eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
20.4هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
616 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️حرف دنیا زدن 🎤 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
🔹 💠شانزده پیامد ارتکاب گناه ✍️یکی از آثار و پی‌آمدهای رواج گناه، رخنه و نفوذ تدریجی بیگانگان و تسلط آنان بر ممالک اسلامی است. ماجرای اندلس و چیرگی دشمنان بر مسلمانان و نابودی آنان در جنوب غربی اروپا بر اثر غرق شدنشان در گرداب گناهان، نمونه‌ای عبرت‌آموز در این زمینه است. 🔰گناه‌کار مشمول رحمت الهی قرار نمی‌گیرد. خداوند درباره گروهی از بنی‌اسراییل می‌فرماید: پس آنان را به سبب پیمان‌شکنی‌شان لعنت کردیم (۲) لعنت خدا یعنی دور ساختن از رحمت خویش. بر این اساس خداوند درباره توبه‌کننده می‌فرماید: {فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْه‏} (مائده: ۳۹) توبة خدا بر بندگان به معنای بازگشت رحمت او به آنان است. بنابراین گناهکار قبل از توبه از رحمت خداوند دور بوده است.(۳) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16709 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰 آیا در روایات توصیه شده که افراد را هنگام سفر از زیر قرآن رد کنیم؟ ✍️پاسخ: ✅در برخی روایات سفارش شده است که هنگام آغاز سفر و در طول مسیر، آیاتی از قرآن خوانده شود؛[1] اما با روایتی که صریحا به رد کردن مسافر از زیر قرآن اشاره کند برخورد نکردیم. 👈با این وجود این رسم و سنت نیکی است و در روایات، مواردی وجود دارد ‌که به انسان‌ها توصیه می‌کند تا خداوند را به قرآن سوگند دهند و یا قرآن را در برابر و بالای سرشان بگذارند: 1️⃣الف) امام سجاد(ع) در دعای سحر خود با خدا این‌گونه مناجات می‌کرد: «...اللَّهُمَّ بِذِمَّةِ الْإِسْلَامِ أَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَیْک‏...».[2] 2️⃣ب) امام صادق‌(ع) فرمود: (اگر دردی به بدن شما رسید) دست خود را به جاى درد بگذارىد و بگویید: ‏«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ الَّذِی نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فِی أُمِّ الْکِتَابِ عَلِیٌّ حَکِیمٌ أَنْ تَشْفِیَنِی بِشِفَائِکَ وَ تُدَاوِیَنِی بِدَوَائِکَ وَ تُعَافِیَنِی مِنْ بَلَائِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تُصَلِّی عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».[3] 3️⃣ج) امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در شب عرفه این چنین دعا کرد: «... وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِیم‏...».[4] 4️⃣د) فردی به امام صادق(ع) از ترس بدهکاری و ظلم سلطان شکایت کرد. امام(ع) فرمود: در شب دو رکعت نماز بخوان و در رکعت اول حمد و آیة‌ الکرسی و در رکعت دوم سوره‌ی حمد و از آیه بیست و یک سوره‌ی حشر (لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ...) تا آخر این سوره را بخوان و سپس قرآن را بر سر خود قرار بده و بگو: «بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ ...».[5] و ... 💠بر این اساس، رد کردن مسافران از زیر قرآن - حتی اگر روایتی هم در این زمینه وجود نداشته باشد - رویکردی نمادین برای پناه‌بردن به قرآن بوده و اشکال و ایرادی ندارد؛ اما تا روایت صریحی در این زمینه مشاهده نشد، نمی‌توان مدعی شد که معصوم(ع) به این مورد خاص توصیه فرموده است. 📚پی نوشت: [1]. «خواندن آیات قرآن برای رفع خطر در سفرها»، 111769؛ «قرآن به سر گرفتن در شب‌های قدر»، 41786. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 590، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 56، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 327، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1409ق. [5]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة(ع)‏، محقق، مصحح، ج3، ص 325، مشهد، بنیاد پژوهش‏هاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1414ق. 📎 🌐منبع: سایت اسلام کوئست 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۲۰ مهر ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 12 October 2021 قمری: الثلاثاء، 5 ربيع أول 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام، 117ه-ق 🆔 @balagh_ir
✍️امام صادق عليه السلام: 💢إن أحبَبتَ أن يَزيدَ اللّهُ فی عُمُرِكَ فَسُرَّ أبَوَيكَ 💠اگر دوست دارى كه خداوند، عمرت را زياد كند، پدر و مادرت را شاد نما 📚بحارالأنوار جلد74 صفحه81 🗞 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نقش والدین در عاقبت بخیری انسان 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
💠معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد: 🔷آمادگی دفتر تبلیغات اسلامی در جهت همکاری با نهادهای حوزوی استان تهران ✍️معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به ظرفیت های گوناگون در بحث اعزام و آموزش این آمادگی را دارد تا در زمینه های مختلف با نهادهای حوزوی همکاری نماید. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16706 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
💠به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛ 🔷نشست تبیین سبک زندگی عارف انقلابی آیت الله سیدرضا فاضلیان برگزار می شود ✍️به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشست تبیین سبک زندگی عارف انقلابی آیت الله سیدرضا فاضلیان در طرح "الگونمایی عالمان پارسا و انقلابی" برگزار می شود. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16712 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔹 💠دختر آفتاب (به مناسبت سال روز رحلت حضرت سکینه علیها السلام) ✍️پنجم ربیع الاول، یادآور وفات حضرت سکینه علیهاالسلام یکی از بانوان با فضیلت و از ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و عفت است. او پرورش یافته پدری، چون امام حسین علیه السلام و مادری فداکار، چون رباب است. 🔰پنجم ربیع الاول، یادآور وفات حضرت سکینه علیهاالسلام یکی از بانوان با فضیلت و از ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و عفت است. او پرورش یافته پدری، چون امام حسین علیه السلام و مادری فداکار، چون رباب، و تحت حمایت و تربیت عمه ای، چون زینب کبری علیهاالسلام و برادر بزرگواری همانند امام سجاد علیه السلام بود و توانست از برترین زنان عصر خویش گردد. ◾️حضرت سکینه در طول زندگی خویش، حوادث و تحولات گوناگون سیاسی و اجتماعی، از جمله واقعه عظیم عاشورا را به چشم دید و به عنوان یکی از بازماندگان خاندان امامت، پیام رسان اهداف و احکام والای اسلام به شمار می‌آمد. وی با برگزاری محافل و مجالس علمی و ادبی و نیز تبیین معارف بلند دینی در قالب اشعار نغز و فصیح و کم نظیر خویش، خدمت بسیار ارزشمندی به عالم اسلام نمود و الگوی بسیار خوبی برای همه بانوان جهان گردید. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16710 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰چرا انسان قدرت درك جهان آخرت را ندارد؟ آيا توصيف بهشت واقعاً همين است كه در احاديث آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ 🔗 ✍️پاسخ: ✅سؤال حاوي دو مطلب است: 1ـ چرا انسان قادر بر درك و شناخت عالم قيامت نيست و از درك و فهم آن عاجز است؟ در پاسخ اين سؤال ابتدا لازم است مقدمه اي تقديم گردد: 🔷جهان آخرت هم از نظر وسعت و هم از لحاظ ادامه و نهايت قابل مقايسه با دنياي حاضر نيست. 👈الف): از نظر وسعت: قرآن كريم در يك اشاره كوتاه و عميق مي فرمايد: «وَ سارِعوا الي مغفرة من ربّكم و جنّه عرضُها السمواتُ و الارضُ...»[1] يعني بشتابيد بسوي آمرزش پروردگارتان و به سوي بهشتي كه وسعتش، به پهناي همه آسمانها و زمين است. 🔖مرحوم علامه طباطبائي (ره) مي گويد: 🔗«منظور از (عرض بهشت) چيزي در مقابل طول آن نيست بلكه منظور وسعت آن است و اين خود استعمالي است شايع. كه همانا تعبير به عرض، كنايه از وسعت آن به نهايت درجه است و يا به قدري است كه وهم و خيال بشري نمي تواند آن را بسنجد و برايش حدّي تصور كند.»[2] 🖌حالا با توجه به مطالب فوق، بشر چگونه مي تواند چنين عالمي را با اين گستردگي تصور و تعقل كند؟ و درباره آن اظهار نظر كند؟ لذا بشر جز از راه اخبار وحي از درك و شناخت اوضاع عظيم جهان پس از مرگ بي بهره و عاجز است. 📌ب): اما از حيث ادامه و نهايت: عالم كنوني محدود و پايان پذير است و بالاخره در زماني به انتهاء مي رسد ولي جهان آخرت نامحدود و بي انتها است و پاياني ندارد.[3] قرآن كريم در سوره شريفه عنكبوت مي فرمايد: «و اِنَّ الدارَ الآخرةَ لَهي الحَيَوانُ...»[4] يعني همانا زندگي واقعي سراي آخرت است. 🗞طبق بيان قرآن كريم، زندگي دنيا يك نوع سرگرمي و بازي است و روزي به انتها مي رسد، امّا حيات حقيقي كه هيچ گونه فنايي در او نيست تنها حيات آخرت است.[5] ✏️بنابراين، از اين جهت كه قيامت جهاني وسيع و بي پايان و نقطه آغاز آينده است، لذا انسان از درك و شناخت آن عاجز است چون حروف و الفباي آن جهان بي كران و بي پايان براي او ناشناخته است و بهره اي از الفباي آن ندارد. در نتيجه از فهم آن محروم است. و روشن است اولين گام معرفت و شناخت هر چيز، از آشنايي و معرفت به الفباي آن آغاز مي شود، كه اين گام نخست آشنا بودن به الفبا، براي مردم دنيا نسبت به جهان آخرت حاصل نيست. 🔗و بايد دانست كه حيات دنيوي انسان نسبت به آخرت بمنزله حيات جنين در رحم مادر است كه در آنجا قوا و اعضايي به او داده مي شود و جنين هر چند داراي عقل و شعور باشد ادراك كاربرد و نتيجه وجود آن اعضاء براي او ميسّر نيست و هرگز نمي تواند بفهمد كه حكمت تشكيلات اسرارآميز مغز چيست؟ يا دستگاه بينايي و شنوايي و جهاز تنفس براي او به چه كار مي آيد؟ و وقتي به دنيا قدم گذاشت حكمت آنها ظاهر مي شود.[6] 📚پي نوشت ها: [1] . آل عمران/ 133. [2] . طباطبائي، ترجمه الميزان، ناشر انتشارات جامعه مدرسين، 1363، ج 4، ص 27. [3] . مطهري، مرتضي، عدل الهي، تفاسير قرآن، ص 228. [4] . عنكبوت/ 64. [5] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، 1374 هـ . ش، ج16، ص339. [6]. خراساني، وحيد، مقدمه توضيح المسائل ايشان، چاپ اول، ناشر مدرسه الامام الباقر ـ عليه السلام ـ ، ص 170. 📎 🌐منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰چرا انسان قدرت درك جهان آخرت را ندارد؟ آيا توصيف بهشت واقعاً همين است كه در احاديث آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ 🔗 ✍️پاسخ: ✅كوتاه سخن اينكه: جهان آخرت با آن همه عظمت و وسعت و نامحدود بودنش كه در آيات قرآن و روايات بيان شده است، در زمان آينده پديدار مي شود، از آنجا كه انسان مقهور زمان و مكان است ذات او در حيطه زمان و مكان قرار گرفته، لذا بطور عادي تا چيزي را قبلا خود تجربه نكند يا از تجربه ديگران استفاده نكند، لاجرم راههاي درك و شناخت آن چيز براي او مشكل مي شود و در نتيجه از معرفت آن عاجز مي ماند. 👈مگر اينكه از ناحيه انبياء و اولياء ـ عليهم السلام ـ كه محيط بر هر سه زمان گذشته و حال و آينده هستند و احاطه به غيب دارند اخباري از اوضاع آينده بشنود و بفهمد و بدون آنها و اخذ روايات راهي براي شناخت آينده ندارد. لذا جهان آخرت با تمام وسعت و جزئياتش براي انسان قابل درك نيست. 📌2ـ آيا بهشت واقعاً همين است كه در روايات آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ ✍️پاسخ: ✅اوصاف بهشت و جهنم همان است كه قرآن و احاديث بيان مي كند. زيرا بيان قرآن كريم و روايات معصومين از روي حدس و گمان و تقريب به ذهن و به جهت اينكه مطلوب نفس بشر است گفته نشده است بلكه عين واقعيت است و اوصاف حقيقي بهشت و جهنم را بازگو مي نمايد. 🔥نكته آخر اينكه: «آخرت با آن همه نعمتها و عذابهايش هر چند شباهتي با دنيا و لذائذ و آلامش دارد و همچنين انساني كه در آخرت وارد مي شود همان انساني است كه بعينه در دنيا بوده ـ همچنان كه مقتضاي ظواهر كتاب و سنت همين است ـ و امّا نظامي كه حاكم بر آخرت است غير از نظامي است كه در دنيا حاكم است چون آخرت، دار ابديت و بقاء است و دنيا دار زوال و فناء است و به همين جهت انسان در بهشت مي خورد و مي نوشد، ازدواج مي كند و لذت شهواني مي برد ولي در آنجا دچار عوارض دنيايي نمي گردد. 👈و همچنين انسان دوزخي در آخرت بين آتش مي سوزد و سوزش آتش را مي چشد و از خوردنيها و نوشيدنيها و مسكن و همنشين دوزخيش شكنجه مي بيند ولي آثار سوختن دنيائي را ندارد (نه ذغال مي شود و نه خاكستر و نه مي ميرد) و همچنين در آخرت عمري ابدي و بي پايان دارد ولي آثار طول عمر دنيائي از قبيل كهولت و پيري و سال خوردگي را ندارد و همچنين ساير شؤون حيات دنيائي را دارد ولي آثار دنيائي آن را ندارد و اين نيست مگر بخاطر اينكه عوارض و لوازم نامبرده از لوازم نظام دنيوي است نه از لوازم مطلق نظام (چه دنيائي و چه آخرتي) پس دنيا دار تزاحم و مانع است ولي آخرت چنين نيست.[7] 🗞معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. عدل الهي، استاد مطهري. 2. ترجمه تفسير الميزان، ج4، ص27 ـ 32. 3. منشور جاويد، ج 9، استاد سبحاني. 📚پي نوشت ها: [7] . طباطبائي، سيد محمد حسين، ترجمه الميزان، ناشر انتشارات جامعه مدرسين، 1363، ج 4، ص 32. 📎 🌐منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir