عاقبت_بخیری_حجت_الاسلام_قرائتی.mp3
4.5M
عاقبت بخیری
🎤حجت الاسلام استاد #قرائتی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔹 #یادداشت_تبلیغی
💠دینداری فصلی
✍️ امروزه، یکی از موضوعات مهم، آشنایی با آسیبهای دینداری است. البته آفتهای مطرح در بحث آسيبشناسي دين و دينداري، به حقيقت دين باز نميگردد؛ بلكه به شیوه رويكرد مردم به دين، فهم و تلقيشان از دين و نیز نوع معرفت ديني و شيوه دينداري آنان مربوط میشود.
👈آسيبديدن دينداري، موجب شکستهشدن حريم انساني و گسترش انواع تعديها و تباهيها میگردد. اگر دين به سلامت باشد، به بهترين وجه انسان را در مسير درست حفظ ميكند.
👈 هر چه دين از سلامت و قوت افزونتري برخوردار باشد، سلامت و قوت انسان در زندگي نیز بيشتر خواهد بود؛ اما با شكستهشدن حريمهاي دين و دينداري، همه چيز آدمي در معرض خطر قرار ميگيرد. رشد و تعالی دین و دینداری در جامعه اسلامی، وابسته به شناخت حقیقت دین و دینداری و آفات آن، در پرتو متون دینی است.
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16368
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
👇👇👇
💢پرسش:
🔰آیا شرطبندی در بازیهای اسبسواری یا تیراندازی رایانهای و مجازی، جایز است؟
✍️پاسخ:
✅حکم جواز شرطبندی در مسابقات سوارکاری و تیراندازی تنها ناظر به مسابقات حقیقی و واقعی بوده و شامل مسابقات و بازیهای مجازی نخواهد شد؛ از اینرو شرطبندی در بازیهای مجازی حرام است. البته اگر مسابقات مجازی به صورتی طراحی شود که - مانند شبیهساز(سیمیلاتور) هواپیماهای جنگی - منجر به افزایش توان دفاعی و نظامی افراد گردد، برخی از فقها شرطبندی در آنرا حرام نمیدانند.
💠ضمائم:
✍️پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): جواز شرطبندی در موارد یادشده، شامل مسابقات مجازی و رایانهای نمیشود.
🔸حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی):
جواز شرطبندی در مسابقات مذکور شامل انجام آن مسابقات به صورت کامپیوتری و مجازی نمیشود.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست. تنها در مسابقات واقعی بین مسابقهدهندگان اشکالی ندارد.
📎 #احکام
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۰۹ شهریور ۱۴۰۰
میلادی: Tuesday - 31 August 2021
قمری: الثلاثاء، 22 محرم 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔹إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ
💠همانا دنيا نهايت ديد كوردل است که آن سوى دنيا را نمى نگرد، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمى بندد و انسان كور دل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند
📚قسمتی از خطبه 133 نهج البلاغه
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - نگاه به دنیا.mp3
3.47M
♨️نگاه به دنیا
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔹 #یادداشت_تبلیغی
💠شرح و تفسیر هفت حقوق اجتماعی و اخلاقی در دعای سی وهشت صحیفه سجادیه| قسمت اول
✍️بیست و پنجم ماه محرم الحرام سالروز شهادت امام العارفین، امام سجاد علیه السلام است فرصت و توفیقی برای دلدادگان خواهد بود که از باب توسل و ارادت تامل در محتوای ۵۵ دعای عارفانه آن حضرت در صحیفه سجادیه داشته باشند، از همین رو در این یاد داشت به شرح تفصیلی هفت حقوق اجتماعی که امام علیه السلام در قالب دعا و عذرخواهی از پیشگاه حق تعالی در دعای ((سی و هشتم)) انشاء نمودند تا پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام را متوجه اهمیت این حقوق هفتگانه نمایند می پردازیم؛
🏴 #شهادت_امام_سجاد(ع)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16403
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🌐📝🌐📝🌐
💢پرسش:
🔰شهداي بدر و احد چه خصوصيات و ويژگي هايي داشتند که برخي ثواب ها را به آن تشبيه ميکنند؟
✍️پاسخ:
✅جنگ بدر مهمترین و اولین رویارویی جدی مسلمانان با مشرکین است. ایات متعددی در قران به این جنگ اشاره کرده است. ایات 9، 10، 11، 12، 45، 46، 47، 74 از سوره انفال و 124 از ال عمران و ایه 9 از احزاب
👈در جنگ بدر سه نفر از مشرکین به نام عتبه ، شیبه، ولید در برابر حضرت علی حمزه و عبیده قرار گرفتند .در این کارزار تن به تن حضرت علی و حمزه بر ولید و عتبه پیروز شده و او را کشتند. عبیده بن حارث در نبرد با شیبه مجروح شد و در مسیر بازگشت به شهادت رسید. رویارویی این دو گروه را قرآن به تصویر کشیده و شش ایه درباره این شش نفر نازل نمود. ایات 19 تا 24 سوره حج در مورد این دو گروه از مسلمانان و مشرکین است.
🔹ترجمه ایات چنین است خداوند میفرماید:
👈این دو گروه «مومن و کافر» که در دین خدا با یکدیگر به جدال برخاستند . مخالف و دشمن یکدیگرند . کافران را 1 لباسی از آتش دوزخ به قامت بریده اند و بر سر آنان آب سوزان جهنم ریزند . . . آنان که ایمان به خدا آوردند 2 و نیکوکار شدندالبته خدا همه را در بهشت هایی داخل گرداند که زیر درختانش نهرها جاری است و در آنجا طلا و مروارید بر دست زیور بندند و تن به جامه حریر بیارایند.
☘️ در حقیقت یکی از این سه نفر شهید جنگ بدر است که چنین مقامی را دارد.
👈در جنگ بدر 14 نفر به شهادت رسیدند و در جنگ احد 70 نفر به شهادت رسیدند.
☘️ایه 169 سوره آل عمران ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون در شان شهدای بدر و احد نازل شده است.3
✍️بنابر این ویژگیها و امتیازاتی که شهدای بدر و احد داشتند به لحاظ همین ایاتی است که در شان انان نازل شده است.
📚پی نوشت:
1. عتبه ، شیبه ،ولید
2. حضرت علی و حمزه (علیهما السلام) و عبیده بن الحارث
3. طرسی مجمع البیان ج 2 ص 693
📎 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday - 01 September 2021
قمری: الأربعاء، 23 محرم 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹#تخریب_حرم_امام_حسن_عسکری_و امام هادی علیه السلام در سامرا، 1427ه-ق
💠 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امام هادى عليه السلام:
🔹الشاكِرُ أسعَدُ بالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التي أوجَبَتِ الشُّكرَ ؛ لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ ، و الشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى
💠خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكر، بيشتر از خوشبختى او به نعمتى است كه موجب شكر شده است؛ زيرا نعمت متاعى [فانى] است اما شكر ، نعمت و عاقبت است
📚تحف العقول صفحه483
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - شیطان طمعکار.mp3
1.57M
♨️ شیطان طمعکار
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🍀🔹🍀🔹🍀
💢پرسش:
🔰خداوند در آیه 22 سوره حدید می فرماید همه مشکلات و مصیبت ها که به شما می رسد، از قبل برای انسان ها ثبت شده؛ ولی در آیه 30 سوره شوری می فرماید هر مصیبتی به شما می رسد، علت آن گناهان شما است. این دو آیه با هم در تضاد و تقابل نیستند؟
✍️پاسخ:
✅«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثير»؛ و هر مصيبتى به شما رسد پس بخاطر دستاورد شماست! و بسيارى (از خطاهاى شما) را مى بخشد.(1)
🔷«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير»؛ هيچ مصيبتى در زمين و در (وجود) خودتان (به شما) نمى رسد، جز اينكه قبل از آنكه آن را بيافرينيم، در كتابى (ثبت) است؛ در حقيقت آن (كار) بر خدا آسان است.(2)
☘️بیان تفسیری
وقتی تفاوت نگاه و زوایه دو آیه مشخص شود، روشن می شود که این دو آیه در تقابل با هم نبوده و تضاد و تقابلی ندارند.
🔷در ادامه به نکاتی اشاره می شود:
1. 📌مسیر این دو آیه با هم فرق دارد: آیه 30 سوره شوری، در مقام ذم و مذمت کردن است، ولی آیه 22 سوره حدید، در مقام مدح است.(3)
2. 📌مصائبى كه در آيه 22 سوره حدید، به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچ وجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسان ها نمى باشد؛ در حالی که در آیه 30 سوره شوری می فرماید: هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ايد.
3. 📌هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى شود بر دو گونه است:
🔸مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، مانند: ظلم ها، بيدادگري ها، خيانت ها، انحرافات و ندانم كاری ها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است.[مفاد آیه 30 شوری]
🔹ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچ گونه نقشى در آن ها نداريم و به صورت يک امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه اى را مى گيرد.[مفاد آیه 22 حدید]
حساب اين دو از هم جدا است.(4)
4. 📌معصومین(علیهم السلام) به جهت دارا بودن مقام عصمت، مرتکب گناه نمی شوند تا مصائبی که به آن ها می رسد مجازات و کفاره گناهانشان باشد، لذا مشمول آیه 30 شوری نیستند؛ بلکه گرفتاری و مصائب آن ها از امور حتمی و مواردی است که اجتناب ناپذیر بوده و امتحان الهی و در راستای تعالی و ارتقای کمالات و مقامات ایشان در نزد خداوند متعال است، یعنی مشمول آیه 22 سوره حدید هستند.
🌼به همین خاطر، امام سجاد(عليه السلام) در پاسخ یزید، فرمودند: آيه «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»(5) در باره ما نازل نشده و سپس آيه «ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ»(6) را قرائت کرده و فرمودند این آیه در باره ما نازل شده است.(7)
يعنى خداوند از پيش مقرر فرموده بود كه ما چنين سختى ها و مشكلاتى(مصائب کربلا و...) را براى حفظ دين او تحمل كنيم.
☘️در این زمینه روایت هم داریم که «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة»؛ یعنی بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار، براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد، براى انبياء وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله دريافت كرامت است.(8)
5.📌 به بیان دیگر؛ آیه 22 سوره حدید به عالَم تکوین و آیه 30 سوره شوری به عالَم تشریع اشاره دارد.
✍️بنابر این:
تضاد و تقابلی بین آیات فوق نیست.
📚پی نوشت ها:
1. شوری: 42/ 30.
2. حدید: 57/ 22.
3. تفسير احسن الحديث، ج 11، ص 36.
4. تفسير نمونه، ج 23، ص 362.
5. شوری: 42/ 30.
6. حدید: 57/ 22.
7. تفسير القمي، ج 2، ص 352.
8. بحار الأنوار، ج 78، ص 198، ح 55.
📎 #قرآنی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir