🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢پرسش:
🔰اگر پيغمبر و امامان در بهشت يکديگر را مي بينند پس چرا حضرت زهرا شبهاي جمعه به زيارت اباعبدالله مي روند؟
✍️پاسخ:
✅حضرات اهلبيت داراي مقامات مختلفي هستند گر چه در ملکوت عالم همه اهلبيت در بهشت ميهمان پيامبر و در کنار هم هستند و از حضور هم بهره مي برند
🔅اما در مقام مُلکي و دنيايي آن حضرات مصائبي بر آنها وارد شده و قبوري دارند که مرکز فيض و رحمت الهي است و بنا بر روايت قطعه اي از بهشت و محل رفت و آمد ملائکه است که خدا بر اساس آن امر عظيمي که در همين دنيا در روز عاشورا براي امام حسين(علیه السلام) رخ داد که آن «اعظم مصيبة» در آسمان ها و زمين است براي زيارت دنيوي آن آثار و برکات فراوان قرار داده است
🔹تا جايي که در شب جمعه کربلاي امام حسين(عليه السلام ) و قبر شريف آن حضرت محل رفت و آمد ملائکه الهي و انبياء و اولياي الهي بوده و حضرات معصومين مخصوصا حضرت زهرا در اين مقام مُلکي کربلاي امام حسين (عليه السلام) را زيارت مي فرمايند و صاحب عزاي مجلس با عظمت شب جمعه هاي کربلاي معلي هستند.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - حضرت مهدی (عج) قلب عالم.mp3
2.88M
♨️حضرت مهدی (عج) قلب عالم
🎤حجت الاسلام #هاشمی_نژاد
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
✨﷽✨
🌼چهار ناظر حاضر بر زندگی انسان :
✍️هرلحظه و هرزمان چهار دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند
❶⇦ ناظر اول〖خدا〗 است.
🍀 ألَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری؛
🔹آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند؟
📚سوره مبارکه علق آیه ۱۴
❷⇦ ناظر دوم〖ملائک مقرب خدا〗 هستند؛
🍀 الله تعالی میفرماید :
🔹ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید؛
🔸از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند
📚سوره مبارکه قاف آیه ۱۸
❸⇦ سومین ناظر 〖زمین〗 است.
🍀 خداوند در قران کریم میفرماید :
🔸یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛
🔹در آنروز زمین هرچیزی که دیده را بیان میکند.
📚سوره مبارکه زلزال آیه ۴
❹⇦ چهارمین ناظر 〖اعضاء و جوارح خود ما〗 میباشند.
🍀 الله سبحان میفرماید :
🔸تکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ
🔹در آنروز دستها و پاها شهادت میدهند که چه کاری کردهاند.
📚سوره مبارکه یس آیه ۶۵
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢پرسش:
🔰آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟
✍️پاسخ:
✅نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد.
☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است.
🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد.
🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید:
1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى»
🔹این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی
2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد:
«وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانىاند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مىكنند و نه تنگ مىگيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.»
3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند:
«كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد)
📚پی نوشت:
1.اسراء/29.
2.فرقان/67.
3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474.
📎 #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
میلادی: Wednesday - 16 December 2020
قمری: الأربعاء، 1 جمادی الاول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
💠🔸 آیه 2 سوره صف
💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ
⛔️ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید؟!
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - عالم بی عمل.mp3
2.36M
♨️عالم بی عمل
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔹 #یادداشت_تبلیغی
⛔️کنترل خشم
♻️لطفا راهکار هايي را براي کنترل خشم در مقابل کارها و سخنان پدر و مادر که اعصابمان را بهم مي ريزد معرفي کنيد
پاسخ:✍️
✅قطعا دوست داريد كه اخلاق پدر و مادرتان خوب شود. پس اگر دوست داريد كه اخلاق و رفتار پدر و مادرتان بهتر شود، بايد از راه احترام و تكريم پيش برويد. روان شناسان مي گويند: سوء تفاهم و اخلاق و رفتار كسي را با بحث و مشاجره نمي توان بر طرف كرد. بلكه تدبير و مهارت و سياست و خوي صلح جويانه لازم است.
💢مشاهده ادامه مطلب:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13870
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢پرسش:
🔰از منظر اسلام ايا فرد مومن مي تواند ثروتمند مثلا در حد بعضي از ثروتنمدان حال حاضر که ثروت چند هزار ميلياردي دارند شود؟ و اينکه حديثي فکر کنم هست که پول روي پولي انباشته نشده مگر حقي زايل گشته و...غيره؟
✍️پاسخ:
✅در اسلام توليد ثروت و همچنين جمع آوري مال و سرمايه با رعايت موازين شرعي جايز است. داشتن مال و ثروت ناپسند نيست، بلکه دنيا پرستي و ترجيح دنيا بر آخرت شايسته نيست. بايد به مال و ثروت به ديده ي وسيله نگاه کرد، ابزاري براي رسيدن به سعادت اخروي، که در اين صورت تحصيل مال، طلب دنيا نخواهد بود، بلکه طلب آخرت است.
🔹پس ثروت مند شدن اگر از راههاي مشروع بوده باشد، از نظر اسلام هيچ اشکالي ندارد. شيوه اي که اسلام براي تعديل ثروت مي پذيرد جلو گيري افراد مستعد از رسيدن به ثروت هاي بالا نيست، بلکه براي آنها وظايف و تکاليف مالي مقرر مي سازد. [1]
💠قرآن ثروت منداني چون حضرت سليمان و حضرت داوود و ذو القرنين را نام ميبرد که اهل ايمان بودند و در مقابل از ثروت مندان کافري چون قارون نيز ياد ميکند. در قرآن مي خوانيم: افزون طلبي شما را به خود مشغول داشته و از خدا غافل نموده است، تا آن جا که براي شمردن مردگان به زيارت قبور رفتيد. [2]
🍃ثروت اندوزي اگر انسان را از ياد خدا غافل کند، مذموم است و در اسلام از آن نهي شده است. دل بستن به ثروت و ايثار دنيا بر آخرت صحيح نيست.
🗞ولي اگر اين ثروت فراوان در راه خدا مصرف شود، بسيار پسنديده و قابل ستايش ميباشد که حضرت خديجه (سلام الله علیها) از اين گونه ثروت مندان بود که ثروت خود را براي پيشرفت اسلام و گسترش آن مصرف کرد.
🔹قرآن نيز کساني را که ثروت اندوزي ميکنند و آن را در راه خدا مصرف نمينمايند به عذاب دردناک بشارت ميدهد .[3]
📚منابع:
[1] - ر. ک: هادوي تهراني, مهدي، مکتب و نظام اقتصادي اسلام، ص 74، قم، خانه ي خرد، چاپ دوم.،
[2] تکاثر، (102) 1و2. ،
[3] توبه،( 9) 34،
📎 #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
✍️رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی و خانواده آن شهید:
♻️انتقام از آمران و قاتلان شهید سلیمانی در هر زمان که ممکن باشد قطعی است
💠در آستانهی اولین سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و جمعی از همرزمان، خانواده و تعدادی از دستاندرکاران مراسم سالگرد سرداران شهید مقاومت صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
💢مشاهده ادامه مطلب:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13871
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹🌟🔹🌟🔹
✅پرسش:
🔰لطفاً تفسير آيه 21 سوره لقمان را بگوييد. آيا اين آيه امروزه هم صدق مي کند؟
✍️پاسخ:
✅خداوند در آيه مي فرمايد:
🔸و إِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَ وَ لَوْ کَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ
🗞هنگامي که بدانان گفته ميشود: از آنچه خدا نازل کرده است پيروي کنيد، ميگويند: بلکه ما از چيزي پيروي ميکنيم که پدران خود را بر آن يافتهايم. آيا (از نياکان خود پيروي ميکنند) ولو اين که اهريمن ايشان را به عذاب آتش فروزان (دوزخ) فرا خواند؟
🔹در اين آيه به منطق ضعيف و سست اين گروه گمراه اشاره كرده مى گويد: «هنگامى كه به آنها گفته شود، از آنچه خداوند نازل كرده پيروى كنيد مى گويند: نه ، ما از چيزى پيروى مى كنيم كه پدران خود را بر آن يافتيم »! (و اذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما وجدنا عليه آبائنا). و از آنجا كه پيروى از نياكان جاهل و منحرف ، جزء هيچ يك از طرق سه گانه هدايت آفرين فوق نيست ، قرآن از آن به عنوان راه شيطانى ياد كرده مى فرمايد: «آيا حتى اگر شيطان آنها را دعوت به عذاب آتش فروزان كند باز هم بايد از او تبعيت كنند»؟! (او لو كان الشيطان يدعوهم الى عذاب السعير).
🗞در حقيقت قرآن در اينجا پوشش پيروى از سنت نياكان را كه ظاهرى فريبنده دارد كنار مى زند و چهره واقعى عمل آنها را كه همان پيروى از شيطان در مسير آتش دوزخ و جهنم است آشكار مى سازد.
♻️آرى رهبرى شيطان به تنهائى كافى است كه انسان با آن مخالفت كند، هر چند در لفافه هاى دعوت به سوى حق بوده باشد كه مسلما يك پوشش انحرافى است و دعوت به سوى آتش دوزخ نيز به تنهائى كافى براى مخالفت است هر چند دعوت كننده مجهول الحال باشد، حال اگر دعوت كننده شيطان و دعوتش به سوى آتش افروخته جهنم باشد تكليف روشن است .
👈 آيا هيچ عاقلى دعوت پيامبران الهى را به سوى بهشت رها مى كند و به دنبال دعوت شيطان به سوى جهنم مى رود؟!(1)
✍️بله امروزه هم به نحوه هاي مختلف و تعصب هاي بيجا در بعضي احکام دين اين انحراف وجود دارد.
📚1. تفسير نمونه جلد 17 صفحه 67
📎 #قرآنی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir