eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
47 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🟣آیا علی علیه السلام اهل هزل و لهو و لعِب بود؟ عمروعاص مردم شام را فریب داده بود که علی علیه السلام شخصی لهوگرا و اهل هزل است! حضرت در پاسخش فرمود: «عَجَباً لاِبْنِ اَلنَّابِغَةِ يَزْعُمُ لِأَهْلِ اَلشَّامِ أَنَّ فِيَّ دُعَابَةً وَ أَنِّي اِمْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ أُعَافِسُ وَ أُمَارِسُ» (خطبه ۸۳) ✍️اولین کسی که به علی علیه السلام، تهمت «دُعَابَة: شوخ‌طبعی و لهو‌گرایی» زد که بود؟ به گزارش ابن ابی‌الحدید یک بار عمربن خطاب در گفتگویی با ابن‌عباس درباره این‌که چرا نگذاشته است خلافت به علی ع برسد، گفته بود: «وَ لَكِنَّهُ امْرُؤٌ فِيهِ دُعَابَة: اما در علی گرایش به هزل و لهو وجود داشت» ابن ابی‌الحدید برای اثبات نادرستی این تهمت، تحقیق نسبتا گسترده‌ای ارائه کرده و در آغاز آن نوشته است: «درباره جماعتی از صحابه و تابعین، شطرنج‌بازی، نرد‌بازی و شرب نبیذ و استماع به غناء و ... نقل شده است اما امیرالمؤمنین علی علیه السلام، اگر همه کتابهای حدیث و سیره را جستجو کنی، هیچ مخلوقی از مخلوقات خدا را پیدا نمی‌کنی که یکی از این امور را به او نسبت داده باشد حتی دشمنانش هم چنین امور سخیفی را به او نسبت نداده‌اند! هیچ جدّیتی از جدیت او بالاتر نبود، هیچ وقاری به پای وقار او نمی‌رسید! از او هیچ هزل و لعبی سر نزده و حتی برای یک لحظه در نهان و آشکار، از حقیقت و ناموس دین جدا نشده است! چنین مردی چگونه ممکن است هازل باشد؟» 📚 (ابن ابی‌الحدید جلد: ۶، صفحه: 326) البلاغه310 https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✅با دیدن این فیلم که در آن نگهبان بیمارستان با کمک به‌موقع، موجب نجات جان یک کودک می‌شود، به یاد این سخن مولا امیرالمؤمنین علیه السلام افتادم که فرمود: «...وَ لَيْسَ امْرُؤٌ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ ووَ لَا امْرُؤٌ وَ إِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ بِدُونِ أَنْ يُعِينَ عَلَى ذَلِكَ أَوْ يُعَانَ عَلَيْه‏: در جامعه اسلامی، هیچ کس (حتی کسی که منزلتی عظیم داشته باشد) در انجام تکلیفی که خداند بر عهده‌اش نهاده، بزرگتر از آن نیست که نیازی به کمک نداشته باشد و هیچ کس (حتی که کسی که چشمها او را حقیر می‌بینند) کوچکتر از آن نیست که در اقامه حق و عدالت، به کمکش نیازی وجود نداشته باشد». 🔸کاش در اجرای عدالت و اقامه حق، نیز این چنین باشیم! یعنی هیچ کس نقش خود را کوچک تلقی نکند! . https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🟣رابطه عدالت اجتماعی با انسجام اجتماعی خطبه 216 نهج البلاغه بُرِشی از یک خطبه بلند است که کلینی ره همه آن خطبه را به صورت کامل در روضه کافی آورده است. بنابر نقل کلینی، هنگامی که علی علیه السلام این خطبه را ایراد می‌کرد، مرد ناشناسی که هرگز در شهر دیده نشده بود، چند بار در میان سخنان علی ایستاد و مطالبی را در ثنای امیرالمؤمنین علیه السلام بازگو کرد. (شارحان کافی گفته‌اند که آن مرد ناشناس، حضرت خضر بود). در بخشی از سخنان آن مرد ناشناس خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «.... وَ كُنْتَ عِزَّ ضُعَفَائِنَا، وَ ثِمَالَ‏ فُقَرَائِنَا، وَ عِمَادَ عُظَمَائِنَا، يَجْمَعُنَا فِي‏ الْأُمُورِ عَدْلُكَ، وَ يَتَّسِعُ لَنَا فِي الْحَقِّ تَأَنِّيكَ‏ ، فَكُنْتَ لَنَا أُنْساً إِذَا رَأَيْنَاكَ، وَ سَكَناً إِذَا ذَكَرْنَاكَ: تو [در ایام حکمرانی‌ات] همواره عزّت‌ ضعیفان و ملجأ فقیران و تکیه‌گاه بزرگان بودی. عدالت‌ تو ما را در همه امور به یکدلی و اجتماع می‌رساند و مدارای تو و پرهیز از شتابزدگی‌ات موجب وسعت و گشایش برای ما می‌شد. برای همین بود که هرگاه تو را می‌دیدیم، [اضطراب و نگرانیهایمان برطرف میشد و] به آرامش میرسیدیم و هرگاه تو را به یاد می‌آوردیم، موجب آرامش‌مان می‌شدی ...». 🔸جمله‌ی «يَجْمَعُنَا فِي‏ الْأُمُورِ عَدْلُک» جمله بسیار زیبا و کوتاه و عمیقی است که «عدالت» را یکی از عوامل «انسجام ملی» معرفی میکند. البلا311 https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a