eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
299 دنبال‌کننده
863 عکس
168 ویدیو
24 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
👈همراهِ با مثنوی ز آتش ار علمت یقین شد از سخن پختگی جو در یقین منزل مکن ای سالک، اگر از طریقِ شنیدن دانستی که ذات آتش، سوزان است، در صدد پخته شدن برآ، یعنی معرفت و علم خود را کامل کن و در این مرحله از یقین (علم الیقین) درنگ مکن. عبدالرحمن جامی در شرح لَمَعات شیخ فخرالدین عراقی این موضوع را بدینگونه شرح داده است، بدانکه چون کسی چشم بپوشاند، علمِ وی به وجودِ آتش به دلالت حرارت بر وی، علم_ الیقین است، و چون چشم بگشاید و آتش را عیناً ببیند، عین_الیقین است و چون در آتش افتد و ناچیز شود وصفاتِ آتش از وی ظاهر شود چون اِحراق و اِشراق حق الیقین باشد... زیرا که صاحب علم الیقین، طالبِ آن است که معلومِ وی مشهودِ وی گردد. پس بر آن علم، اطمینان و قرار ندارد. و صاحبِ عین الیقین، طالبِ آن است که در مشهودِ خود فانی شود و تعیّنِ وی مرتفع گردد و خود را عینِ وی داند و بیند. پس به آن مشاهده، اطمینان ندارد، امّا وقتی که تعیّنِ وی مرتفع شد و مشهودِ وی به جایِ وی بنشست و به حق الیقین متحقّق گشت، اطمینان حاصل آمد و مرتبه دیگر نمانَد در دانش که طالبِ آن باشد. یقین : علمی است که در آن شک و گمانی راه نداشته باشد. از نظر صوفیه شهودِ عینی حقیقت، بیواسطه استدلال و برهان. البته این تعریف بر آخرین مرحله یقین منطبق است. علم الیقین، از آن عام و عین الیقین از آنِ خاص و حق الیقین از آنِ خاصّ الخاص است. تا نسوزی نیست آن عین الیقین این یقین خواهی در آتش در نشین تا در آتش نسوزی به مرحله عین الیقین، واصل نخواهی شد. اگر خواهان حق الیقینی باید به اتش وارد شوی. گوش چون نافذ بود دیده شود ورنه قل در گوش پیچیده شود اگر گوش، شنوا باشد، به چشم تبدیل می شود، یعنی حقیقت را به طور عینی مشاهده می کند. در غیر اینصورت، سخن در گوش می پیچد و به درون روح نفوذ نمی کند و اثری در آن نمی نهد. وقتی سالک، به گفتار و کلمات مردانِ حق، نیک گوش دهد، معرفت او از مرحله نقلی به شهودِ عینی می رسد. 📚شرح مثنوی شریف استاد کریم زمانی 🆔 @bange_nay110
🌻بیایید ببینیم پروردگار چه بیان می کند!!! 🌸ای بنده من 🌸ای بنده من 🌸ای بنده من تا مرا نبينی، به مقام شكر و ذكرم نائل نشوی! و اين ميسر نيست مگر آنكه به شهود، رؤيتم كنی! و چون چنين شود، شكر و ذكر، از پی ات روان شوند! بدان كه من تو را برای خودم برگزيدم! و راضی شدم كه به مقام رؤيتم نائل شوی! لكن طبيعت وجودت را بر غيبت و دوری رقم زدم تا ميان تو و دائميت من، فرق باشد! پس آنگاه كه به غيبتت برگردانم، اين مانع از آن نيست كه تو را نبينم، بلكه از آن جهت است كه تو را به رؤيت خودم تشويق نموده و برگردانم! و اينچنين است كه اين غيبت و دوری را برايت چون تماشا خانه ای قرار دادم تا همواره در آنجا، آنگونه كه مي خواهم به يادم باشی! بدان كه من، خواهان غيبت تو نيستم! و به دوری ات رضا ندهم! و از اين روست كه برايت درها و راه های خروج گذاشته ام تا به رؤيتم نائل شوی! اكنون كه به مقام رؤيتم نائل شدی، بدان كه تمام رسوم و ذهنياتت بسوزد! 🆔 @bange_nay110
وای بر بشریت؛ زمانی که کور باشد و توهم کند می بیند. وای بر انسانیت،زمانی که مسخ انسانیت را ببیند و خاموش باشد. آری گرگ باید گرگی کند و بدرد ولی هیچگاه گرگی گرگی را ندرید. وای بر این انسان که انسانی را درید، چه خوش گفت که آدمیت سال هاست مرده است گرچه آدم زنده است. خدایا سخن از کدام انسان است؟ 🆔 @bange_nay110
اکثر کسانی که بصورت حیوان زندگی می کنند باز هم قابلیت بازگشت دارند که به حیات انسانی که همان حیات طیبه ی قرآنی است؛ بازگشت کنند ولی حاکمان غاصب صهیونیست بار دیگر با حمله به اردوگاه آوارگان رفح نشان دادند که از حقیقت انسانیت مسخ شده و گرگی خونخوار؛بیشتر نیستند* 🆔 @bange_nay110
💳 از زبانِ صدقه 🟢 رسول مهربانی ها (ص) : 🖌 هنگامی که صدقه از دست صاحبش بیرون می رود ، پنج کلمه سخن می گوید: 🔹۱- من فانی بودم و جاویدم کردی. 🔹۲- کوچک بودم و بزرگم کردی. 🔹۳- دشمن بودم و دوستم کردی. 🔹۴- تو مرا حفظ کردی. 🔷 ۵- و اینک من تا قیامت نگهبان تو هستم. 📚 مواعظ العددیه ( نصایح ) آیة الله مشکینی (ره) صفحه ۲۸۱ 🆔 @bange_nay110
🌷تلاش برای بهتر زیستن به جایِ کوچک کردنِ دیگران، خودت بزرگ شو! به جایِ آرزویِ شکست برایِ افرادِ موفق؛ خودت هم تلاش کن و موفق شو! و به جایِ نشستن و حسرت خوردن؛ بلند شو و برایِ آرزوهایت بجنگ. فراموش نکن کسی که توهین می کند، خودش را زیرِ سوال برده! کسی که تحقیر می کند؛ خودش را خوار کرده ! و کسی که می رنجاند؛ دیر یا زود ، تاوان خواهد داد ! 🆔 @bange_nay110
🌺نَفْس و هنر خدایی کردنِ انسان نفس ما آدمیان از سنخ ملکوت است، از سنخ ملکوت یعنی مقامی بس عظیم، مقامی که قدرت ایجاد دارد، قدرت ایجاد یعنی می تواند همیشه در محضر حق باشد و از دنائت ها و رذائل پست دنیوی دور باشد، یعنی مرتب مقام با عظمت حق را در قلب خویش، عظیم شمارد و عظیم بداند و عظیم ببیند و شهود کند. اما هزاران افسوس که ما انسان‌ها با غرقه شدن در عالم حِسیات و تَوَهُمات و تخیلات باطل، درب قلب و عقل را که بسوی ملکوت گشوده بود، بر خود بسته‌ایم و انسان بودن خود را در قوّت‌های حیوانی و شهوات و تمایلات منحصر دانسته‌ایم. اما چه کنیم؟ اگر آدمی از قدرت بالقوه‌اش آگاه شود، یعنی حقیقتا بفهمد که می‌تواند خدایی شود، حتما و بالضروره آن را به فِعلیت خواهد رساند. اما باید قلبش این نکته عمیق عرفانی و توحیدی را بفهمد علت غفلت از این قدرت بی نهایتِ نفس، فراموش کردنِ خداوند است؛ یعنی خدا را فراموش کردیم و دچار خود فراموشی شدیم و نفس ما را از ملکوت عالم دورِ دور کرد باز خر ، ما را از این نفس پلید کاردش تا استخوان ما رسید از چو ما بیچارگان این بند سخت کی گشاید ای شه بی‏تاج و تخت‏ این چنین قفل گران را ای ودود کی تواند جز که فضل تو گشود ما ز خود سوی که گردانیم سر چون تویی از ما به ما نزدیکتر 🆔 @bange_nay110
دوستان خدا می خواهد عیدی بدهد . بشتابید! بشتابید! فرصت طلایی برای پولدار شدن! اگر می‌خواهید لبخند یک زوج را توی بانک خدا پس انداز کنید تا مادام‌العمر بهتون شادی پرداخت بشه، بشتابید! تنها یک مبلغ کوچک هم کافیست. دست‌دست نکن. دل به سخاوت یک‌دله کن. خانوادهایی منتظر قلب‌هایی سخاوتمند، دست‌هایت را به نظاره نشسته‌اند تا گره از کار فروبسته‌شان بگشایی. پس بگشای دستانت را و دریاب ضعیفان را. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت اعضای گروه . با استعانت از درگاه خداوند متعال و با کسب اجازه از محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عج امسال با همکاری شما مردم فهیم و بزرگوار منطقه کاری کنیم کارستان . با یاری حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام پویشی با نام ۱۱۰ قلب مهربان : تعداد ۱۱۰ قطعه جهیزیه برای خانوارهایی که به واسطه بروز مشکلات قادر به تکمیل جهیزیه نبودند ؛ تهیه نموده و تقدیمشان می نماییم . عزیزان 26 روز تا عید غدیر خم فرصت داریم ... همه آدم ها، شایسته یک زندگی خوب هستند، بیا و به تقسیم این موهبت، کمک کن. شماره کارت قرارگاه جهادی شهید تورجی زاده رهنان 5892108800412190 لطفاً عزیزان در گروههای دیگر نیز بار گذاری نمایید و زبانی هم به همدیگر این مهم را که برای اولین بار است در منطقه انجام می شود را به گوش بقیه هم برسانیم تا هر چند اندک در این امر خیر سهیم باشند . منتظر حضور سبزتان هستیم جهاد ادامه دارد ... یا علی مدد . 📱09132160159 حجت الاسلام آقای مرتضی جواهری https://eitaa.com/Torajezadeh 🆔 @bange_nay110
🔹ومَا لَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِن وَلِيّٖ وَلَا نَصِيرٖ 🔸و شما را هيچ سرپرست و يارى جز خدا نيست. 📗سوره توبه، آیه ١١۶ 🆔 @bange_nay110
➖کسی به ابراهیم بن ادهم گفت که مرا وصیتی کن. ابراهیم ادهم به او گفت: " بسته بگشای و گشاده ببند." پرسنده سخن را فهم نکرد و از معنای آن پرسید. عارف پاسخ داد: " کیسه ی بسته بگشای و زبان گشاده ببند." 📚تذکره الاولیا عطار مولوی چه زیبا این تعبیر نغز را بیان کرده لب ببند و کَفِّ پُر زَر برگشا بخل تَن بگذار و پیش آوَر سَخا 🆔 @bange_nay110
4_6050727764573555638.mp3
1.62M
💎در شبی خزانی 🎧سالار عقیلی 🆔 @bange_nay110
با اینکه منشاء اخلاق وجدان آدمی است؛ اما آنچنان اخلاق و دین با یکدیگر ارتباط دارند که نتیجه ی ظلم به اخلاق ، ظلم به دین نیز خواهد بود. جامعه ای که اخلاق در آن نباشد؛ دین مقبولی هم نمی تواند داشته باشد؛ چرا که دین حاکمیت صفا و محبت رامی طلبد و در جایی که اخلاق نیست، صفا و محبت هم نیست* 🆔 @bange_nay110
💥فرهنگ ایرانی شهیدپرور بوده نه فیلسوف پرور..؟! ✍️ علی مرادی مراغه ای ♦️در ایران هیچ حوزه ای به اندازه عقلانیت و فلسفه مظلوم نبوده و فیلسوفان کمتر روی آرامش و آسایش دیده اند. شاعران، عارفان، صوفیان، متکلمان، فقیهان و شاهان...هرگز چشم دیدن فلسفه و فیلسوف را نداشته اند...! از زندانی که سهروردیِ در آن کُشته شد تا زندانی که ارانی در آن، جان سپرد، تقریبا هزار سال فاصله هست. چقدر از زمان سهروردی دور هستیم اما در عین حال، چقدر به زمان او نزدیکیم..! و شگفت انگیز است که هر دو فیلسوف جوانمرگ و در زمانِ مرگ ٣٨ ساله بودند! ارانی در زندان رضاخان با همان بیماری درگذشت که «روبر دسنوس» در اردوگاه ها آلمان فاشیست: تیفوس! فرهنگ ایرانی شهیدپرور بوده تا فیلسوف پرور! در حالیکه این جامعه به فیلسوف و روشنگری از نانِ شب محتاج تر بوده است... ♦️در کتاب«ماهی سیاه کوچولو» یک جمله ای وجود دارد که به مانند یک آیه ای مقدس، ورد زبان چپ ها مخصوصاً چریک ها بوده و اطاعت از آن را واجب می شمردند، آنجا که ماهی ها در شکم مرغِ سقا گرفتار شده اند و ماهی سياه کوچولو، ماهی‌ريزه‌های ترسیده را مورد خطاب قرار داده، می گوید: «شما زيادی فکر می‌کنيد، همه‌اش که نبايد فکر کرد، راه که بيافتيم، ترسمان به کلی می‌ريزد». این تاکیدی افراطی است بر تقدم عمل و نفیِ کتاب، نفی فکر کردن... و در یک کلمه یعنی: تقدم پراتیک و عمل بر تئوری و نظر. جالب اینکه، ابتدا اسم كتاب ‌«ماهی‌ سياه‌ كوچولوی‌ دانا» بوده، اما بعداً کلمه «دانا» از آن حذف شده، چرا که دانایی در میان چریک ها نه تنها ارزش نبوده، بلکه بار معنایی منفی نیز در بر داشته!. ♦️پر واضح است که صمد این جمله ی نصیحت گونه را از مارکس گرفته و در واقع، سخنِ مارکس را در دهانِ ماهی سیاه کوچولو گذاشته است، آنجا که مارکس در «تزهایی درباره فویرباخ» و سپس در کتاب «مانیفست» تاکید می کند: «فیلسوفان تا به ‌حال جهان را تفسیر کرده‌اند، اما مسأله‌ی اساسی ما تغییر جهان است.» همین تک جمله، به مدت نیم قرن بر تاروپود جامعه روشنفکری ایرانی، سیطره داشته، بطوریکه در سال های منتهی به انقلاب، اگر کسی سخن از کتاب و اندیشیدن و بالاتر از همه، اگر از کار فکری و از لزومِ کار فرهنگی سخن می گفت با بدترین انگ ها و فحش ها مواجهه می شد که از انگِ محافظه کاری شروع می شد تا به مزدور ساواکی بودن... اما همین فاصله گرفتن از کتاب و تحقیر کار فرهنگی، فاجعه به بار آورد و بهترین استعدادها و بهترین جوانان این سرزمین را به راهِ سلاح، سیانور، خشونت، تعصب و انجماد فکری کشانید... چرا که: بدون فکر و اندیشه و کار فرهنگی، در افتادن با مرغ ماهی خوار خودکشی است و شهیدسازی. که در نهایت هم شهید می گردد و در پایان نیز، در حالیکه تمامی ماهی ها می خوابند، تنها یکی بیدار می ماند تا دوباره راه او را ادامه دهد و شهید گردد...! نسل صمد یکی از تاریخ نخوانده ترین نسل بودند و بخاطر این، هرگز توجه نکردند که در تاریخ ایران بدونِ کار فرهنگی، بارها از از شکمِ مرغ ماهی خوار بیرون جسته اند اما به آسانی در شکمِ هزاران نهنگ دیگر  گرفتار آمده که حسرتِ بازگشت به شکم ماهی خوار می خورده! ♦️برگردم به نقدِ سخن مارکس. مارکس در تاکیدی افراطی بر پراگماتیزم و عملگرایی، توجه نمی کند که برای هر گونه تغییرِ جهان، باز ابتدا شما نیازمندِ نوعی تفسیر از جهان«هستی» هستی! تا براساس آن تفسیرت، دست به تغییرِ جهان بزنی... هایدگر در نقدی جانانه بر این سخنِ مارکس بدرستی می گوید: «در سخن مارکس این نادیده گرفته می شود که دگرگون کردن جهان، مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است و اینکه، مفهوم جهان صرفاً می تواند به وسیله ی تفسیری مناسب از جهان به دست آید...» یعنی در هر صورت و در همه حال، شما نیازمندِ به تفسیری از جهان هستید... 🆔 @bange_nay110
🌷نعمتی به نام ولایت اهل بیت و توجه به ویژه به حضرت ولی عصر(عج) اگر تمام تهدیدات شیطان و ابلیس را بعد از رانده شدن از درگاه رحمت الهی خوب جستجو کنیم در پایان این تهدیدها و رجزخوانی ها به یک موضوع عجیب می رسیم. آنجا که شیطان بعد همه ی اظهار عداوت و بغض نسبت به انسان و خداوند متعال می گوید: ... ثمّ لن تجد اکثرهم شاکرین یعنی وقتی که من انسان ها را با شیوه های مختلف اغواء کردم در نتیجه خواهی دید که اکثر آنان شکرگزار نخواهند بود!! این یعنی هدف اصلی از اغواگری ابلیس، اینه که ما را نسبت به نعمت های بیکران الهی شاکر نبیند!! شکر در قبال انواع مختلف نعمت های مادی و معنوی باید باشد. مهمترین نعمتی که خداوند متعال به ما داده و از این نعمت حتما سؤال می کند، نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام هست!! شیطان هدف نهایی اش این هست که ما را اولا از این نعمت عظمی غافل کند و سپس در قبال این نعمت عظیم ناسپاس کند!! که اگر موفق به این کار بشود، طبق گفته ی خودش اغواگری هایش نتیجه داده است. ... ثمّ لن تجد اکثرهم شاکرین شکر در مقابل نعمتی بی مانند بنام حضرت ولی عصر سلام الله علیه که متاسفانه باید گفت شیطان در این زمینه خوب دارد نتیجه گیری می کند. تمامی ضررها و خسران ها از این ناحیه متوجه ماست زیرا وقتی که خداوند متعال به جان ولی عصر(عج)قسم خورد بلافاصله فرمود: انّ الانسان لفی خسر بعد از قسم بزرگی بنام " والعصر " بلافاصله فرمود:" انّ الانسان لفی خسر یعنی همه ی ضررها و خسران ها از ناحیه ی غفلت از نعمتی بنام ولی عصر(عج)متوجه ی انسان هاست!! 🆔 @bange_nay110
💎همه چیز با همه چیز در ارتباط است ➖تو هر آن با همه چیز در ارتباطی. از بزرگترین بگیر تا کوچکترین. از اشیاء در دسترس ات بگیر تا کهکشان های دور. از لطیف ترین عوالم بگیر تا ثقیل ترین آن ها. بافت هستی اینگونه است. اما ذهن شرطی شده به تو می گوید فقط با چیزها و اشخاص نزدیکی که با آن ها تماس داری در ارتباطی. اینطور نیست. آدمی حتی اگر در غار برود، باز با تمامی هستی در ارتباط است. چه حیات، با ارتباط شکل می گیرد. محصولِ ارتباط و تعامل همه ی انرژی های موجود در هستی است. منتها فرقی که هست این است که یک سالک به این ارتباط شگفت، آگاه است ولی انسان خفته، در غفلت و ناآگاهی بسر می برد. نکته فهم این ارتباط است نه وجود آن. هیچ حکیم خردمندی در وجود آن شک ندارد. وقتی بدانی که هر آن، با تمامی هستی در ارتباط ماهوی و حیاتی قرار داری، همه ی هستی را عاشق خواهی بود، بی آنکه عشقت شخصی شود. و قلباً تسلیم حقیقت لایتناهی می شوی و با جریان هستی هماهنگ شده، رهسپار می گردی. چنین فهمی معجزه می کند زیرا تو در این کیفیت، فقط تاثیرات "کل" را پذیرایی، چه مراوده ات با کل است، پس تاثیرات مخرّبِ جزء، دگر سلطه ای بر روح و جانت نخواهد داشت. ✍مسعود ریاعی 🆔 @bange_nay110
برخلاف نظر برخی که اعمال عبادی را با مسائل سیاسی خلط می کنند و معتقدند انجام وظیفه مهم است نه نتیجه؛ دکتر داوری معتقد است این تلقی که در سیاست،کاری به نتیجه نداشته باشیم و خود عمل به ذاته مهم و انجام دادنی است؛ بسیار سطحی و بد و حتی خطرناک است. 📚اخلاق در زندگی کنونی صفحه ۲۹ - دکتر رضا داوری 🆔 @bange_nay110
🔴 انتخابات و حاکمیت مردم انتخابات ماهیتش بایست کشف خواست مردم باشد نه اعمال خواست حکام. انتخابات بایست برای باز کردن جای مردم در قدرت باشد نه بستن راه بر مردم. انتخابات بایست برای دمیدن روح 85 ملیون ایرانی در تن بی روح حاکمیت باشد تا از پی آن، حکومت اقتدار یابد در مقابل دیگر دُوَل. دموکراسی یعنی قدرت یافتن ملت. انتخابات اگر ماهیتش بشود تحکیم خواست حکومت در مقابل خواست ملت، به زوال دموکراسی می انجامد. انتخابات به معنای کوتاه آمدن ارباب قدرت اسمی در مقابل صاحبان قدرت رسمی یعنی مردم است. تا حکومت خود را امانتدار قدرت مردم نداند. تا منشأ قدرت را مردم نداند. انتخابات، زمینه ساز حضور قدرتمند مردم در صحنه قدرت نخواهد شد. 🆔 @bange_nay110
💎جلسه شرح و تفسیر کتاب گلستان سعدی(علیه الرحمه) 🎙بیانگر توانا: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی ⏰زمان: 🗓سه شنبه ١۵ خرداد ١۴٠٣ از ساعت «١١» ظهر 🗓چهارشنبه ١۶ خرداد ١۴٠٣ بعد از نماز عشاء 🗓جمعه ١٨ خرداد ١۴٠٣ از ساعت «١١» ظهر 📍مکان: اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-مسجد الرضا(ع) 📍کتابخانه و کانون فرهنگی قرآنی مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔@bange_nay110
🚞 سفر ✍ایرج شهبازی 👈سفر یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین فعالیت‌های بشری است که فواید زیادی دارد، مانند کسب تجربه‌های جدید، آشنا شدن با دیگر فرهنگ‌ها، یافتن دوستان جدید، کسب درآمد، آموختن زبان، یافتن فرصت تنهایی و خلوت با خود، ورزیده شدن نیروی اراده، رهایی یافتن از نازپروردگی، رفع خستگی، کسب نیرو و نشاط و صدها فایدۀ دیگر. با وجود همۀ فوایدی که سفر دارد، باید بدانیم که سفر به تنهایی نمی‌تواند حال انسان را خوب کند. کسی که درونی پاک و پیراسته و خاطری آسوده نداشته باشد، به هر جای دنیا هم که سفر کند، حالش خوش نمی‌شود؛ زیراکه علت اصلی مشکلات را با خودش به همه جا می‌برد: اى بسا كس رفته تا شام و عراق او نديده هيچ جز كفر و نفاق‏ وى بسا كس رفته تركستان و چين او نديده هيچ جز مكر و كمين‏ چون ندارد مُدْرَكى جز رنگ و بو جملة اقليم‌ها را، گو، بجو! (مثنوی، د ۴/ ۲۳۷۶ - ۲۳۷۳) انسانی که گرفتار گذشته و آینده است و هوشیاری منفی دارد، از سفر هم طرفی برنمی‌بندد. او در خانۀ خود شادمان نیست، در سفر نیز اندوه‌ناک و افسرده است: چون به طوفی، خود به طوفی مُرتَدی چون به خانه آمدی، هم با خَودی (مثنوی، د ۱/ ۲۲۰۴) کسانی که گرفتار اندیشه‌های ناروا و داوری‌های نادرست خویشند، درواقع سفر نمی‌کنند. فقط بدنشان از جایی به جایی می‌رود و خودشان در همان جایی که بوده‌اند، می‌مانند: مى‏گريزم تا رگم جُنبان بُوَد كى فرار از خويشتن آسان بُوَد؟ آن كه از غيرى بُوَد او را فرار چون از او ببْريد، گيرد او قرار من كه خصمم هم منم اندر گريز تا ابد كار من آمد خيز خيز نه به هند است ايمن و نه در خُتَن آن كه خصمِ اوست سايه‌ی خويشتن‏ (مثنوی، د ۵/ ۶۷۱ - ۶۶۸) اگر کسی به خاطر غرور و تکبر نتواند در سرزمین خود به خوبی و خوشی زندگی کند، محال است که زیستن در دیگر سرزمین‌ها بتواند حال او را خوش کند و روابط او با دیگران را اصلاح نماید. چنین کسی تکبر و غرور خویش را همراه خود به سفر می‌برد و پس از مدتی در آنجا به همان وضعیت پیشین دچار می‌شود: از ناز شود ولایتی تنگ در دل سفر عراق خیزد تو خون تکبر ار نریزی خون جوش کند، خُناق خیزد (کلیات شمس، چاپ استاد فروزانفر، غزل ۷۰۲) من در سال‌های گذشته بارها و بارها طرف مشاورۀ کسانی بوده‌ام که گمان می‌کرده‌اند مهاجرت به اروپا یا آمریکا یا کانادا آنها را به شادی و خوش‌بختی می‌رساند. بسیاری از این قبیل افراد، بعد از مسافرت هم با من در ارتباط بوده‌اند و غالب آنها بعد از مدتی در سرزمین‌های پیشرفته و مرفه به همان افسردگی و پژمردگی و ناامیدی و اندوه‌زدگی پیشین مبتلا شده‌اند. راز مسأله در اینجاست که تحول بیرونی اگر همراه با تحول درونی نباشد، راه به جایی نمی‌برد. استاد آلن دو باتن کتاب بسیار ارزشمندی دارد به نام هنر سیر و سفر. فصل اول این کتاب، دربارۀ همین مسأله است که سفر به تنهایی نمی‌تواند باعث خشنودی و نیک‌بختی و رشد انسان شود. او در جایی به این نکته اشاره می‌کند که فکر کردن به نگرانی‌های شغلی و بیماری و هزینه‌های سفر و گرما و پشه‌ها و نظایر آنها باعث می‌شود که افراد خیلی کم از سفرشان لذت ببرند. آنها درواقع با همان خودِ پر از مشکل‌شان به سفر رفته‌اند، بنابراین سفر حال خوشی را به آنها تقدیم نمی‌کند: «من با بی‌مبالاتی هرچه‌تمام‌تر خودم را با خودم به جزیره آورده بودم» (هنر سیر و سفر، ترجمه‌ی خانم گلی امامی، ص ۲۹). ما در سفر، جهان را با همان چشمان پیشین می‌بینیم. این چشم‌ها همه جا با ما می‌آیند و اجازه نمی‌دهند ما چیز جدیدی را ببینیم (همان، ص ۲۹). وقتی که تغییری در ما رخ نداده است، در سفر، به محض این‌که هیجانات اولیه فروکش می‌کنند، به همان وضعیت ناخوشایند قبلی خود برمی‌گردیم؛ به همین سبب است که غالب افراد به خوشی و شادیی که از سفر انتظار دارند، دست نمی‌یابند و خشنودی و شادی آنها در سفر بسیار کوتاه‌مدت است. به گفتۀ آلن دو باتن دل‌شوره‌های ما در سفر، به ندرت بیش از ده دقیقه تسکین می‌یابند (ص 30). آلن دو باتن به دعوایی که بین و او همسفرش بر سر یک دسر بی ارزش، اتفاق افتاد، اشاره می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این دعوا هر دوی آنها را به درون خودشان کشاند و چشمان آنها را بر روی تمام زیبایی‌ها و لذات سفر بست (همان، صص ۳۴ – ۳۳). کسی که از خود سفر نکرده باشد، سفر به بهترین و مفرح‌ترین مکان‌های دنیا هم گرهی از کار او باز نمی‌کند. به قول مولانا: سفر از خویشتن باید، چو با خویشی، سفر چه بود؟‏ (کلیات شمس، غزل ۵۹۰) باید شخص بتواند بدون خودخواهی سفر کند، تا از سفر لذت ببرد و شادی راستین را تجربه کند. مولانا در بیت درخشان زیر، به چنین تجربۀ بی‌نظیری اشاره کرده است: ما را سفری فتاد بی ما آن‌جا دل ما گشاد بی ما (همان، غزل ۱۲۸) 🆔 @bange_nay110
روزنامه جمهوری اسلامی: دولتمردان اگر با قلب ها ارتباط برقرار کنند بر تمام رسانه ها حتی فضای مجازی غلبه خواهند کرد.در چنان شرایطی هیچ نیازی به اسطوره سازی ، توسل به ظواهر و داستان سرایی برای موفق جلوه دادن افراد مورد نظر خود نخواهند داشت و به این واقعیت ایمان می آورند که مشک آن است که..... 🆔 @bange_nay110
💡عارف چگونه است؟ ➖تعریف عارف از لسان حجة‌الحق شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا: عارف، گشاده رو و بَشّاش و مُتبَسم است. عارف، مردمِ کوچک و افتاده را با فروتنی خود، همان گونه تعظیم و تکریم می کند که مردم بزرگ و چشمگیر را. عارف از دیدار انسان های گمنام همان انبساط را پیدا می کند که از انسان های مشهور. عارف چگونه گشاده رو و شاد و شکوفا نباشد، در حالی که به جهت رابطه با حق دلش گشاده گشته و در هر چیز حق را در تجلی میبیند 📚نمط نهم اشارات و تنبیهات - فصل ۲۱ 🆔 @bange_nay110
استاد گفت: هر کسی اهل استدلال و تابع عقلانیت نباشد، بالضروره اهل جزم گرایی،پیش داوری و خرافه پرستی خواهد شد. و استاد چه صحیح گفت* 🆔 @bange_nay110