💠 چرا پرداختن به عقلانیت حجاب؟
🔹عقلانیت جایگاهی دارد که به بیانی از وجود انسان، تنها عقل وجهه باقی انسان است،
"ای برادر تو همه اندیشه ای
مابقی را استخوان و ریشه ای"
🔸بررسی تاریخ تمدن غرب، نشان می دهد، پرداختن به مبانی عقلی در مواجهه با حکمت اسکولاستیک و کلام غیرعقلایی مسیحی، تحولی در دنیای غرب رقم زد که در سده های بعد، منجر به ارتقای جایگاه مادی غرب، در راستای فلسفه مطلوب ایشان شد، استفاده حداکثری از طبیعت و لذت حداکثری، نگاهی که در خصوص پوشش انسانها نیز به لذت، به عنوان مهمترین، شاخصه نگریست.
قرآن مجید، اما با عقلانیتی جامع، انسان دارای خلقتِ عرش تا فرش را، در خصوص انتخاب فلسفه زندگی، به تقرب به سرمنشاء خلقت دعوت می کند،
عقلانیت تک بعدی غرب، در پی ریزی تمدن خود، موفقیتی داشتند و آن هم توجه به بنای عقلایی مادی و فلسفه انسان مورد تعریف خود و تلاش برای امتداد بخشی به این عقلانیت، در زندگی بود.
↩️ البته محدودیت های جهان مادی و شعار لذت حداکثری، قطعا تناقضاتی ایجاد می کرد، که جنسی که در مدیریت اقتصاد دست کمتری داشت، برای سوژه لذت بودن، منتخب تر بود.
لذا برای فهم عمق جنایت غرب در حق انسانیت خصوصا زنان، پرداختن به «عقلانیت و فلسفه پوشش»، در تمدن های متنوع، بسیار بسیار حائز اهمیت است.
قرآن عبارتی عمیق در شکستن این «لذت گرایی عموما مردسالارانه» دارد، که اغلب در توجه به عمق آن، کم لطفی شده است:
🔸ذلک اذنی أن یعرفن و لا یوذین،
(حجاب برای این است که شناخته شوند و اذیت نشوند)،
باید پرسید دقیقا چگونه شناخته شوند که اذیت نمی شوند و چگونه اذیت می شوند؟!
تمدن غرب،چنان انسان را دچار غفلتی عمیق کرده و اغلال خودفراموشی را بر بشر زده است که از عمق این اذیت، غافل شده اند و خود زنان، از این اذیت استقبال هم ناخواسته می کنند.
🔹تحلیل و تبیین عقلایی تمدن توحیدی، در مقوله پوشش، حتما دارای ابعاد بنیادینی است که کما اینکه فلسفه غرب در ارائه فلسفه زندگی مادی و امتداد آن، دسته بندی های ملموس تری ارائه نموده، در بحث پوشش هم ادعاهای بیشتری در خروجی های این عقلانیت مسموم مادی خود، حمل می کند و تشریح این «شناخته شدن و اذیت نشدن»، نیازمند تعمق و تأملات است. لایه نازک تاملات بنیادین و عقلانیت تمدنی در بحث حجاب، منجر می شود، سایر تلاشهای متنوع در عرصه تعین بخشی به حجاب، بر پی و بنیاد محکمی برپا نشده و تلاش های بعدی روبنایی را بر این زیربنا، دچار سرنوشت لرزانی می گرداند.
🔸برداشت اول از بحث اذیت نشدن، آزار و اذیت های جنسی است، ولی کما اینکه آیات قران بطون متعددی دارد، این اذیت هم لایه های متکثری دارد.
از جمله این اذیت ها به ادبیات قرآن، در لایه حفظ خانواده وطراوت ارتباط بین زوجین است که مکرر اشاره شده است،
یکی از این اذیت ها، «سلطه لذت مداری مردانه برای سوء استفاده های اقتصادی» از جذابیت زنانه در نظام اجتماعی است، لذا «اتحاد جامعه زنان» در حفظ حجاب و حیا، در حفظ از آسیب این مقوله ضروری است. در پرتو فهم این مهم و رعایت جمعی پوشش توسط زنان، آنها بدون قاعده در معرض لذت جنسی مردان واقع نمی گردند، ولی در صورت عدم اتحاد اجتماع زن مکررا از انسانیت حقیقی خود فاصله می گیرد.
✍ خانم دکتر طالبی
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
🔹خدا از یک جهت ظاهر هست،
خدا حجابی ندارد، ماییم که در حجابیم، نمیتوانیم به پیشگاه خدا برسیم، لذا باید به سمت او رفت، ما از این عوالم بالا آمدیم پایین، یا ما طی میکنیم، یا ما را می برند.
باید آهسته آهسته به سمت باطن برویم.
ما وقتی دست به کار معنوی می زنیم،
دست به کار ناب دینی می زدیم، خود ما را به باطن می کشاند.
🔸هل من مبشرات،
مومن که صفای باطنیش را ادامه می دهد،کم کم که جلو می رود خوابهای خوش می بیند.
مومن القائات خوش هم دارد.
اینها تفضلات آنسوئی است.
مومن در بیداری هم کم کم می بیند،این سیر از ظاهر به سمت باطن رفتن هست، این سلوک هست.
این چشم و گوش ظاهری که نمی تواند بشنود.
این سیر از ظاهر به سمت باطن،
قلب است که می بیند و می شنود،
هاتف را می شنود.
نوع گفته های عرفا، همه اینها در آیات و روایت هست،فقط کیست که از آیات و روایات اینها را بشوراند.
دل را باید پاک کرد، بحث سلوک تا میشود،دغدغه ظاهری هر چه هست، باطن هم همین هست.
ادبیات قلبی هم همین هست.
قلب چه کارهایی ازش بر می آید.
قلب می تواند کنش داشته باشد، قلب می شنود، می بیند، قلب همت اصلی ماست اگر مومن باشیم.
دغدغه اصلی این قلب هست،
مومن همون گونه که دو چشم در بیرون دارد، دوچشم هم در درون دارد.
بغضی که اومد و رفت درست نیست باید دقت کنیم
سلوک توجه از سیر از ظاهر به باطن هست
اما با معامله قلبی صورت می گیرد،
کسی اگراین را متوجه شود می فهمد جنس سلوک باطنی قلبی است.
🔹شریعت از ظاهر شروع می کند و احوالی برایش رقم می زند که بتواند برایش به باطن برود. شریعت از ظاهر شروع می کند کم کم به سمت باطن بروید، به مردم نباید سخت گرفت. نماز همین رکوع و سجود و ... هست که تکلیف را از ما بر می دارد، بدون حضور قلب هم نماز بخواند، این که گفت خدا گفته این کار را شروع می کند، از همین رساله ها، بعد در کنار این، به ما چیزی گفته اند، قبولی نماز به حضور قلب است.
ولی قبولی اعمال جنس باطنی است.
🔸برخی یک سوم،برخی یک پنجم نماز قلب هست، از یه طرف طاهر را خواسته، از طرفی کم کم حضور قلب را خواسته است، کم کم میل پیدا می شود، که با خداوند مناجات کنید. شریعت از اول سخت نمی گیرد.
شما نماز بخوانید فقط یک لحظه در پیشگاه خداوند خودت را حس کنی،بس هست.
انی وجهت وجهی للذی فطر السموات...
یک ذره بشود، خوب هست،
آخر نماز می شد گفت که خدایا عفوا عفوا عفوا
در نماز جوراب تنگ نپوشید،چرا اینها برای حال وحس حضور هست، به سمت باطن می کشاند ولی از ظاهر شروع می کند، اندک اندک باید قرار گرفت.
خود اعمال شرعی، صفا می آورد.
✍ سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه، مسجد خیر، یک شهریورماه ۱۴۰۲
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
♦️ فوق برنامه آموزشی مشترک موسسه انوار الحکمه و رفیعه المصطفی
در روزهای پنجشنبه
ویژه برادران و خواهران
@anvar_alhikmah
@rafieh_akhbar
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
جلسه درس مقاله دهم شفاء
جناب آقای دکتر غفاری
در حال برگزاری می باشد.
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
دکتر غفاری:
به طور کلی دانشمندان و فلاسفه اکنون به سمت اصالت های علمی و جهان بینی مادی گرایش پیدا کردند،در نتیجه دیدگاه معارفی ضعیف شده،
نمیشود به حقیقت فرامادی قایل نشوید با دیدگاه پوزیتیویستی به معارف دینی برسید.
برای انسان حقیقت فرامادی قایل نیستند، که حتی بعضا در اندیشمندان دینی هم این تفکر نفوذ دارد، که قایل به روح مجرد نباشند.
اندیشمند دینی هم هستند، اگر بگوییم انسان روح مجرد دارد، همراه نیستند.
بعضا اعتقادات مردم را هم اینها دارند سامان می دهند،
اگر انسان نفس مجرد ندارد،ارجعی الی ربک، چگونه خواهد بود؟
خداوند می گوید بالاترین درجه وجود، نفس مطمئنه هست، ارجعی الی ربک، مفهومش قابل توضیح نیست بدون توجه به تجرد نفس.
دیدگاهی که در عقاید دینی ایجاد می شود، دیدگاه کاسب کارانه می شود،بدون اینکه مبنای عقلانی برای آن باشد. بدون وجود همچون نفسی، مدعیات دینی، قابل اثبات نیست. شبیه برهان استعلایی کانت، برای پذیرش دین، نیازمند باور به نفس مجرد هست و دستمان بدون آن بسته هست.
از لوازم باور به دین، پرداختن مسأله فلسفه دین، زبان دین و ...است....
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
بعد از عضویت در شانگهای، ایران رسما عضو #بریکس شد.
این دو اتفاق مهم در عمل نشان داد روحانی و ظریف چگونه ۸ سال کشور را معطل موهوماتی مثل برجام و FATF کرده بودند و زبان دنیا که هیچ، زبان تعامل با متحدان ایران را هم بلد نبودند.
@Sabeti
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
🌟 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دانشگاه قم برگزار میکند:
🏠 سومــــین رویـــداد مـــلی اقتصـــادی هجــرت
"خانه سلیمانی"
🔻 ویژه بانوان
📚 در محورهای:
• نقشآفرینی بانوان در عرصه اقتصاد و اشتغال
• خلق ارزش متناسب با الگوهای اقتصادی انقلاب اسلامی
• ترسیمی از فناوری اجتماعی مطلوب برای حضور مؤثر بانوان در امور اقتصادی
🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه
📍محل برگزاری: دانشگاه قم
⏳ مهلت ثبتنام: تا ۱۰ شهریور ماه
🖥 نشانی ثبتنام:
🌐 www.hejrat3.ir
🔆 کانال اطلاعرسانی رویداد در پیامرسانهای ایتا و بله:
🆔 @khanehsoleimani
#خانه_سلیمانی
#رویداد_ملی_هجرت
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
YEKNET.IR - shoor - shabe 6 ramezan 1401 - rasouli.mp3
2.14M
🔳 #شور #جاماندگان #اربعین
🌴دستامو بگیر آقای دلم
🌴این بار اومدم با پای دلم
🎙 #مهدی_رسولی
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
توصیه استاد تحریری، هم اکنون در درس اخلاق:
تاکید به استفاده از مفاتیح و جایگاه معنوی شیخ عباس قمی
☘☘☘
حفظ حجاب،
ممانعت از اختلاط در راه پیمایی اربعین
☘☘
اگر انقلاب درونی ایجاد شود،حضرات دستگیری می کنند،اگر ارتباط با امام درست شود، همه چیز درست می شود.
☘☘☘
ارتباط ولایی ما با امام، با فقط حسین حسین گفتن، و به امور دیگر توجه نداشته باشم، این نمی شود، فقط زبانی نماند، باید عملیاتی شود، سفر #اربعین بسیار سفر بزرگی است،اما انگیزه ام هیجان جمعیت نباشد، بلکه زیارت امام انگیزه ام باشد تا از آداب لازم شروع کنم. اگر اداره ای مختل شود، نباید رها کند، زیارتش اینجاست، نباید #حق_الناس شود. مگر اینکه جایگزینی ایجاد کند و کار حل شود. مثلا با هواپیما برود.
☘☘☘
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
وقتی رهبر انقلاب میگوید نزدیک قلهایم، قبل از آن، بارها فرموده کار را به مردم بدهید، بروید فرمول مردمیسازی را پیدا بکنید، و هشدار داده در عدالت عقب ماندهایم.
اما وقتی برخی اساتید میگویند نزدیک قلهایم، منظورشان این است که همه چی امن و امان است، بگذارید روی اتوپایلوت، خودش به قله میرسد.
اگر هم کسی گفت عدالت و مردم، بگویید خوارجی بیبصیرت.
@dr_izadkhah
#نئولیبرالها
#اقتصاد
#خانواده
یکی از لطمات اقتصاد نئولیبرالی بر پیکره اجتماع، حذف ظرفیت بالای خانواده در حل مسأله های اقتصادی در بستر ارتباطات خانوادگی است، ظرفیتی که بسیاری از واجبات اقتصادی را با ارتباطات خانوادگی ساماندهی می کرد وگرنه افراد در رفع نیازها مبدل به افرادی آویزان دولت می شوند.
https://virasty.com/saratalebi/1692654401686126770
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
📣 آیین بدرقه زائرین حسینی (علیهالسلام)
با حضور: صابر خراسانی، شیخ مصطفی کرمی، حسین یکتا، خمسه، محمد فصولی، عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر، امین قدیم و محمدرضا نوشهور
📅 جمعه ۳ شهریور ساعت ۱۹، میدان آزادی
🚘 حرکت به سمت میدان آزادی: ساعت ۱۷:۳۰، روزجمعه سوم شهریور، از جلوی مسجد سیدالشهدا(تهران، خیابان ایران، خیابان گوته)
⭕️ اتوبوس برای رفت و برگشت هماهنگ شده است.
⭕️ خانواده های محترم با ماشین شخصی خودشان هم امکان حضور دارند و پارکینگ در اطراف میدان پیش بینی شده است.
⭕️ برای صدور گذر نامه زیارت هم واحد گذرنامه مستقر شده است.
⭕️ برگشت ساعت ۱۰ شب از میدان آزادی خواهد بود به سمت مسجد سیدالشهدا
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
*موکبهای فعال در عرصه خدمت به مادر و کودک*
🔷 بیستوسه موکب با قریب ۱۸ نوع خدمت به مادران و کودکان زائر اربعین۱۴۰۲
🔰 از بیمارستان تخصصی تا غرفه بازی، مشاوره، خدمات رفاهی و...
⭕ همهی موکبها همزمان همهی خدمات را ارائه نمیدهند.
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
امروز نماز جمعه بودم، میز خدمت گذرنامه را بسیار ایده جذاب و کارآمدی یافتم، خدا خیرشان دهد، فرصت نماز جمعه در راستای تشکلی کردن ایمانی جامعه، بسیار می تواند موثر باشد،
فوتبال نوجوانان پسر و فعالیتهای فکری فرهنگی برای دختران هم ارزنده بود.
امید به آنکه مطالب همه خطبای محترم هم با زحمات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، تحلیلی تر، کاربردی تر و روزآمد تر شود.
انشاءالله شاهد بازگشت چهره ای مثل آقای رحیم پور ازغدی به نماز جمعه هم باشیم.
🦋 به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
3- ارتباط خود را قوی کنید؛
وقتی یک عده در اقلیت هستند، باید بکوشند تا به کمک ارتباطات گسترده، یک جمع بزرگتر شوند. وقتی که همه یک جا جمع هستید، احساس دلگرمی و قدرت بیشتر می کنید.
#تشکیلات_اسلامی
🦋@banooyeab
سوره مبارکه حديد آیه 9.
هو الذی ینزل علی عبده آیات بینات لیخرجکم من الظلمات الی النور وان الله بکم لرءوف رحیم
او کسی است که آیات روشنی بر بندهاش [= محمد] نازل میکند تا شما را از تاریکیها به سوی نور برد؛ و خداوند نسبت به شما مهربان و رحیم است.(٩)