💠 عمل و واکنش ما در مقابل رخدادها
🏔این دنیا به کوه می ماند.
هر فریادی که بزنی پژواک همان را می شنوی.
اگر سخنت خیر باشد پژواکش خیر، و اگر شر بگویی همان به سراغت می آید.
پس هر کس درباره ات سخن زشتی بر زبان راند، تو چهل شبانه روز درباره اش نیکو بگو.
در پایان روز چهلم می بینی همه چیز دگرگون شده است آنگاه که دلت دگرگون شود دنیا دگرگون می شود.
#دنیا
#خوبی
#بدی
🆔 @bange_nay110
📚 فرهنگ یعنی ...
- فرهنگ یعنی: عذرخواهی نشانهی ضعف نیست.
- فرهنگ یعنی: کینهها وبال گردن خودمان هستند.
- فرهنگ یعنی: لباس گرانقیمت نشانهی برتر بودن نیست.
- فرهنگ یعنی: به جای قدرت صدا، قدرتِ کلاممان را بالاتر ببریم.
- فرهنگ یعنی: القاب ناپسند گذاشتن برای دوست، نشان صمیمیت نیست.
- فرهنگ یعنی: هر کتاب یک تجربه است، تجربههایمان را به اشتراک بگذاریم.
- فرهنگ یعنی: وجدان کاری داشته باشیم.
- فرهنگ یعنی: چشم و همچشمی را کنار بگذاریم.
- فرهنگ یعنی: تفاوت نسلها را درک کنیم.
- فرهنگ یعنی: آزادی ما نباید مانع آزادی دیگران شود.
- فرهنگ یعنی: به دیگران زُل نزنیم!
- فرهنگ یعنی: به اندازه از دیگران سوال بپرسیم تا دروغ نشنویم.
- فرهنگ یعنی: در دورهمیها کسی را سوژهی غیبت کردنمان قرار ندهیم.
- فرهنگ یعنی: در جمع از کسی سوال شخصی نپرسیم.
- فرهنگ یعنی: کتاب بخوانیم...!
#فرهنگ
🆔 @bange_nay110
💠 اَهْنَى الْعَيْشِ اطِّراحُ الْكُلَفِ؛
🔆 اميرالمومنين حضرت علی عليه السلام:
❇️ گواراترين زندگى، رهاكردن تكلّفها (تجمّلات) است.
📚غررالحكم، حدیث٢٩۶۴
#امیر_المومنین
🆔 @bange_nay110
🤔چه کسانی نباید به ارشاد مردم بپردازند؟
♦️ارشاد، کار هر کسی نیست و به شایستگیهای خاصی نیاز دارد.
به استناد خطبه ی ۲۳۶ حضرت علی علیهالسلام موجود در نهجالبلاغه، این هفت گروه حق هیچگونه ارشاد و دخالت در امور دیگران را ندارند:👇
🔻۱. جُفَاةٌ طَغَامٌ: کسانی که روحیهٔ خشن دارند و فاقد احساسات لطیف و شخصیت اجتماعیاند.
🔻۲. عَبِيدٌ أَقْزَامٌ: انسانهای پَست و بردهصفت که چشمبسته به هر فرمانی، تن میدهند و از کرامت بهرهای ندارند.
🔻۳. تُلُقِّطُوا مِنْ كُلِّ شَوْبٍ: کسانی که از گوشه- کنار کشور جمع شدهاند و فاقد درک اجتماعی و فرهنگی نقاط مختلف جامعه هستند.
🔻۴. مِمَّنْ يَنْبَغِي أَنْ يُفَقَّهَ: کسانی که فهمشان از دین سطحی است و خود هنوز به شناخت عمیقی از اسلام نرسیدهاند.
🔻۵. ... و يُؤَدَّبَ: افرادی که از ادب و فرهنگ برخوردار نیستند و خودشان نیاز به تربیت دارند.
🔻۶. ...وَ يُعَلَّمَ: کسانی که سواد لازم را نداشته و علم و دانش مربوط را تحصیل نکردهاند.
🔻۷. ...وَ يُدَرَّبَ: کسانی که فاقد تجربهاند.
🔶بفرموده ی اميرالمومنين(ع) به این افراد نباید مسئولیتی محول نمود، بلکه به عکس:
-- باید خود آنها را کنترل نموده و قیّم برایشان قرار داد، نه آنکه آن ها را قیّم بر مردم قرار داد: "وَ یُوَلّی عَلَیْهِ"
-- و باید مچ دستشان را گرفت نه آنکه آزاد بگردند و مچ دیگران را بگیرند: "وَیُؤْخَذَ عَلی یَدَیْهِ"
کسانی که اینگونهاند، ارشادشان اضلال و اصلاحشان افساد است❗
📚جامعه ی ما و غروب نهجالبلاغه-استاد سروش محلاتی
#امیر_المومنین
#نهج_البلاغه
#مردم
🆔 @bange_nay110
🦮طهارت یا نجاست سگ
📚چکیده کتاب "طهارت یا نجاست سگ" اثر آیت الله ناظم زاده :
۱. تمام فقهای عظام شیعه امامیه و بزرگان مذاهب اهل سنت (غیر از مالک) به صراحت بر نجاست مطلق سگ، اعم از تربیت شده و ولگرد، فتوا دادهاند. همچنین بیش از ده روایت مسند و معتبر به صراحت دلالت بر نجاست سگ دارد، بنابر این، ادعای طهارت سگ، خلاف نظر اجماع فقهای شیعه (چه اجماع محصل و چه اجماع منقول) است، بلکه به فرموده صاحب جواهر خلاف ضرورت مذهب نیز هست.
یک فراز از کلام بسیار جامع صاحب جواهر، چنین است:
"ششم و هفتم از نجاسات، سگ و خوکاند، هر دوی این ها هم خودشان و هم آب دهانشان نجس است و هرگز قابلیت تطهیر ندارند،... دلیل بر نجاست سگ و خوک، روایات مستفیضه(بسیار زیاد) است که در میان آن ها روایات صحیحه و موثقه است. یکی از آن روایات این است که امام معصوم قسم جلاله یاد کرده که سگ نجس است: «و الله نجس و الله نجس»، و نیز اجماع منقول از فقهاست که سگ نجس است، چنانچه شیخ طوسی
وعلامه حلی و...ادعای اجماع بر نجاست سگ و خوک کرد اند."(جواهر الکلام، ج ۵، ص ۳۶۶).
۲. یکی از محرمات در اسلام اذیت و آزارتمامی حیوانات از جمله اذیت و آزار رسانی به سگ می باشد.
۳. نگهداری سگ در منزل اگر آزاد باشد و با زندگی انسان سر و کار داشته باشد، از نظر اسلام حرام نیست ولی کراهت شدید دارد، زیرا نجس بودن آن اگر با رطوبت باشد، سبب نجس شدن زندگانی و اثاث و لباس صاحب خانه می شود. و کسانی که به اسلام معتقدند اگر با رطوبت، با سگ ملاقات داشته باشند باید برای نماز خواندن و غذا خوردن، دست و لباس خود را تطهیر نمایند وگرنه عبادت و نمازشان باطل و خوردن غذا هم آلوده به نجاست باشد، حرام است.
خلاصه این که: نگهداری سگ درزندگی انسان باشدوممکن است ازنظربهداشتی برای مجموعه خانواده آسیب وآلودگی هایی بهمراه داشته باشد.ودلیل کراهت آن ازهمین جهت است .واینکه سگ را حمام می برندتاثیری بررفع کراهت ندارد. بلکه تمام قطرات آبی که ازاومیریزدنجس است .
۴. سگ بازی از نظر شرعی حرام نیست ولی کراهت دارد و افرادی که به سگ بازی مبتلا هستند،اگربارطوبت یاباآب دهان سگ تماس دارند، باید درموقع خواندن نماز، خود و لباس خود را تطهیر نمایند، ودر غیر این صورت نماز باطل است ودرموقع خوردن غذا اگردست ودهان به تماس باسگ نجس شده آب بکشدبلامانع است و گرنه خوردن غذای نجس حرام است.
۵. یکی از حقوق حیوانات از جمله سگ، خوراندن خوراک و دادن آب به آن هاست وتوصیه شده محل نگاهداری وبدن هرحیوان ازجمله سگ رعایت شودتاهم صاحب وهم خودحیوان ازبیماری هامصون بمانند.
۶.ازنظراسلام تامین غذای مناسب برای هرحیوان ازجمله سگ ولوسگ ولگرد باشد پسندیده و اجر و پاداش اخروی دارد.
۷. خرید و فروش سگ اگر تربیت شده باشد، مثل سگ های شکاری،سگ گله و مراقب خانه، وسگ پلیس و غیره، جایز است.وردوبدل پول بلامانع است.اماخریدوفروش سگهای کوچک زینتی که درخانه هانگاهداری میشود،اگرتربیت شده اند وفایده عقلایی دارند- باینکه اینکه نجس اند- ولی خریدوفروش آنها جایزوبلامانع است .ونیزدریافت پولی که برای معالجه یااصلاح موی اواگرعقلایی باشد،جایزوبلامانع است.
۸. اما سگ های ولگرد و ضرر رسان که بی فایده اند، چون مالیت ندارند، خرید و فروش آنها باطل است.وپولی که فروشنده دریافت کرده رابایدبه خریداربرگرداند،بله اگر کسی سگ های ولگرد را از جامعه جمع میکندمثل کاری که شهرداری ها میکنند تا جلو تولید و ضرر زدن سگهای ولگردرابگیرند.اگرکسی سگ ولگردی دارد.بایدبه قصدحق اختصاص مبلغی به اوبدهدوسگ راازاوبگیرد وبدون رضایت اونمیتواند سگ راازاوبگیرد.
۹. هیچ کس حتی شهرداری هاحق کشتن یا آزار رساندن به سگ ولوولگرد باشدرا ندارد.مگرسگهای هار،یاضرر،رسان بلامانع است وفقط حق کشتن آنهارا دارندوجایزنیست آنهاراتازنده اندآتش بزنندویا مثله کنند( یعنی نبایدحیوان ولوسگ هاروضررسان را تازنده است ،دست وپا ویاگوش اوراببرنددراسلام ازاین نهی کرده .
۱۰. حیوانی که از جفت گیری سگ با حیوان دیگری یا با تغییر ژنتیک متولد شود، اگر در عرف مردم به او سگ بگویند، حکم سگ را دارد و نجس است. ولی اگر در عرف مردم نام دیگری داشته باشد پاک است.واگر عرف جامعه مردد است که این حیوان سگ است یاغیرسگ ، پاک است،اگر چه احتیاط این است از ملاقات با رطوبت با آن اجتناب شود، و خرید و فروش این حیوان نیز از باب حق اختصاص صورت گیرد.
۱۱. رفت و آمدومهمانی به خانه افرادی که سگ دارند،ولوسگ درداخل زندگی اشان است شرعا بلامانع است. ولی در صورتی که با سگ یا چیزهایی که با این حیوان نجس شده باشد، ملاقات با رطوبت صورت گیرد؛ برای نماز، خود و لباسشان را تطهیر کنند،وبرای خوردن غذا،نیزدست ودهانشان اگرنجس شده آب بکشند و اشکالی ندارد.
#سگ
#طهارت
#نجاست
🆔 @bange_nay110
✍️ اِجْعَلْ رَفيقَكَ عَمَلَكَ وَ عَدُوَّكَ اءَمَلَكَ؛
🌿امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:
💠 عملت را دوستِ خود و آرزويت را دشمن خود قرار ده.
📚 شرح غررالحكم، جلد۲، صفحه۱۸۲
#امیر_المومنین
🆔 @bange_nay110
🔻دين و هزينه اشتباهات حکمرانان
📝 سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
بسمالله الرحمن الرحيم
⬅️ حتي ما نيروهاي باسابقه و شناخته شده انقلاب و نظام که عمرمان را صرف خدمت به اسلام و تقويت آرمانهاي انقلابي و ترويج ارزشهاي ديني کردهايم، اکنون به خاطر حاکم شدن فضاي پرمغالطه بر جامعه که محصول قدرت گرفتن عناصر و جريانهاي افراطي است، چارهاي غير از اين نداريم که قبل از هر اظهارنظري، شهادتين سياسي بر زبان و قلم جاري کنيم تا به بيديني و ضديت با انقلاب و نظام متهم نشويم. به همين دليل اکنون که ميخواهيم درباره گشت ارشاد اظهارنظر کنيم شهادت ميدهيم مسلمان شيعه اثناعشري هستيم و به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي التزام عملي و زباني و قلمي و قلبي داريم.
بر اين مقدمه، اين اعتقاد شرعيمان را نيز اضافه ميکنيم که حجاب، يک حکم الهي است و رعايت آن قطعاً به سلامت اخلاقي جامعه کمک ميکند. اين را هم قبول داريم که دشمن براي ترويج بيحجابي در ايران برنامه دارد و تمام ايرانيان غيور لازم است براي خنثيسازي اين توطئه دشمن برنامه حساب شده، معقول و منطقي داشته باشند.
اکنون با توجه به اين مقدمات، تأکيد ميکنيم که مسئولان دولت و نظام براي اجراي حکم شرعي و قانوني حجاب نميتوانند با توسل به روشهائي از قبيل گشت ارشاد و بگير و ببندهاي معمول موفق شوند. دستيابي به هدف شرعي و قانوني در اين زمينه به تجديد نظر اساسي در عملکردهاي مسئولين و سياستهاي موجود و معمول حکمرانان نياز دارد. حضرات مسئولين مطمئن باشند بدون بازگشت به اصول و آرمانهاي اوليه انقلاب و نظام جمهوري اسلامي که در قانون اساسي متبلور هستند، هيچ توفيقي براي اجراي احکام شرعي و مقررات قانوني مرتبط با شرع به دست نخواهند آورد. علت، کاملاً روشن است و تعجب در اينست که حکمرانان ما چرا به موضوعاتي با اينهمه وضوح و بداهت توجه ندارند و عجيبتر اينکه بعد از اينهمه شکست در تلاشهاي مکرر در زمينه موضوعات مشخص باز هم به سراغ امتحان کردن همان روش ميروند و از خيرخواهان دلسوز هم نميپذيرند که اين روشها جواب نميدهند و بايد به مسير صحيح بازگردند.
منظور کساني که توصيه ميکنند روشهاي تجربه شده و شکست خورده را کنار بگذاريد اين نيست که حکمرانان از حکم شرعي و قانوني حجاب صرفنظر کنند و کشف حجاب را به رسميت بشناسند. منظور اينست که مديريت جامعه براساس سياستهائي مبتني باشد که مردم را به دين جذب کند و گرايش قلبي به انجام وظايف ديني و احکام الهي به وجود بياورد. عملکردها متأسفانه اکنون در جهت عکس آن چيزي است که بايد باشد و همين نوع عملکرد است که ميان مردم و مسئولين و حتي احکام ديني فاصله مياندازد. مردم ميگويند شما که به نام دين بر اين کشور حکومت ميکنيد اگر بيعدالتي، تبعيض، مماشات با مفسدان، ناديده گرفتن اهانت به پيامبر و اميرالمؤمنين در موارد خاص، تکريم کساني که تخلفشان در جابجائي اموال و زمين و باغ کاملاً محرز و دروغ بستنشان به امام زمان کاملاً مستند است، خواست دين است ما را با چنين ديني نسبتي نيست. حکمرانان بپذيرند که فقط همين دو فقره اخير ممشات با آن واعظ اهانتکننده و تکريم اين امام جمعه موقت مرتبط با ماجراي باغ گل اُزگُل، ميليونها نفر را نسبت به دين بدبين و در اعتمادشان به نظام تزلزل ايجاد کرد چون اين برخوردهاي حاکميتي به نام دين صورت گرفتهاند. اگر گزارشهائي برخلاف اين واقعيت به حکمرانان رسيده، لازم است در گزارشگران تجديد نظر کنند و ترديدي به خودشان راه ندهند که اين گزارشگران حتي اگر خودشان افراد صالحي هستند، از متن جامعه بيخبرند. در چنين وضعيتي چگونه فکر ميکنند ازسرگرفتن مبارزه با بيحجابي جواب ميدهد؟!
با عملکردي که ما داريم، دشمن براي اجراي برنامههايش به هيچ تلاش و سرمايهگزاري و هزينه کردن و حتي تبليغات نيازي ندارد. ما با کارهائي که ميکنيم به صورت مجاني برنامههاي دشمن را به دقيقترين شکل به اجرا درميآوريم.
براي خنثي کردن توطئه دشمن، اين ما هستيم که بايد در سياستهايمان و عملکردهايمان تجديد نظر کنيم. اگر ما عدالت را بدون اغماض اجرا کنيم، تبعيضها را کنار بزنيم، مفسدان را بطور يکسان به محاکمه بکشانيم، متخلفان را در هر مقام و لباس و جايگاهي که هستند به سزاي تخلفشان برسانيم، بحران اقتصادي را ريشهکن نمائيم، مشکلات معيشتي مردم را حل کنيم، آزاديهاي مشروع را تأمين نمائيم و حقوق قانوني مردم را به رسميت بشناسيم، بدون اينکه نيازي به گشت ارشاد و بگير و ببند باشد مردم احکام دين و قانون را داوطلبانه عمل ميکنند، نقشه دشمن نقش بر آب ميشود و ريزشها به رويشها تبديل ميشوند. در غير اينصورت، متأسفانه باز هم دين بايد هزينه اشتباهات حکمرانان را بپردازد. چرا اينهمه از دين خرج ميکنيد؟
#دین
#اسلام
#مردم
#حجاب
🆔 @bange_nay110
*عمر بن عبدالعزیز به حاکم خراسان نوشت:*
*هر کسی به قبله نماز خواند، جزیه را از او بردار.*
*مردمان به سرعت مسلمان شدند.*
*حاکم به خلیفه نوشت:*
*مردمان برای فرار از جزیه مسلمان می شوند، با «ختنه» آنان را امتحان کنیم؟*
*خلیفه نوشت:*
*خداوند محمد را به دعوتگری فرستاد نه ختنه گری*
(طبری: 6/569)
✍️ رسول جعفریان
#مسلمان
🆔 @bange_nay110
💡خوب زندگی کنیم
«من از تمام آدمهایی که بوی عطر خوبشان را توی آسانسور جا میگذارند تشکر میکنم .
از تمام انسانهایی که موقع برخورد با دیگران لبخند میزنند، از تمام کسانی که تو روزهای بارانی، دست همسر خود را موقع قدم زدن میگیرند. تشکر میکنم. همهٔ اینها باعث میشود شهر زیباتر شود. اصلاً هم خجالت ندارد. شهر را با دلبری هایتان زیبا کنید. از تمام کسانی که تو خیابان آشغال نمیریزند تشکر میکنم. آنهایی که به حیوانهای گرسنه غذا میدهند. با درختها و طبیعت، با باد و باران، با ستارهها و ابرها حرف میزنند. کاشتن گل و گیاه را دوست دارند، رودخانهها و دریاها را آلوده نمیکنند. تمام کسانی که تلاش میکنند با رفتارشان در جهت فرهنگ سازی برای دیگران الگو باشند. تمام کسانی که ورزش میکنند. کسانی که مهربانند و مهربانی را گسترش می دهند آنهایی که کتاب میخوانند و خواندن را به همه توصیه میکنند. آنهایی که وجدان کاری دارند. آنهایی که برای گسترش علم و دانش و آگاهی کوشا هستند. آنهایی که از بیمارها مراقبت میکنند. آنهایی که مواظب یتیمان و بی سرپرستان هستند. آنهایی که تلاش میکنند مشکلی را حل کنند. کسانی که با خوشحالی دیگران شاد میشوند.
خلاصه ی کلام اینکه "انسان" هستند
و "انسانیت" را سرمشق خودشان قرار داده اند.
و اگر کسی تا حالا از شما تشکر نکرده،
من از همهٔ شما تشکر میکنم که دنیا را به جای بهتری تبدیل میکنید.»
*زمین شعبه ی دیگری ندارد*
#خوبی
#انسانیت
🆔 @bange_nay110
🔹إنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لاَ تُعْرَفُوا فَافْعَلُوا وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَمْ يُثْنِ اَلنَّاسُ عَلَيْكَ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مَذْمُوماً عِنْدَ اَلنَّاسِ إِذَا كُنْتَ عِنْدَ اَللَّهِ مَحْمُوداً
🌴امام صادق عليهالسلام:
🔸 اگر توانستی ناشناخته بمانی چنين كن، و نگران نباش كه مردم ستايشت نكنند. وقتى نزد خدا ستوده باشى اهمیت ندارد كه مردم تو را نکوهش کنند.
📚 وسائل الشیعة (باب الجهاد)
جلد ۱۵ صفحه ۳۵۴
#امام_صادق
🆔 @bange_nay110
🦋شهید مطهری برای امروز ما چه درسی دارد؟
شهیدمطهری(ره)در زمانی که به تعبیر خودش کسی "غیر از پند و بند" نهی از منکری نمیشناخت ، میگفت:
روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا انسان بفهمد که چگونه امر به معروف کند و تشخیص دهد منکر از کجا سرچشمه میگیرد؟
البته او اگر امروز بود پاسخ اینگونه سوالاتش را دریافت میکرد که "سرچشمه منکر" معلوم است، نه روانشناسی میخواهد و نه جامعه شناسی، فقط یک چیز میخواهد و آن هم "دشمن شناسی"
نطق و منطق مطهری در برابر مدعیان امر به معروف (که میگفتند : ما احتمال تاثیر میدهیم پس وظیفه داریم ) این بود که :
تو که نمیدانی راه امر به معروف چیست ، تو که روانشناسی نمیدانی که برای نفوذ در بشر از چه راهی باید با روح او مواجه شد ، تو که جامعه شناسی نمیدانی ، حق نداری بگویی من احتمال تاثیر میدهم و یا احتمال نمیدهم .
مطهری ، چون حکیم بود ، دین را حکیمانه تفسیر میکرد. در نگاه عقلانی او تاکید اسلام بر این فریضه ، بمعنی صحه گذاشتن بر روشهای خردمندانه و عقل پسند خشونت برای اصلاح فرد و جامعه است . او به کلمات فقهاء بسنده نمیکرد و به سخن حکماء نیز اعتنا داشت و از بوعلی سینا در اشارات را نقل میکرد که امر بمعروف با رفق و مداراست ، نه با زور و فشار : العارف ....اذا امر بالمعروف امر برفق ناصح لا بعنف معیر .
نگاه تاریخی
در تحلیل همه جانبه و بحثهای آسیب شناسانه استاد مطهری ، آگاهیهای تاریخی او نیز سهم وافری داشت.
اینکه چگونه خوارج این فریضه را از ریل عقلانیت خارج کردند و یا عباسیان عنصر اساسی نقد قدرت را آن گرفتند و تا دوره اخیر که متشرعان آن را به امور جزئی محدود ساختند و اختیار مباحات را هم از مردم سلب کردند ، در بررسی تاریخی مطهری دیده میشود و همین اگاهی تاریخی است که او را نسبت به داعیه های نهی از منکر ، هوشیار و حساس ساخته و متوجه خطرات پنهان میکند
او در بحث خوارج نشان میدهد که آنان به نهی از منکر بسیار اهمیت میدادند و از خطر نیز استقبال میکردند، ولی ایراد کارشان این بود که اجرای این فریضه ، تابع منطق نبوده و نابخردانه اقدام میکردند
ولی مطهری در این نقطه توقف نمیکند و به سراغ دنباله های خوارج میرود ، کسانی که همان خُشک سری و بی فکری خوارج را دارند و به نتایج و پیامدهای نهی از منکر خود نمیاندیشند، ولی مانند خوارج شجاعت نهی از منکر در برابر اصحاب قدرت را ندارند.
این اذناب امروز خوارج بمراتب از خوارج دیروز خطرناک ترند ، زیرا آنها سراغ حاکمان میرفتند و اینها سراغ اصحاب فضیلت ، آنها شمشیر بر فرق قدرتمندان میزدند و اینها با سلاح تکفیر و اتهام ، ارباب کمال و اخلاص را ساقط میکنند . سخن مطهری در باره این جریان چنین است :
مقدس مآبان ترسو ، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد میکرد، صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند و هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند . ( جاذبه و دافعه علی ع )
اینک مطهری در میان ما نیست ولی یا اندیشه و فکر او در میان ما زنده است ؟ آیا امروز ما نیز مانند مطهری امر به معروف را میشناسیم و میشناسائیم ؟
آیا نهاد امر به معروف در جامعه ما بر مبنای اندیشه مطهری شکل گرفته و عمل میکند ؟
امروز هر چند خلأ مطهری دردناک است ولی تاثر بیشتر آن است که این خلا را با شِبه مطهری ها پر کرده ایم . مصیبت بزرگ امروز ما این است اندیشههای متحجرانه بَدَلی ، جای تفکر روشنگرانه مطهری را گرفته و مطهریِ امام در غربت و انزوا قرار داده است !
#شهید_مطهری
#افراط
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
🆔 @bange_nay110
🌳این کجا و آن کجا!!!
عده ای سرب و گلوله,عده ای ملیاردها.
هردوتا خوردند
اما این کجا وآن کجا!
این یکی از سوز ترکش آن یکی هم در سونا
هردو می سوزند
اما این کجا و آن کجا!
عده ای بر روی مین و عده ای بر بال قو
هردو خوابیدند
اما این کجا و آن کجا!
این یکی بر تخت ماساژ آن یکی بر ویلچرش
هردو آرام اند
اما این کجا و آن کجا!
این یکی در عمق دجله,آن يکی آنتاليا
هر دو در آبند
اما این کجا و آن کجا!
این یکی با گازخردل, آن يكی با گاز پارس.
هردو می سازند
اما این کجا و آن کجا!
عده ای کردند کار و عده ای بستند بار
هردو فعالند
اما این کجا و آن کجا!
باکری ها سمت غرب و خاوری ها سمت غرب
هر دو تا رفتند
اما این کجا و آن کجا!
آن یکی بر پشت تانک و آن یکی بر صدر بانک
هر دو مسئولند
اما این کجا و آن کجا!
عده ای بر تار شیطان می تنند چون عنکبوت.
عده ای بر حق و جاویدند
اما این کجا و آن كجا ؟
#دنیا
#زندگی
#شهدا
🆔 @bange_nay110