eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
301 دنبال‌کننده
859 عکس
166 ویدیو
24 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
🦮طهارت یا نجاست سگ 📚چکیده کتاب "طهارت یا نجاست سگ" اثر آیت الله ناظم زاده : ۱. تمام فقهای عظام شیعه امامیه و بزرگان مذاهب اهل سنت (غیر از مالک) به صراحت بر نجاست مطلق سگ، اعم از تربیت شده و ولگرد، فتوا داده‌اند. همچنین بیش از ده روایت مسند و معتبر به صراحت دلالت بر نجاست سگ دارد، بنابر این، ادعای طهارت سگ، خلاف نظر اجماع فقهای شیعه (چه اجماع محصل و چه اجماع منقول) است، بلکه به فرموده صاحب جواهر خلاف ضرورت مذهب نیز هست. یک فراز از کلام بسیار جامع صاحب جواهر، چنین است: "ششم و هفتم از نجاسات، سگ و خوک‌اند، هر دوی این ها هم خودشان و هم آب دهانشان نجس است و هرگز قابلیت تطهیر ندارند،... دلیل بر نجاست سگ و خوک، روایات مستفیضه(بسیار زیاد) است که در میان آن ها روایات صحیحه و موثقه است. یکی از آن روایات این است که امام معصوم قسم جلاله یاد کرده که سگ نجس است: «و الله نجس و الله نجس»، و نیز اجماع منقول از فقهاست که سگ نجس است، چنانچه شیخ طوسی وعلامه حلی و...ادعای اجماع بر نجاست سگ و خوک کرد اند."(جواهر الکلام، ج ۵، ص ۳۶۶). ۲. یکی از محرمات در اسلام اذیت و آزارتمامی حیوانات از جمله اذیت و آزار رسانی به سگ می باشد. ۳. نگهداری سگ در منزل اگر آزاد باشد و با زندگی انسان سر و کار داشته باشد، از نظر اسلام حرام نیست ولی کراهت شدید دارد، زیرا نجس بودن آن اگر با رطوبت باشد، سبب نجس شدن زندگانی و اثاث و لباس صاحب خانه می شود. و کسانی که به اسلام معتقدند اگر با رطوبت، با سگ ملاقات داشته باشند باید برای نماز خواندن و غذا خوردن، دست و لباس خود را تطهیر نمایند وگرنه عبادت و نمازشان باطل و خوردن غذا هم آلوده به نجاست باشد، حرام است. خلاصه این‌ که: نگهداری سگ درزندگی انسان باشدوممکن است ازنظربهداشتی برای مجموعه خانواده آسیب وآلودگی هایی بهمراه داشته باشد.ودلیل کراهت آن ازهمین جهت است .واینکه سگ را حمام می برندتاثیری بررفع کراهت ندارد. بلکه تمام قطرات آبی که ازاومیریزدنجس است . ۴. سگ بازی‌ از نظر شرعی حرام نیست ولی کراهت دارد و افرادی که به سگ بازی مبتلا هستند،اگربارطوبت یاباآب دهان سگ تماس دارند، باید درموقع خواندن نماز، خود و لباس خود را تطهیر نمایند، ودر غیر این صورت نماز باطل است ودرموقع خوردن غذا اگردست ودهان به تماس باسگ نجس شده آب بکشدبلامانع است و گرنه خوردن غذای نجس حرام است. ۵. یکی از حقوق حیوانات از جمله سگ، خوراندن خوراک و دادن آب به آن هاست وتوصیه شده محل نگاهداری وبدن هرحیوان ازجمله سگ رعایت شودتاهم صاحب وهم خودحیوان ازبیماری هامصون بمانند. ۶.ازنظراسلام تامین غذای مناسب برای هرحیوان ازجمله سگ ولوسگ ولگرد باشد پسندیده و اجر و پاداش اخروی دارد. ۷. خرید و فروش سگ اگر تربیت شده باشد، مثل سگ های شکاری،سگ گله و مراقب خانه، وسگ پلیس و غیره، جایز است.وردوبدل پول بلامانع است.اماخریدوفروش سگهای کوچک زینتی که درخانه هانگاهداری میشود،اگرتربیت شده اند وفایده عقلایی دارند- باینکه اینکه نجس اند- ولی خریدوفروش آنها جایزوبلامانع است .ونیزدریافت پولی که برای معالجه یااصلاح موی اواگرعقلایی باشد،جایزوبلامانع است. ۸. اما سگ های ولگرد و ضرر رسان که بی فایده اند، چون مالیت ندارند، خرید و فروش آنها باطل است.وپولی که فروشنده دریافت کرده رابایدبه خریداربرگرداند،بله اگر کسی سگ های ولگرد را از جامعه جمع میکندمثل کاری که شهرداری ها میکنند تا جلو تولید و ضرر زدن‌ سگهای ولگردرابگیرند.اگرکسی سگ ولگردی دارد.بایدبه قصدحق اختصاص مبلغی به اوبدهدوسگ راازاوبگیرد وبدون رضایت اونمیتواند سگ راازاوبگیرد. ۹. هیچ کس حتی شهرداری هاحق کشتن یا آزار رساندن به سگ ولوولگرد باشدرا ندارد.مگرسگهای هار،یاضرر،رسان بلامانع است وفقط حق کشتن آنهارا دارندوجایزنیست آنهاراتازنده اندآتش بزنندویا مثله کنند( یعنی نبایدحیوان ولوسگ هاروضررسان را تازنده است ،دست وپا ویاگوش اوراببرنددراسلام ازاین نهی کرده . ۱۰. حیوانی که از جفت گیری سگ با حیوان دیگری یا با تغییر ژنتیک متولد شود، اگر در عرف مردم به او سگ بگویند، حکم سگ را دارد و نجس است. ولی اگر در عرف مردم نام دیگری داشته باشد پاک است.واگر عرف جامعه مردد است که این حیوان سگ است یاغیرسگ ، پاک است،اگر چه احتیاط این است از ملاقات با رطوبت با آن اجتناب شود، و خرید و فروش این حیوان نیز از باب حق اختصاص صورت گیرد. ۱۱. رفت و آمدومهمانی به خانه افرادی که سگ دارند،ولوسگ درداخل زندگی اشان است شرعا بلامانع است. ولی در صورتی که با سگ یا چیزهایی که با این حیوان نجس شده باشد، ملاقات با رطوبت صورت گیرد؛ برای نماز، خود و لباسشان را تطهیر کنند،وبرای خوردن غذا،نیزدست ودهانشان اگرنجس شده آب بکشند و اشکالی ندارد. 🆔 @bange_nay110
✍️ اِجْعَلْ رَفيقَكَ عَمَلَكَ وَ عَدُوَّكَ اءَمَلَكَ؛ 🌿امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام: 💠 عملت را دوستِ خود و آرزويت را دشمن خود قرار ده. 📚 شرح غررالحكم، جلد۲، صفحه۱۸۲ 🆔 @bange_nay110
🔻دين و هزينه اشتباهات حکمرانان 📝 سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 بسم‌الله الرحمن الرحيم ⬅️ حتي ما نيروهاي باسابقه و شناخته شده انقلاب و نظام که عمرمان را صرف خدمت به اسلام و تقويت آرمان‌هاي انقلابي و ترويج ارزش‌هاي ديني کرده‌ايم، اکنون به خاطر حاکم شدن فضاي پرمغالطه بر جامعه که محصول قدرت گرفتن عناصر و جريان‌هاي افراطي است، چاره‌اي غير از اين نداريم که قبل از هر اظهارنظري، شهادتين سياسي بر زبان و قلم جاري کنيم تا به بي‌ديني و ضديت با انقلاب و نظام متهم نشويم. به همين دليل اکنون که مي‌خواهيم درباره گشت ارشاد اظهارنظر کنيم شهادت مي‌دهيم مسلمان شيعه اثناعشري هستيم و به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي التزام عملي و زباني و قلمي و قلبي داريم. بر اين مقدمه، اين اعتقاد شرعي‌مان را نيز اضافه مي‌کنيم که حجاب، يک حکم الهي است و رعايت آن قطعاً به سلامت اخلاقي جامعه کمک مي‌کند. اين را هم قبول داريم که دشمن براي ترويج بي‌حجابي در ايران برنامه دارد و تمام ايرانيان غيور لازم است براي خنثي‌سازي اين توطئه دشمن برنامه حساب ‌شده، معقول و منطقي داشته باشند. اکنون با توجه به اين مقدمات، تأکيد مي‌کنيم که مسئولان دولت و نظام براي اجراي حکم شرعي و قانوني حجاب نمي‌توانند با توسل به روش‌هائي از قبيل گشت ارشاد و بگير و ببندهاي معمول موفق شوند. دستيابي به هدف شرعي و قانوني در اين زمينه به تجديد نظر اساسي در عملکردهاي مسئولين و سياست‌هاي موجود و معمول حکمرانان نياز دارد. حضرات مسئولين مطمئن باشند بدون بازگشت به اصول و آرمان‌هاي اوليه انقلاب و نظام جمهوري اسلامي که در قانون اساسي متبلور هستند، هيچ توفيقي براي اجراي احکام شرعي و مقررات قانوني مرتبط با شرع به دست نخواهند آورد. علت، کاملاً روشن است و تعجب در اينست که حکمرانان ما چرا به موضوعاتي با اينهمه وضوح و بداهت توجه ندارند و عجيب‌تر اينکه بعد از اينهمه شکست در تلاش‌هاي مکرر در زمينه موضوعات مشخص باز هم به سراغ امتحان کردن همان روش مي‌روند و از خيرخواهان دلسوز هم نمي‌پذيرند که اين روش‌ها جواب نمي‌دهند و بايد به مسير صحيح بازگردند. منظور کساني که توصيه مي‌کنند روش‌هاي تجربه شده و شکست ‌خورده را کنار بگذاريد اين نيست که حکمرانان از حکم شرعي و قانوني حجاب صرفنظر کنند و کشف حجاب را به رسميت بشناسند. منظور اينست که مديريت جامعه براساس سياست‌هائي مبتني باشد که مردم را به دين جذب کند و گرايش قلبي به انجام وظايف ديني و احکام الهي به وجود بياورد. عملکردها متأسفانه اکنون در جهت عکس آن چيزي است که بايد باشد و همين نوع عملکرد است که ميان مردم و مسئولين و حتي احکام ديني فاصله مي‌اندازد. مردم مي‌گويند شما که به نام دين بر اين کشور حکومت مي‌کنيد اگر بي‌عدالتي، تبعيض، مماشات با مفسدان، ناديده گرفتن اهانت به پيامبر و اميرالمؤمنين در موارد خاص، تکريم کساني که تخلفشان در جابجائي اموال و زمين و باغ کاملاً محرز و دروغ بستنشان به امام زمان کاملاً مستند است، خواست دين است ما را با چنين ديني نسبتي نيست. حکمرانان بپذيرند که فقط همين دو فقره اخير ممشات با آن واعظ اهانت‌کننده و تکريم اين امام جمعه موقت مرتبط با ماجراي باغ گل اُزگُل، ميليون‌ها نفر را نسبت به دين بدبين و در اعتمادشان به نظام تزلزل ايجاد کرد چون اين برخوردهاي حاکميتي به نام دين صورت گرفته‌اند. اگر گزارش‌هائي برخلاف اين واقعيت به حکمرانان رسيده، لازم است در گزارشگران تجديد نظر کنند و ترديدي به خودشان راه ندهند که اين گزارشگران حتي اگر خودشان افراد صالحي هستند، از متن جامعه بي‌خبرند. در چنين وضعيتي چگونه فکر مي‌کنند ازسرگرفتن مبارزه با بي‌حجابي جواب مي‌دهد؟! با عملکردي که ما داريم، دشمن براي اجراي برنامه‌هايش به هيچ تلاش و سرمايه‌گزاري و هزينه کردن و حتي تبليغات نيازي ندارد. ما با کارهائي که مي‌کنيم به صورت مجاني برنامه‌هاي دشمن را به دقيق‌ترين شکل به اجرا درمي‌آوريم. براي خنثي کردن توطئه دشمن، اين ما هستيم که بايد در سياست‌هايمان و عملکردهايمان تجديد نظر کنيم. اگر ما عدالت را بدون اغماض اجرا کنيم، تبعيض‌ها را کنار بزنيم، مفسدان را بطور يکسان به محاکمه بکشانيم، متخلفان را در هر مقام و لباس و جايگاهي که هستند به سزاي تخلفشان برسانيم، بحران اقتصادي را ريشه‌کن نمائيم، مشکلات معيشتي مردم را حل کنيم، آزادي‌هاي مشروع را تأمين نمائيم و حقوق قانوني مردم را به رسميت بشناسيم، بدون اينکه نيازي به گشت ارشاد و بگير و ببند باشد مردم احکام دين و قانون را داوطلبانه عمل مي‌کنند، نقشه دشمن نقش بر آب مي‌شود و ريزش‌ها به رويش‌ها تبديل مي‌شوند. در غير اينصورت، متأسفانه باز هم دين بايد هزينه اشتباهات حکمرانان را بپردازد. چرا اينهمه از دين خرج مي‌کنيد؟ 🆔 @bange_nay110
*عمر بن عبدالعزیز به حاکم خراسان نوشت:* *هر کسی به قبله نماز خواند، جزیه را از او بردار.* *مردمان به سرعت مسلمان شدند.* *حاکم به خلیفه نوشت:* *مردمان برای فرار از جزیه مسلمان می شوند، با «ختنه» آنان را امتحان کنیم؟* *خلیفه نوشت:* *خداوند محمد را به دعوتگری فرستاد نه ختنه گری* (طبری: 6/569) ✍️ رسول جعفریان 🆔 @bange_nay110
💡خوب زندگی کنیم «من از تمام آدم‌هایی که بوی عطر خوبشان را توی آسانسور جا می‌گذارند تشکر می‌کنم . از تمام انسان‌هایی که موقع برخورد با دیگران لبخند می‌زنند، از تمام کسانی که تو روزهای بارانی، دست همسر خود را موقع قدم زدن می‌گیرند. تشکر می‌کنم. همهٔ این‌ها باعث می‌شود شهر زیباتر شود.  اصلاً هم خجالت ندارد. شهر را با دلبری هایتان زیبا کنید. از تمام کسانی که تو خیابان آشغال نمی‌ریزند تشکر می‌کنم.  آن‌هایی که به حیوان‌های گرسنه غذا می‌دهند.  با درخت‌ها و طبیعت، با باد و باران، با ستاره‌ها و ابرها حرف می‌زنند.  کاشتن گل و گیاه را دوست دارند، رودخانه‌ها و دریاها را آلوده نمی‌کنند.  تمام کسانی که تلاش می‌کنند با رفتارشان در جهت فرهنگ سازی برای دیگران الگو باشند. تمام کسانی که ورزش می‌کنند. کسانی که مهربانند و مهربانی را گسترش می دهند آن‌هایی که کتاب می‌خوانند و خواندن  را به همه توصیه می‌کنند. آن‌هایی که وجدان کاری دارند.  آن‌هایی که برای گسترش علم و دانش و آگاهی کوشا هستند. آن‌هایی که از بیمارها مراقبت می‌کنند. آن‌هایی که مواظب یتیمان و بی سرپرستان هستند.  آن‌هایی که تلاش می‌کنند مشکلی را حل کنند. کسانی که با خوشحالی دیگران شاد  می‌شوند. خلاصه ی کلام اینکه "انسان" هستند و "انسانیت" را سرمشق خودشان قرار داده اند. و اگر کسی تا حالا از شما تشکر نکرده، من از همهٔ شما تشکر می‌کنم که دنیا را به جای بهتری تبدیل می‌کنید.» *زمین شعبه ی دیگری ندارد* 🆔 @bange_nay110
🔹إنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لاَ تُعْرَفُوا فَافْعَلُوا وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَمْ يُثْنِ اَلنَّاسُ عَلَيْكَ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مَذْمُوماً عِنْدَ اَلنَّاسِ إِذَا كُنْتَ عِنْدَ اَللَّهِ مَحْمُوداً 🌴امام صادق عليه‌السلام: 🔸 اگر توانستی ناشناخته بمانی چنين كن، و نگران نباش كه مردم ستايشت نكنند. وقتى نزد خدا ستوده باشى اهمیت ندارد كه مردم تو را نکوهش کنند. 📚 وسائل الشیعة (باب الجهاد) جلد ۱۵ صفحه ۳۵۴ 🆔 @bange_nay110
🦋شهید مطهری برای امروز ما چه درسی دارد؟ شهیدمطهری(ره)در زمانی که به تعبیر خودش کسی "غیر از پند و بند" نهی از منکری نمیشناخت ، می‌گفت:  روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا انسان بفهمد که چگونه امر به معروف کند و تشخیص دهد منکر از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ البته او اگر امروز بود پاسخ اینگونه سوالاتش را دریافت می‌کرد که "سرچشمه منکر" معلوم است، نه روانشناسی میخواهد و نه جامعه شناسی، فقط یک چیز میخواهد و آن هم "دشمن شناسی" نطق و منطق مطهری در برابر مدعیان امر به معروف (که میگفتند : ما احتمال تاثیر می‌دهیم پس وظیفه داریم ) این بود که : تو که نمیدانی راه امر به معروف چیست ، تو که روانشناسی نمیدانی که برای نفوذ در بشر از چه راهی باید با روح او مواجه شد ، تو که جامعه شناسی نمیدانی ، حق نداری بگویی من احتمال تاثیر میدهم و یا احتمال نمی‌دهم . مطهری ، چون حکیم بود ، دین را حکیمانه تفسیر می‌کرد. در نگاه عقلانی او تاکید اسلام بر این فریضه ، بمعنی صحه گذاشتن بر روش‌های خردمندانه و عقل پسند خشونت برای اصلاح فرد و جامعه است . او به کلمات فقهاء بسنده نمی‌کرد و به سخن حکماء نیز اعتنا داشت و از بوعلی سینا در اشارات را نقل می‌کرد که امر بمعروف با رفق و مداراست ، نه با زور و فشار : العارف ....اذا امر بالمعروف امر برفق ناصح لا بعنف معیر . نگاه تاریخی در تحلیل همه جانبه و بحثهای آسیب شناسانه استاد مطهری ، آگاهی‌های تاریخی او نیز سهم وافری داشت. اینکه چگونه خوارج این فریضه را از ریل عقلانیت خارج کردند و یا عباسیان عنصر اساسی نقد قدرت را آن گرفتند و تا دوره اخیر که متشرعان آن را به امور جزئی محدود ساختند و اختیار مباحات را هم از مردم سلب کردند ، در بررسی تاریخی مطهری دیده می‌شود و همین اگاهی تاریخی است که او را نسبت به داعیه های نهی از منکر ، هوشیار و حساس ساخته و متوجه خطرات پنهان میکند او در بحث خوارج نشان می‌دهد که آنان به نهی از منکر بسیار اهمیت می‌دادند و از خطر نیز استقبال می‌کردند، ولی ایراد کارشان این بود که اجرای این فریضه ، تابع منطق نبوده و نابخردانه اقدام می‌کردند ولی مطهری در این نقطه توقف نمیکند و به سراغ دنباله های خوارج می‌رود ، کسانی که همان خُشک سری و بی فکری خوارج را دارند و به نتایج و پیامدهای نهی از منکر خود نمی‌اندیشند، ولی مانند خوارج شجاعت نهی از منکر در برابر اصحاب قدرت را ندارند. این اذناب امروز خوارج بمراتب از خوارج دیروز خطرناک ترند ، زیرا آنها سراغ حاکمان می‌رفتند و اینها سراغ اصحاب فضیلت ، آنها شمشیر بر فرق قدرتمندان می‌زدند و اینها با سلاح تکفیر و اتهام ، ارباب کمال و اخلاص را ساقط می‌کنند . سخن مطهری در باره این جریان چنین است : مقدس مآبان ترسو ، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد می‌کرد، صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند و هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند . ( جاذبه و دافعه علی ع ) اینک مطهری در میان ما نیست ولی یا اندیشه و فکر او در میان ما زنده است ؟ آیا امروز ما نیز مانند مطهری امر به معروف را می‌شناسیم و می‌شناسائیم ؟ آیا نهاد امر به معروف در جامعه ما بر مبنای اندیشه مطهری شکل گرفته و عمل میکند ؟ امروز هر چند خلأ مطهری دردناک است ولی تاثر بیشتر آن است که این خلا را با شِبه مطهری ها پر کرده ایم . مصیبت بزرگ امروز ما این است اندیشه‌های متحجرانه بَدَلی ، جای تفکر روشنگرانه مطهری را گرفته و مطهریِ امام در غربت و انزوا قرار داده است ! 🆔 @bange_nay110
🌳این کجا و آن کجا!!! عده ای سرب و گلوله,عده ای ملیاردها. هردوتا خوردند اما این کجا وآن کجا! این یکی از سوز ترکش آن یکی هم در سونا هردو می سوزند اما این کجا و آن کجا! عده ای بر روی مین و عده ای بر بال قو هردو خوابیدند اما این کجا و آن کجا! این یکی بر تخت ماساژ آن یکی بر ویلچرش هردو آرام اند اما این کجا و آن کجا! این یکی در عمق دجله,آن يکی آنتاليا هر دو در آبند اما این کجا و آن کجا! این یکی با گازخردل, آن يكی با گاز پارس. هردو می سازند اما این کجا و آن کجا! عده ای کردند کار و عده ای بستند بار هردو فعالند اما این کجا و آن کجا! باکری ها سمت غرب و خاوری ها سمت غرب هر دو تا رفتند اما این کجا و آن کجا! آن یکی بر پشت تانک و آن یکی بر صدر بانک هر دو مسئولند اما این کجا و آن کجا! عده ای بر تار شیطان می تنند چون عنکبوت. عده ای بر حق و جاویدند اما این کجا و آن كجا ؟ 🆔 @bange_nay110
💎جلسه شرح و تفسیر کتاب گلستان سعدی(علیه الرحمه) 🎙بیانگر توانا: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی ⏰زمان: ➖پنجشنبه ١٣ اردیبهشت ١۴٠٣ بعد از نماز مغرب و عشاء ➖جمعه ١۴ اردیبهشت ١۴٠٣ از ساعت «١١» صبح 📍مکان: اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-مسجد الرضا(ع) 📍کتابخانه و کانون فرهنگی قرآنی مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔@bange_nay110
شمع را ساختند تا بسوزد و تو ای معلم عزیز تو پیوسته سوختی که عالمی و انسانی را بسازی سوختن تو را پاداشی در خور نتوانیم و جواب ساختن ات را به خوبی ندانیم آری ای معلم عزیز ما معلم را بها نشناختیم ذوالقلم را از قلم انداختیم از همه ی معلمانی که از آنها آموختم ولو به کلمه ای سپاسگزارم* 🆔 @bange_nay110
💠 جلسه سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق عليه‌السلام 🎙سخنران ارجمند: حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی 💡موضوع سخنرانی: امام صادق(ع) در رویارویی با بیدادگرانِ دادگرنما ⏰ زمان: جمعه ١۴ اردیبهشت ١۴٠٣ از نماز مغرب و عشاء 📍مکان: اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-مسجد الرضا(ع) 🕌کانون فرهنگی قرآنی مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔 @bange_nay110
🍀عبرت از مُردگان 🔹پارسايی گفت: روزی به يكی از گورستان ها رفتم و بهلول را ديدم. و او را گفتم: اينجا چه می كني؟ گفت: با گروهی همنشينی دارم، گفت: كه مرا نمی آزارند، و اگر از ياد آخرت باز مانم، آگاهم كنند و اگر پنهان شوم، از من پنهان نشوند. 🆔 @bange_nay110
💎جلسه شرح و تفسیر کتاب گلستان سعدی(علیه الرحمه) 🎙بیانگر توانا: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی ⏰زمان: ➖پنجشنبه ١٣ اردیبهشت ١۴٠٣ بعد از نماز مغرب و عشاء ➖جمعه ١۴ اردیبهشت ١۴٠٣ از ساعت «١١» صبح 📍مکان: اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-مسجد الرضا(ع) 📍کتابخانه و کانون فرهنگی قرآنی مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔@bange_nay110
💠 جلسه سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق عليه‌السلام 🎙سخنران ارجمند: حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی 💡موضوع سخنرانی: امام صادق(ع) در رویارویی با بیدادگرانِ دادگرنما ⏰ زمان: جمعه ١۴ اردیبهشت ١۴٠٣ از نماز مغرب و عشاء 📍مکان: اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-مسجد الرضا(ع) 🕌کانون فرهنگی قرآنی مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔 @bange_nay110
🌱 یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیا طُوبی لِلثّابِتینَ عَلی اَمْرِنا فی ذلِکَ الزَّمانِ؛ 🔆امام باقر عليه‌السلام: 🌿زمانی بر مردم می‌‌آید که امام و پیشوای آنان غیبت می‌‌کند؛ پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت‌قدم باشند. 📚بحارالانوار: جلد۵۲، صفحه۱۴۵ 🆔 @bange_nay110
چه جمعه‌ها که یک به یک غروب شد نیامدی چه بغض‌ها که در گلو رسوب شد نیامدی خلیل آتشین سخن، تبر به دوش بت شکن خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی برای ما که خسته‌ایم و دل شکسته‌ایم نه ولی برای عده‌ای چه خوب شد نیامدی تمام طول هفته را به انتظار جمعه‌ام دوباره صبح، ظهر نه غروب شد نیامدی 🆔 @bange_nay110 🤲 🤲 🤲 🤲
👨‍🏫روز معلم، روز دانایی ✍️:ارسلان برخوردار 🖊علم انسان به معنای فهم و آگاهی از لحظه‌ای آغاز می‌شود که در رَحمِ مادر اعلام موجودیت می‌کند و با بهره گرفتن از علمی که در ذات او نهفته و نهادینه است با دم و بازدم ورود خویش به جهان هستی را آغاز می‌کند. زندگی انسان با آموختن شروع می‌شود و اولین معلم هرکسی پدر و مادر اوست که برای مستغنی ساختن فرزند از علم و معرفت، مسیر زندگی را هموار می‌کند و افتخار شاگردی او را نزد معلمان دلسوز فراهم می‌آورد. شعر ایرج میرزا در این باره زیباست : “گویند مرا چو زاد مادر ، پستان به دهن گرفتن آموخت.
شبها بر گاهواره من ، بیدار نشست و خفتن آموخت،
دستم بگرفت و پا به پا برد ، تا شیوه راه رفتن آموخت،
یک‌حرف و دو‌حرف بر زبانم، الفاظ نهاد و گفتن‌آموخت.
لبخند نهاد بر لب من ، بر غنچه گل شکفتن آموخت،
پس هستن من ز هستن اوست ، تا هستم و هست دارمش دوست.” در حقیقت معلم هرکسی محدود به یک یا چند تن نمی‌شود. به اعتبار جمله مشهوری که گویا منتسب به امام علی(ع) است. «مَن عَلَّمَني حَرفًا فَقَد صَيِّرَني عَبدًا» کسى که یک حرف به من بیاموزد، مرا بنده خودش ساخته است» معلم هر انسانی به عدد کسانی است که توانسته در حد یک حرف هم که شده به او بیاموزد. البته در بین فرهیختگان علم و ادب، معلمانی هستند که به دلایل گوتاگون، بیش از سایرین توانسته‌‌اند شاگرد و یا شاگردان خویش را از پیچ و خم‌ها و دشواری‌های جهل و نادانی به قله علم و معرفت برسانند. به طور کلی نقش معلم با هستی وجود انسان آمیخته است. بنا به فرموده منتسب به پیامبر اسلام: “اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ” و بیان آن توسط فردوسی شاعر پارسی زبان که: “چنین گفت، پیغمبر راستگوی ؛ زگهواره تا گور، دانش بجوی”. هر روز، روز یادگرفتن و یاد دادن و روز معلم است. روز معلم روز دانایی است و می‌تواند تأکید به یادآوری نام و نشان تمام کسانی باشد که راه و رسم خوب زیستن را یاد داده‌اند. اکنون اگرچه قلم شاگرد عاجز از وصف کرامات و فضائل معلمان خویش است؛ لکن به اقتضای وظیفه، مراتب سپاس و فدرشناسی را به حضورشان تقدیم می‌دارد و احراز شایستگی چنین منصب و مقام والایی را به آنان تهنیت و شادباش می‌گوید. 🆔 @bange_nay110
🔑لا اکراه فی الدین و امر به معروف و نهی از منکر 🔻نقدی بر برداشت آیت‌الله جوادی آملی از آیه «لا اکراه فی الدین»* 📝محمدحسن موحدی ساوجی 🔹آیت‌الله جوادی آملی در توضیح آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» عدم اکراه را ویژه خطوط کلی و اصول دین دانسته و فروع دین و شریعت را پس از قبول اصل دین، قابل اکراه دانسته است: «دين در جمله «لااِكراهَ فِي الدِّين» همان خطوط كلی و اصول آن است نه منهاج و شریعت زيرا در فروع دين بعد از قبول اصل آن، اكراه و اجبار هست؛ بخشى از اين اكراه در پوشش امر به معروف و نهى از منكر ظهور می كند كه از انزجار قلبى آغاز شده و تا قتل متخلّف پيش مى‌رود. قسمتى ديگر به شكل حدود و تعزيرات نمود می‌كند. عمل دليل ديگر بر وجود اكراه و اجبار در محدوده فروع دين، وادار كردن نفس به انجام واجبات و ترک محرمات است... بنابراين، پيام آيه تجويز لاابالي‏گری و اباحه‏مرامی نخواهد بود وگرنه با عذاب‌های توانفرسای معاد هماهنگ نمی‌شد. اگر بشر دارای اختيار تشريعی همانند اختيار تكوينی بود هيچ‏گاه خداوند با جمله «خُذوهُ فَغُلّوه ثُمَّ الجَحيمَ صَلّوه ثُمَّ في سِلسِلَةٍ ذَرعُها سَبعونَ ذِراعًا فاسلُكوه» تهديد نمی‌فرمود.» (تلخیص از تفسیر تسنیم، ذیل آیه شریفه) 🔸پیرامون این برداشت چند نکته حائز اهمیت است: 1. اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر از مقوله اکراه و اجبار باشد یا مراتب آن تا قتل متخلف پیش رود قابل خدشه و نقد است. به تعبیر مرحوم شهید ثانی: «هدف از این فریضه انجام مأمور و ترک منهی است و از شرایط آن احتمال تأثیر در مخاطب است؛ لذا تجویز مرتبه قتل، هم با هدف و هم با شرط این واجب در تضاد است.» 🔸2. اگر مقصود از شرط احتمال تأثیر، تأثیر در مخاطب باشد، این شرط با مرتبه جرح و ضرب نیز در تنافی است. به نظر می‌رسد آنچه برخی از فقیهان را واداشته تا این مرتبه را نیز تجویز کنند توجه به مصادیقی است که موجب تضییع حقوق یا بی‌نظمی عمومی می‌شود، که در این صورت نوعاً از مصادیق جرم به شمار می‌آید و مرتکب در صورت ضرورت با این مرتبه، از تجاوز به حقوق دیگران بازداشته می‌شود. این بازدارندگی منافاتی با عدم اکراه در دین ندارد؛ و اساساً حتی در جوامع غیر دینی با اموری که با حقوق دیگران در تزاحم است از طریق قانون مقابله می‌شود. 🔸3. بر این اساس باید میان شریعت و قانون تفکیک کرد. شریعت، هم رابطه میان انسان با خدا را متکفل است و هم رابطه انسان‌ها با یکدیگر؛ در حالی که قانون به روابط انسان با خدا نمی‌پردازد؛ و بر این اساس اجبار در جهت ضمانت اجرای قانون به معنای اکراه یا اجبار در دین نیست. به تعبیر دیگر اجبار و اکراه، برآمده از قانون است نه شریعت؛ و متصدی آن حاکمیت است نه اشخاص؛ و حاکمیت نیز زمانی مشروعیت می‌یابد که بدون اکراه مورد رضایت اکثریت مردم باشد؛ و اگر جز این باشد، خود مصداق منکر خواهد بود. و دخالت افراد به صورت مستقل و در این سطح موجب بی‌نظمی است، که خود یکی از بزرگترین منکرات به شمار می‌آید. به ویژه آنکه تشخیص شرایط امر به معروف و نهی از منکر با آمر و ناهی است و اشتباه در آن در این مرتبه، نتایج وحشتناکی همچون قتل‌های محفلی کرمان را به دنبال خواهد آورد. 🔸4. با بیانی دیگر، احکام شریعت یا بیان‌کننده رابطه فرد با خالق است، که در این صورت اکراه در آن بی‌معنا خواهد بود؛ و یا بیان‌کننده رابطه انسان‌ها با یکدیگر است، که در این فرض اگر ترک معروف یا فعل منکر موجب تضییع حقوق دیگران شود اجبار معنا می‌یابد، و منشأ این اجبار و مجری آن، تنها حاکمیت برآمده از رضایت عمومی است؛ وگرنه موجب هرج و مرج خواهد بود. 🔸5. با این بیان معلوم شد که حدود و تعزیرات نیز نمی‌تواند دلیلی بر اکراه و اجبار در بخشی از دین به شمار آید. 🔸6. تعجب آنکه استاد محترم «وادار کردن نفس به انجام واجبات و ترک محرمات» را «دلیل دیگر بر وجود اکراه و اجبار در محدوده فروع دین» برشمرده‌اند؛ در حالی که روشن است این ریاضت نفسانی تنها با اختیار هر فرد صورت می‌پذیرد. 🔸7. عذاب‌های اخروی نیز نمی‌تواند دلیل بر اکراه یا اجبار در فروع دین تلقی شود؛ زیرا اولاً این عذاب‌ها به سرپیچی از احکام اختصاص ندارد، و انکار و تکذیب در حوزه اعتقادات را نیز شامل می‌گردد؛ و آیات متعدد قرآن به معاندان اعتقادی وعده عذاب داده است. و ثانیاً اساساً نمی‌توان عذاب اخروی را در تقابل با عدم اکراه در دین دانست. عدم اکراه به معنای عدم مسئولیت در برابر خالق و نادیده انگاشتن آثار اعمال و اعتقادات و تجسم آن ها نیست. 🔸8. نتیجه آنکه همان‌گونه که مرحوم فقیه عالیقدر قدس سره تأکید کرده‌اند، عدم اکراه در دین، هم حوزه اعتقادات و هم احکام و هم اخلاق را شامل می‌گردد، ولی این آزادی نباید موجب تجاوز به حقوق انسان‌های دیگر شود. 🆔 @bange_nay110
مصطفی رحیمی در نامه ای (۲۵) دی ۵۷) به آیت الله خمینی خطر جانشینی طبقه روحانیت بر دیگر اقشار جامعه را در حکومت دینی اشتباه دانست و ش مطهری در جوابش گفت نویسنده حکومت اسلامی را با حکومت روحانیون اشتباه کرده است معلوم نیست از کجای كلمه «اسلامی» مفهوم حکومت روحانیون استفاده می شود* 🆔 @bange_nay110
بهترین راه رسوائی شبکه "بی بی سی"در قضیه نیکا شاکرمی، بازدید هیات منصفه ای از ترکیب نماینده ی مستقل مجلس،نماینده ق ق،نماینده گانی از مجامع بین المللی و ۵ نفر خبرنگار مستقل از زندان ها و مصاحبه با زندانیان است. بهترین دلیل بر امکان امری واقع شدن آن است. هیچ ترسی هم نداشته باشید* 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا