هدایت شده از گاه گدار
نهایت تصویری ساخته که خواننده متن را همدل و همراه خودش کند.
یزید کلمهها را خوب میشناخته و ساختار روایتسازی را هم بلد بوده. یزید میدانسته میشود با کلمهها هم آدم کشت بیآنکه آب از آب تکان بخورد.
پینوشت.
متن نامه: «اما بعد، فانه كتب الى شيعتي من اهل الكوفه يخبرونني ان ابن عقيل بالكوفه يجمع الجموع لشق عصا المسلمين، فسر حين قرأ كتابي هذا حتى تأتي اهل الكوفه فتطلب ابن عقيل كطلب الخرزه حتى تثقفه فتوثقه او تقتله او تنفيه، و السلام.»
تاریخ طبری، ج ۵، ص ۳۵۷.
ترجمه نامه «امّا بعد، همانا پيروان من از مردم كوفه به من نوشتهاند و مرا آگاهى دادهاند كه پسر عقيل در كوفه، لشكر تهيه مىكند تا در ميان مسلمانان، اختلاف اندازد. چون نامه مرا خواندى، رهسپار كوفه شو و پسر عقيل را همچون دُرّى [كه در ميان خاك گم شده باشد]بجوى تا بر او دست يابى. پس او را در بند كن يا بكُش يا از شهر بيرونش كن. و السلام»
هدایت شده از
بسم الله
با دوستم رفته بودیم راهپیمایی. ظهر بود. نزدیک میدان انقلاب بودیم. فریادها هر لحظه چند برابر می شد. دوستم وسط جیغ و داد زدن هایش یک لحظه ساکت شد. بی خیال شعار دادن شد و انگار که بعد از سه سال در مورد من یک حقیقت را کشف کرده باشد گفت: فقط برات مهمه بین جمعیت باشی، شعار دوست نداری بدی. چرا؟
چرایش معلوم بود. من طبق سنت های شهر خودم توی راهپیمایی تهران شرکت کرده بودم. توی شهر ما معمولا، مردم مناسک مذهبی و انقلابی شان را با کمترین صدا و هیاهوی ممکن، برگزار می کنند. حضور داشتن برایشان اهمیت دارد و باقی ماجرا نه.
اولین محرمی که تهران بودم، رفتم هیات دانشگاه امام صادق. سخنران مجلس پناهیان بود. وقتی رسید به روضه، لحنش و تن صدایش فرقی با قبل نداشت. اما مجلس دیگر مجلس یک دقیقه پیش نبود. پناهیان فقط گفت: آقا ما خیلی شما رو دوست داریماا... همین یک جمله انگار موشکی باشد که درست وسط مسجد دانشگاه به زمین نشسته باشد. مرد و زن با صدای بلند، ضجه می زدند. چطور می شد این ها را آرام کرد؟ اصلا دیگر امکان داشت به زندگی عادی برگردند؟
من هاج و واج نگاهشان می کردم. پناهیان دیگر حرفی نزد. انگار بلندگو را پرت کرد میان جمعیت و رفت. خدا خدا می کردم یکی بیاید بلندگو را بردارد، این ها را دلداری بدهد. آرامشان کند. کمکشان کند که زنده بمانند.
مداح بلند گو را برداشت. بدون بسم الله و مقدماتی که مداحان شهر من برای شروع روضه داشتند، گفت: آقا سلام ماه محرم شروع شد..
و وای از این جمله. اگر تک جمله پناهیان قدرت موشک را داشت این یکی چی بود؟ قیامت شده بود. زن ها خودشان را می زدند. صدای جیغ و داد مردها، تمامی نداشت. این مجلس قرار بود چند تا کشته بدهد؟
آن شب، معنای عزاداری در ذهنم جا به جا شد. مردها و زن های شهر من، اشک هایشان را از هم پنهان می کردند.هق هق بلند گریه به ندرت شنیده می شد. توی ذهن من، مجلس روضه، تکان شانه های زن ها بود و صورت هایی که بعد از روشن شدن چراغ ها، قرمز و پف کرده از زیر چادرهای مشکی بیرون می آمد. ما عزادارهای خجالتی و کم رویی بودیم.
عاشق خجالتی بودن خیلی سخت است. این را تا آن شب اول محرمی که پایم به هیات های عزاداری تهران باز شد، نمی فهمیدم.
ما یاد گرفته بودیم رنجی که از غم اباعبدالله می بریم را توی سینه هایمان نگه داریم فقط.برای ما مهم گنجی بود که توی قلب هایمان پنهان کرده بودیم. ما راه سختی را انتخاب کرده بودیم. آسان نیست که تو،بی هیاهو، حامل یک عشق باشکوه باشی.
من سال ها پای ثابت همان هیات دانشگاه امام صادق ماندم. بر خلاف تصور اولم، ابراز بی محابای عشق، راه کم خطر تری بود. مجلس هیچ کشته ای نمی داد. برعکس آدم ها با قلب آرام تر و شانه های سبک تری به خانه برمی گشتند.
محرم امسال، شهر خودم هستم. شب ها می رویم مسجد. مردم هیچ فرقی نکرده اند. هنوز هم آرام زیر چادرهای مشکی اشک می ریزند. هنوز هم تا وقتی چراغ ها روشن باشد، صدای هق هق نمی آید. هنوز هم حجب و حیا نمی گذارد رک و راست توی صورت صاحب مجلس نگاه کنند و بگویند: آقا ما شما رو خیلی دوست داریمااا.. و بعد ضجه بزنند. به اندازه همه سال های دلتنگیشان. به اندازه گنجی که سال هاست توی سینه شان پنهان کرده اند.
عاشق خجالتی بودن سخت است.
امشب توی مسجد، کنار این عکس ها نشسته بودم. همه می گویند شهید حسین پورجعفری خیلی خجالتی بوده و خیلی عاشق.
هدایت شده از هیئت ثارالله زنجان
1_5865213783.mp3
6.6M
#پیش_زمینه | کربلا اشک میدهد..
هیئتثاراللّٰهزنجان
مدّاح: #حاج_مهدی_رسولی
شب سوم محرمالحرام ۱۴۴۵
پنجشنبه ۲۹ تیـرماه ۱۴۰۲
[ @mahdirasuli_ir ]
[ @sarallah_zanjan ]
نامه ای به وسعت تاریخ..
اللهم عجل لولیک الفرج های ما مگر همان نامه هایی نیست که در سال ۶۱ هجری مردم کوفه برای امام زمانشان فرستادند..
ما هم هر روز برای امام زمانمان مینویسیم که "امامی نداریم، سوی ما بیا، شاید خدا به سبب تو ما را بر هدایت و حق جمع کند"
و حتما او هم در پاسخ، خواهد گفت همان که امام حسین گفت.
اگر هنوز امامی سوی ما نیامده یعنی فرستاده امام مهر تایید بر نامه های ما نزده است..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انگار فقط میخواد عظمت خدا رو به رخ بکشونه و بره..
#سبحان_الله
میگن اگر لونهی پرستویی آتیش بگیره اون پرستو برای نجات جوجه هاش خودش رو به آتش میزنه..
این مهر به فرزند در انسان ها بعضی وقتا خیلی بیشتره و انسان حاضره از خودش و از جونیش بگذره اما به فرزندش گزندی نرسه..
ولی امام پسری رو که اینقدر دوست داشت راهی نبرد میکنه برای یک هدف مقدس..
یعنی برای امام اینکه از جونش بگذره قطعا ساده تر و راحت تر بود تا اینکه عزیزترین کسش رو بفرسته به قتلگاه..
و اینکه درود خدا بر همه پدر و مادران شهدا که از عزیزتر از جانشون گذشتن برای یک هدف مقدس..
هرگز نفهمیدم چه شد اینگونه گشتم عاشقت
گویی که این عشق از ازل نقش بسته بر فرش دلم...
#یوم_العباس
«اربعین (چلّه) زیارت عاشورا»
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی
از روز عاشورا تا اربعین حسینی علیهالسلام
~ ۴ دقیقه | ۲ مگابایت
👈 متن زیارت عاشورا | نسخه آیتالله سید علی قاضی
👈 نکات مکتوب این قطعه صوتی
👈 پاسخهای استاد به پرسشهای مربوط به چلّه زیارت عاشورا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اربعین زیارت عاشورا
و چگونگی برگزاری آن
• یکم؛
در این اربعین، بهتر است زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام خوانده شود. البته طبق روایتی از حضرت امام هادی علیهالسلام، میتوان تنها به تکرار صدباره عبارت «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» در فراز لعن و عبارت «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» (طبق نسخه مرحوم آیتالله قاضی) در فراز سلام، اکتفا نمود.
• دوم؛
در این اربعین و در قرائتهای روزانه زیارت عاشورا، باید به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام توجه شود. اصلِ این توجه بسیار اهمیت دارد؛ گاهی حتی با یک «یا حسین» نیز این توجه ایجاد شده و کارها میکند!
• سوم؛
بهتر است زیارت عاشورا در روز عاشورا در یک جلسه و زیر آسمان خوانده شود. نیز تکرار صدباره فراز لعن بهصورت کامل و از «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ…» تا «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً» و فراز سلام نیز از «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ…» تا «وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» باشد. اگر این امر ممکن نیست، دستکم بهصورت مختصر بهجا آورده شود.
• چهارم؛
در بین نسخههای زیارت عاشورا، نسخهای که مرحوم آیتالله سعادتپرور در کتاب «ثمرات حیات» (جلد سوم) به نقل از مرحوم آیتالله قاضی ذکر فرمودهاند، معتبرتر است. هر چند نسخهای نیز که مرحوم حاجشیخعباس قمی در مفاتیحالجنان آوردهاند، دارای اعتبار است. نباید تفاوتهای جزئی سبب توقف شود. چنانکه گذشت، اصل و مهم، توجه به مقام نوری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است.
• پنجم؛
طبق نقل مرحوم آیتالله سعادتپرور و بنا بر سفارش بزرگان، بهتر است صبحهنگام، زیارت عاشورا را تا ابتدای فراز لعن خوانده و لعنها و سلامها را در طی مدت روز تکرار کرد. اینچنین و در طول روز، توجهی پیوسته به مقام نوری سیدالشهدا علیهالسلام جاری خواهد بود.
• ششم؛
لعنها و سلامها را حتی میتوان در رفتوآمدها و مانند آن تکرار کرد. هر چند بهتر است در شرایطی تکرار شوند که اسباب توجه فراهم است.
• هفتم؛
اصل این اربعین از روز عاشورا آغاز شده و در اربعین حسینی علیهالسلام به پایان میرسد. اما اگر فرصت روز عاشورا برای شروع اربعین از دست رفت، از هر روز که آغاز شد، چهل روز ادامه یابد.
• هشتم؛
در روزهای میانی این اربعین، اگر یک یا چند روز فراموش شد، پس از روز آخر، به همان تعداد ادامه داده شود تا قرائت چهل روزه زیارت عاشورا تکمیل گردد.
• نُهم؛
دو رکعت نمازِ زیارت، پس از قرائت زیارت عاشورا مورد سفارش است. اگر پس از نماز نیز زیارت علقمه خوانده شود، بسیار شایسته است.
• دهم؛
بانوان محترم، در ایامی که عذر شرعی دارند، فقط امکان بهجا آوردن نماز زیارت را ندارند؛ در این مدت زیارت عاشورا را قرائت کنند.
• یازدهم؛
اگر در مدت این چهل روز، شخص بهصورت غیرعامدانه گناهی مرتکب شود، سزاوار نیست اربعین را رها کند. بلکه بهتر است آن را به پایان رسانیده و اربعینی دیگر را با پاکی و طهارت برگزار کند.
• دوازدهم؛
خطاب سلام در «وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» حضرت علیاکبر علیهالسلام است؛ فراز سلام، شهدای کربلا را مورد خطاب قرار میدهد.
• سیزدهم؛
حقیقت لعن، درخواست محرومیت از رحمت رحمانی الهی از خداوند است که با بروز آن، قدرت ستمکاری از آنان سلب میشود. لعن، رذائل اخلاقی گوینده آن را نیز از بین میبرد.
• چهاردهم؛
بهتر است در این مدت بر فرستادنِ بسیار صلوات اهتمام ورزید.
برگرفته از نکات بیانشده در جلسات وعظ اساتید محترم اخلاق، آیتالله #تحریری، حججاسلام آقایان #مؤیدی، #ایوبی و #وطن_خواه (حفظهماللهتعالی)
👈 متن زیارت عاشورا | نسخه آیتالله سید علی قاضی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ●
متن زیارت عاشورا | نسخه مرحوم آیتالله قاضی رحِمهاللهتعالی؛ برگرفته از کتاب «ثمرات حیات» (مرحوم آیتالله سعادتپرور)، جلد سوم، صفحه ۱۰۲.
👈 توصیههای حجتالاسلاموالمسلمین استاد مؤیدی درباره چلّه (اربعین) زیارت عاشورا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhid