eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
956 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
21 فایل
خدمات ما در کانال ۱. بارگزاری احکام شرعی خصوصاً احکام بانوان ۲. بارگزاری احکام متفرقه مورد ابتلا ۳- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi دو نکته مهم (۱) ارسال سؤال واضح مختصر با ذکرنام مرجع تقلید (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیرمعتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم السَّلَامُ عَـلَى بابَ اللَّهِ السلام‏ عَـلَى عَيْنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ، وَ يَدَهُ الباسِطَةَ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله : حکم شرعی دوچرخه سواری بانوان در ملاء عام: آیةالله العظمی بهجت: هر چه زمینه ساز فساد است، حرام است. آیةالله العظمی امام خامنه‌ای: دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد. آیةالله العظمی سیستانی: دوچرخه سواري زن در معرض ديد نامحرم در صورتي که وضع زن تحريک کننده باشد، جايز نيست. آیةالله العظمی صافی گلپایگانی: دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است. ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت كوتاهی فراهم می‌شود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی كه صرفاً جنبه نمایشی و سنت‌شكنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجه‌ای ندارد و این سبكی را كه بعضی به تقلید از اجانب و كفار و هم‌آهنگی با آنها و حتی شركت در مسابقات با آنها ترویج می‌نمایند همه فتنه‌زا و فسادانگیز است و مظهر جالب غرب‌زدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است كه از زنان به اصطلاح ورزشكار می‌شود كه از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پای‌بندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاكدامنی وترك اختلاط با مردان اجنبی راچ هدف قرار داده‌اند... اگر بانوان با ایمان و مردان مؤمن، هشیار و بیدار نباشند و خدای نخواسته به این صداهای ناهنجار جواب مثبت بدهند، صبح می‌كنیم در حالی كه همه عزتهای اسلامی و استقلال اسلامی و هویت اسلامی خود را از دست داده و از سعادت دنیا و عقبی، محروم شده باشیم كه البته با غیرت و استقامت و آگاهی و بصیرتی كه الحمدلله زن و مرد مسلمان ما از خود نشان داده‌اند، بحول و قوه الهی شاهد چنین روزهای ذلّت‌بار نخواهیم بود. آیةالله العظمی مکارم شیرازی: با توجّه به پيامدهاى سوئى كه دوچرخه سواري در برابر نامحرمان دارد، لازم است از آن پرهيز شود. آیةالله العظمی سبحانی: این قبیل كارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم در باره رکوع بخش چهارم واجبات رکوع {۲} ذکر بی شک ذکر خداوند متعال در رکوع واجب است؛ لیکن در اینکه گفتن هر ذکر مشتمل بر تنزیه و ستایش خداوند، همچون تکبیر، تهلیل و تسبیح کفایت میکند یا خصوص تسبیح واجب است، اختلاف می باشد، بنابر قول دوم، در کفایت مطلق تسبیح یا وجوب یک بار تسبیح کبری (سُبحانَ رَبىَ العَظیمِ وَ بِحَمدِهِ) یا وجوب سه بار آن و یا تخییر بین یک بار تسبیح کبرى‌ و سه بار تسبیح صغری (سُبحانَ اللَّه) اختلاف است؛ چنان که در تسبیح کبرى‌ آیا آوردن «وَ بِحَمدِهِ» واجب است یا گفتن «سُبحانَ رَبىَ العَظیم» کفایت مى‌کند؟ اختلاف مى‌باشد. بنابر قول دوم، افزودن آن مستحبّ خواهد بود. در حال ضرورت نیز گفتن یک بار «سُبحانَ اللَّه» کفایت مى‌کند. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۹-۹۷. {۳} طمأنینه واجب است بدن نمازگزار هنگام ادای ذکر واجب رکوع آرام و بی حرکت باشد. طمأنینه هنگام ذکر واجب در وجوب طمأنینه هنگام گفتن ذکر مستحبّ، اختلاف است. بر وجوب آن ادعای اجماع شده است. مستمسک العروة، ج۶، ص۱۴۳-۱۴۴. مستمسک العروة، ج۶، ص۳۰۴. طمأنینه هنگام ذکر مطلق البته نسبت به ذکرى که استحبابش مطلق است و اختصاص به نماز ندارد، طمأنینه در آن واجب نیست. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۳۹. ترک طمأنینه سهواً یا عمداً ترک عمدی طمأنینه هنگام ذکر واجب رکوع موجب بطلان نماز است. لیکن ترک سهوى آن موجب بطلان نماز نیست؛ ولى چنانچه قبل از سر برداشتن از رکوع متذکر گردد باید ذکر را با طمأنینه تکرار کند. جواهر الکلام، ج۱۲، ص۲۷۵-۲۷۶. رکن بودن طمأنینه در کلام قدما ظاهر کلام بعض قدما رکن بودن طمأنینه است؛ الخلاف، ج۱، ص۳۴۸. منظور از رکن بودن در کلام قدما لیکن به گفته برخى، مقصود از رکن بودن در کلام بعض قدما در این مورد و دو مورد بعدى، وجوب طمأنینه، در مقابل قول به عدم وجوب آن است، نه آنکه همچون رکوع از ارکان نماز است که با ترک آن هرچند از روى سهو نماز باطل شود. تلخیص الخلاف، ص۱۱۹-۱۲۰. طمأنینه در مسمای رکوع برخى گفته‌اند: فقدان طمأنینه در (اصل مسمای) رکوع، هرچند از روى سهو، موجب بطلان نماز است؛ لیکن با رعایت طمأنینه در اصل رکوع، ترک آن از روى سهو در حال ذکر موجب بطلان نماز نمى‌شود. مستند العروه خوئی (الصلاة)، ج۴، ص۲۸-۲۹. {۴} قیام پس از رکوع (بلند کردن سر از رکوع و ایستادن) بنابر این، چنانچه نماز گزار بدون عذر و از روى عمد قبل از سربرداشتن از رکوع و ایستادن به سجده رود، نمازش باطل است؛ اما اگر از روى سهو باشد نماز باطل نمى‌شود؛ لیکن در صورتى که قبل از رفتن به سجده متذکر شود باید برگردد و بایستد و سپس به سجده رود. الرسائل، ج۳، ص۲۷۶. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۷-۸۸. ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این واجب است. الخلاف، ج۱، ص۳۵۱. طمأنینه پس از رکوع واجب است نماز گزار پس از بلند شدن از رکوع راست بایستد و پس از آنکه بدنش آرام گرفت به سجده رود. بنابر این، ترک عمدى طمأنینه در حال ایستادن موجب بطلان نماز مى‌شود. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۸. ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این طمأنینه است. الخلاف، ج۱، ص۳۵۱. {۵} تکبیر به قول برخى قدما براى رفتن به رکوع، گفتن تکبیر واجب است. نظر مشهور استحباب آن است. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۱۰۱-۱۰۳. کانال بزرگ احکام بانوان به نقل از پایگاه اینترنتی انهار اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
🔴 دعای نجات از ظالم 🔴 🔷 سؤال: باسلام و ادب. آیا دعایی برای رهایی از دست ظالم وجو دارد؟ 🔷 پاسخ: 🔹سلام علیکم؛ به آدرس ذیل مراجعه بفرمائید: http://www.almonji.com/fa/node/1917 ـــــــــــــــــــ حکم آمیزش با همسر در زمان عادت ماهیانه و کفّاره آن در زمان عادت ماهیانه زن، آمیزش و جماع بر زن و شوهر حرام هست ولو کمتر از ختنه گاه باشد و ارضا هم نشوند و اگر این کار حرام و گناه انجام شود، لازم هست توبه و استغفار کنند و کفاره دهند: آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، سبحانی: بنابراحتیاط واجب باید کفّاره بدهد. آیات عظام: گلپایگانی، صافی: مستحب بلکه احوط هست کفّاره بدهد. آیات عظام: خوئی، تبریزی، وحیدخراسانی، نوری همدانی: بنابراحتیاط مستحب کفّاره بدهد. آیةالله العظمی سیستانی: بهتر است کفّاره بدهد. آیات عظام: مکارم شیرازی، مظاهری: مستحب است کفّاره بدهد. آیةالله العظمی شبیری زنجانی: مستحبّ، بلکه مطابق احتیاط مستحب است کفّاره بدهد.
🔹 متفرقه (شماره ۳) 🔹 حکم رطوبتهای مشکوک 🔷سؤال: 🔹سلام. دختری هستم که هنوز عادت ماهیانه نشده ام . خواستم بدونم مایع بی رنگی که درصورت تکان دادن پا ترشح شود نجس است؟ این کار حرام است؟ آیا غسل دارد؟ اگه ندانسته باشیم این کار حرام است، گناه می باشد؟ 🍀 مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) 🔷 پاسخ: 🔹سلام علیکم؛ دخترم اگر رطوبتی خارج شود که به خون یا بول یا منی بودن آن یقین ندارید پاک هست و تکلیفی ندارید. ✅ البته اگر منظورتان از تکان دادن پا، بازی با خود برای استمناء و بیرون آمدن منی باشد این عمل «خودارضائی و استمناء» نام دارد و جایز نیست و حرام هست و اگر چنین رطوبت؛ هنگامى بیرون آید که به اوج شهوت جنسى رسیده باشید حکم منى دارد و موجب جنابت و غُسل میگردد. و البته باید از چنین کارهائی که گناه هست؛ توبه و استغفار کرد. یاحقّ. کانال بزرگ احکام بانوان
☕️☕️☕️ سوره اعراف آیه(۳۱) بخورید و بیاشامید ،ولی اسراف نکنید . آب گرم با معده خالی باورتان نمیشود 😳 آنچه را که پیامبر اعظم مسلمانان در زمان نبوتش از طریق وحی الهی در قرآن کریم برای مردم دنیا گفته بود .امروزه ژاپنی ها به عنوان یک کشف بزرگ برای درمان مردم دنیا با افتخار اعلام کردند .که آشامیدن آب گرم در صبح با معده خالی درمان کننده بسیاری از بیماری ها است . بیانیه علمی آنها در خصوص گرم این است 👇 اتحادیه بیماریها در ژاپن طبق آخرین تجربه گرم که نتایج صد در صد درمان بیماریهای زیر را دارد منشر کرد 👇 بیماریهایی همچون :👇 سر درد شدید ،فشار خون بالا و پائین، کم خونی ، درد مفاصل ،فلج،ضربان شدید و تند قلب،صرع،چربی کل اعضاء بدن ،سرفه،التهابات معده،کم اشتهایی،و هر مرضی که به چشم و گوش و حنجره مربوط میشود .🌟 طریقه این بیماریها 👇 هر روز صبح زود که از خواب بیدار میشوید ۴ لیوان آب جوشیده گرم (داغ نباشد )با فاصله زمانی میل کنید ،تا زمانی که معده خالی است .یعنی ۱۶۰ میلی لیتر ،و تا ۴۵ دقیقه هیچ نخورید . نتایج برای امراض زیر در مدت معین ثابت شده است .👇 مرض قند: ۳۰ روز فشار خون :۳۰ روز مشکلات معده :۱۰ روز انواع سرطان (در مراحل اولیه ) ۹ ماه کسانیکه شیمی درمانی میکنن امتحان کنند انشالله به روند درمانشان کمک زیادی میشود.🙏نا امید نباشید 😇 سل والتهابات شرائین :۶ماه کم غذایی : ۱۰ روز مشکلات مجاری ادراری : ۱۰ روز مشکلات بینی و گوش و حنجره : ۲۰ روز مشکلات عادت ماهیانه : ۱۵ روز مشکلات قلب و انواع آن : ۳۰ روز سر درد شدید : ۳ روز کم خونی : ۳۰ روز چربی کل اعضاء بدن (برای رفع چاقی پرهیز لازم است ) ۴ ماه صرع و فلج (ام اس هم مد نظر است ) ۹ ماه مشکلات دستگاه تنفسی :۴ماه این اطلاعیه ای بود که ژاپنی ها با اطمینان منتشر کردن . انشاالله که بیماران از این راه ساده و بدون هزینه درمان کامل پیدا کنند 🙏 ☕️☕️ @asheiyane @banevan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله دستوری برای اداء قرض در اربعین شیخ بهائی (رحمة الله) آمده است: از ابی جعفر محمد بن علی الباقر (علیه السلام) از پدر بزرگوار آن خلاصه روزگار امام زین العابدین (علیه السلام) از والد مقدار آن عبادت آثار حسین بن علی بن ابیطالب از امیر المؤمنین و یعسوب الدین (سلام الله علیه و علیهم اجمعین) نقل شده است که آن حضرت فرموده اند: شکوت الی رسول الله رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دینا کان علی. فقال: یا علی قل: اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک. فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه الله عنک. و صبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه یعنی: شکایت کردم به سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از رهگذر قرضی که بر ذمه من بود و قدرت بر ادای آن نداشتم. حضرت فرمودند که: یا علی بخوان این دعا را: اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک. که اگر قرض تو مثل صبیر باشد به برکت خواندن این دعا، حضرت عزت (عمت عطیاته) تو را توفیق ادای آن می دهد. و ذمه تو را از شغل آن فارغ می سازد. و صبیر کوهی است در ولایت یمن که در یمن کوهی بزرگتر از آن نیست. و خلاصه معنی دعا آن که: بار خدایا غنی ساز مرا به آنچه حلال کرده ای آن را بر بندگان خود از آنچه تصرف در آن را حرام ساخته ای و مرا به فضل و کرم خود از کسی که غیر تو باشد بی نیاز ساز. مصنف [یعنی جناب شیخ بهایی (دام ظله)] بعد از ذکر این حدیث، عبارتی ایراد کرده که ترجمه اش این است: جامع این احادیث (عفا الله عنه) گوید که در بعضی سنوات، قرض من بسیار شده بود، چنانچه مبلغ آن از یک هزار و پانصد مثقال طلا تجاوز می نمود و صاحبان آن تشدد بسیار در طلب آن از من می نمودند و تشویق تقاضای ایشان مرا از اکثر کار و بار خود بازداشته بود و نمی توانستم که به هیچ کاری بپردازم و دست من به علاجی به واسطه ادای آن نمی رسید و وسیله ای نداشتم که از او استمداد آن نمایم. پس به مضمون این حدیث عمل کردم و به خواندن این دعا مداومت نمودم. و هر روز بعد از نماز صبح به تکرار آن قیام داشتم و گاه بود که بعد از نمازهای دیگر نیز به خواندن آن تبرک می جستم تا آن که به برکت خواندن دعای مذکور، در اندک زمانی ادای آن وجه شد و اثری از آن قرض باقی نماند به سبب بعض امور که هرگز به خاطر من نرسیده بود و فکر من پیرامون آن نگشته. والله الموفق. حضرت آقای سید عبدالکریم کشمیری - روح الله تعالی روحه - فرموده است: یک بار از مرحوم آقای قاضی - قدس سره - درخواست کیمیا و راهنمایی رسیدن به آن را کردم. ایشان فرمودند: این ذکر را بسیار بگو: اللهم اعننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک که این خود کیمیاست. @banevan
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مسأله‌ای از رکوع آیا در رکوع گذاشتن دست‌ها روی زانو واجب است؟ در توضیح المسائل مراجع آمده است که در هر رکعت بعد از قرائت باید به اندازه‌ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد که البته این عمل رکوع است و رکن می‌باشد. اما آیا گذاشتن دست روی زانو واجب است یا خیر؟ بیشتر مراجع گذاشتن دست روی زانو را واجب نمی‌دانند بلکه مستحب می‌دانند، اما برخی از مراجع و آیات عظام چنین فرموده‌اند: ۱- امام خامنه‌ای: احتیاط واجب آن است که در حال رکوع دست‌ها بر زانو گذاشته شود. ۲- مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که کف دست‌ها را بر زانو بگذارد. ۳- سبحانی: احتیاط واجب آن است که دست‌ها را بر زانوان خود بگذارد. منبع توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله سؤال شرعی وارده 👇 سلام علیکم. ( باعرض معذرت) اگر پس از غسل در بین نماز یا بعد از نماز، منی مرد از زن خارج شود، حکم نماز و غسل و وضوی زن چیست؟ : خارج شدن منی مرد از زن در هر حال غسل و وضو را باطل نمی کند ولی چون نجس هست بدن را نجس و طبعاً اگر نماز را با همان منی خوانده باشد، نماز باطل است و باید اعاده کند. والله عالم. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
🔴قابل توجه اونی که میگه چرا فقط به دو تا تار مو گیر میدن باور کن اگه با حجاب باشی و موهاتو از نامحرم بپوشونی،تمام نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب میکنی فقط کافیه برای حجاب ارزش قائل بشی.
🔴 ╭┅────┅╮ ❄️ @banevan ❄️ ╰┅────┅╯
🔴هشدار 🔴بترس از گناه فقط همین @banevan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹يابن الحسن اغثنا، 🔹عالَم شده پريشان؛ 🔹افتاده کعبه از نو، 🔹در دست بُت پرستان! 🍀 با نوای حاج میثم مطیعی در محضر حضرت آیةالله العظمى إمام خامنه اي. ╭┅────┅╮ ❄️ @banevan ❄️ ╰┅────┅╯
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله وجوب تقلید در احکام دین از مجتهد جامع الشرایط هرگاه دختری بالغ شود مکلّف شده است و واجب هست به وظایف شرعیش عمل کند. « دختر بـالغ » اگر « مجتهد » نباشد و نتواند « عـمل به احتیاط » کند، باید « در احکام دین » از « مجتهدِ جـامع الشرایط »؛ « تقلید » کند، ولی تقلید در غیر احکام دین جایز نیست. کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚 💎 💎 ⬇️ 💎 در اندیشه اسلامی دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دختر خویش را همراه خورد برد در حالی که در آن زمان اعراب دختران را زنده به گور میکردند. 💎 احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): در باره دختران ⬇️ (۱) نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَكاتٌ مُفَلَّيَاتٌ؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت رسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده. (۲) اِنَّ اللّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الاُناثِ اَرَقٌّ مِنهُ عَلَى الذُّكُورِ؛ خداوند متعال بر دختران مهربانتر است تا پسران. (۳) مَن كانتْ لَه ابنةٌ فأدّبَها وأحْسَنَ أدَبها، وعلّمَها فأحْسَنَ تعليمَها؛ فأوسَعَ علَيها مِن نِعمِ اللّهِ الّتى أسبَغَ علَيهِ، كانَتْ لَه مَنَعةً وسِتْرا مِن النّارِ. هر كه دختري داشته باشد وخوب تربيتش كند واو را به خوبي دانش بياموزد واز نعمتهايي كه خداوند به او عطا كرده به وفور بهره مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود. (۴) لا تَكرَهوا البَناتَ ؛ فإنَّهُنَّ المُؤنِساتُ الغالِياتُ. دختران را بد ندانيد؛ زيرا آنها مونس هاى گرانبهايى هستند. (۵) البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهَّزاتُ المُبارَكاتُ. اين دخترانند كه دلسوز و مددكار و با بركتند. (۶) مَن وُلِدَت لَهُ ابنَةٌ فلَم يُؤذِها و لَم يُهِنْها و لَم يُؤثِرْ وُلدَهُ علَيها ـ يَعني الذُّكورَ ـ أدخَلَهُ اللّهُ بِها الجَنَّةَ هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان ـ يعنى پسران ـ خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى برد. (۷) نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَها اللّهُ سِترا لَهُ مِن النّارِ. چه خوب فرزندانى هستند دخترانِ با حيا. هر كس يكى از آنها را داشته باشد، خداوند آن دختر را براى او مانعى در برابر آتش دوزخ قرار مى دهد. (۸) إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى علَى الإناثِ أرأفُ مِنهُ علَى الذُّكورِ، و ما مِن رجُلٍ يُدخِلُ فَرحَةً علَى امرأةٍ بَينَهُ و بَينَها حُرمَةٌ، إلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ تعالى يَومَ القِيامَةِ. خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند. (۹) أُتِيَ رَجُلٌ وَ هُوَ عِنْدَ النَّبِيِّ (صلى الله عليه و آله و سلّم) فَأُخْبِرَ بِمَوْلُودٍ أَصَابَهُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ع مَا لَكَ فَقَالَ خَيْرٌ فَقَالَ قُلْ قَالَ خَرَجْتُ وَ الْمَرْأَةُ تَمْخَضُ فَأُخْبِرْتُ أَنَّهَا وَلَدَتْ جَارِيَةً فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص الْأَرْضُ تُقِلُّهَا وَ السَّمَاءُ تُظِلُّهَا وَ اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ هِيَ رَيْحَانَةٌ تَشَمُّهَا. مردى در خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) بود كه خبر به دنيا آمدن فرزندش را به او دادند. رنگش دگرگون شد. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم): تو را چه شد؟ عرض كرد: خير است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: بگو. عرض كرد: وقتى از خانه بيرون آمدم همسرم درد زايمان داشت و حالا برايم خبر آوردند كه دختر زاييده است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سنگينى اش بر روى زمين است و سايه بانش آسمان و روزى دهنده اش خدا و او يك دسته گل است كه تو او را مى بويى. کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚 🔹 💎 🔹احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام):⬇️ (۱) كانَ رسولُ اللّهِ (صلى الله عليه و آله و سلّم) إذا بُشِّرَ بِجارِيَةٍ قالَ: رَيحانَةٌ و رِزقُها علَى اللّه عَزَّ و جلَّ. نقل کرده اند هرگاه به رسول خدا صلى الله عليه و آله مژده مى دادند كه برايش دخترى به دنيا آمده است، مى فرمود: دسته گل است و روزيش را خداوند عزّ و جلّ مى دهد. (۲) مَنْ كانَ لَهُ أُنْثى فَلَمْ يَنْبِذْها وَ لَمْ يُهِنْها وَ لَمْ يُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَيْها اَدْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّةَ. آنكه داراى دختر است، او را از خود نراند، اهانتش نكند، پسران را بر او مقدم ندارد، خداوند وى را وارد بهشت مى كند. (۳) مَنْ كانَتْ لَهُ اِبْنَةٌ واحِدَةٌ كانَتْ خَيْراً لَهُ مِنْ اَلْفِ حِجَّة وَ اَلْفِ غَزْوَة وَ اَلْفِ بَدَنَة وَ اَلْفِ ضِيافَة. كسى كه يك دختر دارد اجر او از هزار حج، و هزار جهاد، و هزار قربانى و هزار مهمانى بيشتر است! (۴) من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عياله كان كحامل الصدقة الى قوم محاويج و ليبدء بالاناث قبل الذكور، فانه من فرح ابنته فكانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل. كسى كه بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد، همچون كسى است كه مى خواهد به نيازمندانى كمك كند (یعنی همان پاداش را دارد) و هنگامى كه مى خواهد تحفه را تقسيم كند، نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل (علیه السلام) را آزاد كرده باشد. (۵) خَيْرُ اَوْلادِكُمْ اَلْبَناتُ. بهترين فرزندان شما دختران هستند. (۶) اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلى اِمْرَأَة بَيْنَهُ وَ بَيْنَها حُرْمَةٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، كسى كه باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قيامت او را خوشحال مى كند. (۷) رَحِمَ اللّهُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنىاند و پسران، مژده آورند. دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند. (۸) مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُونَ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ هیچ خانه ای نیست که در آن دخترانی باشد مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می شود،ودائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد ،برای پدرشان هر روز وشب ثواب یک سال عبادت می نویسند. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله (۱) پدر مسئول تربیت فرزند (۲) احادیث تربیت (۱) بر پدران لازم و واجب هست زمینه های رُشد و تربیت دینی و معنوی فرزند را فراهم سازد و به او در طیّ طریق بندگی و اطاعت خداوند کمک کند. (۲) : برخی از موارد ویژه پسران است از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): (۱) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أن يُعَلِّمَهُ الكِتابَةَ، و السِّباحَةَ، و الرِّمايَةَ، و أن لا يَرزُقَهُ إلاّ طَيِّبا. حقّ فرزند بر پدرش اين است كه او را سواد و شنا و تيراندازى بياموزد و جز روزى حلال خوراك او نكند. (۲) حَقُّ الوَلدِ على والِدِهِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُزَوِّجَهُ إذا أدرَكَ، و يُعَلِّمَهُ الكِتابَ. حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام نيكو برايش انتخاب كند، هر وقت بالغ شد، او را همسر دهد، و بدو قرآن بياموزد. (۳) مِن حَقِّ الوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثَةٌ: يُحَسِّنُ اسمَهُ، و يُعَلِّمُهُ الكِتابَةَ، و يُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ. از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چيز است: برايش نام خوب انتخاب كند، سواد به او بياموزد و هر گاه به سن بلوغ رسيد، او را همسر دهد. (۴) لَمّا سُئلَ عن حَقِّ الوَلَدِ: تُحَسِّنُ اسمَهُ و أدَبَهُ، و تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا. در پاسخ به سؤال از حقّ فرزند فرمود: نام نيكو بر او بگذارى و خوب تربيتش كنى و شغل و حرفه خوبى به او بياموزى. (۵) حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ. حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام خوبى برايش انتخاب كند، و او را نيكو تربيت كند. (۶) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أنْ يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ مَوضِعَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ. حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام خوب بر او بنهد و حرفه خوبى به او بياموزد و خوب تربيتش كند. (۷) مَن بَلَغَ وَلدُهُ النِّكاحَ و عِندَهُ ما يُنكِحُهُ فلَم يُنكِحْهُ ثُمّ أحدَثَ حَدَثا فالإثمُ علَيهِ. هر كه فرزندش به سنّ ازدواج برسد و توانايى مالى داشته باشد كه او را همسر دهد و ندهد و از آن فرزند خطايى سر زند، گناهش به گردن اوست. (۸) رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ، و هُو أن يَعفُوَ عَن سَيّئتِهِ، و يَدعُوَ لَهُ فيما بَينَهُ و بَينَ اللّهِ. خدا رحمت كند كسى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود يارى رساند، بدين گونه كه از گناه و خطاى او در گذرد و به درگاه خدا برايش دعا كند. (۹) رَحِمَ اللّهُ والِداً أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ. خدا رحمت كند پدرى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود كمك كند. حدیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القرآنَ. حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام نيكو بر او گذارد، او را نيكو تربيت كند و بدو قرآن آموزد. از آقا امام صادق (علیه السلام): (۱) تَجِبُ للوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثُ خِصالٍ: اختِيارُهُ لِوالِدَتِهِ، و تَحسينُ اسمِهِ، و المُبالَغَةُ في تَأديبِهِ. فرزند سه حق بر گردن پدرش دارد: مادر خوبى برايش انتخاب كند، نام نيكويى بر او بگذارد و در تربيت او بكوشد. (۲) بِرُّ الرّجُلِ بوَلَدِهِ، بِرُّهُ بوالِدَيهِ. نيكى كردن مرد به فرزندش، نيكى كردن اوست به پدر و مادرش. (۳) عنِ الإمامِ الصّادق (عليه السلام) لِرجُلٍ سَألَهُ: مَن أبَرُّ؟ {قال}: والِدَيكَ، قالَ: قَد مَضَيا، قالَ: بَرَّ وُلدَكَ. امام صادق عليه السلام به مردى كه عرض كرد: به كه نيكى كنم؟ فرمود: به پدر و مادرت، عرض كرد: آنها از دنيا رفته اند. فرمود: به فرزندت نيكى كن. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله (۱) وظیفه دختر بالغ (۲) نشانه بالغ شدن دختر (۱) هرگاه دختر بالغ شود مکلّف شده است و واجب هست به وظایف شرعیش عمل کند. (۲) نشانه «بالغ» شدن دختر یکی از سه چیز هست: {۱} تمام شدن نُه سال قمری؛ {۲} خارج شدن منی؛ {۳}روئیدن موی درشت بالای عورت {شرمگاه}. : (۱) هر یک از نشانه ها به تنهائی علامت بلوغ هست. (۲) نه سال قمری؛ تقریبا برابر است با ۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز شمسی. (۳) آیةالله العظنی سیستانی نشانه بالغ شدن دختر را فقط تمام شدن نه سال قمری میدانند. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله تعریف مجتهد مجتهد یعنی » کسی است که دارای ملکه اجتهاد در استنباط احکام شرع از منابع اربعه یعنی: {قرآن، سنّت، عقل و اجماع} باشد و کلمه «مجتهد» از «اجتهاد» گرفته شده و «اجتهاد» یعنی: تلاش و کوشش کردن؛ و «مجتهد» کسی است که «احکام دین» را از منابع اربعه، با تلاش و کوشش خود پس از ریاضتهای سالیان عمر خود - در سایه توفیقات الهی و دارا بودن اوصاف شایسته و ارزشمند بویژه عدالت - بدست می آورد. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله تعریف عمل به احتیاط: عمل به احتیاط؛ یعنی در بین فتاوای مراجع عظام، به فتوائی که به احتیاط نزدیکتر است عمل شود و تحقّق آن به چند صورت است: اگر برخی از مراجع عظام تقلید: {۱} عملی را واجب و برخی واجب ندانند ؛ عمل را انجام دهد. {۲} عملی را حرام و برخی حرام ندانند؛عمل را ترک کند. {۳} عملی را یکبار کافی و برخی کافی ندانند؛ عمل را تکرار کند. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله تعریف احکام دین آن دسته از تعالیم دینی که دستورات و مسائل عملیِ فردی و اجتماعی شامل عبادات و تعاملات اجتماعی (مقررات دینی) را در بر می‌گیرد. به احکام دینی و گاهی «قوانین شرعی» نیز گفته می‌شود. تعالیم و آموزه‌های دینی ــ بویژه در اسلام ــ خود به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که احکام جزء اخیر آن است: (۱) مسائل اعتقادی، (۲) مسائل اخلاقی، (۳) مسائل عملی (احکام دینی یا شرعی). در اسلام، احکام دینیِ فردی و اجتماعی در کتب فقهی خود به چند قسم هستند: {۱} احکام عبادی؛ مانند: طهارت، نماز، روزه، اعتکاف، خمس، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... {۲} عقود؛ یعنی پیمانها و قراردادهای مشروع بین مؤمنين، مانند: معاملات، شرکت، اجاره، نکاح و... {۳} مسائل حقوقی. یعنی مسائل فردی و قوانین اجتماعی زندگی؛ بجز قسم عبادات، مابقی بیشتر جنبه جنبه حقوق اجتماعی به خود میگیرد. کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله اقسام احکام دین احکام دین پنج قسم هست: {۱} واجب: یعنی کاری که باید انجام داد و ترک کردن آن گناه است. (مانند: نمازهای یومیه، امر به معروف، نهی از منکر، چشم از نامحرم بازداشتن و...). {۲} حرام: یعنی کاری که نباید انجام داد و انجام دادن آن گناه است. (مانند: دروغ، غیبت، تصرّف غیر مجاز در مال دیگران). {۳} مستجبّ: یعنی کاری که واجب نیست، ولی انجام دادن آن بهتر و دارای اجر و ثواب است. (مانند: غسل جمعه، پوشیدن لباس سفید و تمیز در نماز و غیر نماز، خواندن تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از نمازهای یومیه و نیز هنگام خوابیدن و...، صدمرتبه استغفار کردن و گفتن «لا اله الّا الله» و ذکر صلوات هنگام خوابیدن). {۴} مکروه: یعنی کاری که حرام نیست، ولی ترک کردن آن بهتر و دارای اجر و ثواب است. (مانند: پوشیدن لباسهای کثیف و آلوده در نماز و غیر نماز، پرخوری، در حال سیری غذا خوردن). {۵} مباح: یعنی کاری که انجام دادن یا ترک کردن آن، مساوی است. (مانند: راه رفتن، نشستن و...) کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله اقسام نظر مجتهد نظر مجتهد سه قسم هست: {۱} فتوی، یعنی: بیان حُکم شرعی؛ (مثل اینکه بفرماید: انسان تا خمس درآمد خود را ندهد نمی تواند در آن تصرّف کند، هر چند قصد دادن خمس را داشته باشد). {۲} حُکـم، یعنی: بیان مصداق حُکم شرعی؛ ( مثل اینکه بفرماید: فلان روز اول ماه است). {۳} احتیاط: الــف: احتیاط واجب؛ یعنی احتیاطی که قبل یا بعد از آن فتوا نباشد؛ ( مثل اینکه بفرماید: احتیاط واجب آن است که برای یاد دادن واجبات مزد نگیرد. بــــ: احتیاط مستحب؛ یعنی احتیاطی که قبل یا بعد از آن فتوا باشد. ( مثل اینکه بفرماید: ظرف نجس را اگر یکمرتبه در آب کُر یا جاری بشویند پاک میشود، ولی احتیاط آن استکه سه مرتبه بشویند) کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله آیا عمل به احتیاط برای هر کسی مقدور هست؟ : عمل به احتیاط برای بیشتر افراد مقدور نیست. ♻️ فتوای برخی از مراجع: 🌸 از مرحوم آیةالله العظمی بهجت نقل است که: شخص عربی از مرحوم شیخ محمد رضا آل یاسین پرسید: در حال رکوع و سجود تسبیحه ی کبری چند بار باید گفته شود؟ ایشان در جواب فرمود: سه مرتبه واجب است! بعد از رفتن سؤال کننده، به عنوان اعتراض به ایشان عرض شد هیچ یک از فقها چنین فتوایی نداده است. ایشان فرمودند: این شخص یکی را قبل از سجده، و یکی را در حال سجده، و سومی را در هنگام سربرداشتن می گوید؛ لذا خواه ناخواه یکی از آن سه در حال سجده، انجام می گیرد. 🌸 برخی نیز گفته اند: احتیاط، عصای پیره زن هاست. 🌸 ظاهر این است که بهتر است انسان در مقام عمل شخصی خود از احتیاط نگذرد و عمل را موافق احتیاط انجام دهد؛ ولی در مقام فتوی، دستور به احتیاط مشکل است. 🌸 آیةالله سیدمحمدکاظم یزدی: «عمل به احتیاط» مستلزم این است که شخص آشنا به کیفیت احتیاط باشد و لذا چون «عمل به احتیاط» نیاز به اطلاعات و دقت فراوان دارد از هر کسی ساخته نیست. 🌸 آِیةالله العظمی امام خمینی: موارد احتیاط را کم کسی میداند، پس عمل شخص عامی که آشنا به موارد احتیاط نیست، بدون تقلید، باطل هست. 🌸 آیةالله العظمی امام خامنه ای: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است كه مكلّف در احكام دين از مجتهد جامع الشرائط تقليد كند. 🌸 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: واجب است در كيفيّت احتياط نيز احتياط كند، يعني چنانچه احتياط از چند طريق ممكن باشد بايد طريقي را اختيار نمايد كه مطابق با احتياط باشد. 🌸 آیةالله العظمی مکارم شیرازی: چون عمل به احتياط مشكل است و احتياج به اطّلاعات نسبتاً وسيعي از مسائل فقهي دارد، راه براي تودۀ مردم غالباً همان مراجعه به مجتهدين و تقليد از آنها است. 🌸 آیةالله نوری همدانی: به اين مطلب بايد توجه كرد كه در بسياري از موارد در خود عمل به احتياط نيز بايد يا مجتهد بود و يا تقليد كرد. : (۱) العروةالوثقی، م ۲ (۲) تحریرالوسیله، م ۱ (۳) أجوبةالإسفتائات س ۲ (۴) توضیح المسائل مراجع، م ۱. کانال احکام بانوان