eitaa logo
هیئت جوانان بنی هاشم
142 دنبال‌کننده
269 عکس
41 ویدیو
1 فایل
هیئت جوانان بنی هاشم تأسیس : ۱۳۹۶ وقتی عَلَم هیئت زده شد دبیرستانی بودیم و فکرشو نمی‌کردیم از چند نفر بیشتر بشیم ولی به امید خدا از آنروز با کرامات اهل بیت(ع) تونستیم در راستای رضای الهی قدم های بیشتری برداریم @AmirHossein_Panahi
مشاهده در ایتا
دانلود
📜امام حسین علیه السلام الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون ونمردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» 📖  تحف العقول، ص ۲۴۵ 🔷🔸💠🔸🔷 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔@banihashem1396
⭕️ جلسه چهارم(آخر) هیئت 🗓 محرم ۱۴۰۳ ☑️ @banihashem1396
کوفه؛ از آغاز تا عاشورا، جلسه چهارم.mp3
31.47M
⭕️جلسه چهارم(آخر) محرم ۱۴۰۳ «کوفه؛ از آغاز تا عاشورا» ☑️ @banihashem1396
مرثیه و نوحه‌خوانی، محرم ۱۴۰۳، جلسه چهارم.mp3
38.3M
⭕️جلسه چهارم(آخر) محرم ۱۴۰۳ ذاکران: کربلایی سیدجواد چاووشی، کربلایی امیرحسین پناهی ☑️ @banihashem1396
💠 [۱] طمع، ویرانگر شخصیت انسان أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه. آن که طمع را شعار ساخت شخصیت خود را باخت و آن کس که سفره‌ی دل نزد هر کس بگشاد به خفت و خواری خود رضایت داد، و هر کس که زبانش فرمانروای او باشد ارزش خود را از دست خواهد داد. این کلام دارای سه فصل است: - فصل اول درباره‌ی طمع «أَزْرَى بِنَفْسِهِ» یعنی خود را کوچک و خوار کرد، «اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» یعنی طمع را شعار خود قرار داد و ملازم و همراه خود ساخت؛ با طمع خو گرفت. و در حدیث آمده که «طمع فقر موجود است.» یعنی کسی که طمع می‌ورزد، احساس فقر و ناداری می‌کند و می‌خواد آن را برطرف کند، در حالی که خود این حالت، فقر و ناداری را می‌آفریند و بیشتر می‌کند. همچنان که می‌گویند: بیشتر سقوط و هلاکت اندیشه‌ها در اثر طمع است. - فصل دوم درباره‌ی شکایت و گلایه: «مَنْ كَشَفَ ضُرِّهِ» یعنی از بدحالی و فقر به دیگران شکایت می‌کند و به همین معنی است: به کسی گله و شکایت نکنید که اگر او دشمن باشد خوشحال شود و اگر دوست باشد ناراحت گردد و در هر صورت خوشحالی دشمن و ناراحتی دوست پسندیده نیست. - فصل سوم درباره‌ی نگهداری زبان: و درباره‌ی آن مطالب زیادی آمده که از شماره خارج است. از آن جمله است: سلامتی انسان در نگهداری زبان است. و نیز آمده: « چه بسا جمله و کلمه که باعث ریختن خونی گردد. زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد و موجب پشیمانی می‌گردد.» شاعری گفته است: «جوان از لغزش زبانش می‌میرد در حالی که از افتادن بر زمین نمی‌میرد.» 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔 @banihashem1396
💠 [۲] شگفتا از انسان اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ. شگفتا از این انسان که با اندک پیهی می‌بیند و با تکه گوشتی می‌گوید و با قطعه استخوانی می‌شنود و از دریچه‌ای تنفس می‌کند. «ابن ابی‌الحدید» می‌گوید: این سخنی است که باید بخشی از آن را به ظاهر الفاظ آن معنا کرد چون امام با توده‌ی مردم صحبت می‌کرد و به اندازه‌ی فهم مخاطبین مطالب را بیان می‌فرمود و از مطالب علمی که عقل آنان دریافت نمی‌کرد و بدان قد نمی‌داد پرهیز می‌نمود. «والخرم» شکاف و سوراخ در اینجا منظور سوراخ بینی است. امام علیه‌السلام در این حکمت بر ظرافت آفرینش انسان و بیان بعضی رموز حکمت الهی در او آگاهی بخشیده است و مقصود امام از آن استدلال بر حکمت آفریدگار است. امام علیه‌السلام در این سخن به چهار مورد که جای اندیشیدن و عبرت گرفتن است اشاره فرموده که آن عبارت است از: ابزار «دیدن» و «سخن گفتن» و «شنیدن» و «تنفس کردن» و نیز نکته‌ی ادبی جالبی را در بیان مطالب فوق رعایت کرده که در اصطلاح ادب عربی بدان «سجع متوازی» گویند. 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔 @banihashem1396
📜امام حسین علیه السلام یَا ابنَ آدَمَ! اِنَّما اَنتَ اَیّامٌ، کُلَّما مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُک ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می کنی. هر روزی که می گذرد، بخشی از وجود تو از دست می رود. 📖  ارشاد القلوب، ص ۲۴۵ 🔷🔸💠🔸🔷 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔@banihashem1396
🔖گفتارى در معناى بيمارى دل‌ جمله: " فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ" بطور اجمال دلالت دارد بر اينكه دل انسانها در خطر نوعى بيمارى قرار دارد و قهرا وقتى براى چيزى حالت بيمارى تصور شود حالت سلامتى هم دارد، چون صحت و مرض در مقابل هم هستند، تا يكى از آن دو فرض نداشته باشد طرف ديگر نيز فرض ندارد وقتى يكى از اين دو حالت مى‌تواند در دلى يا هر چيزى محقق شود كه قبلا آن چيز، چيزى باشد كه تحقق طرف ديگر و حالت ديگر نيز در آن ممكن باشد، نظير كورى و بينايى كه خواننده توجه دارد به اينكه ديوار را به عنوان اينكه نمى‌تواند ببيند كور نمى‌خوانيم زيرا استعداد بينايى در آن نيست و همچنين نمى‌توان آن را به هيچ مرضى متصف كرد، چون استعداد صحت و سلامتى ندارد. و در كلام خداى عز و جل هر جا كه خداى تعالى براى دلها اثبات مرض كرده، احوال آن دلهاى مريض و آثار آن را بيان كرده و در بيانش امورى را ذكر نموده كه دلالت دارد بر اينكه آن دلها استقامت فطرى خود را از دست داده، از راه ميانه منحرف شده‌اند، به آيات زير توجه فرمائيد: " إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً" ، " إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ"، " لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ" و آياتى ديگر. و كلى مطلب اين است كه مرض قلب عبارت است از اينكه قلب دچار نوعى ترديد و اضطراب شود كه مساله ايمان به خدا و اطمينان نسبت به آيات او را كدر و ناصاف كند و ايمان در آن قلب آميخته با شرك شود و لذا مى‌بينيم كه در مرحله خلق و خوى احوالى و اخلاقى متناسب با كفر بر آن عارض مى‌گردد و در مرحله عمل كارهايى از آن سر مى‌زند كه متناسب با كفر به خدا و به آيات او است. در مقابل، سلامتى قلب و صحت آن عبارت است از اينكه قلب در مستقرى قرار گيرد كه خلقتش در همان مستقر بوده و يا به عبارت ديگر عبارت است از اينكه قلب راه ميانه را از دست ندهد و برگشت اين حالت به خلوص قلب در توحيد خداى سبحان و اعتماد كردن به جناب او و بريدن از هر چيز ديگرى است كه هواى نفس به سوى آن كشش دارد، اين نكته از آيه زير به چشم مى‌خورد كه مى‌فرمايد:" يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ" 📚ترجمه‌ی المیزان، جلد پنجم، ص۶۲۰ ☑️ @banihashem1396
💠 [۳] خوبی از هرکس خوب است إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى قَوْمٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَيْرِهِمْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ آن‌گاه که دنیا به کسی روی آورد خوبی‌های دیگران را بدو عاریت دهند، و چون پشت کند، خوبی‌های او را هم نادیده انگارند. هارون‌الرشید روزگاری جعفر بن یحیی را دوست می‌داشت و مورد احترام و نظر او بود. او به خدا سوگند یاد می‌کرد جعفر بن یحیی از «قسِّ بن ساعد» فصیح‌تر، از «عامر بن طفیل» شجاع‌تر، و از «عبدالحمید بن یحیی» در نویسندگی قوی‌تر، از «عمر بن خطاب» سیاستمدارتر و از «مصعب بن زبیر» زیباتر است (با این که او خوش سیما نبود زیرا دارای صورتی دراز بود) و از «حجاج بن عبدالملک» خیرخواه‌تر و از «عبدالله بن جعفر» بخشنده‌تر و از «یوسف پسر یعقوب» پاکدامن‌تر است. اما زمانی که نظرش از او برگشت تمام خوبی‌های واقعیش را هم که هیچ کس در آن تردیدی نداشت انکار کرد و نادیده گرفت مانند زیرکی و بخشندگی او. و این جعفر کسی بود که هیچ کس جرأت نداشت که روی سخن و نظر او حرفی بزند و یا آن را نپذیرد. 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔 @banihashem1396
🔖قال الصّادق (علیه السلام)   فِی قَوْلِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ قَالَ: مَا زَالَ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ (علیه السلام) دَوْلَهًٌْ لِلَّهِ وَ دَوْلَهًٌْ لِإِبْلِیسَ فَأَیْنَ دَوْلَهًُْ اللَّهِ أما هُوَ قَائِمٌ وَاحِدٌ. 🏷وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ یعنی: این روزها را میان مردم می‌گردانیم. از زمان خلقت آدم همیشه دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده، پس در این زمان دولت خدا کجاست؟ آگاه باشید که صاحب دولت خدا قائم آل محمّد (علیهم السلام) است. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۷۴ ☑ @banihashem1396
[السَلامُ عَلی الحُسینِ و علَی عَلیِّ بنِ الحُسِین] 📌 مراسم عزاداری ماه محرم 🎙 سخنران: حجت الاسلام سیدمحمدرضا پرهیزگار 🎤 ذاکر: کربلایی سیدجواد چاووشی، و دیگر مداحان 🗓 جمعه ۱۲ مرداد، بعد از نماز مغرب و عشاء 📍 خیابان چهارمردان، چهار راه سجادیه، خیابان شهیدان برقعی، مسجد سرحوض جهت کمک مالی به هیئت و برگزاری مراسم: 💳 5892101520068897 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰هیئت جوانان بنی هاشم 🆔@banihashem1396
یا لَیتَنا کُنّا مَعَکُم فَنَفوزُ فَوزًا عَظیمًا ... 🥀
🔖بيان اينكه رحمت خدا عام و عذاب او خاص است‌ " قالَ عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ" اين جمله جواب خداى سبحان است به درخواست موسى، و بطورى كه مى‌بينيد خداوند اين جواب را طورى بيان كرده كه هم جواب درخواست موسى باشد و هم در مقابل كلامى كه او قبل از درخواست خود گفته بود و به عرض رسانيده بود كه‌ " رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَ إِيَّايَ" قرار بگيرد، و اگر رساندن عذابش را مقيد به جمله " هر كه را بخواهيم" كرده و در رحمت خود چنين تقييدى را به كار نبرده براى اين بوده كه عذاب از اقتضاى عمل گنهكاران ناشى مى‌شود نه از ناحيه خود او، از ناحيه او جز رحمت ناشى نمى‌شود هم چنان كه فرموده: " ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ"  و نيز فرموده: " لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ"  و از اين دو آيه به خوبى بر مى‌آيد كه اگر خداوند گنهكاران را عذاب مى‌كند، اين عذاب كردنش به اقتضاى ربوبيتش نيست، و گر نه جا داشت تمامى افراد را عذاب كند، و حال آنكه مشيتش به عذاب افراد معينى تعلق مى‌گيرد، و معلوم است كه مشيتش تعلق نمى‌گيرد مگر به عذاب كردن آن افرادى كه نعمتش را كفران كرده‌اند، پس باز عذاب او مستند به گنهكاران است نه مستند به خود او. 📚ترجمه‌ی المیزان، جلد هشتم، ص ۳۷۵ ☑️ @banihashem1396
⭕️ جلسه هیئت 🗓 جمعه ۱۲ مرداد، محرم ۱۴۰۳ ☑️ @banihashem1396
Heiat.mp3
28.79M
⭕️جمعه ۱۲ مرداد، محرم ۱۴۰۳ ذاکران: کربلایی سیدجواد چاووشی، کربلایی امیرحسین پناهی ☑️ @banihashem1396