ۱۳۱۴، این کلاه اجباری شد و اگر کسی کلاه نمدی داشت یا کلاهی به سر نداشت بازداشت می‌شد! دقیقا شبیه به اتفاقی که این روزها در شهرداری‌های ما می‌افتد و اگر مالکی قصد داشته باشد زمینش را با الگوی اسلامی ایرانی بسازد و حیاط را در مرکز خانه قرار دهد به او اجازه نمی‌دهند و اگر هم بسازد برای او گواهی پایان کار صادر نمی‌شود و نمی‌تواند سند خانه‌اش را بگیرد! چرا؟ به جرم اجرای الگوهای اسلامی ایرانی! چه شباهت عجیبی بین این دو داستان وجود دارد! دو داستانی که وجه اشتراکشان هویت زدایی از فرهنگ بومی است؛ اولی مربوط به البسه در زمان پهلوی و دومی مربوط به ابنیه در زمان معاصر! اینکه عرض می‌شود انقلاب اسلامی هنوز وارد عرصه معماری و شهرسازی نشده دلیلش چنین عجایبی است! @baladetayyeb
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده می‌شد. از آنجایی که مکان‌یابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل می‌کرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادی‌ترین اجزای شهر برای اهلش فراهم می‌کرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷). @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تهران بدتر از غزه؟! لطفا این ویدئو را تا آخر ملاحظه کنید و خودتان قضاوت بفرمایید که آیا کاری که برخی مدیران ناآگاه با کلانشهرهای ما کرده‌اند همان کاری نیست که صهیونیستها با فلسطین کرده‌اند؟! چرا و با چه منطقی؟! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسمهای تهی از رسم! 🔹از مهمترین نتایج ترویج نظام سرمایه‌داری در شهرهای ما، دامن زدن به اختلاف طبقاتی از یک سو و جابجایی اصالتها و اولویتها از سوی دیگر است؛ تا جایی که منتج به فراموشی هویت انسانی ما شود و از آدمها موجوداتی بسازد که تمام همّ و غمّشان صرفا تکاثر و تفاخر است. و آنگاه که این تکاثر به اوج برسد شهر چنان بی‌هویت می‌شود که از انسانیت فقط اسمش باقی می‌ماند و نه رسمش. 🔹و آنگاه که چنین شود، مغلوبه کردن مفاهیم حتی مفاهیم معنوی کار چندان دشواری نیست؛ به نحوی که می‌توان مدرسه‌ای ساخت که اسمش مهدوی باشد اما رسمش ضد مهدوی! آیا مهدی(ع) به این حجم از تبعیض آموزشی راضی‌ است که عده‌ای ۳۰۰ میلیون تومان در سال، صرف شهریه مدرسه فرزندانشان کنند و عده‌ای دیگر در همین شهر در همسایگی همینها، گیر دو لقمه نان برای سیر کردن شکم فرزندانشان باشند؟! 🔹آقایی که این کلیپ را پر کرده‌ای، من به سوال آخر شما پاسخ می‌دهم، اگر توی این مدرسه درس می‌خواندم احتمالا الان موجودی بودم کاملا بی‌تفاوت نسبت به دردها و رنجهای هم وطنانم؛ از همان موجوداتی که از همان سال اول دانشگاه، تمام همّ و غمّشان این است که در اولین فرصت ممکن، apply کنند و بار سفر را به قصد مهاجرت به اروپا ببندند. خدا را از سویدای وجودم شاکرم که هیچگاه نه در چنین مدارسی درس خواندم و نه قِرانی صرف کلاسهای خصوصی کردم. @baladetayyeb
ترفند کثیف صهیونیستها و یک‌ نکته شهرسازانه 🔹نظامیان صهیونیست برای کوچاندن اجباری ساکنین نوار غزه، مانع از خروج ده‌ها تن زباله‌های بیمارستانی و شهری از سطح مناطق مختلف این باریکه شده‌اند تا زنگ خطر در مورد شیوع بحران زیست محیطی و انسانی در غزه به صدا در آید. 🔹احتمال آنکه این ترفند کثیف صهیونیستها در نوار غزه موثر واقع شود کم نیست زیرا نوار غزه یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان است و به علت تراکم بسیار بالای جمعیت در مساحتی اندک، حجم زباله تولید شده آنقدر زیاد است که تعلّل و تاخیر حتی یک روز در جمع آوری و دفع زباله‌ها ممکن است منتج به شیوع بیماری‌های مسری و نهایتا بحران زیست محیطی شود. 🔹از سوی دیگر، تراکم بالای جمعیت در مساحتی اندک سبب شده است تا ساکنان غزه بالاجبار به الگوی توسعه عمودی و مسکن آپارتمانی رو بیاورند که در این سبک زندگی، معمولا خانه به واحدی مصرف کننده تبدیل می‌شود و زباله بیشتری تولید می‌کند؛ برخلاف توسعه افقی و مسکن سنتی که در آن غالبا خانه‌ها مولّد بودند و زباله کمتری را نیز تولید می‌کردند؛ ضمن آنکه امکان جذب و تبدیل زباله‌ای هم که تولید می‌شد در سبک زندگی مولّدِ سنتی به مراتب بیشتر از سبک زندگی آپارتمانی بود. 🔹این نوع تراکم بالای جمعیت و رو آوردن به توسعه عمودی در غزه، به دلیل غصب بخش اعظم سرزمین فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی است که سبب شده مردم غزه به دلیل محدودیت مساحت نتوانند اصول پدافند غیرعامل را رعایت نمایند. اما آیا در سرزمین پهناور ایران هم ما محدودیتهای مردم غزه را داشته‌ایم که کلانشهرهایمان را اینطور متراکم و عمودی ساخته‌ایم؟ و آیا در ایران اسلامی که دائما در معرض تهدید برخی کشورهای متخاصم است نباید به مسئله مهم پدافند غیرعامل می‌اندیشیدیم تا فردا روزی هر کشور متخاصمی نتواند با سوء استفاده از ضعف شهرسازی ما در پدافند غیرعامل، ترفندهای زباله‌ای و غیر زباله‌ای خود را به کار ببندد؟! @baladetayyeb
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 حمایت تمام قد شهرداری تهران از مال ساز های بزرگ ⏪شهردار منطقه ۱۵ ادعا کرده احداث سرای ایرانی در ۳ راه افسریه باعث رونق اقتصادی منطقه و ایجاد هزاران شغل و ‌.‌.. خواهد شد . ▪️ باید ادعاهای این شخص بررسی شود که احداث این مال بزرگ به نفع مردم منطقه است یا باعث نابودی کسب و کارها و فروشگاه خرد منطقه و ایجاد انحصار و رانت به نفع مالکان این مال ها میشود؟ ▪️کجای کشور احداث این مالهای بزرگ رونق اقتصادی ایجاد کرد جز اینکه فرصت های مشاغل و کسب و کارهای کوچک را از بین بردند و معیشت و مایحتاج مردم آن منطقه را به منافع یک ابر سرمایه دار گره زدند؟ ▪️ما فکر می‌کردیم مدعیان اصولگرایی وقتی بقدرت برسند حامی مستضعفان هستند اما ظاهرا اشتباه میکردیم.... 🔴 👇 @bidariymelat
🔴 به نظرتان کدام مسئله است که رهبر انقلاب درباره آن، این چهار توصیف را همزمان در یک سخنرانی به کاربرده‌اند؟: ۱.خیلی مهم است ۲. اما تقریبا هیچ خبری از آن نیست! ۳.این حادثه بسیار تلخ و بدی است! ۴. عجیب است! لطفا این فرمایش ایشان را ملاحظه بفرمایید: 🔹"مسئله شهرسازی خیلی مهم است. واقعا شهر تهران یک شهر بی‌هویت است. این در حالی است که هویت و ریشه فرهنگی ما از اغلب این کشورهایی که شهرهایشان به خصوص پایتختهایشان مظهر فرهنگ ملی آنهاست، عمیقتر و بیشتر است. اما در عین حال، شما به تهران که نگاه می‌کنید از این فرهنگ عمیق تقریبا خبری نیست! این حادثه بسیار بد و تلخی است! پایه این کار در دوره پهلوی دوم گذاشته شد... ما باید از آن زمان در مورد توسعه شهری طوری عمل می‌کردیم که فرهنگ اسلامی و ایرانی همراه با زیباسازی در آن رعایت می شد اما مطلقا نشده است. لذا شهر تهران از این جهت شهر عجیبی است! شما باید این را درست کنید و می‌شود. مجموعه شهرداری با یک همت هفت هشت ده ساله و پیگیر، می‌تواند حقیقتا یک هویت اسلامی و ایرانی به این شهر بزرگ بدهد که هر کس وارد شد نشانه‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی را در این شهر مشاهده کند" (۱۳۸۴/۱۲/۱۳). 🔹پی‌نوشت: توصیف حضرت آقا از واژه شهر عجیب برای شهرسازی تهران برای بنده یادآور این آیه (البته با سیاق منفی) است: "الَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَاد: همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود!" (فجر/۸). از آن هفت هشت سالی که ایشان در بیانات فوق فرموده‌اند ده سال دیگر هم گذشته است و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم! مشکل کجاست؟! از مهمترین دلایل تثبیت این وضعیت عجیب و ترویج بی‌هویتی در تهران و سایر کلانشهرهای ما، نحوه درآمدزایی شهرداری‌ها و وابستگی شدید آنها به منابع حاصل از تراکم فروشی است که سبب شده است امکان التزام به اصول شهرسازی اسلامی و مدیریت منطقی، علمی و شرعی شهر، عملا میسر نباشد. تا وقتی که همه فکر و ذکر مدیران شهری این باشد که چطور درآمدشان را چند همت افزایش دهند، خبری از همّت برای اصلاح وضعیت بی‌هویت فعلی نخواهد شد. قبلا در لینک زیر، توضیحی مختصر و شفاهی در این خصوص تقدیم شده است🔻 https://eitaa.com/baladetayyeb/483 @baladetayyeb
از ویلای رونالدو تا ویلاهای لاکچری تهران! 🔹رونالدو ویلای لاکچری‌اش در انگلستان را گذاشته برای فروش؛ با محوطه‌ای بسیار بزرگ و دارای زمین تنیس، استخر سرپوشیده، سونا و جکوزی، سالن بدنسازی، ۷اتاق خواب و ۶حمام و حتی اتاق سینما. قیمت آن با همه این امکانات ۵٫۵میلیون پوند تعیین شده، یعنی حدود ۳۰۰میلیارد تومان. البته قاعدتا بخشی از این مبلغ هم به خاطر جذابیت نام رونالدو است. وگرنه قیمت کمتر از این بود. 🔹حالا لطفا قیمت این ویلا را با ویلاهای لاکچری تهران در تصویر فوق مقایسه نمایید. دقت بفرمایید که این قیمتها به تومانه نه ریال! معنایش این هست که رونالدو اگر ویلایش با کلیه امکانات لاکچری‌اش را بفروشد و طلاهای هسرش را هم بگذارد روی آن، تازه شاید بتواند یه ویلای نقلی از بین تصاویر فوق مثلا در منطقه سعادت آباد تهران بخرد! 🔹چه اتفاقی افتاده؟! چنین فاجعه‌‌ای دلایل مختلف دارد اما مهمترینش، قیمت زمین در ایران در مقایسه با اروپا است. هم اکنون به دلیل سیاستهای اشتباه شهرسازی ما و افراط در بستن کمربند شهرها، عرضه زمین در محدوده قانونی ‌کلانشهرهایی نظیر تهران چنان محدود شده است که سهم زمین از قیمت مسکن تا حدود ۷۰درصد بالا آمده است! به علاوه به دلیل عدم تنظیم‌گری بازار مستغلات با ابزارهای مالیاتی، زمین و مسکن در کشور ما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و همین موضوع سبب افزایش روزافزون قیمت آن شده است. همین دو عامل سبب چنین وضعیت افتضاحی شده است؛ به نحوی که رونالدو اگر آرزوی خریدن یک ویلای لاکچری در تهران را داشته باشد باید حداقل ۵ ویلای لاکچری در اروپا را به فروش برساند! @baladetayyeb
به جای دنبال کردن واردات خودروهای گران قیمت و ضربه زدن به ذخایر کشور، که پناه بردن از یک انحصار داخلی به یک انحصار بزرگ و بین المللی است، باید انحصار داخلی را با صدور اجازه تولید به عموم نخبگان و متخصصان شکست... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi پی‌نوشت: علاوه بر مسئله خودرو، حل مسئله مسکن هم جز با همین رویکرد میسر نخواهد شد. تا زمانی که به جای مردمی‌سازی و اعتماد به مردم خودمان، به دنبال انبوه‌سازان و پیمانکاران چینی باشیم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید. پناه بردن از انبوه‌سازان داخلی به پیمانکاران چینی صرفا پاک کردن صورت مسئله است و حل مسئله صرفا با مردمی‌سازی میسر است. کلید اصلی مردمی‌سازی در مسئله مسکن هم واگذاری گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است زیرا به جز این رویکرد، در سایر رویکردها امکان کنشگری و ایفای نقش فعال خود مردم (مستقل از انبوه‌سازان و پیمانکاران و ...) میسر نیست. اینکه چقدر دیگر زمان لازم است تا دولت محترم متوجه شود که تنها کلید حل مسائلی نظیر خودرو و مسکن و ...، شکستن انحصارهای خودساخته فعلی و احیای مردمی‌سازی است را الله اعلم. @baladetayyeb
مهم/ مشهد مقدس در آستانه ثبت یک دسته گل تاریخی! 🔹با کمال تاسف مطلع شدیم که طرح بلندمرتبه‌سازی در مشهد مقدس با ابعادی کم‌سابقه و بلکه بی‌سابقه در آستانه‌ی تصویب قرار گرفته است. مدیران مربوطه بنا دارند در صورت تصویب نهایی این طرح، ۶۶ محدوده و محور از این کلانشهر را که شامل بسیاری از محورهای اصلی مشهد می‌شود، به عنوان پهنه مجاز برای برج‌سازی اعلام نمایند؛ آن‌هم بدون در نظر گرفتن افق زمانی برای اجرای این طرح و در واقع به صورت مادام‌العمر! به این ترتیب از زمان تصویب طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد تا همیشه، دست سرمایه‌گذاران ساختمانی برای برج‌سازی در پهنه‌های متعدد باز خواهد ماند و بدین ترتیب دیر زمانی نخواهد پایید که شهر مقدس مشهد، به برخی شهرهای چینی که مملو از برج‌های خالی از سکنه شده است، شباهت پیدا کند! 🔹برای آنکه عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید، حجم محدوده‌های مجاز بلندمرتبه سازی مشهد را با سایر کلانشهرهای دنیا مقایسه بفرمایید؛ برای مثال، آسمان‌خراش‌های سیدنی تنها در ۶ محدوده از شهر احداث شده‌اند؛ و یا برج‌های پاریس صرفا در ۵ محدوده ساخته شده‌اند؛ و یا حتی در خود نیویورک که مهد نظام لیبرال سرمایه‌داری است، برجها به پهنه‌های کاملا انگشت شماری نظیر منهتن محدود شده‌اند که آن هم عمدتا با کاربری اداری و یا تجاری است و نه مسکونی و مابقی این کلانشهر که بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد، با الگوی کم تراکم و افقی اجرا شده است. اما طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد در ۶۶ محدوده‌ (یعنی بخش عمده‌ای از محورهای اصلی این شهر مقدس) پیش‌بینی شده است تا از این جهت، مشهدالرضا(ع) حتی از مهد نظام سرمایه‌داری هم پیشی بگیرد! لذا خدمت مدیران ذیربط پیشنهاد می‌شود تا در صورت اجرای چنین طرح بی‌سابقه‌ای، نام مشهد را به لحاظ شدّت و حدّت بلندمرتبه سازی و هویت زدایی از این شهر مقدس، برای ثبت در گینس نامزد بفرمایند تا بلکه با ثبت این افتخار کذایی به نام خود، نامشان را در تاریخ شهرسازی که نه، تاریخ شرّسازی جهان جاودانه نمایند! 🔹آقایان و خانمهای محترمی که این چند صباح، مدیریت این شهر مقدس بر عهده شماست! واقعا خودتان متوجه عواقب هویتی چنین طرح بی‌سابقه‌ای نیستید؟! آیا می‌دانید که این چند صباحی که اداره این شهر بر عهده شماست به زودی می‌گذرد اما تبعات چنین طرحی تا ده‌ها و بلکه صدها سال دامنگیر این شهر و شهروندانش خواهد شد؟! آیا هرگز به قضاوت تاریخ و آیندگان درخصوص چنین طرح محیرالعقولی نیاندیشیده‌اید؟! آیا از پیشگاه قدسی حضرت رضا(ع) که ولیّ نعمت همه ما و شماست شرم نمی‌کنید که با چنین طرحی چوب حراج بر تتمّه هویتی شهر ایشان بزنید؟! آیا نمی‌دانید که این نوع افراط در بلندمرتبه‌سازی، حتی در خود کشورهای غربی هم سالهاست که منسوخ شده است؟! آیا قصد دارید حتی از پاپ هم کاتولیک‌تر شوید که با چنین طرحهایی اینطور آینده هویتی این شهر را به سخره گرفته‌اید؟! 🔹از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود با قید فوریت، به پرونده این طرح محیرالعقول ورود نمایند و اجازه ندهند تصویب چنین طرح بی‌سابقه‌ای، خدای نکرده به لکه ننگی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. از همه دلسوزان انقلاب اسلامی (اعم از دانشگاهیان و حوزویان و فعالان فرهنگی و ...) نیز تقاضا می‌شود با روشنگری درخصوص ابعاد مختلف این طرح غیرعلمی، غیرعقلی و غیرشرعی، جلوی تصویب و ابلاغ آنرا بگیرند. @baladetayyeb
امروز هنگام خروج از صحن حرم مطهر رضوی مادری را دیدم که با حال نزار، در جستجوی فرزند کوچکش بود که او را گم کرده بود. چنان مضطر و با عمق جان، نام کمیلش را صدا می‌زد که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کرد. فرصت نشد بایستم و عاقبت جستجویش را نظاره کنم اما مطمئنم که با آن اضطرار و با آن جستجوی پر احساسی که داشت، حتما کودکش را یافته است. این مادر مضطر، برایم یادآور گم شده‌ای بود که قرنها در انتظار اضطرار ما آدمهاست تا با عمق جان صدایش بزنیم تا برایمان رخ بنماید. آری، مشکل از نخواستن ما و بلکه از خواستن‌هایی است که فقط لقلقه زبان است؛ وگرنه اگر خواستن‌هایمان از سویدای وجود بود و با اضطرار، در جستجویش بودیم قطعا فراق به وصال بدل شده بود. گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است @baladetayyeb
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام و احترام. به استحضار می‌‌رساند حسب اصرار جمعی از دوستان و فعالان جبهه انقلاب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم نام نویسی کرده‌ام. خدای متعال از نیت حقیر از این امر آگاه است و خود او که به همه اسرار عالم است شاهد است که فارغ از برخی شعارهای اصحاب قدرت و ثروت، این مهم بر خلاف میل باطنی حقیر بوده و اگر اصرار دوستان و تکلیفی که بعد از مشورتهای فراوان به حقیر تحمیل شد نبود قطعا خود را در معرض چنین چالشی قرار نمی‌دادم. اکنون در آستانه انتخابات، نیازمند همفکری دوستان و دغدغه‌مندان برای تبیین برنامه‌ها و چارچوب فعالیتهایم (با رویکرد تمدنی) هستم. بنده نه عِدّه و عُدّه‌ای دارم و نه مال و منالی دارم که صرف این موضوع کنم. خودم هستم و خدای خودم و نیتی که او از آن آگاه است؛ مستقل از هر گروه سیاسی و رها از هر قید و بند کذایی. اگر از دوستان، کسی تمایل به کمک برای تدوین برنامه‌ها و یا همکاری در امور اجرایی دارد (اعم از کمکهای فکری، علمی، رسانه‌ای و ...) لطفا مراتب مذکور را از طریق آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا اطلاع دهد تا در فرصت مقتضی با ایشان تماس حاصل شود: @mannanraeesi ضمنا چنانچه درخصوص خط و ربط و جهت‌گیری حقیر نیز ابهامی وجود دارد می‌توانید یادداشتهای قبلی حقیر در کانال بلد طیب را مشاهده بفرمایید. بنده ناچیز خدا و معلم کوچک دانشگاه، محمدمنان رئیسی إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب: من جز اصلاح تا آنجایی که توانایی دارم نمی‌خواهم، و توفیقم جز با خدا نیست؛ بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی‌گردم (هود/۸۸). @baladetayyeb
بهترین همسرها و بهترین خانه‌ها 🔹در قرآن کریم، از مخلوقات و پدیدارهای مختلفی به عنوان عوامل آرامش‌بخش یاد شده است اما سه تای آنها فرازمانی و فرامکانی هستند که عبارتند از شب و همسر و خانه. اولا شب نظیر این آیه: "هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید"(یونس/۶۷). ثانیا همسر نظیر این آیه: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید"(روم/۲۱). ثالثا خانه نظیر این آیه: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد"(نحل/۸۰). 🔹اما با بررسی سایر آیاتی که حاوی واژه‌های شب و همسر هستند چنین به نظر می‌رسد که رمز آرامش‌بخشی آنها، پوشانندگی آنهاست زیرا تنها صفت مشترک دیگر این دو در قرآن همین قابلیت ستر و پوشانندگی است که خدای متعال از آن، تعبیر به "لباس: پوشش" فرموده است؛ نظیر این آیه برای شب: "وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم"(نبأ/۱۰). و یا این آیه برای همسر: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید"(بقره/۱۸۷). 🔹در برخی تفاسیر چنین ذکر شده است که توصیف همسر به لباس و پوشانندگی به این معناست که همسر باید همچون لباس، عیوب و نواقص همسرش را بپوشاند؛ و در چنین صورتی است که آرامش‌بخشیِ او معنا می‌یابد. اما وجه دیگر این تعبیر آن است که لباس از انسان در برابر خطرات مختلف و گرم و سرد روزگار محافظت می‌نماید و همسر نیز باید به همین نحو، محافظ و حامی همسرش در برابر گرم و سرد روزگار باشد. فلذا آن همسری بهتر و آرامش‌بخشتر است که بیشتر در برابر گرم و سرد روزگار، پوشاننده و حامی همسرش باشد. 🔹حال با توجه به نکات فوق، در خصوص خانه نیز می‌توان چنین گفت که آن خانه‌ای بهتر و آرامش‌بخشتر است که پوشانندگی بیشتری داشته باشد و حریم ساکنانش را هرچه بیشتر و بهتر حفظ نماید. شبیه به خانه‌ سنتی که با مکان‌یابی حیاط در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حداکثرِ پوشانندگی را برای ساکنانش فراهم می‌کرد؛ برخلاف آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدای معاصر که نه پوشانندگی چندانی دارند و نه محافظ خوبی برای حفظ حریم خصوصی خانواده هستند‌. شاید از دلایل افزایش نزاعها و اختلافات خانوادگی در سبک زندگی معاصر در مقایسه با سبک زندگی سنتی نیز همین باشد زیرا آپارتمانهای قوطی کبریتی و عریانی که این روزها سراسر کلانشهرهایمان را اِشغال کرده‌اند نمی‌توانند لباس و پوشاننده خوبی برای حریم خصوصی ساکنانشان باشند و به همین دلیل، نمی‌توانند همچون خانه‌های درونگرا و حریم‌مندِ سنتی، آرامش بخش باشند. پس می‌توان چنین گفت که بهترین و آرامش‌بخشترین خانه‌ها، پوشاننده‌ترین آنهاست، کمااینکه بهترین همسران نیز آن کسی است که بیش از همه برای همسرش لباس و پوشاننده‌ باشد تا بتواند به بهترین وجه ممکن برای او آرامش‌بخش‌ باشد. 🔹پی‌نوشت: جانها به فدای آن همسری که به احسن وجه، لباس همسرش شد و به بیشترین وجه ممکن، حامی و پوشاننده او در برابر سرد و گرم روزگار شد؛ تا جایی که جسم و جان خود را در برابر گرمای آتش درب سوخته سپر کرد تا مبادا گزندی به همسرش برسد؛ و به جز چنین همسری، چه کس دیگری شایسته صفت بهترین بانوان و سیده نساء العالمین است؟ صلی الله علیک یا اماه یا فاطمه الزهرا (س) @baladetayyeb
برگی از تاریخ: وقتی خیابان‌هایمان به‌نام سفاک‌ترینها نامگذاری می‌شد این تصویری است از روزنامه اطلاعات مربوط به ۸۰ سال قبل (مورخ ۲۲ آذر ۱۳۲۲). طبق خبر اعلام شده در این صفحه از روزنامه، برگزاری کنفرانس تهران با حضور روسای جمهور آمریکا، انگلیس و روسیه در تهران باعث شد تا نام سه خیابان تهران به افتخار حضور روسای جمهور این سه کشور، به نام این سه سفاک تغییر کند! خیابان استالین(میرزار کوچک خان) خیابان چرچیل (نوفل لوشاتو) و خیابان روزولت (شهید مفتح) در تهران طی اعلام انجمن شهر تهران به نام این سه نامگذاری شد تا حاکمیت وقت ایران نشان دهد که تا چه حد، سرسپرده ابرقدرتها است. خدا را شاکرم که این روزها به برکت انقلاب اسلامی، به جای چنین سفاکهایی، اسامی شهدا و مفاخر این مرز و بوم زینت‌بخش خیابانها و معابر سرزمینم شده است. پی‌نوشت: تغییر نامهای ناپسند علاوه بر عقل، مورد تایید نقل هم است‌. امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل می‌فرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر می‌داد (وسائل الشیعه جلد ۱۵). @baladetayyeb
1.58M
درپاسخ به سوال برخی عزیزان درخصوص راه حل مسئله مسکن در کلانشهرهایی نظیر تهران و مشهد و ... این صوت را تقدیم کردم. با احترام، منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) @baladetayyeb
پیام یکی از خواهرانی که در یکی از دیدارهای اخیر بانوان با حضرت آقا، به عنوان یکی از بانوان فعال، در محضر ایشان نکاتی را ارائه کردند و پاسخ حقیر به ایشان. @baladetayyeb
پورعباس در پی حکم عجیب دیوان عدالت اداری برای بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد. ۱. آقای پوعباس درود بر شرفت. اگر همه مدیران نظام روحیه شما را داشتند مملکت گلستان می‌شد. چه دلیلی دارد که میز و منصب خود را به هر قیمت ممکن حفظ کنیم؟! ۲. در صورت تکرار چنین احکامی از سوی دیوان عدالت اداری، پیشنهاد میشود نام این دیوان به دیوان ناعدالت اداری تغییر یابد. مملکت اسلامی و عدل علی(ع) چه ربطی به چنین احکام محیرالعقولی دارد؟! @baladetayyeb
معماری، دینِ بدنی شده یا بدنِ دینی شده؟! 🔹امروزه واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزاینده‌ای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبه‌ی نوعی از «باطن‌گراییِ افراطی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعه‌ی دینی در مقابل احکام شرعی‌ شده است. این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوب‌محور و مملو از بی‌غایتی و لذت‌های آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق می‌دهد. درنتیجه‌ی چنین تصوری، شما دیندارید حتی با شلوارهای ۹۰سانتی! دیندارید و هرچقدر دوست‌دارید می‌توانید نماز زیارت بخوانید حتی با ناخن‌های کاشته! و شما دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن! 🔹در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی می‌شود و انواع تدبیر بدن را در مولفه‌های مختلف نظم توحیدی (از خوراک و پوشاک تا معماری و شهرسازی و ...) سامان می‌بخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگین‌تری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل می‌کند. این «بدن دینی‌شده»، بر خلاف آن تکثر بی‌غایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار می‌داد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان می‌بخشد. اما دریغ آن‌که با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این مهم کم‌کم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد. @azmanegasht 🔹پی‌نوشت: «بدن دینی‌شده» را می‌توان نتیجه صعود امر دانی به حقیقتی عالی و «دین بدنی شده» را می‌توان نتیجه تقلیل و فروکاهی امر عالی به مولفه‌های دانی دانست. مصداق معمارانه‌ی تقابل این دو را می‌توان در نحوه آرایه‌های عبادتگاه‌های دو آیین اسلام و مسیحت مشاهده نمود. در کلیساها، سنت بر آن بوده است که غالبا از نقاشی‌ها یا تمثالهای عینی و بدنی برای آرایه‌ها استفاده می‌کردند نظیر استفاده از تصاویر و نقاشی‌های زنان و فرشتگان و ... با جزییات اندامها و بدن آنها بر روی سقف یا بدنه کلیساها که این نوع آرایه‌پردازی، ترجمانی معمارانه بود برای دین بدنمند. اما در مساجد، همواره از اَشکال انتزاعی (نظیر انواع طرحهای اسلیمی و گره‌های اسلامی و ...) استفاده می‌شد و هیچگاه از تمثال یا نقاشی بدن انسان و حتی بدن سایر موجودات، به عنوان آرایه استفاده نمی‌شد. جالب آنکه حتی در تزیینات حرمهای مطهر، همواره از آیینه‌های شکسته استفاده می‌شود تا زائر، تصویر کامل بدن خود را در آینه نبیند و بلکه اجزای شکسته و نامفهومی را در خرده آیینه‌ها ببیند تا به این ترتیب، زائر از خود هیچ نبیند و همه را مزور ببیند. چنین رویکردی، ترجمانی معمارانه برای بدن دینی شده است، بدنی که هیچ مزاحمتی برای تجلی معنای واقعی زیارت (حضور زائر عند المزور) ایجاد نمی‌کند تا امر دانی به معنایی عالی بار یابد. @baladetayyeb