eitaa logo
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
574 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
471 ویدیو
22 فایل
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیها شماره ثبت: 460 شناسه ملی: 10380065766 شماره بانک ملی جهت مشارکت در ساخت مجتمع: 6037 9975 9904 8726 آدرس کانال رسمی در تلگرام: https://t.me/Banifatemeh_mashhad ارتباط با ادمین: @Banifatemeh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️تامين 🔹متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. 💠«ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الاَْرْزَاقَ.» نهج البلاغه ، عهد نامۀ مالک اشتر ( نامۀ ۵۳ ) آن‌گاه روزى‌ها را بر آنان فراخ‌دار و به طور كامل تأمينشان كن. 🔹"از منظر امام على(ع) تأمين شدن مادّى مردم از همه نظر، از حقوق نخستين آنان است، و فرارفتن از خط فقر، دستيابى به اين نقطه از تأمين است، چنان‌كه در آموزه‌هاى پيشوايان دين، از اين نقطه به «غنا» يعنى بى‌نياز شدن مردم از نظر مادّى تعبير شده، و معيارهاى آن نيز مشخص گرديده است؛ معيارهايى كه بر اساس آن زندگى مردمان به فراخى از نظر اقتصادى تأمين شود، كه اميرمؤمنان على(ع) براى آن تعبير «سَبْغ» را مطرح كرده است : 🔹«سَبْغ» در اصل به معناى زره و پيراهن گشاد و بلند است كه همه تن را دربرگيرد، يا چيزى كه تمام چيز ديگرى را به فراخى بپوشاند؛ و به معناى كامل، تمام، فراخ و گشاده آمده است؛ و «اِسْبَاغ ارزاق» تأمين مادّى فراخ و همه جانبه است؛ و اين چيزى است كه امام على(ع) مطلوب مى‌داند و فراتر از خط فقر زيستن را در چنين حدّى مى‌شناسد. 👈در نگاه امام على(ع) روابط و مناسبات بايد به گونه‌اى باشد كه هر انسان شاغل و تلاشگرى بتواند در رفاه اقتصادى به سر برد، و هر انسان از كار مانده و ناتوانى از تأمين كامل برخوردار باشد." ✍ دكتر مصطفی دلشادتهرانی کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
✳️جلسه هفتگی قرائت قرآن بنی فاطمه(س) 🎤 قاری: 🕌 مکان:مطهری جنوبی۲٠خیریه بنی فاطمه(س) 🕖 زمان: ۱۹:٠٠_ ازبرکات ونفحات قرآن بهرمند شوید کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مرحوم علامه آیةالله مصباح یزدی(ره) ❇️ یکی از دستورات سبک‌زندگی دینی اهمیت دادن به تلاوت قرآن و رعایت ادب هنگام تلاوت قرآن است..! ❤️ 🗓 انتشار به مناسبت دوّمین سال ارتحال پدر معنوی جبهه پایداری آیةالله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 👈۱۳۹۹/۱٠/۱۲ رحمه الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات!!. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️افراد و ، در سختي ها غايبند اما بعد از ان خود را از شما ميدانند 🌱وهمانا از شما كسانى‌اند كه (هم خودشان سست مى‌باشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مى‌شوند، چون به شما مشكلى برسد، مى‌گويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم) «72» نسا واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آن‌چنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مى‌رسيدم. «73» نساء 🔹در آيه‌ى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است. 🔹به دنبال فرمان عمومی جهاد و آماده باش در برابر دشمن که در آیه قبل بیان شد در این آیه اشاره به حال جمعی از منافقان کرده میفرماید: «این افراد دو چهره که در میان شما هستند با اصرار میکوشند از شرکت در صفوف مجاهدان راه خدا خودداری کنند» 🔹«ولی هنگامی که مجاهدان از میدان جنگ باز میگردند و یا اخبار میدان جنگ به آنها میرسد، در صورتی که شکست و یا شهادتی نصیب آنها شده باشد، اینها با خوشحالی میگویند چه نعمت بزرگی خداوند به ما داد که همراه آنها نبودیم تا شاهد چنان صحنههای دلخراشی بشویم» 🔹ولی اگر باخبر شوند که مؤمنان واقعی پیروز شدهاند، و طبعا به غنائمی دست یافتهاند، اینها همانند بیگانهای که گویا هیچ ارتباطی در میان آنها و مؤمنان برقرار نبوده از روی تأسف و حسرت میگویند: «ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد» 🔹صحنه‌هاى جنگ، وسيله‌ى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است. وَ إِنَّ مِنْكُمْ‌ ... 🔹منافقان، گاهى چنان به رنگ مؤمنان در آيند كه جزء آنان جلوه كنند. «مِنْكُمْ» 🔹همه‌ى اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند. مِنْكُمْ‌ ... لَيُبَطِّئَنَ‌ 🔹منافقان، عامل تضعيف روحيّه‌ى مسلمانانند «لَيُبَطِّئَنَّ» پس بايد آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد. 🔹منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مى‌دانند. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» 🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مى‌خواهد در بهره‌ها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ‌ 📚تفسیر نمونه_جلد۳_ آیةالله مکارم شیرازی تفسیر نور_ جلد۱_حجةالاسلام والمسلمین قرائتی کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
«مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا» 🌺فرازی از وصیّت نامه سردارشهیدحاج قاسم سلیمانی(ره): ✍عزت دست خداست و بدانید اگر گمنام ترین هم باشید ولی نیت شما، یاری مردم باشد می‌بینید خداوند چقدر با عزت و عظمت شما را در آغوش میگیرد! 🌷 کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️مسئولان بايد داشته باشند نه 🔷مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است. 🔷در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت؛ لذا مسئولین باید برای ملت تلاش کنند. 🔷در یکی از دعاهای نورانی آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ یعنی مدیریت خوب، مسئولیت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است. ان شاء الله با توجه به سرمایه های عظیم کشور و با مدیریت خوب، مشکلات جامعه هر چه سریعتر رفع شود. 🎙حضرت آیةالله جوادی آملی مدّظله العالی کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🌷نسبت «عمار» و «مالک» در عصر انقلاب اسلامی 🔻در آستانه شهادت سردار سلیمانی و ارتحال علامه مصباح یزدی رحمة الله علیهما گزیده‌ای از مقدمه چاپ اول «عمار انقلاب» 🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین رخداد قرن چهارده هجری است که مناسبات پیچیده قرن بیست و یکم میلادی را برهم زد، مکاتب انسان‌مدار معاصر را به چالش کشید و انسانِ حیرت‌زده عصر مدرن را با حقائقی جدید و متعالی آشنا کرد. اهالی انقلاب اسلامی خود را در دامنه کوهی می‌دیدند که قله آن «حکومت علوی» بود. از شعارها و آرمان‌ها گرفته تا روش‌ها و برنامه‌ها، همگی به امید تحقق حکومت علوی سامان یافت. 🔸در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، بازخوانی رخدادها و تبیین ناگفته‌های گام نخست، ضروری است و صدالبته، ارائه روایت‌های ناروا و دروغین توسط دشمن، این ضرورت را تشدید می‌نماید. در بین تمام مقولات و مسائل تاریخ تحولات انقلاب اسلامی، روایت شخصیت‌های تاریخ‌ساز از اهمیت راهبردی برخوردار است، چنان که در بازکاوی تاریخ حکمرانی علوی نیز چنین است. از همین رو، همچنان‌که نمی‌توان و نباید از نقش شخصیت‌های راهبردی در حکومت علوی به سادگی گذشت، نقش شخصیت‌های مؤثر در نهضت امام خمینی که الهام گرفته از نهضت نبوی و حکومت علوی است، نیز نباید مغفول افتد. 🔹با مطالعه ماهیت و کارنامه چهره‌های علوی، می‌توان برای آنان نظیری در این دوران یافت؛ از طلحه و زبیر که بگذریم، نباید از و به سادگی عبور کنیم. اینان هر یک ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در طرح کلی انقلاب اسلامی را دارا هستند. «مالک» مطیع است و گوش به فرمان، خط شکن است و پیشتاز و . خصوصیت مالک درهم پیچیدن طومار دشمن در معرکه‌های واقعه است. کارویژه «مالک»، در مقابل دشمن روشن می‎شود و به هنگام جنگ. اما وقتی به لشکر خودی برگردیم، این «عمار» است که چهره بارز و خط‌نگهدار و میدان‌دار می‌شود. کارویژه «عمار» در دلِ لشکر خودی معلوم می‌شود. 🔸عمار روشنگر است تا مسیر برای خودی‌ها معلوم باشد و مهم‌تر آن‌که میان خودی و غیرخودی جدایی بیفتد. «عمار» که باشد، «مالک» به سهولت شمشیر خواهد زد. شناخت «مالک»ها کار دشواری نیست و درک اهمیّت حیاتیِ وجودشان هیچ سخت نیست. از این رو غالباً در بزرگداشت آن ها سنگ تمام گذاشته می‌شود، البته حق هم همین است اما شناخت «عمار»ها خود کار دشواری است. ارزش و منزلت جهاد عمار نیازمند سطح قابل توجهی از شناخت است. 🔹انقلاب اسلامی ایران «مالک» کم نداشت و در بزرگداشت آن‌ها نیز مردم کم نگذاشتند. آخرین جلوه آن شهادت سردار سرافراز اسلام و علمدارِ جبهه جهانی مقاومت، حاج قاسم سلیمانی بود و بزرگداشت مردم از آن شهید، برای مردم دنیا اعجاب‌آور بود. اما مقام و منزلت عمارها معمولاً دچار غفلت می‌شود. انقلاب اسلامی تا زمانی که عمارهای خود را می‌شناسد و در تکریم آن‌ها می‌کوشد، از آسیب مصون است. 🔸آیت‌الله مصباح یزدی بهترین جلوه از شخصیت «عمار» در دوران انقلاب اسلامی است. عمر این عالم فرزانه در و خلاصه می شد. جامعه ایرانی، و خصوصاً جامعه انقلابی باید نسبت به مقام «عمار انقلاب» آگاه باشد و در جهت شناخت او به جدّ و جهد بکوشد. 🔹رازِ آن پیامِ بلندبالای رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداشت شخصیت و کارنامه آیت‌الله مصباح یزدی را شاید در همین چارچوب باید فهمید؛ آری! امام خامنه‌ای برای آیت‌الله مصباح یزدی سنگِ تمام گذاشت، چنانکه امام خمینی قدس سره الشریف در شهادت آیت‌الله مطهری رحمه‌الله سنگِ تمام گذاشته بود. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
هرچه‌جـان‌‌است‌به‌قُربانِ‌اباعبدالله خبر آمد که حاجتش روا شد آخر... ۱:۲۰ حقيقت است... كه شيشه زلال حضورت... شكست و تكه‌تكه شد! اما... تكه‌های شكسته‌ات... تيز تَر از قبل... همچون خنجری بر آن گشته‌اند! شهادتت... اَهلی‌مِنَ‌العَسَل است؛ حاج قاسم! فاتح قلب مظلومين! حالا كه اربابت را زيارت کردی ... آسوده باش و آرام بگير! چرا كه تكه‌های تيز پيكرت... تا ابد، استخوان ظلم را خواهد شكافت! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 فرمانده میدان، سرباز خمینی و خامنه‌ای ✅ حاج قاسم یک نفر نبود، یک مکتب بود؛ خالص، بی‌ریا، بی‌ادعا، خاکی‌تر از همه‌ی سربازانش. ✅ عمرش را تا نفس آخر، خرج گسترش فکر و اندیشه امامین انقلاب و عقب‌راندن دشمن اسلام و انقلاب کرد؛ بدون ذره‌ای چشم‌داشت مادی، بدون اینکه حق مأموریت بگیرد. ✅ زندگی مثل مستضعفین، برای یک مسؤول بلندپایه! زندگی بدون رانت، بدون تبعیض، بدون زد و بند... ❓سرباز اگر دید مدیر و فرمانده‌اش نه مثل او، بلکه زاهدانه‌تر از اوست چه شوق و انگیزه‌ای برای جهاد خالصانه پیدا می‌کند؟ ♨️ مبادا ما حوزویان، فریب دنیا و مسؤولیت‌ها و مطامع مادی را بخوریم. ♨️ مبادا یادمان برود روزی طلبه‌ای ساده‌ بیش نبودیم. مبادا یادمان برود طلاب و مردم عادی را... ♨️ مبادا یادمان برود ولایت‌پذیری و عمل به فرامین ولایت فقیه را! ♨️ مبادا از انقلابی‌گری، فقط پوستین و ظاهر و شعارش سهم ما شود! مبادا در عمل، نحیف باشیم و در ادعا، فربه! ✅ حاج قاسم نه تنها حق ولایت‌مداری و مردم‌داری را تام و تمام ادا کرد؛ بلکه الگویی شد برای همگان... 🏴 و چقدر جانسوز است فراق جان‌فدا... کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
✅عفاف و حجاب در رفتار حضرت فاطمه(س)🔻 به چند نمونه اشاره می کنیم :👇 1⃣حجاب گرفتن از مرد نابینا! امام موسى کاظم(ع) به نقل از اميرالمؤمنين، على(ع) حكايت می فرمايند : روزى حضرت فاطمه(ع) نزد پدرش، رسول اکرم(ص) بود، كه مردى نابينا وارد شد؛ و در این هنگام حضرت فاطمه(س) خود را مخفى كرد. هنگامى كه مرد نابينا خارج شد، حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《لِمَ حَجَبْتِيهِ وَ هُوَ لاَ يَرَاكِ؟》 ♦️اى فاطمه(س)! چرا حجاب گرفتی درحالی که آن مرد نابینا بود؟ حضرت فاطمه(س) جواب داد : 📋《إنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِى فَإِنِّى أَرَاهُ وَ هُوَ يَشُمُّ الرِيحَ》 ♦️اگر آن نابينا مرا نمى بيند، من او را مى بينم، و اینکه او بوى زن را استشمام مى کند.(۱) 2⃣چيزى که براى بانوان بهتر است! حضرت فاطمه(س) می فرماید : 📋《خَيرٌ لِلِنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَينَ الرِّجالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ》 ♦️بهترين چيز براى حفظ شخصيت زن آن است که مردى را نبيند و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد.(۲) 3⃣تقسیم کار! امام على(ع) و حضرت فاطمه(س) از رسول خدا(ص) خواستند تا در تقسیم امور خانواده بین آن دو قضاوت کند. 📋《فَقَضَی عَلَی فَاطِمَةَ(س) بِخِدْمَةِ مَا دُونَ الْبَابِ وَ قَضَی عَلَی عَلِیٍّ(ع) بِمَا خَلْفَهُ》 ♦️رسول اکرم(ص) نیز کارهاى مربوط به درون خانه را براى فاطمه(س) و کارهاى بیرون خانه را براى على(ع) تعیین کرد. حضرت فاطمه(س) فرمود : 📋《فَلایَعْلَمُ ما دَخَلَنى مِنَ السُّرُورِ اِلاَّ اللّه ُبِاِکْفائى رَسُولُ الله(ص) تَحَمُّلَ اَرْقابِ الرِّجالِ》 ♦️جز خدا کسى نمى داند که من چقدر از این تقسیم خوشحال شدم زیرا از شانه به شانه شدن با مردان بیگانه نجات یافتم و مشکل برخورد با مردان نامحرم از دوشم برداشته شد.(۳) 4⃣نگرانی حضرت فاطمه(س)! در روایتی از اسماء نقل شده است که در همین روزها حضرت فاطمه(س) خطاب به اسماء فرمود : 📋《أَلَا تَرَیْنَ إِلَى مَا بَلَغْتُ؟ فَلَا تَحْمِلِینِی عَلَى سَرِیرٍ ظَاهِرٍ!》 ♦️آیا نمی‌بینی من در چه حالی هستم؟ مبادا مرا روی تخته‌ای بگذارید که جنازه‌ام ظاهر باشد. اسماء گفت : 📋《لَا لَعَمْرِی وَ لَکِنْ أَصْنَعُ نَعْشاً کَمَا رَأَیْتُ یُصْنَعُ بِالْحَبَشَةِ!》 ♦️نه! به جان خودم قسم! بلکه نظیر آن تابوتی را برای تو درست می‌کنم که در حبشه دیده بودم. فاطمه(س) فرمود : پس نمونه‌ی آن را به من نشان بده! پس؛ 📋《فَأَرْسَلَتْ إِلَى جَرَائِدَ رَطْبَةٍ فَقُطِّعَتْ مِنَ الْأَسْوَاقِ ثُمَّ جَعَلَتْ عَلَى السَّرِیرِ نَعْشاً وَ هُوَ أَوَّلُ مَا کَانَ النَّعْشُ فَتَبَسَّمَتْ وَ مَا رُئِیَتْ مُتَبَسِّمَةً إِلَّا یَوْمَئِذِِ》 ♦️اسماء فرستاد تا از بازار شاخه‌های تازه‌ی خرما آوردند. آنگاه آن تابوتی را که در حبشه دیده بود ساخت و آن اوّلین تابوتی بود که ساخته شد. حضرت فاطمه(س) پس از دیدن آن تابوت خندان و شاد شد و هیچ وقت غیر از آن موقع خندان نشده بود.(۴) در روایتی دیگر آمده که حضرت(س) وقتی تابوت را مشاهده نمود، فرمود : 📋《اُسْتُرِينِي! سَتَرَكِ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ》 ♦️حجم بدنم را بپوشان که خداوند متعال بدن شما را از آتش دوزخ مستور گرداند.(۵) 5⃣خطبه خواندن در نهایت عفاف و حجاب! بعد از غصب فدک توسط غاصبان، و ماجرای دردناک هجوم به خانه حضرت فاطمه(س)، حضرت(س) وارد مسجد پیامبر(ص) شد و برای مهاجر و انصار خطبه خواند. ایشان در قالب سه حجاب وارد مسجد شدند و در انظار عموم قرار گرفتند. 🔹۱)حجاب ظاهری ايشان با استفاده از خمار و جلباب! که در منابع آمده است : 📋《لَاثَتْ خِمَارَها عَلَی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا》 ♦️حضرت زهرا(س) خمار را به سر کردند و آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افكندند كه محيط بر تمام بدن ايشان بود. (خمار : روسری ای كه روی گردن و سينه را کاملا می پوشاند.) (جلباب : نوعی پوشش سراسری بوده كه روی لباس ها می پوشيده اند. شايد چيزی شبيه عبای امروز يا پيراهن بلند عربی باشد.) 🔹۲)حجاب پيكره ی ظاهری حضرت(س) به وسیله جماعت زنان! 📋《وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءٍ مِنْ قَوْمِهَا》 ♦️حضرت فاطمه(س) در میان گروهی كه به اصطلاح هم سن يا هماهنگ يا از ياران و خويشاوندان ايشان بودند حركت می كردند، در حاليكه چادرش به زمين كشيده می‌شد. 🔹۳)حجاب به واسطه پرده ای که میان زنان و مردان نصب شد. 📋《فَنِيطَتْ دُونَهَا مُلاَءَةٌ》 ♦️سپس ميان حضرت(س) و مردم پرده ای نصب شد.(۶) 📚منابع : ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۹۱ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۵۴ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۸۱ ۴)کشف الغمّه اربلی، ج۱، ص۵۰۳ ۵)تهذیب الاحکام طوسی، ج۱، ص۴۶۹ ۶)بحارالانوار مجلسی، ج۲۹، ص۲۳۶ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💔⃢🕊•عزیزِ ملت• یک روز به فکه، غرق غربت بودی یک روز حلب، جلوتر از خط بودی در سینۀ ما عشق تو امروزی نیست از دیر زمان عزیز ملت بودی🍂 زمانی مرد میدان شد که در نبردِ درونی با نفسش، قهرمان شد! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
📚 📚 👇 اگر شریک من، خمس سهم و سرمایه خود را ندهد، تکلیفم چیست؟ آیا ادامه شراکت با او جایز است؟ 👇 همه مراجع (به جز تبریزی و سیستانی): هیچ کدام نمی توانید در آن تصرف کنید و ادامه شرکت با او جایز نیست؛ مگر آنکه از حاکم شرع اجازه بگیرید. سیستانى: اگر شما خمس سهم و درآمد خود را بدهید، می توانید در سرمایه مشترک تصرف کنید." ♥️اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌ لِوَلیــِـــڪَ الفَـرَجــــ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیها مشهد 🆔@banifateme_mashhad
✅حضرت فاطمه(س) توجه ویژه‌ای به کمک به فقرا داشتند و هیچ مستمند و نیازمندی را از در خانه اش دست خالی باز نمی‌گشت. 1⃣اهدای لباس عروسی! 👤صفوری می نویسد : حضرت رسول اکرم(ص) در عروسی فاطمه(س) یک دست پیراهن نو به دخترش هدیه داده بود، تا در شب عروسی بپوشد. هنگامی که موکب عروس رهسپار خانه امام علی(ع) بود، زن سائلی پیش آمد، و در برابر عروس اظهار احتیاج نمود. حضرت فاطمه(س) که در آن وقت دو پیراهن داشت. یکی کهنه و دیگری نو، به مصداق آیه 《لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ》 هرگز به نیکی دست نمی‌یابید و از نیکان نمی‌شوید، مگر اینکه از آنچه دوست می‌دارید، انفاق کنید.(آل عمران ۹۲) عمل کرد و پیراهن نو را به فقیر بخشید. حضرت فاطمه(س) مظهر تقوا و ایثار، همراهان را به دور خود جمع کرد، و بی درنگ لباس عروسی را از تن در آورد و به آن زن فقیر بخشید. فردای آن شب هنگامی که رسول اکرم(ص) پیراهن کهنه را در تن او دید، حضرت(ص) پرسید : فاطمه(س) جان! چرا پیراهن نو را نپوشیده ای؟ حضرت فاطمه(س) عرض کرد : آن را به فقیر دادم. رسول اکرم(ص) تحت تأثیر محبتها و خلوص دخترش فاطمه(س) قرار گرفت و قطره ای اشک از چشمانش سرازیر شد، فاطمه(س) را به نشانه ی محبت به سینه اش چسبانید.(۱) 2⃣تقسیم کار با کنیز! 👤قطب الدین راوندی می نویسد : روزی سلمان فارسی به خانه فاطمه(س) آمد. آن حضرت(س) را دید که در کنار آسیاب نشسته و به آرد کردن جو برای خانواده مشغول است. دست بانوی دو سرا، مجروح شده و پینه بسته و خونش بر چوب آسیا لخته بسته است. در همان حال فرزند کوچکش امام حسین(ع) در گوشه ای از خانه از گرسنگی در اضطراب و گریه است. سلمان گفت : ای دختر رسول خدا(س)! دست های شما از آسیاب کردن مجروح شده است. فضّه خادمه تان حاضر است چرا این کار را به او نمی سپارید؟ حضرت(س) فرمود : 📋《اَوْصَانِى حَبيبِى رَسـُولُ اللهِ(ص) اَنْ تَكُونَ الْخِدْمَةُ لَها يَوْماً وَ لِى يَوْماً فَكَانَ اَمْسِ يَوْمَ خِدْمَتِهَا وَ الْيَوْمُ يَوْمُ خِدْمَتِى》 ♦️رسول خدا(ص) به من وصیت کرده است که خدمت خانه یک روز با او باشد و روز دیگر با من و امروز نوبت من است.(۲) 📖دلربايي همه آن نيست که عاشق بکشند، خواجه آن است که باشد غم خدمتکارش! حافظ 3⃣گردنبد با برکت! 👤علامه مجلسی می نویسد : روزی حضرت رسول اکرم(س) در مسجد نشسته بودند. عرب بادیه نشینی وارد شد و گفت : ای رسول خدا(ص)! من گرسنه ام، لباس مناسبی ندارم، پولی هم ندارم و مقروض هستم. مرا کمکم کنید. حضرت(ص) به بلال فرمود : این مرد را به خانه فاطمه(س) ببر و به دخترم بگو که پدرت او را فرستاده است. بلال آمد و داستان را برای حضرت فاطمه(س) تعریف کرد. حضرت(س) گردنبند خود را که هدیه بود، به بلال دادند و فرمود : این گردنبند را به پدرم بده تا مشکل را حل کنند. بلال بازگشت و امانتی را تحویل رسول اکرم(س) داد. رسول اکرم(س) فرمودند : هر کس این گردنبند را بخرد، بهشت را برای او تضمین می کنم. عمّار یاسر آن را خرید و مرد سائل(فقیر) را به خانه خود برد. به او لباس و غذا داد و دو برابر میزان قرض به او پول داد. سپس عمار غلام خود را صدا زد و گفت : این گردنبند را به خانه فاطمه(س) می بری و می گویی که هدیه است. تو را نیز به فاطمه(س) بخشیدم. غلام گردنبند را به حضرت(س) داد و گفت : عمار مرا نیز به شما بخشیده است. حضرت(س) نیز غلام را در راه رضای خدا آزاد کردند. غلام گفت : متعجبم! چه گردنبند با برکتی! گرسنه ای را سیر کرد، بی لباسی را پوشاند، قرض مقروضی را ادا کرد، غلامی را آزاد کرد و دوباره نزد صاحبش بازگشت.(۳) 4⃣نزول آیه هل اتی! 👤ابن فتال نیشابوری می نویسد : نقل است روزی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شدند. امام علی(ع) به همراه حضرت فاطمه(س) برای بهبودی فرزندان نذر کردند، که در صورت بهبودی، سه روز روزه بگیرند. حسنین(ع) بهبودی کامل یافتند و همگی روزه گرفتند. هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد. آنان افطار خود را در آن شب به او دادند، و آن شب را جز آب چیزی نخوردند، و با شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند. شب دوم یتیم و شب سوم نیز اسیری آمد، و همان عمل را با آن دو کردند. صبح روز چهارم که شد، علی(ع) به همراه حسنین(ع) نزد رسول خدا(ص) آمدند. رسول اکرم(ص) وقتی حالات حسنین(ع) را دیدند، متاثر شدند. در همین حال جبرئیل نازل شد، و عرضه داشت : ای رسول خدا(ص)! این سوره را بگیر، خدا تو را در داشتن چنین اهل بیتی تهنیت می‌گوید، آنگاه آیات آغازین سوره‌ی «هل أتی» را قرائت کرد.(۴) 📚منابع : ۱)نزهة المجالس صفوری، ج۲، ص۱۷۵ ۲)الخرایج و الجرایح راوندی، ج۲، ص۵۳۰ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۵۶ ۴)روضة الواعظین ابن فتّال، ج۱، ص۱۶۰ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽میگن چرا حضرت علی علیه السلام سه روز بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ازدواج کردند؟ مگر حضرت علی علیه السلام سلام‌الله‌علیها رو دوست نداشتند؟! 🔊 حجت‌الاسلام 💥حتما ببینید وانتشار دهید کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🏴«السَّلامُ عَلَیکِ یَا زَوجَةَ وَصِیِّ رَسَولِ الله»🏴 ▪️بی‌گمان ام البنین با عشق نسبت داشته است ▫️چون که در نزد علی بسیار حرمت داشته است ▪️التفاتی کرده مولامان و با این التفات ▫️بر سر آن مهربان بسیار منت داشته است ▪️بی‌جهت ننشسته مهرش بر دل و جان علی ▫️فاطمه با فاطمه قطعا شباهت داشته است ▪️نام این بانو کنار نام زهرا می‌برند ▫️بس که این بانو به آن بانو ارادت داشته است ▪️صاحب این روح زهرایی شدن آسان نبود ▫️سالها روی لبش کوثر تلاوت داشته است ▪️مهربانی بین که او با بچه‌های فاطمه ▫️بیشتر از بچه‌های خود محبت داشته است ▪️تا که بغض بچه‌ها با نام مادر نشکند ▫️از همین همنام بودن هم خجالت داشته است ▪️رنگ نخلستان گرفته چشم‌های عاشقش ▫️بس که با غم‌های مولایش رفاقت داشته است ▪️مادر عباس شد تا علقمه باور کند ▫️خون او در اصل عاشورا شراکت داشته است ▪️از مزار خاکی‌اش هم می‌توان فهمید که ▫️هرکسی شد فاطمه سهمی ز غربت داشته است ▪️یا اباالفضلی بگو کز خانه‌ی ام البنین ▫️دست خالی بر نگشته هر که حاجت داشته است! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🏴«السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع فَاطِمَةَ بِنت حزَام الکلابیّة»🏴 🏴🌺ام البنین، مادر پسرانِ علی علیه السلام، بعد از عمری تلاش، شکیبایی و استقامتْ با اهدای چهار فرزند رشید به پیشگاه مولایش، حسین بن علی علیه السلام، با دلی مالامال از محبت و عشق، راهی دیار دوست شد و در بقیع، آرامگاهِ خوبان، در جوار دیگر فرزند زهرا علیها السلام برای همیشه رحل اقامت افکند..! 🏴🌺رحلت جان سوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، شاه بانوی بنی هاشم، حضرت فاطمهٔ امّ البنین(علیهاالسلام) بر تمامی شیعیان و محبّان تسلیت باد. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🌀 حجاب ضرورت شرعی است‼️ 📝 ضعیف الحجابها را متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی نکنیم/ اینها بچه‌های خودمان‌اند، دخترهای خودمان‌اند 💠 سیدالقائد آیة الله العظمی خامنه ای مدّظله الشریف امروز:👇 🔸 در این قضایای اخیر خب دیدید دیگر، علیه حجاب و اینها خیلی کار شد. چه کسی ایستادگی کرد در مقابل این تلاشها و فراخوانها؟ خود زنها. زنها ایستادگی کردند. آنها امیدشان به همین زنهایی بود که شما بهشان میگویید بدحجاب. امیدشان به اینها بود. امیدشان این بود که همینهایی که حالا حجاب نیمه‌کاره دارند، به کلی کشف حجاب کنند؛ نکردند. یعنی زدند تو دهن آن تبلیغ‌کننده و فراخوان فرستنده. ✅ حجاب یک ضرورت شرعی است. شریعت است. یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه و شبهه کنند که آیا حجاب هست؟ لازم است؟ هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود. ✅ منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی، نه. من قبلاً هم گفتم یک وقتی در سفری از سفرهای شهرستانی، استانی که میرفتم در جمع علما گفتم این را، علمای آنجا جمع بودند. گفتم چرا بعضی از شما متهم میکنید گاهی این خانمی را که حالا مثلاً فرض کن یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب، حجابش ضعیف است. چرا متهم میکنید؟! اینها کسانی هستند [که وقتی] بنده وارد این شهر شدم و جمعیت آمدند استقبال، شاید یک سوم جمعیت اقلاً این جور خانم‌ها هستند دارند اشک میریزند، نمی‌شود گفت این ضدانقلاب است. مثلاً فرض کنید که فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت میکند. اینها بچه‌های خودمان‌اند، دخترهای خودمان‌اند. در مراسم ماه رمضان در شب‌های احیا عکس‌هایش را برای من می‌آورند، با ریخت‌های مختلف قواره‌های مختلف، زنها اشک میریزند. من حسرت میخورم به آن جور اشک ریختن. میگویم ای کاش من هم میتوانستم این جور مثل این دختر مثل این زن جوان اشک بریزم. این را چه طور میشود متهمش کرد؟! ✅ بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این را از حوزه‌ی دین و انقلاب و اینها خارج بکنیم خارج بدانیم، چرا؟ خب البته همه‌ی ما یک نقص‌هایی داریم باید نقص‌ها را برطرف کنیم هر چه میتوانیم برطرف کنیم بهتر است.‌ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
چرا در کربلا حضور نداشت؟ ✍ استادمحقّق آیة الله یوسفی غروی: ایشان در آن زمان بانوی میان سالی بود؛ یعنی اگر هنگام ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) در سال بیستم هجری حدوداً بیست ساله بوده، در هنگام واقعه کربلا که ابتدای سال ٦١ق اتفاق افتاد در حدود شصت سال داشته. و بعنوان همسر امیرالمؤمنین(ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. از سوی دیگر، ظاهر حرکت کاروان امام حسین(ع) در همان ابتدا اینطور نبود که به قصد کربلا و شهادت باشد؛ خروج شبانۀ امام(ع) و اهل بیتش در شب بیست و نهم رجب سال شصت هجری قمری از مدینه به سمت مکه بود، نه کربلا! و به این قصد بود که در پناه حرم امن الهی در امان باشند بدین صورت که یزید از اینکه امام را بین دوراهیِ قتل یا بیعت مطلقه گذاشته بود کوتاه بیاید. که در این سفر، فرزندان ام‌البنین همراه امام حسین(ع) و در رکاب ایشان بودند. و دعوت کوفیان از امام(ع) در این مدتِ اقامتِ حدوداً چهار ماهۀ امام در مکه انجام گرفت، نه پیش از خروج امام(ع) از مدینه! اهل کوفه که خود از خلافت یزید ناراضی بودند و نمی‌خواستند زیر بار بیعت او روند هنگامی که از خود داری امام(ع) از بیعت با یزید و پناه بردن ایشان به حرم مکه مطلع شدند با فرستادن نامه‌هایی ایشان را به کوفه دعوت، و آمادگی خود جهت حمایت و دفاع از ایشان، و حتی آمادگی‌شان جهت اخراج حاکم کوفه را اعلام نمودند. امام(ع) اقامتش در پناه حرم مکی را ادامه داد تا آنکه با شروع ایام حج و سرازیر شدن مسلمانان از سراسر مناطقِ دور و نزدیکِ سرزمین پهناور اسلامی به مکه و بالا رفتن احتمال پیوستن آنان به امام یا دست‌کم تحت تأثیر قرار گرفتنشان جهت خروج از بیعت با یزید، تهدیدها و فشارهای یزید بر امام(ع) شدیدتر شد و به جایی رسید که دستور خونریزی مطلق یعنی حتی در داخل مسجدالحرام و در جوار کعبه را صادر کرد. با این تشدّد دستگاه خلافت، امام برای جلوگیری از شکسته شدن امنیت و احترام خانۀ خدا چاره‌ای نداشت جز اینکه یا ذلت بیعت مطلقه را بپذیرد یا از حرم مکه خارج شود تا تهوّر و گستاخی و بی‌پروایی یزید و آل ابی‌سفیان در جنگ طلبی و خونریزی، در منطقۀ حرم انجام نگیرد و موجب شکسته شدن حرمت مکه و مسجدالحرام نشود. لذا امام(ع) و همراهانش در روز هشتم ذی حجه، روز ترویه، از مکه خارج شدند. و در انتخاب مقصد، از آنجا که در تمام این مدتِ اقامت امام در مکه، اهالی هیچ منطقه‌ای جز کوفه از بیعت با یزید خودداری نکرده و ارتباطی با امام برقرار نکرده بودند. بنابراین به طور طبیعی راه و مقصدی برای امام(ع) نبود مگر کوفه. و این سفر هم ظاهرش از ابتدا معلوم نبود که به کربلا منجر می‌شود، بلکه هجده هزار نفر از کوفیان و اهل عراق با مسلم بن عقیل سفیر امام بیعت کرده بودند، و چهار هزار نفرشان در خانه‌های اطراف محل سکونت مسلم از او نگهبانی می‌کردند. شاید اگر این سفر امام به عراق به فرجام می‌رسید و پرچم عدل علی(ع) و خلافت اولاد معصومش در کوفه برپا می‌شد، فرزندان ام‌البنین(س)، مادر را نیز به کوفه دعوت نموده و در آن‌جا میزبان او می‌شدند. اما وضعیت به گونۀ دیگری پیش رفت و حضرت ام‌البنین(س) به طبیعت حال همچنان در مدینه ماند و خبر واقعه کربلا و شهادت فرزندانش را به او رساندند. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر مطلع بودن از فرجام خروج امام حسین(ع) از مدینه که به شهادت امام(ع) و اسارت اهل بیتش می‌انجامد، موجب همراهی ام البنین(س) می‌شد پس ام سلمه که توسط خود امام(س) از سرانجام این سفر مطلع شده بود چرا با امام نرفت؟ آیا به دلیل آیۀ ﴿وَقَرۡنَ فِی بُیُوتِكُنَّ﴾(أحزاب/٣٣)؟ و آیا این آیه شامل ام البنین(س) نمی‌شد؟ ✍استادمحقّق آیةالله یوسفی غروی : اصل خبر أم سلمه از طریق سید بن طاووس شهرت پیدا کرده و سند معتبری ندارد. از لحاظ محتوا نیز خبر ابن طاووس با محتوای اخبار معتبر همخوانی ندارد؛ زیرا اخبار معتبر گویای اینست که خروج امام از مدینه بصورت ناگهانی و شتابان و در دل تاریکی شبِ ۲۹ ماه یعنی شب غیرمهتاب بوده، حال آنکه خبر ابن طاووس متضمن این معناست که مردم از تصمیم امام بر خروج از مدینه آگاه شده بودند. و اگر چنین می‌بود که مردم مطلع می‌ بودند عوامل حکومتی گزارش می‌دادند و مانع می‌شدند. همچنین در آن خبر اینطور آمده که در هنگام روز أم‌سلمه آمده گریه کرده و امام دلداریش داده و أم‌سلمه می‌گوید : «وَلدي إن ذهبتَ فلا تذهبْ إلی العراق...» فرزندم! اگر حتماً رفتنی هستی پس به عراق نرو! در حالیکه در آن برهه هیچ حرفی از عراق و کربلا نبوده، و اصلاً فرستادن مأموران والیِ مدینه جهت احضار و اجبار امام(ع) بر بیعت در هنگام غروب بود و امام به مأموران فرمود : حالا باشد فردا صبح تا ببینیم چه می شود، و امام(ع) در دل همان شب به همراه فرزندان و برادران و اهل بیتش شتابان راهی مکه شد؛ یعنی بعد از این ابلاغ و احضار از طرف حاکم مدینه دیگر اصلاً امام در مدینه نماند تا أم‌ سلمه خدمت ایشان برسد و نصیحتی کند و گفتگویی میانشان باشد. و بالاخره با غیر معتبر بودن اصل خبر دیگر جایی برای توجیه و تأویلش نمی‌ماند. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
اگر یا ام سلمه همراه امام حسین(ع) می‌بودند آیا مانع از وقوع خونریزی و هتک حرمت و لااقل مانع از اسارت زنان نمی‌شدند؟ ✍ استادمحقّق آیةالله یوسفی غروی : خیلی بعید است.. بلکه احتمالاً آنها را هم خارجی حساب کرده و اسیر می‌کردند؛ یزیدی که حتی جوار کعبه و معلق بودن به پردۀ کعبه را حرمت نمی‌نهد، بلکه خودِ کعبه را نیز به هدف چیره شدن بر رقبای سیاسی‌اش به منجنیق می‌بندد، گستاخی‌اش در حدی هست که برای زیر پا گذاشتن اعتبار و وجاهت أم‌سلمه نیز بی‌بهانه نماند. 📚منبع : پرسش و پاسخ‌های شفاهی از آیةالله یوسفی غروی مدّظله العالی کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
«أيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَ ناشِرُ رايَهِ الْهُدى؟» 📌جلسه دعای ندبهٔ صبح های جمعه بنی فاطمه(س) ◼️باگرامی داشت سوّمین سالگرد شهیدسپهبد حاج قاسم سلیمانی،در روز وفات حضرت ام البنین(س) این هفته ۱۴٠۱/۱٠/۱۶ اوّل طلوع آفتاب برگزارمی شود: 🎤 قرائت دعای پرفیض ندبه بانوای 🎙سخنران:حجةالاسلام والمسلمین 🎤 بامدیحه سرایی مداح اهل بیت(ع) ◼️مکان: خیابان فلسطین_انتهای فلسطین۱۸_علامت پرچم کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 وَقَالَ عَلَيهِ السَّلامُ لا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُوَ. امام (عليه السلام) فرمود: برآوردن حاجات مردم کامل نمى شود مگر با سه چيز: کوچک شمردنش تا بزرگ گردد، و مکتوم داشتنش تا آشکار شود، و تعجيل در آن تا گوارا گردد. 🔷🔸 سه شرط خدمت به مردم: مى دانیم برآوردن حوایج نیازمندان و حل مشکلات مردم از مهم ترین مستحبات و بهترین طاعات است تا آنجا که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم: «مَنْ سَعَى فِی حَاجَةِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ طَلَبَ وَجْهِ اللَّهِ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَة یَغْفِرُ فِیهَا لاَِقَارِبِهِ وَ جِیرَانِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَمَعَارِفِه; کسى که براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و کوشش کند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نویسد و حتى به سبب آن بستگان و همسایگان و برادران دینى و آشنایانش مشمول غفران الهى مى شوند».(1) 🔷امام(علیه السلام) در این گفتار نورانى اش شرایط کمال قضاى حوایج را در سه چیز خلاصه کرده، مى فرماید: «برآوردن حاجات مردم کامل نمى شود مگر به سه چیز: ↩️کوچک شمردنش تا بزرگ گردد و ↩️ مکتوم داشتنش تا آشکار شود و ↩️تعجیل در آن تا گوارا گردد»; (لاَ یَسْتَقِیمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِیلِهَا لِتَهْنُؤَ). بسیارند کسانى که وقتى حاجت نیازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى کنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى که حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. این گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پیدا مى کند که انسان آن را کوچک بشمرد و این نشانه بزرگى شخصى است که حاجت را برآورده است. هنگامى که او در نظرها بزرگ شد کار او نیز بزرگ شمرده مى شود. 👈همچنین در صورتى ارزشمند است که آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا کننده نزد همه محفوظ بماند; ولى از آنجا که حس کنجکاوى در مردم زیاد است، سرانجام این گونه خدمات آشکار مى شود و با اهمیت از آن و صاحبش یاد مى کنند و او را به فضایل اخلاقى مى ستایند. اضافه بر این اداى حاجتى ارزشمند و گواراست که به سرعت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه کسى که به او نیاز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحمیل کند. در این هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برایش گوارا نخواهد بود. لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; یعنى این سه کار، این سه نتیجه را در پى دارد. گفتنى است که در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترین کارهاى خیر شمرده شده، بلکه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعلیم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت کاملاً انسانى و گوارا صورت گیرد. 🔷البته در قرآن مجید دستور به هاى پنهان و آشکار هر دو داده شده و کسانى را که اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشکار انفاق مى کنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشکلات دنیا) از ایشان نفى شده است. 🔷 (الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ سِرًّا وَعَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ).(3) 👈ولى این دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زیرا گاه انفاق آشکار سبب تشویق دیگران مى گردد و سرمشقى براى سایرین است و در نتیجه انفاقى انفاق هاى دیگر را در پى دارد و از این نظر مطلوب است افزون بر این تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسیس بودن و عدم اداى واجبات از میان مى برد و این خود 🔻هدف مهم دیگرى است; ولى در هر حال اصل و اساس بر این است که ا و قضاى حوایج باشد جز در موارد استثنایى مثل آنچه در بالا آمد. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🏴شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها  به وسیله سم ⭕️ حضرت سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه برآمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری های مستمر ، مردم را متوجه ظلم و بی لیاقتی حکام وقت می نمود. لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم و به شهادت رساندند . چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب " زنان نابغه" و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب "ام البنین" نگاشته اند که بنی امیه همسر امیرالمومنین صلوات الله علیه، ام البنین سلام الله علیها را مسموم و به شهادت رساندند. 📚 وقایع الشیعه / وقایع سیزدهم جمادی الثانی ص۸۵ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا