eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
308 دنبال‌کننده
975 عکس
206 ویدیو
25 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
🧎🏻راز دل؛ رابطه عبد و رَب ✍ رسول علیزمانی "یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند (من) کل شر"، ندایی است از اعماق جان که دل را به سوی معبودی یکتا می‌کشاند. 1⃣ این عبارت، بیانگر اوج توحید و اعتقاد راسخ به ربوبیت مطلقه خداوند است. انسانی که این دعا را زمزمه می‌کند، با تمام وجود به خداوند متعال اعتماد داشته و از او به عنوان تنها پناهگاه و امید خود یاد می‌کند. 2⃣ در این فراز، رابطه بنده و پروردگار، رابطه‌ای عاشقانه و عمیق توصیف شده است. بنده، با تمام وجود به رحمت و کرم الهی امیدوار بوده و از سخط و خشم او بیمناک است. این وابستگی قلبی، انسان را به سوی کمال و سعادت سوق داده و او را از هرگونه شر و پلیدی دور می‌سازد. 3⃣ از منظر روانشناسی، این دعا بیانگر جستجوی انسان برای یافتن معنا و آرامش درونی است. انسان با تکرار این عبارت، به دنبال اتصال به منبع اصلی وجود و کسب آرامش حقیقی است. این ارتباط معنوی، به انسان کمک می‌کند تا بر مشکلات و سختی‌های زندگی غلبه کرده و به آینده با امید و اطمینان بنگرد. 4⃣ از سوی دیگر، این دعا بیانگر اعتقاد راسخ به نظم و هدایت الهی در عالم است. انسان با این دعا، خود را بخشی از یک نظام بزرگ و هماهنگ می‌بیند و به خداوند به عنوان خالق و مدبر این نظام اعتماد می‌کند. این باور، به انسان احساس امنیت و آرامش بخشیده و او را به سوی خیر و صلاح هدایت می‌کند. 👈این فراز بیانگر توکل کامل انسان بر خداوند و امید به رحمت اوست. در این دعا، انسان به خداوند به عنوان تنها منبع خیر و پناهگاه از شر پناه می‌برد. 🆔 @bange_nay110
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱بررسی و نقدی اجمالی بر شبکه ی اجتماعیِ پُر مخاطب «ایتا» ❓در این شبکه اجتماعی طبق ظاهر و فضای عمومی و البته اندیشه ی پشت پرده ی آن باید چگونه رویکردی در زندگی روزمره داشته باشیم؟؟ ❓آیا تفکر سیاسی، نگاه اجتماعی به فضای موجود در دنیای کنونی، سبک زندگی، دین و باورهای فرهنگی و اصلاً بازی با ذهن مخاطبین، در این برنامه به یک سمت و سویِ خاصی سوق پیدا می کند؟؟ ➖هر شبکه مجازی(چه داخلی و چه خارجی) نسبت به آن ها در موارد مختلف نقدی وارد است که در این کلیپ سعی بر آن شده است که به برخی از محدودیت های «ایتا» مانند آزادی بیان،یکطرفه بودن خط و مشی برنامه نویسی و طراحی،تفکرات پشت پرده، ایدئولوژی و القاء تفکر تک بُعدی در زمینه های مختلفِ زندگیِ مخاطبین و... اشاره کند* 🆔 @bange_nay110
💐السَّلَامُ عَلَيْكَ یا صاحِبَ الزَّمان ✨بارها از همه جا و همه کس رانده شدم این تو بـودی که مــرا باز پناهـم دادی این همه قلب تو را با گنهـم خون کردم باز تـا آمدم از راه ، تــو راهـم دادی. 🆔 @bange_nay110
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊کوی دوست 🎧محمدرضا شجریان 📝سعدی علیه الرحمه بر آتش تو نشستیم و دود شوق برآمد تو ساعتی ننشستی که آتشی بنشانی چو پیش خاطرم آید خیال صورت خوبت ندانمت که چه گویم ز اختلاف معانی مرا گناه نباشد نظر به روی جوانان که پیر داند مقدار روزگار جوانی تو را که دیده ز خواب و خمار باز نباشد ریاضت من شب تا سحر نشسته چه دانی من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم تو می‌روی به سلامت سلام من برسانی 🆔 @bange_nay110
🦋بهشت و رحمت خدا 🔻 بنده باید بر این اعتقاد باشد که اعمالش او را به مقامات واصل نمی‌گرداند بلکه رحمت خدا باعث وصول او به مقامات است که به بنده توفیق عمل و توانایی بر انجام آن را عطا می‌کند. همانا داخل شدن به بهشت نیز به‌وسیله ی رحمت خدا ممکن است. رسول خدا(ص) می‌گویند: «احدی به وسیله ی اعمالش به بهشت داخل نمی‌گردد.» پرسیدند: حتی شما یا رسول الله(ص)؟ گفتند: «و حتی من، مگر اینکه خداوند به رحمتش مرا در بر می‌گیرد.» 📖 مواقع النجوم-محیی الدین ابن عربی 🆔 @bange_nay110
✅آقای پزشکیان! برای ۲۵ بهمن، منتظر شما هم هستیم ✍️ رحیم قمیشی می‌دانم رفع حصر و برداشتن این ظلم چندین ساله در دست رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشور نیست. همانطور که می‌دانم پیوستن به معاهدات بین‌المللی، مانند FATF از اختیارات او خارج است! می‌دانم رئیس‌جمهور نمی‌تواند سیاست خارجی را اندکی تغییر دهد و حتی بدون اذن بالاتری‌هایش یک مذاکره ساده هم داشته باشد. همه می‌دانیم رئیس‌جمهور جلوی فسادهای بزرگ و دزدی‌های وحشتناک را نمی‌تواند سد کند، با آنکه از آن ها و ریشه‌هایش به‌خوبی مطلع است. سطح آن دزدی‌ها بالاتر از آن مقام است! و او نمی‌تواند بسیاری از وزرایش را نه تعیین، که حتی بازخواست کند. می‌دانیم ارزش پول ملی را نمی‌تواند حفظ کند، چون هفتاد درصد مؤلفه‌های آن، اصلاً در اختیارش نیست. ما در این کشور زندگی می‌کنیم و می‌دانیم او حتی نمی‌تواند یک تذکر قانون اساسی هم بدهد که چرا این همه اعدام، چرا دادگاه‌های غیرعلنی، چرا تحمیل وکیل، چرا محکومیت‌های امنیتی برای فعالیت‌های ساده سیاسی! همه را می‌دانیم. اما نمی‌توانیم باور کنیم یک رئیس‌جمهور برای شرکت در یک برنامه عمومی که به دنبال اخذ مجوز قانونی هم هست، اجازه حضور نداشته باشد. یعنی اختیارات رئیس‌جمهور ممکن است از یک شهروند ساده هم کمتر باشد؟! ۲۵ بهمن تنها قرار است ما به یک رویه غیرقانونی اعتراض کنیم. بگوییم قانون اساسی خودتان هم اجازه کارهایی مثل حصر را نداده است! قانون اساسی شما هم اجازه جلوگیری از برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز را به هیچ وجه نداده. و بگوییم؛ وای بر مملکتی که قانون اساسی‌اش با هوس حکمرانان در ملأ عام زیر پا گذاشته شود. می‌دانم شما هم این کار را بسیار ارزشمندتر از ملاقات‌های رسمی بی‌فایده و سخنرانی‌های تکراری و بی‌اثر می‌دانید. الان ۲۴ روز فرصت برای فکر کردن دارید. می‌توانید با مشاورین‌تان هم رایزنی کنید، با تیم حفاظت‌تان. به آن ها بگویید من یک شهروند عادی که هستم! حال که رفع حصر جزو اختیارات من نیست، همراهی کردن با درخواست‌کنندگان این مطالبه، جزو وظایف انسانی و دینی‌ام که هست! یعنی اگر امام علی که نهج‌البلاغه از اوست، چنین ظلم آشکاری را می‌دید ساکت می‌نشست؟ حاشا و کلا. مگر نگفتید چراغ راه شما نهج‌البلاغه است؟ واقعاً در آن کتاب برای دفاع از مظلومانی که بدون دادگاه در بازداشت چندین ساله خانگی حاکمیتی زورگو افتاده باشند، چیزی وجود ندارد؟! یا گفته تکلیف از رئیس‌جمهورها ساقط است؟! اگر برداشتن حصر، از اختیارات شما بود، آمدن‌تان خنده‌دار می‌شد، اما حالا که نیست واقعاً چه اشکالی دارد بیایید؟ راستی داشت فراموشم می‌شد! به وزیر کشورتان بفرمایید وقتی تقاضای اجتماع برای درخواست رفع حصر می‌رسد، حتماً با درایت و عاقلانه برخورد کند. به ایشان بفرمایید این یکی، دیگر از وظایف رئیس‌جمهور و وزرایش هست. مبادا مخالفت کنند، که آن وقت آبروی شما حسابی خواهد رفت! آن وقت خدای نخواسته برخی خواهند گفت آن همه نهج‌البلاغه خواندن همه‌اش نمایش بوده! نمایشی برای کسب قدرت؟ و فراموش کردن مردم، پس از آن! و زدن زیر قول‌ها و کِیف کردن از پوشیدن ردای ریاست‌جمهوری؟ آقای پزشکیان! شما را به خدا اجازه ندهید فکر کنیم توسل به علی (ع) هم وسیله‌ای شده برای رسیدن به قدرت برای ظلم بیشتر به مردم برای پوشاندن حقایق برای جدا شدن از مردم حتی از همرزمان سابق‌تان نه، دکتر پزشکیان! ۲۵ بهمن که آمدید، به ما ثابت می‌شود پیروان علی، مقام هم بگیرند، باز هم مدافع حق خواهند ماند... مگر آنکه اتفاق دیگری بیفتد و "علی" هم بپیوندد به همه آن باورهایی که در این ۴۶ سال، از ما گرفتید... 🆔 @bange_nay110
⚡️برکناری مسئولین فاسد و نالایق در حکومت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام 👤استاد سیدجواد ورعی در گفتگو با خبرگزاری شَفَقْتا 🔖آیا نگاه امام علی (ع) به عدالت را می‌توان الگویی برای مقابله با فساد ساختاری در جوامع امروز دانست؟ چگونه؟ بدون شک بله؛ چند نکته در این زمینه به نظرم می رسد که عرض می کنم: 🔸نکته اول آن­که از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع) فلسفه حکومت،عدالت است و هیچ مُؤلِفه دیگری مثل مصلحت، قدرت و حتی نظم و امنیت، نمی تواند عدالت را مقیّد کند. حکومتی که عدالت را فدای مصلحت کند یا به بهانه حفظ امنیت از اجرای عدالت صرف نظر نماید، نسبتی با حکومت علوی ندارد. به عبارت دیگر، عدالت ارزش مطلق است و مقید به هیچ قیدی نیست. 🔸نکته دوم آن که، حکومت فساد را از هیچ کس برنتابد. حکومتی که عدالت را فقط برای رقیب بخواهد و بر بی عدالتی خودی­ ها چشم بپوشد، با حکومت علوی نسبتی ندارد. علی (ع) دست اندازی به بیت المال مسلمانان و اموال عمومی را از  احدی تحمل نمی کرد. کوچکترین امتیازی برای نزدیکان خود قائل نبود و با صراحت در نامه به یکی از کارگزارانش که مرتکب خیانت شده بود، فرمود: «به خدا قسم كه اگر حسن و حسين هم كارى مثل كار تو كرده باشند، در حق ايشان سستى روا نمى‏دارم و حمایتی از طرف من نخواهند شد، تا زمانی كه حق را از ايشان بگيرم و باطلى را كه از ستم ايشان رخ داده، برطرف سازم.» (وَ اللَّهِ لَوْ أَنَ‏ الْحَسَنَ‏ وَ الْحُسَيْنَ‏ فَعَلَا مِثْلَ الَّذِي فَعَلْتَ مَا كَانَتْ لَهُمَا عِنْدِي هَوَادَةٌ وَ لَا ظَفِرَا مِنِّي بِإِرَادَةٍ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُمَا وَ أُزِيحَ الْبَاطِلَ عَنْ مَظْلَمَتِهِمَا) حکومتی که عدالت را فقط برای رقیب بخواهد و بر بی عدالتی خودی­ ها چشم بپوشد، با حکومت علوی نسبتی ندارد. علی (ع) دست اندازی به بیت المال مسلمانان و اموال عمومی را از فرزندان خویش هم تحمل نمی کرد 🔸نکته سوم آن­که، با کسانی که به حقوق مردم تعدی و تجاوز می کردند، هیچ گونه مماشاتی نمی کرد و به صورت علنی و آشکار با آنان برخورد نموده و از مسئولیت برکنارشان می کرد. اگر این اصول کلی از سوی حکومت رعایت شود و به عنوان سیاست کلان در «قانون­گذاری و برنامه ریزی»، و «مدیریت اجرایی»  رعایت گردد، بسیاری از مفاسد رخ نمی دهد. 🔖چگونه می‌توان آموزه‌های عدالت‌طلبانه امام علی (ع) را به عنوان مبنایی برای مقابله با تبعیض‌های جنسیتی، نژادی، و طبقاتی به‌کار برد؟ نکته مبنایی دیگری را یادآور می شوم و آن این­که، نگاه و نگرش حکومت به مردم باید برخاسته از علاقه و محبت، و فارغ از هر گونه تبعیض جنسیتی، نژادی و طبقاتی و حتی در ساحتی گسترده، تبعیض دینی و مذهبی باشد. اگر حکمرانی اسلامی در رویکرد کلی خود و در تقسیم امکانات و فرصت­ ها به همین یک جمله امیرالمومنین علی (ع) عنایت کند، کسی در جامعه اسلامی احساس تبعیض و بی عدالتی نخواهد کرد. احساس نخواهد کرد که چون تُرک، بلوچ یا عرب است یا چون از اهل سنت است، یا چون زن است، یا چون با دولتمردان قوم و خویش یا همشهری آن ها نیست، از فرصت­ ها و امکانات عمومی کشور بهره کمتری دارد. امام در نامه به مالک اشتر فرمود: «با مردم با رحمت و محبت و لطف برخورد کن. نسبت به آنان همچون جانورى درنده مباش كه منتظر فرصت براى خوردن آن هاست؛ زيرا مردم دو گروهند: يا برادر دينى تواند، يا انسان و همنوع تو؛ از ايشان لغزش­ هايى سر می­زند، و به عمد يا سهو خطاهايى صادر می­ شود. از  آنان بگذر چنان که خواهان عفو گذشت خدای متعال از خطاهای خویش هستی.» (أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ‏ لَكَ‏ فِي‏ الدِّينِ‏ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ‏ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِه) نگاه و نگرش حکومت به مردم باید برخاسته از علاقه و محبت، و فارغ از هر گونه تبعیض جنسیتی، نژادی و طبقاتی و حتی در ساحتی گسترده، تبعیض دینی و مذهبی باشد. امام (ع) از حقوق زنان هم­چون مردان دفاع می کرد، از مسیحی از کار افتاده به مثل مسلمان سالخورده حمایت می کرد، نسبت به رعایت حقوق غیر عرب­ ها مانند اعراب حساسیت داشت. برای قریش یا بنی­ هاشم هیچ گونه امتیازی قائل نبود. اساساً یکی از علل مخالفت اشراف و صاحب منصبان با سیاست عدالت­طلبانه ایشان همین بود که حاضر نشد بر خلاف خلفای پیشین، سهم بیشتری از بیت­ المال برای آنان قرار دهد یا از تخلف و فسادشان چشم بپوشد. 🆔 @bange_nay110
دیده گریان موسی بن جعفر حق ثنا خوان موسی بن جعفر سر درِ خانه ی دل نوشته جان به قربان موسی بن جعفر 🖤شهادت امام موسی کاظم(ع) تسلیت باد 🆔 @bange_nay110
🌍كُن فِي الدُّنيا كَساكِنِ دارٍ لَيسَت لَهُ ، إنَّما يَنتَظِرُ الرَّحيلَ . 🔘امام كاظم عليه السلام : 🏚در دنيا،مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مالِ او نيست و منتظر رفتن است. 📚تحف العقول، صفحه ٣٩٨- بحار الأنوار،جلد ٧٨ صفحه ٣١٣ حدیث ١. 🆔 @bange_nay110
امام كاظم عليه السلام: خردمند... به آنچه که نمی تواند، وعده نمی دهد. 📚الكافی، جلد ١ صفحه ٢٠. 👈عمل به همین یک روایت برای بهبود این کشور در این ۴۵ سال کافی بود تا به کشوری پیشرفته تبدیل شویم. چه وعده های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی که ندادیم!! از مسلمان و شیعه کردن کل مردم جهان، تا رفاه زندگی و آبادانی دنیا و آخرت!! 🆔 @bange_nay110