فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یهودشناسی...
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیصد گل سرخ یک گل نصرانی
ما را ز سر بریده میترسانی؟
ما کر ز سر بریده میترسیدیم
در محفل عاشقان نمیرقصیدیم
این شعر در باره سیصد مبارز تبریزی دوران مشروطه به فرماندهی هوارد باسکرویل آمریکایی است که در درگیری شدید شکستن محاصره تبریز روی داد کشته شدند سروده شده است.
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امر به معروف کننده بهره اش از شهدا بیشتره..!
🎙آیت الله جاودان
2024_04_30_19_58_19.mp3
31.82M
سخنان استاد سیدعلی صافی درمسجد حضرت مهدی عجل الله تعالی علیه بمناسبت سالروز شهادت استاد مطهری . ۴۰۳/۲/۱۱
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
🔴 پرسشی مهم و راهبردی از جناب حجتالاسلام رسایی
⬅️ ساعاتی پیش، فهرست ائتلاف امنا برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کانال جناب رسایی منتشر شد.
💢 پرسش این است که موضع جناب رسایی نسبت به سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰ که ابزار نظری و راهبردی استعمار برای کشورهای دنیا است و نهی صریح، قاطع، همهجانبه و چندین بارهی امام جامعه را به دنبال داشته، چیست؟
⛔️ اگر موافق سند توسعه پایدار هستند، قطعاً صلاحیت حضور در هیچ کدام از ارکان نظام جمهوری اسلامی را ندارند؛
❇️ اگر مخالف هستند، حضور خانمها سمیه رفیعی بهعنوان یکی از مهمترین مبلغان اهداف توسعهی پایدار ۲۰۳۰ در حوزهی محیطزیست و زینب قیصری، از مدافعان هر ۱۷ هدف توسعهی پایدار ۲۰۳۰ در مجلس یازدهم در فهرست پیشنهادی امنا و عدم معرفی دکتر #مهدی_عسکری بهعنوان مهمترین مخالف اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ در مجلس یازدهم به چه معنا است و چگونه توجیهپذیر است؟!
🌐 تاکید خانم زینب قیصری بر هر ۱۷ هدف توسعهی پایدار
http://www.sabernews.ir/shownews.php?idnews=165919
🌐 نطق خانم سمیه رفیعی در محکومیت حملات اسرائیل به غزه بابت نقض ابعاد زیستمحیطی توسعهی پایدار
https://eitaa.com/somaye_rafiei/273
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن استاد مطهری با شیفتگان علوم انسانی غربی و شرقی
🔸 شهید آیتالله مطهری در سخنرانی خود در اسفندماه ۵۷، در شور و غوغای نخستین روزهای پیروزی انقلاب، تبیین علوم انسانی بدون غربزدگی و شرقزدگی را یک «فریضه» میخواند
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
این موضوع باید اول توسط شورای نگهبان و سپس توسط قوه قضائیه پیگیری و روشن شود
فضای شبهه و شائبه در زمان انتخابات به صلاح نیست
اگر تهمت است باید با تهمت زنندگان برخورد شود
و اگر حقیقت دارد باید شفاف سازی شود و با تهدید کننده برخورد شود
✍️ #م_طالبی_دارستانی
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاه نکن به دعوای بین صف اول و دومی و...
خط خااااااااااااااااااااالیه !!
نمیبینی نیرو نداریم !؟
⭕️⭕️⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقتی مقصد الهی شد
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
🔺واکنش مدیرعامل پرسپولیس به حواشی تاسف بار دیدار با سپاهان
📌بله
این فقط گوشهای از اثرات بی بند و باری فرهنگی است که مسئولان با رویکرد صورتی کثیف، بار آوردهاند
و تک تک ما در این فجایع دخیلیم
برخی با عدم مطالبه گری صحیح و جدی
برخی با عدم دغدغه
برخی با صورتی بازی
برخی با خیانت و همدستی
✍️ #م_طالبی_دارستانی
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
◀️ به نامزدی که به هر طریق از نام حضرت آقا سواستفاده کند برای وجاهت بخشیدن به خودش، رای نخواهم داد
📌کشمیریها، کلاهیها و اکبریها و... را فراموش نکردهایم
خیلیها هم با حاج قاسم عکس یادگاری داشتند... اما از مرام او فرسنگها فاصله دارند
❌ این عکسها و رابطهها ملاک نیست
و اتفاقا اگر سر دست شد برای کسب رای، باید امتیاز منفی محسوب شود!
اگر خود را شایستهی نمایندگی ملت میدانی فقط بگو؛
خودت چه کردهای و چه میتوانی انجام دهی ؟!
✍️ #م_طالبی_دارستانی
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
هدایت شده از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران
❌ فراخوان بسیار مهم
فراخوان مردمی حضور خانوادگی در حمایت از ادامه #طرح_نور فراجا و سردار رادان که یک تنه و مردانه، جور ترک فعلهای دهها دستگاه را میکشد و مظلومانه تحت فشار و تخریب قرار دارد.
📍 مکان: میدان تجریش تهران
🗓 زمان: یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت
⏰ ساعت: ۱۶ تا ۱۹
❎ حضور پررنگ ما پشتیبان محکمیست برای ادامۀ #طرح_نور و پاکسازی جامعه از مظاهر فساد، فحشا و تباهی
✅ از تمامی خانوادههای عفیف و اصیل تقاضا میشود علاوه بر حضور جمعی، دیگران را هم دعوت به حضور کنند…
💠 «ید الله مع الجماعه»
☫
ستاد #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر استان تهران 🚦 @setadabmtehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آدرسی که امام صادق(ع) برای نجات مومنان میداد
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
آقایان!
جلوی این کثافت بازار را در شیعه خانهی امام زمان(عج) بگیرید
لعنت به هر آنکس که در این ماجرا همراهی کرد
به قلم،قدم و زبان
و لعنت خدا بر بی غیرتانی که باید جلوی ادامه ی این روند را بگیرند و نمیگیرند
و لعنت به مجریان سند کثیف ۲٠۳٠ در هر کسوتی
والله خون شهدا دامانمان را خواهد گرفت
که جان دادند تا در این مرزو بوم اسلام جاری شود...
✍️ #م_طالبی_دارستانی
https://virasty.com/M_TalebiDarestani/1714775184928119545
سلام و عرض تسلیت
طی چند پیام یکی از مناظرات امام صادق علیه السلام را منتشر میکنم
به مناسبت امروزکمی وقت بگذارید و مطالعه بفرمایید 🏴
هفت دقیقه در مکتب!
حوصلهای که امام صادق علیه السلام در پاسخگویی به شبهات و سوالات جاهلان و معاندان بخرج میدادند، گمشدهی امروز مدعیان انقلابی گریست
به مناسبت شهادت ایشان مخلص یک نمونه از مناظراتشان را به اشتراک میگذارم
که تصویرگر اعجاز الهی در علم و صبر رئیس مذهب جعفری است
🏴امام صادق (علیه السلام) کلاس درس باشکوهی داشتند و هر روز پس از پایان درس، مخالفان علمی خود را میپذیرفتند و ایرادهای آنها را میشنیدند وپاسخ میدادند
گاهی گفتگو طول میکشید و نمیتوانستتد برای ناهار به منزل بروند، کسی را میفرستادند از بازار نان بخرد و چند لقمه نان میخوردند و و به بحث ادامه میدادند...
◀️یک روز مردی به نام ابوشاکر پس از نماز پیش ایشان آمد وگفت اجازه میدهید که هرچه میخواهم بگویم؟
امام فرمودند: هرچه میخواهی بگو
ابو شاکر گفت: تو چرا شاگردان وشنوندگان دیگر خود را با افسانه فریب میدهی؟
امام: کدام افسانه؟!
ابوشاکر: آنچه درباره خدا میگویی چیزی جز افسانه نیست و تو با افسانه سرایی میخواهی مردم را به پذیرفتن چیزی که نیست واداری
هرچه وجود دارد با یکی از حواس پنجگانه میتوان به وجود آن پی برد
و خدا با هیچ یک از حواس، درک نمیشود پس خدایی وجود ندارد!
◀️ ممکن است بگویی هرچند انسان نمیتواند با حواس پنجگانه خدا را درک کند
ولی با حواس باطنی میتواند به وجود او پی ببرد
❗این سخن هم درست نیست زیرا استفاده از حواس باطن، وابسته به استفاده از پنج حس ظاهری است، نمیتوانی در ذهن خود چیزی را مجسم کنی که در تجسم آن یک یا چند حس ظاهری دخالت نداشته باشد
وقتی تو شکل یک دوست غائب را در ذهن خود مجسم میکنی
ادامه👇
◀️ اگر حس بینایی تو نباشد امکان ندارد او را تجسم کنی و اگر حس شنوایی تو نباشد امکان ندارد صدایش را بشنوی و وقتی دست او را در دست میگیری از حس لامسه خود استفاده میکنی وگرنه نمیتوانی در باطن دست او را لمس کنی پس تمام احساسات باطنی وابسته به احساسات پنجگانه ظاهریست و هرگاه این احساسات نباشد، هیچ چیز قابل درک نیست بنابراین اگر بگویی من خدا را با احساسات باطنی درک میکنم، من گفته تو را نمیپذیرم.
◀️ ممکن است بگویی که خداوند را با عقل درک میکنم نه با حس ظاهر و باطن؛
این هم درست نیست، زیرا عقل هم بدون حواس پنجگانه نمیتواندچیزی را درک کند اگر توانستی به وسیله عقل بدون کمک گرفتن از یک یا چند حس، وجود چیزی را ثابت کنی من میپذیرم که تو میتوانی با عقل خود پی بوجود خدا ببری!
خدایی که تو مردم را به آن دعوت میکنی چیزی نیست، جزآنچه که از قوه خیال تو بیرون آمده، تو در خیال خود موجودی را تصور کردهای و او را به شکل خود درآوردهای و چون خود حرف میزنی و غذا میخوری و میخوابی، تصور میکنی که او حرف میزند و غذا میخورد و میخوابد!
و برای اینکه نفوذ خود را حفظ کنی او را به کسی نشان نمیدهی و میگویی که او دیده نمیشود و دیده نخواهد شد و از مادر زاییده نشده است و کسی از سلب او به وجود نخواهد آمد!
🔻خدای تو مانند صنم مقنع هندوهاست!
در هندوستان یک بت وجود دارد که جلوی آن یک پرده کشیدند و هیچکس آن بت را نمیبیند و متولیان به هندوها میگویند که آن بت هرگز خود را به افراد بشر نشان نمیدهد چون میداند که پس از دیدن او فوراً خواهد مرد!
◀️ تو میگویی که این جهان را خدا آفریده، آن هم خدایی که دیده نمیشود و صدایش را نمیتوان شنید و فقط یک نفر صدای او را شنیده و اون هم پیامبر است!
ولی من میگویم که جهان را کسی نیافریده و به خودی خود به وجود آمده
آیا علف صحرا را کسی میآفریند؟!
آیا مورچه و پشه را کسی میآفریند؟!
مگر نه این است که این موجودات به خودی خود به وجود میآیند؟
🔻من فریب تو را نمیخورم و افسانهات را درباره خدایی که دیده نمیشود نمیپذیرم
من خدایی را میپرستم که بتوانم با دو چشم خود او را ببینم و با دو گوش خود صدایش را بشنوم و اگر صدا ندارد، با دست او را لمس کنم
چرا تو با این افسانهها مردم را گمراه میکنی و چرا نمیگذاری که مردم واقعیت را بپرستند؟
نه افسانه را!
◀️ آفریدگار ما هستیم، نه خدایی که تو میگویی!
من خدای خود را با دستهایم میتراشم و به وجود میآورم و تو خدای خود را از پندارت به وجود میآوری!
🌹درتمام مدتی که سخن میگفت، امام حتی یک بار هم چیزی نگفتند
دو سه بار شاگردانشان خواستند چیزی بگویند امام به آنها اشاره میکرد
که ساکت باشید
سخنان ابوشاکر تمام شد و امام همچنان ساکت بودند
گویا منتظر بودند بازهم اگر چیزی میخواهد بگوید
چند لحظه گذشت آنگاه فرمود: سخنت تمام شد؟
ابوشاکر گفت: آخرین حرف من این است که تو شناخت خدای نادیده را وسیلهای برای رسیدن به ریاست،ثروت و خوشگذرانی قرار دادی و دیگر سخنی ندارم!
✅ امام فرمود: اینک که سخن تو تمام شد، پاسخ تو را میدهم ولی جواب را از آخرین قسمت شروع میکنم؛
❎ گفتی من از این جهت مردم را به خداپرستی دعوت میکنم که به وسیله فریب دادن آنها دارای نفوذ و ثروت شوم و خوشگذرانی نمایم اگر زندگی من مانند خلیفه بود این اتهام درست بود و انتقاد تو بجا!
ولی خودت امروز در اینجا غذای روز مرا دیدی و مشاهده کردی که چند لقمه نان بود
از تو دعوت میکنم که امشب به خانه من بیایی و غذای شب مرا هم ببینی و مشاهده کنی اثاث خانه من چیست!
✅اگر من خواهان جمع آوری ثروت بودم که زندگی را به خوشی بگذرانم لزومی نداشت که از راه تبلیغ خداپرستی به این مقصود برسم من میتوانستم از راههای دیگری مانند بازرگانی سرمایهدار شوم
خصوصاً که اطلاعات من راجع به اوضاع کشورهای دیگر، بیشتر است
از بازرگانان این شهر بپرس که در اصفهان و روم و... چه نوع کالاهایی تولید میشود که خرید آنها از لحاظ بازرگانی سود دارد؟ تصور نمیکنم که آنها بتوانند به تو پاسخ بدهند
برای اینکه بازرگانان اینجا فقط کالاهای شام و مصر و جزیره و بین النهرین را میشناسند و از کالاهای ممالک دیگر که وارد کردن آنها به جزیره العرب سود دارد بی اطلاع هستند
ولی من میدانم در کشورهای خارجی چه کالاهایی وجوددارد که میتوان آنها را به اینجا آورد فروخت و سود برد.
بیش از بازرگانان میدانم که در هر کشور چه نوع کالاها تولید میشود و کدام یک را میتوان به کشورهای دیگر برد تا سود بیشتری به دست آید
◀️امام ادامه دادند: تو گفتی من از تبلیغ خداپرستی قصد فریب دادن مردم را دارم تا به ثروت برسم در پاسخ تو میگویم از روزی که مردم را تبلیغ میکنم تا امروز از هیچکس غیر از هدایای کوچک آن هم از نوع میوهها، دریافت نکردم
⁉️تصدیق میکنی که کسی یک عمر مردم را تبلیغ به خداپرستی نمیکند تااینکه درعوض در هر سال چند دانه انار و مقداری خرمای نوبر دریافت نماید؟!
✅شنیدم پدرت مروارید فروش بوده و شاید تو در کودکی زیردست پدر مروارید را شناخته باشی من انواع جواهر را میشناسم و گوهری نیست که آن را نشناسم و ارزش آن را ندانم اگر من میخواستم زراندوزی کنم نیازی نبود از راه دعوت به خدا به این هدف برسم میتوانستم از راه جواهر فروشی توانگر شوم...
⏹ اکنون به پاسخ قسمت دیگر از انتقادها که اساس انتقادهای توست میپردازم
گفتی: من افسانه سرایی میکنم و مردم را دعوت به پرستش خدایی میکنم که دیده نمیشود، تو که منکر خدای نادیدهای آیا میتوانی درون خود را ببینی؟
ابوشاکر: نه
امام: اگر میتواستی درون خود را ببینی نمیگفتی چون خدا را نمیتوان دید عقیده به خدا افسانه است
ابوشاکر: دیدن درون چه ربطی به پرستش خدایی دارد که نیست؟!
امام: تو میگویی چیزی که دیده نشود و صدایش قابل شنیدن نباشد و قابل لمس کردن یا بوییدن یا چشیدن نباشد وجودندارد و قابل پرستش نیست
ابوشاکر: آری نظر من همین است
امام: آیا تو صدای حرکت خون را دربدن خود میشنوی؟
ابوشاکر: نه، مگر خون دربدن حرکت دارد؟!
امام: آری، آیا تو بوی حرکت خون را در بدن خود استشمام مینمایی؟
ابوشاکر: خیر
امام: خون هر چند لحظه یک مرتبه در تمام بدن تو میگردد
و اگر حرکت خون به مدت چند لحظه در بدن تو متوقف شود خواهی مرد!
❌ابوشاکر: من نمیتوانم حرکت خون را در بدنم بپذیرم!
امام: آنچه تو را از پذیرفتن حرکت خون در بدن بازمیدارد جهل توست
و عیناً همین جهل است که مانع از پذیرفتن خدای یگانه میگردد
آیا تو از مخلوقاتی که خداوند آفریده و آنها را در بدن تو به کار گمارده و تو در نتیجه حیات آنها زنده هستی اطلاع داری؟!
ابوشاکر: خیر
امام چون تو تنها آنچه میبینی میتوانی وجودش را کنی، نمیتوانی از وجود آنها آگاه گردی اگر اهل اندیشه باشی میدانی که در وجود تو آنقدر موجودات زنده است که شماره آنها به اندازه شماره ریگهای بیابان است
آنها در کالبد تو بوجود میآیند و رشد و زاد و ولد میکنند و پس از مدتی از کار میافتند،
ولی تو آنها را نمیبینی!
نه صدایشان میشنوی نه میتوانی آنها را لمس نمایی و نه بوی آنها را استشمام کنی و نه میدانی که دارای چه مزهای هستند!
آنها به وجود میآیند و رشد میکنند و میمیرند تا تو زنده بمانی
❎تو تصور میکنی که به خاطر روشنفکری وجود آنها را انکار میکنی، در صورتی که علت انکار آنها ناآگاهیست اگر تو خود را میشناختی و میدانستی که دروجود تو چه میگذرد، نمیگفتی چون من خدا را نمیبینم وجودش را نمیپذیرم و خدای یگانهی نادیده را افسانه میدانم!
⁉️آیا این سنگ را میبینی که در پایه این ایوان کار گذاشتهاند تو آن را جامد و بیحرکت میپنداری چون چشم تو حرکت آن را نمیبیندو هر کس به تو بگوید که در این سنگ حرکاتی وجود دارد که حرکات ما که در اینجا جمع هستیم در برابر آن چون سکون است گفتهاش را نمیپذیری و میگویی که افسانه سرایی میکند و خود را هم مردی عاقل به شمار میآورید غافل از اینکه چون جاهل هستی نمیتوانی به حرکت درون این سنگ پی ببری و شاید روزی برسد که بر اثر پیشرفت علم مردم بتوانند حرکت درون سنگ را ببینند!
❎ای ابو شاکر تو گفتی: هرچه در این جهان به وجود میآید به خودی خود ایجاد میشود و آفریدگار ندارد، مانند علف خودرو
اما فکر نکردی علف در صحرا تا وقتی که تخم نداشته باشد نمیروید
✅اگر تو اهل دانش بودی میدانستی که حکمت نمیپذیرد که پدیدهای به خودی خود موجود شود بلکه نیازمند به آفریدگار است خواه آن پدیده جماد باشد یا گیاه یا حیوان،
✅اگر اهل دانش بودی میدانستی که در بین حکمای مکتبهای مختلف حتی یک نفر هم وجودنداشته که معتقد به آفریدگار نباشد
آنچه به ظاهر موجب میشود که تصور کنند بعضی از حکما به خالق عقیده نداشتند این است که آفریدگار را به نامی غیر از الله و خدا خواندند وگرنه حتی آنهایی که به طور کلی خدا را انکار کردهاند باز در حکمت خود به مبدأ عقیده دارند و نمیتوانند از عقیده به مبدا بینیاز باشند
❌انکار آفریدگار از نادانیست نه از دانایی
انسان عاقل اگر تنها برای چند دقیقه نظام بدن را در نظر بگیرد میفهمد که این نظام بیکم و کاست و دائمی یک ناظم دارد و آن که این جهان را به وجود آورده است ناظم آن است
🔻ای ابوشاکر! تو به من گفتی که تو و من هر دو خدای خود را میسازیم و منظورت از این گفته این بود که خدای ما به وسیله خود ما ساخته میشود
با این تفاوت که تو خدای خود را با ابزار نجاری با چوب میسازی و یا ابزار حجاری از سنگ میتراشی و من خدای خود را از اندیشهام به وجود میآورم!
بین خدای من و تو یک تفاوت بزرگ هست و آن اینکه پیش از آنکه تو ابزار نجاری یا حجاری را به دست بگیری و شروع به کار کنی خدای تو وجود نداشت
ادامه 👇
🔻ولی خدای من قبل از اینکه من اندیشه خود را به کار بیندازم وجود داشت
من خدای خود را از اندیشه خود بیرون نیاوردهام چون خدای من پیش از اندیشه من وجود داشته کاری که من کرده و میکنم این است که با به کار انداختن اندیشه خود خدا را بهتر بشناسم و به عظمت او بیشتر پی ببرم
✅ هنگامی که تو به صحرا میروی و یک کوه را میبینی و درصدد برمیآیی که آن را بهتر بشناسی آیا من میتوانم بگویم که تو با دست خود آن کوه را به وجود آوردهای؟ یا به وسیله اندیشهات آن را ساختهای؟!
کوه قبل از تو وجود داشته و بعد از تو نیز خواهد بود و تنها تو میتوانی آن را بهتر بشناسی تازه این شناسایی هم محدود به میزان معرفت توست،
تو نمیتوانی آن کوه را بخوبی بشناسی چون دانایی تو به اندازهای نیست که بتوانی به مبدا پیدایش آن پی ببری و بفهمی که منتهای آن چه وقت است
از چه موادی تشکیل شده و در میان آن و یا در اعماق آنچه معادنی وجود دارد و آن معادن چه فوایدی برای انسان دارد
❎اگر تو آن قطعه سنگ را که از آن بت میتراشی میشناختی به این آسانی منکر وجود خداوند نمیشدی و نمیگفتی که من خدای خود را از اندیشهام به وجود آوردم تو چون سگ را نمیشناسی تصور میکنی که او مطیع دستهای تو میباشد و تو میتوانی آن را به هر شکل که میخواهی بتراشی در صورتی که این سنگ از آن جهت قابل تراشه است که خداوند آن را از یک مایع خاصی به وجود آورده است تا اینکه تو امروز بتوانی آن را بتراشی!
❌ابوشاکر: مگر سنگ از مایع ساخته شده؟!
امام: آری
ابوشاکر قاه قاه خندید به طوری که یکی از شاگردان امام خشمگشن شد و خواست با او پرخاش نماید ولی استاد مانع شد
و فرمود: بگذار بخندد
ابوشاکر گفت: من از این جهت میخندم که تو میگویی سنگ به آن سختی از آب ساخته شده است!
امام: من نگفتم که سنگ از آب ساخته شده بلکه گفتم سنگ در آغاز مایع بوده
ابوشاکر: مگر چه فرقی میکند؟ مایع همان آب است!
✅امام با شکیبایی فرمود: چیزهایی وجود دارد که مایع است ولی آب نیست و یا اگر آب باشد آب خالص نیست
سنگ هم در آغاز مایع بوده، اما نه چون آب ولی مانند آب روان بود و حرارتی زیاد از آن برمیخاست و قدرت خداوند رفته رفته از حرارت کاست و به قدری سرد شد که به شکل جامد درآمد و اگر در معرض حرارت زیاد قرار بگیرد تغییر شکل میدهد و باز به شکل مایع در میآید
ابوشاکر: آیا خداوند یکتای نادیده در درون سنگ است؟!
امام: در درون همه چیز و در همه جا است! ابوشاکر: عقل من نمیتواند این را بپذیرد که چیزی دیده نشود در همه جا باشد
امام: آیا عقل تو قبول نمیکند هوا همه جا هست؟
ابوشاکر: هر چند هوا دیده نمیشود اما میتوان آن را هنگام وزش باد حس کرد ولی خدای تو را نمیتوان حس نمود
✅امام: آیا هنگامی که باد نمیوزد تو میتوانی وجود هوا را حس کنی؟
ابوشاکر: خیر
امام: تصدیق میکنی که آنچه نمیبینی و حس نمیکنی در همه جا هست؟
ابوشاکر: آری
امام: خدا هم از این جهت این طور است، اینکه میگویم از این جهت، برای این است که بین هوا که از عناصر آفریده شده با آفریدگار از لحاظ ماهیت شباهتی وجود ندارد
⏹ پس از آن امام سخن را به نقش خداپرستی در زندگی انسان کشاند وفرمود: حال کسی که در زندگی خدا را نپرستد مانند کسی است که در یک لحظه تمام حواس خود را از دست بدهد او نمیداند به کجا برود و چه بکند و به چه تکیه نماید
🌺نقش خداپرستی در زندگی، آنقدر ضروری است که در زندگی جانوران نیز پرستش هست! و آنها هم از پرستش خداوند بینیاز نیستند. اگر ما زبان آنها را میفهمیدیم میتوانستیم درک کنیم که آنها نیز خدا را میپرستند
من نمیگویم که جانوران از لحاظ پرستش خداوند عقیدهای مانند ما دارند ولی تردید ندارم که آنها مطیع قواعد یک مبدا هستند و از آن قواعد صمیمانه اطاعت میکنند.
❗ای ابوشاکر حتی گیاهان هم خدا دارند!
و با شعور گیاهی خود از احکام خداوند پیروی مینمایند وگرنه این طوری که میبینی دارای زندگی منظم نبودند.
در ۱۵۰ طبقه از گیاهان که خداوند به وجود آورده و هر طبقه و انواعی تقسیم میشود
یک گیاه را نمیبینی که زندگی نامنظم داشته باشد
❎من میدانم که تو نمیتوانی آنچه را که میگویم بپذیری وشاید نمیتوانی آنچه میگویم درک کنی!
زیرا برای فهم بعضی ازمسائل لازم است حداقل مقدمات علم را طی کرد تااینکه عقل آدمی قدری پرورش یابد و نیرومندتر از دوره نادانی شود و آماده برای فهم بعضی از مسائل گردد.
👌من میگویم نه فقط جانوران و گیاهان با شعور حیوانی و گیاهی خود خداوند را میپرستند بلکه جمادات هم با شعور جمادی خداپرستند!
و اگر چنین نبود زندگی جمادی آنها مختل میشد و ذرات جمادات از هم میپاشید
این روشنایی که مبدا آن خورشید میباشد نیز خدا را میپرستد
چون از قواعدی که خداوند برای او مقرر کرده اطاعت مینماید و اطاعتش آنقدر دقیق و منظم است که از دو عامل متضاد به وجود میآید و هیچ یک از آن دو عامل روشنایی ندارد ولی بعد از اینکه به هم جفت شد روشنایی به وجود میآید!
◀️ اگر تنها یک لحظه توجه خداوند از اداره امور جهان به چیز دیگر معطوف شود جهان و هرچه درآن است از بین خواهدرفت یعنی مبدل به چیزهای دیگر خواهد شد زیرا هیچ چیز از بین رفتنی نیست
ولی توجه خداوند هرگز از اداره امور دنیا به چیز دیگری معطوف نمیشود
جهان بر اساس قواعد ثابت و همیشگی اداره میشود و دانایی مطلق خداوند برای اداره امور جهان بر اساس مصالح قاعده گذاری کرده است
و اداره امور جهان بر اساس مصالح است و قاعدهای وجود ندارد که در آن مصلحتی وجود نداشته باشد.
↙️ یکی از قواعدی که در نظر افراد نادان بدون مصلحت و حتی زیان آور جلوه مینماید مرگ است!
ولی مرگ آدمی بر اساس مصلحت است و اگر مرگ نباشد نوع بشر منقرض خواهد شد و دانشمندانی که در قدیم درصدد برآمدند که مرگ را از بین ببرند اشتباه میکردند
و من به دانشمندان آینده توصیه میکنم که در صدد برنیایند که مرگ را از بین ببرند.
🔻ای ابو شاکر!
چند لحظه فکر کن فرزند مرگ طبیعی وجود ندارد و آدمی میداند که همیشه زنده خواهد بود در این صورت... شماره انسان ها آنقدر زیاد میشود که نوع بشر نه فقط تمام جانوران را میخورد بلکه برای رفع گرسنگی هم نوع خویش را نیز به مصرف غذایی میرساند ابوشاکر گفتار تو درباره مرگ مرا حیران کرد!
...
📌ابوشاکر الدَّیَصَانِی یکی از زندیقان(کسانی که قائل به دو خدای نور و ظلمت هستند و یا ایمان به آخرت ندارد) و از بزرگان دیصانیه که قائل به ثَنَوّیت به معنای اعتقاد به وجود دو خدا در عالم است، بود.
بر اساس روایت طبرسی، ابوشاکر بعد از اثبات وجود خدا توسط امام صادق(ع)، از عقائد خود توبه نمود و اسلام آورد.و به امامت امام صادق(علیه السلام) گواهی داد و خود را از فرقه امامیه دانست البته محسن امین از عالمان شیعه معتقد است که ابوشاکر در ظاهر اسلام آورد و در باطن زندیق بود.
باوجود زندیق بودن، بنابر گزارش شیخ مفید، ابوشاکر در تمجید امام صادق(ع)، آنحضرت را یکی از ستارگان درخشان علم و دانش دانست
پایان و نکته در ادامه 👇