🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت سوم) لینک قسمت اول و دوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻 تا چند دهه قبل، طلبه ها با خانم هایی رو به رو بودند که در یک زیست جهان فیزیکی که حد جغرافیایی آن نهایتا به مرزهای کشور محدود می شد سروکار داشتند. از این رو عوامل موثر بر اندیشه و رفتار اخلاقی آنها محدود بود و شناخت آنها هم برای یک طلبه کار چندان دشواری نبود. اما از حدود سه دهه قبل زنان ایرانی با دسترسی به فضای مجازی، دنیای جدیدی برای زندگی پیدا کردند که:
▪️ اولا حدوحدود آن بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بود و پهنه جهانی را در بر می گرفت،
▪️ثانیا در این دنیای جدید آنها امکان آن را پیدا کردند که با دیدگاه ها و نظریه های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی متفاوت، و گاه متضاد، با ارزش های فرهنگی و اخلاقی دینی و سنتی خود آشنا شوند،
▪️ثالثا مجال ومیدانی پیدا کردند که در آن به سبک و سیاقی زندگی کنند که باز هم در مواردی با آن سبک زندگی که در بستر دینی و تاریخی کشورمان بود، دست کم با قرائت رسمی آن، تفاوت جدی، و گاه متضاد، داشته باشد. طبیعتا آمدن هوش مصنوعی هم سطح دسترسی به داده ها هم میدان کنشگری زنان را با درجات زیادی جا به جا کرد. به این ترتیب، خانم ها (و آقایان) طلبه با مخاطب جدیدی مواجه شدند که هم از جهت منبع اعتبار و حجم دریافت داده های اخلاقی، هم از جهت کنشگری اخلاقی، با مخاطبان قبلی شان تفاوت های بسیار جدی داشتند.
🔻 7. با توجه به آنچه گفته شد، خانم (و آقای) طلبه ای که می خواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد می شود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی می کنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنهاست و اولویت های شان در زندگی کدام است.
📌 طلبه ها اگر در مباحث و موضوعات تبلیغی شان به اولویت های این نسل توجه نکنند و علائق و اولویت های خودشان را مبنا قرار دهند، حتی اگر تشخیص شان هم درست باشد نباید انتظار استقبال از سوی این نسل را داشته باشند.
ادامه دارد....
۱۸ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
قسمت چهارم و پایانی
لینک قسمت اول، دوم، سوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻سوم) آقایان و خانم های طلبه باید توجه داشته باشند که «فضای مجازی» (و اخیرا هوش مصنوعی) برای نسل جدید دختران لزوما یک ابزار وقت گذرانی و سرگرمی نیست؛ بلکه یک زیست جهان و محل کار و زندگی است. تعلق خاطر و دلبستگی آنان به این فضا شاید بیشتر از فضای فیزیکی باشد. از این رو، تمرکز طلاب بر بیان آفت ها و بدی های فضای مجازی، که در جای خود درست است، و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت آن برای این نسل، مانع از شکل گیری یک تعامل موثر بین طلاب و مخاطبان شان می شود، و موجب می گردد که انتقادهای درستِ طلاب به این فضا را هم نپذیرند.
🔻چهار) طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد.
🧕این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی می کنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی می کنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق می کنند،و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی، به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر می گیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را می بینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو می خرند.
🔻بنابراین، طلبه هایی که می خواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف، بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند، این نسل را درک کنند، و روش مواجهه درست با آنها را یاد بگیرند، تا نسبت به آنان یک ارزیابی و قضاوت درست داشته باشند. مثلا نه حضور آنها در مناسبت های مذهبی به معنای این است که با همه آموزه های دینی به خصوص در قرائت سنتی آن، از هر جهت موافق اند؛ نه علاقه آنها به نمادها یا سنت های باستانی ایران یا فرهنگ غربی و شرقی لزوما به معنای آن است که با دین و دین داران سر ستیز دارند.
🔻پنج) خانم ها و آقایان طلبه در برخورد با دختران نسل جدید ابتدا باید راه همدلی و هم سخنی و هم فکری را باز کنند، سپس با ادبیات مودبانه، محترمانه و منطقی باب یک گفت وگوی دوستانه ولی انتقادی را بگشایند. تا وقتی هر یک از این دو همدیگر را نه از قبیله خود،که از سنخ «دیگری» بدانند، طلبه ها در ایفای رسالت تبلیغی خود موفق نخواهند شد.
🔻ششم) و بالاخره این که طلاب گرامی باید بدانند که عدم ارتباط و تعامل آنان با دختران جامعه امروز ایران، به هر دلیل موجه یا ناموجه که باشد، موجب افزایش فاصله بین آنها و این نسل، و سوق دادن آنها به سمت ارزش ها و هنجارهایی متفاوت (و گاه متصاد) با ارزش های اخلاقی اسلام و هنجارهای فرهنگی ایرانی می شود؛ و این موجب خسران این نسل، جامعه ایران، دین، دین داران، و حاکمیت دینی می شود.
پایان
۱۹ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
Rahmati-RaveshJostarnevisi.pdf
387.4K
📝جزوه روش جستارنویسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات
📚در این جزوه سیر تا پیازِ روش نوشتن یادداشت های کوتاه تخصصی ( #جستار ) درباره اخلاق فناوری اطلاعات به طور مختصر بیان شده است. یکی دو جستار هم به عنوان نمونه درج شده است. البته جزوه برای جستارنویسی در موارد غیر از اخلاق فناوری اطلاعات هم کاربرد دارد.
📌مزیت جستار این است که کم حجم است و هم نوشتن هم خواندن آن زمان زیادی نمی برد. و به راحتی قابل انتشار در شبکه های اجتماعی است.
حسینعلی رحمتی
23 آذر 1403
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
📝دو روز باقیمانده تا پایان ثبت نام:
«آموزش سفرنامهنویسی»
ویژه دانش آموزان
🔰این دوره به فرزند شما ....
✅ اعتماد به نفس،
✅ آگاهی از محیط اجتماعی،
✅ مهارت نویسندگی و ادبیاتی،
✅ افزایش روحیه کتابخوانی،
✅ و شوق سیر و سفر را میدهد.
🔸🔸شرایط دوره:
🔻ویژه دانش آموزان ۱۲ تا ۱۵ ساله
🔻بهصورت حضوری
🔻در۴ جلسهٔ یک ساعت و نیمه
🔻بهمراه اردوی عملی
🔻در شهر قم
🤵♂مدرّس : محمد جوادفر
(مدرس چندین دوره سفرنامهنویسی)
🎬 زمان برگزاری: پنجشنبهها
کلاس پسران: ساعت ۸ الی ۹/۳۰
کلاس دختران: ساعت ۱۰ الی ۱۱/۳۰
🟡 هزینه شرکت در دوره + اردوی عملی + تخفیف ۳۰٪ برای محصلین:
✅۴۲۰ هزار تومان✅
❌۶۰۰ هزار تومان❌
🔴ظرفیت محدود است.
💠مهلت ثبت نام تا ۵ دیماه
✍جهت ثبت نام 👇
https://formafzar.com/form/rn06k
📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن ۰۹۰۱۳۰۶۲۸۰۶ تماس بگیرید و یا به آی دی @safarvaname_pv در ایتا پیام دهید.
🏫 «مدرسه سفرنامه»
وابسته به «مرکز مطالعات سفرنامه»
هدایت شده از بذرافشان
🔹نشست و هماندیشی تخصصی الزامات و کاربستهای هوش مصنوعی در مسجد به همت ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه، آستان قدس رضوی، مسجد مقدس جمکران، مرکز فناوری اطلاعات حوزههای علمیه، ستاد راهبری مساجد، فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
💠 سخنرانان:
🎙حجت الاسلام و المسلمین اجاقنژاد
تولید مسجد مقدس جمکران
🎙دکتر رضا تقیپور
رییس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی مسلمی فر
دبیر ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه
🎙حجت الاسلام والمسلمین مهدی بخشیان
مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه
🎙دکتر محمد رضا قاسمی
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
🎙دکتر ابراهیم دانشی فر
مدیر مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی
📅 زمان: پنجشنبه ۶ دی ماه ساعت ۱۳ الی ۱۵
🕌 مکان مسجد مقدس جمکران
لازم به ذکر است نشست ویژه و همایش هوش مصنوعی در مسجد در اردیبهشت ۱۴۰۴ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
#اخبار_ستاد
🎙 ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
🆔 @itsetad_ir
هدایت شده از کاربر ایتا @clergyman
🔸اولین فراخوان ملی ایدههای نوآورانه دینی با موضوع:
«هوش مصنوعی»
🔹صمیمانه از عموم نوآوران دینی ، ایده پردازان و تیم ایده های نوآور جهت شرکت در این رویداد ملی دعوت می نماییم.
👈مسائل رویداد:
۱. هوش مصنوعی اصول و ارزشهای دینی
۲.هوش مصنوعی و تبلیغ دین
۳.هوش مصنوعی و آینده جامعه دینی
۴.هوش مصنوعی و پژوهشهای حوزوی
۵.هوش مصنوعی و آموزش حوزوی
۶.هوش مصنوعی و ضرورتهایی اخلاقی مبتنی بر دین
۷.هوش مصنوعی و حکمرانی دینی
۸.تربیت دینی و هوش مصنوعی
۹.هوش مصنوعی، مدیریت و شبکه سازی اجتماعی
۱۰.هوشمند سازی خدمات اجتماعی حوزه های علمیه
✍️عرصه ها:
🔹ایده پردازی
🔹تیم ایده های نوآورانه
✍️امتیازات:
🔹حمایت معنوی و مادی از اجرای ایدهها
🔹پشتیبانی از تیم ایدههای برگزیده
🔹عضویت در باشگاه فناوران هوشمند و نوآوران دینی
👈مهلت ثبت ایده: تا 15 بهمن ماه 1403
ثبت ایده ها و اطلاعات بیشتر در پایگاه اینترنتی رویداد به نشانی:
www.aalaa.ir/ai2
🆔 @itsetad_ir
🗞 فهرست سلسله نشست های تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران👇👇👇
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_محمد_علی_مهدوی_راد
#دکتر_حسین_خنیفر
#دکتر_عبدالحسین_شیروی
#دکتر_حسن_زارعی_متین
#دکتر_احد_فرامرز_قراملکی
#دکتر_مجید_معارف
#دکتر_فتح_الله_نجارزادگان
#دکتر_احمد_پاکتچی
#دکتر_محمد_تقی_سبحانی
#دکتر_سید_مهدی_الوانی
#دکتر_محسن_جوادی
#دکتر_محمد_رضا_نقوی
#دکتر_سید_محسن_فاطمی
#دکتر_غلامرضا_جمشیدیها
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_سید_رضا_مؤدب
#دکتر_علی_اصغر_پورعزت
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_رضا_برنجکار
#دکتر_علی_اکبر_صبوری
#دکتر_محمد_محمدرضایی
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_سید_محمدکاظم_طباطبایی
#دکتر_محمدکاظم_شاکر
#خانم_دکتر_شادی_نفیسی
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_حسن_طارمی_راد
#خانم_دکتر_فتحیه_فتاحی_زاده
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_عبدالهادی_مسعودی
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_محمد_کاظم_رحمان_ستایش
#خانم_دکتر_فروغ_پارسا
#خانم_دکتر_فهیمه_فرهمندپور
#علی_اکبر_موسوی_موحدی
#دکتر_غلامعلی_افروز
#دکتر_منصور_پهلوان
#خانم_دکتر_فریبا_علاسوند
#دکتر_رضا_اکبری
#دکتر_منوچهر_محمدی
#دکتر_احمد_حاجی_ده_آبادی
#دکتر_سعید_طاووسی_مسرور
#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_محسن_الویری
#استاد_حمید_پارسانیا
#حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_محمد_رسول_آهنگران
#حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_مهدی_مهریزی
#جناب_آقای_دکتر_عبد_الهادی_فقهی_زاده
#جناب_آقای_دکتر_سید_محمود_میر_خلیلی
#آیت_الله_استاد_علی_نصیری
#جناب_آقای_دکتر_علیرضا_محمد_رضایی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_جناب_آقای_دکتر_غلامرضا_بهروزی_لک
#جناب_آقای_دکتر_نعمت_الله_صفری_فروشانی
#جناب_آقای_دکتر_محسن_میر_باقری
#خانم_دکتر_سهیلا_پیروز_فر
#حجت_الاسلام_والمسلمین_جناب_آقای_دکتر_محمد_باقر_سعیدی_روشن
#خانم_دکتر_نصرت_نیلساز
#حجت_الاسلام_والمسلمین_جناب_آقای_دکتر_علی_اکبر_بابایی
#جناب_آقای_دکتر_محسن_قاسم_پور
#حجت_الاسلام_والمسلمین_جناب_آقای_دکتر_محمدتقی_دیاری_بیدگلی
#جناب_آقای_دکتر_محمود_واعظی
#حجتالاسلام_و_المسلمین_دکتر_محمدابراهیم_شمس_ناتری
#جناب_آقای_دکتر_اصغر_منتظرالقائم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
امید که مورد استفاده دانشجویان، طلاب، پژوهشگران و علاقمندان به تحقیق و پژوهش قرار گیرد 🌹🌹
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فایل صوتی تجربیات پژوهشی استادان و صاحبنظران 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4146659506C29e0052165
🔰 سایت مقام معظم رهبری
در اقدامي تأمل برانگیز در قسمت کمک های سایت (وجوهات)، گزینهی #تقویت_بنیه_دفاعی_کشور را برای دریافت کمک های مردمی اضافه کرده است.
🤝 دوستان از این اقدام سایت رهبری به سادگی نگذرید و در حد توان براي کمک به تقویت بنیه دفاعی کشور کمک نقدی انجام بدید و برای تبلیغ این امر و افزايش مشارکت های مردمی تلاش کنید.
⛺️ فراموش نکنیم جملهي تاریخی حاج قاسم را
امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است.
🕌 بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی.
#جهادتبیین
#نشرحداکثری
@hokmrani_masoulaneh
آینده حکمرانی در عصر هوش مصنوعی.pdf
1.23M
💠 متن پیادهشده ارائه در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با موضوع: "آینده حکمرانی در عصر هوش مصنوعی"
👤 توسط: حجت الاسلام دکتر چگینی (معاون بین الملل ستاد راهبری فناوریهای هوشمند)
🆔 @itsetad_ir
◀️ *مسدودسازی در پاسخ به تاثیرات مختلف پلتفرم های خارجی بوده است*
⛔اگرچه تصور عموم بر این است که سیاست مسدودسازی پلتفرم های خارجی، بدون دلیلی موجه صورت گرفته است اما با بررسی بیشتر مشخص می شود که #آسیب های مختلف پلتفرم های خارجی و عدم همکاری آنان در تعدیل محتوا مناسب با فرهنگ ایرانی و تبعیت از الزامات و سیاست های داخلی کشور منجر به مسدودسازی آنها شده است.
❌ مجموعه ای از تاثیرات منفی پلتفرم های خارجی عبارت اند از:
🔸آسیب های فرهنگی و اجتماعی
🔹 اقتصادی
🔸وقوع جرائم گسترده
🔹امنیت ملی
🔸هدایت جریان اطلاعات
🔹خروج کلان داده
🔸 تضعیف شبکه ملی اطلاعات
ادامه یافتن این آسیب ها، منجر به مسدودسازی این پلتفرم ها شده است.
#حکمرانی
#فیلترینگ
🆔 @fampir